Pultti katkesi renkaanvaihdossa

Aloittaja Zarhan, 20.04.22 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Kausivaihdan normaalisti renkaat itse paitsi uusia renkaita hankittaessa jolloin ne tulee otettua alle asennettuna - aika usein saa asennuksen kaupan päälle jos tasapainotuskin pitää tehdä.

Mii Electriciini oli Euromasterilla laitettu marraskuussa talvikumit alle, samat pultit (sama kartio) kuin mitkä olivat kesärenkaissa. Sekä talvi- että kesärenkaat ovat aluvanteilla.

Nyt sitten laittelin kesäkumeja takaisin paikoilleen ja yksi pulteista otti ja katkesi kiristettäessä (kaikki auton muut 15 pulttia menivät ilman ongelmia). Käytössä momenttiavain ja niin että ensin kiristetty kaikki pultit n. 70-80 Nm:ään ja sitten vielä lopullisesti 110:aan ohjekirjan mukaisesti. Kaikki pultit naksahtivat oikein hyvin tuohon pienempään vääntöön, mutta sitten lopulliseen kiristettäessä tuo yksilö antoikin periksi ja poikki on. Muissa ei ongelmia.

Varailin nyt K-autoon aikaa jotta saavat kiskoa sen irti sieltä, mutta mikä voisi olla syynä?

- Pultissa alun alkenkin jokin valmistusvirhe?
- Euromasterilla kun talvirenkaita ovat kiinnittäneet niin pulttipyssykkä on vetänyt tuon pultin aivan liian kireälle ja siten venyttänyt sen vain hajoamista odottamaan? Kun talvirenkaita irrotteli niin jotkut noista pulteista olivat aivan hemmetin kireällä että tarvitsi pitkää vipuvartta että sai edes irti.
- Oma moka?

Olen itse renkaita vaihdellut 15 vuotta, aina momenttiavaimen kanssa ettei varmasti ylikiristä, ja tämä nyt oli ensimmäinen kerta että moista on sattunut kohdalle, mietityttää nyt tietty eniten että tuliko sittenkin tehtyä jotain väärin ja on vain edelliset kolmisenkymmentä kausivaihtoa mennyt tuurilla ilman onnettomuuksia... Toisaalta jos kyseessä olisi jokin Miin mukana tulevien pulttien ominaisuus niin olisin varmaan sitten katkaissut enenmän kuin yhden.

Ideoita?

Jultsu

Pyydä ottamaan se tynkä talteen, tönärillä voisi tehdä mittailut vanhoista pulteista ja vaikka viereen volkkarilta uusi, näkisi onko se vaurioitunut yhtään sen pidempi / soukempi halkeamiskohdastaan kuin muut tai sitten se upouusi
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mfroberg

Mistä kohtaa pultti katkesi, onko se natsa kokonaan reiässä vai onko reiän ulkopuolella pultintynkä? Jos on tynkä niin sen päälle voi hitsata kiinni mutterin jonka avulla tyngän saa itse ulos kolostaan. Rengasliikkeissä on usein sesonkiaikana kiireapulaisia hommissa joiden ammattitaito voi olla vähän niin ja näin ja sen seurauksena pultteja saa sitten itse vääntää kuula punaisena auki. Pultin venyttäminen pulttipyssyllä....kai se on teoriassa mahdollista mutta vaatisi kyllä jo kunnon asennetta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 20.04.22 - klo:16:38
Mistä kohtaa pultti katkesi, onko se natsa kokonaan reiässä vai onko reiän ulkopuolella pultintynkä?

Pitää vielä tarkistaa olisiko siinä joku edes pieni tynkä. Hitsausvehkeitä ei nyt omista enkä tällaisen vuoksi moisia hanki, mutta jos nyt lähtisi pihdeillä irti niin pitääpä tuo vielä tarkistaa

GTI

Jos sitä pulttia on vähänkin näkyvissä,niin todennäköisesti irtoaa jopa sormilla pyörittämällä.

Mikey

^en nyt yhtään hae parranpärinää, mutta kuinka tuo voisi olla mahdollista 80+Nm kiristettyyn pulttiin?

ConD

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 20.04.22 - klo:19:09
^en nyt yhtään hae parranpärinää, mutta kuinka tuo voisi olla mahdollista 80+Nm kiristettyyn pulttiin?
Momentti ikäänkuin poistuu kun se kartiokanta häviää irrotessaan. Tällöin kierteet ovat "vapaana" voimasta jolla ne tavallisesti pitäisivät vannetta kiinni pyörännavassa.

Pyöränpultti on "jousi" joka kierteillä esikiristetään tiettyyn voimaan pitämään vannetta napaa/jarrulevyä vasten. Tutummin me tunnetaan tuo esikiristys "kiristysmomenttina", mutta todellisuudessa se momentti tulee siitä kun pultit kiristetään, kierteet ja kartiokanta aiheuttavat tällöin kitkaa ja tuon kitkavoiman kasvaessa momentti kierteen säteen kautta on se minkä avaimessa tunnemme.

Tämän takia momentti annetaankin kuivalle pultille, öljytty / rasvattu menee "tiukempaan" eli sen esijännitys tulee olemaan suurempi samalla momenttiarvolla.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ram1

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 20.04.22 - klo:19:09
^en nyt yhtään hae parranpärinää, mutta kuinka tuo voisi olla mahdollista 80+Nm kiristettyyn pulttiin?
Se kantahan siinä momentissa on eikä se sisällä oleva tynkä. Jos tynkää näkyvissä niin lähtee pihdeillä pyörittämällä. Toiseksi helpoin tapa irroittaa on vasenkätinen poranterä jos ei pihdeillä lähde. Myös poraamalla pieni reikä ja napauttamalla siihen torx tai joku muu avain, niin saa pyöritettyä auki. Vastakierretappi on myös helppo tapa. Toki nämä vaatii poran ja em työkalut mitä milloinkin haluaa käyttää. Jos liike ne pultit laittanut, niin eiköhän ne ilmaiseksi ne irroitakin. Töissä on lähes poikkeuksetta tuolla vasurilla irronnut, ja muuten vastakierteellä, jos ei pelkillä pihdeillä. No googlesta löytyy myös nämä kaiki vinkit miten ne tehdään tarvittaessa jos liike ei mukisematta hommaa tee. Luultavasti ne naputettu pyssyllä liian tiukkaa, niin avatessa meni poikki. Täysin mahdollista eikä mitenkään ihmeellistä. Toinen virhe mitä amatöörit tekee, niin väärä pultinkanta joka syö itsensä vanteeseen tiukkaan, vaikka ei kovin lujaa kiristäisikään. Omaa virhettä irroittaessa ei kyllä voi tehdä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Mikey

^kiitän valaistamisesta - taas opin uutta. Sinällään ihan järkeenkäypää.

Ja erityiskiitos asiallisista vastauksista.

jt

Itselle kävi juuri vastaava - pultti katkesi kiristäessä. Käytin pulttipyssyllä lyhyen päräytyksen ja loppukiristys käsin. Ihmettelin kun ei vastaan ottanut yhtään niin katkihan se oli. Oisko sitten päräytetty niin tiukkaan huollon yhteydessä, en tiedä miksi näin kävi.

Ensin ajattelin että täytyy mennä jonnekin ammattiliikkeeseen irrottamaan, mutta irtosi kotikonstein helposti. Pultin kierreosa jäi siis koloon "pinnan alapuolelle" siten ettei siihen päässyt pihdeillä kiinni. Mutta näin se irtosi:
1) Porasin uudella metalliterällä reiän pultin keskelle. (en edes yrittänytkään niillä vanhoilla ja tylsillä..)
2) Bilteman ruuvinirrotussarjan kierrekärki reikään (kartiomainen pää) ja akkukoneella reverse. Pultin kierreosa tuli nätisti ulos. Ja miksipä ei, kun vastairrotettu pultti ja vielä pieni suihkaus crc:tä oli välissä.

Koko hommassa ei mennyt varmaan kuin 5-10min. Youtubesta löytyy myös videoita. Hitsaus on kyllä overkill tässä tapauksessa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Joskus meni matkailuautosta pyörän pultti poikki ja vastakierretapilla yritin irrottaa. No vastakierretappi poikki ja loppupeleissä koko napa meni vaihtoon kun pultti oli sen verran syvältä poikki, että hitsauskaan ei onnistunut.

Matkailuautoissa noita renkaita ei välttämättä ihan joka vuosi(kymmen) irroteta jos vaan kesäisin liikutaan ::)

axe

En ihmettele yhtään.Jokakeväinen ja syksyinen uutispätkä televisiossa jossa "asiantuntevassa" rengasliikkeessä ammutaan renkaat paikalleen paineilmavehkeillä johonkin 300nm kireyteen tai paljonko niistä lähtee momenttia ja tämän JÃ,,LKEEN tarkistetaan momenttiavaimella onko tarpeeksi kireellä ja yleensähän ne on...Itsellä joskus passatin pultti alkoi myötäämään kiristäessä ja ruuvasin onneksi auki ennekuin katkesi, oli muuttunut hauskasti tiimalasin muotoiseksi se pultti.

Zarhan

Kiitoksia vinkeistä. Sain katkenneen pultin irti pyörittelemällä ruuvitaltalla - oli katkennut reikään, mutta leikkauspinnassa oli sen verran koloa että siihen sai otteen.

En sitten tiedä, mutta kyllä tuo venyneeltä näyttää kun pituutta on joku 2-3 mm enemmän kuin viereisessä ehjässä pultissa ja katkaisukohtaan asti näkyy kierteetkin olevan kauempana toisistaan.



No, haenpa sitten kaupasta varaosaa...

ram1

Hyvä et sait irti helpolla. Yleensä ei tosiaan tuota hirveitä ongelmia. Rengaspajoilla paljon kausiapulaisia joita ei opasteta, niin käyttää samaa päätä irroitukseen ja kiristykseen. Se voi helposti olla joku 400nM kiristyksessä ilman momenttisauvaa  ja irroituksessa kun juminut vielä puoli vuotta, niin napsahataa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jultsu

Nämähän kannattaa nyt sitten uusia kaikki, ihan vaan varalta huomautus jos olit vain yhtä pulttia lähdössä hakemaan/tilaamaan..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zarhan

Tää lienee samaa tavaraa, https://www.motonet.fi/fi/tuote/402166/Pyoranpultti-VAG-UPCitigo-M12x15x2646SW17Pallokartio

Lukkopultit saanee vain merkkiliikkeestä (eri asia sitten onko moisista mitään käytännön hyötyä).

axe

Vähän offtopic mutta hauskoja momentteja noista sähköisistä pyöränpulttipyssyistä luvataan.Biltema 450Nm ja Lidl jonkun keskustelupalstan mukaan siinäkin samat momentit joita kyllä muutenkin hieman tavallista enemmän epäilen. Itsellä on nuo molemmat laitteet, kummallakaan ei aukea pyöränpultit vaikka on ihan oikeassa 140nm momentissa, kiristyksessä kummallakaan ei päässyt yli 70Nm kun momenttiavaimella tuloksia vertailin ::)

M1k4

Muinoin tuommosen Bilteman pyssyn hankin ja sen minkä tuolla pyssyllä löit kiinni niin ei samaisella pyssyllä enää auennu, eli aina oli auottava manuaalisesti. Jotenki hävis hohoto koko laitteeseen ja siirtyminen paineilma vehkeisiin ratkas tämänki ongelman. Sen minkä pistät kiinni niin aukeaa myös samaisella laitteella.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

Rice

Muutama vuosi sitten minulle kävi aivan vastaavasti Leonin pulteille. Taisi olla kolme pulttia venynyt aivan vastaavasti kahdessa eri vanteessa. Pultteja ei ollut kiristetty liikaa. Tuosta olen aivan varma kun itse nuo kiini olin laittanut momenttiavaimella.
Vein pultit huoltoon näytille ja kun autossa oli vielä takuu voimassa niin vaihtoivat kaikki pultit uusiin.

Opel Astra
Volvo V60

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: axe - 22.04.22 - klo:10:01
Vähän offtopic mutta hauskoja momentteja noista sähköisistä pyöränpulttipyssyistä luvataan.Biltema 450Nm ja Lidl jonkun keskustelupalstan mukaan siinäkin samat momentit joita kyllä muutenkin hieman tavallista enemmän epäilen. Itsellä on nuo molemmat laitteet, kummallakaan ei aukea pyöränpultit vaikka on ihan oikeassa 140nm momentissa, kiristyksessä kummallakaan ei päässyt yli 70Nm kun momenttiavaimella tuloksia vertailin ::)

Joo, alalla ei ole mitään yhtenäistä standardia noille vääntölukemien mittaamisille, niin joka firma ilmoittaa käytännössä ihan mitä sattuu -lukemia. Lisäksi käytettävä akku vaikuttaa iskuvoimaan, kuten myös hylsyn massallakin on merkitystä. Youtubesta löytyy äärimmäisen hyvä kanava joka tekee testejä pulttipyssyille ja muillekin laitteille, pyrkien mahdollisimman objektiiviseen vertailuun eri laitteiden välillä. Eri laitteiden vääntökäyristä löytyy isojakin eroja, ihan vastaavalla analogialla kuin vaparibensan ja turbodieselin dynokäppyröitä katselisi.

https://www.youtube.com/watch?v=yFL1NZ-0yc0
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vaarivanhus

^^Jännä juttu. Paljonkohan mahtaa tuollaiseen pyöränpulttiin tulla vetojännitystä/mm2, jos se kiristetään vaikkapa 120Nm kireyteen.
Joutilas 76v

ConD

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 22.04.22 - klo:11:27
^^Jännä juttu. Paljonkohan mahtaa tuollaiseen pyöränpulttiin tulla vetojännitystä/mm2, jos se kiristetään vaikkapa 120Nm kireyteen.
Riippuu pultin halkaisijasta (pinta-ala), kierteen noususta ja kitkasta. Tavallaan tuo 120Nm tulee sen kitkan kautta, eli sieltä ei voi laskea sitä jännitystä suoraan kun kierteet voi olla kuivat tai rasvatut pahimmillaan. Vaan se pitäisi laskea niistä kierroksista ja "venymästä" mikä pulttiin aiheutetaan.

Normaalitapausta ajatellen muuttujia on siis vähän turhan monta, mutta riittävästi oletuksia tekemällä voidaan tulla johonkin johtopäätökseen mikä varmaankin pitäisi olla "alle myötörajan verran", mikä parissa kuvassa edellä on ylittynyt kun pultti on venynyt myötöön asti. :P

Yleensähän pyöränpultit on joko 8.8 tai 10.9 tavaraa, mikä korreloi lujuuteen. 800N/mm2 tai 1000N/mm2 ja pisteen jälkeen sitten se myötöraja prosentteina. Voima tulee sitten pinta-alan kautta. Erittäin karkeasti laskien 14mm halkaisijaltaan olevassa 8.8 lujuuden pultissa voisi olla noin 100kN vetovoimaa myötörajalla ollessaan, eli 640N/mm2. Yleensä kuitenkin alle tuon...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

SNG

Lainaus käyttäjältä: ConD - 22.04.22 - klo:11:41
Riippuu pultin halkaisijasta (pinta-ala), kierteen noususta ja kitkasta. Tavallaan tuo 120Nm tulee sen kitkan kautta, eli sieltä ei voi laskea sitä jännitystä suoraan kun kierteet voi olla kuivat tai rasvatut pahimmillaan. Vaan se pitäisi laskea niistä kierroksista ja "venymästä" mikä pulttiin aiheutetaan.

Normaalitapausta ajatellen muuttujia on siis vähän turhan monta, mutta riittävästi oletuksia tekemällä voidaan tulla johonkin johtopäätökseen mikä varmaankin pitäisi olla "alle myötörajan verran", mikä parissa kuvassa edellä on ylittynyt kun pultti on venynyt myötöön asti. :P

Yleensähän pyöränpultit on joko 8.8 tai 10.9 tavaraa, mikä korreloi lujuuteen. 800N/mm2 tai 1000N/mm2 ja pisteen jälkeen sitten se myötöraja prosentteina. Voima tulee sitten pinta-alan kautta. Erittäin karkeasti laskien 14mm halkaisijaltaan olevassa 8.8 lujuuden pultissa voisi olla noin 100kN vetovoimaa myötörajalla ollessaan, eli 640N/mm2. Yleensä kuitenkin alle tuon...

Meinasin kanssa tuossa eilen aiheesta kirjoitella, mutta ajattelin ettei ihan niin detaljia asiaa tänne autopalstalle viitsi kirjoitta.

Mutta tosiaankin, jopa ylempi myötöraja ylitetty jossakin vaiheessa. Kun mennään tuon yli, niin venymä ja kurouma etenevät vaikka voima ei lisäänny. Lopputuloksena napsahdus.

Kun ollaan poistuttu myötöalueelta, jossa teräs käyttäytyy kuin jousi, ei teräs käyttäydy seuraavalla kerralla kuten suunniteltu. Materiaali on menettänyt alkuperäisen lujuutensa.

Väitän että rengasliike on täräyttänyt momentit useampaan sataan, jos noin käy. Ohjeenmukaisessa momentissa 120Nm on vielä PALJON pelivaraa, ja varmuuskertoimetkin huomioitu. Näinollen joku 200Nm tuskin aiheuttaa vielä mitään ongelmia. Useampi sata Nm taas menee suunnitellun "pelivaran" yli.

Vaarivanhus

^^,^ Tuo on kyllä totta, että muuttujia riittää. Haeskelin tietoa pultin kierteen koosta ja vaikuttaa siltä, että M14 tosiaankin on tässä tapauksessa kierteen koko, jolloin kierteen sisähalkaisija on taulukosta katsellen keskimäärin n. 11,5mm. Tällöin pultin poikkipinta, johon veto kohdistuu, on melko lähelle 100mm2.  Siitä sitten voi arvuutella tai jopa laskeskella, minkälaisella vääntömomentilla pitää pulttia kiristää, jotta saavutetaan "ihanteellinen" kireys.

Renkaiden kausivaihto on tullut aina tehtyä itse.  "Vanhaan hyvään aikaan" pultit tuli kiristettyä "asentajan näppituntumalla" ennen momenttiavaimen hankintaa. Onhan nuo pyörät ainakin toistaiseksi kiinni pysyneet enkä muista, että pultitkaan olisi koskaan katkeilleet.

No, alan liikkeissä suoritettu renkaidenvaihto on kausiluonteista ja näin ollen, kiirettähän siinä tekijöillä tietenkin hetken riittää. Minusta oleellista olisi, että välineet, joilla pulttien kiristys tehdään, olisivat viimeisen päälle hyväntasoiset. Sekä sen lisäksi oleellista myös tekijöiden osaaminen tekemiseensä. Vaan mistäpä näitä asioita tällainen maallikko voi tietää autonsa pyöriä vaihdattaessaan.

Taitaa kuitenkin olla melko harvinainen ilmiö, että autoista pyörät putoilisivat löysälle jätettyjen tai liikaa kiristettyjen pyöränpulttien katkeamisen johdosta...?
Joutilas 76v

Daatta

Itsellä on Makitan DTW285Z mutterinväännin jolle luvataan 280Nm voemaa. Tuolla saa pyöränpultit auki ja kiinni, jos ne on itse vetänyt momenttiin. Rengasliikkeessä alle veivatut joutuu poikkeuksetta avaamaan pitkällä jatkovarrella. 

Aika hurjia nuo venypultit kyllä. Pistää jo epäilemään että pultin materiaali olisi jotain kiinanvalua.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Geoman

Enemmän harmittaa se, että rengasliikkeet rikkovat naaraskierteen. Sitä varten pitää olla oma kierretappi kierteen korjaamiseksi.

migis2

Kuinkas tiukalle pultit voisi ristikkoavaimella normaalivoimin kevyesti kiristämällä mennä? Muutaman kerran nyt vaihdattanut lähimmässä liikkeessä renkaat, ja tuntuisi olevan tuossa kireydessä kun jälkikiristystä olen tehnyt. Vähän enemmän voimaa käyttäessä kiristyy selkeästi (avaimen pää liikkuu 5-10 cm). Toisin oli aiemmin käyttämässäni liikkeessä. Mielenkiinnosta vaan kyselen, liisari joten momenttiavainta ei meinannut ostaa.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

ConD

Kyllä tuollaisen 120Nm saa ristikkoavaimella tai perus hylsysarjan räikällä aika kivasti ilman "ähisemistä" aikaan.

Talouden isomman auton kun vetää momenttiavaimella 180Nm, niin se vaatii pidempää vartta jo ja vähän painetta avaimen päälle. Tuota ei "ranteella ristikkoavainta vääntäen" oikeen saa aikaan.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jt

Lainaus käyttäjältä: axe - 22.04.22 - klo:10:01
Vähän offtopic mutta hauskoja momentteja noista sähköisistä pyöränpulttipyssyistä luvataan.Biltema 450Nm ja Lidl jonkun keskustelupalstan mukaan siinäkin samat momentit joita kyllä muutenkin hieman tavallista enemmän epäilen. Itsellä on nuo molemmat laitteet, kummallakaan ei aukea pyöränpultit vaikka on ihan oikeassa 140nm momentissa, kiristyksessä kummallakaan ei päässyt yli 70Nm kun momenttiavaimella tuloksia vertailin ::)
Itsellä myös tuo Bilteman verkkokäyttöinen kone, iso vehjehän tuo on. Ei kuitenkaan uskalla päryttää sillä pultteja kiinni kunnolla, kun menevät niin tiukalle ja tuo yksi katkennut pultti päräytin sillä myös, tosin vain "hellästi", sen jälkeen kiristelin loppukiristyksen vain käsin. Mutta veikkaan että on liikkeen pyssyllä ammuttu niin tiukalle että pultti on ottanut jo silloin damagea ja nyt sitten antautui. Kyllähän tuolla lähti irti liikkeen kiinniampuma lukkopultti joka oli niin tiukka ettei käsin irti saanut, eikä voinut jalalla hypätä avaimen päälle, kun ei pysy lukkopultissa paikallaan. Sitä kun 5-10 min jurrutti, niin kyllähän tuo antautui lopulta ja avautui.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zarhan

No, tarina päättyi sikäli onnellisesti, sain uusia pultteja ihan takuun piikkiin K-Autosta ja vaihdoin tuon katkenneen lisäksi pari selvästi topologista demormaatiota tehnyttä tapausta muistakin renkaista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy