Octavia MK2 FL xenon AFS ei toimi

Aloittaja bowtie81, 12.09.18 - klo:07:53

« edellinen - seuraava »

bowtie81

Tuollaista virhettä tullut ajoittain, hyvin usein pesun jälkeen, sattumaa tai ei. Katselin pellin alle ja huomasin, että apukuskin puolen pitkän valon suojaluukku on murtunut kiinnikkeistään ja roikkuu auki, eli kosteus pääsee umpioon, onneksi huomasin ennen syksyn märkiä kelejä, ei ollut umpio huurussa. Sain nippareilla välttävästi kiinni.

Asiaa tutkittuani, tuossa kannessa on AFS yksikkö. Autossa on ilmastointilaitteen säätimien takana keskusyksikkö ja molemmissa umpioissa nämä omat yksiköt: https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/vehicle_electrics/electrical_system/lights_lamps_switches_outside/headlights_with_xenon_discharge_lamps/headlights_with_xenon_discharge_lamps_and_cornering_light_as_of_my_09/remove_and_install_performance_module_for_the_headlightj668_right_or_j667_left./

Erikoista on, että mikä tuon on rikkonut, en ole koskaan poltinta vaihtanut. Viimeksi pelti ollut auki Laakkosen huollossa, sieltäkin kysyin miten tuo voi itsestään rikkoutua, ei tietenkään heillä ole ollut asiaa lähellekään. Tulee mieleen, että joku avain pudonnut kädestä ja tipahtanut sopivasti tms. Mutta omaan piikkiin korjaus menee, muoviosa onneksi on 12â,¬ ja yksikön pitäisi saada siihen vaihdettua.

Sitä en tiedä, alkaako AFS enää toimia, epäilen, että jossain on jotain vikaantunut, mutta se jää selvitettäväksi kun saan tuon muoviosan ja otan umpion irti sen asennusta varten ja tutkin samalla onko jotain liittimiä tai johtimia jotka kärsineet.

Tässä huono kuva tuosta: https://www.dropbox.com/s/mqgn5ghjzqyvqti/2018-09-10%2011.41.55.jpg?dl=0

Onko muilla kokemuksia AFS ongelmista ja niiden korjauksesta?

dwntime

Se iso hopea mötikkä on ballasti ja pienempi, ilmeisesti musta, AFS ohjainyksikkö.

Nuo kiinnikkeet saattaa murtua vanhuuttaan. Minulla hajosi edellisestä Golf plussasta kiinnike samalla tapaa ja se sitten kerkesi autopesussa imasta vettä umpioon sillä lopputuloksessa että hajotti ballastin. Plussassa ballasti ja AFS yksikkö on kiinnitetty umpion pohjaan ja erityisesti ballasti jää sellaiseen kuppiin johon kaikki vesi valuu. Se sitten rikkoo sen kun vettä pääsee liittimen kautta ballastiin sisälle.
Minulla oli myös AFS yksikköön päässyt vettä mutta sen sai purettua ja kuivattua joten siihen ei pysyvää vahinkoa ehtinyt tulemaan.

Skodassa tuo on tehty fiksummin ja kumpikaan ohjainyksikkö ei ole heti siinä imemässä vettä sisuksiinsa.

Tuo kansi ei ole tosiaan kallis. Eikä sitä kannata sen enempää murehtia. Jos mitään ei ehtinyt menemään rikki niin uusi kansi vaan tilalle ja kovaa ajoa.


bowtie81

sain varaosan ja otin umpion irti, siellä oli liitoksessa yksi nasta hapettunut, putsasin ja kasasin mutta valitettavasti vika ei korjaantunut. Tuo obdeleven antaa useita vikakoodeja, en oikein tiedä mistä jatkaisi tuota korjaamista, en pidä ominaisuutta niin arvokkaana, että alkaisi maksaa noista yksiköistä jos joku niistä on korkannut.

dwntime

Tekeekö sulla valot kuitenkin sen normaalin ylös-alas-vasen-oikea jumpan käynnistyksessä?

Nimittäin kun tuo AFS herja tulee niin todennäköisesti ei toimi automaattinen korkeudensäätökään sen jälkeen ja se sitten pompauttaa auton katsastuksessa.

bowtie81

ei tee mitään liikettä. Tosiaan katsastuksessa tuosta tulee ongelma. Tarkastin vielä sulakkeen nro 5 kojetaulun päästä mutta ei siinäkään ollut vikaa.

Tässä vikakoodit: https://www.dropbox.com/sh/o112eitlkojorv4/AADhJMrMVxN3DfntvHD8xWava?dl=0

bowtie81

jonkinaikaa herjasi ja sitten alkoi toimia itsekseen. Nyt katsoin niin uusittu muoviosa oli taas murtunut ja katsoin toista puolta niin sielläkin muovikynnet antaneet periksi. Johan on surkeeta muovia tai jokin suunnitteluongelma näissä umpion osissa selvästi on. Pitää tilata taas uudet muoviosat molemmin puolin ja tälläkertaa vahvistaa muovia jollain materiaalilla.

bowtie81

jatketaan yksinpuhelua, uuden muoviosan rikkoonnuttua tutkin tuota moduulia ja vettähän se oli täynnä ja hapettumia. Yritin putsata ja nyt odotan uutta muoviosaa jonka jälkeen selviää, menikö tuo yksikkö pilalle. Uusi Laakkoselta 360â,¬ ja ebay:stä noin 100â,¬. Pitää vahvistaa muovikynttä tietämälläni kikalla sekoittaa pikaliimaa ja ruokasoodaa, siitä tulee kova yhdiste joka toivonmukaan saa tuon palikan kestämään.

o.b.

Minkähänlainen muoviosa on kyseessä? Meinasin, että voisikohan niitä 3D-printterillä tulostaa? Hiilikuituvahvistetulla nailonilla luulisi saavan tarpeeksi lujan. Taitaa olla aika lähellä alumiinin kestävyyttä.

Onkohan noissa valosäätimissä joku perussopeutus, joka pitää tehdä kuten ilmastoinnin läpillekin? Siellä sopeutus tehdään, jotta moottori ei turhaan yritä ajaa läppiä ääriasentojen yli ja samalla riko vipuja yms.


M_M

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.12.18 - klo:11:14
Onkohan noissa valosäätimissä joku perussopeutus, joka pitää tehdä kuten ilmastoinnin läpillekin?

Aina kun valojen suuntausta säädetään, pitäisi valot ensin ajaa perusasentoon jonka jälkeen tehdään ruuvarilla säädöt ja sitten valot palautetaan testerillä normaalitilaan.

Väitetään, että jos tämän testerin käytön laiminlyö ja säätää pelkistä ruuveista vähän reilummin, niin käy juuri siten että säätö yrittää ajaa valoja liian pitkälle. Kokemusta ei ole, hajoaako sieltä todella lopulta fyysisesti jotain.

Toisaalta kun valot normaalistikin aina auton käynnistyessä käyvät ylös/alas niin äänestä kyllä kuulostaa, että silloinkin ajetaan hetki päätyä vasten eivätkä ne siitä hajoa. Tiedä sitten.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 12.12.18 - klo:10:05
jatketaan yksinpuhelua, uuden muoviosan rikkoonnuttua tutkin tuota moduulia ja vettähän se oli täynnä ja hapettumia. Yritin putsata ja nyt odotan uutta muoviosaa jonka jälkeen selviää, menikö tuo yksikkö pilalle. Uusi Laakkoselta 360â,¬ ja ebay:stä noin 100â,¬. Pitää vahvistaa muovikynttä tietämälläni kikalla sekoittaa pikaliimaa ja ruokasoodaa, siitä tulee kova yhdiste joka toivonmukaan saa tuon palikan kestämään.

Onko kyse tuosta osasta? :

Vai onko kyse tästä :

Tuon jälkimmäisen saa avattua ja vaikka hiustenkuivaajalla kuivateltua. On huomattavasti kestävämpi kosteutta vastaan kuin tuo ballasti. Jos tuo ylempi osa niin se on mennyttä, sitä et saa pelastettua enää millään.

bowtie81

se on tuo alempi musta boksi, aloituspostauksen linkin takana osa nro 4. Sitä pitää kiinni muovikaulus johon yksikkö on ruuvattu torx ruuveilla ja kaulus sitten alta kahdella muovipitimellä ja ylhäältä yhdellä joka lukittuu kynnen tapaisella kiinni, tiukkuuden tekee sitten reikää ympäröivä tiiviste. Ilmiselvästi liian heikko tuo yläpuolinen kynsi ja varmaan aika monessa octaviassa täytyy olla rikki, sitä kun ei välttämättä heti huomaa. Avasin tosiaan yksikön, kuivasin, irrotin piirilevyn ja pesin hammasharjalla ja sinolilla hapettumia pois. Kunhan uusi muoviosa saapuu pääsen kokeilemaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy