Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Sulo Wilen

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.04.18 - klo:13:42
Lainaus käyttäjältä: petri - 26.03.18 - klo:12:51
Onko kellään kokemusta tämmöisestä?

https://www.wallbox.com/fi/

Tuo "hinnat alkaen" Pulsar kiinnostaisi.

Tuosta laitteesta ei ole kokemusta, mutta itse tilasin black friday -tarjouksena Saksasta tämän vastaavan laitteen:
https://kauppa.plugit.fi/pd/364/keba-kecontact-p30-b-sarja-type2-4m-kaapeli-22kw

Tuli halvaksi, on laatupeli ja itseasiassa aika hyvän näköinen seinällä. Kun kotona olin jo tottunut hitaaseen lataukseen matkalaturilla, niin autoon saapuessa tämä nykyinen latauksen nopeaus aina yllättää. Suosittelen...
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.05.17 - klo:12:44
Hei!
Luin käyttöohjekirjasta, että GTE:stä pitäisi löytyä konsolin alalaidasta nappi e-äänelle. Siis äänelle, jota auto päästää ulospäin varoittaakseen jalankulkijoita muuten äänettömästä sähköajosta. Ainakaan minun autossani tuollaista ei ole. Onko teillä muilla?

Joku kirjoitti aikaisemmin myös tuosta kaiuttimista tulevasta GTE-moottoriäänestä. Sitä kuulemma saisi säädettyä jotenkin. Mitenkähän?
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.04.17 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: biili_ - 04.04.17 - klo:18:05
Tänään tuli testattua, että ajoin puhallin kiinni. Matka koostui kahdesta pätkästä. Aamulla lämpötila oli +3C ja iltapäivällä +9C. Käynnistyksessä näytti hyvälle, kun auto ennusti 49km:ä, mutta toteutunut oli sitten 32km. Keskinopeus on 40km/h, mutta pitää sisällään <10km moottoritietä. Pitää varmaan vielä koittaa heittää lenkki ilman moottoritien pätkää.

Millaisiin kulutuslukemiin olet parhaimmillaan päässyt autollasi? Itse olen kevätkeleilläkin päässyt oikein yrittämällä lähelle 15 kwh/100km (ilman puhallinta). Minun kokemukseni mukaan tuo jo lähentelee 50 km:n pituutta koko akun latauksella. Tuo keskinopeutesi kertonee kaupunkiajosta, joka sekin tietenkin kuluttaa. Hieman ihmetyttää, jos autosi ei ilmoita alussa täyttä 50 kilometriä?

Millaisia paineita pidätte kesärenkaissa? Auton tarrassa on ilmoitettu 2,6 bar, mutta minulle valmiiksi kaikkiin renkaisiin oli huollossa laitettu peräti 2,9 bar? Pitäisiköhän tiputtaa hieman? Tuntuu muuten kulutus olevan näillä kesärenkailla hieman suurempi kuin kitkoilla. Mistähän sekin johtuu?
#4
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
04.04.17 - klo:10:05
Hei!
Minulla on autossani Webasto. Toisessa ketjussa epäilin sen tarpeellisuutta ja epäilen edelleen. Olen ajanut autollani nyt kolme kuukautta ja lämpötilat ovat vaihdelleen -19:sta pienelle plussakelille. Kertaakaan, edes kylmillä keleillä lähtiessä polttomoottori ei ole hörähtänyt käyntiin jos sähköä on ollut akussa. Lyhyet matkat olen siis ajanut pakkaskeleilläkin puhtaasti sähköllä, joten olisi ollut turha esilämmittää moottoria Webastolla. Eri asia on sitten, jos joka tapauksessa tiedät polttomoottoria tarvittavan. Joko pitkän matkan vuoksi tai tarve on kiihdytellä täydellä teholla liikennevaloista.
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.04.17 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: biili_ - 03.04.17 - klo:17:13
Minkäslaisiin kilometreihin olette nyt näillä 0-keleillä päässeet? Itsellä sähkökilometrit ovat edelleen 25km huiteilla eikä muutosta ole tullut, kuin käynnistyksessä annettuun ennustukseen..

Näillä nollakeleillä pääsen reilut 30 kilometriä, jos lämmitys on normaalitasolla. Ilman lämmitystä saattaa mennä taloudellisella ajolla jopa 40. Yllättävän suuri merkitys tuolla sisätilan lämmittämisellä on. Ajomatkaan minun tapauksessani vaikuttaa varmaan se, että suuren osan ajosta ajan pääkaupunkiseudun kehäteillä. Nopeus on tuolloin yleensä 60 - 90 km/h ilman pysähdyksiä, joka lienee lähellä ihanteellista taloudellisuuden kannalta.
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.02.17 - klo:10:34
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 10.02.17 - klo:10:15
Ã,,lkää nyt isot pojat kiistelkö siitä että mitä kaistaa kannattaa kenenkin ajaa, kun kysymys oli pohjimmiltaan siitä, että nappi (tai napit) on väärässä kohtaa autossa ja pitäisi olla "teknisesti" estetty ettei noin voi käydä ajaessa (esim. 100km/h).

Juuri noin!

Hieman aiheesta sivuun, mutta tarpeellista: onko kukaan keksinyt kuinka Passatin navin saisi varoittamaan kameratolpista?
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.02.17 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.02.17 - klo:23:00
Mikset rullailisi tuossa tilanteessa oikeanpuoleisimmalle kaistalle ja sieltä lopulta pientareelle? Ei kai ole mitään järkeä jäädä siihen kaikkein vaarallisimpaan paikkaan.

Joo, toki. Minun tapauksessani oli tietenkin kyseessä kotoinen Suomi, jossa ohituskaistat ovat lähes aina ylämäessä. Ja ohituskaistaahan käytetään ohitettaessa, eli oikealla puolella on auto tai autoja, joten ei sinne noin vain suhauteta. Näissä sähköhärveleissä et edes moottorin äänen loppumisesta kuule, että olet ongelmissa, joten asian oivaltamiseen meni muutama sekunti. Sen jälkeen ylämäkeen hiipuneella vauhdilla olisi saattanut olla kohtalokasta tunkea enää edes sen hitaamman kaistan läpi pientareelle.

Minun erehdystäni selittänee joillekin GTE:tä omistamattomille se, että nuo ajomoodivalinnat ja tämä GTE-valinta ovat keskikonsolissa sellaisten integroitujen nappien takana. Eli eivät juurikaan erotu muusta keskikonsolista. Virtanappi taas on niiden jälkeen selkeästi erottuva ja koholla oleva pyoreä nappi. Totta kai ensimmäistä kertaa tuota sitten sokkona painaessani painoin sitä kojelaudan ainoaa erottuvaa nappia. Hyvää tuossa oli, että en varmaankaan tee tuota virhettä toista kertaa.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.02.17 - klo:15:28
Lainaus käyttäjältä: tietsit - 09.02.17 - klo:12:09
Ihan e-modella ollan menty. Ei käynnistänyt bensamoottoria edes motarilla 110km/h. Mulla ei ole ollut tallissa vaan katoksessa piuhan päässä eikä ole webastoa valitettavasti.

Minulla on samanlaisia kokemuksia. Auto käyttää hybrid -moodia vain akun loppuessa tai jos vahingossa olen sen napista päälle laittanut. Vahinkotapauksissa sähköajoa ei kuitenkaan saa välittömästi takaisin päälle, vaan moottori käy minuutin verran. Näin siis Etelä-Suomen kovimmillakin pakkasilla lähes -20 asteeseen saakka.

Kokeilin tässä myös ensimmäistä kertaa matka-ajoa GTE:llä. Matkaa kertyi hieman vajaat 300 km yhteen suuntaa. Kulutus oli mennessä auton ilmoituksen mukaan 5,2 ja tullessa 5,7 l/100 km. Ero johtuneen pääasiassa kelistä, joka paluumatkalla oli loskainen. Valta-osa matkasta oli moottoritietä ja vauhti vakionopeudensäätimellä 110 km/h.

Samalla matkalla sattui tällainen tapaus: Ohituskaistalle lähtiessäni ajattelin tehostaa ohitusta painamalla GTE-nappia. Katsomatta nappia painoin sitä. Painoinkin vahingossa viereistä virtanappia, joka tietenkin katkaisi autosta virran. Virran sain toki autosta päälle uudelleen napista, mutta vedon päälle saaminen vaati vaihteiston käyttämistä P-asennolla. Sitä taas en voinut tehdä vauhdissa. Ei auttanut kuin pysäyttää auto ohituskaistalle, laittaa vaihde P:lle, käynnistää auto uudelleen ja lähteä liikkeelle. Tämän kokemuksen perusteella virtanapin paikka olisi kyllä jossakin kauempana GTE-napista.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
30.01.17 - klo:10:26
Kohta kuukausi takana pääasiassa sähköajoa. Bensaa ei pääkaupunkiseudulla juurikaan tarvitse käyttää ja se näkyy keskikulutuksessa (0,8 l bensaa + 20,8 kwh sähköä). Tankata voin sähköä kodin ja työpaikan lisäksi useissa kauppakeskuksissa ja niissä vieläpä ilmaiseksi. Kauppakeskusten ongelma tuntuu vain olevan, että ainakin ruuhka-aikoina paikat täyttyvät tavallisista autoista. Hybridillä tuo ongelma ei nyt kovin suuri ole, mutta täyssähköauton kanssa tyhjällä akulla voisi ihmisten ajattelemattomuus ärsyttää.

Ainakin Espoossa Passatin GTE näyttää olevan yllättävän yleinen ajoneuvo. Yhtenä päivänä Sellon kauppakeskuksessa neljästä sähköpaikasta oli oma autoni mukaan lukien kolmessa Passat GTE variant.

Aikaisemmassa viestissäsi kyselin tuon voimakkaan moottorijarrutuksen käytöstä. Se todellakin löytyi helposti vaihdevivusta taakse nykäisemällä. Kiitokset ohjeista. Muuten kattavan käyttöohjeistuksen antaneelta myyjältä tuo jäi mainitsematta.

Vielä tähän loppuun ajoakkuun liittyvää pohdintaani: Passatin ajoakun teho on siis 9,9 kwh. Jostakin luin, että sähköajolla tuosta saa käyttöön 75%, jonka jälkeen siirrytään automaattisesti hybridimoodille. Hybridimoodilla sitten pysytään tuossa tasossa siihen saakka, kun akkua uudelleen ladataan. Siten ajoon olisi Passatissa käytettävissä noin 7,4 kwh. Tuosta saisi suoraan laskettua, että jos haluaisi päästä autolla sen luvatut 50 km, pitäisi keskikulutuksen ajomatkalla olla noin 15 kwh/100km. Itse olen parhaimmillani päässyt vain hieman alle kahteenkymmeneen. Toisaalta sähkölämmittimen pois kytkeminen pudottanee tuota keskikulutusta aika lailla ja siitä minulla ei ole nyt talvella auton ostaneena kokemusta. Millaisiin kilowattikulutuksiin te muut olette päässeet ja onko tämä akuista mitään tietämättömän päättely oikean suuntaista?
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.01.17 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: biili_ - 17.01.17 - klo:20:04
Rankaspa VW viime vuonna GTE:n tilanneita käynnistämällä kampanjan, jossa lähtee ilmaseksi kalliita lisävarusteita:
http://www.volkswagen.fi/fi/models/ajankohtaiset-tarjoukset/tarjoukset/passat-paketit.html

Tuon Travel Packin kera näyttää saavan muitakin vielä ilmaiseksi kuin mitä tuossa listalla on.

Ei ollu joulukuussa tämmöistä..

Ei taida tilanne aivan noin yksinkertainen olla. Hinnastossa on monen lisävarusteen hinta myös noussut viime vuodesta. Itse tilasin oman autoni jo marraskuussa ja toimitus oli siis vuoden vaihteen jälkeen. Nyt tämän uuden hinnaston mukaan autoni maksaisi noin 250 euroa marraskuuta enemmän. Näin siis siitä huolimatta, että pakettini sisältää nuo kaikki mainostetut ilmaishärvelit.

Kysynpä muuten tätäkin, koska en jaksa ohjekirjasta kaivaa: onko jollekulle selvinnyt logiikkaa, jolla tuo voimakas moottorijarrutus/lataus tulee käyttöön? Yleensä minun autoni rullaa kaasun vapauttamisen jälkeen iloisesti vapaalla. Silloin tällöin päällä on kuitenkin latausmoodi, joka jarruttaa autoa voimakkaasti. En nyt tarkoita tällä sitä latausta, jolla auto ilmeisesti pyrkii estämään vauhdin kasvamista alamäessä. Jokainen GTE:llä ajanut varmaan tunnistaa latausjarrutuksen jota tarkoitan.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.01.17 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: TomiL - 16.01.17 - klo:22:49
Tarkasta toimintalogiikasta en tiedä mutta mitä tässä nyt latausta seuraillut niin homma pelaa joteskin näin:

- jos akku on vajaa ja lataus menossa ja kun kytkee lämmityksen päälle nii latauksen nopeus hidastuu huomattavasti. Tätä olen lähinnä koittanut seurata tuolla puhelin-appiksen kautta. Se että paljonko toi hidastuu niin ei näe tarkalleen mutta noin puolet hitaammin tuntuu akku täyttyvän.

- mikäli akku on täyteen ladattu niin se ei vähene lämmityksen aikana, vaan sama km-määrä tuntuu pysyvän mikä oli ennen lämmitystäkin kytketty.

Eli käsittääkseni lämmitys tapahtuu isojen akkujen kautta. Tätä tukee myös teoria jotta kun kääntää ilmastoinnin kokonaan off-asentoon niin kilsoja tulee lisää ja ne putoavat huomattavasti hitaammin, pakkasellakin.  Laturi jaksaa pitää sähköä ja lämmittää, mutta kovin nopeata lataus ei ole mikäli akut on vajaat.

Itse lataan käytännössä auton yösähköllä jolloin akut täyttyvät valmiiksi ja aamusella vain lämmitetään sähkön avulla. Huomiseksi nostin hieman sisälämpöä jotta näkee vaikuttaako se mitenkään jos auto olisikin lähtiessä hieman lämpöisempi jo valmiiksi.

Pitäisi joskus testata jotta jos lämmittää auton webastolla niin miten se vaikuttaa kilometrimäärään. Aika tasaista on tuo kulutus kuitenkin ollut työmatkalla joten sitä vasten on hyvä verrata.

Minun autoni katkaisee latauksen kokonaan, jos kytken ilmastoinnin puhelimesta päälle. Kilometrimäärä ei siitä huolimatta laske. Tuohon perustuen väittäisin ilmastoinnin virran tulevan kokonaan verkkovirrasta silloin, kun auto on siihen kytkettynä. Jos verkkovirtaa ei sitten ole käytettävissä, on akun käyttökin mahdollinen. Auto tarjoaa myös mahdollisuutta poistaa akku käytöstä ilmastoinnin virranlähteenä.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.01.17 - klo:15:45
Tässä minun kokemuksiani Passat GTE:stä varusteineen. Jospa näistä on jollekin hankintaa harkitsevalle vielä hyötyä:

Oman autoni sain viikko sitten. Ajokilometrejä on takana vasta 600 ja niistä suurin osa ajettu pikkupakkasilla. Tosin ensimmäisinä päivinä pakkaset olivat kovempia. Keskikulutus on nyt 1,8 l + 18,8 kwh/100 km. Periaatteessa pääkaupunkiseudun lyhyillä ajoilla pääsisin vaikka kuinka pieneen bensan kulutukseen, mutta lyhyetkin ajot sähkön loputtua lisäävät kulutusta yllättävän paljon. Johtuisiko kenties siitä, että nuo puuttuvat kilometrin ajetaan sitten aina kylmällä moottorilla?

Autossani on lisävarusteina Design & Comfort -paketti (nahkapenkit + muuta), Travel -paketti, Active info display, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, Dynamic light assist, Webasto ja metalliväri. Kaikki nuo olen kokenut tarpeellisiksi (ehkä Webastoa lukuunottamatta), vaikka liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä joskus varoituksineen ärsyttääkin. Täytynee säätää varoitusrajaa ylemmäs. Webastoa en ole juurikaan käyttänyt enkä oikeastaan tiedä, milloin sitä tarvitsisin. Käytännössä kun noilla kovimmillakaan pakkasilla en juuri polttomoottoria tarvinnut. Ja kylmilläkin keleillä auto lämpiää sähkölämppärillä nopeasti, pistokkeessa kiinni ollessaan jopa verkkovirralla. Tumma nahka on tyylikäs ja sitä voin ehdottomasti suositella, vaikka luvattuja sinisiä tikkauksia ei olekaan. Digitaalista näyttöä ja mukautuvaa vakionopeuden säädintä täällä on moni kehunutkin. Niin kehun minäkin.

Olen siis lisävarustepakettiin koko lailla tyytyväinen. Yllätyksekseni olen eniten harmitellut Keyless accsess -lisävarusteen puuttumista. En olettanut sitä tarvitsevani, mutta nyt sen puuttuessa harmittelen joka kerta avaimia taskusta kaivaessani sitä säästettyä 360 euroa. Toinen puuttuva hankinta, jonka onneksi voin vielä korjata, on latausasema. Normaali pistokkeesta tapahtuva lataus on niin tuskastuttavan hidasta, että esim. työmatkalla tyhjäksi ajetulla akulla on turha haaveilla illan aikana kovin kummoisia ajoja. Lisäksi latausasema helpottaa hieman tuota johtojen kanssa pelailua kodin ja työpaikan välillä. Kolmas puuttuva hankinta on Car Stick -verkkotikku, jonka senkin tilaan lähiaikoina. Tuo puuttuva tikku kun ylläpitää yhteyttä autooni omaa matkapuhelintani helpommin. Matkapuhelimessa yhteys auton ja puhelimen välillä täytyy joka kerta muodostaa uudelleen. Tällä palstalla joku oli ilmeisesti keksinyt tuohon jonkin puhelimen asetusjujun, mutta minulle 120 euron sijoittaminen tikkuun on helpompaa.

Pieni pettymys minulle on ollut nuo keskikonsolissa olevan näytön kautta käytettävät Car Net -palvelut. Minusta käyttöliittymä kokonaisuudessaan on kankea. Eikä haluamaansa sivua saa näkymään näytössä aina autoon saavuttaessa. Voisin esim. haluata aina autoon saapuessani, että uutisotsikot ponnahtavat näyttöön esiin. Mutta ei, niitä joutuu hakemaan ainakin kymmenen klikkauksen ja yhteyden muodostamisen takaa. Toisaalta taas omasta puhelimesta auton ja lataustilanteen tarkkailu on hienoa. Huomaan, että tämän tästä tulee vilkaistua Car Netin kautta auton lataustilaa. Jotakin koukuttavaa siinäkin on.

Lähes kaikesta GTE:n sisältämästä automatiikasta tällä palstalla on kirjoitettukin, mutta automaattista käsijarrua en ole nähnyt mainittavan. Itselläni ei ole ollut sellaisesta aikaisemmin kokemusta ja se on kyllä mainio peli. Auto ei valu eteen eikä taaksepäin ja kaasua painamalla taas mennään. Helppoa!

Passat on autonakin laadukkaan ja tilavan oloinen. Minulle se juttu tässä autossa on kuitenkin tuo sähkö käyttövoimana. Sähköllä ja myös hybridillä ajo saa aina hymyn huulille. Perinteiseen diesel -autoon ei minulla ole tämän jälkeen paluuta.
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.01.17 - klo:15:05
Lainaus käyttäjältä: TomiL - 11.01.17 - klo:14:41
Lämmittää ainoastaan parkkiruudussa, eli webasto putoaa pois heti kun autoon käynnistät. Ilmesesti veden kiertosuunta muuttuu ja sen vuoksi webasto putoaa pois pelistä.

Hauska huomio oli jotta jos auton lämmitti webastolla riittävän lämpimaksi niin e-moodi oli käytössä vaikka pakkasta olikin -22 astetta....  eli ilmeisesti tämä -10 asteen raja ei olekkaan niin kiveen hakattu kuin ajatelin.

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Eikä minun autoni tarvitse siihen edes Webastoa, vaikka sellainen autossa on. Auto kulki sähköllä aina kovimpia -19 pakkaskelejä myöten. Satunaisesti vaihtoi hyb-moodille, mutta lyhyen ajon jälkeen suostui taas pelkkään sähköajoon. Eikä ajomatka edes poikennut merkittävästi näistä nollakeleistä.

Tuo aikaisemmin harmittelemani latauksen jääminen 40 kilometrin paikkeille muuten selittyy lämmityslaitteella. Pikku pakkasillakin auto ilmoittaa ajomatkaksi lähes 50 km, jos lämppäri ei ole päällä. Todellisia kilometrejä sillä sitten päästään noin 35-40. Lämmittimen kanssa lähes kymmenen vähemmän.
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
08.01.17 - klo:22:03
Sain oman GTE:eni muutama päivä sitten. Hienoltahan tuo ajo sähköllä tuntuu ja autosta saa laadukkaan vaikutelman. Muutama ensimmäinen päivä meni pakkasilla ajellessa, mutta nyt olen jo päässyt kokeilemaan nollakelejäkin. Toistaiseksi käytössäni ei ole latausasemaa, joten joudun lataamaan normaalista sähköverkosta. Nollakelillä auto näyttää sähköajon määräksi max 40 km, yleensä hieman alle. Lähellekään tuota sillä ei kuitenkaan pääse. Tänään virta loppui jo ennen 26 kilometriä. Onko tuo tilanne teillä muillakin, jolloin kesällä voin olettaa tilanteen paranevan?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy