Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - kabolt

#1
Ajattelin piristää vähän tätäkin osastoa lyhyesti kun tuli hankttua Exeo. Erittäin jämäkkä ajaa, Audin vanha tekniikka ja laatu tuntuu hyvässä ja pahassa. Auto tuntuu laadukkaammalta kuin edellinen autoni Rapid. Hölmöä on niitä vertailla mutta Seatissa on viimeistelty fiilis. Penkit ovat erinomaiset, jousitus on melko kova mutta silti hyvä. Melutaso on kohtuullinen. Tilat tiesin ahtaiksi takana mutta edessä pärjää mukavasti.

Ohjaus on kaksijakoinen, maantiellä se vaeltelee hieman. Kapungissa pärjää hyvin. Ohjauksesta tulee mieleen aikasempi autoni Skoda Superb I. Siinä ohjaus oli jykkä, tunnokas mutta maantiellä ohjaus vaelsi. Muistaakseni TM-lehti kertoi tuosta ilmiöstä jo 2002 kun Superb tuli Suomeen. Lueskelin vanhoja viestiketjuja ja monella Audi A4 B7-kuskiilla on ollut samoja kokemuksia. Korjauskonsteja oli monenlaisia mutta niiden lukeminen teki olon vieläkin epävarmennaksi  ;)

Eli miten? Onko Exeo omistajilla vastaavia kokemuksia? Vaihdatin 225 45 17 renkaat ja otin 205 55 16 tilalle. Minun makuuni ne ovat paremmat mutta se ei poistanut tuota vaeltamista.
Nesteet on tapissa ohjaustehostajassa. Servotronicia ei ole.
#2
Kaikkialla on puhuttu paljon DSG:n epäluotettavuudesta (ei mennä siihen nyt) mutta nyt kiinnostaisi tietää onko jotain tiettyä vuosimallia milloin DSG:n viat ovat ainakin tilastollisesti vähentyneet?
Esim. onko vuodesta 2015-2018 tms. alkaen laatikot kestäneet paremmin kun vanhemmat. Onko kokemuksia tai suosituksia? Tai vuosimallit joita ehdottomasti kannattaa vältää jos asia on niin mustavalkoinen. Kiitos kommenteista.
#3
Eli mietin vaihtaa vakion 185/60-15 tilalle 185/65-15 renkaan. Onko tuossa järkeä? Auto on Skoda Rapid. Yleensä kun vakiosta poikkeaa niin jotain tapahtuu. Mittarivirhe kasvaa ja kulutus, mutta melko vähän ainakin teoriassa. Onko kokemuksia ko. vaihdoksesta? Muutos on aika pieni mutta pientä pelivaraa tulee maavaraan.
#4
Rapid / Rapid rengas
27.04.20 - klo:13:10
Moi! Onko kukaan laittanut "korkeampaa" rengasta vakion tilalle? Vakio kokohan on tuo 185/60-15. Mahtuuko alle pyörimään joku rengas joka kasvattaisi maavaraa, onko kokemuksia?
#5
Adios! En muista oliko tästä threadia aikaisemmin mutta...apukuskin puolelta ei aukea sähköikkunat edestä eikä takaa. Myöskään valo ei pala avausnapin kohdalla, edessä eikä takana, apukuskin puolella. Kuljettajan puolella aukeaa sähköikkunat edessä ja takana. Onko ideoita? Sulakkeet katsoin ja kunnossa olivat. Piuha poikki jossain?

Saattovalot ei syty enää kun kauko-ohjauksella kun avaa ovet. Myöskään ne ei pala ajon jälkeen kuten ennen. Ajaessa xenonvalot toimivat ihan OK. Valokytkin on ollut AUTO -asennossa koko ajan.

Onko kokemuksia tai vinkkejä?

Auto on Skoda Yeti 2.0 TDI vm. 2010 Experience varustelulla.

#6
Yeti / EGR haju
04.10.19 - klo:17:48
Kertoilin toisessa topicissa että ostin vanhan Yetin. Nyt huomasin että EGR ehkäpä reistailee. Autokauppiaan mukaan EGR on jo kahdesti vaihdettu. Paikallaan tyhjäkäynnillä haistaa selvästi oudon hajun auton ulkopuolella. Maskin kohdalle kun menee nuuskimaan niin hajua tulee sieltäkin. Ensin luulin että onpi normi dieselkatku tai DPF-polttohaju sitten muistin vanhan Passatini jossa EGR:n haju tuli ohjaamoon asti tyhjäkäynnillä. Silloin kiihdytyksissä kuului suhinaa myös. Lopputuloksen uusittiin/tulpattiin koko EGR.

Onko muilla kokemuksia Yetin ERG:n sielunelämästä? Oletteko korjanneet tai tulpanneet, ohjelmoineet pois kokonaan?  Vanhassa Superbissa EGR:n tykö pääsi helposti (putsasinkin sen itse joskus) mutta näissä uudemmissa se ei taida ilman purkamista onnistua tietenkään.
#7
Yeti / Vanhan Yeti uusi omistaja kertoo
01.10.19 - klo:10:33
Ostin vm.2010 Yetin 2.0 TDI, ajettu 240tkm. Oli kohtuu edukas hankkia. Autossa oli selkeästi joitakin ruostevaurioita niinku olin ennakkoon lukenut. Täytyy miettiä mitä niille tekisi vai teenkö mitään. Harmikseni edellisillä omistajailla ei ollut hajonnut vielä turbo tai vauhtipyörä, korjaus on kaiketi edessä vielä. Kuluvaa osaa tietty ovat. EGR oli vaihdettu jo kahteen kertaan, tämä oli uutta minulle Yetin kohdalla. Huoltovihkoa selatessa huomasin että jakohihna oli vaihdettu 120tkm kohdalla vaikka kirjan mukaan se vaihtuu kaiketi 180-210tkm hujakoilla. Onko noita jakohihnoja aikoinaan vaihdettu varulta etukäteen? 
#8
Roomster / Roomster suksiboksin pituus
29.10.18 - klo:09:28
Tästä oli vanha ketju joskus mutta kaipaisin vinkkejä vielä. Kertokaa, mikä on hyvä pituus suksiboxille Roomsterin katolle? Tuntuu että esim. 225cm pitkä boxi estää takaluukun aukeamisen.
Onko kenelläkään vankkaa kokemusta asian tiimoilta?
#9
Kahina/kihinä kaasutuksen jälkeen tyhjäkäynnillä ihmetyttää. Alussa ajattelin että turbo on vialla, kun vihellys voimistui jokin aika sitten. Myöhemmin painoin kaasua tyhjäkäynnillä ja kun kierrokset laskee sitä seuraa ihmeellinen kahina.
Kaikki tehot ovat tallella, auto tuntuu normaalilta ääntä lukuunottamatta.

Ã,,äni ei tunnu tulevan hihnojen läheltä vaan jostain jopa turbon läheltä?? Nopeasti en osaa sanoa mistä on kysymys.

Auto on vm. 2007-08 Superb 1.9. TDI 85Kw, ajettu 230tkm.

Onko arvon foorumilaisilla vinkkejä?
Tässä videolinkki, ei paras mahdollinen mutta ehkä siitä saa ajatuksen jo...
https://youtu.be/baIaGK2lpXQ
#10
Superb / Superb 205 60 16
14.11.16 - klo:12:58
Tää on vanha aihe mistä löytyi viestiketjuja ennestäänkin mutta jos sallitte niin kyselen vielä kerran.
Alla on nyt vakionastat 205 55 16. tekisi mieli vaihtaa uudet kun alkavat olla jo vanhat. Sopiiko vaihtoehtoisesti 205 60 16 pyörimään Superb ykkösen alle hyvin?

Onko Passat 3BG käyttäjäjiltä tuoreita kokemuksia asiasta. Superb I on hyvin lähellä Passat 3BG autoa teknisesti.
Superbissa ei ole hassumpi maavara noilla vakiokumeilla mutta pieni korotus ei olisi pahasta jos rengas vaan mahtuu pyörimään. Roiskeläppäähän voi lyhentää jos tekee tiukkaa.

Muistelin että passat 3C-autossa jotkut laittoivat 205 60 16 kumit alle mutta siinä pohjarakenne oli jo erilainen tähän vanhaa Superbiin verrattuna.

Oliko tietoa tai kokemusta kellään?
#11
Katselin takakontin valoa ja irrotin valon muovisuojan nähdäkseni että minkälainen polttimo siellä palaa. Heti kun sain muovisuojan irti paikoiltaan kuului napsahdus ja sisävalot ja keskuslukkko lopetti toimintansa. Polttiimoon en ehtinyt koskea.Tapahtumahetkellä en ollut irrottanut ennakkoon mitään sulakkeita (mikä olisi ollut varmasti järkevää) ja lampussa paloi valo mutta avaimet olivat pois virtalukosta. Noh, vaihdoin sulakkeen nro. 14 joka on ohjekirjan mukaan on keskuslukko/sisävalot. Mitään ei tapahtunut. Onko vinkkejä? Auto on Superb I 1.9 TDI vm. 2008.
#12
Superb 3U raitisilmasuodatin ja moottorin ilmasuodattimen vaihto onnistuu kätevästi myös itseltä eikä maksa paljon. Löysin netistä hyvän videon.
Onnistunee myös Passat B5 autolle. Videolla tyyppi neuvoo englanniksi hauskalla aksentilla höystettynä homman läpi, myös muita hyödyllisiä niksejä löytyy saman kaverilta.

Ostin Motonetistä uudet suodattimet tiskiltä ja Superbissa oli hyvin tilaa työskennellä konehuoneen lomassa. Itse en ole mikään korjaajatyyppi mutta
kaikki sujui jouhevasti. Helppo homma joka kannattaa tehdä vaikka kerran vuodessa.

Raitisilmasuodatin
https://www.youtube.com/watch?v=GzGsRqYKiEs

Ilmasuodatin
https://www.youtube.com/watch?v=IuoRJI07IEQ
#13
Kirjoitin aiemmin bi-xenon valoista joten en mene syvemmälle tällä erää. Ostin siis Superbin 2008, vanha koppa, ajettu 193tkm.
Vaihdon Altea XL:n pois ja silmään osui Superb joka tuntui koeajossa hyvältä. Auton ostin liikkeestä ennen joulua ja auton ruumiinkieli alkaa avautua nyt.

Parasta Superbissa on rauhallinen kyyti, jousitus ja tottakai hyvät tilat sedaniksi. Kyseessä on 1.9 TDI 85 kW manuaali Active.
Huollot olivat kunnossa ja silmään kaikki tuntui hintaan nähden ok. Olen pistänyt merkille tärinän tyhjäkäynnillä, josta on saanut lukea monta kertaa foorumilla.
Tärinä katoaa kun kierrokset nousevat ja ajossa sitä ei huomaa. Syitä tärinälle voi olla monta ilmeisesti - moottorin perusomainaisuudesta aina rikkinäiseen pumppusuuttimeen.
Mitään ylimääräisiä kolinoita eikä ääniä ei kuulu, eikä kytkimen painallus vaikuta siihen tyhjäkäynnillä.

Onko hyviä veikkauksia?

Toinen johon olen kiinnittänyt huomiota on vaihteisto ja kytkin. Kytkin on vaihdettu 100tkm kohdalla. Vaihdelaatikko tuntuu löysältä ja vaihteet menevät hieman pehmeästi sisään.
Eivät niin sanotusti loksahda kun edellisissä autoissa. Kytkin ottaa todella ylhäältä kiinni, eri tavalla täysin kun edellisissä, Passatissa ja Alteassa. Onko ideoita?
Liikkeestä hommattu auto joten kannattaahan sitä nyt kokeilla ja ihmetellä, jospa saisi liikkeen piikkiin korjattua jotain.







#14
Superb / Superb bi-xenon lähivalo
23.12.15 - klo:22:06
tuli hommattua superb 2008 (vanha korimalli) ja autossa on bi-xenon ajovalot. lähivalo-toiminnossa valot ovat mielestäni sumeat, odotin enemmän kirkkautta.
kaukovalo-asennossa valoa riittää hyvinkin paljon. onko tämä normaalia?

onko muilla kokemuksia? ymmärsin että polttimot ovat d2s-mallia. mistä tietää että polttimot ovat tiensä lopussa . valon määrästä? muistan lukeneeni tm-lehden artikkelistä että d1 ja d2s polttimot alkavat punertamaan kun polttimon ikä on lopussa. vai olenko hakoteillä?
#15
kiinostaisi tuo mr.muscle käsittely...sen verran heikkohermoinen ja kokematon kaveri olen etten uskalla ihan kylmiltään tuohon hommaa alkaa vaikka kuvia ja vieoitakin tuntui operaatiosta löytyvän.

jos jollakulla on kokemusta tai aikaa tehdä se tai opettaa kädestä pitäen vaikka pientä korvausta vastaan, olisin kiitollinen.
asustelen uudellamaalla, voi laittaa viestiä vaikka privaatisti jos kiinnostaa. kiitokset jo etukäteen.
#16
moottori alkoi vinkumaan varsinkin alakierroksilla. ajelin hetken ja vinkuminen hieman voimistui. säikähdin heti että turbo tekee kuolemaa.
ymmärsin kuitenkin että ei välttämättä ole se kyseessä. kurkkkasin konehuoneeseen ja jonkin sortin vuoto siellä oli myös.

tilasin autolle muutenkin jakohihnavaihdon ja ajattelin huollattaa vian samalla, mutta jos jaksatte/pystytte arvailemaan
kuvan perusteella mistä olisi kyse niin antakaa kommentteja. kiitti.

seat altea xl 1.9, manuaali (vm.2009)
ajettu 122tkm

http://telzermedia.com/tdi/IMG_20150829_102904.jpg
#17
moi!

altea xl kaipaa uusia talvikumeja ja vanhat ovat 205/55-16 vakiot.
onko kellään kokemuksia muista renkaista, koosta?

aikoinaan en passattiin tohtinut ostaa 205/60-16 talvirengasta koska oli piirun kalliimpi kun vakio 205/55-16.
olisi ehkä ollut parempi vaihtoehto.

ymmärsin että freetrackissa ainaskin tuo 205/60-16 on käyettty koko.
voisipa siis istua myös xl: alle, mahtuu kaiketi pyörimään ihan ok?

mites 195/60-16? onko mielipiteitä?

kiitos kommenteistä :-)
#18
moro!

onko näin että moottorin valmistusvuosi ei aina ole sama kun auton ns. valmistusvuosi joka lukee rekkariotteessa?
mistä tuon moottorin valmistusvuoden saa selville, onko joku vuosiluku pellin alla helposti luettavissa vai koodi?

itsellä 1.9 TDI vm. 2009 altean moottorin valm. vuosi selvitys käynnissä...

kiitos avusta!
#19
Altea (04-) / Altea vs Altea Xl maavara
22.11.13 - klo:11:18
itsellä oli pari vuotta sitten altea ja maavara oli mielestäni perushenkilöauto-tasoa eli mökkitiellä pohja saattoi raapia hiekkaan vakiorenkailla.

katselin viikko takaperin yhdellä parkkipaikalla että altea xl-autossa olisi silmämääräisesti korkeampi maavara. pitääkö paikkansa?
#20
varashälytin on alkanut piippailemaan. joskus voi olla pitkäänkin hiljaa mutta nyt alkaa monesti vilkuttamaan valoa ja hälyttämään.

tuosta olikin jotain vanhaa juttua täältä, mutta onko kellään mitään kotikonsteja asian hoitamiseksi?
itse en löytänyt mitään nappia pilarista jolla sen olisi saanut hiljaiseksi.
mitään vikailmoituksia ei myöskään tule.

pitkääkö viedä pajalle vai saako tuolle itse tehtyä mitään?
#21
tästä on ollut joskus juttua, mutta aloitan vielä kerran...autossani on egr tulpattuna ja hehkuvalo syttyy hetken ajon jälkeen tulee "engine fault workshop"
saako tätä vikakoodia kokonaan pois ja miten? ainakaan normivikakoodin lukijalla se häviä pysyvästi. onko tietoa ja missä tuon voisi kenties hoitaa. haluaisin pitää tuon tulppauksen.
#22
onko tietoa käykö tuo kuitenkin 3c 2006-> malliin. tekstissä lukee että ei käy. näyttää kuvan perusteella niin samanlaiselta kuin mitä omassani on.
vai onko peräti sama? pitäisi vaihtaa kun hajosi vanha kokonaan. ledejä en ajatellut laittaa tilalle vaan pysytellä näissä vanhoissa. hinta on passeli. onko kokemuksia?

http://www.slamit.net/product/12801/rekisterikilven-valo-bora-tiguan-golf-iv-variant-passat-3bg
#23
täällä on ollut paljon juttua 3c:n radion vaihdosta mutta kysyn vielä.
itsellä on orkkis rcd-300 ja suunnitelen sen vaihtoa.
jotkut ovat laittaneet tilalle esim. jvc:n 2-din soittimen.

onko estettä laittaa 1-din soitin jos ostaa sopivan kehyksen ja johdot.
nuo 1-din soittimen on paljon halvempia näköjään.
onko joku laittanutkin tämmöisen virityksen?

vai onko tämä hölmöläisen ajattelua,
onko tuo 2-din siihen oikeampi vaihtoehto?
#24
Passat 3C (05–10) / Nastarengas
18.09.12 - klo:12:46
hei!

talvi tulee pikkuhiljaa

mikä olisi passat 3c 2.0 tdi vm. 2006 comfortline autoon paras nastarengaskoko?
autossa oli alla 215/55/16 renkaat kun ostin. vaihdoin kesärenkaaksi 205/55/16 kumit, auton maavara laski pikkuisen mutta ajettavuus ei huonontunut lainkaan. 

joku sanoi sen sijaan että 205/55/16 olisi talvella parempi kuin alkup. koko 215/55/16
myös 205/60/16 ja 195/60/16 kokoja on väläytelty mutta niistä ei ole minulla kokemuksia.

onko jollain mielipidettä tai vinkkiä asiasta?
#25
Passat 3C (05–10) / 3c ei starttaa
04.09.12 - klo:15:53
passatti 2006 2.0. tdi ei starttaa.
missähän vika? ei anna mitään varoitusilmoituksia. vika alkoi ensin niin että välillä ei startannut mutta kun tuli puolen tunnnin jälkeen niin sitten
saattoi startata ihan ok. onko arvauksia?

#26
Passat 3C (05–10) / Passat 3c haju
23.07.12 - klo:10:27
Itse olen huomannut että oma passattini vm. 2006 farkku haisee varsinkin tyhjäkäynnillä. Mieleen tulee jopa kerosiinin katku lentokentällä.
Tutkiessani asiaa huomasin että haju tulee konehuoneen puolelta, ainakin luulen niin. Voisiko kyseessä olla joku vuoto? Mikä?
Longlife huolto tulee elokuun lopulla joten siellä se selviää lopulta. Mitä veikkaatte? Onko samoja kokemuksia? DPF tuskin. Kiitos kommenteista etukäteen.
#27
hei!

koukun tosiaan asennutin ja tollanen valo alkoi palamaan, keltainen P ympyrässä näkyy näytöllä.
käskee katsomaan kyllä ohjekirjasta asian mutta
ohjekirja on saksaksi ja en saanut selville missä vika ja miten korjataan.
onko teillä vinkkejä? tietääkö kukaan mistä ohjekirjan saisi netistä esim. englanninkielellä tai jotain.
kiitos jos löytyy teiltä apuja, olen täällä vasta tulokas.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy