Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

taski63

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 24.03.22 - klo:11:30
Nyt olisi pösöllä kova tarjous:
https://www.peugeot.fi/kampanjat/voimassa-olevat-kampanjat/hullut-paivat.html?lcdv16=1PP1SYJESFB0XXXX

Harmi vaan että on tuo karvahattumalli joka ei kyllä mitenkään innosta. ---
Ja SUV. Ja Pösö.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Vastarakki

On kyllä halpa. Työmatkalle kehäteille tuo ja Lapin-reissuille tonnin pommi. Exceli pyörimään -->

ukormi

Lainaus käyttäjältä: taski63 - 24.03.22 - klo:12:08
Ja SUV. Ja Pösö.
No tuohan on sisarmalli sitikalle ja ooppelille  :)
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Kilu7

Naapurille pitäisi tulla tällä viikolla  tuollainen 2008 sähköpösö. Vaihtoi 530xd bemarin siihen. Bemarissa mittarissa yli 400tkm:ä ja viimeisten vuosien korjaukset ovat maksaneet yli 1Kâ,¬/vuosi. Laskeskeli juurikin exelillä noita juttujaan ja päätyi vaihtoon. Yksi vastaava löytyy jo naapurustosta ja eivät ole autoa moittineet. Hyvä että alkaa tulla tarjontaa lisää ja hintakin laskee.

teräksenharmaa

Jotenkin Lucid Air vaikuttaa todella lupaavalta. Teslaan verrattuna tarjolle pitäisi tulla selvästi pidempää rangea ja nopeampaa (300 kW) latausta. Tuohon kun lisää tunnokkaan ohjauksen, Teslaakin suuremmat tarvaratilat ja tyylikkään muotoilun läpi auton, niin kasassa onpaperilla varsin kova paketti.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.03.22 - klo:19:27
Jotenkin Lucid Air vaikuttaa todella lupaavalta. Teslaan verrattuna tarjolle pitäisi tulla selvästi pidempää rangea ja nopeampaa (300 kW) latausta. Tuohon kun lisää tunnokkaan ohjauksen, Teslaakin suuremmat tarvaratilat ja tyylikkään muotoilun läpi auton, niin kasassa onpaperilla varsin kova paketti.
Autohan on tyylikäs ainakin promokuvissa. Se mikä on sitten saatavuus ja hinta onkin sitten toinen kysymys. Jos auton onnistuu hankkimaan, sitten tulee huoltokysymys. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.03.22 - klo:19:44
Autohan on tyylikäs ainakin promokuvissa. Se mikä on sitten saatavuus ja hinta onkin sitten toinen kysymys. Jos auton onnistuu hankkimaan, sitten tulee huoltokysymys.
US hinnathan on jo sivuilla näkyvissä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.03.22 - klo:19:44
Autohan on tyylikäs ainakin promokuvissa. Se mikä on sitten saatavuus ja hinta onkin sitten toinen kysymys. Jos auton onnistuu hankkimaan, sitten tulee huoltokysymys.
Eiköhän huolto-organisaatio rakenneta Suomeenkin sitten, kun atoa aletaan Suomeen toimittamaan. Pohjois-Amerikassa on tarjolla huoltoautoa ja kiinteitä toimipisteitä.

Vielä sellainen pieni vertailu, että Lucid Airin heikoin versio omaa tuntuvasti pidemmän rangen kuin Teslan tämän hetken paras versio.

Kilu7

"Coupetyylinen sähkökatumaasturi Nissan Ariya haastaa tuoreella muotoilullaan, hyvällä ajettavuudellaan ja runsailla sisätiloillaan muun muassa Volkswagen ID.4:ää ja Tesla Model Y:tä."

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/084e3ec8-70e8-4b1f-aa61-4de221e18c4a



teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 01.04.22 - klo:19:04
"Coupetyylinen sähkökatumaasturi Nissan Ariya haastaa tuoreella muotoilullaan, hyvällä ajettavuudellaan ja runsailla sisätiloillaan muun muassa Volkswagen ID.4:ää ja Tesla Model Y:tä."

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/084e3ec8-70e8-4b1f-aa61-4de221e18c4a

Ihan hyvän kokoisia akkuja Nissanillakin. Kauas on tultu Leafin 24 kWh:n akusta.

vwmies

 VW-konsernin lataushybrideissä tulipaloriski â€" satatuhatta autoa korjaamolle, osa autoista Suomessa
KL 1.4.2022 14:09

Palovaara. Sadastatuhannesta korjauskampanjaan kuuluvasta autosta suurin osa on Volkswageneita.
Takaisinkutsuttavat autot ovat VW-, Audi-, Seat- ja Škoda-merkkisiä ladattavia hybridejä.

Volkswagen-konsernin valmistamia lataushybridejä kutsutaan tarkistettavaksi mahdollisen palovaaran vuoksi. Korjaamokäynnin vaativia autoja on myös Suomessa.  :-[

Valmistajan mukaan riskiryhmään kuuluu maailmanlaajuisesti yli satatuhatta autoa, kertoo uutistoimisto Reuters. Niistä noin 42 300 on Volkswagen-merkkisiä. Mallit ovat Passat, Golf, Tiguan ja Arteon. Audin osalta takaisinkutsu koskee 24 400:aa autoa, ja loput ovat Seateja ja Škodia.

VW-konsernin tiedottajan mukaan palovaara johtuu suurjänniteakun riittämättömästä eristyksestä.   :-X
Yritetään pärjätä.


Kilu7

 Nyt on 9tkm:ä napsastanut Kian mittariin. Lauantaina siirtyy jälleen nokka kohti pohjoista. Täytyy taas tutkailla mitä akkulämmöt yms. näyttää. Tällä menolla voi tulla ajoa 30tkm:ä auton ensimmäisenä vuotena.


Kilu7

Tuossa screenshot maantieajosta ennen ensimmäistä latausta ja pian sen jälkeen. Matkaan lähdetty ilman latausta kylmillä akuilla yön jälkeen.






Ocuvaavi

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 10.04.22 - klo:22:32
Jos haluat oikeasti sähköautoista puhua, niin avasin oman ketjun asialle aiemmin. Kirjoita sinne, jos on asiaa sähköautoista. Täällä nyt on tätä. Tuo toinen ketju on pysynyt siistinä.

No kokeillaan... Sähköautojen renkaiden käyttöiästä liikkuu monenlaista juttua. Onko jollain pitempään sähköilleellä jo kertynyt käytännön kokemusta? Hiljaisuus, pieni vierintävastus ja kestävyys - onko se niin että noista voi valita korkeintaan kaksi? Entäpä paljonko "sähköauto-optimoitu" n. 20'' rengaskerta sitten maksaa?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ocuvaavi - 11.04.22 - klo:12:55
No kokeillaan... Sähköautojen renkaiden käyttöiästä liikkuu monenlaista juttua. Onko jollain pitempään sähköilleellä jo kertynyt käytännön kokemusta? Hiljaisuus, pieni vierintävastus ja kestävyys - onko se niin että noista voi valita korkeintaan kaksi? Entäpä paljonko "sähköauto-optimoitu" n. 20'' rengaskerta sitten maksaa?

Sähköautossa tilanne muuttuu siten, että massaa on yleensä vastaavaa poltttista enemmän ja sutimisen rajoittaminen on tarkempaa. Ensimmäinen lisää ja toinen vähentää kulumista. Lisääntynyt massa toisaalta vaatii isompia renkaita kantavuuden vuoksi ja se taas vähentää kulumista tai oikeastaan lisää kulutettavan kumin määrä. Joissakin sähköautoissa on paukkua pirusti, jonka käyttäminen kuluttaa tietenkin vetäviä renkaita. Toisaalta jos ei revittele, niin nelivetoinen sähköauto vetää ja jarruttelee minimaalisella sutimisella.

Pieni vierintävastus vähentää lämmön tuottoa joka tekee hyvää kulutuskestävyydelle. Jos rullavuutta haetaan madaltamalla kuvion syvyyttä, niin se tietenkin vähentää kestävyyttä. Hiljaisuus on aika monipiippuinen juttu. Voi ajatella niinkin, että vaimentavaa kumia paljon laittamalla rengas hiljenee, mutta samalla vierintävastus nousee. Toisaalta sähköauto-optimoitu suurihalkaisijainen mutta kapea rengas raskaan auton alla ei nouse helpolla vesipätjät tai sohjon päälle, eikä tarvitse siten yhtä paljon uria kuviossa, joka taas tekee renkaasta hiljaisemman. Sähköautoissa on sekin ero polttiksiin, että yleensä huippunopeus on matala, jolloin ei tarvita noita luettelemisia ominaisuuksia heikentävää renkaan korkeaa nopeusluokkaa.

Rengasonlinessä näyttäisi olevan kaupan ID.3:n 20 tuumainen kesärengas Continental EcoContact 6 hintaan 180 euroa.

Kilu7

Sähköautojen hinnat nousussa. "Ford Mustang Mach-E -sähköauton hinta nousi hetkessä 5 900 euroa"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/04fffd19-d06d-4dd2-8329-980dba6585d7


Vaarivanhus

^Melkoinen hinnannousu.

Vilkaisin autostani pitämääni kirjanpitoa. Excel-taulukkoni mukaan nykyinen autoni on kuluttanut polttoainetta ja se on maksanut seitsemän vuoden aikana seuraavasti:

3830 litraa 95E
hinta yhteensä: 6024â,¬
keskihinta: 1,573â,¬/l
keskikulutus: 6,37l/100km

Kilometrejä on kertynyt tähän mennessä noin 60-tuhatta.

Elikkä, tuon sähköllä toimivan Mustangin hinnannousulla olen maksanut autoni polttoaineet kokonaan. Toki on oikeutettua myöntää, että verratessani autoani tuohon Mustangiin niissä saattaa olla jotain pikku eroja.  :)
Joutilas 76v

Lionman

Milläköhän vehkeellä Vaarivanhus ajeloo?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.04.22 - klo:16:31
Milläköhän vehkeellä Vaarivanhus ajeloo?
Tätä nykyä Suzuki SX4 S-Cross 1,6 bensa, manuaali. Nelivetovehje.
*
Trabantilla tuli aloiteltua, taisi olla vuonna 1965. Olin ripauksen tyytymätön siihen laitteeseen, piti vaihtaa rättikattositikkaan. Jo vain kelpasi ajella. Jousetkin yhtä miellyttävät kuin vanhassa Hetekassa.  :)
*
Vaan sähköautolla ei ole tähän päivään mennessä tullut ajeltua yhtään. Saas nähdä, ehdinkökään? Ei tosin siksi, että tässä kiirettä olisi vaan sen vuoksi, jos vaikka ottavat ikälopulta ajokortin pois...?  ???
Joutilas 76v

teräksenharmaa

Mersu testaili konseptiaan maantiellä ajamalla tuhat kilometriä yhdellä latauksella ilman, että akku oli edes tyhjä maalissa. Olisiko tässä teräsrakkojen valinta? Tuskin, sillä eihän tuokaan pääse edes 500 kilometriä yhdellä latauksella, kun ajaa 40 asteen pakkasella lappiin vene perässä kalastemaan.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.04.22 - klo:20:15
Mersu testaili konseptiaan maantiellä ajamalla tuhat kilometriä yhdellä latauksella ilman, että akku oli edes tyhjä maalissa. Olisiko tässä teräsrakkojen valinta? Tuskin, sillä eihän tuokaan pääse edes 500 kilometriä yhdellä latauksella, kun ajaa 40 asteen pakkasella lappiin vene perässä kalastemaan.
Hienoa.
Eli kohta varmaan kaikilla on tälläinen mersu tilauksessa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.04.22 - klo:21:57
Hienoa.
Eli kohta varmaan kaikilla on tälläinen mersu tilauksessa.
No ei varmasti ole. Hyvä kuitenkin, että kerroit sanottavasi.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 14.04.22 - klo:14:50
Elikkä, tuon sähköllä toimivan Mustangin hinnannousulla olen maksanut autoni polttoaineet kokonaan.
Tuolla aiemmin mainitsemallani naapurilla menee kuukaudessa vähemmän rahaa sähköauton kuukausierään, kuin menisi dieseliin nyt. Kuitenkin kuittaa kilometrikorvaukset työajosta. Lataus tapahtuu ilmaiseksi konttorilla. Eipä se n.13snt/kWh kotonakaan kallista olisi. Toki ajomukavuus yms. ei ole sama, mutta talous edellä tulee kuitenkin halvemmaksi. Jokainen tekee omia valintojaan ja niillä mennään. Jos itsekin haluan vähän tuulettaa, niin otan Passatin alle tai sitten Hondan kahdella pyörällä. Ei niillä kuitenkaan kannatta pahemmin ajella nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Toki harrastukset maksaa ja pitäisi olla lisää aikaa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.04.22 - klo:22:10
No ei varmasti ole. Hyvä kuitenkin, että kerroit sanottavasi.
Tos pari vuotta sitten, siinä Rasmuksen Laurin ohjelmassa, jossa hän rakensi niitä mustia laatikkotaloja, oli Renaultin konsepti, jossa auto oli kokonaisuutta talon kanssa energian siirrossa.
Auto ajettiin sisälle taloon siihen olohuoneeseen ja auto toimi äänentoistona ja medialaitteena, sekä sähköä voitiin autosta siirtää taloon tai toisinpäin.
Ehkä meillä on tämäkin, kun nyt näitä konsepteja luetellaan.
Jopa niillä jotka hinaa sen vaunun talvella lappiin ja takasin.
Tarvii vain jättää se vaunu pihalle kun vetää sen sähköauton nastarenkailla siihen olohuoneeseen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.04.22 - klo:23:31
Tos pari vuotta sitten, siinä Rasmuksen Laurin ohjelmassa, jossa hän rakensi niitä mustia laatikkotaloja, oli Renaultin konsepti, jossa auto oli kokonaisuutta talon kanssa energian siirrossa.
Auto ajettiin sisälle taloon siihen olohuoneeseen ja auto toimi äänentoistona ja medialaitteena, sekä sähköä voitiin autosta siirtää taloon tai toisinpäin.
Ehkä meillä on tämäkin, kun nyt näitä konsepteja luetellaan.
Jopa niillä jotka hinaa sen vaunun talvella lappiin ja takasin.
Tarvii vain jättää se vaunu pihalle kun vetää sen sähköauton nastarenkailla siihen olohuoneeseen.
No nythän löytyi tosi hyvä verrokki tuolle Mersulle. Kyllä nyt voimme varmuudella todeta, että ihan kaikki Mersun tuossa konseptissa kehittelemät ideat ovat täysin toimimattomia. Kiva kun toit esiin kaiken tämän.

https://insideevs.com/news/579797/mercedes-eqxx-over-1000km-621miles-range/

Vaarivanhus

"Vuoden Auto Suomessa 2022 on täyssähköauto!"
https://www.is.fi/autot/art-2000008476694.html
Näkyy olevan Skoda Enyaq.

Niin se vaan maailma muuttuu. Mitenkähän pitkään tässä vielä pitää odotella, ennen kuin koko maailman ajossa olevasta autokannasta yli puolet on sähköautoja?  ::)
Joutilas 76v

Kilu7

"Vuoden Auto maailmassa 2022 -kisan (World Car of the Year 2022) voitto meni Hyundai Ioniq 5:lle."

"Kia EV6 voitti helmikuussa European Car of the Year 2022 -palkinnon eli parhaan uuden auton palkinnon eurooppalaisen tuomariston päätöksellä."

https://www.is.fi/autot/art-2000008758906.html

Niin se maailma muuttuu.


Vastarakki

#59
Mahtaisikohan Persujen puoluelehdellä olla jonkinlainen poliittinen agenda tehdä tuollainen uutinen?  ::)

Vaikka toki nuo akkupalot ovat miltei mahdottomia sammuttaa. Kannattaa siis Viking Linen sijoittaa jatkossa sähköautojen parkkiruudut kylpyläosaston alle  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy