Scalan kytkin

Aloittaja skaalisti, 08.11.20 - klo:15:33

« edellinen - seuraava »

skaalisti

Alkuvuodesta rekisteröidyn Scalan kytkin sanoi sopimuksen irti puolen vuoden käytön jälkeen. Ei mennyt takuuseen. Oli kuulemma käyttäjän vika. Asiaan haetaan nyt ratkaisua kuluttajariitaoikeudesta. Lipsauttivat liikkeessä, että näitä kytkimiä vaihdetaan ihan ruuhkaksi asti. Kaikki ilmeisesti käyttäjien aiheuttamia ongelmia... Löytyyköhän tältä foorumilta muita, jotka ovat unohtaneet miten kytkintä käytetään?   

b1mpo

Millä tavalla se ei toimi? Eikai kytkimen kanssa muuta virhettä voi tehdä, kuin luistattaa sitä. Silloin kytkin ei enää pidä, jos se luistattamisen takia lasittuu. Luistattamista tapahtuu myös silloin, jos jalkaa leputtaa polkimella. Jos nämä poissuljettu, niin kyllä takuu hoitaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tkp

"Takuu

Takuu on eri asia kuin lainmukainen virhevastuu. Takuu on myyjän, maahantuojan tai valmistajan antama lisäetu.  Takuun voimassaoloaikana sen myöntäjän on osoitettava, että tavaran vika johtui ostajasta â€" ilman takuuta ostajan pitäisi osoittaa, että tavaran vika johtuu sen virheestä."

Millä tavalla käyttäjän vika todettiin?

Popo

Ehdottoman kiinnostava asia, jos uuden auton kytkin hajoaa, mutta maahantuoja/myyjä laittaa asian käyttäjän piikkiin. Ja tästä lähdetään Kuluttajariitalautakuntaan.

Toki käsittely voi viedä tuossa lautakunnassa jopa vuosia, mutta mukava olisi saada aloittajalta hieman lisävalaistusta tilanteeseen. Kun nyt kuitenkin palstalle asiasta kohtuullisen negatiivisessa sävyssä avautui.

Käsitykseni mukaan Scalan moottori/vaihteistotyypit ovat konsernin perussettiä, joten mielenkiintoista jos liikkeen mukaan "näitä kytkimiä vaihdetaan ihan ruuhkaksi asti".

Ei ole vielä kukaan muu ilmoittanut vastavasta rikkoutumisesta, mutta eipä täällä Scalasta muutenkaan kirjoitella. Iso O jyrää myös keskustelussa, vaikka kyllä näitä jo liikenteessä jonkin verran näkee...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ukormi

Paljonko Scalalla on ajettu?
Mulla on tuossa  nyt 22tkm ja hyvin kytkin toimii. Infojärjestelmä ja takajarrut ei ihan niin hyvin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Popo

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 21.01.21 - klo:12:36
Paljonko Scalalla on ajettu?
Mulla on tuossa  nyt 22tkm ja hyvin kytkin toimii. Infojärjestelmä ja takajarrut ei ihan niin hyvin.

Mikäs takajarruissa? Mulla jämähti II Ocussa jarrusatulan sylinterit, mutta siihen meni lähes 8 vuotta.  :D

Scala voisi olla seuraava auto, kun uusi Ocu on ulkomitoiltaan aika kookas ja oma tilantarve on vähenemään päin. Toisaalta hintaero Octaviaan on yllättävän pieni, ellei ihan Scalan perusversiolla aio pärjäillä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Daatta

Vielä jatkokysymyksiä, käyttöön liittyen. Onko autolla vedetty paljon kärryä, peruuteltu hankalaan paikkaan ylämäkeen tms.? Entä onko  hankala piha, talli yms. johon ajaessa joutuu luistattamaan kytkintä? Jos niin onko kytkin haissut ko. operaation jälkeen? Ehkä 100tkm jälkeen voisi kytkin alkaa antautua kovalla käytöllä, eli kyllä tuon kaiken järjen mukaan pitäisi takuuseen mennä.

Itsellä hankala piha ja etenkin talliin ajaessa joutui luistattamaan kytkintä ihan huolella. Kyllä säälitti autoa ja kauhea katku nousi. DSG oli jo paljon helpompi, mutta luistoa sielläkin tapahtuu. Sähköllä ei ole enää murheita, kun ei ole vahdelaatikkoa saati kytkintä.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Popo - 21.01.21 - klo:13:04
Mikäs takajarruissa? Mulla jämähti II Ocussa jarrusatulan sylinterit, mutta siihen meni lähes 8 vuotta.  :D

Tuppaa kulumaan epätasaisesti ja välillä vinkuu pakittaessa. Jarrut myös rohisevat jarruttaessa, liittynee siihen että toisessa takalevyssä on sentin verran yläosassa ruostetta. Sieltä ei jarrupala ole ottanut levyyn kiinni. En jaksa noista enää alkaa vääntämään kun monta kertaa noista olen jo käynyt sanomassa, olkoot.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

hannuhanhi

Lainaus käyttäjältä: skaalisti - 08.11.20 - klo:15:33
Alkuvuodesta rekisteröidyn Scalan kytkin sanoi sopimuksen irti puolen vuoden käytön jälkeen. Ei mennyt takuuseen. Oli kuulemma käyttäjän vika. Asiaan haetaan nyt ratkaisua kuluttajariitaoikeudesta. Lipsauttivat liikkeessä, että näitä kytkimiä vaihdetaan ihan ruuhkaksi asti. Kaikki ilmeisesti käyttäjien aiheuttamia ongelmia... Löytyyköhän tältä foorumilta muita, jotka ovat unohtaneet miten kytkintä käytetään?
Nämä ketkut yrittävät laittaa kaiken kuluttajan syyksi tai sitten auto on vaan sellainen.Minulla vaihtaessa vaihdetta kuuluu klonks ja  tyhjäkäynnillä auto tutisee( 95hv 5v man)Ajettu 11000km.Kävi oikein maahantuojan erikoiskorjaamolla  ja vertasivat fabiaan  ja fabia myös tutisee ja klonksuu.eli scalat ja fabiat "nyt vaan ovat sellaisia" opel oli samanlainen ketku. autolla ajettu 3000km ja takajarrut alkoivat jumittamaan....ei mene takuuseen, kun suomessa on niin vaativat olosuhteet.Ja nyt skeida .Pitikin sotkeentua näihin ketkuihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy