Automaattivaihteistojen pakkosyöttöä

Aloittaja Pihistelijä, 08.06.17 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Olen huolissani manuaalivaihteiston puolesta. Jo nyt monia malleja ei saa kuin automaatteina. Esim. Seat Leon Cupra nelivetoa pakkomyydään automaatilla. En pidä automaattivaihteistoista - oikeastaan vihaan niitä. Asuin 10 vuotta maassa, jossa lähes kaikki autot olivat automaatteja ja oli pakko ajaa niillä. Nyt Suomeen palattuani on nautinnollista ajaa manuaalilla.

Ostan automaatin, kun:
1. Se hankintahinta on edullisempi kuin manuaalin
2. Vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
3. Kestää kauemmin kuin manuaali
4. Painaa vähemmän kuin manuaali
5. Kuluttaa vähemmän kuin manuaali
6. Osaa valita oikean vaihteen joka tilanteeseen
7. Antaa hyödyntää moottorin maksimiväännön täysimääräisesti

Keksin automaatista vain yhden hyvän puolen: Drive-in:n jälkeen voi jatkaa ajoa juoma toisessa kädessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BMF

Eikö tämän mielipiteen olisi voinut lisätä tuonne http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7531.0

Aika turhake threadi ja vähän epäselviö otsikointi...

Minäkin meinasin siirty DSG:stä ihan tosissaan manuaaliin ja mentiin jo solmimaan diiliä ja sitten ennen sopparia kävin manuaalipirssissä ja muistin että ainiin tätä kytkintäkin pitää käyttää..laiskuuttani otin DSG:n, sekä samalla varmistin että muijan käsittely ei pääse aiheuttamaan kytkinremppaa  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Daatta

Olen pitkälti samaa mieltä, mutta markkinat ovat päättäneet toisin. Toisaalta, kun ikää tulee lisää niin itsekään en pidä automaattia enää niin mahdottomana vaihtoehtona.  ??? Mukavuudenhalu on ilmeisesti lisääntynyt. Ja joskus kun tulee Cupran kulkua testattua tulee mieleen, että tiukassa kurvissa olisi helpompi heittää DSG:llä pienemmälle. Jos radalla tulisi käytyä niin DSG:llä olisi myös puolensa, joku vihreä helvetti on parempi ajaa molemmat kädet ratissa...

Jatkossa kun mennään sähköautoihin niin vaihteisto jää kokonaan pois. En usko että silloin kaipaan enää manuaalia, ehkä joku klassikkopeli (bensamanuaali) sitten viikonloppukäyttöön.

BMF tuossa toikin hyvän pointin, automaatti tunnetusti vähentää perheen sisäistä jännitystä. Esim. oma emäntä ei aja Cupraa kuin pakosta koska "paska kytkin ja vaihteisto".
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Geoman

Lainaus IS:n otsikosta:
http://www.is.fi/autot/art-2000005242206.html

4. Manuaalivaihteisto, arvio poistumisesta 5 vuotta

Ilmeisesti naiset ja iäkkäät ihmiset ovat valistuneempia vaihteiston valinnan suhteen?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: BMF - 08.06.17 - klo:08:29
Eikö tämän mielipiteen olisi voinut lisätä tuonne http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7531.0

Kyllä minä aina katson onko aiheesta jo avauksia, mutta tuon säikeen viimeinen päivitys oli vuodelta 2013 ja näkyi siten sinulla n.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BMF

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:38
Kyllä minä aina katson onko aiheesta jo avauksia, mutta tuon säikeen viimeinen päivitys oli vuodelta 2013 ja näkyi siten sinulla n.

kirjoitin hakukentään "automaatti vai" ja löytyi samontein kyseinen threadi. Hain sen pelkästään siksi koska olin 100% varma että tästä aiheesta on pakosta olemassa jo threadi.

ps kitka vai nasta   ;D

sinnehän voi siis silti lisätä tekstiä sinne 2013 vuoden threadiin... näkyy kyllä kaikilla sitten tuossa etusivulla.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ropellihattu

Noh, kun kerran säie on jo avattu, niin here goes.

Alkuperäisiä pointeja kommentoiden punaisella.

Ostan automaatin, kun:

1. Se hankintahinta on edullisempi kuin manuaalin: Komppaan. En halua maksaa senttiäkään enempää kuin manuaalista.
2. Vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali: Komppaan osittain. Jos joku öljynvaihto tarvitaan sanotaanko 100000km välein ja ei maksa maltaita niin ok.
3. Kestää kauemmin kuin manuaali: Kestäis nyt edes yhtä kauan. 1 DSG remppa takana ja se riitti.
4. Painaa vähemmän kuin manuaali: Joo no ei nyt kamalaa eroa sais olla.
5. Kuluttaa vähemmän kuin manuaali: Eikös DSG:llä jo näin ole, ainakin paperilla?
6. Osaa valita oikean vaihteen joka tilanteeseen: Aika paljon kuskin ajotavasta kiinni, mutta olen osittain samaa mieltä
7. Antaa hyödyntää moottorin maksimiväännön täysimääräisesti: Noh, ei mulla oman DSG:n kanssa ollut mielestäni mitään vääntöön liittyvää toivelistalla mutta olishan se kiva ettei ainakaan laatikosta jäisi kiinni

Ottaisin DSG:n mielelläni jos ei olisi negatiivista kokemusta sekä itsellä että lähipiirissä. Sitten taas toisaalta lähipiiristä löytyy myös yksi totaalisen ongelmaton ~200000km ajossa ollut loota, joten aika subjektiivinen asia tämä on.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
Olen huolissani manuaalivaihteiston puolesta. Jo nyt monia malleja ei saa kuin automaatteina. Esim. Seat Leon Cupra nelivetoa pakkomyydään automaatilla.
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.06.17 - klo:08:36
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta markkinat ovat päättäneet toisin.
Onkohan kyse sittenkään markkinoiden päätöksestä? Näyttää nimittäin siltä, että asiakkaan valinnanmahdollisuuksia rajoitetaan nimenomaan Suomessa, ja että taustalla eivät ole markkinavoimat, vaan maahantuoja. Esimerkiksi Ruotsissa
Cupran voi tilata joko automaattina tai manuaalina. Samaa koskee myös Golfia. Ruotsissa 110 kW moottorilla (1.4 TSI tai 1.5 TSI) varustetun auton voi hankkia automaatilla tai manuaalilla.

Mitä maahantuoja hyötyy siitä, että se rajoittaa asiakkaalle tarjolla olevia vaihtoehtoja? Maahantuojahan ei pidä autoja varastossa odottamassa asiakkaita, joten kyse ei voi olla siitä, että pelättäisiin tietyillä spekseillä varustettujen autojen ”jäävän kulkemaan”. Onko kyse siitä, että maahantuoja saa paremman katteen automaattiautoista? Vai onko kyse vain ylimielisyydestä, eli siitä, että maahantuoja tietää asiakasta paremmin, millaisen auton tämä tarvitsee? Erikoista touhua.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.06.17 - klo:08:36
Esim. oma emäntä ei aja Cupraa kuin pakosta koska "paska kytkin ja vaihteisto".
Nettikeskusteluja lukiessa syntyy joskus epäilys siitä, että olemmekohan sittenkään siirtyneet pois maatalousyhteiskunnasta. Niin paljon on emäntiä tekemässä sitä ja tätä. Ja tietysti myös "meidän isäntä ajaa aina pidemmät matkat". (Renki ehkä vaihtaa renkaat). No, ehkä kyse on siitä, että ”vaimo” on liian hempeä ilmaisu autofoorumilla  :).

Daatta

Markkinavoimat ne siellä taustalla jyllää. Kun myydään pelkkää automaattia niin ei sitä muuta osaa vaatikaan. Suomessa autovero varmasti sotkee tarjontaa, mitä tuodaan saataville ja mitä ei. Pieni markkina-alue, ei kannatta. Onneksi manuaali-nelivedon halutessaan sellaisen voisi hakea ulkomailta. Pääsisi tappelemaan samaisen maahantuojan kanssa sen harmatuonti-auton huolloista ja vastaantuloista.  ::)

Ei voi sanoa Vaimo kun ei olla naimisissa. Tyttöystävä? Molemmat keski-ikäisi. Naisystävä, liian keski-ikäistä.  No ehkä emäntäkään ei pidä kun puhun siitä foorumilla emäntänä. Parempi vaan jättää mainitsematta niin ei tule sanomista.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
5. Kuluttaa vähemmän kuin manuaali

Volvo XC60 D4 AWD Business 140/190 / Co2 137g
Volvo XC60 D4 AWD Business automaatti 140/190 / Co2 133g
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
Ostan automaatin, kun:
1. Se hankintahinta on edullisempi kuin manuaalin
2. Vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
3. Kestää kauemmin kuin manuaali
4. Painaa vähemmän kuin manuaali
5. Kuluttaa vähemmän kuin manuaali
6. Osaa valita oikean vaihteen joka tilanteeseen
7. Antaa hyödyntää moottorin maksimiväännön täysimääräisesti

Keksin automaatista vain yhden hyvän puolen: Drive-in:n jälkeen voi jatkaa ajoa juoma toisessa kädessä.
1. Lienee aika utopistista vaatia monimutkaisemman kehittyneemmän teknolian tulevan halvemmaksi. Vähän sama kuin aikoisi ostaa iPhonen vasta sitten kun se on markkinoiden halvinta peruspuhelinta edullisempi
2. Sama kuin edellinen
3. Yleisesti ottaen automaatit kestävät aivan tarpeeksi
4. Minä mahtaakaan sen pienen painoeron merkitys olla?
5. Automaatithan nimenomaan ovat taloudellisempia - tehottomimpia pikkumoottoreita lukuunottamatta
6. Ainakin oman autoni laatikko osaa valita oikean vaihteen joka tilanteeseen
7. Automaatti mahdollistaa tuon väännön hyödyntämisen. Manuaaleissa on loppuu välitykset kesken. Edellisessäni eli parilitraisessa bensamoottorissa kierrokset eivät normiajossa nousseet juurikaan yli 2000 rpm:n, eikä nykyinen 1,4 litrainen kovin paljon tuosta poikkea.

Ja kyllä, aamuteen juonti onnistuu oikein hyvin, kun ei tarvitse uhrata toista kättä välitysten vaihtamiseen.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.06.17 - klo:11:54
Markkinavoimat ne siellä taustalla jyllää. Kun myydään pelkkää automaattia niin ei sitä muuta osaa vaatikaan.

Minusta tällaisessa tilanteessa ei voi puhua "markkinavoimien jylläyksestä". Siitä olisi kyse silloin, jos asiakkaille olisi tarjolla sekä manuaali että automaatti, ja asiakkaiden (=markkinavoimat) valinnat kohdistuisivat niin voimakkaasti automaatteihin, ettei manuaalia enää kannattaisi tarjota. Nythän tilanne ei ole tämä, kun asiakkaat eivät vaihtoehdon puuttuessa voi käyttää "markkinavoimaansa". Ja siinäkin tapauksessa, että kysyntyä Suomessa kohdistuisi hyvin voimakkaasti automaatteihin, niin mikä esteäisi maahantuojaa pitämästä valikoimassa myös manuaalia? Tehdashan tekee niitä täysin siitä riippumatta, mitä "markkivoimat" Suomessa sanovat.

Geoman

Synkronoimaton vaihdelaatikko:
- rakenne yksinkertainen (suorat hammastukset, ei synkronointirenkaita) ja oikeinkäytettynä kestävä
- nopeampi vaihtaa (käytetään kilpakäytössä)
- liikkeellähdön jälkeen voidaan vaihtaa ilman kytkintä (vain kaasua löysätään)
- polttoainesäästöä
- huh hu
Näin oli 50 vuotta sitten.

Arcca

Olen myös ollut havaitsevanani että esim VAG myynti Suomessa jossain määrin tyrkyttää automaattia. Sen lisäksi että siitä saanee myyjä hieman enemmän rahaa samantien, pidän mahdollisena että ovat huomanneet automaattien kysynnän olevan nousussa ja siten jo ennalta etukenossa parantavat vaihdokkeina tulevien VAG autojen myyntiä koska niissä on automaatit.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
7. Antaa hyödyntää moottorin maksimiväännön täysimääräisesti

Tarkoititko mahdollisesti sanoa, että antaa hyödyntää maksimitehon? Nykyisien turbomoottorien maksimivääntöalue on sen verran alhaalla, ettei ainakaan DSG:llä ole vaikeuksia käyttää sitä hyödyksi, ja sehän juuri pyrkii tähän. Se käyttää pieniä kierroksia kulutuksen alentamiseksi, luottaen siihen että koneen vääntö riittää kuskin "persdynolle" eikä hän halua kierrättää konetta maksimiteholle saadakseen parhaan kiihtyvyyden aikaiseksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.06.17 - klo:20:46
Tarkoititko mahdollisesti sanoa, että antaa hyödyntää maksimitehon? Nykyisien turbomoottorien maksimivääntöalue on sen verran alhaalla, ettei ainakaan DSG:llä ole vaikeuksia käyttää sitä hyödyksi, ja sehän juuri pyrkii tähän. Se käyttää pieniä kierroksia kulutuksen alentamiseksi, luottaen siihen että koneen vääntö riittää kuskin "persdynolle" eikä hän halua kierrättää konetta maksimiteholle saadakseen parhaan kiihtyvyyden aikaiseksi.

Ei, kun juuri maksimiväännön. Automaatti ei anna ottaa maksimivääntöä moottorista. Kun painaa kaasua kunnolla, vaihtaa automaatti pienemmälle jossain vaiheessa ennen maksimiväännön saavuttamista. Esim. DSG:t, joilla olen ajanut antavat ottaa ehkä 90% maksimiväännöstä, sitten ne vaihtaa jo pienemmälle.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

#16
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.06.17 - klo:07:28
Olen myös ollut havaitsevanani että esim VAG myynti Suomessa jossain määrin tyrkyttää automaattia. Sen lisäksi että siitä saanee myyjä hieman enemmän rahaa samantien, pidän mahdollisena että ovat huomanneet automaattien kysynnän olevan nousussa ja siten jo ennalta etukenossa parantavat vaihdokkeina tulevien VAG autojen myyntiä koska niissä on automaatit.

Juu näin on ainakin asia jos lehtien esim. VW mainoksia lukee. Up:in ja Polon jälkeen hyvin moni tarjousauto on DSG. Vitsi on IMO siinä, että askin öv on 60tkm välein ja se kustantaa ainakin marmorilla jtn. 300-400,. Tätä ei ihan kaikilla pikkupajoilla tehdä - eli se sitouttaa aika näppärästi käyttämään merkkihuoltoa - jos haluaa säilyttää tehtaan vastuut. IMO DSG käytettynä vaikka onkin ostaessa kalliimpi, ei nosta haluttavuutta eikä myöskään vaihtoarvoa, toisin kuin Eemelissä ja Bemun vitossarjassa. Saa oikaista ihan vapaasti, jos olen käsittänyt väärin.

Jos aski tosiaan olisi luotettava eikä kustannuslisä manuaaliin olisi merkittävä, niin mikä estäisi ajamasta - ja olenkin ajanut esim. päästöpäivityksen aikana. Koeajo Superbin aski sportilla oli kaupunkiajossa jopa turhankin äkäinen vrt. 1,6 TDi slowmotion.  ;D
Yritetään pärjätä.

Eka Golf

Laitan automaatin sitten kun kädet ei enää toimi!  8)
On sillä niin  vitaliksen hankala ajaa?  :P

gunman

Omalla kohdallani kyse on pitkälti mukavuudesta.
Kerran, kun automaatin valitsin, se on jopa valintakriteeri seuraavaan autoon.
(Samoin neliveto)

En voisi enää kuvitellakaan ajavani pk-seudun "ruuhkissa" keppivaihtein, maanteillä ei niin väliä..

Jos ja kun automaatti hieman enemmän kuluttaa normaalikäytössä, sen hinnan olen valmis maksamaan sen helppoudesta,
ja siitä kahvikupista toisessa käpälässä aamulla.

Tosin nyt on alla ensimmäinen DSG.. Mieli saattaa muuttua, jos tuo porsii. :)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

passo_s

Tulipa eteen liisinkiauton valinta.Sen otin dsg automaattina. 1.6 TDi ja 7 portainen automaatti oli koeajolla ok. Mitä olen palstaa lueskellut omaksi autoksi en uskaltaisi tälläistä ostaa, mutta liisari on persiin alla kolme vuotta, ihan sama mulle leviääkö kesken sopparin. Koeajolla toimi siivosti, kerran sain poikkeavassa tilanteessa pahasti laatikon rykäisemään.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: gunman - 10.06.17 - klo:22:58
Omalla kohdallani kyse on pitkälti mukavuudesta.
Kerran, kun automaatin valitsin, se on jopa valintakriteeri seuraavaan autoon.

Tosin nyt on alla ensimmäinen DSG.. Mieli saattaa muuttua, jos tuo porsii. :)

.... ja luotettavuudesta. Uuden 1.4TSi ACT Superin laatikon vaihtoja ei edes normaaliajomoodilla huomannut (paitsi kiekkakellosta). MFA näytti 5,6l/100km. Luulisi, että lastentaudit on jo korjattu - aika näyttää. Etenkin pätkivässä PKS ruuhkaajossa on tuskastuttavaa kun 2 ei tahdo vetää, ja pienessä vauhdissa yrittää nätisti saada ykkönen silmään. Mutta ruuhka-aikaa voi aina yrittää välttää....  :o
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.06.17 - klo:21:09
Ei, kun juuri maksimiväännön. Automaatti ei anna ottaa maksimivääntöä moottorista. Kun painaa kaasua kunnolla, vaihtaa automaatti pienemmälle jossain vaiheessa ennen maksimiväännön saavuttamista. Esim. DSG:t, joilla olen ajanut antavat ottaa ehkä 90% maksimiväännöstä, sitten ne vaihtaa jo pienemmälle.

Olet sitten ihan logannut moottorin dataa esim. VCDS:llä, vai mistä tiedät ettei tule maksimivääntöjä ulos ennen vaihtoa? Jos näin onkin, niin ei tuo kai mikään ihme ole. Vaihto-ohjelma on toki aina kompromissi suorituskyvyn ja kulutuksen väliltä. Vaikka painotus on varmaankin taloudellisuudessa, niin jos pyydät kaasupolkimella maksimaalista suorituskykyä niin sitä tottakai saat - siksi pienempää tupaan. Ja tämänhän voi tietenkin kuski estää jo etukäteen siirtämällä kepin oikealle manuaalimoodiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

yason

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10En pidä automaattivaihteistoista - oikeastaan vihaan niitä. Asuin 10 vuotta maassa, jossa lähes kaikki autot olivat automaatteja ja oli pakko ajaa niillä. Nyt Suomeen palattuani on nautinnollista ajaa manuaalilla.

Vihaat automaatteja ja nautit manuaalista, mutta...

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
Ostan automaatin, kun:
1. Se hankintahinta on edullisempi kuin manuaalin

...jos automaatti onkin halvempi, niin sitten haluat kuitenkin sellaisen? Onkohan tässä nyt kyse periaatteesta vai rahasta?

Automaatin hinta riippuu volyymeista ja markkinatilanteesta, ei välttämättä niinkään teknologiasta. Jossain maassa manuaali saattaa olla kalliimpi kuin automaatti, jos se pitää erikseen tilata tai se on harvinaisena hinnoiteltu kalliimmaksi. Suomessa ollaan tässä vaiheessa varmaan noin 5-10 vuoden sisällä.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.06.17 - klo:08:10
2. Vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
3. Kestää kauemmin kuin manuaali
4. Painaa vähemmän kuin manuaali
5. Kuluttaa vähemmän kuin manuaali
6. Osaa valita oikean vaihteen joka tilanteeseen
7. Antaa hyödyntää moottorin maksimiväännön täysimääräisesti

Nämä eivät ole objektiivisia totuuksia, ehkä 4. kohtaa lukuunottamatta ja 6. kohtaa subjektiivisin varauksin.

Keskimäärin nykyaikainen automaatti hakkaa manuaalin kaikissa noissa mainitsemissasi kohdissa. Ainoa syy ajaa manuaalilla on vaihteiden vaihdon tuntu ja maksimaalinen kontrolli, jos sellaisesta tykkää.

Candywhite

Taitaa olla aika turhaa kiistellä tästä aiheesta. Toisille autp kulkuneuvo ja toiset tykkää ajaa.

Itseäni harmittaa että maahantuojat / tehtaat pakko myy automaatteja. Edellin auto oli rs 4x4 automaatti ja sitä edellinen oli rs manuaali. Automaatista en löytänyt mitään plussaa.

Tuleva kodiaq on automaatti, mutta olusin ottanut manuaalin jos sellainen olisi ollut tarjolla.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Patomursu

Manuaalit ovat aina valoissa tien tukkona, samoin dsg vaihteelliset kun osa ei lähde niillä ripeästi, mikä toki on ymmärrettävää vaihteiston rakenteen vuoksi. Onneksi voi automaatilla antaa kunnolla kaasua niin ei tarvitsi itse olla tien tukkona kun valoista jono lähtee liikkeelle  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 11.06.17 - klo:16:59
Taitaa olla aika turhaa kiistellä tästä aiheesta. Toisille autp kulkuneuvo ja toiset tykkää ajaa.

Ja sitten on niitä [viittaa] jotka tykkäävät ajaa, mutta automaatilla.

Olen joskus ennenkin tainnut tätä vertausta käyttää, mutta menköön toisenkin kerran. Joskus ammoisina aikoina autojen tuulilasinpyyhin toimi käsikahvasta vääntämällä, ei ollut mitään moottoria joka olisi pyyhkijän sulkaa vemputtanut. Varmaan jostain löytyisi vielä automies, jonka mielestä tuollainen lihasvoimalla toimiva tuulilasinpyyhin on ehdoton, sadesäällä ei ole mitään fiilistä ajella jos sähkömoottori hoitaa tuulilasin kuivana pitämisen.

Itse taas pidän siitä että kone pitää tuulilasin kuivana. Tänä päivänä se myös itsenäisesti päättää, milloin pitää pyyhkiä, mikä sekin on minusta hieno homma eikä millään lailla pilaa ajonautintoani. Minulle riittää se, että saan määrätä suunnan ja vauhdin, kaikesta muusta saa minun puolestani huolehtia jokin automatiikka.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.06.17 - klo:19:34
Manuaalit ovat aina valoissa tien tukkona, samoin dsg vaihteelliset kun osa ei lähde niillä ripeästi, mikä toki on ymmärrettävää vaihteiston rakenteen vuoksi. Onneksi voi automaatilla antaa kunnolla kaasua niin ei tarvitsi itse olla tien tukkona kun valoista jono lähtee liikkeelle  8)
Olen ajanut 42v manuaalilla, enkä ole koskaan ollut valoissa tien tukkona. Yleensä taakse tulee reilu rako ennen kuin seuraava pääsee liikkeelle. Poikkeus on tietysti liukas talvikeli ja takana on nelivetoinen auto.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.06.17 - klo:19:34
Manuaalit ovat aina valoissa tien tukkona, samoin dsg vaihteelliset kun osa ei lähde niillä ripeästi, mikä toki on ymmärrettävää vaihteiston rakenteen vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 12.06.17 - klo:10:32
Olen ajanut 42v manuaalilla, enkä ole koskaan ollut valoissa tien tukkona.

Ei tuollaisista "manuaalit ovat aina valoissa tien tukkona" -tyyppisistä lausahduksista kannata paljoakaan välittää. Ne ovat nettikeskusteluille yleisesti ja ko. nimimerkille erityisesti tyyppillisiä kärjistyksiä, joiden pääasiallinen tarkoitus ns. hämmentää keskustelua. Mitään tietoahan meillä ei tietenkään ole siitä, kuka ja millaisella autolla teitä valoissa tukkii.

Hidas liikkeellelähtö liikennevaloista on sinänsä kyllä ihan pohtimisen arvoinen aihe. Välillä nimittäin toivoisi kanssa-autoilijoilta hieman ripeämpää liikkeellelähtöä. Erityisen harmillista kuhniminen on silloin, kun tietyn suunnan vihreäaika on kovin lyhyt. On tuskallista seurata, kuinka valoista pääsee menemään juuri ja juuri kolme autoa, kun hieman paremmin tilannetta seuraten samassa ajassa valoista ehtisi vähintään puolet enemmän autoja. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa siihen, että tässä olisi kyse vaihteiston tyypistä. Manuaalivaihteisella autolla pääsee tarvittaessa liikkeelle varsin ripeäasti, ja kyse lieneenkin enemmän sitä, että ihmiset eivät liikennevaloissa seistessään viitsi seurata valojen vaihtumista.

ram1

Kökkijät kökkii riippumatta vaihteistosta, tai vetotavasta. Hyvin usein nykyään saattaa talvella olla valoissa 4wd automaatti, eikä silti saa vauhtia aikaiseksi. Ja valoista ei pysty nopeasti lähtemään kuin se ensimmäinen. Jos se ei saa autoon vauhtia, niin aivan sama mitä perässä ajavilla perseen alla on. Ja eipä kyllä auton ulkopuolelta voi aina sanoa onko automaatti vai manuaali.

Se miksi tykkään manuaalista johtuu juurikin siitä kontrollista ja myös tottumuksesta. Kytkimellä ja eri vaihteenkäytöillä pystyy paremmin ohjaamaan auton käytöstä. Tämä ei toki 95% autoilijoista kiinnosta. Itsellä ollut yksi 7- dsg, ja yksi 5- lovinen perusautomaatti enkä oikein tykännyt kummastakaan. Ajanut olen toki useillakin automaateilla. Mutta uudet 7-8 loviset perusautomaatit kyllä voisi olla jo niin hyviä, että sellaisen ottaisin. Nyt kun ajelen vanhoilla autoilla, niin niissä en näe oikein järkeä tomaatilla millään muotoa. Ja sanoisin että tuo dsg mikä itsellä oli, niin ei se ruuhka-ajossa kyllä manuaalia juurikaan parempi kyllä ollut. Jos tottunut manuaalilla ajamaan, niin ruuhkissa menee aika jouheasti.

Käytetyissä hyppään kyllä sujuvasti automaateista yli monestakin syystä. Asia varmasti toinen kymmenen vuoden päästä kun ne aataminaikuiset laatikot poistuneet.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

transit

Lainaus käyttäjältä: gunman - 10.06.17 - klo:22:58

Tosin nyt on alla ensimmäinen DSG.. Mieli saattaa muuttua, jos tuo porsii. :)

mulla se porsi 120t ajettuna, siis 7v vitosgolfissa -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy