Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 22.03.20 - klo:12:34
Juuri tälläisessa tapahtumassa sen voiman ja väännön tarpeen ainakin huomaa😀

Jos yhtään ei ajattelisi järjellä auton hankintaa olisi Q7 6.0 litraisella V12 abt:n virittimänä mun hankintalistalla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jake82

Audi RS6 2015

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 22.03.20 - klo:12:34
Juuri tälläisessa tapahtumassa sen voiman ja väännön tarpeen ainakin huomaa😀
Yllättävän vähän tuollainen RS6 bensakasi vääntää. Samankokoinen diesel vääntää 100Nm enemmän vaikka hevosvoimia ei ole ku puolet...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

M_M

Onneksi auto liikkuu teholla, niin kyllä sen RS6:n kulku varmaan useimmille riittää.  ;)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jake82

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.20 - klo:15:13
Yllättävän vähän tuollainen RS6 bensakasi vääntää. Samankokoinen diesel vääntää 100Nm enemmän vaikka hevosvoimia ei ole ku puolet...
Se pitää paikkaansa, mutta en Audia hankkinutkaan väännön takia, vaan siksi 
Että se on juuri sellainen auto mistä pidän kokonaisuutena👍
Audi RS6 2015

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.20 - klo:15:16
Onneksi auto liikkuu teholla, niin kyllä sen RS6:n kulku varmaan useimmille riittää.  ;)
Varmasti näin. Upea peli ja kyllä lähtee. Lähinnä teknisessä mielessä ihmettelin ääneen.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.20 - klo:15:13
Yllättävän vähän tuollainen RS6 bensakasi vääntää. Samankokoinen diesel vääntää 100Nm enemmän vaikka hevosvoimia ei ole ku puolet...

Ei meilläkään toinen neliveto diesel ole kovin kaukana vääntölukemissa bensasta, mutta kun tehoa alkaa olla tuplat bensan hyväksi, niin kyllä sen huomaa, kun kaasua painaa.

Noh molemmat on omiin käyttötarkoituksiinsa. Toinen menee 6 litraan dieseliä ja toinen 10 litraan bensaa/100km. Edellinen bensa meni 7 litraan ja sen ratissa vitutti, nykyisen ei! Elämä on täynnä valintoja  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

dosetti

Maitopurkin kokoisella moottorilla nyt ajellut muutaman tuhat km ja hyvin riittää omiin tarpeisiin. Eikös se kuitenkin määrittele moottorin koon? Edellisen auton moottorin koko oli tuplat tähän verrattuna ja tehot ja väännöt myös. Silti työmatka kestää saman verran.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 23.03.20 - klo:07:51
Maitopurkin kokoisella moottorilla nyt ajellut muutaman tuhat km ja hyvin riittää omiin tarpeisiin.

Kyllähän tuolla jo pärjää, itselläkään nykyinen ei ole edes nuin suuri ja tuleva on vieläkin pienempi ;)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Kun tässä viikkoon tuli ajettua 1.2TSI:llä, 1.3 vapari bensalla ja 2.0TDI:llä yli 2000km, niin kyllä tiesi mitä arvosti.

Ensimmäiselle ilmoitettiin matkakulutus alle 5 litraa. Todellisuus yli 6 litraa. Toisella meni 7-8 litraan ja kolmannella hieman päälle 6 litraan.

Kysymys kuuluu pärjääkö vaikka tuollaisella 1.2TSI:llä matkassa, niin pärjää, kun on pinnaa ja katsoo ohituspaikat. Jos taas pitää valita 1.2TSI:n tai 2.0TDI:n väliltä kummalla ajan matkaa, niin ei tarvitsisi miettiä kolmea sekunttia pidempään ja valitsisin dieselin.

Edelleen valintani on kunnon moottori (Harmi ettei vaihtoehtona ollut 3.0TDI:tä mitä kokeilla kuten viime kesänä)!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Itse kokeilin viikonloppuna -16 cls sb amg mersua. Voimaa oli kuin pienessä kylässä. Itselleni ei sellaiselle teholle olisi mitään käyttöä. Vaikka siinä oli paljon hyvää ja hienoa, niin silti jäi hiukan lattea fiilis, ei vaan sytyttänyt, kuten ei mikään muukaan erikoisempi auto. 60-100 kiihtyi n. 1,5s ja 0-100 n. 3,7s. Kulutus pyöri nätisti ajellessa n. kymmenessä litrassa. Oli se silti kiva kokeilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Samoin voisi kysyä, että haluatko mielummin kauniin isotissisen blondin tai tavallisen ruman muijan?
Eli haluamisella ja käytännöllä on iso ero.

:)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.07.21 - klo:22:04
Samoin voisi kysyä, että haluatko mielummin kauniin isotissisen blondin tai tavallisen ruman muijan?
Eli haluamisella ja käytännöllä on iso ero.

:)I

Noh, ei kannata ottaa liian kaunista kun muut haluaa/vie. Eikä myöskään liian rumaa kun lapset pelkää.

Mutta, asiaan. Mikä on KUNNON moottori? Itsellä 2 litrainen disukka ja vaimolla 1.5 perusbensa. Molemmat hyviä koneita, molemmilla normikulutus 5 -5.5 l/100km pintaan ja sipsuttelemalla allekin. Molemmissa täysin riittävät voimavarat Suomen olosuhteisiin. Aiemmin mulla oli Leon 1.0 ST ja siinä sama tilanne. Autojen valmistajat tahtovat vaan pistää vehkeisiin ylimääräistä jerkkua vasten järkeä/tarvetta. Kaverilla on V90 plugari jossa toki pieni sähkörange aluksi mutta kun se loppuu hyppää remmiin n.300hv bensakone, se on sitten varmaan se kunnon moottori. Ei se ainakaan taloudellisuutta paranna ekosta tietämättäkään.



VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Mikey

Pari viikkoa kun olin ajellut 90 -heppaisella TDI:llä, niin pitihän se viedä ohjelmoitavaksi. 145 hp, 290 â,¬.

Suberb 2012

Ohan noita ekomoottoreitakin.
Saabissa 2.3T +300hp ja liikkuu ihan mukavasti. Käy 85% viinalla, niin puhdasta on ja pallo pelastuu 8) Kulutuskin on sopiva, alle 15l/100 menee helposti! Ihanan halpaa  ;D

Tehoja niin tarvii, mutta on se kiva kun tietää että niitä on. Jos nyt tarvii jostain kiposta ohi päästä, nin tarvii niin sitä ohituspaikkaa kartasta alkaa katella ja ootella…

välkky

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

mho0

Meillä V60 T8 minulla ja vaimolla A4 3.0 TDI (n. 400hv ja 200hv).
Molemilla normaalisti kerkee ihan samalla tavalla.

Pitkillä matkoilla Audi on enemmän eco ja lyhyessä pyörityksessä Volvo.

Itseasiassa minusta on aika hämmästyttävää, että 3.0 koneella pääsee oikeasti normaalissa matka-ajossa alle 5.0 kulutuksiin.
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

tapanixxx

Siltä väliltä. Itse olen pitänyt että ei ota kaikista pienintä mosaa muttei sitten sitä tehokkaimpaakaan.

taski63

Sieltä eco-päästä. Kun ei ole huushollissa kuin kaksi henkeä, eikä ole vetotarpeita (ei edes koukkua), niin "kolme kaljatölkkiä plus turbo" on piisannut hyvin pienessä autossa. Ohi on päässyt silloin kun kokenut tarpeelliseksi. Reilun tonnin omapaino ja 200Nm passaa omaan ajotapaan.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

juubatuuba

Ostan auton varusteiden, laadun ja designin mukaan. Minua ei oikeastaan edes kiinnosta millainen moottori siellä pellin alla on, kunhan auto on miellyttävä ajaa eikä sillä tarvitse polkea aina pedaali pohjassa, eli suorituskykyä pitää olla riittävästi muttei yltiöpäisesti. Tykkäisin kovasti sähköautosta, mutta vielä ei ole sopivia markkinoilla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 09.08.21 - klo:09:19
Minua ei oikeastaan edes kiinnosta millainen moottori siellä pellin alla on, kunhan auto on miellyttävä ajaa eikä sillä tarvitse polkea aina pedaali pohjassa, eli suorituskykyä pitää olla riittävästi muttei yltiöpäisesti.

Vaan moottoripyörässä onko pointtina nimenomaan se moottori, vaiko matkanteon miellyttävyys, kenties jopa ekologisuus pienen kulutuksen muodossa? Onko moottori rivi, vaiko V, pitkittäin vaiko poikittain? Montako mukia pitäsi olla? Entäs vak.maksut, voiko niiden pienuudella optimoida? Tai (itse) huollettavuus ja ylläpitokulut? Pitääkö olla ketjua, kardaania vaiko remmiä? Katetta vaiko ilman? Vai onko pyörän massalla tahi rengaskoolla merkitystä? Kenties automaattivaihteinen, sukkanauhalla vaiko DCT:llä, vai ihan perinteisesti varpaallako halutaan askia hämmentää? jne...

Meinaan noita fillareitakin kun on nykyisin vähän joka lähtöön jostain hyvinkin maltillisesti kiertävistä 750cc ecoista nautiskellen alle 3 litraa sadalle ja kenties siellä toisessa päässä 1.4 litraa kera 190 hirnuvan. Toki sitten nuo mopon moottorit ja korkealle vinkasevat ratapelit vielä lisäksi ???

<>

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Miten moottoripyörät mitenkään liittyi tähän keskusteluun?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: GeeTee - 29.07.18 - klo:21:34
Elämme muuten mielenkiintoisia aikoja energian suhteen...

Tuo Olkiluoto 3 kun alkaa puskemaan energiaa verkkoon (ensi syksynä  ::) ) niin silloin kanattanee siirtyä pörssisähköön jolloin esim. yölataukset ovat energian suhteen aika usein miinusmerkkisiä, kyllä  8)

Näin tapahtuu jo nyt esim. Tanskassa vähän väliä. Nord poolista voi tarkistaa jos epäilyttää.

Ekotekona vastaanotat autoon päästötöntä käyttövoimaa ja siitä sinulle vielä maksetaan jotta sähköverkko pysyy pystyssä. Sopimuksella siis sidottu tuo vesivoiman 100% osuus omassa sähkössä. Ei ihan ainakaan itselleni tule mieleen yhtä hyviä tarjouksia auton käyttövoimaa ja ekologisuutta ajatellen ???

Minkähän vuoden syksystä puhutaan neljä vuotta myöhemmin ;D.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/bc534cdf-d6e3-4f4d-874a-22e648b98c07?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1670578934
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy