autoveron poistuminen/uuden auton tilaaminen

Aloittaja Occu14, 18.01.17 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

Miten veromuutoksen vaikutukset kompensoidaan uuden auton ostaneille?

Täysimääräinen kompensointi Tullin verokäytännön mukaisesti
Osittainen hyvityskompensointi kaikille alle 3v autoille vuosivähennyksen mukaan
Kiinteä autoveronpalautus vain 2017 auton ostaneille
Ei pidä kompensoida millään tavalla
Aivan sama, autoilijat maksaa kuitenkin viulut

kimppikoo

Valtionvarainministeri Orpo kertoo YLEn haastattelussa:

"Orpo sanoi, että valtiovarainministeriön näkökulmasta kaikki markkinahäiriöt ovat huono asia. Autokaupan häiriötilanne on Orpon mielestä lisäksi täysin turha.

â€" Toivon, että minun viestini tässä siitä, että ei valtiovarainministeriössä eikä hallituksen päätöksillä olla valmistelemassa mitään muutoksia autoveroon eikä ajoneuvoveroon eikä polttoaineveroon, rauhoittaa tilanteen, Orpo totesi."

Eli mitään muutoksia ei olekaan tulossa :D

Ambientti

Niin mutta toisaalta kun tämä selvitys tuli nyt, niin eihän siellä etukäteen voida olla valmistelemassa mitään veromuutoksia. Ja olisi sekin aika outoa jos pari päivää selvityksen jälkeen oltaisiin jo veromuutoksia suunnittelemassa. Että ei se sano mitään siitä onko muutoksia tulossa, niitä ei vaan juuri tällä hetkellä ole vielä vireillä.

pasuunaC3

Niin minäkin veikkaan! ELI nyt auton ostajille jotka meinaa uusia ostaa PITÃ,,Ã,, kertoa meinataanko niitä autoveroja pudottaa vai ei. Ei tässä monikaan uusia osta ennenkun tämä asia on selvä. Ei mene montaa autoa edelleen kaupaksi tänä vuonna.
..paras olisi lupaus että veroja saa takautuvasti takaisin mikäli eduskunta vielä päättääkin veroja laskea..
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

Eka Golf

Ostin (vaihdoin) vaimolle vajaa vuosi sitten uuden vähäpäästöisen. Hankintavero oli pienempi kuin vuodessa vakuutusmaksut, omistusvero ja polttoainevero!  8)
Eli tuo hankintavero on aika pieni jos tyytyy peruskulkineeseen?  8)

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 21.01.17 - klo:21:48
Ostin (vaihdoin) vaimolle vajaa vuosi sitten uuden vähäpäästöisen. Hankintavero oli pienempi kuin vuodessa vakuutusmaksut, omistusvero ja polttoainevero!  8)
Eli tuo hankintavero on aika pieni jos tyytyy peruskulkineeseen?  8)
Eli kilometrejä tulee kuin kaupparatsulla, vakuutukset maksaa tuhansia tai sitten sähköauto/hybridi?

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 21.01.17 - klo:22:06
Eli kilometrejä tulee kuin kaupparatsulla, vakuutukset maksaa tuhansia tai sitten sähköauto/hybridi?
Väliraha oli niin pieni että "lisäveroa" ei voinut olla kuin muutama satku, siis muutosta entisen 2v vanhan veroon?  8)
Minähän vaihdoin vanhan veron uuteen ja lisäksi hankintavero hieman pieneni vuoden alusta?  :-X

Iero

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 21.01.17 - klo:21:48
Ostin (vaihdoin) vaimolle vajaa vuosi sitten uuden vähäpäästöisen. Hankintavero oli pienempi kuin vuodessa vakuutusmaksut, omistusvero ja polttoainevero!  8)
Eli tuo hankintavero on aika pieni jos tyytyy peruskulkineeseen?  8)


Niin minäkin vaimolle😀
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

cannon

Ihan turhia spekulaatiot autojen hintojen laskusta jos autovero poistuu. Sinä päivänä kun vero poistuu verottomat hinnat pompsahtaa jotakuinkin samalla summalla. Autokauppa korjaa potin tästäkin. Halpoja autoja ei Suomeen saada koskaan.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

TAG

Lainaus käyttäjältä: cannon - 22.01.17 - klo:16:49
Ihan turhia spekulaatiot autojen hintojen laskusta jos autovero poistuu. Sinä päivänä kun vero poistuu verottomat hinnat pompsahtaa jotakuinkin samalla summalla. Autokauppa korjaa potin tästäkin. Halpoja autoja ei Suomeen saada koskaan.
Moni tuntuu vielä luulevan, että tuo Suomenlahti tuossa välissä olisi jotenkin vielä valtameren syvyinen. Vättämäsi kun ei vaan voi millään muotoa pitää paikkaansa yhteismarkkina-alueella, jossa voit 6kk vanhan auton tuoda ilman muuta kuin jonkun satasen rekisteröintikuluilla maasta toiseen. Ei ole mitenkään mahdollista markkinataloudessa, että Suomeen jäisi joku oma poikkeava hintataso

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: cannon - 22.01.17 - klo:16:49
Ihan turhia spekulaatiot autojen hintojen laskusta jos autovero poistuu. Sinä päivänä kun vero poistuu verottomat hinnat pompsahtaa jotakuinkin samalla summalla. Autokauppa korjaa potin tästäkin. Halpoja autoja ei Suomeen saada koskaan.

Jos näin kävisi niin Tallinnaan ja Haaparannalle nousisi aika nopeasti isoja autoliikkeitä suomalaisten tarpeisiin. Kyllä kilpailu pitää huolen siitä ettei hinnat yhdessä maassa voi kovin paljon poiketa muusta Euroopasta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TAG - 22.01.17 - klo:16:57
Vättämäsi kun ei vaan voi millään muotoa pitää paikkaansa yhteismarkkina-alueella, jossa voit 6kk vanhan auton tuoda ilman muuta kuin jonkun satasen rekisteröintikuluilla maasta toiseen.

No eipä tuossa paljoa eroa tule uudenkaan kanssa, jos myyjämaasta saa ostettua ALV:ittomana tai saa sieltä ALV:in takaisin => ALV:ien erotus + rek.maksut tulee siis maksettavaa myyjämaan hinnan päälle 8)

Itse tuossa viime keväänä tuotatin uuden as.vaunun valmistusmaastaan, saksasta kun kotimainen jälleenmyyjä myi vain ei-oota. No hyvä niin, sillä säästöä kaikkien välittäjien, rahtikulujen, ensirekisteröintien yms. jälkeenkin jäi vielä monta tonnia vrt. kotimaisen jälleenmyyjän hinnastoon. Toki myös se että as.vaunuista ALV maksetaan vain myyjämaahan, oli oma tekjänsä tässä tuomaan tuota lisäsäästöä :) Ja luonnollisesti jos olisin itse päässyt hakemaan ja tuonut vaunun laivalla matkatavarana vs. rahtina, olisi tuosta tullut vielä lisäsäästöä merkittävästi lisää kun välittäjän veloitukset ja sataman huolintakulut olisi jääneet tuosta ketjusta vielä lisäksi pois. Mutta tällä kertaa tähän ei ollut mahdollisuuksia => käytin välittäjää, mutta silti tuosta jäätiin selkeästi yhä voiton puolelle 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 22.01.17 - klo:18:34
Jos näin kävisi niin Tallinnaan ja Haaparannalle nousisi aika nopeasti isoja autoliikkeitä suomalaisten tarpeisiin. Kyllä kilpailu pitää huolen siitä ettei hinnat yhdessä maassa voi kovin paljon poiketa muusta Euroopasta.

Enpä jaksa uskoa, että tuon enempää nousee. Tälläkin hetkellä Talllinassa noita autokauppoja on eikä Saksaankaan, niin pitkä matka ole.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lao

Ei ole varaa todellakaan nostaa verottomia hintoja, mikäli autovero poistuisi. Päinvastoin kotimaisilla uusia myyvillä liikkeillä olisi haasteita kilpailla Saksan pienempää alvia vastaan ja hieman käytettyjä autoja vastaan. Uusi karvalakki vai 6kk vanha Saksasta varusteltuna isommalla koneella?
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Zego

Todella harva kävisi silti ulkomailta hakemassa auton. Kyllä veroton hinta taatusti nousisi.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Zego - 22.01.17 - klo:23:21
Todella harva kävisi silti ulkomailta hakemassa auton. Kyllä veroton hinta taatusti nousisi.
Lopettakaa jo nämä totuudenjälkeiset höpinät. Jos hinnat jäävät liian korkeiksi ja kansa osoittautuu niin idiootiksi, että ei osaa käydä itse hakemassa halvempaa autoa, syntyy Suomeen uusia palveluntarjoajia, jotka myyvät halvemman auton Suomessa ja persettä ei tarvitse edes nostaa sohvalta, jos se tuntuu liian vaikealta. Ja me ei puhuta nyt tonnista sinne tänne. Sen verran ne heittelee jokatapauksessa alv-prosentista tai muuten kansan persaukisuudesta johtuen.

Ambis

http://yle.fi/uutiset/3-9419760

LainaaLiikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen ja Ota kantaa â€"keskustelun tänään.

Liikenneministeriön tiedotteen mukaan pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa.
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Leon8

Kun muutosta ei kerran tehdä nyt niin, murtuukohan veropohja joskus sitä myötä, että ulkomailta tuodun auton verokohtelu rikkoo EY-säädöksiä. Toisin sanoen autot ostettaisiin jatkossa ulkomailta, ja toiminta pakottaisi valtion muuttamaan käytäntöä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Leon8 - 23.01.17 - klo:21:23
murtuukohan veropohja joskus sitä myötä, että ulkomailta tuodun auton verokohtelu rikkoo EY-säädöksiä.

Ja miltäköhän kohdin tuo niitä rikkoo? Aina voi vedota tavaran vapaaseen liikkuvuuteen yms. mutta jäähän uusille autoille vielä mm. ALV joka poikkeuksellisesti maksetaan yhä Suomeen, muun tavaran (esim. asuntovaunut) ALV:ien valuessa myyntimaahansa ??? Ja onhan tuo polku kohti autoverottomuutta jo viitoitettu -5% vuodessa "nopeudella". Onko tuo sitten riittävä vauhti vai ei, mutta suunta on kuitenkin kohti autoverottomuutta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Leon8

Tätä mä just tarkoitin: Tavaroiden vapaa liikkuminen Euroopan Unionin sisäalueella poislukien autot (ja kai moottoripyörätkin), joista kannetaan Suomessa erikseen veroluonteisia maksuja. On aivan sama nimetäänkö näitä maksuja tulliksi, ALV:ksi tai ajoneuvoveroksi.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Leon8 - 24.01.17 - klo:09:45
On aivan sama nimetäänkö näitä maksuja tulliksi, ALV:ksi tai ajoneuvoveroksi.

No eihän se nyt ihan sama varmaankaan ole, sillä nytkin puhuttiin vain autoveron (vrt. ensirekisteröimismaksun) poistosta, ALV säilyy yhä ja vuosittain maksettava ajoneuvovero eikun nousee. Kaikki ihan eri asioita, käyttäytyy eri tavoin ja maksetaan eri vaiheissa auton elinkaarta. Toisin kuin esim. ennen muinoin autoveron ALV uudelleen nimettiin ELV:ksi taikka muinoinen diesel-vero on nykynimeltään käyttövoimavero 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Leon8

#80
Pahoittelen oikomistani näissä lyhyissä kommenteissa. En todellakaan tarkoittanut ALV:n poistamista tuotteilta kuten autot, vaan sitä, ettei esimerkiksi Virosta, Ruotsista tai Saksasta kannettaisi enää toistamiseen ALV:tä, jos kerran ensimmäinen omistaja tai kuluttaja on sen jo kertaalleen maksanut autostaan kohdemaassa. Sitä kai se tavaroiden vapaa liikkuvuus tarkoittaisi yksinkertaisimmillaan.

OT: Niin ja miten tämä Bernerin liikennekaari olisi tuonut lisätuloja tiestön ylläpitoon ulkomaiselta rahtiliikenteeltä, koska tietulleja ei kuitenkaan tehtäisi. Venäjältä tai Virosta matkaavat taitavat tankata ennen Suomen rajaa, jottei kotimainen polttoaineverotulo varmasti kasva ulkomaisen rahtiliikenteen vuoksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy