Golf TSI 1.4 90kw 2009 moottorin vikavalo

Aloittaja harry, 27.06.16 - klo:21:11

« edellinen - seuraava »

jusba31

Tuo säädön toimivuus voidaan tarkistaa testerillä ei yleismittarilla. Testerillä saadaan ohjattua paikallaan muuttamaan ajoitusta kuten normaalisti tekee ajossa. Tästä voidaan todeta toimiiko säätö oikein vai ei.
Jos merkkiliike ei näinkin yksinkertaista toimenpidettä osaa tehdä, niin suosittelen vaihtamaan liikettä ennemmin kuin autoon kaikkia mahdollisia osia.

harry

Ok , hyvä tietää. Merkkikorjaamon pojat ei varmaankaan tiedä tätä. Vian käyttätymisestä on tietenkin pääteltävissä , että juuri tuota ajoituksen muuttumista on tutkittava. Korjaamon vaihtaminen ei aikatalullisista syistä oikein onnistu , kun työtehtävien aikataulutus ei jousta niin , että ehtisi viedä ja hakea muutakuin lähimpään pisteeseen juuri ja juuri. Lisäksi kokemukset seuraavaksi lähimmästä pisteestä on yhtä masentavat , kts ketju Golf VII blindspot varoitin. Ei ne pojat osaa sielläkkään.

harry

No niin , tehty nyt omatoimisia testejä : autolla voi ajaa aivan pintakaasulla tasaisella tiellä ilman , että vikakoodi ilmestyy. Jos vähänkin polkaisee kaasua , koodi ilmestyy heti. Vaihde vapaalla voi polkea kaasua ilman seurauksia , pelkkä kierrosten nousu kuormittamatta ei tuo koodia. Vahvistuu siis epäily , että imunokka ei liiku ECU:n haluamalla tavalla , eli jako ei kuormitustilanteissa ole sitä mitä ECU haluaa.

Tehdään seuraavaksi mahdollisimman helppotajuinen selostus asiasta korjaamon pojille kuvien kera , ja kysytään pystyvätkö tsekkaamaan imunokan liikkumisen testerillä. Jos eivät pysty , tai ymmärrä mikä on imunokka , tilatkoot  asentosäätimen ja sitä ohjaavan venttiilin ja vaihtakoot. Omat aikataulut ei muuta nyt salli. Jos sitten tälläkään ei korjaannu , ajellaan vikavalo päällä ja palaillaan asiaan , kun auton vaihto on ajankohtainen. Katsatuksen saa läpi , kun poistaa koodin ja ryömittää varovasti aseman pihalta halliin.

harry

#33
Tänään poikkesin korjaamolla moottorin räjäytyskuvan kanssa ja selostin , että aina moottoria kuormitettessa vikakoodi ilmestyy välittömästi , mutta ei ilmesty pintakaasulla ajaessa. Kerroin , että vikavalo ei syty ensimmäisestä koodista , vaan vaatii useamman kiihdytksen.  Huollon vastaanottaja heppu toisteli hölmistyneen näköisenä , että jako on kohdallaan , tarkistettu kahdesti. Selitin , että jako ei ole staattinen , vaan muuttuu imunokan osalta kuormituksen mukaan. Mies sanoi , että nokka akselin asentosäädin vaihdettiin jakopään rempassa. Tarkisti sitten koneelta , ja totesi , että eipä oltu vaihdettu , kuten ei varmaan kuulukaan jakopään uusimisen yhteydessä.

Kysyin , pystyvätkö testaamaan imunokan asentosäätimen toiminnan testerillä. Kaveri sanoi , että , joo , katsotaan testerillä livenä ajaessa , eli pystyvät testaamaan sen samalla tavalla , kuin olen jo itse tehnyt.

Sovittiin , että sumpllitaan vielä kerran omat työaikataulut. Tilaavat uuden asentosäätimen ja sitä ohjaavan solenoidiventtiilin ja vaihtavat 16.12. Heppu tosin mutisi , että tekevät vielä jonkin tehdas kyselyn , mutta jos sieltä ei parempaa ehdotusta tule , osat vaihtoon. Vika on tuskin molemmissa osissa yhtaikaa , mutta molemmat vaihtamalla eivät kumpikaan  enää auton pitoaikana  jatkossa vikaantune.

Tällainen plääni tällä kertaa.

Eka Golf


harry

Ketju uusittiin 10tkm sitten , ei kai se näin nopeasti uudestaan veny ? Korjaamon mukaan jakopää lisäksi avattiin uudestaan ja tarkistettiin 2tkm sitten.

harry

No nyt vikavalo on ollut sammuneena muutaman päivän , eikä sitä saa enää syttymään toistuvilla kiihdyttelyillä. Tällä hetkellä jako siis ECUN mielestä kaikissa kuormitus olosuhteissa kunnossa. Katsellaan nyt vielä loppuviikosta , tuleeko lukijaankaan enää vikakoodia. Jos ei tule , perutaan korjaamoikäynti tällä erää.

Vikavalon poistumista edelsi hieman poikkeava käynti episodi. Kone röpötti poikkeavasti parin km matkan kylmänä. Saattoi tietysti olla vain katalysaattorin lämmittämiseen liittyvä ilmiö , koskaan aiemmin ei tosin tällaista ääntä ole kuulunut , kuin aivan hetki käynnistämisen jälkeen.

Voipi olla , että imunokan asentosäätimen venttiili ollut jumissa ja jostain syytä alkanut vaihteeksi pelittää.

harry

Nyt ei tule OBD:iin enää vikakoodiakaan , vaikka kuinka kiihdyttelisi. Ongelma on siis poissa. Ei varmaankaan pysyvästi , mutta turha viedä tässä vaiheessa korjaamolle. Seuraillaan.

harry

Vajaa kolme kuukautta oli vikavalo pois. Nyt taas kostealla ilmalla tuttu vikakoodi päällä. Seuraillaan rauhassa pari viikkoa , jos jää päälle , niin sitten tuo nokka akselin asentosäädin ja sen ohjausventtiili vaihtoon. Pitää vaan etsiä jostain taas se räjäytyskuva , että voi näyttää korjaamon pojille mitkä osat tilataan ja vaihdetaan.

lemmentalja

Kyllä sen imunokkasäätimen pitäisi kuulua tuohon maahantuojan jakopääsarjaan.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

harry

Työjohtaja korjaamolla oli katsovinaan koneelta , ettei säädintä ja sitä ohjaavaa venttiiliä oltu vaihdettu jakopään uusimisen yhteydessä.

lemmentalja

Outoa. Se öljyvirtausta säätelevä venttiili ei kuulu, mutta imunokkasäätimen ymmärtääkseni pitäisi kuulua. Ainakin noihin kaikkiin omiini on se vaihdettu, viimeisin jakopää tehtiin viime kesänä ja silloin vielä sitä erikseen kyselin. En tiedä olisiko ne sitten ihan alkuun vaihtaneet vain ketjuja...?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Eilen hain tuon nykyisen golffin maahantuojalta jakopäähuollosta pois, niin huoltoneuvoja tarkisti tuon korjaussarjan sisällön. Eli pitää sisällään ketjun, kaikki rattaat, ohjurin, kiristimen, vesipumpun sekä imunokansäätimen.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

harry

Ok , ehkä tuo huoltopäällikkö katsoi asian väärin. Todennäköisesti tuo imunokan säätimeen öljynpainetta ohjaava ventiilli takertelee , nyt taas pari viikkoa menty ilman vikakoodeja.

janosriippa

Kokeiles tankkaa 98:ia. Omalla kohtaa loppu vikailmotukset lähes kokonaan. Pari kertaa vuoden sisään saattaa kostealla ilmotella.

harry

Tuleeko sinulle siis sama vikakoodi , eli nokan ja kammen suhde herja ? Millä mekanismilla tuo oktaaniluvun nosto voisi vaikuttaa ?

janosriippa

Ei mitään hajua, mutta vika lähes poistui kokonaan. Tosin tänään kun lähdin kylmällä moottorilla liikenteeseen ja päätin tehdä ohitusta hitaammasta autosta, niin luulin et nyt hajos koko paska. Suht nopea kääntö vasemmalle ja kaasu pohjaan ja katosi tehot täysin. EPC valo jäi palamaan, moottorivalo vilkutti ja kaasu ei reagoinut kunnolla vaan täristi. Parkkiin, virrat pois ja hetki odottelua. Sen jälkeen taas mentiin.

Useimmiten tuota ECP valo ongelmaa esiintyy kylmällä ja kosteella.

harry

Päivitystä tilanteeseen : maaliskuun puolivälin jälkeen vika valo paloi taas jatkuvasti , sai kyllä aina sammutettua OBD lukijalla , mutta syttyi heti kohta uudestaan. Pari viikkoa sitten sammui itsekseen. Kohta on huollon aika , siinä yhteydessä vaihdetaan imunokan asentosäädin ja sitä ohjaava ventiilli. Jos sen jälkeen vielä sama vikakoodi ilmenee , annetaan olla ja ajellaan.

Jultsu

Ja nollataan koodit aina 100m ennen katsastusasemaa ja vedetään kädet ja jalat ristiin ettei se pomppaa heti takaisin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

harry

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.07.17 - klo:21:45
Ja nollataan koodit aina 100m ennen katsastusasemaa ja vedetään kädet ja jalat ristiin ettei se pomppaa heti takaisin?

Ei vaan 20-30m ennen katsastushallin ovea , niin ei tarvitse vetää käsiä ristiin.

Autoon on nyt siis merkkihuollon toimesta uusittu jako pää ja avattu se kertaalleen sen jälkeen asennuksen tarkistamiseksi. Sitten on uusittu nokan ja kampiakselin asentotunnistimet. Jos nyt vielä imunokan asentosäätimen ja sitä ohjaavan venttiilin uusimisen jälkeenkin auto on sitä mieltä , että jako on ajossa pielessä , en enää käsitä , mitä voisi tehdä.

harry

Tänään saatiin huollon lisäksi vaihdettua imunokan säädin ja sitä ohjaava venttiili. Samalla tuli hieman vuotava vesipumppu vaihdettua. Yksi ylimääräinen korjaamopäivä meni , kun oli ensin tilattu väärät osat. Jännityksellä odotellaan , pysyykö vikakoodi nyt poissa , kaiken järjen mukaan pitäisi pysyä , kun kaikki asiaan vaikuttavat komponentit on nyt uusittu.

harry

Nyt menty kuukausi/2tkm ilman vikakoodeja. Vikavalon syynä lienee alunperinkin ollut takerteleva imunokan säätöventtiili. No , tulipa uusittua kulunut jakopääkin , se olisi joka tapauksessa kohta ollut edessä.
Ei voi kuin ihmetellä jälleen kerran merkkikorjaamon kykyä selvittää vikoja. Viimeistään jakopään vaihdon jälkeen vikavalon jälleen syttyessä olisi ongelman lähde pitänyt osata selvittää , kun maalikkokin pääsi vian jäljille pelkän OBD testerin ja koeajaon perusteella.

harry

Nyt 3,5kk/8tkm imunokan säätöosien vaihdosta. Vikakoodi pysnyt poissa. Uskallan varovasti epäillä ongelman ratkenneen.

harry

Sellainen havainto vielä , että imunokan säätösysteemin korjaamisen jälkeen kulutus on tippunut n 0,7l/100km ollen nyt n 6.2l aiemman vajaan 7l sijaan , eli yllättävän paljon näyttää vaikuttavan tuon säädön toimivuus kulutukseen.

harry

Nyt menty 15tkm ilman vikavaloa. Ongelmaa voidaan pitää ratkenneena.

harry

Nyt 160tkm  täyteen ilman vikavaloa/koodia. Eilen lähti auto kiertoon. Tilalle Ruotsista 1,4 ACT 140Hp dsg 38tkm ja kohti uusia seikkailuja.

VAG you

Itsellä on tämä ongelma (vieläkin):

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11563.0

Nollaan aina katsastusaseman pihalla koodit. Huomaan myöskin, että valo ei syty niin herkästi, jos ajan kuin mummo.
Auto toimii muuten moitteetta, eli mysteeriksi jäänyt. Harmittaa vaan auton arvon aleneminen merkittävästi.

Muistatko mikähän mahtoi toi sun imunokan säätöventtiili tarkemmin olla? Veikkaisin N205-venttiiliä..
Pitääkin koittaa tankata 98:ia.  :D

tarzi

Oiskoha remontissa unohtunut se öljyn ohjaus holkki säätimen alta..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

harry

Lainaus käyttäjältä: VAG you - 15.03.19 - klo:10:33
Itsellä on tämä ongelma (vieläkin):

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11563.0

Nollaan aina katsastusaseman pihalla koodit. Huomaan myöskin, että valo ei syty niin herkästi, jos ajan kuin mummo.
Auto toimii muuten moitteetta, eli mysteeriksi jäänyt. Harmittaa vaan auton arvon aleneminen merkittävästi.

Muistatko mikähän mahtoi toi sun imunokan säätöventtiili tarkemmin olla? Veikkaisin N205-venttiiliä..
Pitääkin koittaa tankata 98:ia.  :D

En muista osanumeroa , mutta kyseessä oli venttiili , joka ohjaa öljynpaineella imunokan säädintä Ei kai siellä ole kuin yksi tällainen ventiilli. Aivan samalla lailla sain itsekin pidettyä vikavalon ja koodin pois , jos ajoi tasaisella aivan pintakaasulla. Imunokan asentohan muuttuu nimenomaan kuormittaessa ja säädön toimimattomuus saa aikaan sen , ettei nokan ajoitus muutu kuormituksen mukaan. Tällöin jako on ECUN mielestä hieman pielessä ja tulee vikakaoodi kammen ja nokan korrelaatiosta.

Voi kai se itse säädinkin vikaantua ja itse käskin lopulta vaihtaa molemmat , jolloin ongelman piti varmasti poistua , niinkuin sitten tapahtuikin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy