Golf V:n TSI (BMY:n) nokka-akselivikakoodien mysteeri

Aloittaja VAG you, 20.09.12 - klo:11:17

« edellinen - seuraava »

VAG you

Heitänpä vielä varmuuden vuoksi tänne kyssärin, jos jollakulla vaikka olisi joku villi teoria näiden vikojen suhteen.

Stoori lyhyesti: auto Saksasta (90tkm TSI 103kW), Suomessa heti vikakoodit ja monta korjauksen yritystä VW-liikkeissä mm. jakoketjun yms kilkkeiden- ja nokka-akselin säätimen vaihdot suoritettu tuloksettomasti. Sitkeät vikakoodit ovat seuraavat:

000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake): Slow Response
               P000A - 000 -  - - Intermittent
012296 - Camshaft Position Sensor (G40): Signal Out of Range
               P3008 - 000 -  - - Intermittent

Auto takaisin Saksaan myyjäliikkeeseen, jossa eivät myöskään löytäneet vikaa. Auto nyt toisessa saksalaisessa korjaamossa, jossa tutkimukset ovat kesken. Auto ollut niin kauan jo Saksassa, että usko rupeaa loppumaan.

Kaikki vinkit joita Ross-Tech löytää on kyllä käytetty ja asiaan liittyvät anturit/venat vaihdettu. Auto toimii muuten täysin normaalisti, mutta pari havaintoa silti:
- käynnistys kestää pari sekkaa, ehkä hivenen se sitä leipoo liian kauan, tosin voi olla ominaisuuskin
- pari sammumista heti käynnistyksen jälkeen kovilla pakkasilla. Lähtee kyllä uudelleen hyvin käyntiin

Miten siellä voi olla nokka-akselissa vielä viallinen asento, jos ketjut ja ajoitukset on vaihdettu ja katsottu? Mitkä asiat tuohon voisi vielä vaikuttaa?

Oma teoria: uskoakseni ketju on venynyt/hypännyt/katkennut ja siitä seurannut jonkin asteinen moottoririkko, joka on vain sen jälkeen korjattu huonosti ennen auton ostamista. Salapoliisitaidot ei vain riitä saamaan täysin selville, että mitä autolle on oikeasti tehty tai miten se on korjattu. Suomessa VW-Centerkään ei saanut sitä selville, vaikka pari teoriaa mäntä- ja venttiilivioista oli.
Über-paska homma siinäkin mielessä, että katsastuksessa tuli Suomessa hylsy. :(

tet

^ Minulle tulee ensinnä mieleen että pystyyköhän nokka-akselin säätimen asentoanturin asentamaan jotenkin väärään asentoon? :-\ Nuo molemmat viathan ovat "intermittent" eli ainoastaan ajoittain esiintyviä, eivät siis päällä koko ajan. Toinen vika on hidas vaste, toinen signaalialueen ylitys. Tuollaisen vikakombinaation voisi olettaa saavan aikaiseksi, jos asentoanturi on väärässä asennossa alunperin, eli menee toiseen laitaan ajaessa yli alueen. Toinen selitys voisi olla väärän tyyppinen asentoanturi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG you

Tjoo, mitäänhän tässä ei kai voi poissulkea ja teoriassa voi hyvinkin olla perää. Mietin vaan mekaanisen vian mahdollisuutta muualla, joka heijastuisi nähdyn kaltaisesti. Jos ketju on aikanaan katkennut/venynyt ja männät on antanu hittiä venttiilehin ja vikaa ei ole korjattu tarpeeksi hyvin siellä suunnalla, voiko jotain tällästä siitä seurata.

Tuo toinen vikakoodi tulee heti käynnistyksen jälkeen, valot syttyy tauluun vähän myöhemmin joko toisen vikakoodin myötä tai siksi, että toista on tullut tarpeeksi monta kertaa.

VAG you

Pientä nostoa asian tiimoilta.. Osaako joku sanoa, että mitkä moottorin osat voivat vaurioitua mäntien, venttiilien ja sylinterien lisäksi, jos ketju on venähtänyt esim ajossa? Yo autosta löytyi varmaa tietoa, että näin on ketjulle käynyt ja tosiaan nuo koodit eivät tunnu häviävän pelkästään ketjun ja nokka-akselin säätimen uusinnan jälkeen. Voiko esim itse nokka-akseli saada osumaa tuosta ja siksi pukata näitä vikakoodeja?
Voipi olla, että menee koko moottori vaihtoon, ellei sitten myy autoa varaosiksi. Ei taida kannattaa enää vaihdella kulujen takia muita osia, koska vika ei välttämättä poistu.
Käräjille en riskien takia uskalla välttämättä lähteä saksalaista kusettajamyyjää vastaan. Uskomatonta paskaa tämänkin moottorin tiimoilta.

tonttu

Onkos tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua, mistä ko koodijohtuu?

VAG you

Eipä ole löytynyt vikaa. Auto on lähdössä myyntiin kohta, joten jäänee mysteeriksi omalta kohdaltani. Pännii melkoisesti, koska rahaa paloi, mutta vika jäi. Myyntihinnassa näkyy.

M@s@

Ettei nyt vaan olis ketju venynyt kun tuo nokan asennon signaalikin on alueen ulkopuolella... Tai sitten säätöpyörävika kun herjaa hidasta reagointia.
A4 Allroad & T-Roc 4motion

VAG you

Lainaus käyttäjältä: M@s@ - 19.09.13 - klo:17:53
Ettei nyt vaan olis ketju venynyt kun tuo nokan asennon signaalikin on alueen ulkopuolella... Tai sitten säätöpyörävika kun herjaa hidasta reagointia.

Sorry vanhasta nostosta, mutta kommentoinpa vielä tätä auton ollessa vielä käytössä (ja toimii edelleen moitteettomasti ilman sivuääniä). Eli ketjukin vaihdettiin roippeineen jälkeenpäin, mutta viat tulevat uudestaan heti vaihdon jälkeen. En millään jaksa uskoa ketjun venähtäneen. Jotain metallisiruja löydettiin G40 anturin ts. jostain Nokan pään kohdilta, mutta vaikea sanoa vaikuttavatko vielä tuohon P3008-koodiin.
Jälkeenpäin korjaamo ei osaa varmuudella sanoa vaihtoivatko he aikanaan N205 anturin (camshaft timing adjustment valve), joka on kyllä melkoista asiantuntemattomuutta Alppilan Autohuollolta. Puhuvat vaihtaneensa nokka-akselin magneettiventtiilin, jota mielestäni autostani ei edes löydy.
Kai tuo N205 pitää vielä käydä vaihtaa varmuudeksi, koska taas tuohon P000A-koodiin Ross-Tech mm. niin neuvoo tekemään.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: VAG you - 04.04.14 - klo:12:29
Sorry vanhasta nostosta, mutta kommentoinpa vielä tätä auton ollessa vielä käytössä (ja toimii edelleen moitteettomasti ilman sivuääniä). Eli ketjukin vaihdettiin roippeineen jälkeenpäin, mutta viat tulevat uudestaan heti vaihdon jälkeen. En millään jaksa uskoa ketjun venähtäneen. Jotain metallisiruja löydettiin G40 anturin ts. jostain Nokan pään kohdilta, mutta vaikea sanoa vaikuttavatko vielä tuohon P3008-koodiin.
Jälkeenpäin korjaamo ei osaa varmuudella sanoa vaihtoivatko he aikanaan N205 anturin (camshaft timing adjustment valve), joka on kyllä melkoista asiantuntemattomuutta Alppilan Autohuollolta. Puhuvat vaihtaneensa nokka-akselin magneettiventtiilin, jota mielestäni autostani ei edes löydy.
Kai tuo N205 pitää vielä käydä vaihtaa varmuudeksi, koska taas tuohon P000A-koodiin Ross-Tech mm. niin neuvoo tekemään.
Vaihdettiinko ajoituksen säädin sen toisen nokka-akselin päästä samalla?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

VAG you

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.04.14 - klo:13:00
Vaihdettiinko ajoituksen säädin sen toisen nokka-akselin päästä samalla?

Säädin vaihdettiin imu-puolelta, kun "intake" ollu koko ajan puheena. Ei puhuttu kuin yhdestä säätimestä.

tet

N205 = nokka-akselin ajoituksen säädin
G40 = nokka-akselin asentoanturi

Tuossa edellä menevät termit vähän sekaisin, siksi täsmennys. Googlailin vähän tuota asentoanturin vikakoodia, kaikki keskustelut viittaavat vain pielessä olevaan ajoitukseen (lähinnä hihnakoneita joissa hihna yhden hampaan pielessä). Ketju ja säädin on uusittu, mutta mitenkäs tuo asentoanturi?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG you

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.04.14 - klo:09:18
N205 = nokka-akselin ajoituksen säädin
G40 = nokka-akselin asentoanturi

Tuossa edellä menevät termit vähän sekaisin, siksi täsmennys. Googlailin vähän tuota asentoanturin vikakoodia, kaikki keskustelut viittaavat vain pielessä olevaan ajoitukseen (lähinnä hihnakoneita joissa hihna yhden hampaan pielessä). Ketju ja säädin on uusittu, mutta mitenkäs tuo asentoanturi?

Jep, nuo temit kyllä tiedossa ja varmuudella G40 vaihdettu. N205 pikkasen vielä hämärän peitossa..

VAG you


VAG you

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.04.14 - klo:09:18
N205 = nokka-akselin ajoituksen säädin
G40 = nokka-akselin asentoanturi

Tuotanoin, eihän N205 ole säädin? Eikös se nimenomaan ole venttiili? (inlet camshaft timing adjustment valve N205 s.29).

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Säädin on se isompi pyörylä.

tet

Lainaus käyttäjältä: VAG you - 07.04.14 - klo:12:17
Tuotanoin, eihän N205 ole säädin? Eikös se nimenomaan ole venttiili? (inlet camshaft timing adjustment valve N205 s.29).

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Säädin on se isompi pyörylä.

Huomasin itsekin käyttäneeni hieman epävirallista ja väärää termiä. Tarkemmin sanottuna N205 on nokka-akselin asennon säätötoimilaite. Jonkinlaista venttiiliä se toimilaite ohjaa, mutta me säätötekniikan ammattilaiset erottelemme itse venttiilin (mekaaninen osa joka säätelee virtausta) toimilaitteesta (sähköinen, pneumaattinen tai hydraulinen laite joka ohjaa venttiiliä). :)

Tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että kyse ei ole asentoa haistelevasta anturista, se on tuo G40. Itse asiassa sekään ei yksinään pysty nokka-akselin asentoa mittaamaan, vaan asento lasketaan vertaamalla tuon G40 anturin pulssin ajankohtaa kampiakselin asentoanturin pulssin ajankohtaan.

Säädin tässä kokonaisuudessa taasen on pieni softan pätkä moottoriohjaimessa (ECU). ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG you

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.04.14 - klo:12:56
Huomasin itsekin käyttäneeni hieman epävirallista ja väärää termiä. Tarkemmin sanottuna N205 on nokka-akselin asennon säätötoimilaite. Jonkinlaista venttiiliä se toimilaite ohjaa, mutta me säätötekniikan ammattilaiset erottelemme itse venttiilin (mekaaninen osa joka säätelee virtausta) toimilaitteesta (sähköinen, pneumaattinen tai hydraulinen laite joka ohjaa venttiiliä). :)

Tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että kyse ei ole asentoa haistelevasta anturista, se on tuo G40. Itse asiassa sekään ei yksinään pysty nokka-akselin asentoa mittaamaan, vaan asento lasketaan vertaamalla tuon G40 anturin pulssin ajankohtaa kampiakselin asentoanturin pulssin ajankohtaan.

Säädin tässä kokonaisuudessa taasen on pieni softan pätkä moottoriohjaimessa (ECU). ;)

Thanks. Tuo G40 on selvä keissi..
Palatakseni tuohon N205:seen, korjaamo oli käyttänyt osanrokoodia 03C906455A, joka täsmää ao kuvan kanssa:
http://www.acrapol.com/nm-03C906455A-cp-1481

Osaatko sanoa onko tuo N205? Kyse on mielestäni venttiilistä, ei toimilaitteesta, tosin IT-nörtti ei näistä niin tiedä. :)
Korjaamo puhuu edelleen magneettiventtiilistä, jota ei mielestäni BMY:ssä varsinaisesti ole.

tet

Lainaus käyttäjältä: VAG you - 07.04.14 - klo:13:02
Osaatko sanoa onko tuo N205? Kyse on mielestäni venttiilistä, ei toimilaitteesta, tosin IT-nörtti ei näistä niin tiedä. :)
Korjaamo puhuu edelleen magneettiventtiilistä, jota ei mielestäni BMY:ssä varsinaisesti ole.

Kyllä tuo minusta oikealle kikkareelle näyttää, vaikka jotkin netin varaosasivustot väittävät jopa asentoanturiksi mitä se ei varmalla ole. :) Ja olet oikeassa siinä, että venttiili sisältyy tuohon laitteeseen näköjään, eli ei ole pelkkä toimilaite kuten ensin luulin. Ei se korjaamon termi "magneettiventtiili" myöskään ole varsinaisesti väärä, koska toiminnaltaan tuo mitä ilmeisimmin on sellainen (lontoon murteella "solenoid valve"). Tuossa vaan näyttää olevan kolme asentoa; öljyä ohjataan jompaan kumpaan lähtöön, tai ei kumpaankaan. Tuohon termiin "magneettiventtiili" sopii aika paljon vempeleitä auton konetilassa, esim. nykyiset perusdieselien suuttimet ovat vain magneettiventtiileitä jos asiaa niiden teknisen toiminnan lähtökohdista tarkastellaan. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG you

#17
Kiitoksia. Uskoisin, että tuon sitten vaihdettu. Harmittavasti asiakaspalvelija ei osannut sitä varmasti sanoa, koska hänen mukaansa ETKA:n järjestelmässä N205 viittaa "camshaft adjustiin", eikä sen tarkemmin erittele osaa. Magneettiventtiili kuulosti vain niin oudolta. Solenoid valvea olen kyllä kuullut käytettävän N75 venttiilistä (Charge pressure control solenoid valve), joka toki saattaa tehdä öbaut samaa, mutta turbossa ja ei siten kuulu tähän mitenkään. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy