Autot syttyvät palamaan

Aloittaja JPN_V70D3OR, 12.11.17 - klo:19:32

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR


Mikä lienee syynä, että harvasen viikko on uutisia henkilöautojen syttymisistä?
Nyt autoja palaa niin ajossa suoralla tiellä, kuin kolareissakin.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.11.17 - klo:19:32
Mikä lienee syynä, että harvasen viikko on uutisia henkilöautojen syttymisistä?
Nyt autoja palaa niin ajossa suoralla tiellä, kuin kolareissakin.

Yksinkertaisesti siksi moottoriajoneuvot voivat syttyä palamaan, kun suurin osa käyttää polttonesteitä energianlähteenä ja ne ovat myös helposti syttyviä. Syitä tosiaan voi olla monia, esim. sähköviat tai onnettomuudet, joissa polttonestesiliön johdot hajoavat ja polttonestettä pääsee kuumalle pinnalle moottoriin tai pakoputkistoon ja neste leimahtaa ja tuli tarttuu auton muoviosiin.

Aiemmassa työssäni tienhoidosta vastaavana esimiehenä yksi erikoinen mahdollinen syttymissyy oli aura-auton sivuaurasta tullut kipinä ja sen sytyttämä maahan valunut bensiini. Tämä ei siis autopalo, mutta liikennepalo kuitenkin. Liikenne on täynnä riskejä ja niiden riskien minimointi kuuluu etenkin liikenteen ammattilaisten työhön.

Vioittuneet sähkölaitteet tai ”väärät” asiaankuulumattomat asennukset moottoriajoneuvoissa myös altistavat ajoneuvopaloille.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: kirsko1 - 12.11.17 - klo:20:48
Yksinkertaisesti siksi moottoriajoneuvot voivat syttyä palamaan, kun suurin osa käyttää polttonesteitä energianlähteenä ja ne ovat myös helposti syttyviä.

Diesel ei syty helposti (tai se vaatii kovan kuumuuden). Se onkin diesel-auton etu verrattuna bensa-autoon kolaritilanteessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

multsi

Espoon avk:n takapihalla voi huomata, että erityisen paloalttiita näyttävät olevan noin 10-15 vuotiaat saksalaiset premiumautot jostain syystä.

erttuli

Noissa bemareissa on kyse valmistusvirheestä, ainakin osassa autoista.
Tiedä sitten, mitä muita malleja tuolla on avk:lla palaneena.

http://www.fox32chicago.com/news/local/bmw-recalls-14m-vehicles-due-to-risk-of-under-hood-fires

Saapi nähdä tuleeko tuotakaan takaisinkutsua Eurooppaan laisinkaan. Ehkä jenkit on vaan parempia, niin mitä meistä täällä, vaikka auto palaisi pihaan.

concorde

Plugari syttyi latauksesta palamaan. Tarina ei kerro, minkä merkkinen kottero oli kyseessä, mutta onkohan tällaisia odotettavissa enemmän tulevisuudessa, kun noi sähkärit ja plugarit yleistyvät?

https://www.aamulehti.fi/uutiset/latauksessa-ollut-hybridiauto-paloi-ylojarvella-lauantaiyona-vaurioitui-ajokelvottomaksi-201073978
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

ReijoM

#6
Lainaus käyttäjältä: concorde - 14.07.18 - klo:11:14
Tarina ei kerro, minkä merkkinen kottero oli kyseessä, mutta onkohan tällaisia odotettavissa enemmän tulevisuudessa, kun noi sähkärit ja plugarit yleistyvät

Volvo S90
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72247.msg1061348956#msg1061348956
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

Geoman

Sähköautotkaan eivät ole palamisen suhteen selkeästi polttoainekäyttöisiä autoja turvallisempia.

Sähköautot voivat syttyä ladattaessa sekä ajon aikana. OttaenSuomen  ajoneuvotiheyden huomioon nämä ajoneuvot ovat yhtä turvallisia, jos yhtä sähköautopaloa kohden on 2'000 polttoainekäyttöisen auton paloa.

janilind

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 13.11.17 - klo:10:08
Noissa bemareissa on kyse valmistusvirheestä, ainakin osassa autoista.
Tiedä sitten, mitä muita malleja tuolla on avk:lla palaneena.

http://www.fox32chicago.com/news/local/bmw-recalls-14m-vehicles-due-to-risk-of-under-hood-fires

Saapi nähdä tuleeko tuotakaan takaisinkutsua Eurooppaan laisinkaan. Ehkä jenkit on vaan parempia, niin mitä meistä täällä, vaikka auto palaisi pihaan.

Käsittääkseni diesel  bemareita lähtenyt tulille jumittaneen egr venttiilin seuraksena ilmeisesti dpf polttotilanteessa. Ainakin on raportoitu kuumien kaasujen polttaneen reikiä muoviseen imusarjaan. Tästä lisää juttua btcf foorumilla.

Toi linkki sisälsi juttua lähinnä koskien bensiinimalleja..

Iteltä löytyy diisselibemmi vm2011 ja egr delete kiinnostaa ym syystä..
Superb Combi 1.8TSI DSG

Hesse

Jotain Buzzin sisällä on ilmeisesti räjähtänyt, koska tuulilasi puuttuu ja luukut vinksallaan. Ei kai palolaitoskaan saa noin paljon tuhoa aikaan.
https://yle.fi/a/74-20035023

Hesse

https://yle.fi/a/74-20035240
LainaaRäjähtänyt auto oli yhteiskäytössä ollut tila-autotyyppinen Volkswagen ID Buzz. Auto on vuokrattava yhteiskäyttöauto, jonka vuokraustoimintaa pyörittää lahtelainen City-Yhteisautot Oy.

Yhtiön toimitusjohtaja Vesa Putkonen ei kommentoi tapausta muuten kuin sanomalla, että auton maahantuoja K-Auto hoitaa nyt asiaa.

Maahantuoja aikoo ottaa turvallisuusprotokollansa mukaisesti auton asiantuntijoiden tutkittavaksi, kertoo K-auton viestinnästä vastaava johtaja Aarne Töllinen.

tex-

VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Pingu

Lainaus käyttäjältä: tex- - 06.06.23 - klo:14:27
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6398b-b5da-4f55-bb91-3655e9009a48
Nyt se sitten palaa oikein kunnolla

Mitä tästä opimme: sähköauton räjäyttäminen ei ole autolle hyväksi.

alumiinihattu

Anna palaa, ennekuin ajat. Vanha sanonta....

jt

Muistutus siitä että esim. kolarissa vaurioitunut (tai jostain syystä räjähtänyt..) sähköauto voi syttyä itsestään tuleen (pitkänkin) ajan päästä. Ei passaa hinata autotalliin tai talon viereen katokseen.

Räjähdys tuntuu kyllä mystiseltä. Kaasuuntunut bensa (mitä ihmettä varten bensaa sähköautossa??) tai kaasu (vuotava kaasupullo?) ohjaamon sisällä, joka ottanut sitten jostain sähkölaitteesta tai releestä kipinän, voisi olla yksi vaihtoehto. Tässähän on iso ohjaamon sisätila, niin mahtuu seosta ilmaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

bassek

Vesi saattaa hajota vedyksi ja hapeksi sähkön avustuksella. Jos se vety rikastuu matkustamoon niin saattaahan se kipinästä syttyä.
Mutta aika epätodennäköinen tapahtumaketju kuitenkin.

Hesse

Olin kerran paikalla, kun pöydällä latauksessa ollut lyijyakku räjähti rälläkän kipinäsuihkusta. Pieni poksahdus ja akkuhappoa kaikkialla, mutta varmaan auton sisätiloissa olisi aiheuttanut jotain vahinkoa. Buzzin 12V akku on näköjään pelastuskortin mukaan kuskin penkin alla.
https://www.volkswagen.de/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/de/besitzer-und-nutzer/wichtige-kundeninformationen/rechtliches/rettungsdaten/downloads-en/rescue-datasheets/Volkswagen_ID-Buzz_MPV_2022_5d_Electric_EN.pdf

Syytä ei ilmeisesti ehditty tutkia.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009634395.html

tex-

Tuli mieleen, että koska kyseessä on yhteiskäyttöauto niin onkohan siihen asenneltu vanerit takatilaan. Olisikohan kiinnitysruuvi mennyt väärään paikkaan.
Vai onko kyseessä bussi malli?
Tämä on vain arvailua.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

tex-

Lainaus käyttäjältä: tex- - 07.06.23 - klo:18:19
Tuli mieleen, että koska kyseessä on yhteiskäyttöauto niin onkohan siihen asenneltu vanerit takatilaan. Olisikohan kiinnitysruuvi mennyt väärään paikkaan.
Vai onko kyseessä bussi malli?
Tämä on vain arvailua.
https://tekniikanmaailma.fi/lahdessa-rajahtanyt-sahkoauto-paloi-kolme-paivaa-myohemmin-poroksi-iso-rajahdys-se-on-ollut?
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.07.18 - klo:12:48
Sähköautotkaan eivät ole palamisen suhteen selkeästi polttoainekäyttöisiä autoja turvallisempia.

Sähköautot voivat syttyä ladattaessa sekä ajon aikana. OttaenSuomen  ajoneuvotiheyden huomioon nämä ajoneuvot ovat yhtä turvallisia, jos yhtä sähköautopaloa kohden on 2'000 polttoainekäyttöisen auton paloa.
Rekisterissä olevien polttishenkilöautojen ja täyssähköautojen suhde on kuitenkin nykyään noin 1/60  (ei siis 1/2000) joten sähköautotovat ovat selkeästi polttiksia turvallisempia. Toki myös keskimäärin paljon uudempiakin.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: IKH-72 - 09.06.23 - klo:13:36
Toki myös keskimäärin paljon uudempiakin.

Eikös uudemman pitäisikin noin yleisesti olla epäherkempi kärvähtämään?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 07.06.23 - klo:09:52
Olin kerran paikalla, kun pöydällä latauksessa ollut lyijyakku räjähti rälläkän kipinäsuihkusta. Pieni poksahdus ja akkuhappoa kaikkialla, mutta varmaan auton sisätiloissa olisi aiheuttanut jotain vahinkoa. Buzzin 12V akku on näköjään pelastuskortin mukaan kuskin penkin alla.
https://www.volkswagen.de/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/de/besitzer-und-nutzer/wichtige-kundeninformationen/rechtliches/rettungsdaten/downloads-en/rescue-datasheets/Volkswagen_ID-Buzz_MPV_2022_5d_Electric_EN.pdf

Syytä ei ilmeisesti ehditty tutkia.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009634395.html

Onkohan tollasessa ID.Buzzissa kuitenkin AGM akku kuten aika monesti nykyautoissa muutenkin?

Käsittääkseni AGM akku on huomattavan paljon turvallisempi tuon räjähdysriskin suhteen mitä perinteinen lyijyakku.

Toki mitään skenaariota ei voi täysin sulkea pois..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesse

Kuvittelisin kuitenkin, että on EFB-akku. AGM-akussa on mahdollista thermal runaway, mutta se ei kai aiheuttaisi räjähdystä.

JPN_V70D3OR

Lyijyakku on lyijyakku, riippumatta miten elektrolyyttineste on sitoutettu, kemiallinen reaktio on aina sama. Riittävällä latausvirralla H2SO4 hajoaa, jolloin akusta poistuu kaasuuntunut vety ja happi.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

skoro

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.06.23 - klo:14:48
Lyijyakku on lyijyakku, riippumatta miten elektrolyyttineste on sitoutettu, kemiallinen reaktio on aina sama. Riittävällä latausvirralla H2SO4 hajoaa, jolloin akusta poistuu kaasuuntunut vety ja happi.
Geeliakku on lyijyakku, on täysin tiivis, ei kai siitä voi poistua mitään latauksessa!
Nyt: Octavia 1.0 TSI Style Nordic Edition eTEC DSG vm. -23
Ent: Octavia 1.0 TSI Style BusinessLine DSG vm. -19
       Octavia 1.6 TDI Elegance DSG vm. -13
       Octavia 1.6 TDI Elegance DSG vm. -10

Hesse

Tiivis AGM-akkukin on, mutta siinä, kuten geeliakussakin, on varoventtiili, joka päästää kaasut ulos, jos paine on noussut liikaa.

bassek


Hesse


bassek

Sinänsä se suko ei sytytä autoa, korkeintaan huonon pistorasian. Suko-latauskaapeli (jossa on se äly siinä kaapelissa) yleensä rajoittaa latausta 8A, ja Mazdan käyttöohjekirjassa suositellaan hidasta sukolatausta. Soneparin PIKE lämmitystolppahan on mitoitettu 16Alle, josta aikanaan kytkeytyi sekä 2000W puhalin sekä moottorilämmitin hurisemaan samanaikaisesti. Silloisen peugeottiini noin 20v sitten ilmestyi talvella sininen hehku auton alle josta ystävällinen naapuri huomautti ennen kuin pahempaa ehti sattua.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 23.06.23 - klo:14:27
Ruotsissa ilmeisesti ID.5 on syttynyt palamaan, kun on ladattu sukosta rivitalon keskimmäisen asunnon autokatoksessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000009666283.html
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230619/elbil-brann-i-stockholm-tre-hus-forstorda/

Eihän tuossa auto ole syttynyt palamaan vaan se rivitalo jonka johdotukset ei kestäneet.

Tarina ei kerro että onko tuo sukolaturi se normaali 8A:han rajoittava vai joku 13/16A:n vekotin.

Olen itsekin lataillut sähkistäni nyt sukolaturilla kymmenenkin tuntia putkeen nyt kolmatta vuotta, eikä mitään ongelmia, mutta ennen kuin moisen aloitti niin kyllä kävin tonkimassa johdot esiin kun olivat päätyneet yläpohjan eristeiden alle. Mutta ehjän 2,5 mm^2 kaapelin pitäisi kyllä moinen hyvin kestää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy