TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: watson - 06.08.15 - klo:20:07
24 astetta ja ei vaihdeta uusia osia... kannattaisko toi nyt laittaa vaihtoon ennenkuin porsii?
Jos asia vaivaa, niin eikö kannattais kysyä, mitä ketjun uusiminen kustantaa?

pomo

Hyvä vaihtoehto sekin ja sitten saa osille ja työlle varaosatakuun 2 v!

Hauli

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 06.08.15 - klo:15:01
Noniin, asiat alkavat edetä, ja vieläpä ihan hyvään suuntaan. Kävin eilen Laakkosella "huoltoneuvojan" juttusilla ja näytin huoltokirjaa. Ja asian on nyt niin että siihen valmistajan 100% korvaukseen päästään. Eli en joudu maksamaan mahdollisesta remontista mitään. Auto siis menossa ensi tiistaina jakoketjun mittaukseen ja sitten tiedämme taas enemmän. Sijaisautoa en tule saamaan, koska liikkumisturva ei ole voimassa, ei merkkihuollossa tehtyjen huoltojen vuoksi.

Huoltokirjassani ei tosiaankaan ollut kuin huoltoliikkeen leima ja eilisen perusteella se riittää. Ainoa asia, josta neuvoja huomautti oli se, ettei erään huoltoliikkeen leimassa ollut paikkakuntaa, ei kuulemma näin ollen tiedä mistä kysellä esim. kuittia.

Palaan jälleen asiaan ensiviikolla.

Auto ollut eilen jakoketjun mittauksessa ja tuloksena 25- astetta. Valmistajan ilmaiseen ketjunvaihtoon vaaditaan 29- astetta. Eli se siitä sitten. Ei muuta kuin kovaa ajoa. Huoltomies laskeskeli, että 200tkm huitteilla voisi ketju olla siinä kunnossa, että vaihdettaisiin. Uusissa autoissa kuulemma tuo vnyvyys 18-19- asteen luokkaa eli puolivälissä vasta ollaan. Samalla oli huoltomies kyllä huomannut vesipumpun vuotavan, se siitä sitten seuraavaksi on menossa. Onkohan 140tkm ihan normi kilometrimäärä mitä vesipumppu kestää vai rupeisiko tässä jo ottamaan yhteyttä kuluttajasuojamieheen/naiseen  ;) ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 12.08.15 - klo:11:11
Onkohan 140tkm ihan normi kilometrimäärä mitä vesipumppu kestää vai rupeisiko tässä jo ottamaan yhteyttä kuluttajasuojamieheen/naiseen  ;) ;)

Jaa'a, tiedä häntä. Hihnakoneissahan perinteisesti on vesipumppu yleensä vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä, eli niissä ainakin kestoikä on kai sitten mitoitukseltaan tuota luokkaa tai lyhyempikin. Ketjukoneessa jossa on "ikuinen ketju" ( ;D ;D ) luulisi olevan pidemmälle kestolle mitoitettu vesipumppu, vaan onko?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

xmasa

Edellinen kulkineeni, Golf V 118kW/DSG7 kävi viime viikolla huollossa ja samalla mittasivat jakoketjun. Tuloksena ketjun venyneisyys 19-astetta. Autolla on ajettu appaut 55tkm.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

huugo

Golf vm 2011 1.2 TSI. Pärähti käynnistyksessä. Ajoitus mitattu ja oli viallaan.
Nokkaketju vaihdettu 83 000 km.
Kaikki meni Laakkosen piikkiin.

Kävi maksuttomassa tarkastuksessa 98 000 km -> venymä oli 11 astetta? (voiko olla niin pieni)
Välissä 6 kk aikaa. Kilometrejä tulee suht reippaasti.

Vesipumppu vuoti nyt 98 000km. Pumppu + työ 300 eur. Eivät suostuneet tulemaan vastaan - "kun 100 000 on mittarissa, niin ei tulla vastaan".

Tiedän että tuosta voisi iloisesti kinata, mutta en jaksa. Mieluummin huollatan seuraavan huollon muualla kuin Laakkosella (ja kerron siitä myös täällä). Automerkinkin vaihto voi olla edessä.


JFabiaK

Mikä vika Laakkosessa oli?? Ja miksi se automerkin vaihto?? ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

huugo

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 12.08.15 - klo:17:51
Mikä vika Laakkosessa oli?? Ja miksi se automerkin vaihto?? ::)

Jos palvelu ei miellytä, niin kuluttajan velvollisuus on koettaa uutta palveluntarjoajaa. Vielä tehokkaampaa on kertoa asiasta kavereille. Niin kapitalismin toimii (tai pitäisi toimia)

Sama pätee automerkkiin. VAG TSI -ketjuseikkailu on sellainen että kuluttajan velvollisuus on rakkaista ko merkkiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: huugo - 12.08.15 - klo:18:06
Jos palvelu ei miellytä, niin kuluttajan velvollisuus on koettaa uutta palveluntarjoajaa. Vielä tehokkaampaa on kertoa asiasta kavereille. Niin kapitalismin toimii (tai pitäisi toimia)

Sama pätee automerkkiin. VAG TSI -ketjuseikkailu on sellainen että kuluttajan velvollisuus on rakkaista ko merkkiä.

Toivottavasti et kuitenkaan odota, että myös ne foorumilaiset joilla ei ole ollut ongelmia (heihin itsekin onnekseni kuulun) ottavat osaa boikottiisi.

Kaverille kertominen on hyvä siinä mielessä, että muutkin pysyvät "kartalla". Sitten jos se taas aiheuttaa aiheetonta joukkohysteriaa, niin kuin some-aikakaudella monesti tuntuu käyvän, se onkin ehkä vähemmän hyvä asia. Oikeudenmukaista lienee se, jos asiakkaista pakenee se osa jolla on ongelmia. Jos taas pakenijoiden prosenttiosuus on reilusti suurempi kuin ongelmatapausten osuus, voi kai kyseenalaistaa oikeudenmukaisuuden? Tätä taustaa vasten se kaverille kertominen alkaakin tuntua turhalle - luulisi että jokainen jolla on ongelmia, osaa itsekin nostaa kytkintä jos siltä tuntuu, ilman että häntä tarvitsee täällä rohkaista?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: huugo - 12.08.15 - klo:18:06
Jos palvelu ei miellytä, niin kuluttajan velvollisuus on koettaa uutta palveluntarjoajaa.
Kysymyshän oli ymmärtäkseni siitä, että lähes 5 vuotta vanhassa autossa, jolla on ajettu miltei 100 tkm, olisi 300 egen vesipumpun remppa pitänyt saada veloituksetta?

Oliskohan joku muu liike antanut sen "takuuseen"?

Totta kai kuluttajan täytyy pitää puoliaan, mutta vaatimuksien kanssa täytyy mielestäni pysyä kohtuudessa.

pomo

Ei taida löytyä nykyään vaihtamalla merkkiä, jossa 5v vanhaan 100tkm ajettuun ois saanut ilmaisen vesipumpun vaihdon....

Muutenhan homma meni mallikkaasti?

Hannes

Alkaa tulemaan näitä jakoketjun aiheuttamia rönsyjä ;D

huugo

Kiitos kaikki rohkaisusta. Kaikki siis ok VAG-elämässäni.

Mielenkiintoista tämä jokatapauksessa on. Kiva nähdä miten globaalisti 3. arvokkain autobrändi pelaa uhkapeliä. Ruotsi toimii jo toisin paikallisine TSI-varoituksineen. Suomessa kaikki hyvin.

Laatubrändi on laatubrändi. Mielikuvaa jokatapauksessa kaikki.

Hannes

Niin mutta eihän tässä sinun tapauksessasi ollut kysymys mistään muusta kuin että halusit myös vesipumpun takuisiin vaihdattaa, ketjunhan sait. Harmittava tapaus sinänsä mutta korvasivathan vian jopa paremmin kuin monella muulla, jossain on raja takuu asioissakin kun nälkä kasvaa syödessä. Mutta jos autoon ei ylimääräistä mene 100tkm muuta kuin 300e niin ei se huono ole käsittääkseni.

watson

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 12.08.15 - klo:11:11
Auto ollut eilen jakoketjun mittauksessa ja tuloksena 25- astetta. Valmistajan ilmaiseen ketjunvaihtoon vaaditaan 29- astetta. Eli se siitä sitten. Ei muuta kuin kovaa ajoa. Huoltomies laskeskeli, että 200tkm huitteilla voisi ketju olla siinä kunnossa, että vaihdettaisiin. Uusissa autoissa kuulemma tuo vnyvyys 18-19- asteen luokkaa eli puolivälissä vasta ollaan. Samalla oli huoltomies kyllä huomannut vesipumpun vuotavan, se siitä sitten seuraavaksi on menossa. Onkohan 140tkm ihan normi kilometrimäärä mitä vesipumppu kestää vai rupeisiko tässä jo ottamaan yhteyttä kuluttajasuojamieheen/naiseen  ;) ;)

Mullakin huomasivat ketjunmittauksessa että vesipumppu vuotaa ja vaihdettiin mun laskuun... 170tkm ajettu.
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

huugo

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 12.08.15 - klo:21:26
Niin mutta eihän tässä sinun tapauksessasi ollut kysymys mistään muusta kuin että halusit myös vesipumpun takuisiin vaihdattaa, ketjunhan sait. Harmittava tapaus sinänsä mutta korvasivathan vian jopa paremmin kuin monella muulla, jossain on raja takuu asioissakin kun nälkä kasvaa syödessä. Mutta jos autoon ei ylimääräistä mene 100tkm muuta kuin 300e niin ei se huono ole käsittääkseni.

Niin ei 300 eur per 100tkm ole paha. Käyttöpelelejä nämä ovat, eikä kannata rakastua sen enempää. Ehkä tässä on ollut väärä kuvitelma saksalaisesta laadusta. Niin haluaisi uskoa jonkin asian aitoin paremmuuteen, mutta nykymaailmassa sitä on harvassa.

Ettei jää väärää kuvaa, niin ostin extrana pesun. 70eur siitä on minusta rahan arvoista. Kun rahalla saa jotakin lisää, niin siitä voi maksaakin. Jos paikallaan pysymisestä pitää maksaa, niin se on vähän vaikeampi. Mielikuvaa kaikki - myönnän.

huugo

Lainaus käyttäjältä: watson - 12.08.15 - klo:21:46
Mullakin huomasivat ketjunmittauksessa että vesipumppu vuotaa ja vaihdettiin mun laskuun... 170tkm ajettu.

Taitaa näitä vuotavia vesipumppuja olla muutama tässäkin ketjussa. Hyvää lisämyyntiä ketjutarkastuksen kylkeen. Taitaa olla (taas) joku mitoitusongelma. Jos tulee vielä ketjun vaihto niin pyydän vaihtamaan vesipumpun samalla.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.08.15 - klo:20:06
Ei taida löytyä nykyään vaihtamalla merkkiä, jossa 5v vanhaan 100tkm ajettuun ois saanut ilmaisen vesipumpun vaihdon....


Kia, Hyundai....onhan noita... :)

multsi

Vesipumpullehan ei ole yleensä määritetty mitään käyttöikää, ja kyseessä on esimerkki "kuluvasta osasta". Se on sitten valmistajasta riippuvaista miten laadukkaaksi osa on tehty. Opelissa pumppu kesti n.60tkm, kunnes sen laakerointi alkoi rallattamaan. Isän Corollassa kestänyt nyt 230tkm ilman oireita.

x_smith

Golf Variant 2010, 1.4TSI 90 kW manuaali, 102000 km. Oireena parin sekunnin rallatus kylmäkäynnistyksessä.
Ketju vaihdettu, oma osuuteni 0%. Kustannuksista ei edes puhuttu, vaihto tehtiin ilmaisen ketjuntarkastuksen tuloksena.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 17.08.15 - klo:09:29
Kia, Hyundai....onhan noita... :)

Kyllä se taitaa noissa kalliit huollot kompensoida pitkää takuuta ;D

Osamaksua siis?

Finnhopper

Lainaus käyttäjältä: pomo - 18.08.15 - klo:22:25
Kyllä se taitaa noissa kalliit huollot kompensoida pitkää takuuta ;D

Osamaksua siis?

Eikös näitä saa sitten huollattaa omalla luottopajalla vrt muun merkkiset autot ilman että takuu menee? Vai mistä tämä kalliit huollot mielikuva? Ei mun mielestä volkkarinkaan huollot halpoja ole jos merkkiliikkeessä huollattaa.
VW T5 2005 4Motion

Asterion

Lainaus käyttäjältä: pomo - 18.08.15 - klo:22:25
Kyllä se taitaa noissa kalliit huollot kompensoida pitkää takuuta ;D

Osamaksua siis?

Tuo kalliimpi huoltohinta on joku ihmeellinen myytti. Yetissä huoltoväli oli kaksi vuotta mutta muistaakseni hintakin oli tuplat Hyundaihin verrattuna, joka käy kerran vuodessa huollettavana. Jo se pelkkä helkutin kallis Yetin longlife öljy maksoi melkein enemmän kuin Hyundain vuosihuollon kustannus.

Käytin/käytän Yetin ja myös tämän auton kohdalla marmoritiskiä vuosihuoltojen tekemiseen. Käsittääkseni takuu säilyisi vaikka veisin autoni myös mihin tahansa monimerkkihuoltoon. Miksi tällainen monimerkkihuolto velottaisi jotain ekstraa  Kia/Hyundai lisämaksua tehtaan antaman pidemmän takuun takia?

Ja vaikka huoltohinta olisi kalliimpi, kuinka monta vesipumppua yms kuvittelet sillä vaihdettavan 7 vuoden aikana VAG:ineeseesi?  :o

TTO

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.08.15 - klo:08:43
Tuo kalliimpi huoltohinta on joku ihmeellinen myytti. Yetissä huoltoväli oli kaksi vuotta mutta muistaakseni hintakin oli tuplat Hyundaihin verrattuna, joka käy kerran vuodessa huollettavana. Jo se pelkkä helkutin kallis Yetin longlife öljy maksoi melkein enemmän kuin Hyundain vuosihuollon kustannus.

Käytin/käytän Yetin ja myös tämän auton kohdalla marmoritiskiä vuosihuoltojen tekemiseen. Käsittääkseni takuu säilyisi vaikka veisin autoni myös mihin tahansa monimerkkihuoltoon. Miksi tällainen monimerkkihuolto velottaisi jotain ekstraa  Kia/Hyundai lisämaksua tehtaan antaman pidemmän takuun takia?

Ja vaikka huoltohinta olisi kalliimpi, kuinka monta vesipumppua yms kuvittelet sillä vaihdettavan 7 vuoden aikana VAG:ineeseesi?  :o

(Vähän OT:ksi menee)  Kyllä se parin vuoden takuu säilyy, mutta mitä sen jälkeen?

Linkin artikkelin ensimmäinen kommentti osuu todella kohdalleen.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-kaikkien-aikojen-sijaisauto/5268188

BobSmith

#5004
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.08.15 - klo:08:43
Yetissä huoltoväli oli kaksi vuotta mutta muistaakseni hintakin oli tuplat Hyundaihin verrattuna, joka käy kerran vuodessa huollettavana. Jo se pelkkä helkutin kallis Yetin longlife öljy maksoi melkein enemmän kuin Hyundain vuosihuollon kustannus.
Yetin (1.2TSI) 30 tkm huolto maksaa täälläpäin valtuutetussa merkkihuollossa 250 euron paikkeilla, 60 tkm huolto vähän enemmän kun siinä on enemmän huoltokohtia. Yhdeksänkympin huolto on taas sen about 250 egeä. Tosin pakkaa sekoittaa se, että LL-huoltoväli on maksimissaan sen 30 tuhatta tai kaksi vuotta, riippuen ajotyylistä se saattaa olla lyhyempikin.

Ajoturvaleimaahan ei sitten saa, jos käyttää Skodan jossain muualla kuin virallisessa huollossa.

Hannes

Eikö näistä ole tyhjänpäiväistä kinata, lähtökohtaisesti skodan ja kian ostaa aivan eri kriteerehin perustavat asiakkaat. Ajakoot kukin millä autolla tykkää. Ja olkoot kia se huolettomampi mutta silti en sitä osta koska.....

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 19.08.15 - klo:09:47
Eikö näistä ole tyhjänpäiväistä kinata, lähtökohtaisesti skodan ja kian ostaa aivan eri kriteerehin perustavat asiakkaat. Ajakoot kukin millä autolla tykkää. Ja olkoot kia se huolettomampi mutta silti en sitä osta koska.....

Kannatetaan, keskustelu lähti polveilemaan ohi otsikon. Jatketaan kestävyys- ja kustannuskeskustelua jollain toisella topiikilla. Aiheen tyhjänpäiväiseksi leimaaminen kertoo varmaan enemmän kommentoijan taloudellisesta tilanteesta kuin mistään muusta?  8)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 19.08.15 - klo:09:36
(Vähän OT:ksi menee)  Kyllä se parin vuoden takuu säilyy, mutta mitä sen jälkeen?

Linkin artikkelin ensimmäinen kommentti osuu todella kohdalleen.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-kaikkien-aikojen-sijaisauto/5268188

Hyvä artikkeli. Skodan kun vaihtoi niin nyt ajellessa on "like a boss" tunnelma  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 19.08.15 - klo:09:47
Eikö näistä ole tyhjänpäiväistä kinata, lähtökohtaisesti skodan ja kian ostaa aivan eri kriteerehin perustavat asiakkaat. Ajakoot kukin millä autolla tykkää. Ja olkoot kia se huolettomampi mutta silti en sitä osta koska.....

Vähän mutta asiaa, kannatan!

Typ2

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 19.08.15 - klo:09:41
Ajoturvaleimaahan ei sitten saa, jos käyttää Skodan jossain muualla kuin virallisessa huollossa.

Ajoturvalle ei paljoa kannata arvoa antaa, kun kaskoihin kuuluu vastaava turva. Harva kai uudenkarhealla Yetilläkään ilman kaskoa ajelee.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy