Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Kinos

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 24.08.17 - klo:10:45
Ostin kaksi viikkoa sitten käytetyn Passat GTE:n, jolla on nyt mittarissa reilut 20 tkm. Tunnin koeajon aikana kaikki tuntuivat toimivan hienosti, mutta heti kotiin päästyäni alkoi DSG-vaihteisto toimia jotenkin oudosti. Useimmiten liikkeellelähtiessä ykköseltä kakkoselle vaihtuessa tuntuu nykäisy, jonka voimakkuus vaihtelee ainakin kiihdytyksen voimakkuuden mukaan. Tosi rauhallisesti kiihdyttäessä nykäisyä ei yleensä tunnu. Välillä nykäisy tuntuu myös muilla vaihteilla ja etenkin kolmoselta neloselle vaihtuessa. Ajomoodilla ei tunnu olevan merkitystä.

DSG-vaihteisto oppii uuden kuljettajan ajotavan ilmeisesti viikon aikana, mutta voiko noin raju käytös johtua siitä? Vikakoodit kävin luettamassa, mutta mitään ei löytynyt. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja olisiko syytä viedä auto huoltoon tarkempia tutkimuksia varten?

Itsellä vähän sama fiilis, 3 viikkoa takana vuoden vanhalla GTE:llä. Välillä tuntuu, että nelonen loksahtaa sisään niin, että sen tuntee. Vika vai ominaisuus, pitää käydä huollossa huollossa kyselemässä, kunhan ensin on huomattu kaikki pikku jutut josta voi sit kysellä. :)

Kinos

Pääsääntöisesti sähköllä rullannut kaikki kaupunkiajot täällä isolla kirkolla, mutta eilen tuli ajeltua sellainen 700 km siivu.

Helsingistä Tampereelle kovassa vastatuulessa ja kattotelineet katolla pyörätelineillä (ei pyöriä), kulutusta tuli 7,5 litraa sadalla. Nopeus hieman yli sallitun ja motari adaptiivisella vakkarilla. Vanha autoni (Tiguan) olisi kuluttanut samassa ajossa hieman yli 9 litraa disulia.

Tampereella duunikeikalla sain auton laturiin ja duunin jälkeen Tampereen keskustassa ajoit sähköllä ja siitä sitten Jyväskylän kautta Joensuuhun. Varkaudesta Joensuuhun satoi koko matkan, joten se lisää hieman kulutusta, tai ainakin edellisillä autolla lisäsi. Keskikulutus matkalla 5,5 ja vakkarilla koko matka.

Fiilikset
+ Auto on todella lepposa ajaa ja matka taittuu ihan itsestään.
+ Ohituskiihtyvyys oli jopa pienoinen yllätys, lähti eco-modella kuin hauki rannasta. ;) Mitenkähän olisi lähtenyt GTE napukka aktiivisena, hmm...
- Tiukemmissa tilanteissa ratin vastus on eco-modella olematon, mielestäni se tekee ohjauksesta hieman heiveröisen ja napakkuus puuttuu. Huomasin myös, että märällä ja ehkä hieman liejuisella hiekkatiellä autoa oli tosi vaikea hallita kovemmissa nopeuksissa. Vähän sellainen huojuva. Sama fiilis on tullut kun olen mutkaan kiihdyttänyt rivakasti ja samalla vaihtanut kaistaa. Tosin tämä ilmiö voi johtua 215x65x17 leveistä renkaista? Mielenkiinnolla odotan talven lumipyryajoja. Edellisessä autossani oli 255x45x19 kesäkiekot ja ne oli napakat. :) Onkos kenelläkään GTE:ssä alla orkkis 19" kiekkoja 235 leveydellä?

finzki

Lainaus käyttäjältä: Lowcali - 29.07.17 - klo:14:09
Ensimmäinen Volkkari tilattu. Musta GTE variant, Webastolla, vetokoukulla, tummilla laseilla. Tilasin auton kesäkuun lopulla ja sen pitäisi olla tehtaalla valmiina 8.8. Tätä topikkia lueskellessa vakuutuin vielä active info displayn hyvyydestä, joten olin vielä myyjään yhteydessä, että voiko tuon lisävarusteen vielä lisätä jälkikäteen, kun autoa ei ole vielä alettu tehtaalla kasata. Ensi viikon alussa ollaan tässä asiassa viisaampia.

Tehtaan arvion mukaan auton pitäisi olla Suomessa 22.8. Odottavan aika on pitkä.

Joko auton sait? Onko se varustettu uudemmalla mustalla ja napittomalla Discover Media -radio/navigaattorilla, kuten Suomenkin konfiguraattorissa jo on?



Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 22.10.15 - klo:23:00
GTE:llä voi oikeasti päästä tuohon 1.6l/100km kulutukseen aika tavanomaisella pääkaupunkiseudun ajelulla, jos on latausmahdollisuus kodin lisäksi töissä. Millään volkkarin pelkkää dieseliä tai bensaa käyttävällä autolla normilukuihin ei voi päästä.

Miksi ei pääsisi? Minulla ei ole Volkkaria, mutta Seat Leon ST 1.0 TSI. Sen yhdistetty EU-kulutus on 4,4 l/100 km ja maantie 3,8 l/100 km. Niiden alle pääsee heittäen. Aivan varmasti myös Volkkarilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 26.08.17 - klo:14:06
- Tiukemmissa tilanteissa ratin vastus on eco-modella olematon, mielestäni se tekee ohjauksesta hieman heiveröisen ja napakkuus puuttuu. Huomasin myös, että märällä ja ehkä hieman liejuisella hiekkatiellä autoa oli tosi vaikea hallita kovemmissa nopeuksissa. Vähän sellainen huojuva. Sama fiilis on tullut kun olen mutkaan kiihdyttänyt rivakasti ja samalla vaihtanut kaistaa. Tosin tämä ilmiö voi johtua 215x65x17 leveistä renkaista? Mielenkiinnolla odotan talven lumipyryajoja. Edellisessä autossani oli 255x45x19 kesäkiekot ja ne oli napakat. :) Onkos kenelläkään GTE:ssä alla orkkis 19" kiekkoja 235 leveydellä?
Liejuisella hiekkatiellä ei nyt ainakaan renkaan leveys auta. Kannattaisiko kokeilla asetella siihen omavalintaiseen ajotilaan sopivat asetukset hieman vähemmällä tehostuksella?

Kinos

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 15.05.17 - klo:14:17
GTE-tehosteäänen voimakkuutta voi säätää, mutta se pitää tehdä VCDS-kaapelilla huoltoliittimen kautta. Itse laitoin tuolle äänenvoimakkuudeksi muistaakseni 70% tai 50% ja on paljon miellyttävämpi ja vähemmän naurettava.

Mistäs tuollaisen lukijan saisi ostettua näppärästi ja edukkasti? Esim sellaien joka toimis kännykällä. :)

Kinos

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.08.17 - klo:22:25
Liejuisella hiekkatiellä ei nyt ainakaan renkaan leveys auta. Kannattaisiko kokeilla asetella siihen omavalintaiseen ajotilaan sopivat asetukset hieman vähemmällä tehostuksella?

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin sama fiilis tuli silloin GTE napukka pohjassa. Turun motarin alku Helsingin Munkkivuoressa, olin tulossa Vihdintien suunnasta ulompaa kaistaa ja mutkassa vaihdoin kiihdytyksen aikana sisemmälle kaistalle.  :-\

finzki

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 26.08.17 - klo:22:33
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin sama fiilis tuli silloin GTE napukka pohjassa. Turun motarin alku Helsingin Munkkivuoressa, olin tulossa Vihdintien suunnasta ulompaa kaistaa ja mutkassa vaihdoin kiihdytyksen aikana sisemmälle kaistalle.  :-\

Aiemmat autosi taisivat olla nelivetoisia. Samoin itselläni. Kyllä tehokas etuveto vetelee kiihdytyksessä eikä tunnu pehmeällä alustalla samalta kuin kaikkien pyörien vetäessä. GTE on tulossa ja noteerasin saman vetelyn täyskaasukiihdytyksessä. Nyt alla BMW 320 GT xDrive, edellinen Passat 4Motion.

biili_

Vähänkään uria tiellä niin kiihdytyksessä kyllä vetelee reunalta toiselle. Tasasella asfaltilla taasen ei tälläista tapahdu.

Mike Tyson

Ensimmäisellä tankillisella sata päivää ja 6305km. Bensaa lurahti tankkiin 46,8l. Toteutunut keskikulutus 0,74l/100km ja 13,9kWh/100km.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 27.08.17 - klo:17:32
Vähänkään uria tiellä niin kiihdytyksessä kyllä vetelee reunalta toiselle. Tasasella asfaltilla taasen ei tälläista tapahdu.
Itse olen taasen ihmetellyt tuon vetelyn vähäisyyttä. En tiedä, on tasauspyörästön XDS-toiminnolla jotain tekemistä, mutta jopa sutiessa vetely on olematonta. Vetelyä omalla kohdallanin on esiintynyt vain äärimmäisissä urissa kaasutellessa. Suomessa tuollaisia uria en ole vielä nähnyt.

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 27.08.17 - klo:22:53
Ensimmäisellä tankillisella sata päivää ja 6305km. Bensaa lurahti tankkiin 46,8l. Toteutunut keskikulutus 0,74l/100km ja 13,9kWh/100km.
Tankissa oli vielä noin 10 litraa jäljelläkin.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.08.17 - klo:23:06
Tankissa oli vielä noin 10 litraa jäljelläkin.
Joo, ei ollut vielä ihan punaisen rajallakaan, lähellä toki.  1000km olisi ollut tehtävissä 😎
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 25.08.17 - klo:20:32
Itsellä vähän sama fiilis, 3 viikkoa takana vuoden vanhalla GTE:llä. Välillä tuntuu, että nelonen loksahtaa sisään niin, että sen tuntee. Vika vai ominaisuus, pitää käydä huollossa huollossa kyselemässä, kunhan ensin on huomattu kaikki pikku jutut josta voi sit kysellä. :)

Huolto on nyt varattu vaihteiston tarkastusta varten, mutta sitä odotellessa on alkanut epäilyttää, että vika olisi sittenkin jossain muualla. Välillä vaihteet vaihtuu ihan nätisti vaikka oikein yrittäisi saada nykäisemään kiihdyttämällä eri voimakkuuksilla eli ns. demoefekti. Ongelma jatkuu kuitenkin koko matkan, kun sille päälle sattuu ja jos nykimistä ei tapahdu heti alussa, niin ei sitten koko matkalla. Tähän mennessä olen huomannut ongelman aina työmatkoilla, kun auto on saanut levätä useita tunteja. Jos lähtee uudelleen ajoon pian edellisen matkan jälkeen, ei nykimistä ilmene. Jotenkin tuntuu, että se liittyy vaihteiston lämpötilaan liikkeellelähtiessä. Matkan aikana vaihteisto varmaan lämpiää, mutta ongelma ei silti poistu. Lyhyen stop&go-tyyppisen sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen tilanne ei kuitenkaan muutu, vaan seisomisen pitää kestää hieman pidempään. Polttomoottorin lämpötila ei voi vaikuttaa, koska työmatkat menee yleensä pelkällä sähköllä.

Pelottaa jo valmiiksi huollon reaktio murheeseen, jos eivät saa sitä toistettua lyhyellä koeajolla. Ja kun vikakoodeja ei löydy, niin nykyään ei osata oikein mitään tehdä.

biili_

Saa ne huollossa kerättyä dataa laatikosta valmistajalle analysoitavaksi vaikkei vikakoodeja näykkään, joka sitten antoi tulikomentoja. Näin ainankin onnistui '08 1.4TSI DSG:stä aikoinaan kun sen laatikkoa rempattiin useaan otteeseen.

Topjanne

Onko muilla tullut AID:lle ilmoitusta, jossa on auton kuva huutomerkillä varustettuna ja alla lukee Hybrid â€" moottori käynnistyy... Tällöin ajovalmiudesta ilmoittava äänimerkki tulee hieman myöhemmin.

Alussa ilmoitus tuli ehkä joka kolmannella kerralla, mutta nyt harvemmin. Varmemmin se tulee silloin, kun ajoakku on vähissä eli ilmeisesti valmistautuu polttomoottorin käynnistämiseen. Välillä se tulee kuitenkin vaikka varausta olisi reilusti.

Ohjekirjassa ei mielestäni mainittu asiasta. Onko kukaan selvittänyt tuon ilmoituksen tarkoitusta ja ilmaantumisperusteita?

fleetwood

En ole tuota erikseen seurannut, mutta itsellä tuo tulee jokseenkin aina eli ensin ruutuun tuo ilmoitus ja heti sen jälkeen käynnistysääni. Tuohon ei vaikuta akun varaustila, eikä tuo merkitse sitä että polttomoottori käynnistyisi.

Ei vaikuta millään tavalla auton "käynnistyvyyteen" tai mihinkään muuhunkaan, joten en ole tuosta sen kummemmin välittänyt.
Passat GTE Variant

foxnen

Olen seuraillut tankkauksesta lähtien kulutusnäyttöä. Päivällä näytössä oli n. 3400km, kulutus 1,3l/100km.
Seuraavan kerran lähdin ajoon, niin näytössä oli 0km, kulutus 0,0 l/100km, mutta molemmilla kerroilla polttoaineella pääsee 140km. Pyörähtääkö tuo ajotietokoneen matkamittari jossain vaiheessa ympäri vai johtuuko jostain aivan muusta?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Viicinki

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 15.12.16 - klo:19:58

UK:sta tilattu 16A matkalaturi houkuttelis, mutta tämä SESKOn suositus vähän pistää arveluttaan. Ihmetyttää kyllä, että ulkorasioiden pitää olla 16A, mutta sieltä ei saisi kuitenkaan sitä ottaa. Toisaalta onko tuo GTE:n 16A:n lataus ~2h:ssa kuitenkaan "pitkäaikainen".

"Sähköautoa ja pistokehybridiä voidaan ladata kotitalouspistokytkimestä tilapäisesti edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi (esim. 8 A)"
http://www.sesko.fi/standardit/standardoinnin_aihealueita/sahkoautot_ja_latausjarjestelmat/lataussuositus_2014

Sähköautoa saa Suomessa ladata suko-pistorasiasta vain 8A virralla. En kyllä itse käyttäisi 16A latausta sallivaa johtoa. Jos sattuu tuon kanssa tulipalo, vakuutusyhtiö tuskin korvaa vahinkoja. Ja hybridin/sähköauton aiheuttamat tulipalot tutkitaan varmasti tarkoin ja uutisoidaan isosti (vrt leijulaudan tai sähköpyörän palot).

Hybrideissä laturi on muuten autossa ja se johto on pelkkä latausjohto, jossa on vähän säätöelektroniikkaa.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 27.08.17 - klo:22:53
Ensimmäisellä tankillisella sata päivää ja 6305km. Bensaa lurahti tankkiin 46,8l. Toteutunut keskikulutus 0,74l/100km ja 13,9kWh/100km.

Huikee saavutus, on bensiksellä juotu pitkät kaffet aina pidemmillä reissuilla.  ;D Itsellä toinen tankillinen menossa ja kilsoja noin 1900 km...  :-X

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 02.09.17 - klo:21:12
Huikee saavutus, on bensiksellä juotu pitkät kaffet aina pidemmillä reissuilla.  ;D Itsellä toinen tankillinen menossa ja kilsoja noin 1900 km...  :-X

Heh, yhtään ylimääräistä tai venytettyä latauspysähdystä en ole tehnyt. Oma ajoprofiili on vaan sellainen, että ladattava hybridi sattuu siihen kuin nyrkki silmään.

Työmatka on 21km ja latausmahdollisuus molemmissa päissä. Mökille on 53km, akun saa täyteen sielläkin, litran pintaan satasella menee mökkimatkat. Kesän aikana tuli muutama 150-170km yhtämittainen matka keskikulutuksilla 3.6-4.4/100km - ei ollenkaan huono näin isolle autolle. Asiaa toki auttaa se, ettei täällä päin Suomea moottoritienopeuksia saa ajella.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Viicinki - 01.09.17 - klo:21:46
Sähköautoa saa Suomessa ladata suko-pistorasiasta vain 8A virralla. En kyllä itse käyttäisi 16A latausta sallivaa johtoa. Jos sattuu tuon kanssa tulipalo, vakuutusyhtiö tuskin korvaa vahinkoja. Ja hybridin/sähköauton aiheuttamat tulipalot tutkitaan varmasti tarkoin ja uutisoidaan isosti (vrt leijulaudan tai sähköpyörän palot).

Hybrideissä laturi on muuten autossa ja se johto on pelkkä latausjohto, jossa on vähän säätöelektroniikkaa.

Biili_:n lainamaa teksti on suositus eikä määräys, joten ei se vakuutusyhtiö ainakaan sen takia jätä korvaamatta.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Viicinki - 01.09.17 - klo:21:46
Sähköautoa saa Suomessa ladata suko-pistorasiasta vain 8A virralla.

Oliko tähän osoittaa jotain ihan faktaakin? Puppua, sanon minä.

Tervettä järkeä saa ja pitää toki 16A lataamisessa käyttää. Esimerkiksi itsellä on sähkömies käynyt katsomassa lataamiseen tarkoitetut pistorasiat, hyviksi todennut - minkä tosin tiesin jo ennestään, mutta onpahan faksaa sille vakuutusyhtiölle jolla pelottelit - ja tarvittaessa uskallan ja käytänkin 16A latausvirtaa ilman minkäänlaisia tunnontuskia. Useimmiten tosin auton mukana (ja nykyään jatkuvasti autotallin pistorasiassa oleva) 10A laturi riittää mainiosti.
Passat GTE Variant

Topjanne

Oletteko siis käyttäneet tuota ns. tilapäislaturia ihan säännöllisesti eli käytössä ei ole lainkaan sitä kiinteää latauslaitetta? Itse olen harkinnut kiinteän latauslaitteen hankkimista, mutta hinta ja oikean asennuspaikan valinta ovat vielä siirtäneet päätöstä. Toistaiseksi 5A latauvirralla on saanut hyvin ladattua yön aikana ja hieman lämmitettyäkin aamuksi. Välittömässä latauksessa virraksi on säädetty 8A. Jos tulee äkkilähtö, niin ainahan pääsee bensiinillä. En siis ole ottanut tuota sähköllä ajamista mitenkään pakkomielteisesti, vaan pyrin käyttämään sähköä silloin, kun se tuntuu mielekkäältä. Hybridiauton hankinta ei siis ollut mikään ekoajatus pelkästään vaan kiinnostus tekniikkaan ja erilainen ajokokemus oli päällimmäisenä mielessä.

teräksenharmaa

Olen lataillut pelkästään tuolla "tilapäislaturilla". Kotosalla parkkihallin lämpötolppa toimii ongelmitta 10 ampeerilla, mutta työpaikan sähköauton lataustolpassa sama virta saa pistorasian hieman kuumenemaan. Suosittelen tarkkailemaan tuota lämpenemistä, jos on tarkoitus käyttää suuria virtoja.

fleetwood

Kyllä, pääasiallisessa käytössä on ollut puolentoista vuoden ajan auton mukana tullut 10A laturi. Se on yleensä jatkuvasti kiinni autotallin pistorasiasssa ja kotiin tullessa johto on helppo tökätä autoon.

Kiinteiden latauslaitteiden toistaiseksi järjettömän hinnoittelun vuoksi katsoin järkevämmäksi käyttää tuota auton mukana tullutta laturia tallilaturina ja hankin autoon uuden, 16A matkalaturin, josta on usein suuri ilo reissussa ja jota voi tarvittaessa käyttää myös kotona jos tarvii saada auto ladattua nopeammin.
Passat GTE Variant

Apaju

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 04.09.17 - klo:09:48
Oletteko siis käyttäneet tuota ns. tilapäislaturia ihan säännöllisesti eli käytössä ei ole lainkaan sitä kiinteää latauslaitetta? Itse olen harkinnut kiinteän latauslaitteen hankkimista, mutta hinta ja oikean asennuspaikan valinta ovat vielä siirtäneet päätöstä.

Oletko Saksasta katsellut. Itsellä ollut käytössä 2,5 v sitten Saksasta hankittu EVSE503, joka maksoi silloin vähän alle 600 euroa.  Nykyisin hinta näyttää olevan noin 590- 690 euroa, riippuen mallista: http://www.chargepoint.at/stromtankstellen/bestellung/
VW ID.3 Life

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 04.09.17 - klo:20:42
Oletko Saksasta katsellut. Itsellä ollut käytössä 2,5 v sitten Saksasta hankittu EVSE503, joka maksoi silloin vähän alle 600 euroa.  Nykyisin hinta näyttää olevan noin 590- 690 euroa, riippuen mallista: http://www.chargepoint.at/stromtankstellen/bestellung/

Paria mallia olen kyllä sieltä katsellut ja tuo alkaisi olla suht järkevä hintaluokka. Erityisesti houkuttaisi 3-vaihepistorasiaan liitettävä 11 kW malli (tulevaisuutta ajatellen) , vaikka kiinteä asennus ei taitaisi kovin paljoa maksaa.
Passat GTE Variant

waudi

Onkohan kukaan kokeillut näihin Teslan seinälaturia kun 530 euron hintaisena lienee edullisin markkinoilla?
https://www.tesla.com/fi_FI/support/home-charging-installation

Torp

Passat GTE harkinnassa ja ajatuksena tilata se ilman Webastoa kun omassa käytössä on lähes aina sähköä saatavilla hytin lämmitykseen. Täältä lueskeltuna tuo lämmitys ei ole -10 astetta kovemmilla pakkasilla kovinkaan tehokas. Ymmärsin, että lämmitys olisi päällä vain n. 30 min ennen haluttua lähtöaikaa. Tulipa mieleen, että onko jokin este säätää lähtöaikaa manuaalisesti eteenpäin niin, että tuon 30 min lämmittelisi vaikka pariin-kolmeen kertaan? Kokemuksia?

Järkevintä olisi varmaan myös vaihtaa taloyhtiön lämmitystolppa (vaikkapa omalla kustannuksella) mittarilliseen malliin. Onko kukaan löytänyt muita vaihtoehtoja kuin tämän? https://kauppa.plugit.fi/pd/kotilataaminen/latauslaitteet/215/pihalatausrasia-hybridi-jossa-kwh-mittauskello/

TAG

#419
Lainaus käyttäjältä: Torp - 04.09.17 - klo:23:07
Passat GTE harkinnassa ja ajatuksena tilata se ilman Webastoa kun omassa käytössä on lähes aina sähköä saatavilla hytin lämmitykseen. Täältä lueskeltuna tuo lämmitys ei ole -10 astetta kovemmilla pakkasilla kovinkaan tehokas. Ymmärsin, että lämmitys olisi päällä vain n. 30 min ennen haluttua lähtöaikaa. Tulipa mieleen, että onko jokin este säätää lähtöaikaa manuaalisesti eteenpäin niin, että tuon 30 min lämmittelisi vaikka pariin-kolmeen kertaan? Kokemuksia?

Järkevintä olisi varmaan myös vaihtaa taloyhtiön lämmitystolppa (vaikkapa omalla kustannuksella) mittarilliseen malliin. Onko kukaan löytänyt muita vaihtoehtoja kuin tämän? https://kauppa.plugit.fi/pd/kotilataaminen/latauslaitteet/215/pihalatausrasia-hybridi-jossa-kwh-mittauskello/

Jos sulla on tilanne, jossa joudut käyttämään taloyhtiön lämpötolppaa, niin älä nyt ainakaan tilaa autoa ennenkuiin olet selvittänyt taloyhtiön päässä asiat, siis luvan sähköauton lataamiseen.

Itsellä lämpötolppa, jossa vain aamulla sähköä ohjatusti ja ei mitään mahdollisuutta vielä sähköiseen liikkumiseen. Lähivuosina taloyhtiössä suunnitteilla sähköremppa autohalliin, jossa asia sitten korjataan. Sitä ennen mukava lukea näistä eri tukimuodosta mitä suunnitellaan, mutta jossa missään ei ole investointiapujen suunnitelmaa meidän kaltaisiin asuntoyhtiöihin, jossa saisi saman tien 80 sähköautohallipaikkaa tukemalla remppaa. Itseasiassa itse kannattaisin paljon enemmän latauspisteiden rakentamisen tukemista kuin itse auton tukemista. Ensimmäinen tuo pysyvän edun, jälkimmäinen vain yhden auton verran.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy