Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Rubio

#1
Seat on lähdössä kiertoon. Kaikki on pelannut hienosti, mutta auto on vaan niin hajuton ja mauton (jopa tila-autoksi!) etten ole kokenut omaksi missään kohtaa. Ainut "vika" oli kertaalleen jonnekin jarruihin jumittunut kivi, joka lähti vasta renkaan irrottamalla. Aiemmin tätä ilmennyt itsellä vain Octaviassa.

Seuraavaksi ajattelin elää reunalla ja tilalle on tulossa elämäni ensimmäinen ranskalainen. Nähtäväksi jää astunko reunan yli suoraan kuiluun. Kaupat on tehty, mutta ilmastointi oli lakannut toimimasta juuri ennen kuin kävin koeajamassa ranskattaren. Auto odottelee vielä huoltoa ja vaihto tapahtunee heinä-elokuun vaihteessa. Tilan puolesta tulee hieman takapakkia, mutta toisaalta nuorimmainen on jo kasvanut sen verran että isoimpia vaunuja ei enää tarvitse mahtua kuskaamaan mihinkään. Istuimet tuli testattua, että kaikki sopii hyvin. Sen puolesta pitäisi siis pärjätä.

Tässä vielä plussia ja miinuksia Alhambrasta reilun puolen vuoden käyttökokemuksella:

+ Lapset tykänneet kovin panoraamakatosta
+ Liukuovet kätevät parkkipaikoilla. Sähköiset ovet myös kätevät ja itsellä toimineet moitteetta.
+ Tilaa on, myös kolmannella penkkirivillä kohtalaisesti. Jalkatilaa riittää käytännössä lapsille vaikka toinen rivi taka-asennossa tai lähellä sitä.
+ Alhambra muutaman tonnin halvempi vs. Sharan.

- Ikävä että Seat/VW ei jaksa enää panostaa komponenttien osalta tila-autoihin, varsinkaan Alhambraan/Sharaniin. Esimerkiksi mediajärjestelmän osalta. Seatissa Full linkin (Android auto/Apple CarPlay) käyttöönotto maksaisi 500e. Ei ole mielestäni nykypäivää.
- Vakkarin napit eivät ole ratissa vaan viiksessä. Muutaman kerran tuli väläytettyä pitkiä, kun vedin väärästä vivusta...
#2
Sisävalojen led-päivitykseen tilasin polttimopaketin ebaysta. Kiinasta kiikutettujen valojen PITI olla valkoisia, mutta takaluukusta aloittaessani huomasin pian että mukana oli kaikkia sateenkaaren värejä vihreästä lilaan. Eli tällä kertaa ebay tuotti hudin ja laittanen uutta tilausta piakkoin jostain lähempää. Valokuvat odottelevat edelleen parempia kuvauskelejä.
#3
Reilut 4000 km rullailtu ilman ongelmia. Myös parjatut sähköliukuovet ovat edelleen pelittäneet ilman ongelmia.

Ensimmäinen huolto myös suoritettu: Laaja tarkastushuolto + Lisätyöt: Kattoluukun puhdistus ja voitelu, jarrunesteen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto (allergiasuodattimin). Tuo oli sovittu kauppoja tehdessä menevän vielä myyjän piikkiin, kun oli sen verran lähellä. Huollossa ei ilmennyt mitään ihmeellistä, ainut lisähuoltotarve oli pyyhkijänsulat, joihin saatiin vaihtolupa myyjältä. Tästä propsit myyjälle eli Laakkoselle. Merkkihuollossa suoritetun huollon hinta 290e (+pyyhkijänsulat). Mielestäni varsin maltillinen hinta vaikka sisältö toki suppea.
#4
Pari havaintoa:

+ Sähköovet kätevät. Näistä tosin luin varoittavia kokemuksia, mutta toistaiseksi pelanneet ok. Keliolosuhteita ollut jo monenlaisia, -20 asteen pakkasta, jäätä, lunta, loskaa jne. Sähköovet tuntuivat myös olevan monesti mukana paremminvarustelluissa vaihtoehdoissa, eli niitä oli vaikea vältää. Toivottavasti toimivat jatkossakin.

+ Tavaratila. 7-paikkaisena ei olla vielä käytetty, mutta tuossakin moodissa tilaa 300 litraa. 6:lla istuimella mahtuu vielä reilusti tavaraa. Esimerkiksi isot vaunut mahtuu pitkittäin mukaan purkamatta osiin. Kolmannen penkkirivin taakse mahtuu myös isommatkin matkarattaat kasaan laitettuna.

- Toisen penkkirivin taittomekanismi on sellainen, että istuinosan takareuna nousee ylös kun penkkiä kallistetaan. Tämä tarkoittaa, että kulku kolmannelle penkkiriville ei onnistu, jos isofix-istuin reunapaikalla. Touranissa ja S-Maxissa penkin kallistus ja liu'utus onnistui vaikka isofixit olivat käytössä. Lisäksi 7-vuotiaan käytössä olevan istuimen päätuki ottaa kiinni ovenkarmiin kun penkkiä kippaa eteen. Kyllähän se istuin taittuukin, vaikka isofix käytössä (turvaistuin kasvot menosuuntaan ilman jalkaa). Istuin oli vaan kankea, mutta alkoi antaa periksi kun nyt käytetty. Takaosa nousee siis aavistuksen ylös kun istuin kipataan, mutta pehmusteet antavat periksi.

- Ei niin iso asia, mutta: meidän set-uppi kakkosrivillä on sellainen että keskipaikalla on turvakaukalo telakalla kiinni. Toisella reunapaikalla on Be Safen kääntyvä selkä menosuuntaan oleva istuin. Jos kaukalo on paikallaan, niin tuo kääntyvä istuin ei mahdu kääntymään - vaikka penkkejä on siirretty pituussuunnassa limittäin. S-Maxissa mahtui kääntymään.
#5
Tämän voi lukita. Uusi menopeli löytyy Autotallista Seatin puolelta.
#6
Perheen uudeksi kuljettimeksi valikoitui Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG, vuosimallia 2017. Ostohetkellä mittarissa maltilliset 44000 km.

Vaihtoehtona oli VW Sharan, mutten lötyänyt yhtään perustelua maksaa keulan ja ratin logosta muutamaa tonnia lisää. Käytännössä tähän hintaan olisin saanut saman ikäisen vastaavan Sharanin, mutta +100tkm ajettuna.

Tärkeimpinä kriteereinä oli, että halusin facelift-mallin automaatilla ja kohtalaisilla varusteilla. Lasten iloksi hain myös panoraamakatolla varustettua autoa ja lopulta sopiva vaihtoehto löytyi.

Aiempina 7-paikkaisina kulkineina perheessä on ollut Ford S-Max ja VW Touran, molemmat vuosimallia 2017. Touranissa tavaratila jäi auttamatta liian pieneksi, kun 6 tai 7 istuinta käytössä. S-Max taas tuli myytyä pois, kun palasin hetkeksi työsuhdeautoilijaksi. Tilan puolesta S-Max olisi ehkä riittänyt, tai ainakin paremmin kuin Touran. Tällä hetkellä mukana liikkuu siis jatkuvasti jonkunmoiset rattaat tai vaunut ja 6 istuinta käytössä.

Täytyy räpsiä kuvia kunhan kelit vähän lämpenee.

To do -listalla:
Harkinnassa Full Linkin asentaminen ja akitovoiminen. Lisäksi tarkoitus vaihdella sisävalojen polttimoita ledeiksi.

Varustelistaa:
KESSY avaimeton keskuslukitus ja käynnistys
Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä
Polttoainekäyttöinen seisontalämmitin kellolaitteella ja kaukosäädöllä
Sähkötoimiset ovet ja takaluukku
Panoraamakattoluukku (sähköinen, sähköisellä aurinkoverholla)
Sähköisesti esiinvapautettava vetokoukku
Automaattinen ilmastointi
Vakionopeudensäädin
Matkapuhelimen Bluetooth
Pysäköintitutkat edessä ja takana
Peruutuskamera
"Alcantara/nahka" -verhoilu
Ikkunaturvaverhot
Tummennetut takasivuikkunat ja takalasi
Aurinkoverhot takaovissa
#7
Niinhän se tuntuu menevän. Ilmeisesti jatkossa pitää siirtyä minibussin kuljettajaksi mallistojen edelleen muuttuessa - jos on tarve useammalle lasten istuimelle. Nuo isommatkaan muodikkaammat menopelit kun siihen eivät tahdo taipuvan.

Lueskelin kyllä kokemuksia noista sähköovista. Ongelmana on se, että hakusessa paremmin varusteltu face-liftattu versio ja niissä näyttäisi olevan monesti lisävarusteeksi ruksittu myös nuo sähköovet. Oma sijainti on sen verran etelässä, että täytyy luottaa siihen että lumentulo on vähenemään päin (pl. tämän päivän lumi-inferno  ::)). Huomenna todennäköisesti kaupanteko Alhambrasta mikäli auto vastaa kuvausta ja annettuja tietoja.
#8
Ei tule itselle mitään kuluja. Firmalla suositus siirtää liisari mukana uuteen työpaikkaan, mutta tilattu Touran ylittää uuden työpaikan käyttöedun verotusarvon ylärajan. En ole ihan varma miten tässä tilantessa autolle käy, jääkö yrityksen vai leasing-firman pooliin. Sillä oletuksella, että auton tilaus oli niin pitkällä ettei enää peruttavissa.

Tulossa Sharan tai Alhambra. Käytettynä siis, koska kumpaakaan ei Suomeen enää tuoda. Ilmeisesti eivät "enää" ole kovin muodikkaita autoja  :o
#9
Tulikin muutos suunnitelmiin. Edessä työpaikan vaihdos ja odotusajan auton palautus. En tiedä missä vaiheessa R-Line Touranin tilaus oli.

Uudessa duunipaikassa olisi myös mahdollisuus käyttöetuun, mutta olen päättänyt vaihtaa vielä Touranista pykälää isompaan... Tuleva oma (lue rahoitusyhtiön) auto tulee olemaan myös VAG-kulkine ja lisännen myös tänne Autotalliin kunhan sen saan.
#10
Varusteet valittu ja leasing-firman tarjous hyväksytty firman toimesta. Seuraavaksi auto tilaukseen myyjän toimesta, valistunut alustava arvaus toimitusajasta 3-4 kuukautta.
#11
Odotusajan kulkineena Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

#12
Liisarin hankinta työn alla. Perheen tarve (7-paikkainen + kolme lastenistuinta mahduttava 2. penkkiriville) ja yhtiön autopolitiikka huomioiden, vaihtoehdot on käytännössä rajattu Touraniin ja Peugeot 5008:aan. Näinpä edessä paluu VAG-leiriin parin hairahduksen jälkeen, edellinen ja viimeisin liisarini oli Passat Variant GTE.

Varustetaso: R-Line (Ei paljon hintaeroa Styleen, ulkonäölliset/turhamaiset syyt)

Voimalinja: 1.5 TSI EVO 110 kW / 150 hv 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto (Ei vaihtoehtoja, diesel poistunut näemmä)

Väri: [0Q0Q] Pure White -normaaliväri (Valkoinen sopii omaan silmään, eikä nosta hintaa/verotusarvoa)

Sisustus: [BG] Titan Black

Lisävarusteet:
- [PI3] Kevytmetallivanteet Marseille 18" (Nostaa aavistuksen veroja, mutta 3 vuotta pitäisi jaksaa autoa katsella)
- [W24] Family-paketti (Tarve 7-paikkaiselle)
- [WHA] Polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Kauko-ohjain ja ajastin
- [PE1] Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä Keyless Access ja takaluukun Easy Open. (Tottunut avaimettomaan systeemiin, takaluukun easy open turha)
- [PXX] Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist (DLA). (Pidän kätevänä, jonkun verran tulee matka-ajoa)
- [W27] Led-paketti
- [4X4] Sivuturvatyynyt ja vyönkiristimet 1. ja 2. rivin reunapaikoille, ikkunaturvaverhot sivuikkunoissa
- [WXW] Travel-paketti
- [PB4] ergoComfort-kuljettajanistuin (Viimeinen "ilmainen" lisäys verotusarvon pysyessä samana)



#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.08.17 - klo:15:39
Lainaus käyttäjältä: Rubio - 05.08.17 - klo:12:12
Ekat viat ilmenneet. Carnet löi juntturaan lomareissun jälkeen, ei ota enää yhteyttä ja kaikki palvelut näyttävät "ei yhteyttä". Portaalista poistin kaikki profiilit, mutta autosta ei anna poistaa profiilia puuttuvan yhteyden takia. Volkswagenin carnet ekspertti arveli, että ECU:n resetointi tai softan päivitys vaaditaan. Ja tänään syttyi airbagin vikavalo. Korjaamoreissua siis luvassa.  :-\ Toki hyvä etten vielä ehtinyt carnet-probleemaa hoidattamaan niin selviää yhdellä reissulla.  ::)

1/2 kunnossa, joku ohjauslaite vaihdettiin niin ratti tuli kuntoon. Tuossa airbagin vikavalon yhteydessä lakkasivat nappulat toimimasta ratista siis. Car-net asia lähtee nyt valmistajalle. Korjaamo ja maahantuoja eivät osanneet asialle tehdä mitään..
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.08.17 - klo:12:12
Ekat viat ilmenneet. Carnet löi juntturaan lomareissun jälkeen, ei ota enää yhteyttä ja kaikki palvelut näyttävät "ei yhteyttä". Portaalista poistin kaikki profiilit, mutta autosta ei anna poistaa profiilia puuttuvan yhteyden takia. Volkswagenin carnet ekspertti arveli, että ECU:n resetointi tai softan päivitys vaaditaan. Ja tänään syttyi airbagin vikavalo. Korjaamoreissua siis luvassa.  :-\ Toki hyvä etten vielä ehtinyt carnet-probleemaa hoidattamaan niin selviää yhdellä reissulla.  ::)
#15
No nyt lakkasi oma Carnet toimimasta omassa kulkineessa. Auton tiedot eivät enää päivittyneet portaalissa. Ongelma ilmeni Ruotsin reissun jälkeen, portaalissa auto näytti edelleen auton olevan viimeisessä Suomen sijainnissa eli Turun satamassa.  Nyt olen tehnyt mahdolliset Infotainmentin buuttaukset ja tehdasasetusten palautukset, mutta näyn edelleen Carnet-käyttäjänä autossa. Ei anna poistaa profiilia vaan ilmoittaa ettei yhteys onnistu ja kehoittaa kokeilemaan myöhemmin uudestaan tai poistamaan auton Carnet-portaalissa. Poistin auton portaalista, mutta edelleen näyn käyttäjänä autossa eikä onnistu edelleenkään profiilin poisto. Onko kellään ilmennyt vastaavaa ja onko mitään tehtävissä itse?
#16
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
28.05.17 - klo:00:10
Auto saatu alle ja ajoa takana reilu viikko. Kuva lisätty avausviestiin.
#17
Passat B8 (14-) / Vs: B8 toimitusajat
13.05.17 - klo:09:45
Lainaus käyttäjältä: Rubio - 31.03.17 - klo:09:28
Oma tilattu maaliskuun puolessa välissä ja tällä viikolla sain arvion, että olisi liikkeessä toukokuun lopussa. Kyseessä myös liisari..

Auto myyjällä ja luovutus sovittu ensi viikolle.
#18
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
07.04.17 - klo:09:09
Lainaus käyttäjältä: Sulo Wilen - 04.04.17 - klo:10:05
Hei!
Minulla on autossani Webasto. Toisessa ketjussa epäilin sen tarpeellisuutta ja epäilen edelleen. Olen ajanut autollani nyt kolme kuukautta ja lämpötilat ovat vaihdelleen -19:sta pienelle plussakelille. Kertaakaan, edes kylmillä keleillä lähtiessä polttomoottori ei ole hörähtänyt käyntiin jos sähköä on ollut akussa. Lyhyet matkat olen siis ajanut pakkaskeleilläkin puhtaasti sähköllä, joten olisi ollut turha esilämmittää moottoria Webastolla. Eri asia on sitten, jos joka tapauksessa tiedät polttomoottoria tarvittavan. Joko pitkän matkan vuoksi tai tarve on kiihdytellä täydellä teholla liikennevaloista.

Samaan suuntaan itsekin pähkäilin ja päädyin jättämään pois. Oletan että pääosin pääsen sähköllä liikkeelle, pl. kovimmat pakkaset.
#19
Passat B8 (14-) / Vs: B8 toimitusajat
31.03.17 - klo:09:28
Oma tilattu maaliskuun puolessa välissä ja tällä viikolla sain arvion, että olisi liikkeessä toukokuun lopussa. Kyseessä myös liisari..
#20
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
06.03.17 - klo:13:10
En muistanutkaan että tuolla GTE-ketjussa oli sähköesilämmityksen tehottomuutta valiteltu. Itsellä aiemmissa diesel-kotteroissa on ollut siis lohko ilman sisähaaraa. Tärkeämpänä olen pitänyt moottorin esilämmitystä kuin sisätilan lämmistystä. Autossa pysyy pääosin lasit auki, kun on sekä kotona että töissä katoksen alla. Auton sisätilan kylmyys sinänsä liikkeelle lähtiessä ei ole itseä haitannut. Täytynee vielä tuota webastoa harkita, lähinnä jos vaikuttaa radikaalisti tuohon hybridiajoon...
#21
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
06.03.17 - klo:10:50
Polttoainelämmitintä (ja lohkoa) pähkäilin. Onko sinulla ollut kovassa käytössä? Omani tulee olemaan pääosin latausjohdon päässä kiinni, joko kotona tai työpaikalla. Ymmärtääkseni sisältähän auton saa sähköllä lämpimäksi, ja yli -10 lämpötilassa pystyy lähtemään pelkän sähkön voimalla liikenteeseen. Niinpä järkeilin että käyttöä olisi vain kovemmilla pakkasilla ja jätin pois. Nykyinen ja edelliset autot ovat olleet lohkolla joten tässäkin varmaan osittain tottumuskysymys. Lisäksi piti jossain kohtaa painaa jarrua lisävarusteiden kanssa ettei kuukausikulut karanneet liian suuriksi.
#22
Volkswagen / Vs: Passat Variant GTE
05.03.17 - klo:22:47
Enpä ole ACC:tä toistaiseksi ainakaan kaivannut. Ehkä sitten jos tuohon itsensä totuttaisi.
#23
Volkswagen / Passat Variant GTE
05.03.17 - klo:10:02
Tällaista ei taida vielä löytyä autotallin puolelta niin laitanpa omani tänne. Seuraava liisariksini valikoitui Passat GTE Variant. Prosessi on vielä alkutaipaleella ja alkukiemuroiden jälkeen toivottavasti tilaus on tehty kahden viikon sisään. Päivittelen tänne päivämääriä kunhan homma etenee.

Tilattu: 15.3.2017
Autoliikkeessä: arvio toukokuun loppu
Luovutettu: 19.5.2017

Väri:
[0Q0Q] Pure White -normaaliväri

Sisusta:
[TK] Titan Black - Blue

Lisävarusteet:
[PJE] Kevytmetallivanteet Marseille 8J x 18
[PAH] Kuljettajan polviturvatyyny, sivuturvatyynyt ja turvavyönkiristimet takana reunimmaisilla istuimilla.
[PDA] Ajoprofiilin valinta
[PE3] Easy Access -paketti
[PNC] Navigointi Discover Media
[W39] Led-paketti
[W40] Travel-paketti
[WLH] Dynaamiset Led-ajovalot. Ajotilanteen mukaan säätyvät.
[YOZ] Car-Net Security & Service -palvelut 36 kk sekä Guide & Inform -palvelut 36 kk
[7RE] Euroopan kartasto
[7X5] Pysäköintiavustin Park Assist 3.0 Pysäköintitutkat edessä ja takana. Etäisyysnäyttö ja äänimerkki.
[FC1] Volkswagen Individual
[9S8] Digitaalinen mittaristo Active Info Display 12,3" mukautettava värinäyttö
[S36] Tuotantokoodi
[3Y4] Aurinkoverhot. Käsikäyttöiset takasivuikkunoissa
[3CX] Tavaratilan väliverkko
[9IE] Bluetooth Car-Netin yhteydessä




#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.03.17 - klo:13:07
Lainaus käyttäjältä: Rubio - 28.02.17 - klo:22:55
Konfiguraattori tarjoaa vakiovarusteeksi "PW1 Talvipaketti". Tietääkö joku mitä tuo sisältää? En löytänyt tuota PW1 mistään katalogista.

Itselleni vastaten... Myyjä vahvisti, että PW1 sisältää lämmitettävät takasivuistuimet ja ratin sekä 230v pistorasian. Samalla varmistui, että seuraava liisari on Passat GTE Variant.  8)
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
28.02.17 - klo:22:55
Konfiguraattori tarjoaa vakiovarusteeksi "PW1 Talvipaketti". Tietääkö joku mitä tuo sisältää? En löytänyt tuota PW1 mistään katalogista.
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.01.17 - klo:21:22
Millaisetkohan toimitusajat GTE:llä on tällä hetkellä? Onko kukaan tilannut hiljattain?
#27
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 22.01.16 - klo:11:26
Kyllä. Ikkunat saa kaukosäätimestä auki ja kiinni. Mutta jos avaimeen ei ole koskettu?

Juu tiedossa on tuo toiminto ja suljinkin ikkunat painamalla pitkään lukitusnappia. Olettamus on, ettei avausnappia ole painettu, ainakaan lapsien toimesta. Toki 100% varma en voi olla etten itse ole vahingossa painanut, mutta melkein voin vannoa.
#28
Muistaakseni täällä oli joskus havaintoja mystisestä ikkunoiden itsestäänavautumisesta. Olikohan näin? Menin tänään aamulla laittamaan lohkon johtoa seinään, niin huomasin että kaikki ikkunat olivat sepposen selällään. Pakkasta pirteät -27 astetta niin tulipahan ainakin tuuletettua sisältä... Avaimet oli jemmassa sellaisesessa paikassa, etteivät ainakaan muksut ole päässeet avausnappulaa painelemaan.
#29
Sama temppuilu osunut omalle kohdalle kertaalleen, ja sama "resetointi" auttoi. Muistaakseni ohjekirjassa opastetaan laittamaan avain kiinni startti-nappulaan mutta eipä auttanut.
#30
Lainaus käyttäjältä: repomies - 24.05.14 - klo:08:51
Jos tiellä on näkyvyyden estävää sumua niin sitten ajetaan alle 50 kmh vauhtia sumuvalot päällä. Jos taas näkyvyys ei ole estynyt niin eipä niitä valojakaan kaivata. Kertaakaan en ole nähnyt Suomessa sumua joka saisi ihmisiä hidastamaan vauhtia, sumuvaloja sen sijaan poltetaan miten sattuu vaikka taivaalta ei tulisi kuin muutama yksinäinen lumihiutale.

Valojen ohjauksessa toimisi automatiikka ihan kohtuullisesti lämpötilatietojenkin nojalla. Jos ulkona on alle 3 astetta niin riski lumipyrystä voi olla todellinen joten takavalot loimottamaan. Kosteusanturin kanssa homman saisi automatisoitua sadekeleille ja sumuihinkin. Valojen sammuttamisella säästetään sähköä, tosin led-huomiovalojen tapauksessa häviävän vähän.

Samaa mieltä sumuvalojen turhasta käytöstä ja ettei niistä ole käytännössä hyötyä ellei nopeus ole taamajaluokkaa. Sitä en ymmärrä, että miten tämä liittyy sumussa ajaviin takavalottomiin autoihin ja siihen liittyvään turvallisuusriskiin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy