Onko sähköautot lyöneet läpi, kyllä vai ei? Perustele!

Aloittaja a_jaba, 19.08.22 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

Onko sähköautot lyöneet läpi?

Kyllä
19 (59.4%)
Ei
13 (40.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

a_jaba

Eli mitä mieltä olet, onko sähköauto lyöneet läpi? Muista perustella vastauksesi!
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Kyllä
Polttoaineen hinta huitelee taivaissa niin sähköllä ajaminen houkuttelee edullisuudellaan tällä hetkellä.


Ei
Sähköautojen toimitusajat ovat niin järkyttävän pitkiä, että läpilyönti on saatavuuden perusteella vielä kaukana.
Sähkön hinnan epävarmuus ja pelottelu talven kalliilla sähköllä sataa kyllä polttomoottoriautojen laariin, jos sähköstä joutuu maksamaan 0,60e/kWh tai enemmän niin ajamisen energiakulu on jo kalliimpi kuin dieselillä.
Hyötyajonevojen kategoriassa sähkö on vielä todella kaukana läpilyönnistä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Zarhan

Ovat, juuri Citymarketissa oli ihan tässä Tampereella *kaikki* latauspaikat varattuna (ja yhdessä pikalaturipaikalla oli ID.3 joka ei kuitenkaan ollut latausasemassa kiinni. Nice.) Eli selvästi myös muut kuin omakotitaloasujat ovat löytäneet.

Jos 1930-luvulla olisi kysytty "ovatko autot lyöneet itsensä läpi hevospelien tieltä" niin vähän samanhenkistä...

jhm

Ei.

Seinäjoella Minimanin,Lidlin ja Prisman latauspaikat ammotti tyhjyyttään iltapäivällä parhaaseen vkl ostosten tekoaikaan.
VW Transporter T5  84kw 2014

Antore

Mikä helvetin masokistinen idea oli tämän narun perustamisessa? Eiköhän se alkuperäinen läpilyöntijankkausketju poistunut ihan syystä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Antore - 19.08.22 - klo:22:02
Mikä helvetin masokistinen idea oli tämän narun perustamisessa? Eiköhän se alkuperäinen läpilyöntijankkausketju poistunut ihan syystä.

Aina voi jättää lukematta jos aihe ei miellytä tai sitten voi mennä vaikka volvo forumille möykkäämään. Sinun viestiin asti oli pelkkiä asiallisia vastauksia..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jalauros

Tässä on hyvä mahis päästä totuttuun ” juupas, eipäs, olet tymä” - juttuihin alle kymmenen postauksen. Jokainen kirjoittaja ymmärtää läpilyönnin erilailla. Yhdelle se tarkoittaa sitä että k-auton uusista tilauksista puolet on täyssähköjä, toiselle sitä että kaikki suomen autot on täyssähköjä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Daatta

Ei, eikä kannata sähkistä ostaakaan. Riittää paremmin autoja, avustuksia ja latauspaikkoja meille muille.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

terro

Itse sanoisin että kyllä on lyönyt läpi. Läpilyönti on tapahtunut kun tarjolle on tullut riittävä valikoima sähköautoja, jotka ominaisuuksiltaan riittävät suurelle osalle suomalaisista ainoaksikin autoksi. Lisäksi teholatauspaikkojen määrä on ollut viime vuoden lopusta alkaen jyrkässä kasvussa usean latausoperaattorin toimesta.

Viimeisimpänä "todisteena" K-Auton tiedotteesta pari lausetta:

"K-Auton automyynnissä sähköautoja kysytään jopa jo polttomoottoriautoja enemmän, ja sähköautojen latausmäärät K-Latauksella ovat olleet koko kesän ennätystasolla. Tämän kesän aikana tehdyistä K-Auton asiakastilauksista jo miltei puolet on ollut täyssähköautoja."

jt

Kyllä:
-Sähköautot ovat levinneet ns. early adopter/sähköautoaktivisti/harrastajaporukan ulkopuolelle. Tänä kesänä tuli nähtyä huoltoasemalla tilanne kun ilmeisesti kovin uusi BMW i8:n ajaja yritti ladata autoa bensapumpuista. Muutaman yrityksen, paikalla pyöriskelyn ja latausluukun availun jälkeen antoi periksi. Lopuksi ajoi paikalta pois ohi vieressä olevan marketin jonka pihalla oli latauspistokkeita..
-min 50-60k, luokan uutta autoa ostavan harkinnoissa täyssähkö on todennäköisesti number 1. Oikeastaan saa olla erikoisempi käyttötarve jos täyssähkö ei sovi?
-Lähes joka reissulla kun on liikkeellä näkee täyssähköjä. Ei vain Teslaa, vaan esim. VW ID.4:ää näkee usein.

Ei:
-Autoja ei saada toimitettua, toimitusajat pahimmillaan luokka +1 vuosi.
-Kohtuuhintaiset (30k, ja alle) riittävillä ominaisuuksilla olevat "ykkösautot" ja esim. "perus perhe-farkku" segmentin autot loistavat poissaolollaan tai tarjonta on hyvin vajavaista. Hyviä autoja siis löytyy, kunhan vain löytyy pätäkkää enemmän. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.08.22 - klo:12:27
Kyllä:
-Sähköautot ovat levinneet ns. early adopter/sähköautoaktivisti/harrastajaporukan ulkopuolelle. Tänä kesänä tuli nähtyä huoltoasemalla tilanne kun ilmeisesti kovin uusi BMW i8:n ajaja yritti ladata autoa bensapumpuista. Muutaman yrityksen, paikalla pyöriskelyn ja latausluukun availun jälkeen antoi periksi. Lopuksi ajoi paikalta pois ohi vieressä olevan marketin jonka pihalla oli latauspistokkeita..
Mistä päättelit, ettei yrittänyt vain tankata hybridiään?

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:24
Mistä päättelit, ettei yrittänyt vain tankata hybridiään?
Eihän sitä varmaksi voi sanoa, mutta käyttäytyminen tankilla oli sen verran omalaatuista. Ei sähkö kuitenkaan täysin loppu ollut kun sillä tultiin ja lähdettiin. Ei malttanut kysyä apua myöskään. Lienee ollut kovin uusi auto alla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Valmet

Henkilökohtaisesti kyllä, koska auto tilattu. Pian pääsee pelkällä sähköllä!

Zarhan

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ba303019-d2d7-4444-813c-2105ac3c2501 - niin no, jos puolet uusien autojen tilauksista on sähköautoja niin kertooko se että vain rikkaammat (jotka eivät rahoitusta tarvitse) nykyisissä talousoloissa uskaltavat uuden auton hankkia ja autoja ylipäänsä menee vähemmän, vaiko jostain muuta.

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.08.22 - klo:23:16
Eihän sitä varmaksi voi sanoa, mutta käyttäytyminen tankilla oli sen verran omalaatuista. Ei sähkö kuitenkaan täysin loppu ollut kun sillä tultiin ja lähdettiin. Ei malttanut kysyä apua myöskään. Lienee ollut kovin uusi auto alla.

Jospa ei vain osanut avata bensaluukkua. Plugareissa kun se avataan sähköisesti, yleensä auton sisältä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kilu7

Kyllä. Tässä uusinta juttua: Sähköautot valtasivat markkinan, myynnit jopa yli 50 prosenttia " ”Yllätti varmasti ihan kaikki”

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ba303019-d2d7-4444-813c-2105ac3c2501


Pihistelijä

^Alkuvuoden aikana 37% Cupran myynnistä on ollut sähköautoja. Aika hyvin!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.09.22 - klo:19:18
^Alkuvuoden aikana 37% Cupran myynnistä on ollut sähköautoja. Aika hyvin!

Yllättävän huonosti. Cupralla on Bornin lisäksi yksi oma malli ja sekin aika harvoja puhutteleva susiruma Formentor. Loput rebrändätyt Seatit on jotenkin noloja yrityksiä markkinoida olemassa olevia autoja uudella logolla.

los los


Antore

Lainaus käyttäjältä: los los - 04.09.22 - klo:21:35
Autojen hinta,lataus paikkojen puute.

Autojen hinta. Kerro nyt ihmeessä, että mitä mieltä olet autojen hinnoista?
Lataus. Hyvä pointti, sähköautoja tosiaan pitää ladata.
Paikkojen puute. En ymmärrä. Kyllä näille paikkoja riittää ihan samalla tavalla kuin perinteisellä voimalinjallakin varustetuille autoille.

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.09.22 - klo:13:43
Jospa ei vain osanut avata bensaluukkua. Plugareissa kun se avataan sähköisesti, yleensä auton sisältä.
Jaa-a tiedä häntä. Sähköisesti avattavat bensaluukut ovat kai olleet jo kohtuu pitkään markkinoilla, omassakin yli 10 v autossa luukku on sisältä sähköisesti avattava ja niin taisi olla myös edellisessäkin.

i8 oli oikea kylki bensapumpulle päin, ja itse vasemmalla puolella joten ei nähnyt mitä siellä pumpun puolella tapahtui. Joku viisaampi osannee varmaan kertoa missä BMW i8:ssa on sähkö- ja bensaluukut.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.09.22 - klo:23:32
Jaa-a tiedä häntä. Sähköisesti avattavat bensaluukut ovat kai olleet jo kohtuu pitkään markkinoilla, omassakin yli 10 v autossa luukku on sisältä sähköisesti avattava ja niin taisi olla myös edellisessäkin.

i8 oli oikea kylki bensapumpulle päin, ja itse vasemmalla puolella joten ei nähnyt mitä siellä pumpun puolella tapahtui. Joku viisaampi osannee varmaan kertoa missä BMW i8:ssa on sähkö- ja bensaluukut.
Kuulostaa siltä, että kyseessä oli tuolle autolle suhteellisen yleinen ongelma eli se, ettei tankkaaja vain saanut tankin täyttöyhteen luukkua auki. Tankkausluukkuhan on oikealla puolen oven takapuolella ja latausluukku vasemmalla puolen oven etupuolella. Sähköisesti avattavia luukkuja on tosiaan ollut kyllä, mutta kyseisessä autossa on aivan omalaisensa paineistettu järjestelmä, jonka luukku osaa olla aukeamatta.

jhm

Lainaus käyttäjältä: Antore - 04.09.22 - klo:22:28
Autojen hinta. Kerro nyt ihmeessä, että mitä mieltä olet autojen hinnoista?
Lataus. Hyvä pointti, sähköautoja tosiaan pitää ladata.
Paikkojen puute. En ymmärrä. Kyllä näille paikkoja riittää ihan samalla tavalla kuin perinteisellä voimalinjallakin varustetuille autoille.

Antorelta melkoista pilkunnussintaa. Kiihko kun on päällä niin jäljet näkyy.
VW Transporter T5  84kw 2014

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Antore - 04.09.22 - klo:20:49
Yllättävän huonosti. Cupralla on Bornin lisäksi yksi oma malli ja sekin aika harvoja puhutteleva susiruma Formentor. Loput rebrändätyt Seatit on jotenkin noloja yrityksiä markkinoida olemassa olevia autoja uudella logolla.

Sentään jotain muuta kuin kiinalaisia jotka on isolla hintalapulla brändätty.

Pipo1

Ei tietenkään ole lyöneet läpi.

Kun autokannasta yli 50% on sähköjä niin vasta silloin ovat ja siihen ei näillä toimitusmäärillä ja pitkillä toimitusajoilla kyllä päästä hyvin pitkään aikaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 12.09.22 - klo:13:28
Ei tietenkään ole lyöneet läpi.

Kun autokannasta yli 50% on sähköjä niin vasta silloin ovat ja siihen ei näillä toimitusmäärillä ja pitkillä toimitusajoilla kyllä päästä hyvin pitkään aikaan.

Eli mielestäsi esimerkiksi Apple ei koskaan ole lyönyt läpi iPhonellaan, muualla kuin vasta tänä syksynä USA:ssa? Siellähän iPhonen markkinaosuus älypuhelimissa juuri kohosi yli tuon maagisena pitämäsi 50 % tason. Entä dieselmoottori, meillä Suomessa ei liene ikinä lyönyt läpi?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.09.22 - klo:13:37
Eli mielestäsi esimerkiksi Apple ei koskaan ole lyönyt läpi iPhonellaan, muualla kuin vasta tänä syksynä USA:ssa? Siellähän iPhonen markkinaosuus älypuhelimissa juuri kohosi yli tuon maagisena pitämäsi 50 % tason. Entä dieselmoottori, meillä Suomessa ei liene ikinä lyönyt läpi?
Pipo1:lle ei riitä edes 50 prosentin markkinaosuus, vaan hän autokannasta. Tuo on kyllä jännä tapa määritellä läpilyönti markkinoilla. Läpilyönti markkinoilla liittyy uusien myyntiin, mutta joidenkin mielestä läpilyönti pitää määrittää vanhojen autojen kautta. Suomessa on lähes 2,8:n miljoonan henkilöauton kanta, jonka keski-ikä lähentelee 13:a vuotta. Nykyisellä reilun 100 000:n  uuden auton myyntitahtidilla voisi myydä vaikka kaikki uudet sähköautoina viiden vuoden ajan, eikä autokantakoulukunnan mukaan sähköautot olisi lyöneet läpi, aivan kuten dieselautotkaan eivät lyöneet koskaan läpi Suomen markkinoilla. Vähän sama, kuin olisi kymmenen vuotta sitten ehdotellut, ettei smarphone-konsepti ole lyönyt läpi markkinoilla, koska useimpien taskuissa tai ainakin pöytälaatikoissa pyöri enemmän ja vähemmän käytettyjä nappiluureja.

Pipo1

Se on minun määritelmäni. Toki muut saavat määritellä sen toisin.

Itse kyllä aion siirtyä sähköön heti kun se on rahallisesti mahdollista mutta kansan syvät rivit eivät sitä tule ihan heti tekemään…sekä taloudellisesta että ideologisista syistä ja osin myös ihan järkisyistä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 12.09.22 - klo:13:28
Kun autokannasta yli 50% on sähköjä niin vasta silloin ovat ja siihen ei näillä toimitusmäärillä ja pitkillä toimitusajoilla kyllä päästä hyvin pitkään aikaan.
Eikö se ole täysin selvää, että toimitusmäärät kasvavat nopeaa tahtia? Näillä nykyisillä toimitusmäärillä laskemalla ei siis saa mitään järkevää tulosta.

Antore

Voisiko ylläpito tehdä foorumille palveluksen ja kumittaisi myös tämän vit**moisen jankkausketjun jatko-osan taivaan tuuliin. Kuolinkorahduksia tämä jeesuksen aikainen foorumi tosin taitaa jo muutenkin päästellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy