Audi a6 c6 2006 3.0 tdi quattro tiptronic Turbiinilukon solenoidin virta-arvo?

Aloittaja Pus4, 19.10.23 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

Pus4

Voisiko joku vastaavan (toimivan) auton ja vcds:n/obdelevenin omistava vilkaista, että mimmoisissa virta-arvoissa turbiinilukon solenoidi pyörii, kun lukko on päällä? Vaihteisto on ZF tiptronic 6hp19A

Molemmat tiedot löytyy ainakin omassa Audissa vaihteistomoduulin live data kanavalta 7. Samalla kanavalla näkyy luisto. Pysyykö se nollassa, kun tc closed tila on päällä? Mistään en onnistu näihin löytämään ohjearvoja.

Omassa virta-arvo seilaa 0,4-0,5A alueella, eikä kasva merkittävästi tc control tilasta siirryttäessä tc closed tilaan. Myös luisto seilaa alueella 0-200rpm kuormasta riippuen, tc closed tilassa.

Autossa on ollut Juhannuksesta asti oireena nykiminen/tärinä kiihdyttäessä ja kuormituksen kasvaessa. Oireita ei esiinny millonkaan muulloin. Olen tuon vian saanut nyt melko varmasti rajattua momentinmuuntimeen/vaihteistoon, tosin vaihteisto toimii kuin ajatus, joten tuskin se. Vahvin epäilys on siis turbiinilukon toimintaa kohtaan, joten haluaisin kuulla onko nuo arvot linjassa toimivan auton kanssa. Tärinä/nykiminen pahenee selkeästi, kun tc closed tila on päällä ja kuormitus kasvaa esim. ylämäkeen ajaessa vakkari päällä. Parkista lähtiessä mitään oireita ei ole havaittavissa, kun turbiinilukon solenoidi ei vaikuta tekevän mitään ajon alkaessa.

Mistään ei tule vikakoodia ja tähän mennessä on uusittu kaikki missä.on havaittu vikaa/selkeää väljyyttä Mm. Etuvetarit,  kardaani, moottorin tukikumit, etuapurungon puslat. Kaikki nämä ovat lieventäneet oireita selkeästi, mutta lopullista korjausta ei ole löytynyt.



Mikey

5hp19 -laatikossa nuo oireet viittasivat mom.muuntimen lukon mekaaniseen takelteluun.

Pus4

Eli voisin hyvinkin syyttää oikeaa kohdetta. Tuohon ei taida olla muuta korjauskeinoa kuin momentinmuuntimen vaihto? Tai tässä tapauksessa kunnostus, kun varaosana tuota ei taida saada.

Mikey

Turun lähellä on yksi paja -jonka nimeä tai tarkkaa sijaintikuntaa en muista- joka tekee korjauksia. Joskus aikoinaan n. 400â,¬ hintainen homma kun halkaisevat limpun, tekevät korjaustyön ja hitsaavat kasaan.


Pus4

Tuo hinta on varmaankin ollut, kun vie pelkän momentinmuuntimen irtonaisena korjattavaksi?


Pus4

Vika korjattu. Nykiminen ja tärinä johtuikin 3. pytyn suuttimesta.

Jatkoin autolla ajamista, kun 80km/h pääsi suht kivuttomasti, jonka seurauksena äskettäin alkoi tyhjäkäynnillä humppaaminen uutena oireena. Obdelevinillä live datan kautta näki, että suuttimen 3. Injection quantity deviation oli reilusti toleranssien (+-2,99mg/H) ulkopuolella ja zero quantity calibration arvot luokkaa triplat raja-arvoihin (calibration pressure 1 -45 - +30 ja calibration pressure 2 -15 - +30).

Hommasin sitten käytetyn alle 200k ajetun suuttimen, sillä ajatuksella, että saampahan tyhjäkäyntihumpan pois, mutta sehän korjasi kaiken.

Nyt kyllä kelpaa ajella, kun puol vuotta auto on oireillut enemmän ja vähemmän.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy