TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

M_M

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 10.05.16 - klo:21:42
...vielä jatkokysymys tähän eli missä vaiheessa tuo 1.8 TSI on kokenut muutoksia / parannuksia?

Ainakin siinä vaiheessa, kun on siirrytty EA888 -moottorin kolmanteen sukupolveen. Sen ajankohta taas vaihtelee automalleittain, mutta aika varmaksi väittäisin että tuossa Skodassa ei vielä sellaista ole, vaan 2. sukupolven moottori (moottorikoodi näyttää olevan CDAA).

Octavian tapauksessa tuota uusinta versiota on varmaan saatavilla vasta kolmoskorimallissa, eiköhän moottori ole vaihtunut siinä samalla kun korimallikin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Passo1983

Pitääkö jakoketjun remontti tehdä aina merkkiliikkeessä että on mahdollisuus saada maahantuojalta korvausta, Autofit, Fixus ym korjaamotko eivät kelpaa tähän?
Jos saa tarkan diagnoosin ja mitä kaikkea on tehty, hinnat jne... ?

Ilmeisesti ei?
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

kt

Taitaa olla aina niin, että se joka osallistuu maksuihin, määrää työn tekopaikan. Eli valmistaja/maahantuoja/myyjä . Solisti voi tietenkin viedä autonsa korjattavaksi minne vain, mutta eipä taida muut silloin maksumiehiksi mukaan tulla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Passo1983

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta silti ajattelin kokeilla kepillä jäätä kun remontti on valmis.
Eipä se kokeilu mitään ainakaan maksa :D
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

-karppa-

Jos maahantuojalla/valmistajalla/jälleenmyyjällä ei ole ollut mahdollisuutta korjata virhettä maksaa asiakas itse teettämänsä remontin eikä jälkikäteen reklamoinnilla tee mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.05.16 - klo:14:01
Taitaa olla aina niin, että se joka osallistuu maksuihin, määrää työn tekopaikan. Eli valmistaja/maahantuoja/myyjä . Solisti voi tietenkin viedä autonsa korjattavaksi minne vain, mutta eipä taida muut silloin maksumiehiksi mukaan tulla.

Reklamoi ja ota osat ja tee korjaus muulla jos työ on halvempi?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.05.16 - klo:17:10
Reklamoi ja ota osat ja tee korjaus muulla jos työ on halvempi?

Kerro tapaus missä tuohon on suostuttu? Yksikin.

Tuskin tarvitsee olla rakettitieteilijä miksi nuo halutaan korjatakkin marmorilla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.05.16 - klo:20:22
Tää on kyllä parasta huumoria. Foliohattu päähän ja menoksi  ;).

Suomessa järkeään on noita hihnojenvaihtoväliä lyhennetty. Ja mä vaihtaisin joka tapauksessa sen 100tkm välein. 500-600 euroa on pieni raha verrattuna moottorin uusimiseen.
Komppaan sinua eli Suomen oloissa hihna kannattaa vaihtaa 100-120tkm välein ja jos itse vaihtaa niin maksaa vain muutaman kympin. Itseltä ei ole mennyt yhtään hihnaa, mutta pari ketjua. Tosin yhdessä Uuppelissa meni yläkerta mutta syynä oli automaattikiristäjän pultin katkeaminen, meni onneksi takuuseen!  8)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.05.16 - klo:21:04
Tahtoo Oulun seudulla ajossa olleista autoista jakohihnat katketa. Niitä ei kannata ostella.
Olen paljon ajellut Oulun seudulla myös hihnahärpäkkeillä, tosin nykyään aika vähän, mutta koskaan ei ole ollut hihnaongelmia!  8)

Passo1983

Noniin oma kosla on taas kotipihassa (hieman kesti nouto etelän reissun vuoksi).

Loppukaneetti siis oli, nokka-akselin säätöpyörää ohjaava? vähän alta sormen paksuinen öljyletku missä oli joku sihti sisällä oli siis vian aiheuttaja, sihti oli mennyt rikki jonka seurauksena öljyä pääsi kulkemaan miten sattuu, ilmeisesti nokka-akseli toimii öljypaineella tms. En ole asiantuntija joten muistista vain kirjoitan mitä eilen kiireessä korjaamosetä kertoi, voi olla että oma kirjoitus menee täysin metsään mutta viisaammat varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan.
Tämän seurauksena ketju oli venynyt ja hypännyt 4 hammasta, onneksi ei ollut rikkonut mitään muuta.
letkut putsattu, uusi sihti laitettu, uusi nokka-akselin säädin, uusi parempi jakoketju, kiristin, laahaimet ym kilkkeet mitä tuonne kuuluu sekä uudet öljyt ja nesteet.

Loppuhinnaksi tuli 1200â,¬ josta työn osuus oli noin 740â,¬.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

pomo


Tonika75

Itsellä kun tuli marraskuussa jakopääketju-remontti ja uusittiin "ketjusarja" ja kaikki venttiilit jne, eipä ole enää vienyt öljyä pahemmin mitä ajeltu 7kk aikana 7500km.

Laittoivat rempassa uusia öljyjä niin paljon että lähes maksimissa tikun mukaan 11/2015 -- 5/2016 ja sain vaivalla lisättyä ehkä 0,7  desiä että palasi samalle tasolle.

Niin moni kyselee osien parannusta onko tullut, tietty joku x vuosimalli sitten hihnalla-tyyliin.. mutta siis sama osa se kiristin onko se ketjukoneessa parannettu?

Kun ex työpaikalla yksi tyyppi osti 2006 vuoden A6 2,4 Audin keväällä 2013.  Siihen kuulemma entinen omistaja sai takuuseen ketjurempan 110tkm kohdalla vuonna 2011, ja asentaja oli sanonut (JKL autovaruste) että tähän tuli SE PARANNETTU kiristin.
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

Tonika75

Siis 9500km ja tuo öljyn lisäys. Ennen remonttia sai lisätä kaksin käsin  ;D

Öljynvaihdot ollut LL litkuilla 14-15tkm. Auton oma ohjekirja ei tunne tätä moottorimallia edes.
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

Statisti

1.2 Tsi:n ketjunkiristimessä on näköjään taas osanumero vaihtunut 03F109507D-> 03F109507F.
Onko kellään tietoa mitä rakenteessa on muutettu?

maasika

Piti oikein rekisteröityä foorumille asian tiimoilta. Perheeseemme tuli uusi auto. 2012 vuoden Altea XL 1.2TSI koneella.

Auto ollut käytössä viikon ja nyt huollon yhteydessä ilmeni outo käyntiääni koneessa. Kuulostaa aivan dieseliltä. Ei ole ennen TSI-koneita käytössä ollut, en tiedä miltä pitäisi kuulostaa. Mutta huoltomies sai huolestumaan.

Onko tämä normaali käyntiääni:
https://youtu.be/Em_pxScTneU

Ensi viikolla tarkastus merkkihuollossa ja auto otettu liikkeestä alle viikko sitten, eli sen puolesta ei huolta pitäisi olla. Lystin maksaa kaiken järjen mukaan joko maahantuoja tai myyjäliike. Mutta onko 2012 vuoden koneissa ollut ketjuongelmaa ja kuulostaako se tältä?

Fogfighter

Itellä oli Octavia Combi 1.2TSI -10. Miusta toi kuulosti normaalilta, tai ainakin omani kuulosti samalta. Ocuun vaihdettiin ketju reilun 30tkm kohdilla. Samalta se kuulosti ennen ja jälkeen. Auto meni vaihtoon Superbin tieltä  alkuvuodesta jolloin mittarissa oli 130tkm.  Hyvin kävi ja kukku.

lemmentalja

Samalta omat 1.2/1.4 Tsi moottorit on kuulostanut. 2.0tfsi:n käyntiääni on vielä karkeampi...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

maasika

Hyvä jos ei kuulosta oudolta. Kuitenkin tosiaan fixus-mekaanikko sekä merkkihuollon ukkeli kumpikin olivat sitä mieltä että ääni ei ole normaali tyhjäkäyntiääni. Se siis muuttuu tuosta kun antaa hieman kierroksia, ja tyhjäkäynnin kierrokset tippuvat vähän yli tuhannesta sinne noin kahdeksaan sataan.

Tyhjäkäynti ekalla videolla vähän päälle 1000rpm. Ã,,äni tuollainen kumiseva. Otin äsken uuden videon, jossa ääni mielestäni hiljaisempi, ei niin kumiseva. Siinä kierrokset pysyivät noin 800rpm.

"Normaalimpi" ääni: https://youtu.be/u-ZVKXSqjK0

Mutta tiedä näitä. Eiköhän se tosiaan ensi viikolla selviä. Mistä kiikastaa, jos kiikastaa.

fidelity

Jälkimmäinen kuulostaa normaalimmalta. Omakin Octavia pitää välillä käynnistyksen jälkeen kierroksia 1000 - 1200 paikkeilla jonkin minuutin verran ennen kuin laskee siihen 800:aan. Tuolloin ainakin sisällä on jyrinä kovempi. Talvella vielä kovempi, kun tukikumit jäykistyy. Ketjua ei ole vaihdettu, eikä merkkihuoltojen mukaan siinä ole vikaa, vaikka pieni pärähdys kylmästartissa kuuluukin.

ossss

Oma 1.2 TSI MY2010 Touranissa piti aivan samanlaisia ääniä, samoin sekin aina joskus pärähteli startissa oudosti ja silloin tällöin kierrokset oli yli tonnin ennen tuonne 800 tasolle laskeutumista.

Kannattaa muuten tosiaan varautua siihen että talvella lähtee paikatkin hampaista, tukikumit on jotenkin ihmeelliset näissä moottoreissa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29906.msg542751#msg542751

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: maasika - 09.06.16 - klo:13:21
Piti oikein rekisteröityä foorumille asian tiimoilta. Perheeseemme tuli uusi auto. 2012 vuoden Altea XL 1.2TSI koneella.

Auto ollut käytössä viikon ja nyt huollon yhteydessä ilmeni outo käyntiääni koneessa. Kuulostaa aivan dieseliltä. Ei ole ennen TSI-koneita käytössä ollut, en tiedä miltä pitäisi kuulostaa. Mutta huoltomies sai huolestumaan.

Onko tämä normaali käyntiääni:
https://youtu.be/Em_pxScTneU

Ensi viikolla tarkastus merkkihuollossa ja auto otettu liikkeestä alle viikko sitten, eli sen puolesta ei huolta pitäisi olla. Lystin maksaa kaiken järjen mukaan joko maahantuoja tai myyjäliike. Mutta onko 2012 vuoden koneissa ollut ketjuongelmaa ja kuulostaako se tältä?
Ei ole normaali, ketju on venynyt!
Tuo toinen linkki on lähempänä oikeaa!

lemmentalja

#5601
Lainaus käyttäjältä: maasika - 09.06.16 - klo:14:55
Hyvä jos ei kuulosta oudolta. Kuitenkin tosiaan fixus-mekaanikko sekä merkkihuollon ukkeli kumpikin olivat sitä mieltä että ääni ei ole normaali tyhjäkäyntiääni. Se siis muuttuu tuosta kun antaa hieman kierroksia, ja tyhjäkäynnin kierrokset tippuvat vähän yli tuhannesta sinne noin kahdeksaan sataan.

Tyhjäkäynti ekalla videolla vähän päälle 1000rpm. Ã,,äni tuollainen kumiseva. Otin äsken uuden videon, jossa ääni mielestäni hiljaisempi, ei niin kumiseva. Siinä kierrokset pysyivät noin 800rpm.

"Normaalimpi" ääni: https://youtu.be/u-ZVKXSqjK0

Mutta tiedä näitä. Eiköhän se tosiaan ensi viikolla selviä. Mistä kiikastaa, jos kiikastaa.

Jos merkkihuollon mekaanikko on sanonut, että käyntiääni on poikkeava, niin kyllä sitä kannattaa uskoa. Näin videolta kuultuna ääni kuulostaa samalta kuin omissani, mutta livenä se voi olla kuitenkin eri.

Omien kokemuksieni mukaan näistä TSI kikottimista voi kuulua käynnistyessä, sekä käydessä mitä ihmeellisimpiä äänia joilla ei ole mitään tekemistä jakoketjun kulumisen kanssa.

Mitä tuohon käynnistyksen jälkeiseen korotettuun tyhjäkäyntiin ja "pörinään" tulee, niin se on katalysaattorin lämmitykseen liittyvä ominaisuus ainakin 1.4tsi (90/92kw) moottorissa.

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

maasika

Moottori ei siis ääntele aina kuvatulla tavalla, vaan joskus käynnistyksen yhteydessä, ja joskus esim liikennevaloissa pysähdyksissä kuulen kuinka TSI alkaa kuulostaa dieseliltä. Jos olisi jakoketjussa vikaa, niin äänen pitäisi varmaan olla kokoajan ns viallinen?

Sain nyt kolmannelle videolle naulittua kummatkin äänet. Ensin tuo dieselmäinen jyrinä ja lopussa kuulee selvästi kuinka ääni muuttuu ompelukonemaiseksi rallatukseksi, joka sii mielestäni on se normaalimpi. Pahoittelut videon vääräsuuntaisuudesta, anoppi kuvasi  :D

Ã,,änen muutos: https://youtu.be/-xFVAN1fY-o

Mutta tosiaan, ensi viikolla olen toivottavasti viisaampi kun merkkiliike vilkaisee konetta.

Eka Golf

Minulla oli ketju venynyt mutta ei nuin rumaa ääntä kuitenkaan kuulunut.
Säätö oli tapissa ja nokka-anturi antoi vikakoodin eli venymisen määrää en tiedä, mutta ei kuitenkaan hypännyt väärille hampaille.
Voiko kiristimen huono toiminta vaikuttaa jos ääni ei aina kuulu?

yetta

Olenkohan ihan tyhmä, jos vaihdan ketjuongelmaisen TSI:n uudehkoon/uuteen hihnakoneiseen TSI:hin? Kuluttajallahan ei oikein ole muuta keinoa kuin äänestää jaloillaan ja se oli ainoa ajatus kun asiasta joutui tappelemaan. Silti on nyt ollut pohdinnassa, että jos kuitenkaan en merkkiä vaihtaisi. Mitä ajatuksia?

watson

Pistän virrat päälle ja annan valojen sammua kojetaulusta ja sitten starttaa ni ei tunnu trallattavan, mutta jos pistää virrat päälle ja vääntää avaimesta samantien ni tuntuu trallattavan. Vai kuvittelenko vaan? Voiko tuolla olla jotain merkitystä?
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

tarzi

Lainaus käyttäjältä: watson - 14.06.16 - klo:20:54
Pistän virrat päälle ja annan valojen sammua kojetaulusta ja sitten starttaa ni ei tunnu trallattavan, mutta jos pistää virrat päälle ja vääntää avaimesta samantien ni tuntuu trallattavan. Vai kuvittelenko vaan? Voiko tuolla olla jotain merkitystä?

Ei voi vaikuttaa
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

vwmies

Lainaus käyttäjältä: yetta - 14.06.16 - klo:20:43
Olenkohan ihan tyhmä, jos vaihdan ketjuongelmaisen TSI:n uudehkoon/uuteen hihnakoneiseen TSI:hin? Kuluttajallahan ei oikein ole muuta keinoa kuin äänestää jaloillaan ja se oli ainoa ajatus kun asiasta joutui tappelemaan. Silti on nyt ollut pohdinnassa, että jos kuitenkaan en merkkiä vaihtaisi. Mitä ajatuksia?

Liike voi olla ihan hyväkin, jos välirahan saa neuvoteltua mieleisekseen.
Tähän mennessä uusista bensa hihnakoneista ei ole kuulunut pahaa, joten niiden voidaan kai hyvällä omatunnolla olettaa toimivan.  ::)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.06.16 - klo:18:11
Tähän mennessä uusista bensa hihnakoneista ei ole kuulunut pahaa, joten niiden voidaan kai hyvällä omatunnolla olettaa toimivan.  ::)

Sitten voi ruveta keskustelemaan jotain, kun autoilla on ajettu se 200tkm. Ennen sitä on paha sanoa mitään kestääkö vai eikö.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

maasika

Lainaus käyttäjältä: maasika - 11.06.16 - klo:09:26
Moottori ei siis ääntele aina kuvatulla tavalla, vaan joskus käynnistyksen yhteydessä, ja joskus esim liikennevaloissa pysähdyksissä kuulen kuinka TSI alkaa kuulostaa dieseliltä. Jos olisi jakoketjussa vikaa, niin äänen pitäisi varmaan olla kokoajan ns viallinen?

Sain nyt kolmannelle videolle naulittua kummatkin äänet. Ensin tuo dieselmäinen jyrinä ja lopussa kuulee selvästi kuinka ääni muuttuu ompelukonemaiseksi rallatukseksi, joka sii mielestäni on se normaalimpi. Pahoittelut videon vääräsuuntaisuudesta, anoppi kuvasi  :D

Ã,,änen muutos: https://youtu.be/-xFVAN1fY-o

Mutta tosiaan, ensi viikolla olen toivottavasti viisaampi kun merkkiliike vilkaisee konetta.

Noniin. Seat kävi pajalla ja syy outoon ääntelyyn selvisi. Öljynsuodattimen alla oli kaksi tiivistettä.. Falskasi sen verran että öljynpaineet laski ja tämä jotenkin aiheutti kyseisen ääntelyn. Eli ei ketjuongelmaa tässä tapauksessa!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy