Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - teräksenharmaa

#1
Octavia IV (20-) / Octavia PHEV iV
17.02.21 - klo:18:50
Ocu voitti TM:n talvitestin. Aettavuus ja valot olivat huippua. Lämmityskin toimi hyvin. Paria asiaa jäin kuitenkin pohtimaan. TM väittää, ettei pelkällä sähköllä ajaminen onnistuisi lataamalla lämmitetyllä akulla alle 10 asteen pakkasilla. Onko näin? Ainakin ensimmäisen sukupolven GTE Passatilla ei ollut pakkasrajaa, jos latasi ennen lähtöä. Samoin TM:n mukaan pitäisi löytyä akun lämmitys. Onko tuollaisesta kenelläkään havaintoa?
#2
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.01.17 - klo:09:40
Etuvetoisena en Superbia taasen halunnut koska sitä vaivaa tuo tyypillinen Vagina -tauti eli aivan tautisen surkea vetopito liukkaalla (ei sitten mitään kaksimielisyyksiä tästä :) ).
Volle taas yllätti erittäin positiivisesti nimenomaan tässä koska sen kanssa ei tullut vastaan mitään vastaavia ongelmia vetopidossa liukkaalla. Se lähtee tasaisen siististi risteyksestä ilman sen kummempaa keulan vispaamista. Siksipä sen kohdalla hyväksyn etuvetoisenkin mallin.
Nykyistä Suberbia ei taida olla TM kaksivetoisena talvitestannut, mutta 2015 talviautotestissä Passat pärjäsi ihan hyvin vetopidossa ollen keskivertoa parempi. Omani on hybridi, jossa on takana paljon painoa, eikö sekään kärsi tuollaisista ongelmista. Aika erikoista, jos Superbissa olisi tuollaisia ongelmia.

Uusimman TM:n vertailussa antoivat pyyhkeitä V90:lle siitä, että keula pomppii aika rajusti räväkässä kiihdytyksessä. https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2x_YPSh6hUw
#3
Itse tarkistaisin tuota sen verran, ei sen pienen koneen hyötysuhde ole huonompi moottoritienopeuksissa kuin alhaisemmissa nopeuksissa, vaan pienen koneen hyötysuhde sukeltaa isompia koneita vähemmän kaupungissa ja alhaisissa maantienopeuksissa. Ruotsin AMS:n uusimmassa numerossa on mielenkiintoinen vertailu: Ford Mondeo 1.0 ECOBOOST vs. Mustan 5.0 V8.
Alla kulutukset Mondeo/Mustang:
Kaupunki: 8,2 / 15,0 l/100 km
Maantie: 6,4 / 8,4
Moottorie: 10,3 / 12,2
#4
Haluaisin herätellä vähän keskustelua älypuhelimien sovelluksista, joilla voi seurata polttoaineen kulutusta ja ehkä muitakin muuttujia. Itsellä ei ole mitään kokemusta näistä.

Pikaisella googlailulla näyttäisi siltä, että on karkeasti sovellukset jakautuvat kahteen: OBD:n kautta tietoja kerääviin ja niihin, joissa data syötetään manuaalisesti. Noissa ensin mainituissa on myös kaikenlaisia muita näyttöjä tarjolla. Etukäteen ajatellen tuntuu siltä, että automaattisuus ja mahdollisuudet tarkkailla esimerkiksi moottorin hetkellistä kuormaa puoltavat noita OBD-pohjaisia. Miten tuo käytännössä toimii? Miten puhelin liittyy OBD:hen ja pitääkö yhteys olla koko ajan päällä, jos haluaa dataa kerättävän?

Sellainenkin sivujuonne tässä on, että tilasin uuden Passatin. johon on tarjolla jotain appseja ja älypuhelinintegraatiota. Onkohhan tätä kautta saada kulutustietoja tilastoitumaan?

Löytyykö palstalta kokemuksia ja suosituksia tästä aihepiiristä?
#5
Passat GTE:hen ei Suomessa myydä Dynaudion lisävarusteista äänentoistojärjestelmää, joka mielestäni olisi oikein sopiva. Tämän vuoksi olen miettinyt vaihtoehtona vakiosoittimen perään paremman järjestelmän kasaamista.

Passatin ovissa olisi tilaa 8-tuumaisille kaiuttimille, mutta tuon koon erillissarjojen tarjonta tuntuu olevan heikkoa. Olen kysynyt ehdotuksia kahdesta paikasta. Tällä hetkellä parhaalta vaikuttava ehdotus on DSP-vahvistin alkuperäisen soittimen jatkona ja kaiuttimina Focal PS 165 FX. Mitä mieltä raati on tuollaisesta vaihtoehdosta?

Mahtaakohan 6,5-tuumaisista saada alapäätä minkään vertaan. Ã,,änen painetta en kovin paljoa tarvitse, mutta olisi mukava kuulla myös alhaisemmilla taajuuksilla olevat soittimet. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin metsästää Ebaystä Dynaudion sarjan 8-tuumaiset kaiuttimet, mutta lienevätköhän ne vaivan arvoisia?

Onko vakiosoittimen jatkoksi ylipäätään mahdollisuuksia saada tasapainoista hyvin soivaa äänentoistoa?
#6
Passat B8 (14-) / Ulkovärit
23.04.16 - klo:16:55
Kuinka paljon Oryx White eroaa perusvalkoisesta? Mietin vaan, että onkohan mitään ajatusta maksaa tuosta Oryxistä. Esitteessä ero näyttää olemattomalta. Jos maalipintaa joutuu korjailemaan, niin perusvalkoinen on varmaanpirusti helpompi ja halvempi vaihtoehto.
#7
Suomen maahantuoja rajattomassa viisaudessaan on päättänyt olla tarjoamatta Dynaudio Confidence Sound Systemiä GTE:hen. Perusteluna on se, että koska hybridiakun vuoksi ei mahdu subbaria, niin ollaan tarjoamatta sitten koko paketti. Mahtavatkohan tehdä rahaa niin paljon, ettei kiinnosta myydä näitä hyväkatteisia lisävarusteita? Tuo tympii aika tavalla, koska ilmeisesti tämä kyseinen Dynaudion iteraatio paremmasta äänentoistosta oli vieläpä varsin hyvä. Etuovien 8-tuumaiset ämyrit takuulla toistavat sen verrran alas, että itse tuskin kovin paljoa edes jäisin subbaria kaipaamaan.

Jos nyt päädyn tuollaisen auton tilaamaan, niin äänentoisto pitäisi saada jotenkin kuntoon. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa vakioäänentoiston parantamisesta? Onko mitään valmista settiä tai onnistuuko tuo ylipäätään järkevästi? Etuovissa ilmeisesti pitäisi olla valmiit aukot 8-tuumaisille, joten se ainakin auttaisi. Onnistuisikohan Dynaudion setin jälkiasennus helposti, jos sellaisen jostain romikselta hankkisi? Ocu 3:n Cantonien parantamista miettiessä  jäi mieleen se, että signaalin ottaminen ei ollut kovin helppoa.
#8
Passat B8 (14-) / Sisustuksen väri
16.04.16 - klo:12:51
Millainen vaaleaSt. Tropez on sävyltään. Sellaista perinteistä kellertävä sisus on mulle hirvitys, mutta valkoinen ja harmahtava voisi olla pop.
#9
Kori ja valot / Vaalea verhoilu
16.04.16 - klo:12:33
Harkitsen Passat GTE:n ostamista, johon on tarjolla vain kolmea eri sisutaa, joista vaalea St. Tropez kiinnostaa eniten. Itselläni ei kuitenkaan koskaan ole ollut noin vaaleaa verhoilua ja haluaisin kuulla kokemuksia sellaisen puhtaanapidosta. Materiaalivaihtoehdot ovat nahka tai nahka/alcantara. Meneekö vaalea verhoilu käytössä likaisen näköiseksi vai saako sen pidettyä puhtaana? Koeajon yhteydessä katselin liikkeen pihalla yhtä uusimman korimallin Passattia, jonka vaaleassa kangasverhoilussa oli tummiä läikkiä vähän joka puolella. Lapsia tai likaisia vaatteita ei juurikaan autossani liiku.

#10
Audi / 2.0 TFSI 140 kW - 2015 utuus
08.05.15 - klo:11:32
http://www.worldcarfans.com/115050793389/audi-presents-new-20-tfsi-engine-with-190-ps-for-2016

Jutun mukaan A4 saa ensimmäisenä tämän moottorin myöhemmin tänä vuonna. Imuventtiilien aijoitukset, jolla Audi kertoo kehittäneensä Miller-sykliä eteenpäin,  on moottorin mielenkiintoisin uutuus. Downsizingin ollessa jo ruisnäkkärin kaltainen alan standardi, Audi lanseeraa oman termin rightsizing. Tuolla viitattanee siihen, että isompi iskutilavuus voi olla parempi kulutuksen suhteen. Ilmoitettujen lukujen varjossa asiallisen kuuloinen ekomoottori. Tehoa kohtuullisesti ja kulutus pienempi kuin 1.2 TFSI A3:ssa.
#11
Konsernin johtaja on vahvistanut näiden olevan tulossa ja tuolla sivulla on jo pressitiedotteessakin jotain tietoa näistä. Eiköhän noilla tekniikoilla ala perus kaupparatsupassatillakin pääsemään ohi suomalaisessa alle satasen nopeudessa.

http://www.worldcarfans.com/113042657041/volkswagen-chairman-confirms-10-speed-dsg-high-performance
#12
Passat B8 (14-) / Passat B8 (2015)
22.06.14 - klo:14:15
Tietoa tulevasta Passatista alkaa tulemaan tarjolla. Tämä jutun kuvista löytyy esimakua.
#13
Mistä tai miten saisi kätevästi otettua virtaa kojelautakameralle? Tupakansytytin on vähän huono, kun se si katkaise virransyöttöä missään tilanteessa ja kameran virran katkaisun joutuu tekemään käsin. Muutenkin olisi siistimpi asennus vetää sähköt jonnekin piiloon.
#14
Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 01.04.14 - klo:12:08
Löytyiskö jostain netistä laadukkaita videoita RS:n kiihtyvyyteen liittyen? Youtubesta löytyy vain Autoforum.cz ja theVIDERMA tekijöiden videoita.
Eikö mittaustulokset kertoisi enemmän? Itse en oikein ymmärrä mitä arvoa noilla netistä löytyvillä videoilla oikein on. Testeistä ja vertailuista noita tuloksia löyty hyvin.
#15
Tuoreessa Auto Zeitung 4/2014 -lehdessä on vertailussa Volkswagen eri merkkien farkkuja 2.0 TDI -moottorilla ja manuaalivaihteilla. Mallit ovat:

  • A4
  • Leon
  • Ocu
  • Golf BMT
  • Passat BMT

Vastassa ovat siis uuden pohjalevyn Golfiin pohjautuvat sisarukset ja vanhemmat luokkaa arvokkaammat ja isommat. Erot ominaisuuksissa ovat selviä. A4 ja Passat ovat kärjessä mukavuudessa. Passat on ykkönen korin suhteen. Voimalinja, ajettavuus ja kulut/ympäristö ovat selkeästi MQB-sisarkolmikon heiniä. Tuosta voikin jo vähän järjestystä päätellä. Kokonaispisteissä järjestys on:

  • Golf
  • Ocu
  • Leon
  • Passat
  • A4

MQB-pohjaiset nuorukaiset kuluttivat vertailussa noin litran vähemmän kuin "vanhukset" ja kiihtyivät noin sekuntia nopeammin satkun nopeuteenn Arvot karkeasti 5,5 vs. 6,5 l/100km ja 8,5 ja 9,5 s. Kahden minuutin ratakierroksella  nuorukaiset olivat noin 3 sekuntia nopeampia. Testikunnossa nuorukaiset olivat noin 200 kiloa keveämpiä. Melumittauksissa vanhukset ovat hiljaisempia, mutta ero on melko pieni. Eri nopeuksissa eroa oli 0-2 dB. Pienin kontti löytyy Audista. Golf mukautuvalla vaimennuksella varusteltuna on jousitusmukavuudeltaan A4:n ja Passatin tasolla, Ocu ja Leon ovat jonkin verran epämukavampia. Golf on tässäkin vertailussa Ocua ja Leonia raskaampi, tällä kertaa ero on noin 50 kiloa.
#16
Hain auton eilen ja siinä ei ennakkotietojen mukaisesti ollut kessyä. Luonnollisesti se oli jo etukäteen sovittu. Kesyn hinta pois, jonkinlainen alennus ja talvipyöräilyä alla. Kesy olisi kyllä kelvannut mieluimmin, koska onhan se pirun kätevä varuste. Tuo hieman harmitti, mutta kyllä se unohtui kun auton luovutus tuli eteen. Kun tilaamaani Steel greytä peruutettiin halliin, oli pakko kysyä, että eihän tuo vai ole minun. Harmaan sävy nimittäin oli "hieman" toinen kuin mitä odotin. Myyjä tai tilauksen eteenpäin laittanut liikkeen myyjä oli nimittäin tilannut kirkkaan punaisen Skodan. Onneksi olivat samalla sählänneet sisustan tikkaukset punaisiksi. Harmaat tikkaukset punaisessa autossa olisivat näyttäneet hölmöiltä.

Eräälle Etelä-Suomalaiselle liikkeelle ei tule hyviä pisteitä toiminnasta. Myyjä ei edes pystynyt selvittämään, että mitä hän oli kirjannut väriksi. Tarjouksesta löytyi erikoisväri ja sellainenhan autossa olikin. Kaikki hyvin siis. Erikoisväri kuin erikoisväri, ei kai värillä väliä ole kunhan on erikoinen eli peruspunainen. Opin senkin, että Skoda tapauksessa erikoisväri tarkoittaa lakkakerrosta. Tämän värisohlauksen sovitelukin oli lähinnä sitä, että artisti kärsii. Myyjä ja johtaja yrittivät vain selitellä, että itseasiassa tämä onkin parempi kun se on helpompi myydä. Tarkoittivatkohan itseään, mutta itseäni ei kiinnosta kyllä pätkääkään tuo. Valittelivat myös sitä, että tää on jo ihan nahka kauppa. Tarkoittivatkohan, että kun sohlataan auton toimitus totaalisesti, niin pitäisi saada vielä kovat katteet palkkioksi sähläämisestä. Eka huolto ja tankki täyteen korvauksena tästä. Ihan paska sovittelutarjous, mutta minkäs teet kun itselle auton hylkäämisestä olisi voinut koitua aika suuria menetyksiä.

Lopputulos on se, että nyt pihalla seisoo punainen Skoda. Mieleen siitä tulee kaikki pikkuautot, joiden ainoat valintakriteerit ovat olleet pieni, halpa ja punainen.
#17
Octavia III (13-19) / RS:n välitykset
30.11.13 - klo:23:49
Lainaus käyttäjältä: makkis - 30.11.13 - klo:17:37
Onkohan tähän minun yksilöön livahtanut dieselin laatikko?

Eikö ketään muuta jurpi nuo ihan ufot välitykset? Suomessa lakien puítteissa tarvitaan vaihteet 1 ja 2. Kaikki muut on jonnin joutavia. Ainoa hyöty neljästä muusta vaihteesta melun laskeminen.
Kommentoin TSI:n välityksiä. En näe oikein mitään huonoa noissa välityksissä. Lyhyemmälle ykköselle tuskin löytyisi pitoja ja pienemmille portaille vaihteiden välissä ei ole tarvetta laajan tehon ja ominaiskulutuksen suotuisan alueen omaavan moottorin jatkona olevassa laarikossa. Jos nuo käyrät pitävät paikkansa, niin aivan ei vielä kakkosella moottoritiellä pärjää. Ehkä tuo manuaalin ykkösen ja kakkosen välissä oleva suuri porras vähän syö 0-100 km/h aikaa, mutta muuten ollaan ihan hyvin tehoalueella.

DSG:n ja manuaalin välitykset meenvät vähän ristiin. Manuaalissa kolme ensimmäistä on pidempiä ja DSG:ssä kolme viimeistä. DSG:n kutosen "teoreettinen huippunopeus" 353 km/h on aika raju nelos bensakoneelle. Noiden käyrien mukaan manuaalin kutonen on yhtä pitkä kuin DSG:n vitonen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy