Kun ei ymmärrä....

Aloittaja sepotin, 09.06.14 - klo:22:17

« edellinen - seuraava »

sepotin

sitä, pitääkö vetokoukun sähkösarjann olla 7- vai 13-napainen? Rapidiin (kirjoitin tälle foorumille koska täällä on enemmän elämää kuin Rapidin vastaavassa) on helpommin saatavissa tuota 7-napaista. Onko esim. peruutustutkalla, start-stop -automatiikalla mitään merkitystä tämän kanssa. Tarkoitus olisi vain vetää tavallista peruskevytperävaunua jossa ei ole sumuvaloja tai peruuusvaloa.

tapanixxx

13-napainen. Sillä se tarvitaan jos perävaunulla on yli 750 kg kantavuus. Näin sanoo asetus.

Skoc

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 09.06.14 - klo:22:20
13-napainen. Sillä se tarvitaan jos perävaunulla on yli 750 kg kantavuus. Näin sanoo asetus.

Tuo ilmeisesti koskee vain uusia (asetuksen jälkeen valmistettuja) jarrullisia perävaunuja...

Eli autoon 13-nap ja jos vetää vanhempia kärryjä tai "kevytkärryjä" niin adapteri väliin?
Octavia Elegance -15

MLu___

10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa kevytperävaunun vetoon tarkoitetussa autossa ei vaadita määräaikaiskatsastuksessa 13-napaista sähköpistoketta. Jos kuitenkin vetoauto ja O2-luokan perävaunu on kumpikin otettu käyttöön ensimmäisen kerran 10.7.2011 tai sen jälkeen, yhdistelmää tiellä kuljetettaessa on sähköpistokkeen oltava 13-napainen.

Eli kevytkärryä ja vanhaa jarrulista saa vetää myös 7-napaisella, mutta eihän sitä tietenkään kannata laittaa jos auto on rekisteröity 10.7.2011 jälkeen.


darthjysky

Ihan vaan sillä perusteella että 13-napasen sovite on niin paljo tarkempi ku siin rimpulassa 7-napasessa laittasin joka puolelle tuota uutta.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 10.06.14 - klo:06:50
Ihan vaan sillä perusteella että 13-napasen sovite on niin paljo tarkempi ku siin rimpulassa 7-napasessa laittasin joka puolelle tuota uutta.

Onko olemassa adapteria millä 13-napaisen kärryn saa 7-napaiseen autoon? Eli jos vaikka lainaa kärryä kaverille.
Entäs kytkentäohjetta miten vaihdetaan 7-napaisen kärryn pistokkeen tilalle 13-napainen pistoke?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.06.14 - klo:07:36
Onko olemassa adapteria millä 13-napaisen kärryn saa 7-napaiseen autoon? Eli jos vaikka lainaa kärryä kaverille.
Entäs kytkentäohjetta miten vaihdetaan 7-napaisen kärryn pistokkeen tilalle 13-napainen pistoke?

Adaptereita ainanki on. Tälläisen oon nähny JKL bygmaxin lainakärrissä. Tyytyväisenä tuli viskattua adateeros konttii pyörimää ajelun ajaks.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.06.14 - klo:07:36
Entäs kytkentäohjetta miten vaihdetaan 7-napaisen kärryn pistokkeen tilalle 13-napainen pistoke?

Oisko esim. tuosta apuja http://www.valeryd.fi/kopplingschema.asp. Eli ihan suoraan 7-pin liittimestä siirrät johtimen navasta 1 13-pinnisen napaan 1, navasta 2 napaan 2 jne... Simple as that :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sepotin

Kiitoksia nopeista vastauksista ja kommenteista. Siis 13-napainen ja tarvittaessa adapteria väliin. Vielä sen vrran, että joutuuko tuonne sähköpuolelle tekemään joitakin ohjelmointimuutoksia sähkösarjan kytkemisen yhteydessä. Ts. tarvitaanko Skeidahuollon erityisosaamista vai onnistuuko "nyrkkipajoilla"?

Huppe

#9
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.06.14 - klo:08:25
Oisko esim. tuosta apuja http://www.valeryd.fi/kopplingschema.asp. Eli ihan suoraan 7-pin liittimestä siirrät johtimen navasta 1 13-pinnisen napaan 1, navasta 2 napaan 2 jne... Simple as that :)

Kiitti, pistin uuden pistokkeen kärriin (ostin fixukselta jonkin no-brandin 17e). Oli helppo vaihtaa ja nyt loppui adapterien kanssa pelleily. Jos joku lainaa kärriäni niin pelleilköön itse adapteriensa kanssa  ;D
Kuva ei muuten pitänyt paikkaansa kolojen jne kanssa eivätkä väritkään pitäneet lainkaan paikkojaan (Juhta merkkinen kärri). Kuvaa kuitenkin kun pyöritteli niin sieltä ne oikeat nastat löytyivät, vanhassa pistokkeessa ei siis ollut numerointia.

EDIT: Onkin tommonen Menber's merkkinen näköjäs:

http://www.menbers.it/en/9-Catalogo/11-13--PINS-SOCKETS-and-PLUGS-12V/93-13-pins-plug-12V-nut.html?ty=

Onpa muuten mukavan helppo ja kevyt kytkeä kärri ilman tuskailua ja kääntelyä ja vääntelyä ja tunkemista sekä adapterien etsimistä ja asentamista. Niksnaks vain ja se on paikallaan kun pistin vielä uuden lukitus"karan" kärriin samalla.


Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.06.14 - klo:20:51
Kiitti, pistin uuden pistokkeen kärriin (ostin fixukselta jonkin no-brandin 17e). Oli helppo vaihtaa ja nyt loppui adapterien kanssa pelleily. Jos joku lainaa kärriäni niin pelleilköön itse adapteriensa kanssa  ;D
Itse pähkäillyt saman "ongelman" kanssa, joskos jo kärriinkin tuon 13-pin (Motonet 9.90;- http://www.motonet.fi/fi/tuote/481212/13-napapistoke) tuikkaisi, mutta kärryssä liittimeltä lähtevät 2 erillistä kaapelia hieman arveluttaa, kuin nuo liittimeen mahtuu ja kuinka tuon lopulta saa vedenpitäväksi uudelleen => projekti lykkääntynyt toistaiseksi ja sovitin-rumba jatkuu :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy