TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.05.15 - klo:16:02
Eihän siinä mitään järkeä olekaan. ;D Ajatus on varmaan ollut se, että ketju kestää koko auton odotettavissa olevan eliniän. Käytännössä "ikuista" jakoketjua ei taida olla missään nykyautossa, ainakaan suuremmilla kilometreillä. Mutta helpottaa omaa tuskaa jos ymmärtää että ketju pitää vaihtaa siinä missä hihnakin.

Niin siis Hihna kestää 120/t ketju sen 100. ;)

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.05.15 - klo:19:36
Ihan netistä lukemani perusteella. Töissä naurettiin kun selvitin tulevan autoni moottorin heikkoudet jo ennen kuin auto oli putkahtanut ulos linjalta. Jos pidän autoa sen 10 vuotta / 100km niin ketjun vaihto on minulla edessä. Mikään yleinen totuus tuo luonnollisestikaan ei ole, niin kuin eivät muidenkaan mielipiteet täällä.  ;)

Ite en henk kohtaisesti ymmärrä että noinkin pienillä ajomäärillä tulee ostettua uutta autoa. Mutta tosin voi ne rahat juodakin sanoi eräs viisas.
Octavia BKD

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.05.15 - klo:19:36
Ihan netistä lukemani perusteella. Töissä naurettiin kun selvitin tulevan autoni moottorin heikkoudet jo ennen kuin auto oli putkahtanut ulos linjalta. Jos pidän autoa sen 10 vuotta / 100km niin ketjun vaihto on minulla edessä. Mikään yleinen totuus tuo luonnollisestikaan ei ole, niin kuin eivät muidenkaan mielipiteet täällä.  ;)
Mitä tuollaiseen viittaavaa netissä on sitten kirjoitettu?

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: UR_ - 13.05.15 - klo:16:23


a) Kuten eräs bisnesnero juuri julkisuudessa totesi 80% ihmisistä on tyhmiä

b) Ihminen uskoo siihen mihin haluaa
Toisaalta tyhmänä on helpompi elää kuin viisaana?  8)

lehtori66

2011 1.2 TSI koneeseen kertaalleen vaihdettu jakoketju. Onko foorumilaisilla kokemuksia tuplavaihdoista kyseeseen moottoriin? Eli parannettu-versio ketjusta ei kestäisi käyttöä niinkuin alkuperäinenkään? Lahdessa Laakkosella väittivät että lähinnä 1.4 koneisiin on jouduttu kahteenkin kertaan mokomat vaihtamaan.

Joukor

Kannattaa varmaan suhtautua suurella varauksella tuollaisiin Laakkosen mutuiluihin, tai sitten pyytää puheet kirjallisena  ;)

Uti

Veikkaisin, että takuuna tehtyihin ketjuremppoihin on laitettu niitä varaosia joita on ollut jakelussa, eli "vanhoja" osia niin kauan kuin niitä on riittänyt jakeluun! "ns. uudet" osat on varattu uustuotantoon! Ja mm. kampiakselin päässä olevaa hammaspyöräähän ei ainakaan 1.2 tsi-moottoreihin ole edes voinut vaihtaa uudempaan malliin takuukorjauksissa!

Markku

tärpätti

Sopivasti venynyt ketju tekee melkoista jälkeä myös hammaspyörälle. Miksi tuota koko akselia ei voisi vaihtaa... Syy on se että hintahan nousee takuu korjauksissa, vaatii mm. vaihdelaatikon pois ottamisen.
Octavia BKD

tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.05.15 - klo:17:44
Eiköhän nuo "ei koskaan enää Volkkaria" -miehet ovat niitä, jotka ovat tulleet kusetetuksi valmistajan/maahantuojan/merkkiliikkeen toimesta eli ovat joutuneet selvän valmistusvian vuoksi osittain tai kokonaan maksumiehiksi. Ei sellaista riskiä halua uudestaan ottaa.

Näin minäkin luulen. Mutta kun katsoo konsernin myyntimääriä, niin tuntuu ettei noita tapauksia voi olla prosentuaalisesti merkittävää määrää. Muutoin myynti sukeltaisi. Uudet volkkarin ostajat eivät voine tuoda kovin merkittävää myyntiä, suurin osa lienee vanhoja asiakkaita. Jos kaikki TSI:n ostaneet kuuluisivat tähän kusetettujen ryhmään, kun heiltä kaikilta on ensin kone levinnyt, ei vanhoja asiakkaita olisi enää riittävästi jotta yhtälö täsmäisi. Toki ketjujen vaihtuminen hihnaan kenties "ratkaisevalla hetkellä" voi olla yksi selitys, mutta kai myynnin luulisi jo ehtineen kääntyä laskuun ennen sitä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Uti - 14.05.15 - klo:11:36
Veikkaisin, että takuuna tehtyihin ketjuremppoihin on laitettu niitä varaosia joita on ollut jakelussa, eli "vanhoja" osia niin kauan kuin niitä on riittänyt jakeluun! "ns. uudet" osat on varattu uustuotantoon! Ja mm. kampiakselin päässä olevaa hammaspyöräähän ei ainakaan 1.2 tsi-moottoreihin ole edes voinut vaihtaa uudempaan malliin takuukorjauksissa!

Markku

Tämä on ihan totta. Osia ei romuteta, on halvempaa korjata jälkikäteen. Asiaa ei myönnetä koska imago menisi, mutta kaikki autonvalmistajat tekevät näin. Toisilla vaan testataan enemmän ja pysytään luotettavassa tekniikassa. Nythän Toyotalla on 1.2 turbo tulossa tänä kesänä Aurikseen. Siellä on VW ja, PSA ja Renault moottorit olleet testeissä jo vuosia ja selvitelty paras rakenne.

Tuli mieleen eräs Audi A4 B7 2005 1.8 bensa jossa se nokkaa ohjaava ketjukatkesi vaikka oli tuplaketju... Muistaakseni. Öljysumppu oli mennyt tukkoon ja voitelu ei enää pelannut. Asiakas soitti että tästä varmaan akku loppu kun ei edes pyöritä :)
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

sambolo

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.05.15 - klo:14:31
Tarkoitatko näitä uusimpia versioita ja millä kilometreillä?

En  näistä versioista tiedä tarkemmin, mutta kone oli edelliskopan a3 ja muistaakseni alle 100tkm tai siinä tienoilla kun levis, ja meni omistajan omaan piikkiin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

kt

Minulla on 2010 tammikuussa rekisteröity Golf+ 1,4 TSI. Nyt on ajettu 92500 km eikä ketju ole kertaakaan pärissyt. Kaksi viimeistä huoltokertaa eli 60tkm ja 90tkm olen marmorin miehiä kehoittanut herkällä korvalla kuuntelemaan pärinää, mutteivät hekään ole pärinää tunnistaneet. Auto on ollut koko ajan LL-huoltomoodissa, mutta olen itse vaihdattanut öljyt "salaa" aina 15, 45, 75 tkm kohdilla. Alkuperäisöljynä oli Mobil ja sen jälkeen joka kerran Teboil Carat III. Ikää on siis 5,5 vuotta.
Kyseinen auto on valmistettu joulukuussa 2009 ja on toiminut moitteetta, sekä 1,4TSI (CAXA) että DSG7. Yhden sylinterin puola on vaihdettu noin kuukausi sitten. DSG7 öljyt on vaihdettu takaisinkutsuna noin vuosi sitten. Etuiskunvaimentimet on vaihdettu. 4-pyöräsuuntaus on tehty 2 kertaa.Talvirenkaat on alkuperäiset HPK7 ja kesärenkaat on vuoden vanhat. Muuten huollettu ohjelman mukaan.
Hyvien kokemuksieni perusteella pysyn VAG-konsernissa ja uusi Fabia on tulossa 1,2TSI-DSG7 versiona muutaman viikon sisässä. Kyseessä on siis jo 4.s konsernituote.
Aikaisemmin olin Tojo-tuotteiden asiakas. Taisi silloin kulua allani ainakin 5 autoa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: lehtori66 - 14.05.15 - klo:10:55
2011 1.2 TSI koneeseen kertaalleen vaihdettu jakoketju. Onko foorumilaisilla kokemuksia tuplavaihdoista kyseeseen moottoriin? Eli parannettu-versio ketjusta ei kestäisi käyttöä niinkuin alkuperäinenkään? Lahdessa Laakkosella väittivät että lähinnä 1.4 koneisiin on jouduttu kahteenkin kertaan mokomat vaihtamaan.
Tiedä tuosta mutta meidän 1,4-koneeseen (-08) oli vaihdettu koko motti takuuseen kilsoilla 110tkm (-11) ja reilu 80t myöhemmin (-15) vikavalo syttyi ja syynä oli ketjun venyminen, säätö tapissa ja nokkaanturi herjas viasta!  ???

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.05.15 - klo:15:13
Itse olen käsitänyt EA888 gen. 3 jakoketjun vaihtovälin olevan lähes saman kun 1.8T jakohihnan. Jakoketju viimeistään 100tkm kohdalla, cam follower viimeistään 50tkm.
Niin voisitko hieman avata väitteitäsi? Millä perusteella olet päätynyt tuollaisiin käsityksiin? Onko jossakin ollut noiden osien kanssa ongelmaepidemioita?

tsihman

Meidän 1.2 Tsi  Ocusta meni eka ketju 26 tkm toinen ketju alkoi oireilemaan 59 tkm jonka jälkeen auto lähti vaihtoon, luojan kiitos sain vielä kunnon hyvityksen ennen kuin tämä ketju gate tuli kaiken kansan tietoisuuteen.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 16.05.15 - klo:10:29
Meidän 1.2 Tsi  Ocusta meni eka ketju 26 tkm toinen ketju alkoi oireilemaan 59 tkm jonka jälkeen auto lähti vaihtoon, luojan kiitos sain vielä kunnon hyvityksen ennen kuin tämä ketju gate tuli kaiken kansan tietoisuuteen.

Minkä vuoden tuotantoa tuo vaununne?

K

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: lehtori66 - 14.05.15 - klo:10:55
2011 1.2 TSI koneeseen kertaalleen vaihdettu jakoketju. Onko foorumilaisilla kokemuksia tuplavaihdoista kyseeseen moottoriin? Eli parannettu-versio ketjusta ei kestäisi käyttöä niinkuin alkuperäinenkään? Lahdessa Laakkosella väittivät että lähinnä 1.4 koneisiin on jouduttu kahteenkin kertaan mokomat vaihtamaan.

Tunnen tapauksen jossa 1,2 TSI Fabiaan oli 30 tkm huollon yhteydessä vaihdettu jakopään osat.

Asia oli vielä tehty asiakkaan tietämättä, tämä tuli ilmi kun asiakas 60 tkm huoltoon autoa viedessään oli huomauttanut erikoisistä äänistä käynnistysten yhteydessä.
Ja jakopää uusittiin myös tuossa 60 tkm huollossa.

...huollon jälkeen auto menikin jatkamaan eloansa (ei-VAG) autoliikkeen vaihtoautorivistöön.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 16.05.15 - klo:13:09
Tunnen tapauksen jossa 1,2 TSI Fabiaan oli 30 tkm huollon yhteydessä vaihdettu jakopään osat.

Asia oli vielä tehty asiakkaan tietämättä, tämä tuli ilmi kun asiakas 60 tkm huoltoon autoa viedessään oli huomauttanut erikoisistä äänistä käynnistysten yhteydessä.
Ja jakopää uusittiin myös tuossa 60 tkm huollossa.

...huollon jälkeen auto menikin jatkamaan eloansa (ei-VAG) autoliikkeen vaihtoautorivistöön.

No mikäpä vuosimalli sitten tämä? Terveiden konstruktioiden ensimmäinen vuosi on ainakin minulta vielä epäselvä.

K.

ram1

Ehkä parasta koko topicissa, ettei tunnusteta ongelmaa, vaan vedotaan johonkin muiden autojen muinaisvikoihin.Muissa tapauksissa tehdas on yrittänyt edes, mutta Vagilla ei edes myönnetä mitään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Daatta

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.05.15 - klo:10:13
Niin voisitko hieman avata väitteitäsi? Millä perusteella olet päätynyt tuollaisiin käsityksiin? Onko jossakin ollut noiden osien kanssa ongelmaepidemioita?

Ei minulla ole sen tarkempia lähteitä antaa. EA888 gen. 3 on niin uusi moottori, ettei siitä vielä ole kokonaiskuvaa muodostunut. Ison maailman foorumeita kuten VWvortex kannattaa seurata. Ei kuitenkaan murehdita liikaa, ajettavaksi nämä on tehty. ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Eka Golf


Gulf

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.05.15 - klo:22:02
Ajettavaksi tosiaan jos uskaltaa ajaa?

Ainakin, jos takuu on voimassa, muuten arpapeliä näiden kanssa, mutta ajaa mieluummin polkupyörällä lyhyet matkat, niin pääsee ainakin perille?

Eka Golf

JES! Paras tapa munamankeli mutta tuulella ja sateella myös Klonkswagen kelpaa?  8)
Toisaalta työajoja lähes päivittäin joten ei vaihtoehtoja jos ei ota vaimon kulkinetta!  ???
Ketju vaihdettu ja kulkine lähtee vaihtoon ennen seuraavaa, siis jos sen osaa ennakoida!  :-\

tsihman


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.05.15 - klo:21:53
Ei minulla ole sen tarkempia lähteitä antaa. EA888 gen. 3 on niin uusi moottori, ettei siitä vielä ole kokonaiskuvaa muodostunut. Ison maailman foorumeita kuten VWvortex kannattaa seurata. Ei kuitenkaan murehdita liikaa, ajettavaksi nämä on tehty. ;)
Ihmettelen vaan tarkkoja vikaennusteitasi, jotka ilmeisesti eivät perustu mihinkään muuhun kuin tuulesta temmattuihin arvauksiin. Tuo moottori on ollut kuitenkin kohta jo neljä vuotta markkinoilla, joten luulisi kai sen kestosta olevan jo jotain tietoakin.

Tomppaa_

Minäpäs rupean keräämään noita vaihdeltuja kettinkejä tuohon verstaan seinälle ja laitan tuossa vuoden lopussa valokuvan miten vähän niitä on kertynyt. Jospas rupeaisi ihmiset uskomaan miten huonoja nuo oikeasti on. Tuo ketjun vaihto + osat maksaa vain hieman enemmän kuin jakohihnan vaihto kun sen tekee ajoissa. Tällä hetkellä työn alla 1.8 tfsi (CABB ajettu rapiat 160tkm) moottori josta jako hypännyt ja löysä ketju syönyt nokkapyörät ruvelle. Pelkät nokka-akselit noin 1900â,¬ (nokkpyöriä ei saa erikseen) ja jos tämän remontin olisi tehnyt aikaisemmin, noin 150tkm kohdilla olisi selvitty noin 6-700â,¬ remontilla. Nyt menee repullinen venttiileitä ja kaikkea pikkusälää  ::) 

Turvallinen ketjunvaihtoväli TSI 1.2 ja 1.4 moottoreissa on moottorikoodista riippuen 60-80tkm. Vw:llä vaihtelevat näitä vähin äänin josta johtuukin illuusio että "autollani on ajettu 110tkm eikä ketjun kanssa ole ollut ongelmia"; ennen kuin se muutaman kympin päästä kosahtaa. Onhan se jo kerran vaihdettu joten kaipa sen kuuluukin olla hetki hiljaa :P

Mutta, en jaksa tästä aiheesta enää jauhaa kun ei mene perille niin ei mene. Hyväksykää tilanne tai älkää  ;D

Ugh, olen puhunut.

Statisti

Tompalla kun tuntuu olevan näistä kokemusta, niin onko se 2012? tullut 1.2tsi leveämpi ketju parempi kestämään kuin vanhemmat? Ja saako kampiakselin ratasta vaihdettua 1.2 tsi. Jossain sanotaan että saa ja toisaalla taas ettei onnistu.

03F198158B varaosanumerolla pitäisi tulla se pikkurataskin  mukana?


Nykäne

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 18.05.15 - klo:14:12
03F198158B varaosanumerolla pitäisi tulla se pikkurataskin  mukana?

Tolla varaosanumerolla löytyy italiankielinen juttu:

http://a1.audi.club.forumfree.it/?t=63989251&st=240

jossa on kuva jonkun 1.2 TSI moottorin kolmesta erilaisesta jakoketjusta.

Vasemmalla 03F198158B, keskellä 03F198158K, oikealla 03F198158G:

Glf V TSI 90kW -09

Statisti

Tuo oikeanpuolimmainen pitäisi olla käytössä 2012 jälkeen valmistetuissa moottoreissa. Sen sopivuudesta vanhempiin koneisiin on kovin ristiriitaista tietoa. Vaatii ainakin rattaiden ja ohjureiden vaihtamisen koska on leveämpi kuin vanhemmat ketjut.

Wekotin

Noniin Ylekin innostui asiasta. Parasta antia: "Maahantuoja kertoo ainoastaan, että ehjiä moottoreita on enemmän kuin rikkoutuneita. Skodan maahantuoja ei kerro sitäkään."  ;D ;D

Moottori vaivaa kymmeniä tuhansia VW-konsernin autoja Suomessa â€" Maahantuoja: Emme halua ryhtyä selvittämään mitään lukumääriä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy