1,9 Tdi jakopää

Aloittaja Sepittäjä, 29.04.24 - klo:10:55

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Mitä mieltä olette, onko syytä pikapuoliin tehdä täydellinen jakopään huolto, kun edellisestä täydellisestä huollosta on kulunut aikaa 5,5 vuotta mutta ajettu on vain 25000 km huollon jälkeen? Auto on vuosimallia 2005.Olisko mitään kätevää menettelytapaa,jota hyödyntäen voisi uusia vaikka vain pelkän hihnan?

o.b.

Kyllä sinne voi vaihtaa pelkän hihnan. 6:n vuoden sääntö koskee vain hihnaa.

Varmiten jaon saa kohdilleen lukitustyökaluilla, mutta jotkut vaihtaa hihnan merkkaamalla vanhaan hihnaan ja rattaisiin pienet maalitäpät. Merkit kopioidaan sitten uuteen hihnaan ja laitetaan paikoilleen.

Jultsu

En itse ottaisi vielä kauheasti stressiä pelkän kuluneen ajan perusteella. Jos hihna ei ole päässyt uimaan glykolissa / öljyssä eikä sitä ole syklitetty lapin paukkupakkasten ja lämpimän autotallin välillä joka päivä puolet vuodesta niin kyllä itse ajelisin vähintään vuoden-pari vielä eteenpäin. Tottakai se kannattaa tarkistaa jakopään koppa purkamalla ja käsin kammen pultista pyörittämällä että hihnassa ei ole mikromurtumia tai mitään muutakaan visuaalisesti poikkeavaa.

Näissä autoissa taisi kaikenlisäksi vielä olla maahantuojan määrittelemänä 5v tuo vaihtoväli, saksalaiset alunperin speksanneet sen 6v / 90tkm tai 120tkm


Vaihdon ajaksi kone pitäisi pyöräyttää vähintään siihen asentoon missä nokan ja kammen rattaiden ajoitusmerkit täsmää lohkon kanssa yhteen, nokan rataspyörän läpi saa tällöin laitettua öbaut 6mm poranterän joka lukitsee sen asennon kanteen, tuon pitäisi olla jo riittävä eikä tarvi erikseen ostaa mitään lukitussarjoja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mikey

Joitain vuosia sitten ostettiin pojalle bensakoneinen Polo, jossa taisi hihnan v-väli olla 4v.

Koska autolla oli useat aiemmat vuodet ajettu <5 tkm/v, niin emme kantaneet hihnasta huolta. Kunnes se hajosi (pakonokkaa käyttävän lyhyen hihnan hampaat karisivat).

En jaksa muistaa kuinka kauan ed. vaihdosta oli, mutta ihan veikkaamalla arvaisin sen olleen 6-7v. Kilometrit olivat hyvin kaukana vaihtorajasta.

Mutta tämä oli siis bensamoottori, jossa hihnan kuormitus on paljon vähäisempi ja siten mitoitus köykäisempi.

Sepittäjä

Kun mietiskelen tätä asiaa, niin tule vielä mieleen, että kuinka sitä hihnan kiristinrullaa tulee käsitellä, jos aikoo vaihtaa vain pelkän hihnan ? Kai se rullan kiristysmutteri on löysättävä ennen kuin kuin edes saa vanhaa hihnaa pois ja sitten kiristettävä uudelleen, kun uusi hihna on paikoillaan ja kiristinrullan vipu oikeassa kohdassaan? Vai täytyykö kiristinrullan pultti vaihtaa kuitenkin tässä yhteydessä ?
Muuten, tätä autoa ei ole pidetty lämpimässä tallissa ja kovilla pakkasilla on moottorin esilämmitys ollut päällä pari tuntia, eikä tietääkseni ole roiskunut pakkasnestettä tai öljyä hihnalle. Paljonko siitä hihnakotelon tienoilta täytyy purkuhommia tehdä, että pääsee näkemään hihnan kunnolla ? Kuten huomaatte, niin kysyjä ei ole kovin kokenut hihnan vaihtaja, joten yksinkertaisetkin neuvot ovat tervetulleita, kiitos !

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 01.05.24 - klo:11:16Kun mietiskelen tätä asiaa, niin tule vielä mieleen, että kuinka sitä hihnan kiristinrullaa tulee käsitellä, jos aikoo vaihtaa vain pelkän hihnan ? Kai se rullan kiristysmutteri on löysättävä ennen kuin kuin edes saa vanhaa hihnaa pois ja sitten kiristettävä uudelleen, kun uusi hihna on paikoillaan ja kiristinrullan vipu oikeassa kohdassaan? Vai täytyykö kiristinrullan pultti vaihtaa kuitenkin tässä yhteydessä ?
Muuten, tätä autoa ei ole pidetty lämpimässä tallissa ja kovilla pakkasilla on moottorin esilämmitys ollut päällä pari tuntia, eikä tietääkseni ole roiskunut pakkasnestettä tai öljyä hihnalle. Paljonko siitä hihnakotelon tienoilta täytyy purkuhommia tehdä, että pääsee näkemään hihnan kunnolla ? Kuten huomaatte, niin kysyjä ei ole kovin kokenut hihnan vaihtaja, joten yksinkertaisetkin neuvot ovat tervetulleita, kiitos !

Ei millään pahalla mut ota joku sellanen kaveriksi joka näitä remmejä on vaihellu, mä tulisin sulle muuten kaveriks mutta asun vähän turhan kaukana. Tää jakopää on sellanen paikka et pitää tietää mitä tekee eikä virheisiin oo varaa. Jos homma menee vituiks ja venttiilit morjenstaa mäntiä niin sit puhutaan euroista. Kattele muutama youtube video TDI jakopäästä ennen ku alat purkamaan yhtään enempää. Common-rail moottoreissa on perusperiaatteeltaan samanlainen jakopää ku pumppareissa mut siel on vaan korkeapainepumppu kaverina. Kiristimiäkin on eri variaatioita.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jultsu

Jakopään suojakopan saa irti kolme klipsua irroittamalla eikä sitä varten tarvitse purkaa yhtään mitään pois tieltä, kyllä tuokin operaatio varmasti on tuhanteen kertaan esiteltynä youtubevideoissa. Kampiakselin pultin luokse pääsy onnistunee alakautta, pitäisi sen verran tilaa olla törmäyspalkkiin että sinne mahtuu lenkkiavaimella tai lyhyellä hylsyllä ja räikällä, hihnapyörän sisällä saattaa olla suojakumi jonka joutuu ensin koukkimaan pois
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Perinne

Kysymys Tdi 1,9:n varaosasta. Tunnutte tietävän tästä menopelistä vaikka mitä.
Moottorin päällä on muovinen kansi, josta öljyntäyttö ja mittatikku tulee läpi. Mikä on tämän kannen alla olevan solumuovieristeen nimitys, kun omasta se on riekaleina, enkä löydä sille varaosa tietoja. Kyseessä Bora 1,9 malli ja 2005 vuosimallia.

Kiitos tietäjille jos on tullut vaihdettua ja etsittyä.

Jultsu

Kyseessä "äänieriste", poistunut tuotannosta 2021 joten tuskin enää saat edes ostettua marmorilta. Ostohaluja varmaan rajottaa myös hinta (muutamat vanhat linkit mitä löysin mainitsi hinnaksi 100+ euroa)

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy