TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

jonniv

Lainaus käyttäjältä: zeitii - 29.06.16 - klo:21:32
Aika paljon samaa mieltä Kramer in kanssa, kohta 10 vuotta vanha 1,4 Tsi ajossa ja juuri meni ketju vaihtoon...kustannus minulle 0 â,¬.

Oma Passat 1.4 Tsi ajettu 128 tkm ja vuosimalli 2008. Nyt olisi ketjun vaihto edessä ja puolet kuulemma pitäisi itse maksaa.

Kiinnostaisi tietää että onko tuo ihan yleinen linja tällä hetkellä vai onko muille vastaavassa tilanteessa (kilometrit, auton ikä) tehty ketjun vaihto kustannuksella 0 euroa? Lisäksi jos jollekin on maksettu kokonaan, niin missä huoltoliikkeessä on näin homma toiminut?

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: jonniv - 06.02.17 - klo:22:57
Oma Passat 1.4 Tsi ajettu 128 tkm ja vuosimalli 2008. Nyt olisi ketjun vaihto edessä ja puolet kuulemma pitäisi itse maksaa.

Kiinnostaisi tietää että onko tuo ihan yleinen linja tällä hetkellä vai onko muille vastaavassa tilanteessa (kilometrit, auton ikä) tehty ketjun vaihto kustannuksella 0 euroa? Lisäksi jos jollekin on maksettu kokonaan, niin missä huoltoliikkeessä on näin homma toiminut?

Onko kaikki huollot tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä?

Jos on, niin sitten vain kysymään toisesta liikkeestä remonttia, kun täälläkin on vastaavilla kilometreillä ja suuremmillakin saatu remppa hintaan 0â,¬!

Itse en maksaisi senttiäkään tästä VAG:n suunnittelumokan ja huonon laadunvarmistuksen aiheuttaman vian korjauksesta...

VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.11.16 - klo:19:38
Siis sulla porsi ensin jakoketju/moottori ja sen jälkeen dsg? Pysyit vielä konsernin autoissa?

Konsernissa on niin hienoja autoja, että niitä kannattaa ostaa lisää kun edelliset hajoaa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 09.02.17 - klo:16:28
Konsernissa on niin hienoja autoja, että niitä kannattaa ostaa lisää kun edelliset hajoaa.

Jotain tämäntapaistahan siinä täytyy olla taustalla, kun VAG:n autot kaikesta "porsimisesta" huolimatta vuodesta toiseen keikkuvat kärkisijoilla myydyimpien automerkkien- ja mallien tilastoissa. Olisikohan se niin, että "porsimisia" tapahtuu muissakin merkeissä? Jos ja kun ajokokemus sitten "porsimiseen" asti on VAG-autoissa parempi kuin merkeissä X ja Y, ei merkkiuskollisuus sen vuoksi hevin horju.

baleno

Volkkarikonsernilla on vahva brändi. Se vetää uusia asiakkaita puoleensa kuin paska kärpäsiä.
Entiset, pettyneet surraa sitten muihin merkkeihin. On niitä muitakin merkkejä joilla on
ihan hyvä ajaa.
Citroen C5 2.0i 2006

kramer

No jos auton hinta/ajomukavuus otetaan huomioon niin ei tahdo oikeen olla yhtä mukavia. Toinen mikä on hyvää ainakin tänä päivänä on tuo valmistajan vastuun kantaminen. On kokemusta bemarista ja ei siellä yhtä hyvin homma toimi. Kuten aikasemmin sanottiin joka automerkissä on vikoja.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: kramer - 09.02.17 - klo:17:49
No jos auton hinta/ajomukavuus otetaan huomioon niin ei tahdo oikeen olla yhtä mukavia. Toinen mikä on hyvää ainakin tänä päivänä on tuo valmistajan vastuun kantaminen. On kokemusta bemarista ja ei siellä yhtä hyvin homma toimi. Kuten aikasemmin sanottiin joka automerkissä on vikoja.
Nämä jakopääviat ovat tulleet uussiin energiaystävällisiin autoihin vuoden 2010 jökeen (VW, MB, BMW). Vanhemmat ja varsinkin ahtamattomat 6-sylinteriset bmw:t ei jakoketjuvaivaa tubtenut.

MB ja BMW 4.koneiden ihmeellinen suunnitteluratkaisu on, että jakopää on ohjaamon puoleisessa päässä ja vaatii moottorin irroittamisen - itse ketjun vaihto on pikkutyö (homman hinta esim BMW:ssä on noin 3'000 euroa).

raipuli

Muutamaan viimeisimpään viestiin heittäisin kommentin, että onko kukaan tilastoinut yksityisten ja yritysomisteisten auton osuuksia myydyistä VAG-konsernin autoista? Esim oman työnantajani (ja mm ystäväni työnantajan) autoetupolitiikan mukaan "sallitut" merkit ovat: vw, skoda, audi, volvo ja bmw... Eli normaalin valkokaulusduunarin realistiset vaihtoehdot autoedun saatuaan on vw ja skoda. Muut ovat sen verran jo arvokkaampia verotusarvotaan, että ei kannata ottaa, jos meinaa asuntolainaakin lyhentää. Onhan noiden kollegoiden vaginoissa ollut vikaa sun toista sen verta, että itse en moista uskaltaisi ostaa, autoedulla auton laadulla ei juurikaan ole väliä, kun joku tappelee reklamaatiot ja maksaa korjaukset... 
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

ram1

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 09.02.17 - klo:18:09
Nämä jakopääviat ovat tulleet uussiin energiaystävällisiin autoihin vuoden 2010 jökeen (VW, MB, BMW). Vanhemmat ja varsinkin ahtamattomat 6-sylinteriset bmw:t ei jakoketjuvaivaa tubtenut.

MB ja BMW 4.koneiden ihmeellinen suunnitteluratkaisu on, että jakopää on ohjaamon puoleisessa päässä ja vaatii moottorin irroittamisen - itse ketjun vaihto on pikkutyö (homman hinta esim BMW:ssä on noin 3'000 euroa).
Bemareilla 4- koneiden viat alkoi kun tuli ekat N- koneet. Periaatteessa bensassa mikä mullakin on, niin 2001, ja disuihin 2007. Noi alkupään disut on olleet jo pidemmän aikaa ns. piilokampanjan piirissä ja korjataan ilmaiseksi, vaikka kilsoja olisikin reippaasti. Niissä myös kampura vaihtoon. Loppupää 2008 alkaen halvempi korjata kun ei tarvitse niin paljon osia vaihtaa, mutta goodwillin kanssa enemmän taistelua kun tehty mukamas kestävämmistä osista.

Tsi viat alkoi 1.4 koneessa heti tupla- ahdettujen tultua 2005. Pahin moottori kokonaisuudessaan ollut varmaankin tuo Bmy (140hp tupla- ahdettu), missä ei kestänyt oikeastaan mikään. Vanhalla pomolla oli sellainen. Koko moottori vaihdettiin ja turbokin hajosi. Alle satkun molemmat ja omat kulut oli puolet siihen aikaan, vaikka täysin suunnitteluvirheitä kone täynnä.

Isommissa Tsi- koneissa myös isoja ongelmia 2009- en tiedä mihin asti, mutta ainakin 2012. Joka korjaantuisi etukäteen Repair- kitillä kohtuuhintaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Nigou

Morjesta!

Ensimmäinen postaus tänne, ja mietinnässä on ollut hommata tuommoinen 2013 mallin Leoni 1.8 TSI koneella ja dsg laatikolla.
Onkohan näissä ollut vielä paljonkin ketjuongelmia, vai kannattaako vaihtaa suosiolla johonkin toiseen?  ;D

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Nigou - 23.02.17 - klo:11:21
mietinnässä on ollut hommata tuommoinen 2013 mallin Leoni 1.8 TSI koneella ja dsg laatikolla.
Onkohan näissä ollut vielä paljonkin ketjuongelmia, vai kannattaako vaihtaa suosiolla johonkin toiseen?  ;D

Elä hemmetissä, osta Toyota niin selviät ilman ongelmia.  ::)

Leikki leikkinä, 5F eli "uusi" Leon on Gen 3 ketjukoneella eikä näissä ainakaan vielä ole raportoitu ongelmia. Toki ketju kuluu siinä missä hihnakin, vaihto voi jossain vaiheessa olla edessä. DSG:tä tuossa enemmän murehtisin, mutta sen ongelmille on oma ketjunsa. 1.4TSI hihnakoneella on ihan hyvä vaihtoehto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zego

Onko hihna tehty helpoksi vaihtaa joka automallissa?

pirkkawolkkari

työkaverilla oli -09 jetta 1,4tsi dsg 180hp-170hp mikä lie...62tkm jakopää ja ahdin vaihtoon.64tkm dsg mekatroniikka rupes temppuilee.65tkm lunastukseen ja sit hommas täysin idioottivarman bmw 320 bensa autom.92tkm laatikon öljyn vaihto ja säätöä ku vaihtaa vähän "rajusti"ei auttanut.93tkm moottorin vikakoodii jakopäästä,mikä lie turha ja poistetaan.meno muuttuu aina tahmeenmaks ja sit vaan jakopää remonttiin.autokeskuksen arvio 3400erkkii.pikkupajl 1800e sit alko öljyn käry tulla kabiiniin ja alipainepumppu sökö 95tkm kohdal.valutti öljyt pakoputken pääl kyl se Biltema Mutter Wääntimiiki myy...
ex-21 octavia 1,5tsi e-tec dsg style-16 superb 2,0tdi dsg-09 caddy maxi 1,9tdi dsg -09 superb 2,0cr tdi 170 -05 octavia 2,0tdi dsg -02 octavia 1,9tdi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pirkkawolkkari - 23.02.17 - klo:18:06
työkaverilla oli -09 jetta 1,4tsi dsg 180hp-170hp mikä lie...62tkm jakopää ja ahdin vaihtoon.64tkm dsg mekatroniikka rupes temppuilee.65tkm lunastukseen ja sit hommas täysin idioottivarman bmw 320 bensa autom.92tkm laatikon öljyn vaihto ja säätöä ku vaihtaa vähän "rajusti"ei auttanut.93tkm moottorin vikakoodii jakopäästä,mikä lie turha ja poistetaan.meno muuttuu aina tahmeenmaks ja sit vaan jakopää remonttiin.autokeskuksen arvio 3400erkkii.pikkupajl 1800e sit alko öljyn käry tulla kabiiniin ja alipainepumppu sökö 95tkm kohdal.valutti öljyt pakoputken pääl kyl se Biltema Mutter Wääntimiiki myy...

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.02.17 - klo:16:26
Elä hemmetissä, osta Toyota niin selviät ilman ongelmia.  ::)

;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.02.17 - klo:16:26
Elä hemmetissä, osta Toyota niin selviät ilman ongelmia.  ::)

Tojossa on (tai ainakin oli ennen) esim. jarrunesteen vaihto aina 20tkm välein, niin eihän siinä kerkeä jarrusylinterit paljon syöpyä. Ja se "huolenpito" - myös maineesta. Sukulaisellani vaihdettiin pyytämättä ja kuluitta 130tkm aj. Carinaan koiranluut. Toisella kaukaisemmalla taas 7v. Variksen tankki alko yllätyksenä ja pyytämättä vuotaa ilm. keskisaumastaan. No, tämäkin vaihdettiin kuluitta ja ilman mitään väittelyä maksajasta.

Ajoittain VAGgineen omistaminen kyllä muistuttaa jonkinlaista masokismia. Vaakakupin toisella puolella on toisaalta paljon hyvääkin - ja jos ei olisi, niin luultavasti ajaisin jollain toisella merkillä, jossa ei tarvitse alkaa uudenkarheaan autoon itse eliminoimaan kojelaudan listojen kitinöitä.  :o :( :-\ :-X
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 23.02.17 - klo:20:18
Tojossa on (tai ainakin oli ennen) esim. jarrunesteen vaihto aina 20tkm välein, niin eihän siinä kerkeä jarrusylinterit paljon syöpyä. Ja se "huolenpito" - myös maineesta. Sukulaisellani vaihdettiin pyytämättä ja kuluitta 130tkm aj. Carinaan koiranluut. Toisella kaukaisemmalla taas 7v. Variksen tankki alko yllätyksenä ja pyytämättä vuotaa ilm. keskisaumastaan. No, tämäkin vaihdettiin kuluitta ja ilman mitään väittelyä maksajasta.

Ajoittain VAGgineen omistaminen kyllä muistuttaa jonkinlaista masokismia. Vaakakupin toisella puolella on toisaalta paljon hyvääkin - ja jos ei olisi, niin luultavasti ajaisin jollain toisella merkillä, jossa ei tarvitse alkaa uudenkarheaan autoon itse eliminoimaan kojelaudan listojen kitinöitä.  :o :( :-\ :-X

VAG:t on hyviä ajaa, kun NE toimii  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

Kolmas omistaja, Vm 2009, Golf 1.4Tsi 118kw, 70tkm, huollettu 100% maahantuojalla. Vastaantulo 100%, kulut minulle 0â,¬. VW-Center Airport.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

a_jaba

Sukulaisella Golf 1.2TSI 2010 (CBZB) 95tkm, 2. omistaja

Ekan omistajan aikana huollettu kaksi kertaa VW-Center Helsingissä ja 55tkm kohdalla tehty jakoketjun muutostyö.

Sukulaiseni huollattanut kerran VW-Center Espoossa. Tämän jälkeen ajoin autoa ja kuulin startatessa ketjun rallatusta, auto oli seissyt 2vrk ja pakkasta oli -20 astetta. Kävin kysymässä Espoon liikkeestä että pitääkö asialle tehdä jotain. Totesivat siellä että autoon on vaihdettu paranneltu ketju joka ei hajoa ja rallatus kylmänä normaalia. Kehotin sukulaista tarkkailemaan rallatusta.

Nyt reilu 2v ja 20tkm myöhemmin ajoin ko. autolla ja startatessa kuului todella raju rallatus. Ajoin auton lämpimäksi ja 2h odottelun jälkeen kokeilin uudestaan ja taas kamala rallatus 3-4sek. Ajoin taas lämpimäksi ja odotin 15min ja näinkin pienellä odottelulla rallattaa todella törkeästi.

Viimeisin huolto tehty hiljattain paikallisessa yleiskorjaamossa, onneksi on kuitti tallessa jossa selostettu tarkkaan että mitä tehty, mille tehty, milloin tehty ja mitä osia/öljyjä käytetty.

Kävin kysymässä rallatuksesta VW-Center Airportissa ja huoltoneuvoja tsekkasi huoltokirjan ja auton tietoja koneelta ja lähti ilmeisesti jonkun päällikön juttusille. 10min päästä kaveri tuli takaisin ja sanoi että autossa on paranneltu ketju ja tiedossa on yksi tapaus jossa paranneltu ketju on hajonnut 1.2 TSI koneesta ja suositteli että ketju tarkistetaan. Asialle kuulemma tehtiin myös samalta istumalta takuupäätös, jos ketjussa on vikaa niin vastaantulo korjauskuluissa on 100%, koska autolla on ajettu vain 95tkm ja tarkka huoltohistoria on tiedossa. Jos ketjussa ei ole vikaa, joutuu tarkastuksesta maksamaan itse 80e.

Varasin ajan tarkastukseen ensi viikolle. Työmääräimeen kirjattiin tiedot 80e tarkastuksen hinnasta tai vian löytyessä 100% vastaantulosta. Sukulainen oli enemmän kuin tyytyväinen  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Tänään Golffi kävi pajalla. Aamulla klo 8.00 oli aika ja kolmen tunnin päästä tuli viesti että auto noudettavissa. Käytiin hakemassa auto ja siellä kerrottiin että mitään vikaa ei löytynyt mutta ei silti maksa mitään  :o

No eipä se nyt haittaa ettei tarvii mitään maksaa mutta vähän ihmettää silti. Itse ainakin luulen että joku pikkuvika sieltä löytyi, luulen että koko ketjusysteemiä ei vaihdeta kolmeen tuntiin. Toisaalta pelkkä tarkastus, jonka alkuperäinen hinta on 80e, ei voi kestää paljon tuntia pidempään.

Rallatus starttauksessa kuitenkin hävisi näin muutaman kokeilun perusteella. Olisiko ollut vaikka ketjun kiristäjässä tjs jotain vikaa ja se on korjattu..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.04.17 - klo:18:39
Tänään Golffi kävi pajalla. Aamulla klo 8.00 oli aika ja kolmen tunnin päästä tuli viesti että auto noudettavissa. Käytiin hakemassa auto ja siellä kerrottiin että mitään vikaa ei löytynyt mutta ei silti maksa mitään  :o

No eipä se nyt haittaa ettei tarvii mitään maksaa mutta vähän ihmettää silti. Itse ainakin luulen että joku pikkuvika sieltä löytyi, luulen että koko ketjusysteemiä ei vaihdeta kolmeen tuntiin. Toisaalta pelkkä tarkastus, jonka alkuperäinen hinta on 80e, ei voi kestää paljon tuntia pidempään.

Rallatus starttauksessa kuitenkin hävisi näin muutaman kokeilun perusteella. Olisiko ollut vaikka ketjun kiristäjässä tjs jotain vikaa ja se on korjattu..

Suosittelisin ottaan mustasukkainen valkoisella mitä tehtiin tai ei tehty. Etteivät vaan luistelija vastuusta.  Koska VAG... jotain ne teki mut eivät myönnä...

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.04.17 - klo:18:39
Tänään Golffi kävi pajalla. Aamulla klo 8.00 oli aika ja kolmen tunnin päästä tuli viesti että auto noudettavissa. Käytiin hakemassa auto ja siellä kerrottiin että mitään vikaa ei löytynyt mutta ei silti maksa mitään  :o

No eipä se nyt haittaa ettei tarvii mitään maksaa mutta vähän ihmettää silti. Itse ainakin luulen että joku pikkuvika sieltä löytyi, luulen että koko ketjusysteemiä ei vaihdeta kolmeen tuntiin. Toisaalta pelkkä tarkastus, jonka alkuperäinen hinta on 80e, ei voi kestää paljon tuntia pidempään.

Rallatus starttauksessa kuitenkin hävisi näin muutaman kokeilun perusteella. Olisiko ollut vaikka ketjun kiristäjässä tjs jotain vikaa ja se on korjattu..

Öljynpaineen nousuun (tai lähinnä sen hitauteen) liittyvää säksätystä on ainakin omissa 1.4tsi moottoreissani ollut. Ei auta ketjun, kiristimen, säätöpyörän tai minkään muunkaan jakopäähän liittyvän osan vaihtaminen. 🙂 Tuo kuulostaa korvaan maailmanlopulta ja kestää noin 3s. Lämpimällä kelillä ovat käynnistyneet nätimmin, kylmällä säksättää käytännössä aina seisottuaan. Ymmärtääkseni polttoainepumppukin voi pitää tuon tyyppistä ääntä...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.04.17 - klo:18:39
Tänään Golffi kävi pajalla. Aamulla klo 8.00 oli aika ja kolmen tunnin päästä tuli viesti että auto noudettavissa. Käytiin hakemassa auto ja siellä kerrottiin että mitään vikaa ei löytynyt mutta ei silti maksa mitään  :o

No eipä se nyt haittaa ettei tarvii mitään maksaa mutta vähän ihmettää silti. Itse ainakin luulen että joku pikkuvika sieltä löytyi, luulen että koko ketjusysteemiä ei vaihdeta kolmeen tuntiin. Toisaalta pelkkä tarkastus, jonka alkuperäinen hinta on 80e, ei voi kestää paljon tuntia pidempään.

Rallatus starttauksessa kuitenkin hävisi näin muutaman kokeilun perusteella. Olisiko ollut vaikka ketjun kiristäjässä tjs jotain vikaa ja se on korjattu..

Et saanut mitään tietoa mitä autolle tehtiin tai työselostusta? Haisee kyllä ja pahasti. Toi nämä pitää erikseen vaatia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.04.17 - klo:18:39
Tänään Golffi kävi pajalla. Aamulla klo 8.00 oli aika ja kolmen tunnin päästä tuli viesti että auto noudettavissa. Käytiin hakemassa auto ja siellä kerrottiin että mitään vikaa ei löytynyt mutta ei silti maksa mitään  :o

No eipä se nyt haittaa ettei tarvii mitään maksaa mutta vähän ihmettää silti. Itse ainakin luulen että joku pikkuvika sieltä löytyi, luulen että koko ketjusysteemiä ei vaihdeta kolmeen tuntiin. Toisaalta pelkkä tarkastus, jonka alkuperäinen hinta on 80e, ei voi kestää paljon tuntia pidempään.

Rallatus starttauksessa kuitenkin hävisi näin muutaman kokeilun perusteella. Olisiko ollut vaikka ketjun kiristäjässä tjs jotain vikaa ja se on korjattu..
Kait kiristäjänkin vaihtamien vie aikaa saman kuin ketjun vaihtaminen?
Tai sitten asentaja on ollut tavallista nopeampi jos alle komen tunnin vaihtaa?

btrc

On varmasti kysytty ja kerrottu miljoona kertaa, mutta kysynpähän nyt uudestaan.
Olen ostamassa/katsellut Golfia vm. 2012, 1.2l tsi koneella, onko noissa edelleenkin tuo jakoketju murheena vaikka jossain vw on lausunut, että ketjuongelmia ollaan korjattu vm. 2011 ->? Uskaltaako noita ostaa? Paljon löytyy käytettynä ja minulle sopivaan hintaan. Toinen vaihtoehto on sitten Polo, mutta taitaa samat ongelmat koskea noitakin koneita..

Popo

Jos kyseessä on todella v. 2012 puolella valmistettu moottori, siinä on parannettu ketju ja kiristin.

Käytetyn auton ostamisen "uskaltamiseen" ei voi yleisesti ottaa kantaa, oli moottori mikä tahansa. Omat kokemukset rajoittuvat vajaaseen 66000 kilometriin ilman ongelmia. Ostin juuri uudet kesärenkaat joilla olisi tarkoitus menoa jatkaa ainakin muutama vuosi. Ja onhan noilla ehditty jo reippaasti enemmänkin ajella. Octavia II - ketjusta löytyy kommenttia myös 1.2 TSIn osalta...

Huoltohistoria kannattaa todella tarkistaa, vaikka täälläkin on väitetty, ettei esim öljynvaihdoilla ole merkitystä, jos rakenne on kestämätön. No, ainakin virhevastuu toimii paremmin jos huollot ovat ok....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 24.04.17 - klo:19:47

Huoltohistoria kannattaa todella tarkistaa, vaikka täälläkin on väitetty, ettei esim öljynvaihdoilla ole merkitystä, jos rakenne on kestämätön. No, ainakin virhevastuu toimii paremmin jos huollot ovat ok....
Niin, ei öljynvaihdolla ole merkitystä siihen jakoketjun venymiseen mutta virhevastuuseen kylläkin. On vain aikamoista kusetusta nuo Volkswagenin huollot.
Itselläni kone näytti ajotavasta johtuen aina öljynvaihdon 2 vuotta /30 000. Jos siis vaihtaa öljyt koneen mukaan niin se on huollettu maahantuojan ohjeiden mukaisesta.
Melkein kaikissa muissa automerkeissä on öljynvaihtoväli 1 vuosi.

Popo

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 24.04.17 - klo:20:02
Niin, ei öljynvaihdolla ole merkitystä siihen jakoketjun venymiseen mutta virhevastuuseen kylläkin. On vain aikamoista kusetusta nuo Volkswagenin huollot.
Itselläni kone näytti ajotavasta johtuen aina öljynvaihdon 2 vuotta /30 000. Jos siis vaihtaa öljyt koneen mukaan niin se on huollettu maahantuojan ohjeiden mukaisesta.
Melkein kaikissa muissa automerkeissä on öljynvaihtoväli 1 vuosi.

Kun ajaa päivittäin 5 + 5 km  työmatkaa, jää se öljynvaihtoväli huomattavasti lyhyemmäksi. Vaikka mökkireissua sun muuta pitempää lomareissua vuoteen sisältyy. Kyllä se ajotietokone jotain huomioi, vaikka tuskin Suomen ilmastoa. En ole enempää kuin 15 tkm/13,5 kk yksillä öljyillä ajellut, mutta eipä "odotusajan" mukaan olisi viimeksikään edes 1,5 vuotta tullut täyteen. Mutta ennen vaihdettiin normi synteettiset mobilit kaksi kertaa vuodessa, jos moottorin hyvinvointi kiinnosti,  miksi ei nyt kerran vuodessa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 24.04.17 - klo:20:18
Kun ajaa päivittäin 5 + 5 km  työmatkaa, jää se öljynvaihtoväli huomattavasti lyhyemmäksi. Vaikka mökkireissua sun muuta pitempää lomareissua vuoteen sisältyy. Kyllä se ajotietokone jotain huomioi, vaikka tuskin Suomen ilmastoa. En ole enempää kuin 15 tkm/13,5 kk yksillä öljyillä ajellut, mutta eipä "odotusajan" mukaan olisi viimeksikään edes 1,5 vuotta tullut täyteen. Mutta ennen vaihdettiin normi synteettiset mobilit kaksi kertaa vuodessa, jos moottorin hyvinvointi kiinnosti,  miksi ei nyt kerran vuodessa...
Itse olen vaihtanut kouluaikana 6 kertaa vuodessa öljyt ja ajoa oli 25 000km.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 25.04.17 - klo:00:29
Itse olen vaihtanut kouluaikana 6 kertaa vuodessa öljyt ja ajoa oli 25 000km.
Eikös siihen aikaan autoissa ollut järkiään öljynvaihtoväli luokkaa max. 5000km?

Flameball

Kyllä mä mielelläni vaihdan 10tkm välein tohon 1.4 kaksoisahdettuun öljyt. Sen verran tummaa tuppaa jo olemaan niilläkin kilometreillä. Viskot kun häviää talven aikana öljyistä, niin tuntuu kovasti maistuvankin sitten vimosen pari tuhatta kilsaa ne öljyt koneelle. Samaa sääntöä toki soveltanut kaikkiin omistamiini autoihin. Max. 15tkm ajettu aina. Turboautoissa mieluummin vähän aiemmin vaihtaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy