TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

baleno

No se on fordin 1-litraiselle turbolle lupaama. Varmaan volkkari pystyy samaan. Turbot pyörii pienillä kierroksilla yleensä. Siksi ne voi kestää yllättävän paljon.
Citroen C5 2.0i 2006

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: baleno - 15.07.15 - klo:19:13
No se on fordin 1-litraiselle turbolle lupaama. Varmaan volkkari pystyy samaan. Turbot pyörii pienillä kierroksilla yleensä. Siksi ne voi kestää yllättävän paljon.

Eikö turbossa ole kierroksia aika paljon? Vai meinasitko että auton kierrosaluetta, että toimii pienillä käyntikierroksilla?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

baleno

 Pintapaineet sylinterissä on kovat vedättäessä. Nykyään on kuitenkin taotut männät(jos on) ja pinnoitteet. Ja turbojen lisätty voitelu sylinterin seinämille. Laakerit on tietysti vahvemmat. Kyllä ne kestää jos on hyvin tehty.
Citroen C5 2.0i 2006

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: baleno - 15.07.15 - klo:20:04
Pintapaineet sylinterissä on kovat vedättäessä. Nykyään on kuitenkin taotut männät(jos on) ja pinnoitteet. Ja turbojen lisätty voitelu sylinterin seinämille. Laakerit on tietysti vahvemmat. Kyllä ne kestää jos on hyvin tehty.

Ja kun halvalla pitää saada niin jostain on tingittävä, laadusta se aliurakoitsija tinkii kun toimittaa vagille osia.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 15.07.15 - klo:20:39
laadusta se aliurakoitsija tinkii kun toimittaa vagille osia.
Tästä olen eri mieltä, ei mene noin.

Ostaja päättää aina mitä haluaa ostaa. Ostaja speksaa tuotteen ja sen perusteella alihankkija valmistaa ja toimittaa.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.07.15 - klo:17:03
Meikäläisen 1.4 TSI (CAVD) Golf Variant 2009 ei ole tullut kutsua. Syynä todennäköisesti, että ketju on jo vaihdettu kertaalleen 118tkm kohdilla. Moottorin vikavalo syttyi taas eilen ja huoltoon pitäisi perjantaina kiikuttaa. Mahtaakohan olla ketju venynyt taas. Mittarissa jo 204tkm. Vituttaa vaan johonkin 5kâ,¬ louskuun tehdä tonnikaupalla remppaa. Edellisestä ketjuvaihdostakin on jo sopivasti 2,5v, että ketjun osatakuukin umpeutunut. Himpskatti.
Kerron taas kerran että meidän Golf Variant 1,4 TSI -08 oli vaihdettu takuuna kilsoilla n. 110tkm koko motti edellisen omistajan aikana, n. 80tkm myöhemmin kilsoilla n. 190tkm nokan vikavalo alkoi herjaamaan koska ketju venynyt. Vaihdatin ketjun myyjäliikkeen piikkiin koska ostosta alle puoli vuotta. Oli kuulemma "säätö tapissa" eli "lopussa", näyttivät kännykuvan, joten kait siellä myös jokin "mekaaninen räikkä" on säätämässä eli venymistä korjaamassa?  ???

Popo

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 15.07.15 - klo:18:48
Nimimerkki Popoa taitaa huvittaa minun autonvaihtoni. En nyt kyllä vaan ymmärrä mitä huvittavaa siinä on jos vaihtaa pois auton jossa on näin huonomaineinen moottori jo ennen ongelmien ilmaantumista. Minusta se on pelkkää viisautta ja hankaluuksien ennalta ehkäisyä. Siinä sivussa tulee vielä sitä mielenrauhaakin.
Toivotan Popolle onnea Skodansa kanssa. Voi olla että se toimii hyvin tai sitten ei. Näyttää olevan täyttä arpapeliä miten kestävän TSI moottorin sattuu saamaan :)

Kiitos kannustuksesta ja onnea myös uuden automerkin keralla. Pahoittelen, jos pohdiskeluni meni henkilökohtaisuuksiin. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja ne ovat yhtä arvokkaita

Pointtini oli, että hyvin toimivan auton vaihtamisessa "huonomaineisen moottorin" vuoksi toiseen on myös omat (taloudelliset) riskinsä. Merkkiuskollisuuteen en ole taipuvainen, eikä tämä ketju-ketkuttelu minunkaan intoani Volkkarin tekniikkaan ole lisännyt. Octavian hankinnassa ei moottori ollut tärkein tekijä. Sattui nyt tällainen vuosimalli ja moottori omalle kohdalle...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Octavia4x4

Nyt on Golfille varattu aika ketjun tarkastukseen. Tällä kertaa kävi huollon tiedostoista ilmi, että tähän kyseiseen yksilöön on jo kerran vaihdettu ketju 2011 vuonna, 72 tkm ajettuna. On siihen sen jälkeen jo kertynyt 63 tkm, eli ihan paikallaan lienee jo tarkastus. Moottori ei kylläkään mitenkään ylimääräisiä ääntele kylmästartissa.

Osaluettelosta löytyy BMY moottoriin (1.4 TSI 103kW kaksoisahdettu) kampiakselin päähän se jakoketjun ratas. Eikös joissakin uudemmissa moottoreissa tuo ole kiinteästi kampiakselissa kiinni, eli jos venynyt ketju on syönyt rattaan "piikille", menee kampura --> moottori vaihtoon?

Niin, kyllä noita tarkastuskutsuja lähetetään "riskiryhmälle" ihan kirjeitse, mutta kuulemma porrastettuna, ettei kaikki TSI-autot ole samaan aikaan liikkeen pihassa jonossa.  ;) Lomien jälkeen syksyllä varmaankin pääsee kampanja kunnolla vauhtiin.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.07.15 - klo:17:03
Meikäläisen 1.4 TSI (CAVD) Golf Variant 2009 ei ole tullut kutsua. Syynä todennäköisesti, että ketju on jo vaihdettu kertaalleen 118tkm kohdilla. Moottorin vikavalo syttyi taas eilen ja huoltoon pitäisi perjantaina kiikuttaa. Mahtaakohan olla ketju venynyt taas. Mittarissa jo 204tkm. Vituttaa vaan johonkin 5kâ,¬ louskuun tehdä tonnikaupalla remppaa. Edellisestä ketjuvaihdostakin on jo sopivasti 2,5v, että ketjun osatakuukin umpeutunut. Himpskatti.

Joopa joo. Huollosta soittivat ja vika kuulemma jakopäässä. Eivät kuulemma tee tarkempaa vikadiagnostiikkaa ilman, että maksaa 300e. Auton 1. omistaja ja aina myyntiliikkessä huollettu. Ei näkökään tosiaan koske kaikkia autoja tämä tarkistus. Varmistuu myös se, että 1.4 TSI:ssä ei ole mitään "vahvistettuja" parempia osia. Voi vittu.

elmerc

Oh hoh! Ihmetellä kyllä täytyy, että myyjäliike ei halua parempaa huolta pitää uskollisesta asiakkaastaan  >:(
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

kt

Siis tekikö ne jakoketjuntarkistuksen vai pelkän vikakoodin lukemisen? Eikös tossa kannata aluksi vaan kysyä, että onko maahantuoja näin ohjeistanut? 

Tietenkin jos vikaa on muualla jakopäässä kuin ketjussa, niin pitkäänhän se onkin jo kestänyt.
Toki pitäisihän tuon vaihdetunkin ketjun kestää samalla lailla kuin uutena asennetun.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Ovat tehneet pelkän vikakoodiluvun joka nyt viittaa jakopäähän. Mitään ilmaista tarkistusta jakoketjulle ei heru. Viime remontissa 118tkm kohdalla vaihdettiin käytännössä kaikki jakopäästä ml. nokka-akselin säädin + venttiilit, turbo...

Telehell

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.07.15 - klo:12:27
Tietenkin jos vikaa on muualla jakopäässä kuin ketjussa, niin pitkäänhän se onkin jo kestänyt.
Toki pitäisihän tuon vaihdetunkin ketjun kestää samalla lailla kuin uutena asennetun.

Ai pitäisi ketjun kestää vain samailla kuin uutena asennetun? Minun mielestä sen ketjun pitäisi kestää sen 450tkm eikä 100tkm. Jos haluaa jakopääremonttia tehdä 100tkm välein niin ostaa sitten hihnamoottorin.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 17.07.15 - klo:14:27
Ai pitäisi ketjun kestää vain samailla kuin uutena asennetun? Minun mielestä sen ketjun pitäisi kestää sen 450tkm eikä 100tkm. Jos haluaa jakopääremonttia tehdä 100tkm välein niin ostaa sitten hihnamoottorin.

Edellisen skodan hihnanvaihtokin oli 210 tkm välein, eli hihnakin kestää kauemmin kuin VAG:n ketju  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

dosetti

Täällä puhutaan kampanjasta, jota Wekotin ei saakaan? Muutenkin tuolla historiikilla luulisi nyt ainakin tarkistuksen olevan ilmainen. Eipä näistä autoista myyjät tainneet kertoa ison ja todella kalliin remontin tarpeesta, joka tulee 50tkm(?)-150tkm(?) välein osittain asiakkaan maksettavaksi kauppoja alunperin tehtäessä. Jaksaa kyllä ihmetyttää erilaiset vastaantulot ja käytännöt, joita ihmiset saa. Suututtaa, vaikka en moottoria omistakaan..

pomo

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.07.15 - klo:13:39
Ovat tehneet pelkän vikakoodiluvun joka nyt viittaa jakopäähän. Mitään ilmaista tarkistusta jakoketjulle ei heru. Viime remontissa 118tkm kohdalla vaihdettiin käytännössä kaikki jakopäästä ml. nokka-akselin säädin + venttiilit, turbo...

Eikös tuon edellisen remonton varaosa takuu ole voimassa? Musta tuntuu, että sää asiot väärässä liikkeessä jos olet aina tuolla huoltanut ja hatuksi saat tuollaista palvelua... Osta skoda!

kt

Ostin Skodan kuukausi sitten. Ennen ostoa kyllä kysyin, milloin on hihnakoneen 1,2 TSI hihnanvaihto. Myyjä kävi huollosta kysymässä ja sanoi, että 210 tkm, mutta Suomessa suositellaan vaihtamaan aikaisemmin....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Eka Golf

Nyt sentään luvattiin että kestää vähintäin 100tkm, edellinen "parannettu" kesti reilut 70tkm, alkuperäinen "susi" n. 110tkm, eli onko kehitys kehittynyt?  8)

Telehell

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 18.07.15 - klo:00:27
Nyt sentään luvattiin että kestää vähintäin 100tkm, edellinen "parannettu" kesti reilut 70tkm, alkuperäinen "susi" n. 110tkm, eli onko kehitys kehittynyt?  8)

Olisin kyllä henkilökohtaisesti jättänyt auton liikkeeseen ja sanonut että tehkää sellainen joka kestää vähintään  300tkm
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

kai75

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 09.07.15 - klo:18:09
Väliaikatietoa:

A3 viety tänään tarkastukseen ja tuomio: kun raja-arvo 28 astetta, autossa 29 astetta -> ketju vaihtoon, myös jokin akselin(?) säädin vaihtuu, lisäksi iltapvällä tuli puhelimitse lisätieto et eilen tullut valmistajalta (ilmeisesti audilta) lisäohjeistuksia ketjunvaihto-operaatioihin eli öljypumpun ketju vaihdetaan samaan syssyyn kun kerran jakopää on auki. Pumpun ketjuja löytyy vain saksanmaalta ja niitä on kuulemma pompsi tilattu mutta ei ehdi huomiseksi joten auto levällään ja pajalla ens vkon alkuun. Siihen saakka saa ajella esittelyautolla A4 1.8T (tosin vajaaveto), jonka "pummasin" tutuilta automyyjiltä  ;D

Kun taivastelin ketjun venymistä ja haukuin ne täydeksi pas?aksi, niin huoltojannu tuumas et siinä kiteytin asian aika hyvin  ;D Valmistajan vastaantulo kaikissa noissa ym. jutuissa 100/100, ainoana "hässäkän" aiheena vajaan 17tkm:n kohdalla A3:lle tehty väliöljynvaihto paikallis(ei-)korjaamolla, josta ei ollut tarkkaa longlife -öljyn "mallia" näkyvissä, mutta selvittelyn jälkeen selvisi et käytetty öljy on ollut Castrol SLX 5W/30 Longlife III:sta. Toivottavasti tuo "todiste" riittää valmistajalle...

Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin öljynvaihtopaikalla ei tunnu olevan valmistajan vastaantulolle merkitystä vaan öljylaadulla (vaikka täällä tietävät moottorimiehet ovat jo monesti todenneet et öljyllä ei ole mitään tekemistä venymisen kanssa  ;D).

No niin, ko. auto saatu perjantaina ulos Pörhöltä eli reilun vkon oli pukilla ketjuremontissa (jako- + öljypumppuketjut + se yleisesti vaihdettava säädin). Em. "öljyselvitys" kelpasi valmistajalle ja remonttikustannukset (huoltojannun mukaan about 2000 â,¬) valmistajan piikkiin, ite maksettiin uudet öljyt ja suodatin (n. 100â,¬) kun oli aiheellinen vaihtaa. Ei saatu mitään normaalia huoltodokumenttia/-listausta eikä myöskään huoltokirjaan mitään kirjattu, mutta kuulemma Audin järjestelmiin ketjuremontti merkitään...  ???

Nyt sit vaan A3:lla entiseen malliin ääretöntä ajoa ja huoletonta pitoa, saa nähdä kuinka kauan ketju nyt kestää rallattamatta  ;)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Telehell

Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

kai75

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 19.07.15 - klo:22:40
Huoltokirjaan tulee merkintä vain jos sen vaatii
Ã,,itini haki auton ja ohjeistin, että laput tehdyistä töistä ja vaihdetuista osista ottaa huollosta mukaan ja tuo merkintä huoltokirjaan, mutta olivat jo autonvalmistumispuhelussa ilmoittaneet, että lappuja ei anneta eikä merkintää kirjaan... En tiedä kuinka tomerasti tuota olisi pitänyt vaatia et merkintä olisi tullut  :-\

Kun siirryn kohta itsekin Pörhön huoltoasiakkaaksi niin pitää haastatella huoltojannut tästä asiasta et mikä tässä on takana... Kun itsellä vaihdettiin ilmajousituksen osia uusiin valmistajan piikkiin kk sitten niin sain huoltolaput kaikkine listauksineen ja hintoineen mukaan et ei tässä oikein voi olla sekään syy et valmistajan maksamista osista ja töistä ei listauksia jaella asiakkaalle...  :o
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

kt

Minä olen aina itse kirjoittanut huoltokirjaan tehdyt toimenpiteet, jos niitä ei sinne ole huollon toimesta laitettu. Ei ole kukaan koskaan valittanut, että ei tänne saa kirjoitella.
Laittaa päivämäärän ja tiedot, esim : 20.7.2015 vaihtoivat huollossa 1-sylinterin puolan. 30.11.2014 vaihdettiin koko moottori. jne
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Waiski

Hehe, meno on kuin villissä lännessä, ihan tyypillistä konsernin touhua Suomessa jälleen. Minulle taas ketjurempan jälkeen viikko sitten perjantaina kerrottiin, että kuitit ja laput kuuluu antaa mukaan asiakkaalle, mutta huoltokirjaan tätä ei merkitä. Vastaantulo oli täydet 100% myös öljyjen ja sijaisauton osalta, tämä siis Golf plus -09 135tkm ja Vw-Center Turku. 

unelmatalo

MAAHANTUOJA MAKSAA KUSTANNUKSET TSI KETJUN PETETTYÃ,,!

Ketju on uudessa autossa aikanaan myyty huoltovapaana osana ja siten vaikuttanut ostopäätökseen. "Ketjukone, ei mikään hihna!"

Kuinka moni muu on saanut täyden korvauksen Helkama autolta? Tai esim. Laakkoselta? Tai edes jotain? Kuulin korjaajalta tapauksesta "1,2 TSI", n. 122 000km, Laakkonen oli ensin kieltäytynyt  maksusta, mutta (useiden vaiheiden jälkeen) maahantuoja oli maksanut ketjun hyppäämisestä aiheutuneet kulut - KAIKKI! Myös sijaisauton. Noita pystyy hakemaan jälkikäteen, jos tapaus on tuore ja huoltokirjasta löytyy tarvittavat huollot. EU-sääntöjen mukaan ei tarvii olla "merkkiliikkeessä" huollatettu. Merkkiliikkeellä (maahantuojalla) on velvollisuus tiedottaa ammattikorjaamoita merkkikohtaisista "erikoistarkastuksista"! (Tästä velvollisuudesta lienee laistettu VAG:n merkkien osalta?)

Nyt käsi pystyyn kaikki, jotka ovat saaneet korvauksen TSI ketjurempasta. Ehdotan, että viestiin foorumille omalla rivillään:

Käytetään järjestysnumeroa viesteissä seuraavasti: ensimmäinen laittaa TSI0001 ja toinen TSI0002 jne. Perään vielä PROSENTTIOSUUS KORVAUKSEN OSUUDESTA ja lopulta rempan kulut. Rivin perään voi lisätä vielä automerkin ja koneen, vuosimallin, ajokilometrit jne. jne. (kuluttaja-asiamies / kuluttajariitalautakunta / oikeustoimet / uhkailu / jne.)

Siis esim näin:

TSI0001 50% 2700â,¬. Skoda Octavia 1,4 TSI 95000 km .......


Tällä konstilla tulee hieman selvyyttä tilanteeseen, missä mennään. (Maahantuojan ja Laakkosen pojat tietenkin häämmentävät keittoa.) Mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää totuus TSI ketjujen hajoamisista ja olisiko tässä riittävästi materiaalia ryhmäkanteeseen asian puolesta?

vikkee

Tänään jätin oman A3:n ketjun tarkistukseen. Eivät kylläkään antaneet sijaisautoa käyttöön veloituksetta, mutta antoivat paperit missä oli mitä osia autoon vaihdetaan mikäli ketju on venynyt.

tet

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 21.07.15 - klo:06:23
Mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää totuus TSI ketjujen hajoamisista ja olisiko tässä riittävästi materiaalia ryhmäkanteeseen asian puolesta?

Suomessa vain tuo oikeus nostaa ryhmäkanne sattuu olemaan vain ja ainoastaan kuluttaja-asiamiehellä. Sellaista tarinaa on mielestäni täälläkin kuultu sinne suuntaan valittaneiden taholta, että kuluttaja-asiamies ei oikein ole lämmennyt ajatukselle ryhmäkanteesta näissä asioissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

TSI002 100% 30 620 VW Scirocco 2010. Remppa tehty 9/2013. Kustannuksista en tiedä. Pientä vääntöä oli mutta aika sutjakkaasti lopulta korvasivat.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.07.15 - klo:10:13
Suomessa vain tuo oikeus nostaa ryhmäkanne sattuu olemaan vain ja ainoastaan kuluttaja-asiamiehellä. Sellaista tarinaa on mielestäni täälläkin kuultu sinne suuntaan valittaneiden taholta, että kuluttaja-asiamies ei oikein ole lämmennyt ajatukselle ryhmäkanteesta näissä asioissa.

Ja tuohon (meri)selitys oli, että ryhmäkannetta ei nosteta, koska tapaukset niin erilaisia! Toisella ajaa ketjulla 50tkm, toinen 100tkm. Tapaukset niin erilaisia, että eihän kyseessä mitenkään voi olla samasta asiasta. *facepalm*.

unelmatalo

Tämä viestiketju on luettu yli miljoona kertaa. (paljon samoja lukijoita toki) Eräs suuria massoja kiinnostavimmista asioista: TSI-ongelma = Laakkonen = Helkama-auto.

Jos ryhmäkanteen rahallinen arvo on esim. yli 2 miljoonaa euroa ja kärsijät (ainakin osa) joutuvat pahaan taloudelliseen ahdinkoon, niin perustetta löytyy ja kuluttaja-asiamies kiinnostuu. Toki ei yksittäiset tapaukset ryhmäkanteeseen johda, mutta tapauksia on paljon. Ryhmäkanteen idea on, että tapauksia on paljon, tai jos tapauksia vähemmän, niin sitten suuri taloudellinen merkitys. Ryhmäkanteen muodossa myös kustannuksia itse maksaneet kuluttuajat voivat saada jälkikäteen heille kuuluvat korvaukset.

Jos näitä tapauksia saataisiin listattua vaikka 500 kpl ja rempan hinta 4500,- â,¬ (keskimäärin), niin summa olisi jo reilusti yli 2 miljoonaa â,¬! Yli 1000 kappaleella mediahuomio asialle olisi varma.

Edelleen, jatketaan selvitystyötä, netin ja joukkovoiman avulla:

Käytetään järjestysnumeroa viesteissä seuraavasti: ensimmäinen laittaa TSI0001 ja toinen TSI0002 jne. Perään vielä PROSENTTIOSUUS KORVAUKSEN OSUUDESTA ja lopulta rempan kulut. Rivin perään voi lisätä vielä automerkin ja koneen, vuosimallin, ajokilometrit jne. jne. (kuluttaja-asiamies / kuluttajariitalautakunta / oikeustoimet / uhkailu / jne.)

Siis esim näin:

TSI0001 50% 2700â,¬. Skoda Octavia 1,4 TSI 95000 km .......

100% korvauksetkin on hyvä tietää, silloin vielä kulkevalla TSI ajokilla ajelevat tietävät saavansa korvauksen. Nämä automyyjät kun koittavat herkästi sivuuttaa TSI-ajelijan korvausvaatimuksen, tai ainakin kaataa osan kustannuksista kuluttajan niskaan.


(Wekotin: tapaukset ovat samanlaisia, nokka-akselia pyörittävä ketju kuluu/venyy ja lopulta hyppää aiheuttaen moottorivaurion. Alkuperäinen syy: VAG mitoitusvirhe tai puutteellinen ketjun voitelu järjestely.)

(Hyvä skriko! TSI0002)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy