Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - kabolt

#1
Kyllähän tuosta ohjauksesta oli maininta vanhassa IS-jutussa. Mene ja tiedä onko aina tapauskohtaista.

"Ajettavuuden ainoa klikki lienee auton ohjaus. Nopeuden kasvaessa keskialueella tuli mukaan outo tahmeus ja muuten kyllä hyvä vaste muuttui keinotekoiseksi. Suoralla ajettaessa ohjaus jäi myös kaartamaan."

https://www.is.fi/autot/art-2000000622942.html?cs
#2
Lainaus käyttäjältä: Setavarjoo - 02.07.20 - klo:15:54
Nyt 260tkm mittarissa. Yhtään kuittia en löytänyt että niveltäkään olisi vielä uusittu tähän.  EGR:n vaihdoin kun heitteli hätäkäytölle, syykin oli ruoste sähköosissa mutta sekään maksa kuin parisataa ja helppovaihtaa

Hyvä tietää. EGR oli myös helppo huoltaa Skoda Superb I:ssä. Täytyy tehdä sekin Exeossa jos oireilee.
Kävin heittää just lenkin ja kyllä hiven vaeltaa ohjaus ja korjausliikkeitä joutuu tekemään enemmän vaimon Yetissä joka todellakin menee kun juna etiäpäin.
Veikkaan aurauskulmia tai alapallonivelta. Siitä se lähtee.

#3
Lainaus käyttäjältä: Setavarjoo - 02.07.20 - klo:15:04
Itellä ollut nyt 90tkm ajossa Exeo ja mitään moitittavaa ei ole. Orkkis rengastuksella 225/45 17 ja ohjaus tässä on loistava mielestäni . Palauttaa ja keskittää sekä menee kuin raiteilla moottoritielläkin.

Tuo on hyvä kuulla, koska pidän autosta paljon. Täytyy tutkia tuo pyöräsuuntaus ja katsella etupään osia seuraavassa huollossa.
#4
Ajattelin piristää vähän tätäkin osastoa lyhyesti kun tuli hankttua Exeo. Erittäin jämäkkä ajaa, Audin vanha tekniikka ja laatu tuntuu hyvässä ja pahassa. Auto tuntuu laadukkaammalta kuin edellinen autoni Rapid. Hölmöä on niitä vertailla mutta Seatissa on viimeistelty fiilis. Penkit ovat erinomaiset, jousitus on melko kova mutta silti hyvä. Melutaso on kohtuullinen. Tilat tiesin ahtaiksi takana mutta edessä pärjää mukavasti.

Ohjaus on kaksijakoinen, maantiellä se vaeltelee hieman. Kapungissa pärjää hyvin. Ohjauksesta tulee mieleen aikasempi autoni Skoda Superb I. Siinä ohjaus oli jykkä, tunnokas mutta maantiellä ohjaus vaelsi. Muistaakseni TM-lehti kertoi tuosta ilmiöstä jo 2002 kun Superb tuli Suomeen. Lueskelin vanhoja viestiketjuja ja monella Audi A4 B7-kuskiilla on ollut samoja kokemuksia. Korjauskonsteja oli monenlaisia mutta niiden lukeminen teki olon vieläkin epävarmennaksi  ;)

Eli miten? Onko Exeo omistajilla vastaavia kokemuksia? Vaihdatin 225 45 17 renkaat ja otin 205 55 16 tilalle. Minun makuuni ne ovat paremmat mutta se ei poistanut tuota vaeltamista.
Nesteet on tapissa ohjaustehostajassa. Servotronicia ei ole.
#5
Vaihdoin alle 185/65-15 Michelinit. Muutoksen jopa huomaa ihan astuessa autoon. Maavaraa tuli lisää.  Ajo-ominaisuudet pysyivät ennallaan. Ulkoisesti renkaat istuvat paljon paremmin kun vakio 185/60-15. Suosittelen lämpimästi. Kiitos kommenteista, vielä kerran.
#6
Kaikkialla on puhuttu paljon DSG:n epäluotettavuudesta (ei mennä siihen nyt) mutta nyt kiinnostaisi tietää onko jotain tiettyä vuosimallia milloin DSG:n viat ovat ainakin tilastollisesti vähentyneet?
Esim. onko vuodesta 2015-2018 tms. alkaen laatikot kestäneet paremmin kun vanhemmat. Onko kokemuksia tai suosituksia? Tai vuosimallit joita ehdottomasti kannattaa vältää jos asia on niin mustavalkoinen. Kiitos kommenteista.
#7
Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 28.04.20 - klo:12:36
65- sarjan rengas on kyllä mukavampi ajaa kuin 60-sarjanen. Kulutus oli samaa luokkaa vakiokoon kanssa ja mittarivirhe olematon uudella koolla.
Huojunut ei, kun pidin kaikissa kumeissa 2.4 paineet, eikä kyllä olisi varmaan muutenkaan, kun auto 20 tkm. ajettu Fabia 1.0tsi ja alusta kunnossa vielä.
Mietin myös 195/60/15 renkaita, mutta päädyin 185/65/15 renkaisiin, kun oli niin edullinen sarja tiedossa.
Kesänakit on nyt 215/45/16, jotka sopivat hyvin tuohon uuteen Fabiaan entisten 15" ja 60-sarjasten tilalle.

No perkule, täytyypä sittenkin kokeilla tuota 185/65-15 sarjaa vakion tilalle. Sen verran olen utelias. Kiitti kommenteista.
#8
Rapid / Vs: Rapid rengas
28.04.20 - klo:11:23
Kiitos kommenteista, tässä on pohtimista, taidanpa pysytellä vakiossa kuiteskin.
#9
Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 28.04.20 - klo:10:55
Suosittelen vaihtoa, itse vaihdoin Fabiaan talvinakit juuri noin kuin mainitsit. Maavara vähän kasvaa ja tulee vähän fiksumman näkönen, kun pulleempi rengas. 60-sarjanen tossa korissa on vähän orvon näköinen.

Kiitos kommentista. Huomasitko mitää eroa ajosuoritukseen? Kiihtyvyys, kallistelu? Ero on kyllä niin pieni vakioon että ei hirveesti pitäis olla vaikutusta.
#10
Eli mietin vaihtaa vakion 185/60-15 tilalle 185/65-15 renkaan. Onko tuossa järkeä? Auto on Skoda Rapid. Yleensä kun vakiosta poikkeaa niin jotain tapahtuu. Mittarivirhe kasvaa ja kulutus, mutta melko vähän ainakin teoriassa. Onko kokemuksia ko. vaihdoksesta? Muutos on aika pieni mutta pientä pelivaraa tulee maavaraan.
#11
Rapid / Rapid rengas
27.04.20 - klo:13:10
Moi! Onko kukaan laittanut "korkeampaa" rengasta vakion tilalle? Vakio kokohan on tuo 185/60-15. Mahtuuko alle pyörimään joku rengas joka kasvattaisi maavaraa, onko kokemuksia?
#12
Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.11.19 - klo:19:24
Sieltä on melko varmasti etuoveen meneviä johtoja poikki.  Kumihaitari irti ja katsomaan niin selviää miltä siellä näyttää.

Tämä siis ikkunoihin liittyen, saattovaloihin noilla tuskin on vaikutusta.

Siellähän se vika oli. Nt täytyy keksiä vielä miten nuo saattovalot saa takaisin  ;)
#13
Kiitos, täytyypä tutkailla.
#14
Adios! En muista oliko tästä threadia aikaisemmin mutta...apukuskin puolelta ei aukea sähköikkunat edestä eikä takaa. Myöskään valo ei pala avausnapin kohdalla, edessä eikä takana, apukuskin puolella. Kuljettajan puolella aukeaa sähköikkunat edessä ja takana. Onko ideoita? Sulakkeet katsoin ja kunnossa olivat. Piuha poikki jossain?

Saattovalot ei syty enää kun kauko-ohjauksella kun avaa ovet. Myöskään ne ei pala ajon jälkeen kuten ennen. Ajaessa xenonvalot toimivat ihan OK. Valokytkin on ollut AUTO -asennossa koko ajan.

Onko kokemuksia tai vinkkejä?

Auto on Skoda Yeti 2.0 TDI vm. 2010 Experience varustelulla.

#15
Yeti / Vs: EGR haju
03.11.19 - klo:09:30
Haju ei peräisin EGR-venttiilistä vaan ihan Webaston katkua.
#16
Lainaus käyttäjältä: jhm - 04.10.19 - klo:19:45
Saattaa olla tihkeetä,tuo olikin 3 vuotta vanhempi ja omistajiakin enenpi.Oma keissi lähti siitä että merkkarilla olin huollossa ja huoltoneuvoja käski ottaa yhteyttä saman liikkeen kolarikorjaamoon/maalaamoon.Sieltä ottivat kuvat ja lähettivät Helkamalle.Kiveniskemiä kuulemma olivat mutta pääasia että meni jonkun muun maksettavaksi.En alkanut väittelemään että onko  ne sinkkirakkuloita vai kiveniskemiä.Näitähän on ollut muutamia tälläkin saitilla matkan varrella.

Sijaisauton sain viikoksi kun totesin että vuodesta 2005 on ollut Skoda ajossa,neljä eri autoa ja ajanut niillä yhteensä + 700 tkm.Joku euro on kannettu marmorille vaikka onkin ll-huollot ollut käytössä.

No pitää kokeilla. Laitoin just Helkama auton chattiin kyselyn ja siellä kiva neiti lupasi lähettää auton tiedot ja kyselyn eteenpäin. Katsotaan miten käy.
#17
Lainaus käyttäjältä: jhm - 04.10.19 - klo:18:05
Etkö kabolt kysellyt vastaantuloa maahantuojalta?Omaan kulkineeseen maalattiin ovet ja takaluukku tammikuulla 2018.Vm.2013 ja toinen omistaja,huoltokirja moitteeton.Sijaisocu viikoksi maahantuojan piikkiin, 0 â,¬ .

Voisin kyllä kysyä tuota, en ole onneksi tehnyt vielä mitään. Oma auto on 2010, luuletko että ( Helkama) maahantuoja tulee vielä vastaan? Itselläkin on huoltovihko ja  kaikki on Skoda-leimalla. Olen tosin 3-4 omistaja.
#18
Yeti / EGR haju
04.10.19 - klo:17:48
Kertoilin toisessa topicissa että ostin vanhan Yetin. Nyt huomasin että EGR ehkäpä reistailee. Autokauppiaan mukaan EGR on jo kahdesti vaihdettu. Paikallaan tyhjäkäynnillä haistaa selvästi oudon hajun auton ulkopuolella. Maskin kohdalle kun menee nuuskimaan niin hajua tulee sieltäkin. Ensin luulin että onpi normi dieselkatku tai DPF-polttohaju sitten muistin vanhan Passatini jossa EGR:n haju tuli ohjaamoon asti tyhjäkäynnillä. Silloin kiihdytyksissä kuului suhinaa myös. Lopputuloksen uusittiin/tulpattiin koko EGR.

Onko muilla kokemuksia Yetin ERG:n sielunelämästä? Oletteko korjanneet tai tulpanneet, ohjelmoineet pois kokonaan?  Vanhassa Superbissa EGR:n tykö pääsi helposti (putsasinkin sen itse joskus) mutta näissä uudemmissa se ei taida ilman purkamista onnistua tietenkään.
#19
Lainaus käyttäjältä: sonic - 01.10.19 - klo:16:19
Maalattiin ovet ja toinen takasiipi ainakin,ajatus oli tehdä työ hyvin niin ettei sitä tarvitse enää toistaa,maalarin mukaan sinkin päällä oleva eristysmaalaus pettää jostain syystä, 700 e,en edes yrittänyt liikkeessä valittaa koska olen huoltanut autoa itse,liikkeessä ei voi huoltaa huonon työnlaadun vuoksi,Octavian jouduin käyttämään takuukorjauksessa ko liikkeessä,tulos helma rutussa ja konepellissä lommo johon oli jo paikkamaali vedetty päälle.

Kiitti tiedosta. Itse sain arvion omistani. 1000-1200â,¬. Sisältää noin viisi ruostekohtaa. Tämä siis arvio vaan.
#20
Lainaus käyttäjältä: sonic - 01.10.19 - klo:15:47
Jep,meillä tommonen hankittiin uutena 2013 ,sinällään rumaksi autoksi loistava ajaa etenkin talvella,päästöpäivityksiä ei ole tehty eikä tehdä,ovet maalattu  2018 sinkkikuplien vuoksi omaan piikkiin,mutta ei vielä muuta,sääli että nuo maalihommat pilaavat laadun,mutta tietyn ajan VAG laitteille käy näin.

Mitä maksoit tuosta maalikorjauksesta? Itsellä se on edessä. Mulla on ollut Superb 2007, 2009 Roomster ja Fabia. Kaikissa tuo ruostehommat tuli vastaan.  Yetiä on moititti että melko uusissakin on jo ruosteongelmia.
#21
Hyvä huomio, täytyy vielä katsoa tuo vihkosta. Ajattelin itse että vaihdan tuon hihnan nyt 240tkm kohdalla vaikka sillä kai pystyisi ajamaan pidempään. Kannattanee olla kaukaa viisas vanhan auton kanssa, eikö?
#22
Yeti / Vanhan Yeti uusi omistaja kertoo
01.10.19 - klo:10:33
Ostin vm.2010 Yetin 2.0 TDI, ajettu 240tkm. Oli kohtuu edukas hankkia. Autossa oli selkeästi joitakin ruostevaurioita niinku olin ennakkoon lukenut. Täytyy miettiä mitä niille tekisi vai teenkö mitään. Harmikseni edellisillä omistajailla ei ollut hajonnut vielä turbo tai vauhtipyörä, korjaus on kaiketi edessä vielä. Kuluvaa osaa tietty ovat. EGR oli vaihdettu jo kahteen kertaan, tämä oli uutta minulle Yetin kohdalla. Huoltovihkoa selatessa huomasin että jakohihna oli vaihdettu 120tkm kohdalla vaikka kirjan mukaan se vaihtuu kaiketi 180-210tkm hujakoilla. Onko noita jakohihnoja aikoinaan vaihdettu varulta etukäteen? 
#23
Roomster / Roomster suksiboksin pituus
29.10.18 - klo:09:28
Tästä oli vanha ketju joskus mutta kaipaisin vinkkejä vielä. Kertokaa, mikä on hyvä pituus suksiboxille Roomsterin katolle? Tuntuu että esim. 225cm pitkä boxi estää takaluukun aukeamisen.
Onko kenelläkään vankkaa kokemusta asian tiimoilta?
#24
Superb / Vs: superb -06 umpion iroitus
05.10.17 - klo:13:18
Käytin kerran huollossa ja piti tehdä sama operaatio, huoltoäijä sanoi että piti puskuria irroittaa. Kuulin tosin että tuon puskurin irroittamisen voisi kuulema jättää väliin, mutta ei ole omaa kokemusta.
#25
Hei!

En tiedä onko enää ajankohtainen ja vastaako tämä kysymykseesi, mutta itse vaihdoin koko symphonyn pois ja otin tilalle sonyn 1-din soittimen jossa oli usb ja aux-liitin.
Radio oli helppo vaihtaa kun mikä, hinta vain 69 euroa. Soundit paranee kummasti.  Tuota bluetooth-ominaisuutta soittimessani ei ollut.
#26
Vastaan itselleni ;-)

Paras veikkaus googletus ja mututiedolla on n75-venttiili, kenties myös egr-likainen, tukossa. Turbosta en osaa vielä sanoa.

Tälla kaverilla tuntui olevan sama probleema kun mulla nyt.
https://www.youtube.com/watch?v=mjYcYx2pLmY
#27
Kahina/kihinä kaasutuksen jälkeen tyhjäkäynnillä ihmetyttää. Alussa ajattelin että turbo on vialla, kun vihellys voimistui jokin aika sitten. Myöhemmin painoin kaasua tyhjäkäynnillä ja kun kierrokset laskee sitä seuraa ihmeellinen kahina.
Kaikki tehot ovat tallella, auto tuntuu normaalilta ääntä lukuunottamatta.

Ã,,äni ei tunnu tulevan hihnojen läheltä vaan jostain jopa turbon läheltä?? Nopeasti en osaa sanoa mistä on kysymys.

Auto on vm. 2007-08 Superb 1.9. TDI 85Kw, ajettu 230tkm.

Onko arvon foorumilaisilla vinkkejä?
Tässä videolinkki, ei paras mahdollinen mutta ehkä siitä saa ajatuksen jo...
https://youtu.be/baIaGK2lpXQ
#28
Superb / Superb 205 60 16
14.11.16 - klo:12:58
Tää on vanha aihe mistä löytyi viestiketjuja ennestäänkin mutta jos sallitte niin kyselen vielä kerran.
Alla on nyt vakionastat 205 55 16. tekisi mieli vaihtaa uudet kun alkavat olla jo vanhat. Sopiiko vaihtoehtoisesti 205 60 16 pyörimään Superb ykkösen alle hyvin?

Onko Passat 3BG käyttäjäjiltä tuoreita kokemuksia asiasta. Superb I on hyvin lähellä Passat 3BG autoa teknisesti.
Superbissa ei ole hassumpi maavara noilla vakiokumeilla mutta pieni korotus ei olisi pahasta jos rengas vaan mahtuu pyörimään. Roiskeläppäähän voi lyhentää jos tekee tiukkaa.

Muistelin että passat 3C-autossa jotkut laittoivat 205 60 16 kumit alle mutta siinä pohjarakenne oli jo erilainen tähän vanhaa Superbiin verrattuna.

Oliko tietoa tai kokemusta kellään?
#29
Sulake se oli sittenkin vain. Huh onneksi.
#30
Katselin takakontin valoa ja irrotin valon muovisuojan nähdäkseni että minkälainen polttimo siellä palaa. Heti kun sain muovisuojan irti paikoiltaan kuului napsahdus ja sisävalot ja keskuslukkko lopetti toimintansa. Polttiimoon en ehtinyt koskea.Tapahtumahetkellä en ollut irrottanut ennakkoon mitään sulakkeita (mikä olisi ollut varmasti järkevää) ja lampussa paloi valo mutta avaimet olivat pois virtalukosta. Noh, vaihdoin sulakkeen nro. 14 joka on ohjekirjan mukaan on keskuslukko/sisävalot. Mitään ei tapahtunut. Onko vinkkejä? Auto on Superb I 1.9 TDI vm. 2008.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy