Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - VAG you

#1
Itsellä on tämä ongelma (vieläkin):

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11563.0

Nollaan aina katsastusaseman pihalla koodit. Huomaan myöskin, että valo ei syty niin herkästi, jos ajan kuin mummo.
Auto toimii muuten moitteetta, eli mysteeriksi jäänyt. Harmittaa vaan auton arvon aleneminen merkittävästi.

Muistatko mikähän mahtoi toi sun imunokan säätöventtiili tarkemmin olla? Veikkaisin N205-venttiiliä..
Pitääkin koittaa tankata 98:ia.  :D
#2
Tota listaa myös katselin, mutta en ollut aivan varma.. Voisi olla loogista näin.
#3
Otsikonmukainen kysäri.. Yritin etsiä, mutta en ihan varmuudella löytänyt vastausta.
Eli minä vuonna nämäkin tuli jakohihnalla ketjun sijasta? Golfit ainakin 2013..
#4
Kiitoksia. Uskoisin, että tuon sitten vaihdettu. Harmittavasti asiakaspalvelija ei osannut sitä varmasti sanoa, koska hänen mukaansa ETKA:n järjestelmässä N205 viittaa "camshaft adjustiin", eikä sen tarkemmin erittele osaa. Magneettiventtiili kuulosti vain niin oudolta. Solenoid valvea olen kyllä kuullut käytettävän N75 venttiilistä (Charge pressure control solenoid valve), joka toki saattaa tehdä öbaut samaa, mutta turbossa ja ei siten kuulu tähän mitenkään. :)
#5
Lainaus käyttäjältä: tet - 07.04.14 - klo:12:56
Huomasin itsekin käyttäneeni hieman epävirallista ja väärää termiä. Tarkemmin sanottuna N205 on nokka-akselin asennon säätötoimilaite. Jonkinlaista venttiiliä se toimilaite ohjaa, mutta me säätötekniikan ammattilaiset erottelemme itse venttiilin (mekaaninen osa joka säätelee virtausta) toimilaitteesta (sähköinen, pneumaattinen tai hydraulinen laite joka ohjaa venttiiliä). :)

Tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että kyse ei ole asentoa haistelevasta anturista, se on tuo G40. Itse asiassa sekään ei yksinään pysty nokka-akselin asentoa mittaamaan, vaan asento lasketaan vertaamalla tuon G40 anturin pulssin ajankohtaa kampiakselin asentoanturin pulssin ajankohtaan.

Säädin tässä kokonaisuudessa taasen on pieni softan pätkä moottoriohjaimessa (ECU). ;)

Thanks. Tuo G40 on selvä keissi..
Palatakseni tuohon N205:seen, korjaamo oli käyttänyt osanrokoodia 03C906455A, joka täsmää ao kuvan kanssa:
http://www.acrapol.com/nm-03C906455A-cp-1481

Osaatko sanoa onko tuo N205? Kyse on mielestäni venttiilistä, ei toimilaitteesta, tosin IT-nörtti ei näistä niin tiedä. :)
Korjaamo puhuu edelleen magneettiventtiilistä, jota ei mielestäni BMY:ssä varsinaisesti ole.
#6
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.04.14 - klo:09:18
N205 = nokka-akselin ajoituksen säädin
G40 = nokka-akselin asentoanturi

Tuotanoin, eihän N205 ole säädin? Eikös se nimenomaan ole venttiili? (inlet camshaft timing adjustment valve N205 s.29).

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Säädin on se isompi pyörylä.
#7
Vahinkolaaki, voi poistaa.
#8
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.04.14 - klo:09:18
N205 = nokka-akselin ajoituksen säädin
G40 = nokka-akselin asentoanturi

Tuossa edellä menevät termit vähän sekaisin, siksi täsmennys. Googlailin vähän tuota asentoanturin vikakoodia, kaikki keskustelut viittaavat vain pielessä olevaan ajoitukseen (lähinnä hihnakoneita joissa hihna yhden hampaan pielessä). Ketju ja säädin on uusittu, mutta mitenkäs tuo asentoanturi?

Jep, nuo temit kyllä tiedossa ja varmuudella G40 vaihdettu. N205 pikkasen vielä hämärän peitossa..
#9
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.04.14 - klo:13:00
Vaihdettiinko ajoituksen säädin sen toisen nokka-akselin päästä samalla?

Säädin vaihdettiin imu-puolelta, kun "intake" ollu koko ajan puheena. Ei puhuttu kuin yhdestä säätimestä.
#10
Lainaus käyttäjältä: M@s@ - 19.09.13 - klo:17:53
Ettei nyt vaan olis ketju venynyt kun tuo nokan asennon signaalikin on alueen ulkopuolella... Tai sitten säätöpyörävika kun herjaa hidasta reagointia.

Sorry vanhasta nostosta, mutta kommentoinpa vielä tätä auton ollessa vielä käytössä (ja toimii edelleen moitteettomasti ilman sivuääniä). Eli ketjukin vaihdettiin roippeineen jälkeenpäin, mutta viat tulevat uudestaan heti vaihdon jälkeen. En millään jaksa uskoa ketjun venähtäneen. Jotain metallisiruja löydettiin G40 anturin ts. jostain Nokan pään kohdilta, mutta vaikea sanoa vaikuttavatko vielä tuohon P3008-koodiin.
Jälkeenpäin korjaamo ei osaa varmuudella sanoa vaihtoivatko he aikanaan N205 anturin (camshaft timing adjustment valve), joka on kyllä melkoista asiantuntemattomuutta Alppilan Autohuollolta. Puhuvat vaihtaneensa nokka-akselin magneettiventtiilin, jota mielestäni autostani ei edes löydy.
Kai tuo N205 pitää vielä käydä vaihtaa varmuudeksi, koska taas tuohon P000A-koodiin Ross-Tech mm. niin neuvoo tekemään.
#11
Eipä ole löytynyt vikaa. Auto on lähdössä myyntiin kohta, joten jäänee mysteeriksi omalta kohdaltani. Pännii melkoisesti, koska rahaa paloi, mutta vika jäi. Myyntihinnassa näkyy.
#12
Pientä nostoa asian tiimoilta.. Osaako joku sanoa, että mitkä moottorin osat voivat vaurioitua mäntien, venttiilien ja sylinterien lisäksi, jos ketju on venähtänyt esim ajossa? Yo autosta löytyi varmaa tietoa, että näin on ketjulle käynyt ja tosiaan nuo koodit eivät tunnu häviävän pelkästään ketjun ja nokka-akselin säätimen uusinnan jälkeen. Voiko esim itse nokka-akseli saada osumaa tuosta ja siksi pukata näitä vikakoodeja?
Voipi olla, että menee koko moottori vaihtoon, ellei sitten myy autoa varaosiksi. Ei taida kannattaa enää vaihdella kulujen takia muita osia, koska vika ei välttämättä poistu.
Käräjille en riskien takia uskalla välttämättä lähteä saksalaista kusettajamyyjää vastaan. Uskomatonta paskaa tämänkin moottorin tiimoilta.
#13
Tjoo, mitäänhän tässä ei kai voi poissulkea ja teoriassa voi hyvinkin olla perää. Mietin vaan mekaanisen vian mahdollisuutta muualla, joka heijastuisi nähdyn kaltaisesti. Jos ketju on aikanaan katkennut/venynyt ja männät on antanu hittiä venttiilehin ja vikaa ei ole korjattu tarpeeksi hyvin siellä suunnalla, voiko jotain tällästä siitä seurata.

Tuo toinen vikakoodi tulee heti käynnistyksen jälkeen, valot syttyy tauluun vähän myöhemmin joko toisen vikakoodin myötä tai siksi, että toista on tullut tarpeeksi monta kertaa.
#14
Heitänpä vielä varmuuden vuoksi tänne kyssärin, jos jollakulla vaikka olisi joku villi teoria näiden vikojen suhteen.

Stoori lyhyesti: auto Saksasta (90tkm TSI 103kW), Suomessa heti vikakoodit ja monta korjauksen yritystä VW-liikkeissä mm. jakoketjun yms kilkkeiden- ja nokka-akselin säätimen vaihdot suoritettu tuloksettomasti. Sitkeät vikakoodit ovat seuraavat:

000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake): Slow Response
               P000A - 000 -  - - Intermittent
012296 - Camshaft Position Sensor (G40): Signal Out of Range
               P3008 - 000 -  - - Intermittent

Auto takaisin Saksaan myyjäliikkeeseen, jossa eivät myöskään löytäneet vikaa. Auto nyt toisessa saksalaisessa korjaamossa, jossa tutkimukset ovat kesken. Auto ollut niin kauan jo Saksassa, että usko rupeaa loppumaan.

Kaikki vinkit joita Ross-Tech löytää on kyllä käytetty ja asiaan liittyvät anturit/venat vaihdettu. Auto toimii muuten täysin normaalisti, mutta pari havaintoa silti:
- käynnistys kestää pari sekkaa, ehkä hivenen se sitä leipoo liian kauan, tosin voi olla ominaisuuskin
- pari sammumista heti käynnistyksen jälkeen kovilla pakkasilla. Lähtee kyllä uudelleen hyvin käyntiin

Miten siellä voi olla nokka-akselissa vielä viallinen asento, jos ketjut ja ajoitukset on vaihdettu ja katsottu? Mitkä asiat tuohon voisi vielä vaikuttaa?

Oma teoria: uskoakseni ketju on venynyt/hypännyt/katkennut ja siitä seurannut jonkin asteinen moottoririkko, joka on vain sen jälkeen korjattu huonosti ennen auton ostamista. Salapoliisitaidot ei vain riitä saamaan täysin selville, että mitä autolle on oikeasti tehty tai miten se on korjattu. Suomessa VW-Centerkään ei saanut sitä selville, vaikka pari teoriaa mäntä- ja venttiilivioista oli.
Über-paska homma siinäkin mielessä, että katsastuksessa tuli Suomessa hylsy. :(
#15
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.04.12 - klo:10:56
Sen sijaan takuun koskeminen vain kuluttaja-asiakkaita on täysin normaalia Suomessakin ja jos välitysfirmasi on ensin ostanut auton omiin nimiinsä Saksasta, niin se on todennäköisesti johtanut takuun välittömään raukeamiseen.

Juurikin näin.
#16
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 13.04.12 - klo:10:30
Tämä tuntuu riistäytyvän käsistä pikku hiljaa, kohta täällä puhutaan jo VAG:n viosta kautta historian ;D Ja tunnelma on se että tämän konsernin värkkeihin ei kannata sekaantua.

Se jolla jakopään vikaa on autossaan kertokoon ajetun määrän km, vm, mallin, jne...niin tästä sattaa jotain hyötyä olla eikä niin että kaikki sähkö viatkin sotketaan tähän osioon.

En tiedä oliko palaute mulle.. No kuitenkin liittyi tähän, koska tuo jakoketjun uusiminen Saksassa aikaisemmin oli tehty juuri tuon venymisen takia (90tkm kohdalla) ja jonkinlaisen moottoririkon jälkeen. Tarina vaan ei kerro, että miten pahasti pannu oli saanut hittiä ja oliko korjaus suoritettu loppuun asti. Heidän mielestään mekaanista vikaa ei ole, mutteivat kyllä kuntoonkaan ole vielä saaneet.
#17
Oma Golf TSI 103 KW (BMY) haettu Saksasta viime kesänä välittäjän toimesta (virhe, kamala virhe!), jolloin kilsoja oli 90 tkm. Sakuliikkeessä ketju oli juuri vaihdettu ja välittäjä vielä puhui tästä takuuautona. (Selvisi myöhemmin, että kyseessä olikin saksalaista kuluttajaa koskeva maksullinen takuu, mutta minä en tätä tiennyt.) Eikun auto Suomeen, jossa muutama päivä ajoa ja vikavalo pärähti päällle, vikakoodit:

Camshaft Postioner: Slow response
Camshaft Position Sensor: Signal too High
Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
(tämä sentään korjaantui venttiilin vaihdon yhteydessä)

Auto korjaamolle (Alppilan-p***a-Autohuolto), jossa vaihdettiin mm. Nokka-Akselin säädin ja muuta kilkettä. Eipä vikakoodit hävinneet, joten jätin rahojen huvetessa sikseen toistaiseksi, auto nimittäin toimi ja oli toiminut moitteetta koko ajan ilman sivuääniä. Reilu puoli vuotta tästä auto Suomessa katsastukseen, josta hylsy vikakoodien takia.
Auto VW-Centerille, jossa väitetään ketjun venyneen - muuta vaihtoehtoa ei kuulema ole, koska säädinkin on Alppilassa vaihdettu. Ihmettelin, että eihän se nyt voi tässä puolessa vuodessa venyä ja sehän on huoltovapaa osa! (Ketju vaihdettiin puoli vuotta aikaisemmin Saksassa, tästä on liikkeen kuittikopiot + todisteet + merkinnät huoltokirjassa + vakuuttelut välittäjän kanssa face-to-face). Väittelyn ja raivon antaessa periksi suostuin siihen toivoen lopullista ratkaisua, vaan en VW-centerillä järjettömän hintapyynnön takia. Pienemmällä korjaamolla ketju + muut tarvittavat öljyputket yms. vaihtoon -> samat vikakoodit taas taulussa! Autossa ei vieläkään näkyvää tai kuuluvaa vikaa, mutta kun ei mene leimasta läpi, en voi sillä ajaakaan.

Ei juuri mahdollisuuksia takuisiin tai tehtaan vastaantulemisille, koska VW ei sitä ole maahan tuonut. Korjauskustannuksia tähän mennessä ~4000â,¬ ja "vikaa" ei vieläkään löydetty.
Nyt auto viety välittäjän toimesta takaisin saksalaiseen myyjä/korjausliikkeeseen, josta ei ole kuulunut vähään aikaan mitään.

Monta asiaa olisin tehnyt toisin jos uuden mahdollisuuden saisi, mutta sepä onkin jälkiviisautta. Olisi pitänyt aikasemmin vaatia välittäjältä takaisinviemistä, mutta tuntemukseni autoista oli liian ohutta tuolloin. Näitä tunnettuja vikojakaan ei niin paljon tullut löydettyä, koska en osannut oikeita asioita etsiä (nyt toki osaisin). Jotain jälkiseuraamuksia ja turhia korjauksia yritän ehkä vielä riitauttaa.

Vituttaa kun sikaa joulupöydässä. Turhauttavaa tässä on, että auto toimii, mutta siitäpä ei juuri iloa itselleni koidu.

Onneksi on kotivakuutuksessa oikeusturva, että jos tässä tarvitsee lähteä niille teille. Voisi ne asiat muutamilla pahemminkin olla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy