Mazda

Aloittaja skula, 13.03.10 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Ton-1

#180
Käväsin itsekin koeajamassa tuon 145 hv manuaalisedanin, tuntuma hyvin pitkälti juuri se mitä odottaa saattaa, jämäkän oloinen, ratti hyvä  8) , yllättävän hyvän alaväännön tarjosi tuo kone, luulenpa että se 165 hv ( jolle ilmoitetaan huonompi maks. vääntö) ei tuo mitään uutta auringon alle. Selkeesti tulee nastojen äänet ja korihumina läpi, todella selkeästi vs. mun vanha B7.

Aika taitaa kuultaa muistot ( edit: tai ei sittenkään, toki tämä nykyinen on jo sitä 'jotain muuta' n. 200 kiloa painavampana ja 25 kilon limppuja pyörittäessään kuin se omistamani Sport Saloon 15 kilon kumi/peltivanneyhdistelmällä) sillä kyllä tuntui hyvältä lähteä kaupan pihalta omalla autolla.

Katsotaan uudestaan jos armoitettu 4-vetoversio näkee päivänvalonsa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Peeveli

Tuli ajan kuluksi käytyä vilkaisemassa näyttelyssä uusi Kutonen. Kaivokselan Inchcapessa oli porukkaa aika tavalla ja muutama mazdailija katsoi minuva Volvoineni joko hämillään tai hitusen virnistellen pihassa kun kaarsin sinne. :D

Olihan se. Kutonen. Siis aivan kaunis. Kaunislinjainen. Paitsi se keula-aukko, siinä on liiallisen yrityksen makua ja vähäsen metsään on menty. Kun vertailin sedanin ja farkun ulkomuotoja, vei makuuni farkku hitusen pidemmän korren. Sedan on toki kiva siinä ettei takalasi kuraannu, mutta jotenkin vaan nykyaikana vain Mersu, Bemari tai Audi menevät sedanina omaan makuuni, en tiedä mistä se johtuu.  Sisältä Kutonen oli tosi positiivinen yllätys aasialaisautoksi. Laatuvaikutelma kokenut huiman harppauksen ja ergonomia hyvä, aivan eri tasoa kuin nyky-Avensis. Tilaa oli kivasti ja penkeissä portaaton selkänojansäätö mikä tuo plussat. Ainoa miinus oli sisällä olleen valkoisen farkun puoli-irrallaan heiluva keskikyynärnoja edessä.

Samalla tuli tsekattua Matukan citymaasturi. Ulkoisesti ei nostattanut tunteita (siis ostohimoa) mutta aina noissa korkeammissa peleissä ilahduttaa mukavalla tasolla oleva penkki eli selkävaivaiselle oiva tyyli istahtaa ja nousta. Maavara vaikutti äkkiseltään aika matalalta, voi olla optinen harhakin.

Hallissa lojui valkoisen ison Jaguaarin vieressä musta Evoque joka piti kanssa koeistua. Malli oli joku teemalla carvalacci eli olikohan 2,2 pure. Antiikkiaski eli manuaali siinä oli ja sisätilat aika askeettiset; mustaa kovaa muovia ja tylyn näköiset tummat kangaspenkit. Evokki pitäisi olla kyllä sillä vaalealla nahkasisustuksella jalopuineen. Edessä ok penkit ja tilaa, takapenkki taas oli jotenkin semmoinen poteromainen jossa istutaan polvet suussa oudossa istuma-asennossa. Tavaratila oli aika pieni cittariin, ei omaa V40:ni suuremmalta vaikuttanut, matalampi se oli.

Loppukaneettina sanoisin että ei nostattanut autokuumetta nämä. Se ei johdu noiden huonoudesta, päinvastoin kaikki lajeissaan hyviä ja asiallisia pelejä,mutta jotenkin vaan nykyisin ei oikeastaan mikään uutuus enää herätä omistamisen halua ja suuria tunteita. Liekö sitä tämä autohulluus on tulossa tiensä päähän...

Hoffi

Tänään käväisin Mazda-näyttelyssä tutustumassa uuteen kutoseen. Muotoilultaan mielestäni todella onnistunut, sisätilatkin oikein laadukkaan tuntuiset. Mutta miten ihmeessä niinkin kookkaaseen autoon on tehty niin käsittämättömän ahdas oviaukko. Tuo jo yksinään sai minun kiinnostukseni, muuten hienoa autoa kohtaan, lopahtamaan täydellisesti. Katselin oman koeistumisen jälkeen sivummalta muutaman muunkin autoon istumista ja sieltä pois nousemista, enkä ollut ainoa jolla pää kolahteli karmeihin.
VW Amarok Highline 2,0 TDI 132kW 4MOTION Autom. BMT -13
Audi A8 4.2 quattro -99
Chevrolet Captiva LTZ 2.2D 135 A AWD -12

pantero

Olen tuolla Tiguanin ketjussa luvannut kommentoida CX-5:n kokemuksia täällä. Ehkä on tarpeen pikkuhiljaa aloitella.

Ensimmäisenä yleinen talvikäyttö. Talviajosta myöhemmin, kunhan kaikki kevään liukkaat on ensin koettu.

Kuten aikoinaan Tigusta totesin, tuntuu siltä kuin sen talvisuunnittelu olisi jäänyt osittain kesken. Yeti on talvikäytössä parempi takaluukkua lukuunottamatta. En ajatellut ruveta niitä tässä tarkemmin ruotimaan. Jokainen voi fundeerata tykönään. Kerron vain tuoreita CX-5 kokemuksia.

CX-5:n talvitoimintojen suunnittelutiimi on näköjään kotoisin Sapporosta. Mazdassa talvikäytön perusjutut on kunnossa:

   ++tuulilasinpyyhkijät kääntyvät pystyyn(irti lasista) missä asennossa tahansa( ja pysyvät myöskin siinä) ihan mekaanisesti ilman, että autoon pitää mennä sisälle jotain vipuja vääntelemään.
   +konepellin ja tuulilasin välinen kouru on muovilistoitettu niin, että toiseen suuntaan on helppoa vetää kaikki lumi ja jää pois. Kourun toisessä päässä on selkeä syvennys, johon on moottoritilasta johdettu lämmintä ilmaa. Toimii sulattavana 'sadevesikaivona'.
   +takaluukku aukeaa ongelmitta vaikka lunta olisikin takapuskurin päällä. Jos moottori käy, pitää muistaa vetää kasijärru päälle.
   ++ovien alaosassa on muovihelmat, jotka taittuvat pitkälle ovien alle. Kynnys on suojassa. Ei tarvita erillistä puhdistusta ja vaatteet pysyvät puhtaana.

   - keulan alempi ilmanottoritilä on varsin alhaalla(n. 30 cm). Takana on heti jäähdytyssäleikkö. Ei kannata paljon yli 30 cm lumessa ajaa ilman aukon suojausta.
   - ovea aukaistessä katolta putoaa lunta istuimelle. Tämä taitaa olla kaikkien nykyautojen vaiva,kun kattokourut ovat poistuneet ja sivutuuliherkkyyttä pienennetään muotoilulla. Hoituu sillä,että lumiharja säilytetään peräkontissa, josta se ensin kaivetaan esille ja sitten putsataan oven ympärystät huolellisesti.

Hauska ilmiö muuten, että jos konepellillä on tukevasti kiinnijäätynyt hanki (5cm paksu), sen saa kätevästi pois käyttämällä moottorin lämpimäksi paikallaan. Kun lähtee liikkeelle ja painaa vähän jarrua, koko lumipatja liukuu siististi auton eteen. On tullut tehtyä jo pari kertaa!

Kun Yetin ja Tigunkin pystyy putsaamaan tavallisella Kungsin lumiharjalla, Mazdassa tarvitaan kyllä se Kungsin pidennetty malli.

pantero

Tämän talven kovimmat pakkaset ovat toivottavasti jo takanapäin. Täälläpäin mittasin alimmillaan -31 C. Tässä toisessa tietopläjäyksessä käsitellään CX-5:n lämmitystä.

Mazdassa ja Yetissä on jäähdytysnestekiertoon asennettu lisälämmitin sekä PTC-vastus. Tigussa oli tehdaswebasto käyttökytkimellä ja kellolla.

Webastohan on näistä kätevin ja nopein, mutta talven 2011 pakkasissa se ei muutaman kerran käynnistynyt silloin kun piti. Saattoi johtua dieselistä. Samoin sen käyttö oli aika kömpelöä kytkentälaitteen pienestä koosta johtuen. Nykyisinhän kaukokäyttö onnistuu jo puhelimellakin.

Valinta Mazdaan oli helppoa, kun tehtaalla asennettua webastoa ei saanut. Jälkiasennus Suomessa lienee mahdollista, mutta kun aukaisi konepellin ja kurkkasi sisään--liian paljon purettavaa.

Nestekiertoinen lisälämmitin riittää hyvin ainakin täällä Etelä-Suomessa. Peukalosääntönä -30C -->3tuntia, -20 C -->kaksi tuntia ja -10 C -->yksi tunti tolpassa riittää.

Mazdassa ei ole lämpömittaria, vaan valot. Kierroslukumittarista näkee, onko tolpassa oltu riittävän kauan, jos käynnistyksen jälkeen kierrokset asettuvat heti normaalille tyhjäkäyntialueelle. Muuten aluksi kierrokset ovat vähän korkeammalla. Mazdan PTC-elementti tuntuu tehokkaalta. Auto lämpiää suhteellisen nopeasti. Tuulilasin lämpöpuhallus on varsin tehokas. Matka-ajossa -10 Câ€" -15 C:ssä lämpö on riittänyt. Kovemmissa pakkasissa matka-ajoa ei ole testattu ja taitaa jäädäkkin tältä talvelta.

Tietyssä kelissä( nollan paikkeilla, jäätävä sade) kaikissa kolmessa autossa tuulilasinpyyhkimet jättävät osan pyyhkimättä. Lisäksi pyyhkimiin kerrostuu jäätä. Tuulilasin lämpöpuhallus auttaa vain osittain. Suomessa-asumisen haittapuolia...

Istuinten lämmitys on painokytkimellä, kuten Yetissäkin. Säätö onnistuu hyvin sormikkaat kädessäkin(Mazdassa kohtuullisesti ja Yetissä hyvin) toisin kuin Tigussa, jossa säätö on pienellä pyörällä. Kaikki lämmittävät kyllä ihan ok, mutta Tigussa ristiselän alue oli laajempi ja miellyttävämpi.

Ovipeilien ja takalasin lämmitys säädetään samasta kytkimessä, jossa 15 min ajastin. Minusta parempi toteutus kuin Vagien erilliset.

Eli yhteenvetona lämmön puolesta on toistaiseksi Mazdassakin pärjätty.

pantero

Hei, missä ovat muut CX-5 kuskit? Kokemuksia kaivattaisiin. En kai nyt ole ainoa, joka sillä kaahailee...

Kyllähän nämä vagarena sivut  ovat parhaat yleiseen auto- ja merkkikohtaiseenkin keskusteluun. Täällä käsitellään kaikkia automerkkejä( ehkä hiukan vag-silmälasien läpi, mutta eihän se haittaa). Sivut soveltuvat ihan hyvin Mazdallekin. Niin ja onhan täällä joskus perusteellista puhetta Vag-kulkineistakin.

Mazdalla lienee jotain suomi24-pohjaisia ja nyttemmin juuri suljetuksi muodostunut Mazdago sivusto( joka lienee kerhotyyppinen, legendaarisen 323F:n ympärille aikoinaan muodostunut?). Mielestäni eivät kilpaile tämän kanssa.

Kuluuko kaikki vapaa-aika ohjekirjoja tutkaillessa? Kannattaa ensin kysellä täältä. Sivustolla majailee vahvoja osaajia, jotka hallitsevat kaikkia merkkejä. Kannattaa lisäksi lukea myös yleisiä aiheita. Hyviä vinkkejä löytyy joka lähtöön.

jtni

#186
Lainaus käyttäjältä: pantero - 13.02.13 - klo:11:47
missä ovat muut CX-5 kuskit?
Odottavat, että jokin laiva rantautuisi suomeenkin:) Hyvin ilmeisesti ainakin euroopassa myynti vetää, kun ei laitteita suomeen tunnu saavan ajallaan.
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

nemos

Lainaus käyttäjältä: jtni - 13.02.13 - klo:12:08
Odottavat, että jokin laiva rantautuisi suomeenkin:) Hyvin ilmeisesti ainakin euroopassa myynti vetää, kun ei laitteita suomeen tunnu saavan ajallaan.

Eikös noita ollut pari sataa myyty Suomessa viime vuonna. Luulisi, että kapasiteettia olisi vähän enempäänkin. Ihmeellinen myyntimäärä mielestäni: auto on hyvä ja hinta kilpailukykyinen.
Volvo XC60 T8 Inscription

jtni

Kyllähän noita liikenteessä välillä näkee. Mutta luulisi kyllä näkyvän enemmänkin kun paketti on aika hyvä. Dieseliä ei ole vielä tullut ajettua mutta bensa versio tuntui kyllä erittäin hyvälle. Varusteetkin alkaa olla kohdallaan.

Tuossa aikaisemmin mainittu takalasin ja peilin lämppärien toiminta sekä istuintein lämmitys on myös omasta mielestä mazdassa volkkarin perinteistä säätörullaa paljon parempi.

Valopuoli tuossa CX-5:ssä oli pienoinen pettymys, onhan xenonit paremmat kuin esim. oman kuutosen avuttomat lähivalot mutta kuitenkin odotin xenon valoilta enemmän. Varsinkin pitkissä jää keila yllättävän matalaksi.
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

kapsu

Lainaus käyttäjältä: pantero - 13.02.13 - klo:11:47
Mazdalla lienee jotain suomi24-pohjaisia ja nyttemmin juuri suljetuksi muodostunut Mazdago sivusto( joka lienee kerhotyyppinen, legendaarisen 323F:n ympärille aikoinaan muodostunut?). Mielestäni eivät kilpaile tämän kanssa.
Mazdago on(oli?) kyllä suht aktiivi, kaikkien mallien sivusto, missä tuli liikuttua kun on M6 GH taloudessa mutta tuo sivusto tosiaan muuttui helmikuussa member-only tyyppiseksi ratkaisuksi.
323fclub.com on oma juttunsa.

Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

pantero

Lainaus käyttäjältä: jtni - 13.02.13 - klo:12:08
Odottavat, että jokin laiva rantautuisi suomeenkin:) Hyvin ilmeisesti ainakin euroopassa myynti vetää, kun ei laitteita suomeen tunnu saavan ajallaan.

Omaani odotin aika tarkalleen 7 kuukautta. CX-5:n valmistuskapasiteettia Japanissa on lisätty viime vuoden loppupuoliskolla, joten toimitusaikojen pitäisi kai vähitellen lyhentyä.

Mazdaa on kai perinteisesti saanut suhteellisen nopeasti, kun useimpia autoja on ollut maassakin. Nyt CX-5:n ostajalla onkin uusi tilanne, kun toimitusaika on kuukausia. Kuitenkin useimpia Euroopassakin valmistettavia autoja joutuu odottelemaan vähintään tuon 3 kk.

pantero

Taas on TM pistänyt talviautot paremmuusjärjestykseen TM 4/13. Ihan OK testi, mutta oma kiinnostukseni vähän lopahti kun ilmeni, että autot olivat 2-vetoisia ja varustetut kaikki samoilla Hakkapeliitta R kitkarenkailla. Nelivetoa ja nastarenkaita ei ollut testissä mukana.

No Mazda 6 arvot hiukan kiinnostivat. Autohan sijoittui 9/20. Mutta sitten rupesin ihmettelemään ajokokeiden tuloksia:

   -Mazda 6:lla oli paras aika lumipintaisella radalla!!

   -Mazda 6 oli kuuden parhaan joukossa mutkaisessa ylämäessä( mäen pinta ?)

   -Mazda 6 oli joukon viimeinen jääradalla!!

TM:n testaajatkin tuntuivat ihmettelevän tätä. Kun kyse on kitkarenkaan ja jään välisestä kitkasta, johon vaikuttavat aika monet tekijät( lämpötila ja ilman kosteuspitoisuus nyt ensimmäisenä) miten on  samanlaiset ominaisuudet saatu pysytettyä kaikille autoille? Kuten tiedämme, jään liukkaus on usein hyvin pienestä kiinni. Eri jarrutuskokeissa jäällä Mazda oli sitten taas keskijoukossa.

Joukon kahden takavetoisen(BMW ja GT86) käyttäytyminen oli loogista, ne olivat joukon hännillä kaikissa näissä kolmessa ajokokeessa. Kun BMW:stä napsastiin kaikki elektroniset härpäkkeet pois päältä, se kohensi suoritustaan roimasti, paitsi taas tuossa jääkokeessa. Jarrutuskokeissa jäällä bemari oli sitten taas keskijoukon paremmalla puolella.

Joka tapauksessa, jos tähän testiin on uskominen ja päätää ottaa kitkarenkaat uuteen Mazda 6:een, ne on syytä valita erityisellä huolella..

pantero

Lainaus käyttäjältä: jtni - 13.02.13 - klo:12:32
Kyllähän noita liikenteessä välillä näkee. Mutta luulisi kyllä näkyvän enemmänkin kun paketti on aika hyvä. Dieseliä ei ole vielä tullut ajettua mutta bensa versio tuntui kyllä erittäin hyvälle. Varusteetkin alkaa olla kohdallaan.
...
Valopuoli tuossa CX-5:ssä oli pienoinen pettymys, onhan xenonit paremmat kuin esim. oman kuutosen avuttomat lähivalot mutta kuitenkin odotin xenon valoilta enemmän. Varsinkin pitkissä jää keila yllättävän matalaksi.

Ohessa omia huomioitani CX-5:n valoista.

CX-5:sessani on kääntyvät kaksoisksenonit.

Lähivalot ovat erinomaiset ja valaisevat myös pitkälle metsänpuolelle. Yhtähyvät kuin Tigussa ja paremmat kuin Yetissä( jossa lähivalo rajautuu turhan lyhyeksi).

Pitkät valot ovat mielenkiintoiset. Ne häviävät valotehossa sekä Tigulle, että Yetille, mutta ei niitä ihan surkeiksikaan voi väittää. Valo kantaa varsin pitkälle, mutta siis hieman heikompitehoisena.

Kaarrekääntyvyys toimii hyvin ajettaessa mutkaista tietä, mutta kokonaisuus ei ole niin selkeä kuin Vageissa(joissa on mm. käynnistettäessä tapahtuva itsetestaus).

Kaukovalotoiminta on parasta suoralla kaksikaistaisella tiellä. En ole sitä vielä oikein käyttänyt, kun selkärangassa on vielä kaukovalojen käsikäyttö. Tämä toimii lähinnä varmistuksena, jos ei huomaisikaan vaihtaa lyhyille.

Sumuvalot, huomiovaloautomatiikka, sisävalot, ym. OK.

_____________________________________________________________________________________________________________

Todettakoon, että uuden Mazda6:n valot saivat tuossa TM:n talvitestissä arvosanan 8, kun ainoastaan voittaja-Volvo sai 9. Eli suht hyvin asemoituu tähän uusautokantaan.

kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 13.02.13 - klo:18:23
Taas on TM pistänyt talviautot paremmuusjärjestykseen TM 4/13. Ihan OK testi, mutta oma kiinnostukseni vähän lopahti kun ilmeni, että autot olivat 2-vetoisia ja varustetut kaikki samoilla Hakkapeliitta R kitkarenkailla. Nelivetoa ja nastarenkaita ei ollut testissä mukana.

No Mazda 6 arvot hiukan kiinnostivat. Autohan sijoittui 9/20. Mutta sitten rupesin ihmettelemään ajokokeiden tuloksia:

   -Mazda 6:lla oli paras aika lumipintaisella radalla!!

   -Mazda 6 oli kuuden parhaan joukossa mutkaisessa ylämäessä( mäen pinta ?)

   -Mazda 6 oli joukon viimeinen jääradalla!!

TM:n testaajatkin tuntuivat ihmettelevän tätä. Kun kyse on kitkarenkaan ja jään välisestä kitkasta, johon vaikuttavat aika monet tekijät( lämpötila ja ilman kosteuspitoisuus nyt ensimmäisenä) miten on  samanlaiset ominaisuudet saatu pysytettyä kaikille autoille? Kuten tiedämme, jään liukkaus on usein hyvin pienestä kiinni. Eri jarrutuskokeissa jäällä Mazda oli sitten taas keskijoukossa.

Joukon kahden takavetoisen(BMW ja GT86) käyttäytyminen oli loogista, ne olivat joukon hännillä kaikissa näissä kolmessa ajokokeessa. Kun BMW:stä napsastiin kaikki elektroniset härpäkkeet pois päältä, se kohensi suoritustaan roimasti, paitsi taas tuossa jääkokeessa. Jarrutuskokeissa jäällä bemari oli sitten taas keskijoukon paremmalla puolella.

Joka tapauksessa, jos tähän testiin on uskominen ja päätää ottaa kitkarenkaat uuteen Mazda 6:een, ne on syytä valita erityisellä huolella..
Omassa kutosessa Continentalin kitkat ja pidon suhteen ei ole ollut mitään valittamista normi ajossa etelä-suomen vaihtelevissa keliolosuhteissa.Tosin ei niitä rajoja pidon suhteen ole tullut haettua, kuten testeissä tehdään.

pantero

#194
Lainaus käyttäjältä: kolli - 13.02.13 - klo:20:23
Omassa kutosessa Continentalin kitkat ja pidon suhteen ei ole ollut mitään valittamista normi ajossa etelä-suomen vaihtelevissa keliolosuhteissa.Tosin ei niitä rajoja pidon suhteen ole tullut haettua, kuten testeissä tehdään.

Mazda6:ssahan on testin suurimpia renkaita halkaisijaltaan (68 cm). Vain Mokassa taisi olla vielä suuremmat( 69 cm). Maavaran lisäksi suuret renkaat yhdistetään yleensä hyvään liikkumiskykyyn lumessa. Tämänhän Mazda6:n lumiratatestin voittokin osoitti. Mitkä ovat omat kokemuksesi lumessa möyrimisestä? Tänä talvenahan sitä on saanut kohtuullisesti harrastaa.

TM:n mukaan testit pyrittiin tekemään noin vuorokauden sisällä, käyttäen aina välillä verrokkiautoa olosuhteiden pysyvyyden testaamiseksi. Testissä ollut Mazda6 oli farmari, jossa painonjakautuma ja pitkä akseliväli ovat epäedullisia jääradan mutkissa ja pidon rajoilla. TM:n talvirengastestissähän Hakkapeliitta R oli paras kitkarengas lumella, mutta jäällä se hävisi esim. Contille. Kiihdytyksessä jäällä, jota tällä jääradalla tarvitaan, se oli vain keskinkertainen.

Kaikki tämäkin huomioonottaen on vaikea ymmärtää jääratatestin tulosta Mazda6:n osalta suhteessa muihin. Varsinkin kun käytös lumella on ollut erinomaista. Ettei vaan jään kitkaominaisuudet olisi muuttuneet...


kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 14.02.13 - klo:08:05
Mazda6:ssahan on testin suurimpia renkaita halkaisijaltaan (68 cm). Vain Mokassa taisi olla vielä suuremmat( 69 cm). Maavaran lisäksi suuret renkaat yhdistetään yleensä hyvään liikkumiskykyyn lumessa. Tämänhän Mazda6:n lumiratatestin voittokin osoitti. Mitkä ovat omat kokemuksesi lumessa möyrimisestä? Tänä talvenahan sitä on saanut kohtuullisesti harrastaa.

TM:n mukaan testit pyrittiin tekemään noin vuorokauden sisällä, käyttäen aina välillä verrokkiautoa olosuhteiden pysyvyyden testaamiseksi. Testissä ollut Mazda6 oli farmari, jossa painonjakautuma ja pitkä akseliväli ovat epäedullisia jääradan mutkissa ja pidon rajoilla. TM:n talvirengastestissähän Hakkapeliitta R oli paras kitkarengas lumella, mutta jäällä se hävisi esim. Contille. Kiihdytyksessä jäällä, jota tällä jääradalla tarvitaan, se oli vain keskinkertainen.

Kaikki tämäkin huomioonottaen on vaikea ymmärtää jääratatestin tulosta Mazda6:n osalta suhteessa muihin. Varsinkin kun käytös lumella on ollut erinomaista. Ettei vaan jään kitkaominaisuudet olisi muuttuneet...



Ei mitään ongelmia ole ollut lumipöpperössä ajaessa.Itse asiassa ollut tosi vaivatonta niin polanteiden ylitys kuin liikkeellelähdöt esim. liikennevaloista.Tätä tunnetta varmaan korostaa se,että alkutalvi tuli taiteiltua takaveto/kitka yhdistelmällä.

kolli

Toinen tankkaus tuli tänään suoritettu uuteen kutoseen.Ajetun matkan ja tankkiin menneen bensan määrä antoi laskutoimituksen jälkeen kulutukseksi 7, 02 l/100km.Ajosuoritteet samanlaisia kuin aiemmin kertomani tässä ketjussa.Sää on kyllä ollut leudompi mikä varmasti vaikuttaa, kun ei ole sitä esilämmitystä.Alkaa vaikuttamaan siltä, että "skyactive" teknologia saattaa oikeasti toimia.Malli on siis Premium plus automaatti sedan ,165hv koneella.

pantero

Lainaus käyttäjältä: kolli - 14.02.13 - klo:17:58
Toinen tankkaus tuli tänään suoritettu uuteen kutoseen.Ajetun matkan ja tankkiin menneen bensan määrä antoi laskutoimituksen jälkeen kulutukseksi 7, 02 l/100km.Ajosuoritteet samanlaisia kuin aiemmin kertomani tässä ketjussa.Sää on kyllä ollut leudompi mikä varmasti vaikuttaa, kun ei ole sitä esilämmitystä.Alkaa vaikuttamaan siltä, että "skyactive" teknologia saattaa oikeasti toimia.Malli on siis Premium plus automaatti sedan ,165hv koneella.

Bensakoneeksi vaikuttaa varsin kohtuulliselta. Osaako jo sanoa, miten suhtautuu ajotietokoneen näyttämään kulutukseen?

Minulla CX-5:n ajotietokone näyttää kulutuksen talvirenkailla +4%. Ensimmäinen auto, jossa virhe on näinpäin. Tigussa oli -10% ja Yetissä -8%.

CX-5:n kulutuksesta en osaa vielä sanoa paljoakaan, siksi poikkeuksellisissa olosuhteissa ja peräkärrykombinaatioilla on tullut ajeltua. Yhden pidemmän vertailumatkan perusteella(talvirenkaat ja peräkärry) voisi arvioida, että ehkä hiukan pienemmällä kulki, kuin Tigu. Lähiöajossa moottorin lämmitys vaikuttaa ja kertyneitä kilometrejä on vielä liian vähän. Täytyy odottaa kesäkelejä, jotta kunnollisempaa vertailua ja mittausta voi tehdä.

kolli

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.02.13 - klo:11:32
Bensakoneeksi vaikuttaa varsin kohtuulliselta. Osaako jo sanoa, miten suhtautuu ajotietokoneen näyttämään kulutukseen?

Minulla CX-5:n ajotietokone näyttää kulutuksen talvirenkailla +4%. Ensimmäinen auto, jossa virhe on näinpäin. Tigussa oli -10% ja Yetissä -8%.

CX-5:n kulutuksesta en osaa vielä sanoa paljoakaan, siksi poikkeuksellisissa olosuhteissa ja peräkärrykombinaatioilla on tullut ajeltua. Yhden pidemmän vertailumatkan perusteella(talvirenkaat ja peräkärry) voisi arvioida, että ehkä hiukan pienemmällä kulki, kuin Tigu. Lähiöajossa moottorin lämmitys vaikuttaa ja kertyneitä kilometrejä on vielä liian vähän. Täytyy odottaa kesäkelejä, jotta kunnollisempaa vertailua ja mittausta voi tehdä.

Mulla kutosessakin ajotietokone näyttää isompaa kulutusta kuin todellinen.Edellisessä tankkauksessa ero oli 0, 4 litraa pienempi mitattuna.Pienihän toi ero on mutta poikkeuksellisen siitä kyllä tekee  juuri tuo +merkkisyys.Lisäksi ajotietokone hyvin varhain suosittelee tankkaukseen menoa.Viimeksi oli n. 15 litraa jäljellä kun tankkasin.

Ton-1

Varsin levollisia kulutuslukemia oli Start:in porukka saanneet koeajamalleen farkku-Kutoselle, enempi maantievoittoinen keskari alle 7 ja sitten se hieman lisääntyneen kaupunkiosuuden kulutus yli 7.

Oma Sport Saloon vei kaupungissa 10 !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

imoth

Isä tilas tällaisen:
Mazda 6 Sport Wagon 165 hv bensa automaatti Premium Plus Business, Meteor Grey -värillä (sis. navigaattorin)

Talvirenkaat vielä valitsematta, ehkä 16" vanteilla Hakkapeliitta 8:t. Vai onko Continentalilta tulossa nastarengaspäivitystä?

Olisin itse ottanut BMW 320i xDrive automaatin (kalliimpi) tai odottanut uutta Octaviaa (nelivetona?), mutta minähän en autoa maksa. Kerrotaan kokemuksia kun auto saapuu. Auto menee rekisteriin kesäkuussa, jos ihmeitä ei tapahdu.
Octavia 1.0 TSI DSG Combi Style MY2017
Ex: Octavia 1.4 TSI DSG HB Elegance -09

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: pantero - 14.02.13 - klo:08:05
Kaikki tämäkin huomioonottaen on vaikea ymmärtää jääratatestin tulosta Mazda6:n osalta suhteessa muihin. Varsinkin kun käytös lumella on ollut erinomaista. Ettei vaan jään kitkaominaisuudet olisi muuttuneet...

Se olisi huomattu referenssiautolla, jota itsekin totesit käytettävän. En pitäisi mitenkään kummallisena, ettei raskas pitkä tahmeaohjauksinen auto ole kitkarenkailla parhaimmillaan jääradalla.
Kiitokset mukavasta foorumista.

pantero

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 19.02.13 - klo:17:08
Se olisi huomattu referenssiautolla, jota itsekin totesit käytettävän. En pitäisi mitenkään kummallisena, ettei raskas pitkä tahmeaohjauksinen auto ole kitkarenkailla parhaimmillaan jääradalla.

Olet oikeassa siinä, että jääkoe ei ollut varmaankaan farkkumazdan parasta aluetta. Yritänkin vain ymmärtää, miksi auto, joka lumiradalla käyttäytyy parhaiten, on taas jääradalla heikoin. Ja selvästi, sillä jääradan aika on 4 s heikompi kuin toiseksi huonoimmalla( Citroen). Se kertoo, että Mazda on menettänyt täydellisesti pidon. Muuten, Citikka oli lumiradallakin kolmanneksi huonoin( jonka siis Mazda voitti).

Jarruruskokeessa jäällä Mazda oli sitten taas joukon keskivaiheilla ja jarrutuskokeessa lumella sillä oli toiseksi paras jarrutusmatka. Eli pitoa ja ominaisuuksia näissä kokeissa löytyy.

Kun jääradan testaus tehtiin 20 autolla ilmeisesti useampaan kertaan, ehkä eri ajajillakin ja aina välillä referenssiautollakin, meneehän siihen aikaa julmetusti. TM puhuu noin vuorokaudesta ja pidemmästäkin. Lumiradalla on helpompi uskoa, että se pysyy suht samanlaisena, mutta jääradalla ainakin minulle jäi pieni epäilys, että kitkaominaisuudet eivät ehkä olleetkaan samanlaisia kaikilla autoilla hyvästä testijärjestelystä huolimatta...

No, ei näitä kannata varmaankaan enempää pohtia, testihän on asianmukaisesti tehty, tulos on julistettu, vahvistettu ja hyväksytty. Siirretään katse kohti seuraavia testejä...

Henkku


toukopouko

Onkohan näissä Mazdan 2.2 MZR-CD dieseleissä muuta eroa kuin softa ?

120 kW/163 hv   360 Nm
136 kW/185 hv  400 Nm

Oma on siis tuo 163hp versio ja auton softaus on mielessä. Eräs softapaja tarjosi kahta eri softaa autooni:

Taso1: 193hv ja 430Nm
Taso2: 215hv ja 455Nm

Tiukempi softa tietysti toisi jo aika reippaasti ruutia lisää, mutta luonnollisesti mietityttää koneen ja ennenkaikkea kytkimen kestävyys. Jos taas tuo oma 163hp versio on voimansiirroltaan ja koneeltaan identtinen tuon 185hp version kanssa, niin sitten varmaan tiukemmankin softan uskaltaisi ihan huoletta ottaa.

Sattuisko palstalaisilla olemaan tietoa ?

kolli

Jälleen hiukan uuden 6 matukan kulutuksesta.Tuli ajettua reilu 400 km. työmatka ja kulutus oli 5, 7 l. satasella.Siistiä ajoa talvirajoituksilla  ajotietokoneen näyttäessä keskinopeudeksi 78km/h.Ei paha kulutus bensa vaparille kera automaatin.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: kolli - 23.02.13 - klo:13:13
Tuli ajettua reilu 400 km työmatka ja kulutus oli 5,7 l satasella.

Onko tuo ajotieturin kertomaa vai tankilla mitattua? Jos ensimmäistä, niin onko ajotieturin virheen koosta ja suunnasta tietoa?

Taky

Lainaus käyttäjältä: kolli - 23.02.13 - klo:13:13
... kulutus oli 5, 7 l. satasella.
Ei paha kulutus bensa vaparille kera automaatin.

No ei jos tankkauksesta laskettu, Focuksen litraisella padalla manuaalina menee 5.8-5.9L/100km keskikulutuksella tankkauksista laskettuna.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

kolli

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 23.02.13 - klo:13:30
Onko tuo ajotieturin kertomaa vai tankilla mitattua? Jos ensimmäistä, niin onko ajotieturin virheen koosta ja suunnasta tietoa?
Tankilla mitattu.Trippimittarin tarkkuudesta ei tietoa.Tässä uudessa kutosessa ajotietokone on näyttänyt isompia kulutuslukemia, mitä tankilla käynti on osoittanut.Samoja kokemuksia on CX-5 omistajilla.

Taky

Lainaus käyttäjältä: kolli - 23.02.13 - klo:13:45
Tankilla mitattu.

Millähän Mazdan dieselit mahtaakaan mennä jos bensa menee alla kuuden litran/satku....

Yhdistetty:
Bensa 1998cm2  5,5 (145hv) 6,0 (165hv) 6,0 (165hv /automat)

Diesel 2184cm2  4,2 (150hv) 4,8 (150hv automat) 4,5 (175hv) 4,8 (175hv automat)

Pieniä on lukemat tuon kokoiselle kulkijalle.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy