Sähköautot ja akkuteknologia ylipäätään...

Aloittaja makkis, 08.06.10 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

makkis

Minulla oli mahdollisuus (jonka toku hyödynsin) osallistua tänään EBattery 2010 seminaariin. Seminaarissa oli useita luennoitsijoita, joista itselle mielenkiintoisimmat olivat Nils-Olof Nylund (VTT, valtion rooli akkujen käytön edistämisessä ja mahdollistamisessa), Erik Torseken (Valmet Automotive, Made in Uusikaupunki - electric cars for Finnish markets), Sampo Korkia-Aho (Itella, Itellan ja Euroopan Postin jakeluautojen sähköistyminen) ja Antti Väyrynen (European Batteries Oy, Solutions for evolving market needs).

Useita muitakin luennoitsijoita kuuntelin mielenkiinnolla, mutta em. herrat iskevät juurikin itseäni kiinnostavaan autoalaan.

Seminaarin jälkeen juhlittiin toki akkutehtaan avajaisia.

http://www.europeanbatteries.com/press-room/news/lehdistotiedote-8.6-2010-varkauden-tehtaan-avajaiset

muuli1010

Kertoivatko ne siella miten se kaikki energia aiotaan tuottaa ? Meinaan vaan etta jos joku paiva markkinoille saadaan sahkoauto joka myy ihan aikuisten oikeasti niin tarvitaan kokolailla paljon energiaa mita latailla noihin pattereihin. Toinen minua suuresti aina ihmetyttanyt juttu on toi lataaminen, "tankkaaminen" kun ei saisi kestaa juuri kauempaa kuin nykyisellaan joten tuossakin voi tulla pienoisia kaytannon ongelmia.

JeanC

Onko tämän topicin tarkoitus, että kaikki kirjoittavat: Wau pääsit tollaseen, mut mä en  ;)?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kupla73 - 09.06.10 - klo:00:10
Eikös ne meinaa Suomeen laittaa pystyyn ydinvoimaloita melkein samaan tahtiin kun tuulivoimala puistojakin?

Saisivat nyt alkuun edes sen yhden valmiiksi ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

makkis

Onko tämän topicin tarkoitus, että kaikki kirjoittavat: Wau pääsit tollaseen, mut mä en

Eijei, ei toki, tarrkoitukseni oli kyllä itsekin jatkaa aiheesta mutta lastenhoito kutsui  :D Tarkoitus oli nimenomaan kirjoittaa kuulemiani asioita ja herättää sitä kautta keskustelua yleisesti sähköautoista eikä itse tehtaan avajaisista tai sinänsä seminaarista.

Latailupa se yksi ongelma onkin ja ongelma on EU-tasoinen. Pitää olla yhtenäinen latausjärjestelmä, pitää olla kilpailukykyinen hinnoittelu ja pitää olla nämä kaikenmaailman veroasiat selvillä, viimeisenä lenkkinä toki jostain sitä sähköä on myös saatava.

Suomessa pitkien välimatkojen maassa täyssähköauto tuskin kuluttajamarkkinassa myy vielä pitkään aikaan "aikuisten oikeasti" volyymissa, onhan nuo kaikenmaailman Thinkit ja EVA:t sellaisia koirankoppeja. Fiskerin tyyppiset plugin hybridit (tuskin Fisker) sen sijaan tulennee nopeastikin hintatasoltaan sellaisiksi, että kuluttajatkin niitä ostavat. Mikäli täyssähköllä voidaan ajaa vaikkapa se vajaa 100 km, niin pääosalla kansaa arkiajot hoituu sähköllä ja viikonlopun mökkireissut samalla autolla biopohjaisen polttoaineen avulla polttomoottorilla.

Täyssäköautoille on kuitenkin suurehko käyttäjäryhmä esimerkiksi juurikin Itellan jakeluajo ja pari VW Caddya on jo suomessakin odottamassa verotuspäätöstä. Lisäksi on tulossa täyssähkö-Vito Mersulta ja täyssähkö-Transit Connect Fordilta. Trollikkabussit on tapetilla Hesaan, lataus tapahtuu keskusta-alueen ilmajohdoista mutta laitakaupungille päästään akuilla jne.

Tikka

Sitten sähköautot ovat mielestäni hyviä, kun niiden latausaika on lyhyt, kuten nykyisin. Tämän lisäksi tietysti toimintasäde pitäisi olla ehdottomasti useita useita satoja kilometrejä, kun eihän niitä "tankkauspisteitä" välttämättä tuolla Lapin perukoilla liiemmin ole. Mutta sähköautoissa on yksi huono puoli vielä, nimittäin äänet tai siis niiden puute. Itse ainain kaipaan autossa moottorin ääntä ja onhan se jo turvallisuuttakin edistävä asia, kun jalankulkijat kuulevat moottorinäänistä, että auto on tulossa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 09.06.10 - klo:09:29
kun jalankulkijat kuulevat moottorinäänistä, että auto on tulossa.

Onneksi renkaiden äänet eivät katoa mihinkään. Eihän tuollainen nykyaikainen koteloitu moottori ulospäin edes hirveästi kuulu tasanopeudella ajettaessa. Pakopuolella ääntä voi olla vähän enemmän, mutta nekin kuuluvat parhaiten vasta auton mentyä jo ohi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.06.10 - klo:00:28
Saisivat nyt alkuun edes sen yhden valmiiksi ::)

Ranskalaiset vain grilliltä!  ;D

Vanha automiesten totuus pätee ydinvoimaloihinkin.

Antti

European Batteries:in lehdistötiedotteessa mainitaan: "Tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 100 kWh, jolla voi varustaa esimerkiksi 3000 täyssähköautoa."

Lienee mennyt vähän yksiköt metsään, 100 kWh / 3000 autoa = 0,0333 kWh/auto.

OT
Jos tuulisähkön varaan lasketaan kasvanutta sähkökulutusta vastaavaa tuotantoa, tulee jokaisen myllyn vastaava teho rakentaa myös jollekkin muulle tuotannolle.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Antti - 09.06.10 - klo:10:03
European Batteries:in lehdistötiedotteessa mainitaan: "Tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 100 kWh, jolla voi varustaa esimerkiksi 3000 täyssähköautoa."

Lienee mennyt vähän yksiköt metsään, 100 kWh / 3000 autoa = 0,0333 kWh/auto.

Kohtuullisen noloa, kun firma omassa tiedotteessaan tekee tuollaisen mokan.

Siihen on jo totuttu, että toimittajat eivät ymmärrä SI-järjestelmän suureista yhtään mitään ja kirjoittavat juttuihinsa puutaheinää.

Häkä

Vaihtoehtoisista polttoaineista kun puhutaan, niin mitenkäs nestekaasu? Palaa puhtaammin ja siten saastuttaa vähemmän. Peräpohjolassa jakeluverkosto on vaan vähän niin ja näin. Välillä on pistänyt silmään esim. Passatin kaasuversion arvostelu, ja siinä ollaan kehuttu että moottorin käytös ei muutu vaikka ajelisi bensalla tai kaasulla.

Etanoli on sinänsä ihan hyvää polttoainetta, mutta ympäristötietoisuus häviää kuin tuhka tuuleen jos sitä litkua rahdataan Brasiliasta saakka sademetsiä kaataen. St1 taitaa tehdä sitä elintarviketeollisuuden jätteistä, mikä on sinänsä varsin hyvä idea ympäristön ja polttoaineomavaraisuuden takia.

Sähköautojen en usko ihan lähiaikoina vielä yleistyvän, ainakaan täällä. Aika harvalla on varaa ostaa "kakkosautoa", josta ei ole muuhun kuin lähinurkissa pyörimiseen. Entäs kun sille ykkösautolle käy jotain ja siitä kalliista sähköpirssistä ei ole pirunkaan hyötyä kun pitäisi lähteä maantietä taivaltamaan? Ainoastaan kourallisella valmistajista on vielä edes hybridit valmiina, ja nyt ollaan jo muka siirtymässä täyssähköisiin golfkärryn korvikkeisiin. Toimintasäde on avainsana, ja ainoa lääke siihen on polttomoottori. Saataisiin nyt edes niitä jokapojan hybridejä (esim. Auris) jotka olisivat suht järkevissä hinnoissa.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Häkä - 09.06.10 - klo:18:28
Sähköautojen en usko ihan lähiaikoina vielä yleistyvän, ainakaan täällä. Aika harvalla on varaa ostaa "kakkosautoa", josta ei ole muuhun kuin lähinurkissa pyörimiseen. Entäs kun sille ykkösautolle käy jotain ja siitä kalliista sähköpirssistä ei ole pirunkaan hyötyä kun pitäisi lähteä maantietä taivaltamaan?
Lisäksi epäilen sähköauton käytettävyyttä pohjolan talvessa. Onkohan missään tutkittu sitä, miten paljon sähköauton toimintamatka pienenee pakkasella, esim. -15 tai -20 asteessa, mikä viime talvena oli melko peruskauraa etelä-Suomessakin? Akun varaus purkautuu paljon nopeammin kuin lämpimällä ja toisaalta akun ja sähkömoottorin tuottama lämpö ei riittäne kabiinin lämmittämiseen vaan sitä varten on oltava grillit, tietysti akun sähköenergialla toimivat. Missäköhän olosuhteissa / millä varusteilla nuo sähköautoille luvatut toimintamatkat on yleisesti ottaen testattu?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Häkä - 09.06.10 - klo:18:28
Vaihtoehtoisista polttoaineista kun puhutaan, niin mitenkäs nestekaasu? Palaa puhtaammin ja siten saastuttaa vähemmän. Peräpohjolassa jakeluverkosto on vaan vähän niin ja näin. Välillä on pistänyt silmään esim. Passatin kaasuversion arvostelu, ja siinä ollaan kehuttu että moottorin käytös ei muutu vaikka ajelisi bensalla tai kaasulla.

Sulla taitaa mennä sekaisin nestekaasu (propaani/butaani) ja maakaasu (metaani).

Nestekaasu on 100 %:sti fossiilinen polttoaine ja sitä syntyy samassa öljynjalostusprosessissa jossa myös bensiini ja diesel valmistetaan.

Maakaasukin on toki 100 %:sti fossiilista, mutta sitä saadaan maanuumenista valmiina tuotteena. Metaanin erinomaisuus piilee siinä, että biokaasu eli kaatopaikoilla, lantaloissa, jätevedenpuhdistamoille ym. syntyvä kaasu on sitä täysin samaa metaania. Biokaasu on nimensäveroisesti 100 %:sti uusiutuvaa, eikä siten lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää.

Nestekaasun liikennekäyttö on Suomessa käytännössä kielletty. Käytännössä siksi, että sillä ajaminen edellyttää 300 euroa vuorokaudessa olevan veron maksamisen!


Lainaus käyttäjältä: Häkä - 09.06.10 - klo:18:28
Etanoli on sinänsä ihan hyvää polttoainetta, mutta ympäristötietoisuus häviää kuin tuhka tuuleen jos sitä litkua rahdataan Brasiliasta saakka sademetsiä kaataen. St1 taitaa tehdä sitä elintarviketeollisuuden jätteistä, mikä on sinänsä varsin hyvä idea ympäristön ja polttoaineomavaraisuuden takia.

Totta, mutta elintarviketeollisuuden jätteitä riittää niin pitkään, kun etanoliautoja on joitakin satoja tai tuhansia. Henkilöautoja on Suomessakin yli 2 miljoonaa, eikä niihin millään riitä taikinajätteitä.  ;D


Donitsi

Testaukset ovat kai tähän mennessä tapahtuneet jossain Kalifornian auringossa tai yleensäkin lämpimällä säällä.

Talvella akkujen varausta pidetään yllä tottakai jollain lämmittimellä. Josta taas päästään siihen että missä se energia sitten säästyykään taas. Markkinat sähköautoille ovat jossain muualla kuin Suomessa. Keski- ja Etelä-Eurooppa, sekä tietysti Australia, Japani ja USA. Tälläisiä marginaalimarkkinat kuten Pohjoismaat saavat omaa joka vuoden ajassa toimivaa sähköautoaan odotella jonkun tovin.

Donitsi

[quote author=Urlaub
Totta, mutta elintarviketeollisuuden jätteitä riittää niin pitkään, kun etanoliautoja on joitakin satoja tai tuhansia. Henkilöautoja on Suomessakin yli 2 miljoonaa, eikä niihin millään riitä taikinajätteitä.  ;D


[/quote]

Jospa tehokkuus saadaan samalle tasolle kuin Paluu Tulevaisuuteen elokuvassa jossa riitti pari tölkkiä limpparia ja muutama banaaninkuori ;)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 09.06.10 - klo:22:07
[quote author=Urlaub
Totta, mutta elintarviketeollisuuden jätteitä riittää niin pitkään, kun etanoliautoja on joitakin satoja tai tuhansia. Henkilöautoja on Suomessakin yli 2 miljoonaa, eikä niihin millään riitä taikinajätteitä.  ;D




Jospa tehokkuus saadaan samalle tasolle kuin Paluu Tulevaisuuteen elokuvassa jossa riitti pari tölkkiä limpparia ja muutama banaaninkuori ;)
Joka tulee juurikin nyt subleffalla ;D   1,21 gigawatilla pääsekin sitten jo ajassa matkustamaan ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 09.06.10 - klo:22:40
 1,21 gigawatilla pääsekin sitten jo ajassa matkustamaan ;)

1,12 gigawattiin vaaditaan melko iso läjä banaaninkuoria.

tsiih

Vain vähän plutoniumia tai salamanisku! Kai nyt leffan sentään olet nähnyt ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Urlaub

#18
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 09.06.10 - klo:23:16
Vain vähän plutoniumia tai salamanisku! Kai nyt leffan sentään olet nähnyt ;)

Tottakai, olen jopa ajanut De Loreanilla!

Luokkakaverin isä toi sellaisen aikoinaan Ameriikasta Suomeen. Samainen auto oli jokunen vuosi sitten myös Tuularin koeajossa.


tsiih

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.06.10 - klo:23:26
Tottakai, olen jopa ajanut De Loreanilla!

Luokkakaverin isä toi sellaisen aikoinaan Ameerikasta Suomeen. Samainen auto oli jokunen vuosi sitten myös Tuularin koeajossa.


Menköön tämä vielä ot:na, DeLorean taitaa olla auto jossa säilyy sormenjäljet ja arvo!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.


Turbodog

If it's worth doing, it is worth overdoing:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/sahko-bugatti-kehitteilla

Ja vielä konsernituote  ;D

Artikkelissa ei mainita, että tuohon varmaan kuuluu vakiovarusteena peräkärry akkuja varten :D
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Turbodog

Ihmettelin muutama vuosi sitten eräässä etelän lomakohteessa paikallisen ravintolan seinässä ollutta vanhaa automainosta. Mainos oli jostain 1900-luvun alun jenkkilän sanomalehdestä leikattu. Siinä mainostettiin jonkin autotehtaan malleja, ja malleista ainakin (ellei peräti yli) puolet oli sähköautoja. Mielenkiintoista sinänsä.

Nopea googlettaminen vahvistaa, että jossain 1900-1910 paikkeilla oli tosiaan sähköautojen (edellinen) kulta-aika jenkkilässä, ja vuosisadan vaihteessa (1800/1900) 38% jenkkilän autoista oli sähkötoimisia (40% höyryllä ja loput 22% bensalla). Mikä vielä mielenkiintoisempaa, jo tuolloin sähköautojen mainitaan toimineen 50-65km matkan, jotkut jopa >100km. Toki nopeudet olivat paljon matalampia kuin nykyään. Vaikka sähköautojen kehitys oli välillä pitkäänkin jäissä, niin olisin luullut, että pelkästään akkuteknologian kehitys olisi sadassa vuodessa antanut eväät parempaan. No, ehkä tämä tarkoittaa vaan sitä, että mahdollisuuksia on paljon...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Ironic32

Ja eikös jopa 100 vuotta sitten ollut vieläpä nelivetoisia sähköautoja, joissa moottorit oli joka pyörälle erikseen. Jostakin muistan lukeneeni tällaista.

Kun ajattelee, että 100 vuotta on kulunut, eikä tuon kummempaa kehitystä ole tapahtunut ???

Syynä tietysti raha ja öljy-yhtiöt ja sitä rataa ::)

Itse energiantuotantohan ei ole mikään ongelma. Jo itsessään aurinko tuottaa niin käsittämättömän määrän energiaa sekuntitasollakin, että siitä riittäisi useammallekin maapallolle Fiskereistä puhumattakaan. Siinäpä onkin tämän päivän miljardi-idean paikka, kun joku keksii, miten sitä voidaan varastoida oikeasti.

Faktahan lienee sekin, että öljyhän tältä pallolta ei tule ikinä loppumaan, mutta sen hankinta tulee jossakin vaiheessa menemään niin vaikeaksi ja kalliiksi, että on vain yksinkertainen pakko tehdä jotain muuta.

Tähänkin sähköautobisnekseen tarvitaan varmaankin bensan hinnan moninkertaistumista, ennen kuin todellista kehitystyötä alkaa tapahtumaan. Jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä näitä hybridejä ja sähkövehkeitä ja muita sen sellaisia työnnetään markkinoille lähinnä "vihreän imagon" takia.

Jotenkin minusta tuntuu, että vety-käyttöiset kulkuneuvot ovat se tulevaisuuden ratkaisu, koska vetyäkin saadaan tuotettua tämän pallon materiaalista lähes rajaton määrä ja vetyä pystytään myös säilömään ja varastoimaan. Toki siinäkin omat ongelmansa on, mutta potentiaalia lähes rajattomasti.

Mielenkiintoista kyllä nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan... ::)

Urlaub

#24
Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 23.06.10 - klo:20:00Kun ajattelee, että 100 vuotta on kulunut, eikä tuon kummempaa kehitystä ole tapahtunut Huh

Melko tyhjänpäiväinen argumentti, joskin laajasti käytetty.

Ymmärtäisin kritiikin, jos sähköautoja olisi todellakin kehitetty täysillä resursseilla koko 100 vuotta. Todellisuudessahan siitä ajasta on noin 80 vuotta oltu tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Miksi oltaisikaan, kun polttomoottorit ovat olleet hyvä ratkaisu aivan viime vuosiin asti. Hyvyydellä tarkoitan auto- ja öljyteollisuuden etuja.


Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 23.06.10 - klo:20:00
Jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä näitä hybridejä ja sähkövehkeitä ja muita sen sellaisia työnnetään markkinoille lähinnä "vihreän imagon" takia.

Kyllä, mutta imagosyistä autoja kehitetään muutoinkin.

Väitätkö, että jollekin 500 hevosvoimaiselle Range Roverille tai Audi Q7:lle on oikeasti jotain tarvetta?  ;D  Ei ole tarvetta, mutta halutaan luoda imagoa tehokkaimmalla maasturilla. Entäs jokin Audin S-sarjalaiset? Tarviiko jonkun perhepulkan oikeasti kiihtyä nollasta sataan alle viiden sekunnin?  ::) Imagoahan noilla luodaan ja suurin potti kerätään sitten enemmän kansanmallin autoilla.

Toki tuossa hybridi ja sähköautobisneksessä on rahaa tarjolla, jos ja kun markkinavoimat niitä ryhtyvät oikein voimallisesti vaatimaan. Siinä vaiheessa ei-oota myyvälle ei hyvä heilu.

Autoteollisuudella on tälläkin hetkellä vireillä monenlaisia tuotekehitysprojekteja. Osa kehitettävistä tuotteista voi joskus päästä tuotantoon ja siinä vaiheessa kehitystyö tuottaakin jotain. Useimpien projektien kohtalona on jäädä tulematta tuotantoon ja jäädä henkiin korkeintaan autotehtaan museossa esilläoleviin prototyyppiautoihin. Näin se on ollut ja tulee olemaankin.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.06.10 - klo:20:34
Melko tyhjänpäiväinen argumentti, joskin laajasti käytetty.

Ymmärtäisin kritiikin, jos sähköautoja olisi todellakin kehitetty täysillä resursseilla koko 100 vuotta. Todellisuudessahan siitä ajasta on noin 80 vuotta oltu tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Miksi oltaisikaan, kun polttomoottorit ovat olleet hyvä ratkaisu aivan viime vuosiin asti. Hyvyydellä tarkoitan auto- ja öljyteollisuuden etuja.

Tyhjänpäiväistä tai ei, mutta polttomoottoreitakin on kehitetty pitkälti yli 100 vuotta ja jos tuota ihan rehellisesti ajattelee, niin ei se kehitys kuitenkaan mitään päätä huimaavaa ole ollut. 100 vuotta sittenkin autolla pääsi eteenpäin (joskus jopa taaksepäinkin) ja auto kulutti n. 10 litraa satasella. Tänä päivänä samat säännöt pätevät, kulutus on toki pienentynyt, mutta perustekniikka on täsmälleen samaa kuin 100 vuotta sitten.

Lähinnä tuota vasten oli tuo kommentti tarkoitettu, eli jos näinä päivinä vasta aloitellaan "tosissaan" sähköautojen kehitystä, niin ei hyvää tiedä...

LainaaVäitätkö, että jollekin 500 hevosvoimaiselle Range Roverille tai Audi Q7:lle on oikeasti jotain tarvetta?  Virnistää  Ei ole tarvetta, mutta halutaan luoda imagoa tehokkaimmalla maasturilla. Entäs jokin Audin S-sarjalaiset? Tarviiko jonkun perhepulkan oikeasti kiihtyä nollasta sataan alle viiden sekunnin?  Pyörittää silmiään Imagoahan noilla luodaan ja suurin potti kerätään sitten enemmän kansanmallin autoilla.

Ei varmaan noille tehokkaille vehkeille ole tarvetta, mutta onko tarvetta perus 2.0TFSI:llekään. Kyllä tuollainen perus-Audikin kulkisi eteenpäin vaikka 1.4-litraisella bensakoneella. Noita tehoversioita taas on suhteellisen helppo kehittää verrattuna ns. mullistavan teknologian ekovehkeisiin. Totta on toki se, että imagosyistä noitakin tehdään. Pointtini lähinnä on se, että huomattavasti helpompaa on kehittää imagosyistä tuollainen 500 heppainen mönkijä kuin esim. toimiva sähköauto.

Toivottavasti tämän päivän ja huomisen teknologia tarjoaa paremmat aseet uuden tekniikan nopeampaan kehitykseen, ettei tarvitse 100 vuotta odottaa kunnollista "ekoautoa" ;D

makkis

Honda-topicissa muutama sanoi vaginan olevan perässä tuotekehityksessä sähköjen ja hybridien osalta. Moottori -lehdessä kerrottiin, että Q5 hybridi tulee myyntiin vuoden sisällä ja 2012 tulee Audin e-Tron mallisto, täyssähköinen. Mielenkiintoinen oli myös täyssähköisen Tesla Roadsterin faktat... ennenkaikkea vääntökäyrä: 400 Nm 0-5100 rpm  ;D
Audin e-Tron latautuu parissa tunnissa ja sillä ajaa 250 km. Siis täyssähkö, toki quattro ja aika ripsakkakin, 0-100 km/h 4,8 sec.

Kyllä se omalla kohdallakin niin olisi, että jos BMW 520dA raksutin maksaa sen 50keur ja sanotaanko kympin kalliimpi olisi 520dEA hybridi, joka litium-akuilla väkertäisi pelkällä sähköllä sen satakunta kilometriä ja raksutin käynnistyisi vasta sitten, niin tuon kympin extraa maksaisin speksien perusteella, toki valtiovallan käyttövoimaverolla olisi sanansa sanottavana ja painava sellainen.

Muutama seikka painaa mieltä:

- miten lämmitys? (webasto?!?)
- miten lämmönjako? (puhallin vie kamalasti virtaa...)
- miten perslämmitys?
- ja monta muuta, mutta eiköhän viisaammat ole miettineet minunkin murheitani...

Ironic32

Makkiksella hyviä kysymyksiä. Kyllähän monet sähkölelut varmasti auringon alla toimivat jokseenkin, mutta virrankulutus täällä kekkoslovakian talvissa onkin tyystin eri juttu.

Epäilemättä tuollainen sähkölelu toimisi omassakin työmatkajurnutuksessa ihan riittävästi. Kunhan akulla ajaa sen 100 km edestakaisin päivän aikana, niin se riittäisi. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että muita reissuja varten pitäisi sitten kuitenkin olla se öljypoltin toisena kajakkina, joten kustannushyödyllä tai ekologisuudella voi saman tien heittää vesilintua.

makkis

Entäpä jos ostamalla e-tron audin, ostat samalla osakkuuden (lomaosakkeen) tdi- tai tfsi-audiin, joka on aina käytettävissä (ei välttämättä sama yksilö) kun tarvitset ajaa yli sata kilsaa?

makkis

Oma visioni 2015 autosta on pikkudieseli joka käy vakiokierroksilla. Kierrokset on optimoitu kulutuksen suhteen ja parasta hyötysuhdetta haetaan. dieselin perässä on generaattori joka jauhaa sähköä varsinaisille ajomottoreille (sähköisille) ja välissä (litium) akut. Pikkudieselistä otetaan webastolla lämpöä kabiiniin, lasit pysyy sulana muutamaman watin vastuksin ilman puhaltimia. Latauspistokkeet standartoidaan ja parisa tunnissa saadaan akusto täyteen noin sataa kilsaa varten. Käyttövoimavero tulee pitämään huolen, ettei ajaminen ole ainakaan halvempaa kuin nykyisillä TSI- tai TDI-pannuilla tai sitten sähkön hinta pompsahtaa eurooppalaiselle tasole...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy