TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Keni1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 12.05.14 - klo:21:58
Henk.koht. ärsytyskynnykseni on varsin korkealla, huvittumiskynnys taas matalammalla. En näe syytä blokata kenekään kirjoituksia.

Olen samaa mieltä, olit jälleen tänään folioimassa meikäläistä, kerrotko kun niin hyvin olet VW:n toiminnasta perillä, että miten sinä selität jakopääremontin jälkeen rajusti kasvaneen öljykulutuksen. Jos sinulla on parempaa tietoa niin kerro se toki meille, pelkkää vähettelyä on se foliointi ilman mitään kunnon perusteluja, mitä siis haluat peitellä, VW Auton hämäriä huoltoja?

Että jos auton moottori ei aiemmin kuluttanut juuri lainkaan öljyä, se ei edelleenkään vuoda öljyä, mutta jakopääremontin jälkeen on alkanut kuluttamaan huomattavasti öljyä niin mikä sen kulutuksen aiheuttaa, minun mielestäni ainoa vaihtoehto on, että autoon on vaihdettu sellainen moottori joka syö öljyä, jakopään korjaaminen kun ei vaikuta sylintereiden tai venttiilien ohjureiden tiiviyteen mitenkään ellei moottorille ole tehty jotain muuta kuin vaihdettu jakopään kilkkeet.

Luitko muuten nämä lappuset http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg461512#msg461512 viestistä #492 lähtee

Sovitaanko niin, että seuraavan kerran kun tekee mieli tarjota foliota, niin laitetaan myös perustelut miksi foliota suosittelet, eikä mitään asenne hömppää vaan ihan faktaa dokumenttien kera, pelkkä kommenttien vähättely ilman parempaa tietoa on täysin arvotonta trollaamista. Näytä siis kuinka pystyvä olet, ei mitään Peugeot vikojen esittelyä, vaan VW:n omia speksejä joilla todistat väitteitätäsi muuksi kuin mitä esim minä olen väittänyt, näytä todeksi että minä kirjoitan paskaa joka ansaitsee folioitua, perustele vastaväitteesi, se on keskustelua, väittelyä jne, asiallisen kommentin pelkkä vähättely antaa vaikutelman että kirjoittaja on vielä ala-aste ikäinen kakara.

MMV

Suosittelen foliota sinulle silloin, jos vastauksesi jokaiseen moottoriongelmaan on epäilys siitä, että autoon on vaihdettu huollossa salaa vanha ja käytetty moottori. Näin väitit oman uuden autosi, että myöskin tämän jäteöljyvatkaimeksi muuttuneen koneen osalta. Jotenkin itse lähtisin etsimään ongelman syytä jostain muualta kuin moottorin vaihdosta. Lienee parasta, että minä en ota enää tulevaisuudessa kantaa esittämiisi ajatuksiin...

jarkko_h

#3542
Mulla kerran alkoi hihnavaihdon jälkeen syödä öljyä reilusti, tai paremminkin oksentaa sitä. Huoltajalta oli jäänyt pohjan öljyproppu löysälle ja kone antoi öljyhälyä jo parin tonnin jälkeen hihnavaihdosta. Ennen ei ollut tarvinnut lisätä kertaakaan öljyä 30tkm long life välillä. Öljyä tihkui ulos, kun koneen sai kunnolla kuumaksi. Pätkäajossa en aluksi huomannut, kun edes parkkipaikalle ei tullut läikkää. Kunnon luukutus motarilla ja parkkiin, niin johan alkoi tiputtaa.

Pieni propun kiristys ja öljynsyönti loppui siihen.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 13.05.14 - klo:07:23
Suosittelen foliota sinulle silloin, jos vastauksesi jokaiseen moottoriongelmaan on epäilys siitä, että autoon on vaihdettu huollossa salaa vanha ja käytetty moottori. Näin väitit oman uuden autosi, että myöskin tämän jäteöljyvatkaimeksi muuttuneen koneen osalta. Jotenkin itse lähtisin etsimään ongelman syytä jostain muualta kuin moottorin vaihdosta. Lienee parasta, että minä en ota enää tulevaisuudessa kantaa esittämiisi ajatuksiin...

Hyvä MMV, lukiessasi viimeisimmän vastauksesi havaitset, että vaikka perustelit nyt sen folion, et edelleenkään esitä mitään muuta vaihtoehtoa suurentuneeseen öljynkulutukseen. VW Auto tekee samalla tavalla, aina jonkun isomman vian yhteydessä he toivovat löytävänsä jonkin muun ratkaisun kun sen todennäköisimmän koska sen todennäköisen syyn korjaaminen maksaa maltaita ja kaikki keinot ovat käytössä jotta korjauskustannuksilta vältytään ja he mieluummin sysäävät kaikki asiakkaan maksettavaksi. Miksi volkkareissa edes on takuu?

Olen tyytyväinen heti kun esität jonkin muun mahdollisen syyn yht'äkkiä suurentuneeseen öljynkulutukseen, tosin koska kaikki mahdolliset vaihtoehdot on jo esitetty minun toimesta niin aika vähän vaihtoehtoja on jäljellä. Muista tosiaan esittää jokin muu mahdollinen syy samalla kun teilaat minun epäilyni, VW on näyttänyt pystyvänsä ihan mihin tahansa, moottorin vaihtoon ei menee montaa tuntia, samalla vaihtuu vaikka DSG lodju alta aikayksikön...en silti väitä että tuohon autoon olisi DSG vaihdettu koska vaihteisto ei ollut vikaantunut tai sellaisesta ei oltu mitään raportoitu.

Tuo jarkko_h:n vaihtoehto on myös esitetty minun toimesta eli jos moottori vuotaa öljyä niin toki öljyä hupenee.

psssst

Onpa pitkä keskustelu!
Selkeesti valtaosa näyttäisi liittyvän 1.4TSI-koneesen.

Mites yleensä 1.2TSI-koneen jakopääongelmat eri vuosina?

Kiikarissa 2011 loppuvuoden Golf 1.2TSI (+ DSG-7v)

Santeri

Lainaus käyttäjältä: psssst - 13.05.14 - klo:09:36
Onpa pitkä keskustelu!
Selkeesti valtaosa näyttäisi liittyvän 1.4TSI-koneesen.

Mites yleensä 1.2TSI-koneen jakopääongelmat eri vuosina?

Kiikarissa 2011 loppuvuoden Golf 1.2TSI (+ DSG-7v)

Väittävät että 2011 ois ongelmat korjattu.
Mutta ainakin sedältäni 2011 skoda octavia 1.2tsi dsg meni jo 2012 ketju kiristimineen vaihtoon.

Oli vienyt auton vaan 30000km huoltoon niin olivat ilmoittaneet että jakoketju menee vaihtoon.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 13.05.14 - klo:10:07
Väittävät että 2011 ois ongelmat korjattu.
Mutta ainakin sedältäni 2011 skoda octavia 1.2tsi dsg meni jo 2012 ketju kiristimineen vaihtoon.

Oli vienyt auton vaan 30000km huoltoon niin olivat ilmoittaneet että jakoketju menee vaihtoon.

1.4TSI koneen jakoketjun kiristimeen on olemassa korjaus siitä olen nähnyt tehtaan speksit netissä, sen herkästi venyvään jakoketjuun ei ole olemassa mitään korjausta eli sama paska kaikissa, ihan tuurista riippuu kuinka ketju kestää, sama koskee Turboja 1.2 TSI koneissa. Turbot ovat vikaherkkiä, mutta niiden keskim. ikä 30 tkm on liian vähän, duunikaverilla hajosi Turbo 29 tkm, vastaavia on raportoitu useita. Myös 1.2 TSI jakoketjuja on vaihdeltu alvariinsa.

Netissä on palvelu josta voi tarkistaa oman VIN numeron perusteella mitä korjauksia ko. autoon on olemassa, palvelu on erWin ja siitä joutuu muutaman euron maksamaan :)

https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do;jsessionid=D3641777DA102663517707EF6D0C933F

Jakoketjun pitäisi kestää koko moottorin eliniän mikä on normaalisti 250 tkm, jakoketju on täysin huoltovapaa osa, sen sijaan jakohihnoja on pakko vaihtaa tietyin väliajoin, hihnojen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan kuten öljynvaihdot.

JaskaPankuttaja

Kaverini oli kiinnittänyt huomiota erikoiseen ääneen starttauksessa.
2011 Skoda Fabia 1,2 TSI 77 kW, n. 66 tkm ajettu.

Huollossa olivat ottaneet heti korjaukseen, jakopään osat vaihdettu sen enempää kyselemättä.
Autoa haettaessa oli selvinnyt että sama oli tehty jo 30 tkm kohdalla huollossa eikä ollut kerrottu mitään...

Nyt auto on menossa kiertoon, yleinen vaihtotarjous on normaalin huono hyvitys -3 tâ,¬.
Ja kaikki ovat perustelleet asiaa tuolla riskillä joutua korjauttamaan tuhansilla euroilla.

Turkkilaisten saksassa tekemiä autoja myyvässä liikkeessä oli katsottu että auto kestää juuri tehdyllä korjauksella virhevastuuajan (6 kk) ja oli tarjottu melkein käypää hintaa.
Niinpä Fabia jäi sinne.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.05.14 - klo:08:19
Mulla kerran alkoi hihnavaihdon jälkeen syödä öljyä reilusti, tai paremminkin oksentaa sitä. Huoltajalta oli jäänyt pohjan öljyproppu löysälle ja kone antoi öljyhälyä jo parin tonnin jälkeen hihnavaihdosta. Ennen ei ollut tarvinnut lisätä kertaakaan öljyä 30tkm long life välillä. Öljyä tihkui ulos, kun koneen sai kunnolla kuumaksi. Pätkäajossa en aluksi huomannut, kun edes parkkipaikalle ei tullut läikkää. Kunnon luukutus motarilla ja parkkiin, niin johan alkoi tiputtaa.

Pieni propun kiristys ja öljynsyönti loppui siihen.

Kiitti tästä infosta.
Nimittäin motari ajon jälkeen alko kone pyytämään öljyä lisää omalla kohdallani.
Lisäsin sen jälkeen pari desiä öljyä (kun sen verran oli jäljellä purkista mikä kontissa oli) mutta pari päivää myöhemmin  motari ajon jälkeen ilmoitteli uudestaan öljyn kaipuusta mutta tikusta katsomalla ei kyllä pinta ollut paljoa ainakaan laskenut.
Ostin kyllä uuden purkin öljyä ja nostin pinnan max arvoon mutta eipä ole nyt viikkoon tullut vilkaistua onko laskenut vai ei.

No kohta pääsee kiikuttamaan auton uudestaan Laakkoselle kun ketjun yhteydessä piti tehdä huolto samalla mutta unohtivat.
Saa nähdä kuinka se huolto sujuu kun ainakin lupasivat hyvittää unohduksensa...
Pitää tietenkin ottaa puheeksi tämä öljyjen katoaminen (jos siellä koskaan ollutkaan öljyt max tasolla).
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

tet

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 13.05.14 - klo:12:38
Nimittäin motari ajon jälkeen alko kone pyytämään öljyä lisää omalla kohdallani.
Lisäsin sen jälkeen pari desiä öljyä (kun sen verran oli jäljellä purkista mikä kontissa oli) mutta pari päivää myöhemmin  motari ajon jälkeen ilmoitteli uudestaan öljyn kaipuusta mutta tikusta katsomalla ei kyllä pinta ollut paljoa ainakaan laskenut.

Tuo pintamittaushan on niin hidas systeemi, että se haistelee pintaa muistaakseni jotain 100-150 km ennen hälytystä. Jos hälytys on päällä ja konepellin avaa, hälytys poistetaan eli oletetaan että pelti on avattu öljyn lisäämiseksi. Jos lisäyksessä pinta on jäänyt edelleen hälytysrajan alle, menee taas se toistasataa kilometriä ennen kuin häly tulee uudelleen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 13.05.14 - klo:10:07
Väittävät että 2011 ois ongelmat korjattu.
Mutta ainakin sedältäni 2011 skoda octavia 1.2tsi dsg meni jo 2012 ketju kiristimineen vaihtoon.

Oli vienyt auton vaan 30000km huoltoon niin olivat ilmoittaneet että jakoketju menee vaihtoon.

Jos 30tkm huolto on tehty v. 2012, ko. auton moottori on tuskin aivan vuoden 2011 lopussa tehty. Tai voihan se 30 tkm täyttyä piankin, jos ajaa päivittäin satoja kilometrejä. Katkoajossa toisaalta huolto tulee vastaan pienemmillä kilometreillä. Villi arvaus siis, että alkuvuoden 2011 autoissa sitä "ketjun parannusta" ei vielä olisi. Muutosajankohdasta ei suoraan huollossa ole kerrottu, vaan tarkastettu oman autoni tilanne (04/2012).

Ei täällä ainakaan kovin paljon viime aikoina ole v. 2010 jälkeisistä 1.2-moottoreista ketjumurheita raportoitu. Oma 2012 moottori on Veholla ketjun osalta mitattu ja toleranssien puitteissa olevaksi todettu. Ja nämä uudemmat "saavat äännellä käynnistyksessä". Silti Veho lähti mittaamaan takuun piikkiin. Että asia on ainakin tutkittu sekä dokumentoitu ja nyt vain ajetaan ja toivotaan parasta vajaan 26 tkm:n jälkeen...  ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Santeri

Nyt kun tuli kuiva päivä niin pääs testamaan tätä öljy juttua.
15min motari ajoa ja sitten auto parkkiin.
Auto oli parkissa n. 5min ja alle oli jo ilmestynyt jokunen öljy pisara.
Taisi löytyä siis syy öljyjen katoamiseen.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

JarnoF

Mikä on VW:llä takuu varaosille? Kuinka pitkään pitäisi (osittain asiakkaan rahoilla) vaihdettu ketju kestää?

Sokota09

Olisiko kaksi vuotta ja sillä ei taida olla merkitystä, kenen rahoista ne ovat maksettu?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 14.05.14 - klo:13:03
Olisiko kaksi vuotta ja sillä ei taida olla merkitystä, kenen rahoista ne ovat maksettu?

No joo eipä oikeastaan tässä minun tapauksessa.

zenix

Oli pakko oikein kaivaa tällainen foorumi esille ja kertoa omat kokemukset.

Auto: Skoda Fabia 1.2 TSI 85 Elegance 2011 Kevät
Ajettu: 53 000 km

Viimeisin määräaikaishuolto 52 500km (kaksi viikkoa sitten). Siinä huomattiin, että joku huohottimen koppa vuotaa öljyä ja varasin ajan sen vaihdolle (+jarruneste ja ilmastointilaite).

Soittivat tänään, että olivat kuulleet outoa ääntä. Jakoketju on kuulemma venynyt. Kertoivat, että eivät olleet kuulleet moista ääntä määraikaishuollossa.

Sain juuri puhelun huollosta hinnoittelusta ketjun osalta:

Osat: oma vastuu 30%, tehdas/maahantuoja 70%
Työ: oma vastuu 0%, tehdas/maahantuoja 100%

Loppusumma on 160â,¬, joka tulee itselleni maksettavaksi.

Keni1

#3556
Lainaus käyttäjältä: zenix - 14.05.14 - klo:18:05
Oli pakko oikein kaivaa tällainen foorumi esille ja kertoa omat kokemukset.

Auto: Skoda Fabia 1.2 TSI 85 Elegance 2011 Kevät
Ajettu: 53 000 km

Viimeisin määräaikaishuolto 52 500km (kaksi viikkoa sitten). Siinä huomattiin, että joku huohottimen koppa vuotaa öljyä ja varasin ajan sen vaihdolle (+jarruneste ja ilmastointilaite).

Soittivat tänään, että olivat kuulleet outoa ääntä. Jakoketju on kuulemma venynyt. Kertoivat, että eivät olleet kuulleet moista ääntä määraikaishuollossa.

Sain juuri puhelun huollosta hinnoittelusta ketjun osalta:

Osat: oma vastuu 30%, tehdas/maahantuoja 70%
Työ: oma vastuu 0%, tehdas/maahantuoja 100%

Loppusumma on 160â,¬, joka tulee itselleni maksettavaksi.

Sulle mitään laskua tuosta tule, jos tulee niin sanot että et maksa, kerrot, että tuo jakoketjujen heikkous on yleinen vika TSI koneissa, se kuuluu virhevastuun piikkiin olipa takuuta tai ei. Itse tulostaisin vaikka tämän mukaan http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6641,175 tai tämän http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.05.14 - klo:18:35
se kuuluu virhevastuun piikkiin olipa takuuta tai ei.

Virhevastuun perusteella tehtävät korjaukset eivät koskaan ole sataprosenttisia. Tai olisivat, jos kyseessä olisi ajamaton auto.

Käytetyssä autossa korvauksen määrä suhteutetaan aina auton oletettuun käyttöikään ja siihen paljonko autolla on jo ajettu, eli paljonko on saatu ns. käyttöhyötyä.

En väitä että tuo zenixin lasku olisi oikeudenmukainen, mutta kuluttajasuojalakiin ja virhevastuuseen vedoten ei ainakaan tuon parempaan voi päästä.

EDIT: Jos maahantuojalta/myyjältä saa tingattua 100% korvauksen sillä perusteella että näin on jossakin luvattu ja muille maksettu, niin hyvä juttu. Mutta edelleenkään tässä ei ole kyse lain määrittelemästä virhevastuusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

zenix

Joo. Tiedän tuon.

Tässä on vaan kyse myös siitä, että tuosta voi ottaa vähennykset vedoten "uusi osa käytetyn tilalle". Eli kaikki kulut maksetaan, mutta vähennetään käyttöikä. Jos tuon riitauttaa kuluttajavirastolle, niin sieltä tulee luultavasti sama vastaus. Jos maksellaan 100%, niin se on ainoastaan tuota suuresti mainostettua Good Williä.

Itse tyydyn tuohon 160â,¬.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: zenix - 14.05.14 - klo:18:46
Joo. Tiedän tuon.

Tässä on vaan kyse myös siitä, että tuosta voi ottaa vähennykset vedoten "uusi osa käytetyn tilalle". Eli kaikki kulut maksetaan, mutta vähennetään käyttöikä. Jos tuon riitauttaa kuluttajavirastolle, niin sieltä tulee luultavasti sama vastaus. Jos maksellaan 100%, niin se on ainoastaan tuota suuresti mainostettua Good Williä.

Itse tyydyn tuohon 160â,¬.

Päätös on tietenkin omasi, mutta juurikin tuon ketjun osalta sinun ei tarvitsisi maksaa mitään, vaikka summa ei ole valtaisa, niin edes periaatteesta tuollaista sontaa kannata itse maksella, näin kun te makselette niin maahantuojat laskuttavat teitä mielellään ja tekevät näin jatkossakin, sun ei tartte viedä juttua yhtään pidemmälle sitä huollon tiskiä, sanot vaan että et maksa. Kyseessä on valmistusvirhe, epäkurantti osa, miksi sinun pitäisi mitään tuosta maksaa, ei vaan mene jakeluun tuollainen myötämielisyys koska tehdas tekee paskat osat tahallaan.

zenix

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.05.14 - klo:18:51
Päätös on tietenkin omasi, mutta juurikin tuon ketjun osalta sinun ei tarvitsisi maksaa mitään, vaikka summa ei ole valtaisa, niin edes periaatteesta tuollaista sontaa kannata itse maksella, näin kun te makselette niin maahantuojat laskuttavat teitä mielellään ja tekevät näin jatkossakin, sun ei tartte viedä juttua yhtään pidemmälle sitä huollon tiskiä, sanot vaan että et maksa. Kyseessä on valmistusvirhe, epäkurantti osa, miksi sinun pitäisi mitään tuosta maksaa, ei vaan mene jakeluun tuollainen myötämielisyys koska tehdas tekee paskat osat tahallaan.

Kyllä. Tyydyn tuohon ja pdän elämäni rauhallisena sekä keskityn huoltoliikkeen kanssa riitelemisen sijasta perheeseen.


Keni1

Lainaus käyttäjältä: zenix - 14.05.14 - klo:18:54
Kyllä. Tyydyn tuohon ja pdän elämäni rauhallisena ja keskityn huoltoliikkeen kanssa riitelemisen sijasta perheeseen.

Ei sen huoltoliikkeen kanssa tarvitse riidellä, ne tekevät tuollaisen ehdotuksen kustannuksista kaikille, ja jos osaat kertoa että on valmistusvirhe niin eivät kyllä kehtaa laskuttaa. Näyttää siltä että ihmisiä on todella helppo kusettaa ja siksi näin tapahtuu :)

Wekotin

Ken1, mistä lähteestä tuo ilmainen korjaus alle 100tkm on peräisin?

Tuossa kuningaskuluttajan artikkelissa mainitaan osittainen tai täysi vastaantulo kahdeksaan vuoteen tai 200tkm:in asti.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista

Keni1

#3563
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.05.14 - klo:19:00
Ken1, mistä lähteestä tuo ilmainen korjaus alle 100tkm on peräisin?

Tuossa kuningaskuluttajan artikkelissa mainitaan osittainen tai täysi vastaantulo kahdeksaan vuoteen tai 200tkm:in asti.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista

Taisin nähdä tuon infon aiemmin, tuo mun tieto on vanhempi tuulilasin juttu jonka tossa aiemmin linkitin http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

Tosiaan kuluttajaviraston tms kanta on, että auton moottorin tulee kestää 250 tkm, jakoketju on huoltovapaa osa, joten 50 tkm ketju on siis ei-huoltovapaa osa, mistä lähtien ketjuja on alettu vaihtaamaan tiheämmin kuin jakohihnoja, hihnatkin kestää helposti semmosen 70 tkm :)

Edit: Jakohihna on kuluva ja vaihdettavissa oleva osa. Sen vaihtoväli autossa on tavallisesti 50 000â€"160 000 kilometriä

Keni1

Löyty vanha hyvä artikkeli aiheesta ketju vs hihna, juttu julkaistu 2005.

http://www.ajovalo.net/ketju.htm

Ote tekstistä:

....

Ketjukäyttöinen nokka-akseli säästää rahaa

Useimmissa autoissa viime vuosikymmeninä on ollut hammashihnakäyttöinen nokka-akseli, viime vuosina kuitenkin mm. Toyota, Ford ja Mazda ovat siirtyneet uusimmissa moottoreissaan "vanhanaikaiseen" ketjuun. Perinteisesti ketjua ovat käyttäneet MB ja Saab, melko pitkään jo myös Nissan.

Syynä hammashihnan käyttöön on ollut halpuus, meluttomuus, vanhojen ketjujen kiristystarve sekä työn saaminen huolto-organisaatiolle. Uudet rullaketjut ovat ratkaisseet ääniongelman, monissa tapauksissa ketju on jopa muovipäällysteinen. Ne eivät myöskään vaadi kiristämistä ja kestävät käytännössä auton suunnitellun eliniän. Ketjun ohella eräissä autoissa käytetään kahden nokka-akselin välillä hammaspyörävälitystä.

Monilla valmistajilla on ollut ongelmia hammashihnojen kestävyydessä. Esimerkiksi Opel luuli ratkaisseensa ongelmat ja pidensi vaihtovälin 120 000 kilometriin. Tästä palattiin pian 60 000 kilometriin, kun takuukustannukset nousivat liian korkeiksi. Monissa nykyisissä moniventtiilimoottoreissa ja kaikissa dieselmoottoreissa hihnan katkeamisesta seuraa moottorivaurio. Valmistaja joutuu maksumieheksi, jos auto on huollettu merkkihuollossa eikä hihna kestä luvattua aikaa.

Jakopään hammashihnan vaihtaminen on moniin autoihin kallis toimenpide. Lisäksi vaihdettaviin osiin on paketoitu hihnan kiristimiä, ohjauspyöriä yms. Esimerkiksi VW-konsernin TDI-moottoreissa vaihtokulut saattavat nousta 500 euroon. Siksi autoilijan kannalta ketju olisi paljon parempi ratkaisu.

Ketjun rinnalle on tulossa kuitenkin lupaava uutuus: Continental on esitellyt hihnan, jonka luvataan kestävän auton eliniän. Uutta hihnaa käytetään mm. Opelin 1,7- ja 1,9-litraisissa dieseleissä, Volvon 5-sylinterisissä bensamoottoreissa ja VW:n 1.6 FSI:ssä ja Golf GTI:ssä.


....

Toimivaa ja kestävää tekniikkaa on ollut jo kauan aikaa, volkkariko ei vielä ole ottanut uutta tekniikkaa käyttöön, mainokset antavat ymmärtää jotain ihan muuta, heidän autoissaan on viimeisintä ja parasta teknologiaa ;)

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR


skriko

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.05.14 - klo:18:57
Ei sen huoltoliikkeen kanssa tarvitse riidellä, ne tekevät tuollaisen ehdotuksen kustannuksista kaikille, ja jos osaat kertoa että on valmistusvirhe niin eivät kyllä kehtaa laskuttaa. Näyttää siltä että ihmisiä on todella helppo kusettaa ja siksi näin tapahtuu :)

Minulle sanoivat että jos ketju menee uudestaan eivät maksa mitään. Eka ketju alkoi rääkymään jo 12 800 kilsoissa. Eli saman teorian mukaan ketju vaihdettu 30 600, se vois rääkyä uudestaan 43 400 jollin auto olisi vähän reilun 4 v. vanha. Tuskinpa voivat evätä korjausta sillä, että on jo kerran korjattu.

exlex

#3568
Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.05.14 - klo:19:41
Minulle sanoivat että jos ketju menee uudestaan eivät maksa mitään. Eka ketju alkoi rääkymään jo 12 800 kilsoissa. Eli saman teorian mukaan ketju vaihdettu 30 600, se vois rääkyä uudestaan 43 400 jollin auto olisi vähän reilun 4 v. vanha. Tuskinpa voivat evätä korjausta sillä, että on jo kerran korjattu.

Hehe. Voihan ne sanoa mitä haluaa, mutta kuluttajasuojalaki edellyttää niitä silti.  Eli jos riitautat asian, niin todennäköisesti joutuvat korvaamaan jotakin kuitenkin. Sanoivat Audi huollosta joskus näin, että jos autoa on huollettu valtuutetussa huoltoliikkeessä jatkuvasti, niin korvaavat tuonne 5-vuoteen asti tuon tyyliset viat ja vähintään osan. Tämän jälkeen ilmeisesti joutuu itse korvaamaan enemmän tai kaikki. Tiedä sitten mihin tämä perustuu.  :o

Löysin tälläisen: "VV-Auto Group lupaa, että asiakasta voidaan tulla vastaan TSI-moottorin korjauskuluissa osittain tai kokonaan kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin rajaan asti." http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista

Keni1

Turha enää pelätä TSI ongelmia, jätetään suosiolla ne uudet autot liikkeeseen, ostellaan vaan käytettyjä, niitä on jo korjailtu ja jatkossa niiden korjaukset on goodwilliä eli halpaa huvia kuluttajalle. Tällöin kun olet maksanut käytetystä n. 10 tuhatta vähemmän kuin uudesta niin saat aivan vastaavan auton 10 tuhatta halvemmalla ja vaikka korjauksia tuleekin, niin goodwill pitää itselle maksettavaksi tulevan osuuden vähäisenä. Näin kun ennen piti pelätä käytettyä ostaessa että jos sen moottori tai vaihteisto hajoaa niin tulee kalliiksi niin näiden volkkareiden kanssa ei tarvitse pelätä käytettyä, volkkari korjaa GW:llä 200 tkm:n asti, kätevää, nyt vasta hokasin porsaanreiän tässä, täytyykin lähteä katsastamaan joku TSI + DSG Golffi...saatana nyt alkaa korjaaminen ja 'rahastaminen'...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy