TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 15.01.15 - klo:11:22
Mielestäni auton määräaikaishuollon yhteydessä tulee myös tutkia myös korin kunto. Tätä eivät muuten sitten VAG liikkeissä itsestään kokemukseni mukaan tee.! Kannattaa pyytää erikseen ja vaatia kirjallista kommenttia korin kunnosta. (tarkastuksenhan pitäisi kuitenkin kuulua huolto-ohjelmaan )

Käsittääkseni koritakuun (ns. puhkiruostumisen) ehtona tai ainakin helpottavana asianhaarana jatkossa on merkkiliikkeessä huollattaminen. Jos tuo "silmäily" tms. ei kuulu huolto-ohjelmaan, niin heikoilla ollaan. Jos taasen huollattaa muualla, pitäisi vastaavasti käydä marmorilla näyttämässä auton koria.  :o

Todellisuudessa VAG korille ei tehdä huollossa mitään, jos nyt silmäilyä ei lueta mukaan. Onko jollakulla eksaktia tietoa ?
Yritetään pärjätä.

AXY

Eiköhän nyt karata taas varsinaisesta aiheesta, valot, korit ym. kuuluu varmaan muihin aiheisiin?


ile

Lainaus käyttäjältä: Minä86 - 14.01.15 - klo:10:34
Autossani (Passat CC 1.8 tsi 2009 ja 75tkm) oireena on moottorin värähtely tyhjäkäynnillä, kylmänä enemmän ja lämpimänä satunnaisesti. Vikakoodiksi oli jäänyt satunnainen sytytyshäiriö sylinterissä 4, mutta sekään koodi ei ole enää uusinut. Autosta on nyt kovasti kaikin keinoin etsitty vikaa, mutta mitään ei löydy. Tulpat, puolat ja huohotinventtiili uusittiin. Viimeisenä vaihtoehtona huoltoliike tarjosi jakoketjun lievää venähtämistä ja siten myös ketjun ja kiristimen vaihtoa.

Foorumeita luettuani alkaa huoltoliikkeen esittämä syy kuulostaa varsin mahdolliselta. Vai mitä olette mieltä?

Vähän ot, mutta aika selkeät oireet 1.8TSIn tyyppiviasta, kannen karstoittumisesta. Forte ymslla saa vähän tekohengitettyä ja merkkiliikkeellä on astetta kovemmat tavat pelata aikaa jne..

Jaegarmaisteri

Kaipa tännekin voi laittaa. Eli minun räsään (2010 marraskuussa käyttöönotto) viime vuonna tehtiin jossain ~93-95tkm kohdalla kun sen olin juuri ostanut, jakoketjun vaihto venymisen takia. Nyt 112tkm hujakoilla viime viikolla alkoi nykia ja moottorivalo alkoi vilkkua. Pysäytin auton ja sammutin. Hinaajalla korjaamolle ja siellä pikaisesti vikakoodit ja nopea tutkiminen kertoi, että jakoketju olisi hypännyt paikaltaan. Näin siis 2.0 TSI teki temput noin 9-10kk jälkee korjauksesta. Autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria.
---

TDiih

Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni autoista on hajonnut talvella. Tällöin kiristin toimii varmasti heikoiten, kun öljyt ovat vetistä puuroa. Varsinkin jos ei säteilylämmitintä käytetä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.01.15 - klo:06:40
Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni autoista on hajonnut talvella. Tällöin kiristin toimii varmasti heikoiten, kun öljyt ovat vetistä puuroa. Varsinkin jos ei säteilylämmitintä käytetä.
Eikö noissa vanhoissa TSI-koneissa öljyt lämpene talvella? Omassa  nykyisen sukupolven TSI:ssä öljyt lämpenevät yli 100 asteisiksi talvisinkin, eikä vesi pääse kerääntymään öljyyn.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Jaegarmaisteri - 20.01.15 - klo:04:48
Näin siis 2.0 TSI teki temput noin 9-10kk jälkee korjauksesta. Autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria.

Eihän näissä kakslitraisissa pitänyt olla mitään ketjuongelmaa? Varmaan yksittäistapaus..
Octavia III RS TDI

Jaegarmaisteri

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 20.01.15 - klo:08:13
Eihän näissä kakslitraisissa pitänyt olla mitään ketjuongelmaa? Varmaan yksittäistapaus..

Niimpä  ;D Kun sain tuon tiedon, niin mä melkein repesin nauraan kunnolla. Hetken päästä vasta hiffas oikeastaan, ettei tää nyt ole naurunasia. Oli vaan niin uskomaton uutinen.. Mulla on toinen auto onneks nyt alla ja kun tuo on kunnossa, niin se lähtee samantien. Se on jo myyty ja onneksi autoliike johon se menee, on todella ymmärtäväinen. Ja merkki muuten vaihtui ja takasin en vaihda. Toki kaikissa on omat ongelmansa, mutta ei kiitos enään.
---

skriko

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.01.15 - klo:06:40
Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni autoista on hajonnut talvella. Tällöin kiristin toimii varmasti heikoiten, kun öljyt ovat vetistä puuroa. Varsinkin jos ei säteilylämmitintä käytetä.

Mielenkiintosi tyydytetään nyt. Oma autoni on aina käynnistetty tallista jossa on vähintään 20 astetta lämmintä. Pisin aika mitä auto on ollut koskaan ulkona on 2 tuntia. Jakoketju rääkyi jo 12 800 kohdalla ja vaihdettiin 30 620. Uskokaa nyt, että ketju on heikkolaatuinen. Ei mitään tekemistä öljyjen tai pakkasten kanssa.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.01.15 - klo:17:46
Mielenkiintosi tyydytetään nyt. Oma autoni on aina käynnistetty tallista jossa on vähintään 20 astetta lämmintä. Pisin aika mitä auto on ollut koskaan ulkona on 2 tuntia. Jakoketju rääkyi jo 12 800 kohdalla ja vaihdettiin 30 620. Uskokaa nyt, että ketju on heikkolaatuinen. Ei mitään tekemistä öljyjen tai pakkasten kanssa.

Tarpeeksi reilulla mitoituksessa tuo ketju ja jakopää kestää vaikka 2 tahti öljyllä. Mutta kun ketju on oikeasti alimitoitettu säästösyistä niin minkäs teet. Jos rakennetta ei oo muutettu rattaineen niin ei tuo mihinkään muutu. Toki avaruus materiaaleista on mahdollista ketju tehdä ja kestää mutta mahtaa tulla kalliiksi. Ketjun sopiva venyminen tuhoaa myös rattaat nopeasti, voitelu ei sitä pelasta.
Octavia BKD

TDiih

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.01.15 - klo:17:46
Mielenkiintosi tyydytetään nyt. Oma autoni on aina käynnistetty tallista jossa on vähintään 20 astetta lämmintä. Pisin aika mitä auto on ollut koskaan ulkona on 2 tuntia. Jakoketju rääkyi jo 12 800 kohdalla ja vaihdettiin 30 620. Uskokaa nyt, että ketju on heikkolaatuinen. Ei mitään tekemistä öljyjen tai pakkasten kanssa.

En missään vaiheessa tarkoittanutkaan etteikö vika olisi rakenteessa ja liian heikossa ketjussa. Aikaisemmalla kommentillani hain lähinnä sitä, että kuinkakohan moni koneista on tuhoutunut startatessa. En muista että tässä keskustelussa olisi monella hajonnut auto ajaessa. Omassa tuttavapiirissä on ollut 3 ketjuvikaista autoa, joista yhdessä on vaihdettu vääntyneitä venttiilejä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

skriko

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.01.15 - klo:19:13
En missään vaiheessa tarkoittanutkaan etteikö vika olisi rakenteessa ja liian heikossa ketjussa. Aikaisemmalla kommentillani hain lähinnä sitä, että kuinkakohan moni koneista on tuhoutunut startatessa. En muista että tässä keskustelussa olisi monella hajonnut auto ajaessa. Omassa tuttavapiirissä on ollut 3 ketjuvikaista autoa, joista yhdessä on vaihdettu vääntyneitä venttiilejä.
Ok. Pahoitteluni, ymmärsin väärin. Onkohan noista moottoreista kuitenkaan kovin moni "tuhoutunut". Suurin osa on "vain" rallattanut ja rääkynyt siinä vaiheessa kun kiristin ei ole kiristänyt ketjua.

rob-s

LainaaMutta kun ketju on oikeasti alimitoitettu säästösyistä niin minkäs teet. Jos rakennetta ei oo muutettu rattaineen niin ei tuo mihinkään muutu.

Kieltämättä aika heppoisen näköiset ne ovat. Kun vaihdatin poikani Golffin 1.6FSI koneeseen ketjun ym. näin että hyvä jos on polkupyöräketjun paksuinen ja ohjurit ovat muovista.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 20.01.15 - klo:08:13
Eihän näissä kakslitraisissa pitänyt olla mitään ketjuongelmaa? Varmaan yksittäistapaus..
Tänään kävin tuttavan pajalla vaihtamassa omaan Octaviaan alatukivarsien etupuslat, niin pajalla oli työn alla kaksilitranen turbo Leon. Nokkaketju oli menny poikki. Autolla oli ajettu pikkasen yli 100tkm. Puristukset oli olleet Ok. Omistaja selvisi "säikähdyksellä", eli uusi ketju kilkkeineen paikoilleen ja matka jatkuu. Ilmeisesti hitaassa vauhdissa mennyt poikki?

sambolo

Jenkeissä myydään 2 litraseen up grade ketjusarjaa, siis jonku virimerkin toimesta. Tiedän kanssa tapauksen jossa Audin 2.0 turbossa meni ketju.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Mouhari

Mulla on pian 140 000 km ajettu -11 Jetta 1.2 TSI ja onneksi vielä ei ketjun kanssa ole ollut ongelmia...

MUTTA, jos Jetta pysyy talossa ja haluaisin aikanaan uuden ketjun+muut vermeet vaihdattaa muualla kuin merkkipajalla, niin mistä näitä osia sais  tilata? Yritin netistä kattelella, mutta hunosti löyty....

Gudmund

Taitaa niitä kakslitraisia olla melkein yhtä lailla ketjuvikaisia kuin muitakin. En olisi uskonut. Se siitä yksittäistapauksesta.

Eikös se ollut niin, että 1.8 ja 2.0-koneissa oli tuplaketjut, muissa yksinkertaiset. Muistaakseni täällä joku joskus meitä valisti.

Harmi, ettei noihin isompiinkaan koneisiin ole oikein luottaminen. Vai liekö vain joku tietty vuosikerta olla niissä murheen kryyni..
Octavia III RS TDI

Jerkus

Minä ostin uutena Seat Ibiza st 1.2tsi:n vuonna 2011. Nokkaketju alkoi pärähtelemään käynnistyksen yhteydessä noin vuoden ikäisenä mittarilukeman ollessa 36tkm. Ketju kaikkine muine kamoineen vaihtui takuuseen.

Mittarilukeman ollessa 86tkm noin 2.5 vuotiaana, ketjusta alkoi taas tulla ääntä käynnistyksen yhteydessä. Tällöin vaihtui auto paria kokoluokkaa suurempaan ja pois VAG-konsernin tuotteista.

Harkitsin Ibizan jättämistä omaan käyttöön kakkosautosi, mutta en uskaltanut. Tuon ikäisessä autossa ei vaan mielestäni voi olla noin merkittäviä moottoriin liittyviä vikoja.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: Jerkus - 21.01.15 - klo:18:15
Minä ostin uutena Seat Ibiza st 1.2tsi:n vuonna 2011. Nokkaketju alkoi pärähtelemään käynnistyksen yhteydessä noin vuoden ikäisenä mittarilukeman ollessa 36tkm. Ketju kaikkine muine kamoineen vaihtui takuuseen.

Mittarilukeman ollessa 86tkm noin 2.5 vuotiaana, ketjusta alkoi taas tulla ääntä käynnistyksen yhteydessä. Tällöin vaihtui auto paria kokoluokkaa suurempaan ja pois VAG-konsernin tuotteista.

Harkitsin Ibizan jättämistä omaan käyttöön kakkosautosi, mutta en uskaltanut. Tuon ikäisessä autossa ei vaan mielestäni voi olla noin merkittäviä moottoriin liittyviä vikoja.

Komppaan täysin tätä!

Meillä siis kakkosautona 2011 Ibiza 1.2TSI + DSG ja noin vuosi sitten alkoi "pärisemään" startissa ja kärry kävi tarkistettavana ja tuomio oli, että autossa on jo "parannettu" jakopää, koska on tehty 2011 joulukuussa, jolloin on ollut parannetut osat käytössä...

No nyt sitten viime vuoden loppupuolella kärry meni huoltoon, kun mittarissa 41tkm ja reklamoin taas tuosta pärinästä ja nyt vihdoin tunnustivat että jakopää vaihtoon!

Onneksi tuosta ei tullut meille kuluja, mutta koska todennäköisesti sisään meni samanlainen skeida ketju, kuin ennenkin niin pakkohan tuo kärry on laittaa kiertoon, ennen kuin on lähelläkään 100tkm mittarissa, ettei joudu moisen suunnittelun kukkasen takia maksamaan itse jakopään remppaa!

Harmi vaan kun auto on muuten ominaisuuksiltaan mainio, pirteä ja kuluttaa vähän, mutta riskiä en ota, koska autoiluun kuluu meidän taloudessa muutenkin huimasti rahaa...

Ja on kyllä käsittämätöntä, että miten huonosti V.A.G näitä hoitaa ja yrittää maksattaa ainakin osan kuluista asiakkaiden kukkarosta!


Omegapo

Kysymys, onko niin, että uudessa versiossa 1.2 TSI 110 hv on hihna ?
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic Open Sky Edition Business Sport -16


TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Omegapo - 22.01.15 - klo:09:48
Kysymys, onko niin, että uudessa versiossa 1.2 TSI 110 hv on hihna ?
Esim Golfin osalta kaikissa versioissa on hammashihna, sekä bensoissa että dieseleissä.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

tet

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 22.01.15 - klo:09:54
Esim Golfin osalta kaikissa versioissa on hammashihna, sekä bensoissa että dieseleissä.

Ei nyt ihan kaikissa. Volkswagen.fi -sivuston teknisten tietojen mukaan 2.0 TSI -malleissa on ketju. Ja näinhän sen pitikin olla, MQB-alustaisten 1.8 ja 2.0 TSI ovat EA888 Gen3 -sarjaa eli vanhan mallin "faceliftejä". Kaikki muut koneet ovat kokonaan uusia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ThomasB


Eka Golf

Pitäskö tuo ketju rensseleineen vaihtaa joka vuosihuollon yhteydessä?  >:(
Onko Golf V vesipumppu ketjulla vai moniurahihnalla?

Skodasince09

Vaihdoin yli 170 tkm ajetun 1.8 TSI Octaviani pois tuossa vähän aikaa sitten. Ostin auton aikoinaan uutena, ja yhtä vähävikaista autoa minulla ei ole ollut tähän mennessä. Ketjuongelman kanssa kuitenkin painin hieman. Autossani nimittäin kuultiin 140 tkm kohdalla ylimääräisiä ääniä autoliikkeessä, jonne autoa silloin vaihdossa tarjosin. Vika oli ollut selvä, ja sen oli todennut moottoriasiantuntija kuuntelemalla moottorin eri puolilta. Tämän vuoksi vaihtotarjoukseni oli 1 500 euroa tavanomaista huonompi. Heitin muutenkin ala-arvoisen tarjouksen roskiin, ja varasin kuunteluajan merkkihuoltoon. Huollossa autoa oli kokeilun vuoksi käynnistetty kylmästä ja lämpimästä enemmän ja vähemmän aikaa seisseenä, ja mitään ylimääräistä ei ollut kuulunut kahden päivän aikana.

Vaihdoin autoon öljyjä ja alkup. suodattimen huoltovälin puolivälissä, ja muuten käytin normaalin LL-huoltovälin mukaisesti autoa merkkihuollossa. 60 tkm välein pyöräytin moottorissa forten huuhteluaineet. Nämä toimenpiteet eivät tietenkään takaa mitään, mutta ainakin minun tapauksessani huolenpito mahtoi kannattaa. Moottori on käytökseltään ja kulutukseltaan loistovalinta, mutta on suorastaan häpeä, että nokka-akselin käyttöä ei osata tehdä kestämään.
Ei autoremonttia ilman verta.

Jusa.L

Te kenelle on tehty nyt tuo jakopääremppa, niin oletteko saaneet mitään järkevää komemmenttia, korjaamolta että onko uusi ketju + muut romut oikeasti parempia, kuin alkuperäiset?

Kun olen yrittänyt saada jotain kommenttia, mutta huonolla menestyksellä ja vastaukset ovat olleet että "uusien osien pitäisi olla parempia ja että jos ongelma uusiutuu, niin kulujen jaosta keskustellaan sitten ja että toivotaan, että ongelmia ei enää tule"...

Koska olen aivan 100 varma, että toiseen remonttiin menisi sitten omaa rahaa kiinni, kun tuntee VW:n politiikan tässä casessa!

Eli aivan yhtä tyhjän kanssa...!


Ennen Seattia meillä oli ollut vain aasialaisten brandien autoja taloudessa ja koskaan ei mitään suurempia ongelmia, ja nyt Seatti ekana euroautona jättänyt kaksi kertaa tielle, turbo vaihdettu kerran, DSG:tä kerran rempattu ja nyt sitten jakopää rempattu ja mittarissa alle 50tkm. Kun vaihdettiin uutena ostettu Corolla Farkku 199tkm ajettuna Seattiin, niin sanoin vielä vaimolle, että ei enää tylsiä Toyotia tähän talouteen, mutta kyllä nyt on mieli hieman jo muuttunut, kun ei se tylsyys aina ole huono asia, jos se tarkoittaa myös toimintavarmuutta!

sup-05

Jossain vaiheessa taidettiin kerätä tilastoa, missä koneissa ja vuosimalleissa vika esiintyy.
Kiinnostaisi tietää, onko myös 2012 ja 2013 vuosien ketjukoneet samoilla osilla, vai tuliko jotain parannusta. Kuinkahan monta tuommoista on jo käynyt remontissa ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy