Kehitys kehittyy, mutta toisinaan huonompaan suuntaan.

Aloittaja sakal83, 23.08.22 - klo:17:31

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.09.22 - klo:23:27
Jos ne kaikki toiminnot olisi napeilla, niin kyllä, olisi täynnä nappulaa ja kytkintä.
Vastakysymys, missä (saa olla vanhempikin)  malleissa on samat toiminnallisuudet ja säädöt napeilla?

Halvempi hinta ja koko perustaltaan saman järjestelmän käyttö eri autoihin softalla räätälöitynä varmaan on isot syyt. Ei tarvita suurta määrää erilaisia kytkimiä ja paneeleja jokaista mallia varten. Sekä valmistukseen että kymmeneksi vuodeksi varaosia varastoon.

Helpommin ja halvemmalla eri merkkeihin omanlaisensa design. Onhan noita syitä.

Taitaa nuo painaa suunnittelussa,  muotoiluosatolla ja valmistuksessa enemmän kuin tiettyjen toimintojen pysyminen samoilla, tutuilla logiikoilla ja rukkasilla käytettävänä.

Harvemmin taitaa olla
Jos tädillä olisi munat, niin hän olisi setä.
On sen verran aamu, että itsellä ei ainakaan leikkaa, että mitähän tuossa vastakysymyksessä kysytään? Kysytkö siis sellaista mallia, missä olisi nykyauton kaikki näytön takana olevat toiminnot napeilla???
Jos näin, niin ei sellaista ole. Onko joku sellaista kaivannut?

Eli halvempi hinta ajaa nuo sinne näyttöön. Toiminnallisuudesta viis. Tätähän tämä nykyään on.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

Pyysit minua kertomaan onko jossain vaiheessa tai mallissa ollut kojelauta täynnä nappeja, eli ns. pommitettu napeilla.
En tiennyt mallia jossa olisi tässä aiemmin käsiteltyjä ominaisuuksia toteutettu erikseen napeilla, kysyin siis sinulta:

Onko sellaista mallia, jossa on ollut sama määrä säädettäviä ja konffattavia ominaisuuksia, mutta niiden hallinta olisi toteutettu ilman kosketusnäyttöä? Eli ampumalla kojelauta täyteen nappeja ja kytkimiä.
Tällaisen mallin kojelauta olisi kiva nähdä, olisi käytettävyydeltään erinomainen.

Halpa hinta on kosketusnäytöille ja digimittaristoille varmasti yksi syy, mutta ei ainoa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.09.22 - klo:08:37
Pyysit minua kertomaan onko jossain vaiheessa tai mallissa ollut kojelauta täynnä nappeja, eli ns. pommitettu napeilla.
En tiennyt mallia jossa olisi tässä aiemmin käsiteltyjä ominaisuuksia toteutettu erikseen napeilla, kysyin siis sinulta:

Onko sellaista mallia, jossa on ollut sama määrä säädettäviä ja konffattavia ominaisuuksia, mutta niiden hallinta olisi toteutettu ilman kosketusnäyttöä? Eli ampumalla kojelauta täyteen nappeja ja kytkimiä.
Tällaisen mallin kojelauta olisi kiva nähdä, olisi käytettävyydeltään erinomainen.

Halpa hinta on kosketusnäytöille ja digimittaristoille varmasti yksi syy, mutta ei ainoa.
Ei tätä nyt tarvitse ymmärtää väärin, ellei näin halua.
Ei ole mallia missä on kojelauta pommitettu napeilla, eikö näin? Sitä nappiviidakkoa ei ole kukaan haluamassakaan, eikö näin?

Mutta nyt kun siirretään ilmastointi, hanskalokero, tuulilasinpyyhkimet, vaihteenvalitsimet, ym, kai kohta vilkut ja ohjaus sinne näytölle, niin ei näitä kukaan täysjärkinen ole haluamassa. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tgotj

Itse ainakin olisin vain tyytyväinen, jos kehitys kehittyisi niin, ettei minun matka-ajossa tarvitsisi koskea ohjainlaitteisiin lainkaan, mutta halutessani voisin ne vaivattomasti ottaa käyttöön. Usein se edellyttää toimintojen siirtoa pois fyysisiltä katkaisijoilta. Oleellista kuitenkin, että oleelliset toiminnot saa helposti ohjattua myös ajaessa. Vilkut, pyyhkijät yms.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 03.09.22 - klo:13:30
Itse ainakin olisin vain tyytyväinen, jos kehitys kehittyisi niin, ettei minun matka-ajossa tarvitsisi koskea ohjainlaitteisiin lainkaan, mutta halutessani voisin ne vaivattomasti ottaa käyttöön. Usein se edellyttää toimintojen siirtoa pois fyysisiltä katkaisijoilta. Oleellista kuitenkin, että oleelliset toiminnot saa helposti ohjattua myös ajaessa. Vilkut, pyyhkijät yms.
Eihän tuo toive poisulje silti sitä, että ne oleellisimmat ovat manuaalisilla kytkimillä.
Onhan nytkin lähes kaikissa autoissa esim sadetunnistin ja silti autossa on ihan oma vipunsa pyyhkijöille. 90% tuohon ei tarvitse juurikaan koskea, mutta on niitä kelejä kun tarvitsee saman ajon aikana useasti.
Kuten mainitset, että oleellisinta on, että toiminnot saa ohjattua helposti. Jos pyyhkijän asentoja tarvitsee rukata näytöltä, niin onko se enään sitä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.09.22 - klo:09:08

Mutta nyt kun siirretään ilmastointi, hanskalokero, tuulilasinpyyhkimet, vaihteenvalitsimet, ym, kai kohta vilkut ja ohjaus sinne näytölle, niin ei näitä kukaan täysjärkinen ole haluamassa. ;D

No nyt ollaan samaa mieltä :D

Tosin ainakin uudessa Leonissa ilmastointi toimii näytöltä niin hyvin etten ole löytänyt valittamista, toisin kuin etukäteen pelkäsin. Valitan vasta sitten jos se näyttö tilttaa..

karox

Olenko ainoa, joka toivoo isojen diginäyttöjen tilalle ainoastaan kännykän langatonta latausalustaa, joka on sijoitettu mukavalle korkeudelle. Nyt esim. useissa Skodissa puhelimen latauspaikka on aivan älyttömässä, ahtaassa lokerikossa, jonne vaikea nähdä.
Teslalla tämä asia tajuttiin jo vuosia sitten. Puhelin on useimmille käden jatkeena kaikkialla.

Navigointi, puhelut, viestitys tapahtuu paljon sujuvammin suoraan oman puhelimen kirkkaalta ja laadukkaalta OLED näytöltä ilman, että auton hitaampaa ja käytettävyydeltään kankeampaa näyttöä pitää yhdistellä puhelimeen. Koko ekosysteemi pitäisi kääntää toisinpäin, eli puhelimella ohjattaisiin suoraan auton järjestelmiä.

jppetteri

Puhelimen näpelöinti ajaessa on melkoinen turvallisuusriski, ja monessa tapauksessa myös noiden auton kosketusnäyttöjen samaten.


tgotj

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.09.22 - klo:13:41
Kuten mainitset, että oleellisinta on, että toiminnot saa ohjattua helposti. Jos pyyhkijän asentoja tarvitsee rukata näytöltä, niin onko se enään sitä?
Riippuu paljon UIstä. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä voi olla myös siellä näytöllä. Mutta sen pitää toimia kylmänä, kuumana, hanskoilla, ilman… eli omat haasteensa käyttöliittymän suunnittelussa autolle on.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 03.09.22 - klo:19:19
Riippuu paljon UIstä. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä voi olla myös siellä näytöllä. Mutta sen pitää toimia kylmänä, kuumana, hanskoilla, ilman… eli omat haasteensa käyttöliittymän suunnittelussa autolle on.
No, sehän se olisikin, jos annettaisiin mahdollisuus kaikille muokata tuota UI:ta oman mieltymyksenä mukaan. Sehän on kuitenkin layerien pinoamista toistensa päälle. Jos saisi valita mitä siihen ekaan layerii laitetaan ns. Prioriteetiltaan ykköseksi, niin jokainen voisi valita mitä siinä alkunäytössä on valittavissa.
Se hankaloittaa jo kummasti, kun se on 3:ssa layerissä jossain valikkonapin takana, joka pitäisi olla siinä helposti saatavilla.

Ei taida pahemmin olla kuin kapasitiivisiä näyttöjä käytössä, joten tuo sähkön johtavuus hanskojen läpi tai kylmällä ilmalla on aina huono/ei toimi ollenkaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Zarhan

Tämän uutisen perusteella on hyvä tietää että ainakin Skoda aikoo pysyä perinteisissä hanikoissa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e77d70c3-a85c-4e79-8966-f0525d0b81bd

Mukavaa että Enyaqin filosofia ei jäänyt vain siihen. Toki toi on vasta konseptointia.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.09.22 - klo:22:25
No, sehän se olisikin, jos annettaisiin mahdollisuus kaikille muokata tuota UI:ta oman mieltymyksenä mukaan. Sehän on kuitenkin layerien pinoamista toistensa päälle. Jos saisi valita mitä siihen ekaan layerii laitetaan ns. Prioriteetiltaan ykköseksi, niin jokainen voisi valita mitä siinä alkunäytössä on valittavissa.
Se hankaloittaa jo kummasti, kun se on 3:ssa layerissä jossain valikkonapin takana, joka pitäisi olla siinä helposti saatavilla.

Ei taida pahemmin olla kuin kapasitiivisiä näyttöjä käytössä, joten tuo sähkön johtavuus hanskojen läpi tai kylmällä ilmalla on aina huono/ei toimi ollenkaan.
Ideahan on se, että hyvin suunniteltua UItä ei juuri tarvitse mukauttaa...

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 31.08.22 - klo:13:12
Saisiko tähän vielä kommentin, että mistä autosta on kyse?
Volvo S60 MY2022.5, eli viimeinen Sensuksella varustettu ennen AAOS:iin siirtymistä. 2021-mallissa oli vielä fyysinen nappula ajotilan valinnalle, mutta eipä ole enää. Hybridien omistajia tuo kyrsii vielä enemmän, koska sähköajokin pitää hoitaa samalla huitomisella sillä auto käynnistyy aina hybridi-tilaan.

Hesse

ADAC on vertaillut kuuden auton ohjaamon käytettävyyttä ja voittajaksi selvisi Mazda 3, kun taas viimeiseksi jäi Tesla Model 3.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/technik/ablenkung-durch-bedienelemente/

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 26.09.22 - klo:18:22
Ei se golf niin huono sitten ollutkaan  :o

Sitähän mä oon sanonu ;) En tosissani ymmärrä golfin infotainmentin mollaamista, varsinkaan jos sitä on käyttänyt pidempääkin kuin koeajon verran.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Zarhan

Kärjistetty esimerkki Cadillacista, mutta silti hieno miten vaikeaksi asiat voidaan tehdä...

https://twitter.com/Peter_M_V/status/1579313211547201537


Sped

VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Eekolffi

On ainakin kolmosessa. Jossa muuten jouduin vinkkaritkin laittamaan samaisesta telkkarista kun automatiikka ei toiminut. On kyllä surkein käyttöliittymä mitä olen ajanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy