Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 09.01.19 - klo:05:49
Tääläpä nyt on tunteet pinnassa. Rengasasia on aina kiivas, varsinkin somessa.

Keskustelussa on tasan yksi henkilö, jonka takia täällä on tunteet pinnassa. Saat itse arvata kenestä on kyse. Kun tässä ketjussa on nyt jo "muutama" sivu kertynyt "asiaa", niin laitetaan vähän linkkiä väliin. ,,kkiseltään katsottuna (ei ehkä niin) yllättävän samanlaista argumenttia kuin täälläkin on jankattu.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1517920134/6c8280306841494e9bea5d3b20895620/29403-Trafi_05_2018_Talvirenkaiden_valintakriteerit_2.pdf

En ole ehtinyt vielä lukea ajatuksella läpi, mutta muutama kohta kiinnitti huomion. Kyselyyn vastanneista 19 % ajoi kitkoilla, joten sen "yksi kymmenestä" voi ehkä jo vaihtaa muotoon "kaksi kymmenestä". Helsingissä näemmä jo kolmannes oli kitkoja.

Toinen asia joka pisti silmään, oli tämä:

LainaaJääpito osoittautui talvirenkaan ominaisuuksista tärkeimmäksi rengasvalinnan kannalta sekä
arvoasteikolla kysyttynä että kuvitteellisissa rengasvalintatilanteissa. Valinnoissa jääpito oli ratkaisevin tekijä erityisesti nastarenkaiden käyttäjien keskuudessa, kun taas kitkarenkaiden käyttäjät tarkastelivat valinnoissaan useammin kokonaisuutta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Lainasin jäsen tet:n kolumnista muutaman ”argumentin”

Lainaakitkarenkaita käyttivät keskimäärin kokeneemmat kuljettajat

Lainaakitkarenkaiden käytön laajenemisen muihin käyttäjiin olevan liikenneturvallisuusriski

Tästähän voi jonkun laskuopin ja lukemisen ymmärtämisen mukaan vetää suoran linjan siihen, että nastoilla ajavat eivät vaan osaa ajaa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.19 - klo:08:17
Tästähän voi jonkun laskuopin ja lukemisen ymmärtämisen mukaan vetää suoran linjan siihen, että nastoilla ajavat eivät vaan osaa ajaa.

Ja edelleen useampi Suomalainen moottoriurheilu mestari/ammattilainen liputtaa nastarenkaiden puolesta!

Montako löydät kitkojen puolelle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Pidä karppa jo pää kiinni. Moottoriurheilulla ja normiliikenteellä, jos liikennesääntöjä noudattaa on hyvin olematon määrä yhteisiä tekijöitä.

Kyllä säkin latelet noita tyhmiä täällä, mutta et ole kertaakaan uskaltanut lähtä kokeileen tosipaikkaan väittämiesi totuutta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.01.19 - klo:09:23
Pidä karppa jo pää kiinni. Moottoriurheilulla ja normiliikenteellä, jos liikennesääntöjä noudattaa on hyvin olematon määrä yhteisiä tekijöitä.

Kyllä säkin latelet noita tyhmiä täällä, mutta et ole kertaakaan uskaltanut lähtä kokeileen tosipaikkaan väittämiesi totuutta.

Monestikko nämä moottoriurheilu henkilöt ovat olleet Suomessa lööpeissä ylinopeuksien vuoksi? Aika harvoin ja kyllä ajavat nastarenkailla, vaikka sinun on hankala sitä hyväksyä.

Mitä taas noihin ulostuloihin tulee, niin lueppa oma antisi tänne. Eipä paljon ole annettavaa tähän keskusteluun. Ei täällä tai muilla foorumeilla.
http://www.vagarena.fi/index.php?action=profile;area=showposts;u=15447
Mitä sinun teinimäiseen uhoiluun tulee, niin kannattaa odottaa muutama vuosi, että testosteronintaso laskee, niin et ole niin agressiivinen täälle etkä liikenteessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Nopeusvalvonta on niin olematonta, että sitä voi suomessa kuka vaan voi kiertää menestyksekkäästi ja sakot on niin mittätömät että ei jarruta, tämänhän näkee jokainen jokapäiväisessä liikenteessä, nopeusrajoituksia noudattaa täälläpäin n.10-20% autoilijoista talviaikana.

Mitä tulee tähän keskustelun antiin, niin samat asiat on täällä kerratttu kymmeneen kertaa, tuokin sun rallikuskien liputus kortin olet käyttänyt monenmonta kertaa, vaikka se sinulle yhtä monta kertaa sanottu että yhteistä on hyvin vähän ja vain oma narsistinen likkennekäyttäytyminen vaatii nastoja. Mut ei sulle mene jakeluun nää asiat.

Ei se ole mielestäni uhoa, jos mä suostun sun kokeiluihin lähteen tuonne liikenteeseen testaan väittämiäsi, mutta sinun huutelut on ihan yhtä tyhjän kans. Säälittävää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.01.19 - klo:10:13
Nopeusvalvonta on niin olematonta, että sitä voi suomessa kuka vaan voi kiertää menestyksekkäästi ja sakot on niin mittätömät että ei jarruta, tämänhän näkee jokainen jokapäiväisessä liikenteessä, nopeusrajoituksia noudattaa täälläpäin n.10-20% autoilijoista talviaikana.

Mitä tulee tähän keskustelun antiin, niin samat asiat on täällä kerratttu kymmeneen kertaa, tuokin sun rallikuskien liputus kortin olet käyttänyt monenmonta kertaa, vaikka se sinulle yhtä monta kertaa sanottu että yhteistä on hyvin vähän ja vain oma narsistinen likkennekäyttäytyminen vaatii nastoja. Mut ei sulle mene jakeluun nää asiat.

Ei se ole mielestäni uhoa, jos mä suostun sun kokeiluihin lähteen tuonne liikenteeseen testaan väittämiäsi, mutta sinun huutelut on ihan yhtä tyhjän kans. Säälittävää.

Joskus 20 vuotta sitten nettifoorumeilla uhoamiseen olisi voinut lähteä mukaan. Tänä päivänä tuohon on jo liian vanha. Samoin kotitarvepsykologin mielipiteet narsismista, kun oma ulosanti on vain lapsellista hyökkäilyä muita kirjoittajia kohtaan.

Ja sulla ei ole mitään eväitä kumota noiden ammattilaisten rengasvalintaa (Nastarenkaat talvella) joiden kanssa kyllä pääset kisaamaan radalle ihan milloin vain. Koskas me nähdään sinut siellä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.19 - klo:08:17
Tästähän voi jonkun laskuopin ja lukemisen ymmärtämisen mukaan vetää suoran linjan siihen, että nastoilla ajavat eivät vaan osaa ajaa.

Ihan noin suoraa yhteyttä en itse lähtisi vetämään. Varmasti nastoilla ajavissa on niitä, joilla ajosuorite tapahtuu oloissa joista nastoilla on paljon helpompi suoriutua kunnialla. Suuri joukko on myös niitä, jotka eivät vielä tiedä selviävänsä kitkoilla ja kuvittelevat tarvitsevansa nastat. Näitä voi olla jopa enemmistö nastoilla ajavista.

Sitten jos henkilön ajosuorite tapahtuu ns. keskivertokeleissä, ja hän on kitkoja kokeiltuaan sitä mieltä että tarvitsee välttämättä nastat, voi kenties päätellä että kyseinen henkilö ei vaan osaa ajaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.19 - klo:12:42
...Varmasti nastoilla ajavissa on niitä, joilla ajosuorite tapahtuu oloissa joista nastoilla on paljon helpompi suoriutua kunnialla. Suuri joukko on myös niitä, jotka eivät vielä tiedä selviävänsä kitkoilla ja kuvittelevat tarvitsevansa nastat. Näitä voi olla jopa enemmistö nastoilla ajavista.
Kyse myös siitä, että välttämättä renkaiden ostaja ei halua pelkästään 'selvitä' liikenteessä, vaan haluaa parhaan mahdollisen pidon liukkaan kelin yllätystilanteita varten.
Kaupassa on samaan rahaan tarjolla parasta mahdollista pitoa (nastat) vs. hieman heikompaa pitoa & hiljaisempi ajomelu (kitkat).
Molemmat laillisia, joten ostajan preferensseistä kinni. Teiden hieman suurempi kuluminen saattaa olla ostajalle vähäpätöisempi valintakriteeri, kuin turvallisuuden maksimointi?
Jos päättäjät painottaisivat asiat toisin ja kieltäisivät nastat, niin sitten mentäisiin renkaiden ostossa niillä reunaehdoilla.

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.19 - klo:12:42
Sitten jos henkilön ajosuorite tapahtuu ns. keskivertokeleissä, ja hän on kitkoja kokeiltuaan sitä mieltä että tarvitsee välttämättä nastat, voi kenties päätellä että kyseinen henkilö ei vaan osaa ajaa.
Saahan sitä päätellä mitä lystää. Voi myös päätellä, että on ostajan oma asia kummat ostaa, niin kauan kun valinnavaraa lakien puitteissa on ja saa asioistaan itse päättää.
Keskivertokeli on äärimmäisen liukkaan kelin, kaiken siltä väliltä ja pitävän kelin keskiarvo.. harvoin kuitenkin on juuri se 'keskivertokeli', vaan olosuhteet vaihtelee laidasta laitaan.

Popo

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.01.19 - klo:13:37
Kyse myös siitä, että välttämättä renkaiden ostaja ei halua pelkästään 'selvitä' liikenteessä, vaan haluaa parhaan mahdollisen pidon liukkaan kelin yllätystilanteita varten.
Kaupassa on samaan rahaan tarjolla parasta mahdollista pitoa (nastat) vs. hieman heikompaa pitoa & hiljaisempi ajomelu (kitkat).
Molemmat laillisia, joten ostajan preferensseistä kinni. Teiden hieman suurempi kuluminen saattaa olla ostajalle vähäpätöisempi valintakriteeri, kuin turvallisuuden maksimointi?

Tässä hyvin kiteytettynä, miten itse tämän valinnan "vaikeuden" miellän. Harvoin ajan yksin ja vastaan turvallisesta perillepääsystä koko perheen puolesta. Optiona ei ole selitellä jälkeen päin, että paremminkin olisi voinut valita. Ajosuorite taas on kokonaisuutena  tällä hetkellä selvästi keskimääräistä pienempi. Mutta joka päivä tässä lähdetään, keli kuin keli, ainakin rouva kyydissä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

a4b8

Kyllä ralli- ja formulakuskit mainostavat "tarvittaessa" lähes mitä tuotteita/merkkejä tahansa. Kankkunen oli vuosikausia Nokianin mainosmies, nykyään Continentalin jne. Automiehen raamatut taitaa olla: tm, vtt, rallikuskit? En ole tutkinut rallikuskien tämän päiväisiä renkaita, onko kitkat vai nastat joten en voi sanoa käytössä olevista renkaista varmaa tietoa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.19 - klo:11:19
Joskus 20 vuotta sitten nettifoorumeilla uhoamiseen olisi voinut lähteä mukaan. Tänä päivänä tuohon on jo liian vanha. Samoin kotitarvepsykologin mielipiteet narsismista, kun oma ulosanti on vain lapsellista hyökkäilyä muita kirjoittajia kohtaan.

Ja sulla ei ole mitään eväitä kumota noiden ammattilaisten rengasvalintaa (Nastarenkaat talvella) joiden kanssa kyllä pääset kisaamaan radalle ihan milloin vain. Koskas me nähdään sinut siellä?

Kumosin nastarenkaan valinnan jo tuossa aikaisemmin, jos huomasit, mut ku et tajua. Ja näköjään edelleen et osaa erottaa normiliikennettä ja radalla kisaamista toisistaa, kun niin tuossakin kirjoitat. Voi olla että radalla minut voittavatkin niukasti, mutta elämässä on muutakin inresessäjä kuin voittaa radalla toinen sekunnilla tai toisella. Voidaan sit ottaa muitakin urheilulajeja mukaan niiden rallimiesten kans ja sinunkin, katsotaan sitte onko erot sekunneissa, ne erot voi näkyä ihan kymmenien metrien päähän visuaalisesti, jos ymmärrät ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.01.19 - klo:13:37
Kyse myös siitä, että välttämättä renkaiden ostaja ei halua pelkästään 'selvitä' liikenteessä, vaan haluaa parhaan mahdollisen pidon liukkaan kelin yllätystilanteita varten.

Tarkoitin tuolla 'selvitä' sitä, että onnistuu välttämään ne onnettomuudet, jotka yleensä ovat omalla toiminnalla vältettävissä. Ainahan voi ns. "taivas pudota niskaan" mutta se on jo eri juttu.

Parasta mahdollista pitoa voi aina hakea, mutta missä menee järkevyyden raja, on jokaisen itse pääteltävä. Plussien ja miinusten punnitseminen antaa vastauksen. Esimerkiksi julisteen voi kiinnittää seinälle sinitarralla, tai viiden tuuman nauloilla. Molemmilla se kyllä pysyy, mutta viiden tuuman nauloilla varmasti paremmin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Ja miksiköhän kaikki nuo tutkimukset tulevat, vain Ruotsista  ;D. Taitaa yksi löytyä vain Suomesta Aalto yliopiston tekemänä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.01.19 - klo:15:23
Tutkimus: Nastarenkaat kuolemaksi kymmenille tukholmalaisille joka vuosi

https://yle.fi/uutiset/3-5236346
Voihan noita "kymmenenvuodentakaisia" professorien nimissä kirjoiteltuja juttuja edelleen tuoda jokavuotisina syyllisinä ihmisten kuolemille.
Valitettavasti ihmiset - professoritkaan - eivät ole kaikkitietäväisiä yleistyksissään. Varsinkin ruotsalaiset ovat olleet mallikkaita manipuloijia, joista suomalaiset alemmuudentunnoissaan edelleen ammentavat samat sakkokierrokset, vaikka meidän pitäisi osata elää omaa elämäämme.
Ja kaikkitietävyys ja kuolemattomuus ovat utopiaa - kaikki me kuolemme - kuka missäkin ja mihinkin "syyhyn"; ja syiden haku ja syyllistäminen ovat yhdet suosituimmat asiat nykyihmisen sisällyksettömässä elämässä - tässä talvirenkaita koskevassa vänkäämisessäkin.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.19 - klo:15:17
Parasta mahdollista pitoa voi aina hakea, mutta missä menee järkevyyden raja, on jokaisen itse pääteltävä. Plussien ja miinusten punnitseminen antaa vastauksen...
Juuri näin.. jokaisen on se itse pääteltävä ja onneksi näin tässä maassa ja tässä asiassa saa tehdä.
Jos valinnanvaraa rengasvalinnoissa alettaisiin rajoittamaan, niin ensin olisi käytävä tätä foorumia laajemmat yhteiskunnalliset keskustelut, jossa plussat ja miinukset arvioidaan kokonaisvaltaisesti.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:21:19
Ja kyllä se näin on täällä (Vagarena), että nimenomaan kitkakuskien on tarve puolustella omia valintojaan ei nastarenkailla ajavien...
Kaikkien vähemmistöjen edustajien joutuvat yleensä puolustelemaan kantaansa, kuten esim sähköautoilijat, kasvissyöjät, hampunpolttajat.. Enkä nyt mitenkään väitä että em. ryhmät liittyvät mitenkään toisiinsa  ;D

Enemmistö ei aina ole oikeassa, varsinkaan jos kyse on lähinnä pinttyneestä tavasta tehdä asioita.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.19 - klo:15:40
Ja miksiköhän kaikki nuo tutkimukset tulevat, vain Ruotsista  ;D.

Ilman Ruotsia Suomi ei kuuluisi länteen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jarkko_h

#3740
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.19 - klo:15:40
Ja miksiköhän kaikki nuo tutkimukset tulevat, vain Ruotsista  ;D. Taitaa yksi löytyä vain Suomesta Aalto yliopiston tekemänä.

Sen vuoksi Norjasta ja Ruotsista, että nuo maat ovat 10 vuotta autoilun kulttuurissa, lainsäädännössä ja asenteissa Suomea edellä. Olemme Suomessa Puolan tasoa. Olemme lähempänä Itäblockia kuin länsimaita. Meillä maakuntien imurikauppiaat puolustelivat karvalakkien kanssa aikoinaan turvavyön käyttövapautta, kun ruotsissa oli jo turvavyöpakko ja syvä ymmärrys turvavyön tarpeellisuudesta. Sama kohta tapahtuu kitkarenkaiden kanssa. Maakuntien karvalakkimiehet menevät eduskuntaan vaikka nastarenkaat kiellettäisiin vain Uudeltamaalta.

Meillä on virkamiehet vietävissä sekä logistiikan että autoliikenteen puolelta. Suomalais-Venäläisen rengasvalmistajan tyytyväisenä pito on tärkeämpää  kuin ihmisten terveys ja teiden ylläpitokuluja alentavat toimenpiteet.

Norjassa oli vielä 10 vuotta sitten Suomea huonompi ilma (pm10 ja pm2,5) ja ajosuoritetta kohden Suomea enemmän liikennekuolemia. Nyt Norja mennyt ohi heittämällä molemmissa asioissa.


Mikä maa kyseessä:
Korkea turvavyövastustus - YYA- CCCP - nastarenkaat 90%lla - korkeaa autovero - "kuluttajansuoja" ei ryhmäkanteita - Euroopan hitaimpia liikennekuolemien laskuvauhti


jarkko_h

#3741
Tänään nautinnollinen keli pääkaupunkiseudulla. Lunta tuli noin 10 cm. Lämpötila nollan molemmin puolin. Mahtava ajaa pikkuteitä pitkin!

Päätiet olivat jo aamulla 6:30 hyvin hoidettu. Liikenne sujui hyvin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 09.01.19 - klo:18:55
Sen vuoksi Norjasta ja Ruotsista, että nuo maat ovat 10 vuotta autoilun kulttuurissa, lainsäädännössä ja asenteissa Suomea edellä. Olemme Suomessa Puolan tasoa. Olemme lähempänä Itäblockia kuin länsimaita. Meillä maakuntien imurikauppiaat puolustelivat karvalakkien kanssa aikoinaan turvavyön käyttövapautta, kun ruotsissa oli jo turvavyöpakko ja syvä ymmärrys turvavyön tarpeellisuudesta. Sama kohta tapahtuu kitkarenkaiden kanssa. Maakuntien karvalakkimiehet menevät eduskuntaan vaikka nastarenkaat kiellettäisiin vain Uudeltamaalta.

Meillä on virkamiehet vietävissä sekä logistiikan että autoliikenteen puolelta. Suomalais-Venäläisen rengasvalmistajan tyytyväisenä pito on tärkeämpää  kuin ihmisten terveys ja teiden ylläpitokuluja alentavat toimenpiteet.

Norjassa oli vielä 10 vuotta sitten Suomea huonompi ilma (pm10 ja pm2,5) ja ajosuoritetta kohden Suomea enemmän liikennekuolemia. Nyt Norja mennyt ohi heittämällä molemmissa asioissa.


Mikä maa kyseessä:
Korkea turvavyövastustus - YYA- CCCP - nastarenkaat 90%lla - korkeaa autovero - "kuluttajansuoja" ei ryhmäkanteita - Euroopan hitaimpia liikennekuolemien laskuvauhti

Kun katsoon Ruotsiin, niin en kyllä enää ihailisi tai apinoisi sitä maata hirveänä!

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.01.19 - klo:18:22
Ilman Ruotsia Suomi ei kuuluisi länteen.

Kerrotko lisää? Kuka on toiminut viimeiset 200 vuotta puskurina Ruotsille ettei heidän ole tarvinnut tehdä mitään?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.01.19 - klo:13:37
Teiden hieman suurempi kuluminen saattaa olla ostajalle vähäpätöisempi valintakriteeri, kuin turvallisuuden maksimointi?


Teiden kuluminen on yli kymmenkertainen, jos se on hieman niinkuin kirjoitit, niin kitkarenkaalla ei ole yli 10 kertaiseti huonompi pito missään olosuhteissa, osassa jopa parempi.
Turvallisuuden maksimoinnilla on myös yleensä hintalappu, joskus suolainen.´

Jaha karpalla on taas kyselyikä päällä....suomella on oma historiansa, kannattaa lukea paholaisen sota teos, ja siihen liittyy ruotsi oleellisena osana ja tänä päivänäkin meidän kannattaa ottaa ruotsista mallia, mutta ei ihan kaikessa.

Tosin jotku ilmeisesti yrittää vänkätä itäänpäin meitä ja ottaa mallia nastojen käytön yleisyydestä ihannemaastansa ;D


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.01.19 - klo:19:54
Teiden kuluminen on yli kymmenkertainen, jos se on hieman niinkuin kirjoitit, niin kitkarenkaalla ei ole yli 10 kertaiseti huonompi pito missään olosuhteissa, osassa jopa parempi.
Turvallisuuden maksimoinnilla on myös yleensä hintalappu, joskus suolainen.´

Jaha karpalla on taas kyselyikä päällä....suomella on oma historiansa, kannattaa lukea paholaisen sota teos, ja siihen liittyy ruotsi oleellisena osana ja tänä päivänäkin meidän kannattaa ottaa ruotsista mallia, mutta ei ihan kaikessa.

Tosin jotku ilmeisesti yrittää vänkätä itäänpäin meitä ja ottaa mallia nastojen käytön yleisyydestä ihannemaastansa ;D

Mihin tämä teiden yli kymmenkertainen kuluminen perustuu, joku linkki tai fakta?

Sinun tänne kirjoittamistasi 89 viesteistä VAIN 10kpl on muuta, kuin jankkaamista rengasketjuihin! Miten menee, niin kuin omasta mielestä?

Kun toiseen suuntaa nuolaisee, niin toiseen pyllistää. Minusta Suomen on hyvä seisoa omilla jaloillaan!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3745
En minäkään Ruotsia joka asiassa ihalisi. Fakta on kuitenkin se että Ruotsi on kaikkeen autoiluun liittyvässä Suomea reilusti edellä. Verotus, lainsäädäntö, asenteet, tutkimus, toteutunut turvallisuus,  teollisuus... Pelkästään tutkimukseen Ruotsi käyttää monikymmenkertaisen, joinakin vuosina lähes satakertaisen määrän Suomeen verrattuna!. Olemme autoilun karvahattupäinen, asenteellinen itäblokki. Autoiluun liittyvissä asioissa meillä on hyvä ottaa oppia Ruotsista.

Ja mitä tulee Ruotsiin historiassa ja Suomen puolustamisessa, niin suosittelen lukemaan sitä historiaa vagarenan ja facebookin sijasta. On todella moukkamaista väittää että Ruotsi ei ole tehnyt mitään. Löydätte jopa toisessa maailmansodassa isoja asioita. Osa meistä on ollut jopa Ruotsissa evakossa ja Lapissa... Aikaisemmin historiassa on isompia asioita. Suomi ei olisi itsenäinen ilman Ruotsia.

Ilman Ruotsin apua ja Ruotsin länsimaista kulttuurivaikutusta meillä olisi kirkkojen päällä sipulit saisimme jyrätä nastarenkailla Venäläisiä katuja.


ile

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.01.19 - klo:19:54
Teiden kuluminen on yli kymmenkertainen, jos se on hieman niinkuin kirjoitit, niin kitkarenkaalla ei ole yli 10 kertaiseti huonompi pito missään olosuhteissa, osassa jopa parempi.
Turvallisuuden maksimoinnilla on myös yleensä hintalappu, joskus suolainen.´


Tien kuluminen nastoilla, ok - homma selvä. Mutta se kiinnostelisi olisiko loppupeleissä ne tiet yhtään sen paremmassa kunnossa kuitenkaan. Kehtaan väittää, että tiet päästetään ihan tarkalleen samaan kuntoon kun nykytilanteessakin eikä niitä yhtään erilailla tehdä kuten nytkään.

V-O

#3747
Kiitokset jarkko_h:lle erittäin järkevistä kirjoituksista.

Vaikka ei samoilla renkailla ajetakaan, niin täydet pisteet edellisen sivun kirjoituksista!!

...sopii näemmä joidenkin perehtyä nyt enemmänkin historiaan, kun lienee mopot kiinnostanu peruskoulussa historiaa enemmän...

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.19 - klo:19:33
Kun katsoon Ruotsiin, niin en kyllä enää ihailisi tai apinoisi sitä maata hirveänä!

Kerrotko lisää?

Suomi kuului Ruotsiin satoja vuosia. Tuolta ajalta meille on periytyneet länsimainen kulttuuri, lainsäädäntö ja hallinto. Tuon monisatavuotisen yhteiselon takia Suomi on aina niputettu länteen. Jos Ruotsia ei olisi ollut, olisimimme joutuneet Novgorodin vaikutuspiiriin. Sen myötä myöhemmin osaksi Venäjää ja Neuvostoliittoa. Suomalaiset olisi alistettu maaorjiksi.

Ei pidä väheksyä Ruotsia ja sen vaikutteita vain, jos ei pidä koulun pakkoruotsista. Kyllä Ruotsi on monessa asiassa ollut edelläkävijä Suomen suhteen ja uudet asiat ovat tullee juuri sieltä. Ruotsissa asioita katsotaan enemmän yhteisen hyvän puolesta. Suomessa vallitsee vieläkin vanhasta herran vihasta periytyvä minä-minä meininki. Nastarenkaat ovat hyvä esimerkki tästä. Niitä perustellaan paremman pidon takia, mutta unohdetaan täysin niiden aiheuttamat haitat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.01.19 - klo:02:06
Suomi kuului Ruotsiin satoja vuosia. Tuolta ajalta meille on periytyneet länsimainen kulttuuri, lainsäädäntö ja hallinto. Tuon monisatavuotisen yhteiselon takia Suomi on aina niputettu länteen. Jos Ruotsia ei olisi ollut, olisimimme joutuneet Novgorodin vaikutuspiiriin. Sen myötä myöhemmin osaksi Venäjää ja Neuvostoliittoa. Suomalaiset olisi alistettu maaorjiksi.

Ei pidä väheksyä Ruotsia ja sen vaikutteita vain, jos ei pidä koulun pakkoruotsista. Kyllä Ruotsi on monessa asiassa ollut edelläkävijä Suomen suhteen ja uudet asiat ovat tullee juuri sieltä. Ruotsissa asioita katsotaan enemmän yhteisen hyvän puolesta. Suomessa vallitsee vieläkin vanhasta herran vihasta periytyvä minä-minä meininki. Nastarenkaat ovat hyvä esimerkki tästä. Niitä perustellaan paremman pidon takia, mutta unohdetaan täysin niiden aiheuttamat haitat.

Kyllä nyt haettiin pikkaisen kaukaa vauhtia nastarenkaisiin, että ei tiedä itkeäkkö vai nauraakko. Maantieteelliset perustelut kitkoille vielä ymmärrän, mutta vielä historia. Ja tuon Ruotsi jargonin voi jatkaa jossain aivan muussa ketjussa. Sen verran uskomattomia nuo perustelut alkaa olla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy