Hiukkassuodatin

Aloittaja Newbie, 28.12.21 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

Newbie

Moikka

Pahoittelut jos vastaava topic jo löytyy!

Ostin vajaa kuukausi sitten A6 -12 2.0 TDI:n ja huomasin aika pian, että tekee polttoa oikeastaan joka ajon jälkeen. Flekti jää huutamaan jne. Käytin K-Autossa ja siellä eivät saanet pakkopolttoa tehtyä ja sanoivat, että pitäis vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Hintaa koko paskalle tulisi 5700,……

Kertokaapas fiksummat toisenlaisia vaihtoehtoja? DPF:n pesu ja koodaus pois päältä? Voi laittaa myös yv:n!

Kiitos jo etukäteen.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 28.12.21 - klo:12:42
Moikka

Pahoittelut jos vastaava topic jo löytyy!

Ostin vajaa kuukausi sitten A6 -12 2.0 TDI:n ja huomasin aika pian, että tekee polttoa oikeastaan joka ajon jälkeen. Flekti jää huutamaan jne. Käytin K-Autossa ja siellä eivät saanet pakkopolttoa tehtyä ja sanoivat, että pitäis vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Hintaa koko paskalle tulisi 5700,……

Kertokaapas fiksummat toisenlaisia vaihtoehtoja? DPF:n pesu ja koodaus pois päältä? Voi laittaa myös yv:n!

Kiitos jo etukäteen.

Onko ostettu liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko on ajettu?
Voisihan tuo ainakin hieman parantua jos kävisi vetäsemässä pidemmän siivun motarilla tavallista pienemmällä vaihteella. Toki jos pönttö on täynnä, vaatii se sen pesun tai uusimisen. Miksi se pitäisi koodata pois? Voihan sen koodata ja laittaa suoran putken tilalle mutta katsastuksesta pomppaa varmasti kiinni.
Liekö ollut myyjällä tiedossa tämä ongelma..

Mulla oli hetken -07 A4 jossa oli tuo pönttö pesty, ei se mitään DPFfästä herjaillut. Toki siihen tuli sitten muuta kivaa josta johtuen kyseinen kikotin ei enää ole mulla vaan projektina myyty pois.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Newbie

Liikkeestä ostettu ja mittarissa 212tkm. Kyllä sillä on ajettu motaria monta sataa kilsaa,  tosin ei pienellä vaihteella. Pakkogenerointi keskeytyi K-Autossa, kun laatikossa on tavaraa jäljellä 17 grammaa.

Niin ajattelin vaan, että eikös sen pysty koodamaan pois käytöstä jolloin se ei tekisi sitä polttoa enää ja ongelma tavallaan ratkaistu?

Tuokaan ei anna mitään vikakoodia. Joku viriohjelma siihen on laitettu, että liekö sitten jotain siihen liittyvää?

ConD

Autohan ei ole tieliikennekelpoinen jos siinä on virisofta - eli tavallaan myyjäliikehän tuossa on avainasemassa hoitamaan asian kuntoon. Softa kuosiin ja ehjä DPF tilalle. Toki jos haluat jatkaa turailua, niin sitten vaan suoraa putkea tilalle ja lisää softaa että ei DPF:ää seuraile - sitten vaan sormet ristissä katsastuksessa toivomaan ettei narahda...

Mutta mitenkään helposti tuota DPF:ää ei saa "koodattua" pois. Jos se fyysisesti jää paikalleen ja on tukossa niin kohta se särkee konetta enempikin joten on se ihan syytä laittaa tai laitattaa kuntoon.

Lähtökohtaisesti sanoisin että syy on huonossa softassa jos nyt jo on nuilla metreillä loukku tukossa eikä aukea siitä enää...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Newbie

Lainaus käyttäjältä: ConD - 28.12.21 - klo:13:19
Autohan ei ole tieliikennekelpoinen jos siinä on virisofta - eli tavallaan myyjäliikehän tuossa on avainasemassa hoitamaan asian kuntoon. Softa kuosiin ja ehjä DPF tilalle. Toki jos haluat jatkaa turailua, niin sitten vaan suoraa putkea tilalle ja lisää softaa että ei DPF:ää seuraile - sitten vaan sormet ristissä katsastuksessa toivomaan ettei narahda...

Mutta mitenkään helposti tuota DPF:ää ei saa "koodattua" pois. Jos se fyysisesti jää paikalleen ja on tukossa niin kohta se särkee konetta enempikin joten on se ihan syytä laittaa tai laitattaa kuntoon.

Lähtökohtaisesti sanoisin että syy on huonossa softassa jos nyt jo on nuilla metreillä loukku tukossa eikä aukea siitä enää...
En halua jatkaa mitään turailua, mietin vain vaihtoehtoisia ratkaisuja. Myyjäliike ilmoitti, että he ei moisia summia ala maksamaan, vaan sitten ennemmin mietitään kaupan purkua.

Itse kanssa pohdin, voisiko autossa oleva virisofta olla syyllinen tuohon. Enhän tiedä yhtään mitä sinne on koodailtu.

Jos autoliike haluaa purkaa kaupan, niin mitenköhän meinaavat auton laittaa kuntoon seuraavalle ostajalle…

Pakkopolttoa aloittaessa suodattimessa oli 22 grammaa tavaraa ja poltto keskeytyi 17 grammaan. Eihän nuo vielä ole kovin isoja lukuja, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Mikähän sen aiheuttaa, ettei saa tehtyä polttoa loppuun?

M_M

Tuossahan on nyt se ongelma, että kaikki nuo grammat ovat laskennallisia arvoja. Ei siellä mitään vaakaa ole.

Ja kun kerran autossa on joku virisofta, niin on mahdoton sanoa ovatko nuo määrät todellisia vai ihan huuhaata. Mahdoton myöskään tietää miksi poltto ei onnistu, voi johtua siitä softasta sekin. Softan tekijä voisi tietää mutta saattaa olla mahdotonta löytää.

Mä tarttuisin tossa tilanteessa siihen kaupan purkuun.

Jos oikeasti haluaa auton kuntoon niin ensimmäinen askel olisi palauttaa sinne vakiosofta jotta vikadiagnostiikka toimii siten kuin valmistaja on sen tarkoittanut toimivan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Se "painon" arvaus perustuu softan laskelmiin poltetun polttoaineen ja DPF:n paine-eron osalta, muuta "vaakaa" siellä tosiaan ei ole. Polton onnistumisen edellytyksiä mitataan sitten lämpötilojen, paine-erojen ja polttoaineen määrän kautta. Jos lämmöt lähtee nousemaan liian ylös tai laskennallisesti nokiaste ei lähde laskemaan riittävästi, keskeytyy tuo poltto.

Koska tässä nyt homma on kiinni softan laskennallisista asioista, niin olen M_M kanssa samoilla linjoilla - joko tuo kaupan purku tai sitten vakiosoftan kautta liikkeelle. Mutta myyjäliike tässä on avainasemassa.

Ei tuota kannata itse lähteä askartelemaan, koska siinä luopuu aika isosta osasta lakisääteisiä turvia myyjän suuntaan jos joku muukin asia autossa ja sen moottorissa sitten porsisi ja on itse mennyt siihen askartelemaan jotain uutta "korjausta".
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Newbie

Jep! Nyt on sovittu myyjän kanssa että auto palautetaan vakioksi heidän kustannuksellaan ja tutkitaan minkälainen softa sinne on ajettu. Sitten jos hiukkassuodatin pitää vaihtaa niin se vaihdetaan. Hienosti otti liike vastuuta!

Juzu84

Ja tässäkin tilanteessa liike tulee todennäköisesti vaatimaan entiseltä omistajalta korvausta jos on tietoisesti pantu vahinko kiertämään. Ja sehän on ihan oikein.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Newbie

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 28.12.21 - klo:19:25
Ja tässäkin tilanteessa liike tulee todennäköisesti vaatimaan entiseltä omistajalta korvausta jos on tietoisesti pantu vahinko kiertämään. Ja sehän on ihan oikein.
Se on ihan oikein. Toinen asia onkin se, että hankala on liikkeen todeksi näyttää että niin on tehty.

Edellisen kerran kun vaihdoin autoa niin mulle lykättiin paperi eteen missä oli about 10 kohtaa mihin piti vastata. Kysyttiin mm. ilmastoinnin toimimisesta, pitääkö jakopää ääntä jne. Mun mielestä tosi hyvä systeemi, koska sillä ainakin jonkin verran saa vähennettyä sitä että vaihdossa tuodaan joku pommi.

ConD

Miten tuo "joku viriohjelma" on sitten todettu tässä vaiheessa? Kertoiko K-auto sen? Heillähän kyllä pitäisi olla värkit joilla softan checksumin voi varmentaa täsmääkö. Audilla on myös kohtuu herkkä "TD1"-flägi joka heilahtaa auton tietoihin jos testeri huomaa softaa näpelöidyn. Tuommoinen jos autosta löytyy, niin kyseessä on liikeen puolesta varma "savuava ase" edellisen omistajan suuntaan.

Se on kokonaan toinen tarina sitten miten liike tai mikä tahansa taho osoittaa että viriohjelma toimii tai ei toimi kuten suunniteltu. Mutta jos tuossa sattuisi niin käymään, että käräjille lähdettäisiin liike vs. ex-omistaja, niin kyllä siinä auton mahdollisesti softannut ex-omistaja heikoilla olisi, jos on mennyt toteamaan että softaa ei olisi (valehdellut) tai sitten sanonut että joku bulkkihärpäke sinne on laitettu tietämättä mitä se tekee.

Eihän siellä vaan mitään "viribokseja" ole konehuoneessa? Nehän ei näpelöi toisaalta softaa vaan huijaavat eri anturiarvoja? Taitaa dieselissä mokomat kiinnittyä suuttimien johtosarjaan sekä imuilman paine/MAF-antureihin. Niitä tutkimalla löytyy jos on löytyäkseen...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

padawan

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 29.12.21 - klo:10:11
Se on ihan oikein. Toinen asia onkin se, että hankala on liikkeen todeksi näyttää että niin on tehty.

Edellisen kerran kun vaihdoin autoa niin mulle lykättiin paperi eteen missä oli about 10 kohtaa mihin piti vastata. Kysyttiin mm. ilmastoinnin toimimisesta, pitääkö jakopää ääntä jne. Mun mielestä tosi hyvä systeemi, koska sillä ainakin jonkin verran saa vähennettyä sitä että vaihdossa tuodaan joku pommi.

Voihan sitä kysyä, mutta ei maallikko tiedä kuin sen, että puhaltaako ilmastointi kylmää vai ei. Ei muuten ole harmainta aavistusta miltä kuulostaa ääntävä jakopää

Jos noita selviteltäisiin jälkikäteen niin todennäköisesti menee ihan liikkeen piikkiin. Itse en ainakaan asioisi tuollaisen liikkeen kanssa

Newbie

#12
Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.12.21 - klo:10:20
Miten tuo "joku viriohjelma" on sitten todettu tässä vaiheessa? Kertoiko K-auto sen? Heillähän kyllä pitäisi olla värkit joilla softan checksumin voi varmentaa täsmääkö. Audilla on myös kohtuu herkkä "TD1"-flägi joka heilahtaa auton tietoihin jos testeri huomaa softaa näpelöidyn. Tuommoinen jos autosta löytyy, niin kyseessä on liikeen puolesta varma "savuava ase" edellisen omistajan suuntaan.

Eihän siellä vaan mitään "viribokseja" ole konehuoneessa? Nehän ei näpelöi toisaalta softaa vaan huijaavat eri anturiarvoja? Taitaa dieselissä mokomat kiinnittyä suuttimien johtosarjaan sekä imuilman paine/MAF-antureihin. Niitä tutkimalla löytyy jos on löytyäkseen...
K-Auto ilmoitti, että autosta tehtiin takuutietojen kysely, mutta auto ei vastaa tehdastilaa eli on ”viritetty”.

Huomenna auto laitetaan vakioksi ja samalla tutkitaan mitä sinne on koodailtu. Sitten selviää enemmän.

Muutenkin mulle jäi sellainen kuva, että K-Auto oikoo asioita todella paljon tässä tapauksessa. Heti vaan hiukkassuodatin vaihtoon, vaikka tutkimalla asiaa tarkemmin voisi selvitä enemmän ja vika ei välttämättä ole siinä hiukkassuodattimessa. Ehkä.

Newbie

Lainaus käyttäjältä: padawan - 29.12.21 - klo:10:43
Voihan sitä kysyä, mutta ei maallikko tiedä kuin sen, että puhaltaako ilmastointi kylmää vai ei. Ei muuten ole harmainta aavistusta miltä kuulostaa ääntävä jakopää

Jos noita selviteltäisiin jälkikäteen niin todennäköisesti menee ihan liikkeen piikkiin. Itse en ainakaan asioisi tuollaisen liikkeen kanssa
Itse kirjoitinkin jakohihnan kohdalla että ”tietämykseni ei riitä sanomaan pitääkö jakohihna ääntä”.

Mun mielestä tommonen systeemi on hyvä. Jos tietää, että esim. vaihdelaatikko kränää, niin ei sitä niin helposti vie paskana autoliikkeeseen jos asiasta kysellään ja otetaan ihan mustaa valkoiselle.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 29.12.21 - klo:11:28
Huomenna auto laitetaan vakioksi ja samalla tutkitaan mitä sinne on koodailtu. Sitten selviää enemmän.
Onhan myyjäliike tässä myös mukana?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Newbie


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 28.12.21 - klo:16:35
Jep! Nyt on sovittu myyjän kanssa että auto palautetaan vakioksi heidän kustannuksellaan ja tutkitaan minkälainen softa sinne on ajettu. Sitten jos hiukkassuodatin pitää vaihtaa niin se vaihdetaan. Hienosti otti liike vastuuta!

Olethan saanut kaiken kirjallisesti esimerkiksi sähköpostiin ettei käy, niin että on vain puhelimessa luvattu ja päädyt joka tapauksessa maksumieheksi, kun liike huomaa hintalapun kasvaneen useisiin tuhansiin euroihin.

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun pelataan vain aikaa. Itse olisin kiltisti purkanut kaupat, jos liike tuohon olisi suostunut ilman, että itse olisi tarvinnut maksaa mitään kompensaatiota.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ConD

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 29.12.21 - klo:11:28
K-Auto ilmoitti, että autosta tehtiin takuutietojen kysely, mutta auto ei vastaa tehdastilaa eli on ”viritetty”.

Huomenna auto laitetaan vakioksi ja samalla tutkitaan mitä sinne on koodailtu. Sitten selviää enemmän.

Muutenkin mulle jäi sellainen kuva, että K-Auto oikoo asioita todella paljon tässä tapauksessa. Heti vaan hiukkassuodatin vaihtoon, vaikka tutkimalla asiaa tarkemmin voisi selvitä enemmän ja vika ei välttämättä ole siinä hiukkassuodattimessa. Ehkä.
Tämä kuulostaa nimenomaa tuolta TD1-flägiltä. Tällöin on helppo olettaa, että vaivat moottorissa ja saastepuolella johtuisi nimenomaa tuosta virityksestä tai muusta softan turailusta. Lisätutkimukset on kuitenkin hyvä suorittaa just niinkuin teettekin. Jos ja kun tästä on myyjän kanssa sovittu, niin vielä parempi.

Toisaalta K-auton ajatuksenkin ymmärrän - se eka hinta on voinut hyvin olla "Pistetään kuntoon, 2v takuu meiltä". Nyt jos liike teettää siellä asioita (etkä sinä kuluttajana) niin hinta voi olla hyvinkin neuvoteltavissa.

Pelkän DPF-pöntön hinta Suomessa vaihto-osana on ~2100, tietämissä. Ilman vaihto-osaa hinta on 5400, hujakoilla. Nyt voikin oikeastaan kysyä, että koitetaanko tuossa veloittaa ei-vaihdettavan osan / uuden osan hintaa? Mahdollisuuksia sille mikä pönttö siellä sulla autossa majailee on kuitenkin monta, eli en pysty tarkkaan varaosanumeroa heittämään...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

M_M

Onhan mahdollista sekin, että edellinen seppä on repinyt koko pöntön (tai ainakin sisuskalut) pois sieltä. Silloin ei juuri ole muita mahdollisuuksia, kuin kokonaan uusi osa.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Kari-Pekka

Moottorikoodi on todennäköisesti pahamaineinen CGLC? Oletko seurannut öljynkulutusta omana omistusaikanasi, tuo kyseinen moottori on huonoin henkilöauto 2.0 TDI juuri öljynkulutusongelmista johtuen. Hiukkassuodatin ei oikein myöskään tykkää tuosta ongelmasta. Näitä on nyt viimeaikoina tullut jonkin verran esim. huutokaupoissa vastaan. Yleensä näissä on laitettu joku ohjelma sisään/pönttö tyhjäksi ja auto kiertoon.

Newbie

Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.12.21 - klo:12:04
Tämä kuulostaa nimenomaa tuolta TD1-flägiltä. Tällöin on helppo olettaa, että vaivat moottorissa ja saastepuolella johtuisi nimenomaa tuosta virityksestä tai muusta softan turailusta. Lisätutkimukset on kuitenkin hyvä suorittaa just niinkuin teettekin. Jos ja kun tästä on myyjän kanssa sovittu, niin vielä parempi.

Toisaalta K-auton ajatuksenkin ymmärrän - se eka hinta on voinut hyvin olla "Pistetään kuntoon, 2v takuu meiltä". Nyt jos liike teettää siellä asioita (etkä sinä kuluttajana) niin hinta voi olla hyvinkin neuvoteltavissa.

Pelkän DPF-pöntön hinta Suomessa vaihto-osana on ~2100, tietämissä. Ilman vaihto-osaa hinta on 5400, hujakoilla. Nyt voikin oikeastaan kysyä, että koitetaanko tuossa veloittaa ei-vaihdettavan osan / uuden osan hintaa? Mahdollisuuksia sille mikä pönttö siellä sulla autossa majailee on kuitenkin monta, eli en pysty tarkkaan varaosanumeroa heittämään...
Huomenna varmasti ollaan viisaampia.

K-Auton tarjouksessa hiukkassuodattimen hinta oli 4900,.
Lainaus käyttäjältä: Kari-Pekka - 29.12.21 - klo:12:56
Moottorikoodi on todennäköisesti pahamaineinen CGLC? Oletko seurannut öljynkulutusta omana omistusaikanasi, tuo kyseinen moottori on huonoin henkilöauto 2.0 TDI juuri öljynkulutusongelmista johtuen. Hiukkassuodatin ei oikein myöskään tykkää tuosta ongelmasta. Näitä on nyt viimeaikoina tullut jonkin verran esim. huutokaupoissa vastaan. Yleensä näissä on laitettu joku ohjelma sisään/pönttö tyhjäksi ja auto kiertoon.
Taitaa olla juurikin tuo moottori. Vaihdoin öljyt lähes heti kun sen hommasin ja olen sen jälkeen ajanut reilun 1000km ja öljyt näyttää edelleen olevan tasolla max.

Newbie

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.21 - klo:11:46
Olethan saanut kaiken kirjallisesti esimerkiksi sähköpostiin ettei käy, niin että on vain puhelimessa luvattu ja päädyt joka tapauksessa maksumieheksi, kun liike huomaa hintalapun kasvaneen useisiin tuhansiin euroihin.

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun pelataan vain aikaa. Itse olisin kiltisti purkanut kaupat, jos liike tuohon olisi suostunut ilman, että itse olisi tarvinnut maksaa mitään kompensaatiota.
Huomenna ollaan viisaampia ja jos näyttää siltä, että asiat on ihan viturallaan niin puran kyllä kaupan, sehän nyt on selvä. Mutta tutkitaan nyt ensin ennen kuin hutkitaan.

padawan

Luottomekaanikon kanssa juttelin niin tokaisi, että laadukkaan tarvikesuodattimen saisi saman vuoden 1.6 dieseliin reilulla tonnilla. Onhan noita edullisempiakin, mutta vaikuttavia ainesosia/arvometalleja niissä vähemmän

Newbie

Lainaus käyttäjältä: padawan - 29.12.21 - klo:15:04
Luottomekaanikon kanssa juttelin niin tokaisi, että laadukkaan tarvikesuodattimen saisi saman vuoden 1.6 dieseliin reilulla tonnilla. Onhan noita edullisempiakin, mutta vaikuttavia ainesosia/arvometalleja niissä vähemmän
Joo tää oli kanssa tiedossa että tarvikeosan saa tyyliin 1/4 alkuperäisen hinnalla. Jos siihen saa jonkinlaisen takuun, niin mikä ettei. Niitähän vaihtelesi vaikka neljä alkuperäisen hinnalla  :D

padawan

Olen siinä käsityksessä, että tuon hintaluokan hiukkasloukut ovat piikarbidipohjaisia, joilla on paremmat ominaisuudet kuin noilla halppisloukuilla.

Newbie

Lopputulema se, että hiukkasloukku oli todellisuudessa täynnä. Auto on nyt palautettu vakioksi ja suodatin vaihdetaan. Mulle jää maksettavaksi muutama satanen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Newbie - 03.01.22 - klo:17:25
Lopputulema se, että hiukkasloukku oli todellisuudessa täynnä. Auto on nyt palautettu vakioksi ja suodatin vaihdetaan. Mulle jää maksettavaksi muutama satanen.

Kertoo siis, että joku Tero-Petteri oli tuon lastuttanut periaatteella DPF off/ EGR off ja jättänyt kamppeet paikoilleen  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Digster

#27
Lainaus käyttäjältä: Newbie - 03.01.22 - klo:17:25
Lopputulema se, että hiukkasloukku oli todellisuudessa täynnä. Auto on nyt palautettu vakioksi ja suodatin vaihdetaan. Mulle jää maksettavaksi muutama satanen.

hyvät että tuohon päätyivät. Hyvä kampe on toi biili , kunhan ei lähde syömään öljyä ( syyllinen yleensä on EGR josta pinnoite lähtee irti ja syö 3's sylinterin soikeaksi ?? ). Minulla oli CGLC koneellinen C7 vm -13 vuodet 2016-2021 ja ajoin siihen 320 tkm tuona aikana mittariin.  276 tkm kohdalla pestiin DPF ex kulkineesta kun ei enää poltot käynnistyneet ja alkoi syömään reilusti polttoainetta ( 2-3 L / 100 km nousi kulutus )  Vakiosoftalla ajelin kokoajan.
Öljyt/suodattimen vaihdoin 15 tkm välein , 30 tkm välein puhdistusaineet ( Forte ) tankkiin ja 60 tkm välein öljytilan huuhtelu. 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy