TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

Joo, ei nuo tsi/tfsi:t hiljasia ole, mutta tuon kun lyö tulille tekee heti mieli sammuttaa ettei vain räjähdä! :D Huoltojonoon tuo nyt meni ja katotaan mitä siellä keksivät...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: largos - 14.04.14 - klo:16:30
Joo postu eli kylmänä kun käynnisti, niin ääni oli tasainen. Kk. remontin jälkeen ilmeni kyllä uusi vika eli koneen ollessa lämmin ja pysähty esim. valoihin rupesi kierrokset nousemaan itsestään (ei ollut aiemmin tehnyt). Tässä vaiheessa lähti vaihtoon koko auto.


Sehän ois kiva josko tuo rempalla hiljenisi, ei viittis naapureita aina aamulla herätellä...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: purtsi83 - 12.04.14 - klo:16:58
Täällä ilmoittautuu 188 tkm ajettu 1.8 TSi, jonka jakopää aloitti n. sekunnin mittaisen rallattelun kylmästarteissa.

Ongelma tuntuu nyt poistuneen öljysihdin puhdistuksella sekä öljypohjan pesulle. Huollon mukaan öljypohjaan oli jo kertynyt paksu kerros pakkuuntunutta öljyä.

Omistaja lupasi siirtyä kiinteään öljynvaihtoväliin, tähän asti menty uskollisesti longlife-aikataululla.
Osahan tälläkin palstalla kivenkovaan väittää,ettei öljynvaihdoilla ole minkäänlaista vaikutusta jakoketju/ongelmiin. ;D.Totuus on vain,että juuri nämä idioottimaiset 30/t vaihtovälit tuhoaa moottorin sata varmasti. ;)

baleno

Jakoketju venyy vaikka vaihtas päivittäin öljyt. Mutta öljysihti ja kiristäjän toimintakin kiittää siitä kun ei paikat tukkeennu.

Jos jakoketju olisi kestävää sorttia niin voitas väitellä että kestääkö se LL-huolloilla 300 000 km ja tiuhalla vaihtovälillä 400 000 km
Citroen C5 2.0i 2006

mikama83

Tuli tuosta longlife ohjelmasta mieleen..mulla -12 polo 1.2 tsi johon vaihdettu vasta nyt helmikuussa öljyt ja 29tkm on silloin ollu mittarissa. Itse vaihdoin nyt heti kiinteän vaihtovälin, mutta olisikohan hyötyä jos tekisi ylimääräisen öljynvaihdon jossain välissä? Liikkeessä sanottiin ettei näissä ole ollu vikoja joihin on tuota ketjua päivitetty mutta empä tiedä asiasta sen enempää.

kt

Kuten baleno tuossa sanoo. Jakoketju venyy pikku hiljaa moottorin käydessä koko ajan. Jakoketjun kiristin yrittää pitää jakoketjua kireänä kuitenkin. Tuo kiristin toimii öljynpaineella. Jos öljyä ei ole tai se on huonoa, niin kiristin ei toimi kunnolla ja ketju loiskuu vapaana siellä rattaiden päällä ja hyppii yli pykälien.
Siksi öljyn pitää olla kunnollista koko moottorin eliniän ja öljysihdit ei saa tukiutua. Itse olen vaihtanut "kiinteillä" 15 tkm väleillä ohjekirjan mukaista öljyä ja hyvin pelaa eikä ääntele..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.04.14 - klo:08:25
Siksi öljyn pitää olla kunnollista koko moottorin eliniän ja öljysihdit ei saa tukiutua. Itse olen vaihtanut "kiinteillä" 15 tkm väleillä ohjekirjan mukaista öljyä ja hyvin pelaa eikä ääntele..

Jos kyseessä rakenteellinen ongelma, niin siinä mitkään öljynvaihdot paljon vaikuta. Se on ihan sama, onko vaihtoväli 15 tkm vai 30 tkm. Ketju vaihdettu, vaikka öljyt vaihdettu 15 tkm välein. Se kiristin sanoo sopimuksen irti, jos on sanoakseen, vaihtovälistä riippumatta.

purtsi83

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 15.04.14 - klo:00:43
Osahan tälläkin palstalla kivenkovaan väittää,ettei öljynvaihdoilla ole minkäänlaista vaikutusta jakoketju/ongelmiin. ;D.Totuus on vain,että juuri nämä idioottimaiset 30/t vaihtovälit tuhoaa moottorin sata varmasti. ;)

Hieman aluksi epäilin, että voiko tuo pärähtely tosiaan jäädä pois vain öljynvaihdolla sekä öljypohjan puhdistuksella. Nyt on pari viikkoa huollosta ja rallatukset jääneet täysin pois kylmästarteissa

Seurataan tilannetta sormet ristissä..

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: purtsi83 - 15.04.14 - klo:08:57
Hieman aluksi epäilin, että voiko tuo pärähtely tosiaan jäädä pois vain öljynvaihdolla sekä öljypohjan puhdistuksella. Nyt on pari viikkoa huollosta ja rallatukset jääneet täysin pois kylmästarteissa

Seurataan tilannetta sormet ristissä..

Jos kärrysi on rallatellut pidemmän aikaa ennen öljynvaihtoa, niin todennäköisesti jakoketju on päässyt venymään jo jonkin verran. Kiristin saattaa toimia öljynvaihdon jäljiltä paremmin, mutta ketju ei palaudu enää entiselleen yllättäen. Veikkaanpa, että ongelma on ottanut vain pienen hengähdystauon ja tulee kyllä takaisin, kunhan aikaa on vierähtänyt jonkin verran.


tsihman

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.04.14 - klo:09:04
Jos kärrysi on rallatellut pidemmän aikaa ennen öljynvaihtoa, niin todennäköisesti jakoketju on päässyt venymään jo jonkin verran. Kiristin saattaa toimia öljynvaihdon jäljiltä paremmin, mutta ketju ei palaudu enää entiselleen yllättäen. Veikkaanpa, että ongelma on ottanut vain pienen hengähdystauon ja tulee kyllä takaisin, kunhan aikaa on vierähtänyt jonkin verran.

Omassa ex kärryssä sama havainto. Ketjun vaihdon jälkeen pääsin n. 25 tkm kunnes "päivitetty" ketju alkoi rallattamaan .Öljyt vaihdettiin  10 tkm 26 tkm 42 tkm

59tkm jonka jälkeen kampe lähti kiertoon.

purtsi83

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.04.14 - klo:09:04
Jos kärrysi on rallatellut pidemmän aikaa ennen öljynvaihtoa, niin todennäköisesti jakoketju on päässyt venymään jo jonkin verran. Kiristin saattaa toimia öljynvaihdon jäljiltä paremmin, mutta ketju ei palaudu enää entiselleen yllättäen. Veikkaanpa, että ongelma on ottanut vain pienen hengähdystauon ja tulee kyllä takaisin, kunhan aikaa on vierähtänyt jonkin verran.

Rallatusta ehti kuulua muutaman viikon ajan, kunnes sain huoltoajan. Täytyy seurata tuota nyt tarkkaan.

On tämä vaan melkoista auton omistamista, kun pitää pelko perseessä joka startilla kuunnella sivuääniä. Tykkään kovasti kyllä kyseisestä moottorista ja autosta, joten ei raaskisi luopua.

Sokota09

#3402
Noin lyhyellä rallattelulla tuskin on kauheasti ketjun venymisen kanssa tekemistä... Sen puolesta, huolettomia kilometrejä pitäisi olla edessä. Ja sinulla oli käytössä 1.8 TSI, joten senkään puolesta en olisi niin säikky tämän asian kanssa.

kt

Ketjut venyy niiltä kuskeilta, joilla kuluu myös jarrupalat!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.04.14 - klo:11:23
Ketjut venyy niiltä kuskeilta, joilla kuluu myös jarrupalat!

Näinhän se olikin, ei muuta kuin ongelman kanssa painivat tuijottelemaan peiliä.

pomo

Vieläkö muistaa hatuksi ohjelmoida auton niin varmasti se laukeaa. Tai ostaa semmoisen käytetyn, joka on ollut ohjelmoitu!

KoopaTroopa

Morjensta pöytään!

Olen tässä nyt lueskellut 30 sivua tekstiä ja ajattelin tulla nyt kysymään tähän suoraan kuitenkin.

Skoda Octavia -10
1,4 TSI + DSG
103 tkm
2. omistaja
huollettu on, ei viimeisiä merkkiliikkeessä

Ostin auton n v sitten ja silloin mittarissa oli 88tkm.
Alkoi tuossa rallattelemaan satunnaisesti talvella käynnistettäessä.
Ajattelin sen silloin liittyvän kylmiin ilmoihin. Mutta ei ilmeisesti liittynyt.

Nyt siis otettu yhteyttä paikalliseen merkkihuoltoon ja kerrottu mikä vikana.

Miten jakoketjun korjauskulut pitäisi tässä tapauksessa jakaa???
Ehdotus oli 70% osista maahantuojalle, kaikki työt mulle.
Pyysin saada nähdä sen kirjallisen maahantuojan vastauksen kustannuksenjaosta, mutta ei ainakaan ihan heti onnistunut.
Haetaan ilmeisesti meikäläisen lompakolta katetta hommiin?



JarnoF

Lainaus käyttäjältä: KoopaTroopa - 16.04.14 - klo:14:41
Morjensta pöytään!

Olen tässä nyt lueskellut 30 sivua tekstiä ja ajattelin tulla nyt kysymään tähän suoraan kuitenkin.

Skoda Octavia -10
1,4 TSI + DSG
103 tkm
2. omistaja
huollettu on, ei viimeisiä merkkiliikkeessä

Ostin auton n v sitten ja silloin mittarissa oli 88tkm.
Alkoi tuossa rallattelemaan satunnaisesti talvella käynnistettäessä.
Ajattelin sen silloin liittyvän kylmiin ilmoihin. Mutta ei ilmeisesti liittynyt.

Nyt siis otettu yhteyttä paikalliseen merkkihuoltoon ja kerrottu mikä vikana.

Miten jakoketjun korjauskulut pitäisi tässä tapauksessa jakaa???
Ehdotus oli 70% osista maahantuojalle, kaikki työt mulle.
Pyysin saada nähdä sen kirjallisen maahantuojan vastauksen kustannuksenjaosta, mutta ei ainakaan ihan heti onnistunut.
Haetaan ilmeisesti meikäläisen lompakolta katetta hommiin?

Siis tietääkö maahantuoja, että huoltovihossa on muunkin kuin merkkiliikkeen leimoja?

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 16.04.14 - klo:15:14
Siis tietääkö maahantuoja, että huoltovihossa on muunkin kuin merkkiliikkeen leimoja?

Tätä minäkin mietin, koska muuten voi good willit unohtaa samantien ja katseet kohdistaa myyjäliikkeeseen. Jos ostettu yksityiseltä, niin sitten voi alkaa kaivaa itse kuvetta koko lystille. Helkama-Auto ei tietääkseni tule näissä asioissa millään muotoa vastaan, merkkihuolto on ainoa vaihtoehto good willin voimmassaololle.

mikama83

Munkin mielenkiinto heräsi tuosta kun autoliike josta auton (polo 1.2 tsi) ostin , oli juuri teettänyt ensimmäisen huollon autoasi-ketjun liikkeessä joka kyllä mainostaa ettei vaikuta mitenkään takuuseen jos siellä huoltaa uutta autoa?


tet

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 16.04.14 - klo:15:53
Munkin mielenkiinto heräsi tuosta kun autoliike josta auton (polo 1.2 tsi) ostin , oli juuri teettänyt ensimmäisen huollon autoasi-ketjun liikkeessä joka kyllä mainostaa ettei vaikuta mitenkään takuuseen jos siellä huoltaa uutta autoa?

Ei vaikuta takuuseen, mutta goodwilliin vaikuttaa. Takuu ja goodwill ovat kaksi eri asiaa. Goodwill tarkoittaa maahantuojan tai valmistajan hyvää hyvyyttään antamaa hyvitystä korjauskustannuksista takuuajan jälkeen. Tähän vaikuttaa suuresti se missä auton huoltaa, koska tämän hyvityksen antamiseen ei ole missään laissa mitään velvoitetta vaan kyse on todellakin vain hyvästä tahdosta ja asiakkaan tyytyväisenä pitämisestä.

Kolmas asia on sitten virhevastuu, joka määritellään kuluttajansuojalaissa. Se on se mihin voi ja kannattaa vedota takuuajan jälkeen jos goodwilliä ei heru.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


KoopaTroopa

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 16.04.14 - klo:15:14
Siis tietääkö maahantuoja, että huoltovihossa on muunkin kuin merkkiliikkeen leimoja?

Tietävät asiasta.

Asiassa siis on meikäläisellä nyt ns mustaavalkoisella, että maahantuoja maksaa 70% tarvikkeista.

Tämähän on siis yhtäkuin virheen myöntäminen, joten miksi työt menisivät minun piikkiin?

baleno

#3413
Esimerkki jakoketjun katkeaminen:
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/haku/hakutulos.html.stx
1,5 v. auton oston jälkeen katkesi jakoketju. Korvauksia 50%. Auto oli vikaantumishetkellä 6 v. Ajettu 134 tkm.

Citroen C5 2.0i 2006

Asterion

Lainaus käyttäjältä: KoopaTroopa - 16.04.14 - klo:16:28
Tietävät asiasta.

Asiassa siis on meikäläisellä nyt ns mustaavalkoisella, että maahantuoja maksaa 70% tarvikkeista.

Tämähän on siis yhtäkuin virheen myöntäminen, joten miksi työt menisivät minun piikkiin?

Eikö ne tarvikkeiden (ketju ja jotain pientä) hinnat ole kustannuksena paljon pienemmät kuin työn osuus, joten ei tuossa sitten olisi vastaantuloa juuri nimeksikään? Voin olla tässä ihan väärässäkin...

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.04.14 - klo:22:21
Kyllä se mersu ja bemari käy vaan huollossa ;)

Eikö niitä turboja oo myös mennyt bemareissa?

Empä ole kuullut, että turboja olisi juurikaan paukkunut näissä uusissa bemarin bensaturboissa. Eikä kyllä pahemmin dieseleissäkään. Eikä ainakaan kovin pienissä km-määrissä. Eikä netistäkään löydy asiasta aivan kammottavan paljon juttua tuohon liittyen. En puolustele merkkiä millä ajan eikä se ole mikään jumalauto ja varmasti niissäkin on vikoja ja viallisia yksilöitä, mutta sinun kirjoituksissa on minusta sellainen tyyli, että aina pitää "lytätä" ja haukkua muita merkkejä (jos jotkut haukkuvat VAG-merkkejä vikapesiksi), että onhan niissäkin vikoja ja useimmiten se on juuri BMW, jota "mollit".  Aina pitää mainita BMW. Niin kauan kuin sinun tekstejäsi olen lukenut, niin linja on ollut aina sama.

Jotain henk. koht. hampaankolossa ko. automerkkiä tai sillä ajavia vastaan?

baleno

Pösön thp/vti-koneet on bemun kanssa yhteistyössä tehtyjä. Niissä on heikko jakopää. Aluksi saatta korjautua joksikin aikaa ajoituksella mutta pian menee ketju ja kilkkeet uusiksi. Epäilevät myös että painepuolen ohjuri on väärässä asennossa rattaaseen nähden ja kuluu liian nopeasti.

Osataan sitä siis muuallakin nämä jakoketjuasiat.
Citroen C5 2.0i 2006

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: baleno - 16.04.14 - klo:17:36
Pösön thp/vti-koneet on bemun kanssa yhteistyössä tehtyjä. Niissä on heikko jakopää. Aluksi saatta korjautua joksikin aikaa ajoituksella mutta pian menee ketju ja kilkkeet uusiksi. Epäilevät myös että painepuolen ohjuri on väärässä asennossa rattaaseen nähden ja kuluu liian nopeasti.

Osataan sitä siis muuallakin nämä jakoketjuasiat.

Tämän PSA-BMW THP-koneen ongelmat tiedän (tuota moottoria ei taida BMW-leirissä olla kuin Minissä), mutta bemarin omien bensaturbojen ongelmiin en ole törmännyt, eli siis 20i, 28i ja 35i.


VTI mylly ei ole käytössä yhdessäkään bemarissa vaikka bemu on sen luomiseen osallistunutkin.


possupata

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.04.14 - klo:16:02
Ei vaikuta takuuseen, mutta goodwilliin vaikuttaa. Takuu ja goodwill ovat kaksi eri asiaa. Goodwill tarkoittaa maahantuojan tai valmistajan hyvää hyvyyttään antamaa hyvitystä korjauskustannuksista takuuajan jälkeen. Tähän vaikuttaa suuresti se missä auton huoltaa, koska tämän hyvityksen antamiseen ei ole missään laissa mitään velvoitetta vaan kyse on todellakin vain hyvästä tahdosta ja asiakkaan tyytyväisenä pitämisestä.

Kolmas asia on sitten virhevastuu, joka määritellään kuluttajansuojalaissa. Se on se mihin voi ja kannattaa vedota takuuajan jälkeen jos goodwilliä ei heru.

Tämä ns. goodwill on kyllä virhevastuu ainakin Skodan kohdalla. Omassa tapauksessani viljeltiin kovasti goodwilliä ja pidettiin hienona juttuna että maahantuoja ihan hyvää hyvyyttään maksaa moottorin vaihdosta 70% vaikka takuu on mennyt. Todellisuudessa kyseessä oli virhevastuu joka olisi tullut kuluttajansuojalakien kautta. Eli jos en olisi käyttänyt merkkihuollossa, olisin todennäköisesti kuluttajariitalautakunnan kautta päässyt samoihin kustannuksiin. Toki aikaa ja vaivaa olisi mennyt. Nythän sain kuluttajariitalautakunnan avulla +500 euroa lisäksi myyjäliikkeeltä kun suostuin vetämään valitukseni pois.


pomo

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 16.04.14 - klo:17:27
Empä ole kuullut, että turboja olisi juurikaan paukkunut näissä uusissa bemarin bensaturboissa. Eikä kyllä pahemmin dieseleissäkään. Eikä ainakaan kovin pienissä km-määrissä. Eikä netistäkään löydy asiasta aivan kammottavan paljon juttua tuohon liittyen. En puolustele merkkiä millä ajan eikä se ole mikään jumalauto ja varmasti niissäkin on vikoja ja viallisia yksilöitä, mutta sinun kirjoituksissa on minusta sellainen tyyli, että aina pitää "lytätä" ja haukkua muita merkkejä (jos jotkut haukkuvat VAG-merkkejä vikapesiksi), että onhan niissäkin vikoja ja useimmiten se on juuri BMW, jota "mollit".  Aina pitää mainita BMW. Niin kauan kuin sinun tekstejäsi olen lukenut, niin linja on ollut aina sama.

Jotain henk. koht. hampaankolossa ko. automerkkiä tai sillä ajavia vastaan?

Mulla on itelläkin toisena autona bemari! Tämä ketju on vaan semmoinen farssi että... Ainakin 1/2 kirjoituksista on asian vierestä, 1/4 yleistä taivastelua. Minulla on ollut monta autoa, mutta bemarista tykkään ergonomian yms puolesta, vaikka minusta siinä paljon enemmän vikaa kuin esim. Samanikäisissä vag-autoissa mitä minulla on ollut! Mun bemarinon e46 mallia, 166 tkm ajettu ja kuluttaa paljon, iso co ja noissa on paljon tyyppyvikoja, on: vanos,disa-venttiiliä, alustan osat, perä repeää yms yms. Mutta se joka nauttii maksaa, aina voi ostaa vanhan tojotan tai vaikka III mallinn1.8 90hv golffin jos haluaa auton, joka on VAIN varmasti toimiva.

Siitä olen samaa mieltä, että vituttas jos tuo tsi hajoaa ja sen korjaus maksas itellle yli 2000e. Jos hinta jää 1000e nurkille ja auto on ollut siihen saakka hyvä, toimiva ja halpa huoltaa niin sitten ei niinkään. Tälläinen kokemus mulla on tsi:stä, ainahan se maksun hetkellä harmittaa, mutta sitten on melkein uus kone? Tälläisiä ajatuksia tuolta bmw foorumeilta voi lukea! Täällä kaikki on niin negatiivista?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy