TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 04.06.15 - klo:00:09
Juuri näiden "vastaan tulemiset" maahantuojan suunnalta pakottaa käyttämään kotteroa merkkihuollossa. Itse en ainakaan uutta/uudehkoa autoa vastaavien tilanteiden takia viitsi käyttää missään muualla kuin merkkihuollossa. Sen tietää, että maahantuoja pesee heti kätensä goodwill-jutuissa kun huoltokirjassa lukee jonkun muun, kuin valtuutetun merkkihuollon leima. Itse en ainakaan olisi maksanut edellisen kotteron kohdalla penniäkään, jos ketju tai jokin muu vastaava olisi porsinut omalla kohdallani. Kotteroa huollatin aina 15000km/1v periaatteella VW Airportissa. Kerkesin VW:llä ajelemaan n.4,5v/45000km, mutta sai senkin kanssa huollossa juosta ylimääräisiä kertoja.

Tämä ns. Goodwill on myös vw:n vedätys, jolla annetaan ymmärtää että tehdas on vapaaehtoisesti tehnyt kuluttajalle hyvää hyvyyttään hyvää. Todellisuudessa he ovat vastuussa tuotteesta riippumatta siitä, missä auto on huollettu. Jos alkavat mussuttamaan marmorilla on heillä näyttövastuu siitä miksi huolto ulkopuolella on rikkonut auton. Jos faktanäyttöä ei löydy, niin asia on erittäin selvä.

Ihmiset maksavat aivan turhaan näitä vw:n suunnitteluvirheistä aiheutuvia moottoririkkoja. Ei pidä maksaa mitään, korjauksesta ei saa koitua kuluja.

Joukor

Asetuksen mukaan, autoa EI ole pakko huollattaa merkkiliikkeesä, ja takuu on silti voimassa. Kunhan autao on asiallisesti huollettu, vaikkapa Pärnäsellä, niin ei vaikuta lopputulokseen. Takuu on voimassa.
Maahantuojan on sitten osoitettava, että huolto ei ole ollut asianmukaista.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2014/ryhmapoikkeusasetus_takaa_autokorjaamoiden_vapaan_kilpailun.1161.news

Ryhmäpoikkeusasetus on EU n alueella voimassa.

Lisäksi valmistaja on virhevastuulain mukaan vastuussa tuotteensa korjauksesta. Ylimääräisiä kuluja ei saa aiheutua auton haltijalle. Virhevastuu ajaa myös takuun ohi. Eli korvausvelvollisuus ei lopu siihen pariin, kolmeen vuoteen, tai sataan tuhanteen kilometriin.

Maahantuoja on asiasta ehkä eri mieltä, mutta tuntee kyllä lain, ja lain merkityksen.

niksa

Pakko korjata, kun ihmisillä näyttää menevän virhevastuu ja takuu sekaisin.

Takuuaikana näyttövastuu on takuun myöntäjällä. Virhevastuun aikana näyttövelvollisuus on asiakkaalla.

tet

Lainaus käyttäjältä: niksa - 04.06.15 - klo:11:13
Pakko korjata, kun ihmisillä näyttää menevän virhevastuu ja takuu sekaisin.

Takuuaikana näyttövastuu on takuun myöntäjällä. Virhevastuun aikana näyttövelvollisuus on asiakkaalla.

Näin. Lisäksi virhevastuu on ensisijaisesti myyjällä, ei valmistajalla. Toki maahantuoja ja/tai valmistaja voi joutua siihen kelkkaan myös, mutta lähinnä varmaan siinä tapauksessa jos myyjää ei saa vastuutaan hoitamaan (esim. konkurssissa).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.06.15 - klo:00:28
Tämä ns. Goodwill on myös vw:n vedätys, jolla annetaan ymmärtää että tehdas on vapaaehtoisesti tehnyt kuluttajalle hyvää hyvyyttään hyvää. Todellisuudessa he ovat vastuussa tuotteesta riippumatta siitä, missä auto on huollettu. Jos alkavat mussuttamaan marmorilla on heillä näyttövastuu siitä miksi huolto ulkopuolella on rikkonut auton. Jos faktanäyttöä ei löydy, niin asia on erittäin selvä.

Ihmiset maksavat aivan turhaan näitä vw:n suunnitteluvirheistä aiheutuvia moottoririkkoja. Ei pidä maksaa mitään, korjauksesta ei saa koitua kuluja.

Juuri tämän takia tehdään ohjelmistopäivityksiä jne. jotka saa vain merkkihuollossa käymällä.
Ja kun ei ole 'asianmukaista' ohjelmistoa autossa on se syy pidättäytyä maksamasta mitään.

Lefaus

Lainaus käyttäjältä: Lefaus - 02.06.15 - klo:18:39
No nyt syttyi Passatissa  1,4 tsi vm 2008 ajettu 113 tkm vikavalo ja diagnoosi ketju löystynyt. Korjaus arvio 2000-2400â,¬ josta minulle maksettavaksi noin puolet.
Päivitystä tilanteeseen: Nyt autoa tutkittu lisää ja joku osa (en muista mikä) myös kulunut ja pitää tilata saksasta. Viikko aikaa + lisää rahaa menee.

Joukor

Lainaus käyttäjältä: niksa - 04.06.15 - klo:11:13
Pakko korjata, kun ihmisillä näyttää menevän virhevastuu ja takuu sekaisin.

Takuuaikana näyttövastuu on takuun myöntäjällä. Virhevastuun aikana näyttövelvollisuus on asiakkaalla.
xw

http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf

Joo, tuo on varmasti totta. Onneksi virheen toteen näyttäminen kuluttajalle on todennäköisesti näissä ao. Tapauksissa helppoa. Ja joka tapauksessa, ei kannata hyväksyä minkäänlaista, edes osittaista, laskua jälleenmyyjän osalta. Jm ja maahantuoja Sopivat keskenään kustannusten jaosta, eikä siihen pidä sekoittaa auton käyttäjää.  Korjaamo saa  todennäköisesti joka tapauksessa maahantuojalta Könttäsumman työkulujen kattamiseksi. Mutta tämä on sitten toinen asia.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 04.06.15 - klo:18:26
xw

http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf

Joo, tuo on varmasti totta. Onneksi virheen toteen näyttäminen kuluttajalle on todennäköisesti näissä ao. Tapauksissa helppoa. Ja joka tapauksessa, ei kannata hyväksyä minkäänlaista, edes osittaista, laskua jälleenmyyjän osalta. Jm ja maahantuoja Sopivat keskenään kustannusten jaosta, eikä siihen pidä sekoittaa auton käyttäjää.  Korjaamo saa  todennäköisesti joka tapauksessa maahantuojalta Könttäsumman työkulujen kattamiseksi. Mutta tämä on sitten toinen asia.
Työkalut löytyvät valtuutetulta merkkikorjaamolla, ei tarvitse ostaa tätä operaatiota varten.
Kaikki asiat eivät ole niin, että auto on "rikkoutumaton", vaan tapauskohtaisesti on myös tuottamuksellisia vaurioita, joita eivät mitkään tuotevastuut korvaa. Kaikki tutkitaan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Joukor

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.06.15 - klo:20:12
Työkalut löytyvät valtuutetulta merkkikorjaamolla, ei tarvitse ostaa tätä operaatiota varten.
Kaikki asiat eivät ole niin, että auto on "rikkoutumaton", vaan tapauskohtaisesti on myös tuottamuksellisia vaurioita, joita eivät mitkään tuotevastuut korvaa. Kaikki tutkitaan.

Työkalut varmaan tulevat työkalutoimittajalta ja ne kai löytynevät joka verstaalta, Työkulujen korjaamokohtainen korvaus taas maahatuojalta, kun puhutaan valmistajan virhevastuusta. 

Kyllä vaan, jokainen vaurioitunut jatkoketju tutkitaan. Ja saattaa olla, että osa rikkoutumisista ei ole rakenteellisesta viasta johtuvaa, vaan vika voi olla jossain ihan muualla, tai tuottamuksellinen. 
Ihan aihetta sivuten : Jakoketjun tulee kestää koko moottorin elinikä, tai kohtuullinen käyttöaika. se kun ei ole esim. 80 tkm  määrävälein vaihdettava remmi.

Wekotin

Nuo tehtaan piikkiin menevien takuutöiden hinta määräytyy tarkkaan eri työvaiheisiin sovellettavan aikayksikön mukaan automallikohtaisesti. Tämän aikayksikön a-hinta sitten voi ilmeisesti vaihdella liikkeestä/maasta toiseen. Esim. jakoketjun vaihto 80ay. Enempää tehtaalta ei tipu. Mitä olen ymmärtänyt niin nuo on vedetty kohtalaisen tiukoille. Selittänee paljonkin tuota, että asiakas pyritään osallistamaan kuluihin.

Peedy

Löytyisikö neuvoa epätoivoiselle... Tilanne on nyt seuraavanlainen; jakoketju hyppäsi pari kuukautta sitten, johtaen 7000â,¬ remppaan. Itselle tuli tästä maksettavaa 3500â,¬. Nyt pari kuukautta tästä rupesi kosla käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Vein huoltoon tarkistettavaksi ja ilmeisesti männän tiivisteet/mäntä vikaantunut. Kustannusarvio 4200â,¬ ja mikäli sylinterissä vaurioita, pitänee kone laittaa vaihtoon kokonaan. Huollosta ilmoitettiin samaan hengenvetoon, ettei viassa ole syy-yhteyttä edelliseen insidenttiin, eikä täten mene takuuseen (vastaantulo 0â,¬). Jakoketjun korjauksen yhteydessä männät tarkistettiin ja ilmeisesti todettiin olevan ehjät, eli niitä ei vaihdettu.

Rupeaa autolla olemaan arvoa. Kyseessä siis 85tkm ajettu VW Scirocco -09. Nyt olis hyvät neuvot arvossaan...

japa

#4571
Ei helvetti. Jakopäästä sinun osuus olisi ollut ehdottomasti 0 euroa. Otappa yhteys kuluttajaneuvontaan ja nosta asia pöydälle ja olen lähes varma että jos männät ja venttiilit on kohdannut niin syyyhteys mäntävaurioon ja jakopääasiaan selvä. Ã,,lä tyydy merkkiliikkeen arvioon, se on puolueellinen taho. Asiat pitää tutkituttaa muualla. Ensin kipin kapin kuluttaneuvojalle.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 07.06.15 - klo:18:31
Löytyisikö neuvoa epätoivoiselle... Tilanne on nyt seuraavanlainen; jakoketju hyppäsi pari kuukautta sitten, johtaen 7000â,¬ remppaan. Itselle tuli tästä maksettavaa 3500â,¬. Nyt pari kuukautta tästä rupesi kosla käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Vein huoltoon tarkistettavaksi ja ilmeisesti männän tiivisteet/mäntä vikaantunut. Kustannusarvio 4200â,¬ ja mikäli sylinterissä vaurioita, pitänee kone laittaa vaihtoon kokonaan. Huollosta ilmoitettiin samaan hengenvetoon, ettei viassa ole syy-yhteyttä edelliseen insidenttiin, eikä täten mene takuuseen (vastaantulo 0â,¬). Jakoketjun korjauksen yhteydessä männät tarkistettiin ja ilmeisesti todettiin olevan ehjät, eli niitä ei vaihdettu.

Rupeaa autolla olemaan arvoa. Kyseessä siis 85tkm ajettu VW Scirocco -09. Nyt olis hyvät neuvot arvossaan...

Mitä tuo "7000e" remontti muka piti sisällään? Tuohon hintaan saa jo uusia moottoreita tai vähintään puolimoottoreita ja näillä on 2v takuu ja töillä myös.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 07.06.15 - klo:18:31
Löytyisikö neuvoa epätoivoiselle... Tilanne on nyt seuraavanlainen; jakoketju hyppäsi pari kuukautta sitten, johtaen 7000â,¬ remppaan. Itselle tuli tästä maksettavaa 3500â,¬. Nyt pari kuukautta tästä rupesi kosla käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Vein huoltoon tarkistettavaksi ja ilmeisesti männän tiivisteet/mäntä vikaantunut. Kustannusarvio 4200â,¬ ja mikäli sylinterissä vaurioita, pitänee kone laittaa vaihtoon kokonaan. Huollosta ilmoitettiin samaan hengenvetoon, ettei viassa ole syy-yhteyttä edelliseen insidenttiin, eikä täten mene takuuseen (vastaantulo 0â,¬). Jakoketjun korjauksen yhteydessä männät tarkistettiin ja ilmeisesti todettiin olevan ehjät, eli niitä ei vaihdettu.

Rupeaa autolla olemaan arvoa. Kyseessä siis 85tkm ajettu VW Scirocco -09. Nyt olis hyvät neuvot arvossaan...

Alkaa olemaan maahantuojan/tehtaan toiminta jo ala-arvoista, liekkö vag-pojat seuranneet tv:stä ek:n Häkämiehen puheita ja meinaavat kurittaa vag-autoilijoita samalla mitalla kuin Häkämies palkansaajia? Vieläkö jolu haluaa oikeasti ostaa näitä vag-romuja, kun huolto/maahantuoja tarjoavat tämmöistä palvelua?

Peedy

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.06.15 - klo:18:58
Mitä tuo "7000e" remontti muka piti sisällään? Tuohon hintaan saa jo uusia moottoreita tai vähintään puolimoottoreita ja näillä on 2v takuu ja töillä myös.

Jakoketjurempassa työstettiin kansi ja uusittiin venttiilit ja ketju. En tiedä mitä muuta työhön sisältyi, mutta mäntiä ei uusiksi laitettu. Harmi sinänsä jos kerran oli motti auki ja männät kuitenkin osumansa saaneet.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.06.15 - klo:18:59
Alkaa olemaan maahantuojan/tehtaan toiminta jo ala-arvoista, liekkö vag-pojat seuranneet tv:stä ek:n Häkämiehen puheita ja meinaavat kurittaa vag-autoilijoita samalla mitalla kuin Häkämies palkansaajia? Vieläkö jolu haluaa oikeasti ostaa näitä vag-romuja, kun huolto/maahantuoja tarjoavat tämmöistä palvelua?
No nämä lausunnot alkavat olemaan jo aika mauttomia (suola puuttuu). Taitaa olla Arhinmäen käpykaartista??   ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 07.06.15 - klo:19:12
No nämä lausunnot alkavat olemaan jo aika mauttomia (suola puuttuu). Taitaa olla Arhinmäen käpykaartista??   ::)

En todellakaan ole, itse oman palkan maksan omilla saavutuksilla ilman verokiertoa ja tukiaisia, mutta alkaa olla nuo Häkämiehen kommentit suolaa vaille. Tietenkin jos kannattaa halpatyövoimaa, niin ymmärrän tuon sinun kannan asiaan?

V-O

Jfabiak:n kaikista kommenteista ja kirjoituksista päätellen hänen palkanmaksaja on joku volkkari-tai skoda-korjaamo...

Gulf

Lainaus käyttäjältä: V-O - 07.06.15 - klo:20:25
Jfabiak:n kaikista kommenteista ja kirjoituksista päätellen hänen palkanmaksaja on joku volkkari-tai skoda-korjaamo...

Voi olla, toivottavasti en loukannut JFabiaK:a, ei ollut tarkoitus? Tuli vain tuommoinen vertaus (vag-ek) mieleen viime aikojen valtakunnan politiikasta ja vag-asiakkaiden kohtelusta, molempia lyödään kuin vierasta sikaa? Molempia asioita tulee seurattua päivittäin ja itse vag-omistajana tullut nämä ketjuasiat sekä dsg-viat tutuksi, niin ei paljon pisteitä heru maahantuojan suuntaan?

V-O

Eihän tuossa minustakaan mitään loukkaavaa ole. Kyllä ei voi skeida-volkkari-audille asioiden hoitamisesta perinteisellä 4...10 asteikolla antaa kun 4-.

Jos jfabiak tuommoisesta mielensä pahoittaa tahi loukkaantuu niin "joka tunti onpi mieli maassa"...

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.06.15 - klo:20:38
Voi olla, toivottavasti en loukannut JFabiaK:a, ei ollut tarkoitus? Tuli vain tuommoinen vertaus (vag-ek) mieleen viime aikojen valtakunnan politiikasta ja vag-asiakkaiden kohtelusta, molempia lyödään kuin vierasta sikaa? Molempia asioita tulee seurattua päivittäin ja itse vag-omistajana tullut nämä ketjuasiat sekä dsg-viat tutuksi, niin ei paljon pisteitä heru maahantuojan suuntaan?
Ensiksikin: en ole vag-organisaatioon työsuhteessa/-suhteissa. Toki autoala on antanut käytännössä koko elämälleni toimeentulon. Toiseksi: en ole loukkaantunut - en fyysisesti, en psyykkisesti - vaikka olikin tuo kysymysmerkki hauskan lauseenpätkän jälkeen.  ;)
Siksi tuo oma kommenttini, koska suomalaiset eivät näköjään ymmärrä, että jokaisen tulisi osallistua yhteiskunnan vakauttamisen ja talouspohjan parannustalkoisiin.
Havainto tältä ajalta: halutaan kaikki ilmaiseksi ja mieluummin toisen maksamana - oma vapaaehtoinen osallistumiseni - sehän ei minulle kuulu, maksatetaan naapurilla; tässä asenteessa ovat kunnostautuneet erityisesti ay-liikkeeseen kuuluvat! Toivottavasti en loukannut puolestani tällä ketään?
Useat kannanotot, varsinkin "hyvät neuvot", ovat mitä ilmeisemmin kiihottamista "vag-kansanryhmää" kohtaan - ja trollejakin on ollut liikkeellä kuin pääsiäisenä trulleja. Asiallista, neuvovaa (faktoihin perustuvaa) tukea ovat kaivanneet ne, jotka sitä ovat todella odottaneet; useimmat tuki-/neuvokirjoitukset ovat valitettavasti olleet perusteettomia (ei asianosaisten) mitu-mutu-paahtamisia. Asioilla on yleensä vähintään kaksi osapuolta - ja molempien (kaikkien) tulee päästä oikeudenmukaiseen sopimukseen ratkaisusta/ratkaisuista.

Mutta kyllä täällä hyviäkin juttuja ja asioita kohtaa.  ;D
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

janilind

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 07.06.15 - klo:18:31
Löytyisikö neuvoa epätoivoiselle... Tilanne on nyt seuraavanlainen; jakoketju hyppäsi pari kuukautta sitten, johtaen 7000â,¬ remppaan. Itselle tuli tästä maksettavaa 3500â,¬. Nyt pari kuukautta tästä rupesi kosla käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Vein huoltoon tarkistettavaksi ja ilmeisesti männän tiivisteet/mäntä vikaantunut. Kustannusarvio 4200â,¬ ja mikäli sylinterissä vaurioita, pitänee kone laittaa vaihtoon kokonaan. Huollosta ilmoitettiin samaan hengenvetoon, ettei viassa ole syy-yhteyttä edelliseen insidenttiin, eikä täten mene takuuseen (vastaantulo 0â,¬). Jakoketjun korjauksen yhteydessä männät tarkistettiin ja ilmeisesti todettiin olevan ehjät, eli niitä ei vaihdettu.

Rupeaa autolla olemaan arvoa. Kyseessä siis 85tkm ajettu VW Scirocco -09. Nyt olis hyvät neuvot arvossaan...

En nyt sit tiiä ruokitaanko tässä peikkoa, mutta menköön..

Jos sulla on 1.8tsi tuossa nokalla niin periaatteessa vois olla jakopää vauriosta riippumaton vika - tuli sit vaan männän renkailla kilsat täyteen sopivasti edellisen rempan jälkeen.. Missään nimessä tuollaista ehdotusta ei kuitenkaan tule hyväksyä lähtökohdaksi korjaukseen - kyllähän se nyt kuitenkin on about 90% varmuudella tuosta edellisestä vahingosta johtuvaa tämä uusikin.

Sinänsä aikas erikoista, että kehtaavat sulle näitä uusia kulunkeja ehdotella maksuun näin nopiaan ison konerempan päälle - etköhän sä ole jo osuutes maksellut(ja ylikin) ton edellisen remontin myötä.

Mielestäni olet kyllä tässä aikas vahvoilla kunhan jaksat vaan taistella loppuun. Ei varmasti mene kenenkään oikeustajuun tommonen et vielä joutusit ton uudenkin rempan maksamaan..
Superb Combi 1.8TSI DSG

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: janilind - 07.06.15 - klo:23:02
En nyt sit tiiä ruokitaanko tässä peikkoa, mutta menköön..

Jos sulla on 1.8tsi tuossa nokalla niin periaatteessa vois olla jakopää vauriosta riippumaton vika - tuli sit vaan männän renkailla kilsat täyteen sopivasti edellisen rempan jälkeen..
Ei taida Sciroccossa olla 1.8TSI-koneita?

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: V-O - 07.06.15 - klo:20:25
Jfabiak:n kaikista kommenteista ja kirjoituksista päätellen hänen palkanmaksaja on joku volkkari-tai skoda-korjaamo...

Olisiko Jfabiankissa havaittavissa orastava alku uudelle nousevalle Skrikolle?  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 07.06.15 - klo:23:23
Ei taida Sciroccossa olla 1.8TSI-koneita?

Peedyn kärry on Scirocco (1.4 TSI, 118 kW, 75 t.km, -09). Viestit löytyvät kun klikkaa nimimerkkiä ja sieltä kirjoitukset.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sokota09

Kyllähän tuon ikäisessä ja ajetussa autossa kuuluu olla jo männät solmussa. VW:n marmorilla (VAG konsernissa yleisesti) luritellaan taas kuluttajalle sellaista ripulia ettei paremmasta väliä. Taitaa olla aika tiukat ohjeistukset huoltopäälliköillä ylemmältä taholta, miten asiat kuuluu hoitaa...

kt

Täytyy puolustaa tätä foorumia hyvänä tiedonjakajana. Jos tätäkään tietolähdettä ei olisi ollut, niin kyllä olisi tuskaisia miehiä ja naisia Suomenmaa ollut täynnään. Jakoketjut olisivat katkeilleet,  venttiilit iskeneet mäntiä ja Tuulilasi Tekniikan maailman kanssa olisi ollut aivan hiljaa kuin kusi sukassa. Mutta tämä foorumi sentään on "paljastanut" auton valmistajien raadollisuuden.
Nostan tässä mielessä hattua muutamalle sitkeälle sissille, jotka ovat jaksaneet nostaa kissaa (jakoketjuongelmaa) jatkuvasti pramille. Pienoisista ylilyönneistä huolimatta he ovat kuitenkin aikaansaaneet jotakin. He ovat jopa laatineet omia nettisivujaan asioiden osalta.
Kiinassa, Australiassa ja USA:ssa on VAG-ryhmä joutunut verissäpäin nöyrtymään ja pidentämään takuuaikojaan ja -käytäntöjään. Osasyy siellä tehtyihin linjakkaisiin ratkaisuihin ko. valtioiden virkamiesten painostuksesta johtuu tietenkin siitä, että kyseessä on ollut tuontiautojen ongelma. Niitä on helpompi lyödä. Eurooppa laahaa tässä mielessä pahasti perässä, koska kyse on eurooppalaisen autoteollisuuden virheistä eikä omaa pesää haluta ainakaan Keski-Euroopassa liata.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.06.15 - klo:18:59
Alkaa olemaan maahantuojan/tehtaan toiminta jo ala-arvoista, liekkö vag-pojat seuranneet tv:stä ek:n Häkämiehen puheita ja meinaavat kurittaa vag-autoilijoita samalla mitalla kuin Häkämies palkansaajia? Vieläkö jolu haluaa oikeasti ostaa näitä vag-romuja, kun huolto/maahantuoja tarjoavat tämmöistä palvelua?

Tähän voisi vielä OT:nä lisätä, että palkansaajat sitten vastaavasti laittavat vahingon kiertämään ja kurittavat opiskelijoita, sairaita,  lapsia, eläkeläisitä ja työttömiä. Palkansaajat (siis hyväosaiset ) eivät suostu mistään luopumaan, vaan vaativat saada pitää "kaiken", vaikka muilta niistetään miljardeja pois... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

clacson

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.06.15 - klo:10:21
Tähän voisi vielä OT:nä lisätä, että palkansaajat sitten vastaavasti laittavat vahingon kiertämään ja kurittavat opiskelijoita, sairaita,  lapsia, eläkeläisitä ja työttömiä. Palkansaajat (siis hyväosaiset ) eivät suostu mistään luopumaan, vaan vaativat saada pitää "kaiken", vaikka muilta niistetään miljardeja pois... 8]
Tähän voi sitten vastata edelleen OT:nä, että eläkeläiset, joilla kuntoa riittää, muuttavat ulkomaille, jossa saadaan verovapaus. Kaikki puolueet olivat eläkeläisten asialla vaalilupauksissaan, joka tarkoittikin sitä, että haluttiin päästä eläkeläisten ja varsinkin pienimpiä eläkkeitä saavien kukkarolle.  :o

Toivottavasti edes VV-auto armahtaa näitä vanhoja vakioasiakkaitaan (VW jo vuodesta 56) korjaamalla ketjut ilman nurinoita. :-\
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

esko

Vanha tuo kysyjän viesti, mutta...

Jos sinulla on oikeusturvavakuutus kannattaisi kysäistä asiasta kuluttajalakeihin perehtyneeltä lakimieheltä.
Minulla oli nimittäin takavuosina ISO riita itse maahantuomani laitteen tiimoilta.
Asia ei meinannut oikein järjestyä, otin avukseni lakimiehen.
Jos asia ( tässä tapauksessa valmistusvika, joka on yleisesti tiedossa) kuuluu valmistajan hoidettavaksi / korvattavaksi on asiassa asiakkaan keskustelukumppanina merkin virallinen maahantuoja. Näin siitäkin huolimatta, että laite olisi itse maahantuotu. Maahantuoja kyllä sitten välittää asian valmistajalle, se on sen tehtävä virallisena maahantuojana ja merkin edustajana.
Minulle vastattiin maahnatuojalta tylysti, että vie vehje sinne, mistä olet sen ostanutkin ja hoida asia itse.
Näin ei sitten kuitenkaan enää ollut kun lakimies selvitti lain kiemuroita.
Tämä kaikki sillä varauksella, että lait ja asetukset olisivat muuttuneet oman caseni jälkeen 2000-luvun taitteessa.
Jos vika on yleisesti tiedossa ja sitä valmistaja korvaa esimerkiksi Saksassa voi hyvällä syyllä kysyä lakimiehen avustuksella, miksi toiselle korvataan ja toiselle ei.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy