"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: IsoE - 10.01.18 - klo:23:00
Toisaalta kaikkien soisi käyvän kokeilemassa niitä auton ja kuljettajan rajoja suljetulla radalla, niin ei tarvitse esimerkiksi tienpinnan hieman kostuessa lumesta tai vedestä ajaa loivassa kaartessa kahtakymppiä, kun suistuminen pelottaa.

Tämän kirjoitan alle! Nimenomaan jääradalla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jipe

Ajelin itäkeskuksen prisman parkkihallissa ja olin kääntymässä vasemmalle kun vasemmalta vastaan ajoi citymaasturi jossa oli eläkeläispariskunta. Ilmeisesti luulivat että se on yksisuuntainen kun ajoivat vastaantulevien kaistalla ja olivat kääntymässä vasemmalle sille ajoväylälle josta olin tulossa. Jouduin koukkaamaan itse siitä sitten vastaantulevien puolelta kun ketään muuta sieltä ei tullut, samassa kun käännyin niin mummo sieltä apukuskin paikalta katsoi minua ja koputti ohimoaan. Siinä ajokaistalla on vielä ne nuolet jotka osoittaa ajosuunnat molempiin suuntiin. Luulivat varmaan että ajan kiellettyyn ajosuuntaan. Kyllä vähän huvitti se tilanne että itse ajelevat miten sattuu ja sitten muille autoilijoille koputellaan ohimoa.

JLa

Lainaus käyttäjältä: Jipe - 26.01.18 - klo:22:56
...mummo sieltä apukuskin paikalta katsoi minua ja koputti ohimoaan. Siinä ajokaistalla on vielä ne nuolet jotka osoittaa ajosuunnat molempiin suuntiin. Luulivat varmaan että ajan kiellettyyn ajosuuntaan. Kyllä vähän huvitti se tilanne että itse ajelevat miten sattuu ja sitten muille autoilijoille koputellaan ohimoa.

Etenkin iäkkäämmät ihmiset ovat olevinaan aina oikeassa. Näin ei kuitenkaan käytännössä aina ole. Itseäni ärsyttää suuresti tuollainen besserwisser-asenne.  >:(
Merkkien näyttäminen on sen sijaan ollut aikaisemmin nuoremman ikäpolven juttu - tässä kohdin tilanne näyttänee kääntyneen niin, että vanhemmat ihmiset ovat ns. kuumakalleja. :o

Hidalgo

Ajotie: Esimerkkinä Kehä I päästä päähän arkena klo 16.

Keli: Satanut kaksi senttiä lunta, kaistamerkintöjä ei näy.

Suomalaisten ajotaidot: Ajetaan tarkasti kuten edellä oleva. Ei poiketa missään kohtaa edellä ajavan ajojäljestä, joka lumeen on jäänyt. Ei vaikka oltaisiin toisella kaistalla. Lumelle ei voi rengasta laittaa, koska silloin saattaa tapahtua jotain todella kamalaa. Ja sitten ihmetellään, kun vierellä ajava menee läheltä omaa autoa tai painaa äänimerkkiä. Mutta oman auton suuntaa ei muuteta, vaikka edellä ajavien jälkien kohdalla nähtäisiin että siinä on kaistamerkinnän katkoviiva. ,,änimerkki ei tosin kuulu, koska päässä on ihanat vastamelukuulokkeet, jottei kaikki inhottavat liikenteen äänet kuulu.

Auton hallinta: Rattia käännellään. Polkimista jalka on aina joko kaasulla tai jarrulla. Muuta vaihtoehtoa jalalle ei ole.

Kaistanvaihto: Vilkkua ei voi näyttää, koska ”silloin ei saa ikinä tilaa”. Ei siis osata edes kaistaa vaihtaa muuta kuin salaa äkkiliikeillä. Ja jos vilkku laitetaan, niin laitetaan se suuntamerkki päälle silloin, kun toinen on rinnalla ja lähdetään samalla tekemään kaistanvaihtoa.

Ennakointi: Jarrua painetaan heti kun edellä ajavakin. Kaasua painetaan vasta silloin kun edessä ajava on päässyt 15m päähän. Ei osata katsoa peileihin, eikä jonossa ajaessa osata tuijottaa kuin edellä ajavan perää. Ja aina kun jossain vilahtaa valo, oli se sitten jarruvalo taikka suuntamerkin valo, niin painetaan jarrua. Liian vaikeaa olisi katsoa edellä ajavia niin pitkälle kuin näkyy, jotta tietäisi koska pysähdytään ja koska liikutaan. Jos taustapeili osuu näkökenttään, niin sitä katsotaan sen verran, ettei takana oleva vaan pääse ohi miltään puolelta, kun itse samalla päättää pitää vasemmalla kaistalla 50 metrin ”turvaväliä” nopeuden ollessa 40-50kmh.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.01.18 - klo:18:50
Ajotie: Esimerkkinä Kehä I päästä päähän arkena klo 16.

Keli: Satanut kaksi senttiä lunta, kaistamerkintöjä ei näy.

Suomalaisten ajotaidot: Ajetaan tarkasti kuten edellä oleva. Ei poiketa missään kohtaa edellä ajavan ajojäljestä, joka lumeen on jäänyt. Ei vaikka oltaisiin toisella kaistalla. Lumelle ei voi rengasta laittaa, koska silloin saattaa tapahtua jotain todella kamalaa. Ja sitten ihmetellään, kun vierellä ajava menee läheltä omaa autoa tai painaa äänimerkkiä. Mutta oman auton suuntaa ei muuteta, vaikka edellä ajavien jälkien kohdalla nähtäisiin että siinä on kaistamerkinnän katkoviiva. ,,änimerkki ei tosin kuulu, koska päässä on ihanat vastamelukuulokkeet, jottei kaikki inhottavat liikenteen äänet kuulu.

Auton hallinta: Rattia käännellään. Polkimista jalka on aina joko kaasulla tai jarrulla. Muuta vaihtoehtoa jalalle ei ole.

Kaistanvaihto: Vilkkua ei voi näyttää, koska ”silloin ei saa ikinä tilaa”. Ei siis osata edes kaistaa vaihtaa muuta kuin salaa äkkiliikeillä. Ja jos vilkku laitetaan, niin laitetaan se suuntamerkki päälle silloin, kun toinen on rinnalla ja lähdetään samalla tekemään kaistanvaihtoa.

Ennakointi: Jarrua painetaan heti kun edellä ajavakin. Kaasua painetaan vasta silloin kun edessä ajava on päässyt 15m päähän. Ei osata katsoa peileihin, eikä jonossa ajaessa osata tuijottaa kuin edellä ajavan perää. Ja aina kun jossain vilahtaa valo, oli se sitten jarruvalo taikka suuntamerkin valo, niin painetaan jarrua. Liian vaikeaa olisi katsoa edellä ajavia niin pitkälle kuin näkyy, jotta tietäisi koska pysähdytään ja koska liikutaan. Jos taustapeili osuu näkökenttään, niin sitä katsotaan sen verran, ettei takana oleva vaan pääse ohi miltään puolelta, kun itse samalla päättää pitää vasemmalla kaistalla 50 metrin ”turvaväliä” nopeuden ollessa 40-50kmh.

Juuri näin. Sitten on vielä näitä, jotka jarruttavat ihan vaan varmuuden vuoksi kaikkien risteysten, postilaatikoiden, lyhtypylväiden, varjojen yms. kohdalla. Kun pelottaa ja pulssi on > 200. Viime viikolla, kun pakkanen dissasi teiden suolauksen, jotakuta jännitti tuolla valtatiellä niin kovasti, että sai slaagin.

Täällä päin on levinnyt ilmiö, että kaistanvaihdot suoritetaan vain 90%:sti. Jätetään siis renkaan leveyden auto sille kaistalle, jolta siirryttiin.  >:( Tekis mieli hankkia jokin vanha Land Cruiser ja laittaa 200mm HEA-palkki etupuskuriksi.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

pekeke

Kehä I:llä on kuulemma ollut koko päivän joku kaivonkansi pystyssä, kaista suljettu itään ja jeesuksen ruuhkat, voiko tämä olla totta, taisi olla jo eilisestä.

Hese57

Aamulehdessä hieman huvittava ilmoitus kolarista. "Henkilöauto ja taksi kolaroivat".  Myös taksi oli henkilöauto. Olikohan tällä haettu sitä että taksi olisi ollut syyllinen kolariin. Vai taksia ajavat ovat etuoikeutetussa asemassa ja EI koskaan väärässä.
Takseista ollut hyviä mielipide ilmauksia lehdissä viimeaikoina.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Hese57

Paasikiventiellä Tampereella asfalttitöitä. Nopeus laskettu 70>50km/h. Sokeita liikenteessä, kahdet merkit peräkkäin 30 metrin välein näyttää nopeuden 50km/h. Vauhdit edelleen 70km/h jopa enemmänkin. Onneksi ovat olleet tutkan kanssa tiellä joka päivä. Mihin ihmeeseen kaikilla on kiire?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

sakal83

Eivät ne sokeita ole. Vaan niin pirun kiireisiä, kun sinne kotiin taikka töihin pitää ehtiä se 1-2min aikasemmin ;)
Itse kun ajelen tuota paasikiven katua aina sen 10kmh mittarin mukaan ylimääräistä, niin kyllä porukkaa tulee ohi vasemmalta ja oikealta.
Jos itse on vasemmalla kaistalla ohittamassa tuolla 10kmh ylinopeudella (todellista siis 6-7kmh), niin aina siellä on joko audi tai bmw liimautuneena puskuriin, joskus jopa valoja väläytellen, että meneppäs siitä, niin pääsee tosielämän kiireiset ohi  ;D
Voisi kyllä tolpan tai kaksi asennella siihen väylälle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

gunman

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 31.01.18 - klo:20:12
Täällä päin on levinnyt ilmiö, että kaistanvaihdot suoritetaan vain 90%:sti. Jätetään siis renkaan leveyden auto sille kaistalle, jolta siirryttiin.  >:( Tekis mieli hankkia jokin vanha Land Cruiser ja laittaa 200mm HEA-palkki etupuskuriksi.  ;)

Syyllistyn tähän itse usein leveäkaistateillä, vaikka ketään ei tulisi vastaan.
Jotenkin vaan muka ei jaksa ajaa sivusuunnassa kokonaan sinne vastaantulevien puolelle.

Sitten toinen asia leveäkaistateistä, jota esim kutonen osaltaan on.
Eilen ja tänään suhasin tuon mokoman liki päästäpäähän.
Viittaan jo heti alkuun virheen merkiksi, koska tiedän tämän pykälien vastaiseksi, mutta silti hiukan närästää...

Molemmille päiville sattui vastaava tilanne:
Ajan jonkinlaisen yhdistelmän perässä, jossa saattaa olla myös orastavaa jonomuodostelmaa ensimmäisen
perässäroikkujan ohitushaluttomuudesta johtuen.
Näen pitkälle eteeni, ja huomaan yhden henkilöauton tulevan vastaan kulkusuunnassaan aivan tien oikeassa
laidassa, kuten suotavaa olisi.
Lähden ohittamaan esim. kahta henkilöautoa ja yhdistelmää, jotka myös ajavat tien oikeassa laidassa.
Syystä, että tilaa on riittämiin (neljän auton verran) eri suuntaan kulkevien välillä ja kohta edessä on mäki,
jolloin näkyvyyden puutteen vuoksi ei voi ohittaa.
Hetkenä, jolloin olen rekan rinnalla, tämä yksinäinen vastaantuleva kohteliaisuuden aatelishenkilö saa päähänsä
alkaa ohjaamaan autoaan kohti minua valojaan vilkutellen..
Reipasta, reipasta.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 04.07.18 - klo:16:59
Paasikiventiellä Tampereella asfalttitöitä. Nopeus laskettu 70>50km/h. Sokeita liikenteessä, kahdet merkit peräkkäin 30 metrin välein näyttää nopeuden 50km/h. Vauhdit edelleen 70km/h jopa enemmänkin. Onneksi ovat olleet tutkan kanssa tiellä joka päivä. Mihin ihmeeseen kaikilla on kiire?
Tuo on kyllä jostain syystä ihmeellinen pätkä, oli rajoitus mikä tahansa niin tuntuu ettei kukaan niitä noudata. Saa omalla kohdalla hermot kireälle monesti.

Ajan tuosta arkisin työmatkaa, ja ennen tuota asfalttityön 50km/h rajoitusta siinä joutui todella, todella usein ajamaan ~60km/h tai alle Lielahdesta päin tullessa oikeaa kaistaa. Nyt kun siinä on se 50 rajoitus sen levikkeen kohdalta alkaen niin tosiaan ajetaankin yhtäkkiä reippaasti sitä 70km/h ja yli. ???

Lielahden suuntaan tunnelin jälkeen taas se 60km/h rajoitus taas on mielestäni ihan älytön. Kaksi samansuuntaista kaistaa erotettu toisen suunnan liikenteestä aidalla, todella hyvä näkyvyys ja suora tie. Ei ymmärrä.

V-O

Lainaus käyttäjältä: gunman - 04.07.18 - klo:20:37
Hetkenä, jolloin olen rekan rinnalla, tämä yksinäinen vastaantuleva kohteliaisuuden aatelishenkilö saa päähänsä
alkaa ohjaamaan autoaan kohti minua valojaan vilkutellen..
Reipasta, reipasta.
Samaa tietä tulee ajettua paljon.

Voi tosiaan vaan syvästi ihmetellä että mistä noita älykääpiöitä sikiää.

((((Pitäs pystyy paiskaamaan kananmuna vilkuttelijan tulilasiin, ja voisin maksaa vaikka sakonkin moisesta munanheitosta  :-[)))) 

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: V-O - 04.07.18 - klo:23:15
Samaa tietä tulee ajettua paljon.

Voi tosiaan vaan syvästi ihmetellä että mistä noita älykääpiöitä sikiää.

((((Pitäs pystyy paiskaamaan kananmuna vilkuttelijan tulilasiin, ja voisin maksaa vaikka sakonkin moisesta munanheitosta  :-[))))

6 -tietä itsekin paljon ajaneena ei voi kuin hämmästellä niitä jamppoja, jotka lähtevät ohittelemaan muuta kuin omaa kaistaa käyttäen, jos vastaan tulee autoja. Näistä tilanteista syntyy niitä videoita iltapäivälehtiin  :'( 

Korttihan siitä lähtee törkeästä liikenteen vaarantamisesta, kun poliisi osuu kohdalle. Ja ainakin itse ilmoitan tuollaisesta liikennekäytöksestä häkelle itsekin, jos hulluja ohituksia näkee. Helpointa, jos videon lähettää vielä myöhemmin, niin poliisin on pakko puuttua tilanteeseen.

Gigaa

#3133
Lainaus käyttäjältä: gunman - 04.07.18 - klo:20:37
Molemmille päiville sattui vastaava tilanne:
Ajan jonkinlaisen yhdistelmän perässä, jossa saattaa olla myös orastavaa jonomuodostelmaa ensimmäisen
perässäroikkujan ohitushaluttomuudesta johtuen.
Näen pitkälle eteeni, ja huomaan yhden henkilöauton tulevan vastaan kulkusuunnassaan aivan tien oikeassa
laidassa, kuten suotavaa olisi.
Lähden ohittamaan esim. kahta henkilöautoa ja yhdistelmää, jotka myös ajavat tien oikeassa laidassa.
Syystä, että tilaa on riittämiin (neljän auton verran) eri suuntaan kulkevien välillä ja kohta edessä on mäki,
jolloin näkyvyyden puutteen vuoksi ei voi ohittaa.
Hetkenä, jolloin olen rekan rinnalla, tämä yksinäinen vastaantuleva kohteliaisuuden aatelishenkilö saa päähänsä
alkaa ohjaamaan autoaan kohti minua valojaan vilkutellen..
Reipasta, reipasta.

Valojen vilkuttelu ja kohti ohjaaminen tuomittavaa ja idioottimaista. Sinulla ohitustilanteet ilmeisesti pysyivät hallinnassa ja vastaantulijoita kaiketi vain yksi, mutta näkeepä tuolla tiellä tilanteita, joissa vastaantulevastakin jonosta lähtee samaan aikaan joku ohittamaan, jolloin rinnakkain onkin neljä autoa. Juu, mahtuu mahtuu, mutta ei se enää kovin järkevää toimintaa ole. Pointti siis se, että koskaan ei tiedä mitä vastaantulevat tekevät, joten mielestäni olisi suotavaa olla omalla kaistalla kohtaamistilanteessa.

Aiemmissa postauksissa ihmeteltiin miksi ihmiset ajavat työmaarajoituksilla ylinopeutta ja mihin muka niin kiire voi olla. Mielestäni sama koskee tiettyjä ohitustilanteita. Miksi pakko päästä ohi juuri nyt eikä voi odottaa hetkeä jolloin näkyvyyttä taas on ja vastaantulijoita ei ole? Jos syynä ei ole ajansäästö, niin onko syy se, että pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta?
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

sakal83

Omaan tajuntaan ei mahdu, mikä on leveäkaistatien idea, jos siinä ei saa ohittaa, vaikkakin vastaan tulisi yksittäisiä autoja :o
Ymmärrän kyllä sen lain puolesta, koska sillä pyritään estämään 4 auton rinnakkain oleminen tiellä, jos siis molemmpiin suuntiin jotkut lähtevät ohittamaan samanaikaisesti. Tästä ei kuitenkaan ole näissä ed. mainituissa tilanteissa kyse käsittääkseni.
Jos näkyvyys on hyvä ja näkee että vastaan tulee vain yksi auto, niin paljonko sen auton tarvitsee saada omaa tilaa, että vastaantulija ei tunne itseään turvattomaksi?
Tosin en kyllä ymmärrä näitä ohituskaistojakaan. Siellä nämä ohitustaidottomat löytävät sen kaasupolkimensa ja silloin sitä käytetäänkin ihan koko auton reservin verran ja taas kaistan loppuessa jäädään tulpaksi siihen tielle.

Vielä vähemmän ymmärrystä riittää näille oman kylän poliiseille, jotka sitten lähettelevät videoita poliiselle saatika iltapäivälehtiin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 05.07.18 - klo:09:28
Omaan tajuntaan ei mahdu, mikä on leveäkaistatien idea, jos siinä ei saa ohittaa, vaikkakin vastaan tulisi yksittäisiä autoja :o

Leveäkaistatien idea on, että omaa kaistaa ajaen voi ohittaa. Tie on edullisempi kuin nelikaistainen tie saati moottoritie ja paljon jouhevampi kuin vastakkaisiin suuntiin olevat ohituskaistat - etenkin jos on paljon sivuteiden liittymiä:

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf/4000436-vleveakaistaiset_tiet.pdf -julkaisussa kansilehden kuva kertoo kaiken. Ohittamiseen on riittävästi tilaa omaa kaistaa käyttäen. Jos tarvitset ohittamiseen myös muuta kuin omaa kaistaa, niin silloin ohitusta ei tietenkään voi tehdä, kun vastaan tulee autoja - se on täysin kiellettyä.

Myös kaksi henkilöautoa leveämpää mahtuu ohittamaan toisensa ja turvallinen sivumarginaali jää molemmille, kuten kuuluukin.

Leveäkaistatien järkevyys on sitten toinen asia. Itse en niitä kannata, eikä niitä enää aiota rakentaakaan. Toimii mielestäni kuitenkin hyvin, kun ohittajat ja ohitettavat noudattavat liikennesääntöjä.

sakal83

Niin.
Eipä sitä lain mukaan 1kmh ylinopeuttakaan saa ajaa, saatika mennä keltaisilla valoilla risteyksestä.
Mikä nyt sitten on jouhevan liikenteen kannalta paras? Ajaa nenä kiinni lakikirjassa vai ajatella, että liikenne olisi enemmänkin yhteispeliä?
Virheitä sattuu ihan varmasti itse kullekin, niin liikenteessä, kuin muussakin elämisessä.
Oman käden "kouluttamiset" ja ilmoittamiset eivät varmasti ainakaan paranna tilannetta  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 05.07.18 - klo:10:33
Niin.
Eipä sitä lain mukaan 1kmh ylinopeuttakaan saa ajaa, saatika mennä keltaisilla valoilla risteyksestä.
Mikä nyt sitten on jouhevan liikenteen kannalta paras? Ajaa nenä kiinni lakikirjassa vai ajatella, että liikenne olisi enemmänkin yhteispeliä?
Virheitä sattuu ihan varmasti itse kullekin, niin liikenteessä, kuin muussakin elämisessä.
Oman käden "kouluttamiset" ja ilmoittamiset eivät varmasti ainakaan paranna tilannetta  ;)

Ajattelen, että liikenne on yhteispeliä. Toistaiseksi siitä olettamasta on voinut lähteäkin, kun pääoletus on, että kaikki noudattavat sääntöjä.

Uuden tieliikennelain tullessa voimaan (esitetyssä muodossaan), ei enää ennalta-arvattavuusolettamaa olekaan samassa määrin, joten lähes kaikkeen pitäisi pystyä varautumaan, myös siihen, että joku ohittaa päin vastaantulevaa - rikos se toki on - mutta ennalta-arvattavuusolettaman poistuessa nykymuodossaan, syyllisen syyllisyys voi korkeimmassa oikeudessa vähentyä nykyisen lain aikaisesta oikeuskäytännöstä.

Edelleenkin lähden kuitenkin siitä, että yhteispeli = yhteisten sääntöjen noudattamista - ei eri sääntöjä sinulle kuin minulle.

Liikennerikoksista ei siis mielestäsi pitäisi ilmoittaa poliisille? Mielenkiintoinen näkemys liikenneturvallisuuden kannalta.

OctyRO

Eurooppaa ja venäjää tuhansia kilometrejä kiertäneenä en ymmärrä miten suomessa ei osata ohitella kaksi kaistaisella tiellä.  Jos auto tulee vastaan niin en ainakaan itse näe sitä ongelmana. 

Edessä oleva ajaa vähän enemmän oikealla ja vastaantuleva enemmän vasemmalla niin hyvin on tilaa tulla ohi.  Toki ei järjettettömyyksiin pidä ryhtyä mielestäni kun vastaantuleva menee ohi alle 30cm etäistydellä niin kannaattaa vähän miettiä jos vähän rauhottuisi. Mutta vaikka tilaa olisi rekka verran niin suomessa vastaantuleva vilkuttelee pitkiä, tööttäilee ja vielä keskari perään.  Ihan kun se olisi häneltä pois että pääsen perille helpommin.

Liikenne vaikka kuinka pelaisi sääntöjen mukaan aina arpapeliä. Mutta realistisesti ei tietenkään turhia riskejä kannatta ottaa.  Latviasta ajaessa tuli näitä FIN tunnuksilla olevia kaiffareta jotka ei todellakaan osanneet antaa tietä. Vaan nätisti ajoivat keskellä kaistaa alinopeutta. 

Liikennesäännöt on tärkeä juttu, mutta minun mieleatä tärkeintä on ajaa liikenteen mukaan. Järkeä käyttäen.  Sen takia foorumit täynnä kirjoituksia jossa Puolan/Latvian/Viron liikennettä haukutaan sekavaksi ja vaaralliseksi. Enemmän niitä Suomessa olen onnettomuuksia nähnyt.  Ongelma on mieleatäni siinä että täällä on opasteet, säännöt, matalat rajoitukset, erittäin hyvin piirretyt viivat tiessä- niin sitä ikäänkuin tyhmenee kun kaikki on niin helppoa. Holhotaan vähän liikaa, eipä tilastollisesti varmaan sen turvallisempi maa kuin Saksa vaikka ihan helvetin usein 200+ baanalla lasissa 2 kaistaisella rekka lähtee edessä ohittamaan. 

-karppa-

Suomessa tuo ohittaminen muualla, kuin ohituskaistoilla on katoava luonnonvara.

Ja kyllä komppaan myös itse tuota, että jos joku tulee vastaan, niin moni ei uskalla ohittaa. Tien pitäisi aina olla tyhjä? Miksi?

Ja nuo leveäkaistaiset tiet on tuhoon tuomittuja, kun suurinosa ei vain osaa ajaa niilläkään eli oikeassa laidassa. Ilmeisesti pelkäävät ojaan suistumista ja ajavat keskiviivan tuntumassa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O

Lainaus käyttäjältä: kirsko1 - 05.07.18 - klo:11:22
Ajattelen, että liikenne on yhteispeliä.
Juuri näin!!

Siis nyt on kyse leveäkaistatiestä. Leveäkaistatiellä voi kernaasti kuljettaa sitä omaa ajokkiaan oikeassa laidassa.

Jos kaikki palaa tuota mainitsemaasi hyvää yhtiyspeliä, niin mahtuu helposti ohi, vaikka vastaan tuleelin joku. Eikä ketään tässä hyvässä yhteispelissä haittaa jos ohittajan renkaat on 12 cm vastaantulevalla kaistalla 4 sek ajan..

Hese57

 Tosiaankin kun kaikilla olisi edes pikkasen pelisilmää niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Kaikille tosiaan tulee joskus virheitä ja se pelkkä torven töräytys jo riittää huomauttamaan siitä. Mutta kun tuntuu nykyään olevan se keskisormi sojottaa heti ensimmäisenä kun huomautat virheestä. 

Tuosta kerron erään tapauksen. Oltiin vaimon kanssa tulossa kaupoilta ja piti vaihtaa kaistaa että pääsisi seuraavasta kääntymään. Joku "kaiffari" oli ehtinyt kiihdyttää melkein rinnalle ja en sitä huomannut. Heti kun se huomasi että laitoin vilkun päälle se painoi torvea. Ihan hyvä ei tullut ruttua kylkeen. Mutta sitten se kiihdytti rinnalle ja mikäs se siellä, keskari tietenkin. Tökkäsin vaimoa ja osoitin kaveria ja me molemmat purskahdettiin nauruun. Tuostakos tuo menetti täysin malttinsa. Seuraavissa valoissa alkoi ikkunasta huutaan kuin palosireeni. Ei noteerattu mitenkään, pientä hymyä vain oli suupielessä.

Ei pitäisi lähteä liikenteeseen laisinkaan jos hermot on noin kireellä. Yleensä keskariin vastaan käden heilautuksella, huomasin.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 05.07.18 - klo:17:45
Tosiaankin kun kaikilla olisi edes pikkasen pelisilmää niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Kaikille tosiaan tulee joskus virheitä ja se pelkkä torven töräytys jo riittää huomauttamaan siitä. Mutta kun tuntuu nykyään olevan se keskisormi sojottaa heti ensimmäisenä kun huomautat virheestä. 

Eihän äänimerkkiä voi käyttää, kun sen jälkeen minä mieleni pahoitan.

Tulee mieleen oma toimintatapa liikenne valoissa, KUN vihreä on syttynyt.  Lasken 1-2-3 ja painan tööttiä. Kummasti rupeaa tapahtumaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun niissä stna liikennevaloissa tehdään kaikkea muuta, kuin seurataan valojen vaihtumista. Tämä johtaa siihen, että monesti pari kolme ajaa tietoisesti punaisia vasten.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.18 - klo:17:27
Suomessa tuo ohittaminen muualla, kuin ohituskaistoilla on katoava luonnonvara.

Ja kyllä komppaan myös itse tuota, että jos joku tulee vastaan, niin moni ei uskalla ohittaa. Tien pitäisi aina olla tyhjä? Miksi?

Ja nuo leveäkaistaiset tiet on tuhoon tuomittuja, kun suurinosa ei vain osaa ajaa niilläkään eli oikeassa laidassa. Ilmeisesti pelkäävät ojaan suistumista ja ajavat keskiviivan tuntumassa?

Suurinosa ajaa urissa, ei keskiviivan tuntumassa eikä oikeassa laidassa.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 05.07.18 - klo:20:49
Suurinosa ajaa urissa, ei keskiviivan tuntumassa eikä oikeassa laidassa.

Ajatko paljonkin leveäkaistaisilla teillä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Mikä helvetti siinä on kun ei voi käyttää vilkkua kun lähtee ympyrästä. Eikö motoriikka riitä ratin kääntämiseen ja vilkun laittamiseen? Tuntuu et tää vaa yleistyy, vituttaa varsinki ruuhka aikaa könöttää turhaa ympyrällä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.07.18 - klo:22:46
Mikä helvetti siinä on kun ei voi käyttää vilkkua kun lähtee ympyrästä. Eikö motoriikka riitä ratin kääntämiseen ja vilkun laittamiseen? Tuntuu et tää vaa yleistyy, vituttaa varsinki ruuhka aikaa könöttää turhaa ympyrällä..

Tää on vähän hankalempi juttu. Oikea käsi kun on tiukasti klo 12:sta ja vasen käsi valmiina väläyttämään pitkiä, painamaan tööttiä tai näyttämään käsimerkkia niin ei siinä pysty vilkkua käyttämään kun se on ratin oikealla puolella  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

penalalli

Tänään tuli kaupan parkkipaikalla viereen Volvo nastarenkaat rapisten.
Oli niin kookas kuski, etten uskaltanut kysyä, onko Lappiin matkalla.
Audi 80x2, Audi A3, Audi A4 1.8T, Audi A3x2, Vw Golf 1.6 TSI, nyt Q3 2015

juppep

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.18 - klo:17:27
Suomessa tuo ohittaminen muualla, kuin ohituskaistoilla on katoava luonnonvara.
Ja kyllä komppaan myös itse tuota, että jos joku tulee vastaan, niin moni ei uskalla ohittaa. Tien pitäisi aina olla tyhjä? Miksi?
....

Pahinta ikinä ovat Suomen liikenteeseen pesineet paikkansa omistajat, "blokkaajat", jotka eivät saa mitään aikaiseksi ja joita ei vain saa kukaan ohittaa.

-Yleensä löytää heilumasta letkassa ensimmäisenä siinä rekan takakulmalla ja tovin seurattuasi tajuat, että ikinä ei vain saa aikaiseksi ohitukseen lähtöä, vaikka hetkittäin muistetaan tehdä kurkkimisliikkeitä sivusuunnassa ja vaikutetaan aktiiviselta. Kunnes juttu taas unohtuu ja taannutaan roikkumaan ohituspaikka toisensa perään vain siinä rekan imussa.
-Seuraava vinkki on kun pääset takakulmalle, alkaa välittömät näyttävät vastustajan kaistalla roikkumiset ja ollaan niin lähdössä ohi ja aktiivista. Kunnes taas unohtuu ja ei tehdäkään mitään.
-Lopullinen varmuus kyseisestä mielenvauriosta löytyy, kun se väli rekanperään vedetään kiinni voimakkaasti kaasuttaen, nauraen/virnuillen/huutaen ja usein torven / keskisormen säestämänä, tilanteessa jossa löydät itsesi vastaantulijan kaistalta yrittämässä ohitusta noin about 20min näytelmää seurattuasi.

Onko toisen kiilaaminen tieltä itsepuolustusta, jos toisen selkeästi tahallisen toiminnan johdosta oma henki on tilanteessa uhattuna... =vastaantulija

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: juppep - 26.07.18 - klo:18:42
Pahinta ikinä ovat Suomen liikenteeseen pesineet paikkansa omistajat, "blokkaajat", jotka eivät saa mitään aikaiseksi ja joita ei vain saa kukaan ohittaa.

-Yleensä löytää heilumasta letkassa ensimmäisenä siinä rekan takakulmalla ja tovin seurattuasi tajuat, että ikinä ei vain saa aikaiseksi ohitukseen lähtöä, vaikka hetkittäin muistetaan tehdä kurkkimisliikkeitä sivusuunnassa ja vaikutetaan aktiiviselta. Kunnes juttu taas unohtuu ja taannutaan roikkumaan ohituspaikka toisensa perään vain siinä rekan imussa.
-Seuraava vinkki on kun pääset takakulmalle, alkaa välittömät näyttävät vastustajan kaistalla roikkumiset ja ollaan niin lähdössä ohi ja aktiivista. Kunnes taas unohtuu ja ei tehdäkään mitään.
-Lopullinen varmuus kyseisestä mielenvauriosta löytyy, kun se väli rekanperään vedetään kiinni voimakkaasti kaasuttaen, nauraen/virnuillen/huutaen ja usein torven / keskisormen säestämänä, tilanteessa jossa löydät itsesi vastaantulijan kaistalta yrittämässä ohitusta noin about 20min näytelmää seurattuasi.

Onko toisen kiilaaminen tieltä itsepuolustusta, jos toisen selkeästi tahallisen toiminnan johdosta oma henki on tilanteessa uhattuna... =vastaantulija

Minä kutsun näitä kuljettajia "Kukkuu minä täällä" ajajiksi tai "vuoronumero ohittajiksi". Yleensä autona on tehoton toyota avensis tai vastaava kippo.

Näistä pääsee helposti eroon, kun pitää sopivan turvavälin ja kun ohituspaikka tulee, niin sukka syyläriin ja menee kerralla tästä persekärpäsestä ja rekasta ohi. Saavat sen jälkeen jäädä kiusaaman seuraava henkilöä. Tosin monesti lopputulos on, että lähtevät hinnalla millä hyvänsä imuun ja pari kertaa tämä temppu on meinannut jäädä viimeiseksi, kun se kippo ei olekkaan lähtenyt ohi yhtä ripeästi, kun yllätykseen perustunut oma lähtö ja tehoa/vääntöä ollutkin puolet siinä karvalakissa  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy