TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Popo

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.03.14 - klo:21:54
Sama se on mikä merkkiliike sitä huoltaa ja korjaa!

Siis, jos myyjäliike MetroAuto ei innostu jakoketjun korjauksesta takuuseen, voin kiertää muita valtuutettuja Skoda-huoltoja, kuten Laakkonen ja Veho koittamassa onneani? Vai pitäisikö suorastaan tässä vaiheessa jo jatkaa suoraan noista muista, kun saavat tavallaan ylimääräistä työtä ja ehkä minusta jatkossakin asiakkaan. Saattavat lukea sitä "maahantuojan tiedotetta" asiakasystävällisemmin... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: sööttii - 19.03.14 - klo:20:53
Kilometrejä tähän tarvittiin vajaa 160tkm ja auto VM -06. Ei taida enää olla maahantuojalla minkäänlaista vastuuta näin vanhan kamppeen kanssa?

Maahantuojalla ei, mutta myyjällä voi vielä jonkin verran olla. Tämä virhevastuuasia on palstalla jo niin moneen kertaan selitetty etten viitsi enää selittää, käytä foorumin hakua. Pähkinänkuoressa: valita myyjälle jolta auton ostit, älä maahantuojalle.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 20.03.14 - klo:08:13
Siis, jos myyjäliike MetroAuto ei innostu jakoketjun korjauksesta takuuseen, voin kiertää muita valtuutettuja Skoda-huoltoja, kuten Laakkonen ja Veho koittamassa onneani?

Kyllä, takuuaikana näin. Takuuajan jälkeen vain auton myyjä on vastuussa sen valmistus- ja materiaalivirheistä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sööttii

Jepajee, eikun uutta mottia katselemaan. Vaihtoehtoina kansi ja muut hilppeet yläkerrasta vaihtoon tai uusi moottori. Taidan hankkia jostain käytetyn motin ja lyödä paskan myyntiin. Kiitos ja näkemiin!

ps. Ei kellään olisi vinkkiä mistä löytäisi hyvin käytettyä motteja?

JMP

Lainaus käyttäjältä: sööttii - 20.03.14 - klo:15:12
Jepajee, eikun uutta mottia katselemaan. Vaihtoehtoina kansi ja muut hilppeet yläkerrasta vaihtoon tai uusi moottori. Taidan hankkia jostain käytetyn motin ja lyödä paskan myyntiin. Kiitos ja näkemiin!

ps. Ei kellään olisi vinkkiä mistä löytäisi hyvin käytettyä motteja?

Ainakin saksan ebaysta näyttää löytyvän haarukassa 2-2.5te. Ja parin sadan rahdit päälle.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JMP - 19.03.14 - klo:23:28
Se ketju on siellä moottorin toisessä päässä nokkien välissä, kuten myös gti golffissa.

Jaa kyse oli siitä ketjusta.. Itelläki pärisee aina kylmästartissa..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ram1

Noi termit jakoketju/jakohihna ja nokkaketju menee usein sekaisin.Nokkaketju on tosiaan mistä tossa Leonissa puhutaan.Yleensä jos se hajoamassa, antaa vikakoodin, tai äännähtelee reippaasti kun löystynyt.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pomo

Lainaus käyttäjältä: sööttii - 20.03.14 - klo:15:12
Jepajee, eikun uutta mottia katselemaan. Vaihtoehtoina kansi ja muut hilppeet yläkerrasta vaihtoon tai uusi moottori. Taidan hankkia jostain käytetyn motin ja lyödä paskan myyntiin. Kiitos ja näkemiin!

ps. Ei kellään olisi vinkkiä mistä löytäisi hyvin käytettyä motteja?

Ruåtsista saa kans kohtuu hintaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.03.14 - klo:08:17

Kyllä, takuuaikana näin. Takuuajan jälkeen vain auton myyjä on vastuussa sen valmistus- ja materiaalivirheistä.

Tähän vielä lisäisin että, jos auto on ollut sinulla uudesta, niin maahantuoja on vastuussa valmistus- ja materiaalivirheistä takuuajan jälkeen, muussa tapauksessa auton sinulle myynyt liike.

Popo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.03.14 - klo:22:54
Tähän vielä lisäisin että, jos auto on ollut sinulla uudesta, niin maahantuoja on vastuussa valmistus- ja materiaalivirheistä takuuajan jälkeen, muussa tapauksessa auton sinulle myynyt liike.

Kiitos tästä. Tulkitsen tämän niin, että jos maahantuoja vastaa, voin takuuajan jälkeenkin asioida valmistus- ja materiaalivirheisiin liittyen kaikkien virallisten merkkihuoltojen kanssa.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: Popo - 21.03.14 - klo:10:42
Kiitos tästä. Tulkitsen tämän niin, että jos maahantuoja vastaa, voin takuuajan jälkeenkin asioida valmistus- ja materiaalivirheisiin liittyen kaikkien virallisten merkkihuoltojen kanssa.

Asia on hieman hankala siinä mielessä, että sinulla ei ole asiakkuussuhdetta muihin kuin myyjään. Sen takia periaatteena on, että yhteys myyjään ja myyjä sitten neuvottelee aiempien portaiden kanssa kustannusten jaosta. Voit olla myös suoraan yhteydessä maahantuojaan, mutta periaatteessa et voi kohdistaa mitään vaatimuksia muihin merkkiliikkeisiin koska sinulla ei ole asiakkuussuhdetta niihin. Takuuaikana homma on helpompi, koko maaorganisaatio vastaa takuusta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.03.14 - klo:11:24
Asia on hieman hankala siinä mielessä, että sinulla ei ole asiakkuussuhdetta muihin kuin myyjään. Sen takia periaatteena on, että yhteys myyjään ja myyjä sitten neuvottelee aiempien portaiden kanssa kustannusten jaosta. Voit olla myös suoraan yhteydessä maahantuojaan, mutta periaatteessa et voi kohdistaa mitään vaatimuksia muihin merkkiliikkeisiin koska sinulla ei ole asiakkuussuhdetta niihin. Takuuaikana homma on helpompi, koko maaorganisaatio vastaa takuusta.

Kun Sciroccoon tehtiin jakoremppa, oli auto yli 3 vuotta vanha ja takuu siis umpeutunut yli vuosi sitten. Kerroin myyjälle ihan muissa asioissa, että autooni tehtiin remontti. Hän ei tietenkään ollut tietoinen koko asiasta. Auto korjattiin sellaisessa merkkiliikkeessä, joka ei edes myy autoja. Toki heidän konserninsa myy. Huoltopäällikkö sopi vastuukysymykset suoraan maahantuojan kanssa, koska auto oli ollut minulla uudesta ja jouduin näyttämään huoltokirjan, josta otettiin kopio ja lähetettiin maahantuojalle. Myyjään siis ei otettu yhteyttä missään vaiheessa. Myyjä oli täysin eri konsernista missä auto korjattiin.

pomo

Hyvä huoltoliike hoitaa gw asiat myös takuun jälkeen. Avainasemassa gw korjauksissa on huolto ja heidän asenne ja halu. Halutaanko auto korjata gw korjauksena ja palvella asiakasta vai saada enemmän rahaa ja maksattaa lysti asiakkalla!

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.03.14 - klo:09:08
Hyvä huoltoliike hoitaa gw asiat myös takuun jälkeen. Avainasemassa gw korjauksissa on huolto ja heidän asenne ja halu. Halutaanko auto korjata gw korjauksena ja palvella asiakasta vai saada enemmän rahaa ja maksattaa lysti asiakkalla!

Joo, ja avainasemassa on vielä se asiakaskin, että uskooko kaikkea soopaa ja maksaa kuin lammas, vai tietääkö asioista tai ainakin ottaa selvää ja pitää puolensa.

vallu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 22.03.14 - klo:14:00
Joo, ja avainasemassa on vielä se asiakaskin, että uskooko kaikkea soopaa ja maksaa kuin lammas, vai tietääkö asioista tai ainakin ottaa selvää ja pitää puolensa.

Kyllä se niin on jos et tiedä ja vielä uskot mitä sieltä tiskin takana syötetään niin maksajaksi joudut.
Miten se organisaatio onkin saanut sen henkilökunnan aivopestyä siten ettei vaan suusta luiskahda sellaista tehdasorjauskoodia joka koituisi asikkaan eduksi , ELI TARKKUUTTA ,sinä "pieni" asiakas.
ps.kyllä ne tiedot löytyy jos näkee vähän vaivaa.

Archie

Laitoin tämän tiedustelun jo toiseen ketjuun, mutta ehkä sieltä sitä ei kukaan huomaa.

Kysymys kuuluu siis, onko CAXA moottorin jakoketju orkkisnumeroltaan 03C 109 158A (partsbase.org) uusin versio? Käsittääkseni viimeinen merkki tai kaksi viimeistä merkkiä kertovat osaversion. Tuo alkuperäinen ketjuhan on sitä venyvää mallia ja siitä on kait tehty kestävämpi versio, jonka luulisi olevan eri versiotunnuksella.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Archie - 23.03.14 - klo:11:13
Laitoin tämän tiedustelun jo toiseen ketjuun, mutta ehkä sieltä sitä ei kukaan huomaa.

Kysymys kuuluu siis, onko CAXA moottorin jakoketju orkkisnumeroltaan 03C 109 158A (partsbase.org) uusin versio? Käsittääkseni viimeinen merkki tai kaksi viimeistä merkkiä kertovat osaversion. Tuo alkuperäinen ketjuhan on sitä venyvää mallia ja siitä on kait tehty kestävämpi versio, jonka luulisi olevan eri versiotunnuksella.

Minulle tehtiin jakoremontti CAVD moottoriin 16,9.2013. Ketjun numero joka siihen laitettiin on 03C109158A. En osaa vastata kysymykseesi, onko uusin versio vai sama paska mikä oli alkuperäinenkin. Itse olisin myös kiinnostunut samaan vastauksen samaan kysymykseen.

pomo

Entä jos kysyte sieltä huollosta? Oliko osat samalla numerolla vai eri numerolla? Tuskin tämä hevosmiestentietotoimisto paremmin tietää...

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 23.03.14 - klo:13:30
Entä jos kysyte sieltä huollosta? Oliko osat samalla numerolla vai eri numerolla? Tuskin tämä hevosmiestentietotoimisto paremmin tietää...

Joo. Periaatteessa ei minulle ainakaan ole niin paljon merkitystä minkä ketjun laittoivat, että viitsisin huoltoon soitella. Olen ajatellut, että kaitpa se ketju kestää sen mitä autoa pidän, oli vanha tai uudenmallinen. Tiedän että jos ketju vielä rupeaa rallattamaan samoissa metreissä, auto on jo niin vanha ( 6 v ), että tuskin selviän siitä rempasta enää ilmaiseksi. Joten siinä vaiheessa pitäisi olla jo tullut markkinoille joku auto joka kelpaa.

Helkama

2011 kesäkuussa ostin 29.5.2008 käyttöönotetun Volkswagen GOLF variant 1.4 TSI 103 Comfortlin ja kaupantekohetkellä mittarilukema oli 46 000. Marraskuussa 2011 auto nytkähti yllättäen kotipihalle. Yllätys oli melkoinen kun paikallisen volkkariliikkeen analyysi oli moottorivaurio. Auton mittarissa oli tällöin rapiat 57 000km. Pienen nettiselailun jälkeen huomasin, että en ole yksin "nokkaketjuongelman" kanssa. Moottorinvaihtoremontti maksoi volkkarin merkkiliikkeessä noin 7 000â,¬. Kulut jakautuivat maahantuojan, myyjäliikkeen ja omistajan kesken ja minulle jäi maksettavaa noin 600â,¬.

Korjaamolla vakuutettiin, että tyyppiviat on nyt korjattu ja sinulla on nyt alla vuosimalliaan parempi auto. Tämän vuoden helmikuussa tapahtui sitten moottorivahinko no:2. Marraskuussa 2011 autoon vaihdettu moottori kesti 2 vuotta 3 kuukautta ja 77 414 kilometriä. Jälleen kerran havaitsin painivani TSI:n nokkaketjuongelman kanssa. Pienen nettiselailun jälkeen havaitsin, että ensimmäisen moottorivahingon jälkeen TSI-moottorien ongelmat ovat vain lisääntyneet. Tämän toisen vahingon maksajia ei enää ilmaantunut ja homma jatkuu riita-asiana.

Opiksi otettavaa
1. Maahantuojan lupaama 70 % korvausosuus saattaa tuntua hyvältä mutta sen edellytyksenä on remontin teko merkkiliikkeessä. Kuten kaikki tiedämme merkkiliikkeissä on yleensä kaupungin kalleimmat hinnat ja parhaat katteet. Vara-osissa on yli 200 % myyntikate ja työkin on merkkiliikkeissä noin 20% kalliimpaa eli volkkarin pajalla tehdään alle viiden tonnin remontti seitsemällä tonnilla.

2. Jos sinulla on TSI-moottorilla varustettu auto niin hankkiudu siitä nopeasti eroon sillä TSI:n nokkaketjuongelmat eivät päättyneet vuosimalliin 2010. Saksalaisten lehdistön mukaan korjatut osat kestävät vain vähän pidempään kuin vuosimalleissa 2007 -2009.

3. TSI-moottoreiden ongelmien osalta VW:n analyytikot tekivät laskelmia ja totesivat, että viivytystaistelu on takaisinkutsua halvempi vaihtoehto eli osa suunnitteluvirheestä halutaan maksattaa kuluttajilla ja jälleenmyyjillä.

4. Huhujen mukaan Toyota liikkeiden vaihtoautomyyjille on annettu ohjeet välttää TSI-moottorilla varustettuja autoja eli autosta annetaan niin huono tarjous että se ei jää pihaan.

Myy vielä kun ehdit jos sinulla ei ole niin älä hanki!

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Helkama - 25.03.14 - klo:09:11
2011 kesäkuussa ostin 29.5.2008 käyttöönotetun Volkswagen GOLF variant 1.4 TSI 103 Comfortlin ja kaupantekohetkellä mittarilukema oli 46 000. Marraskuussa 2011 auto nytkähti yllättäen kotipihalle.
Ilmenikö ennen vauriota jakopäästä mitään poikkeavia ääniä? Vai tuliko kiinnitettyä asiaan huomiota, kun TSI-moottoreiden mahdolliset jakopääongelmat eivät siinä vaiheessa olleet vielä tiedossasi eikä niihin osannut näin ollen edes varautua kuuntelemalla moottorin käyntiääntä?
Joutilas 76v

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Helkama - 25.03.14 - klo:09:11

2. Jos sinulla on TSI-moottorilla varustettu auto niin hankkiudu siitä nopeasti eroon sillä TSI:n nokkaketjuongelmat eivät päättyneet vuosimalliin 2010. Saksalaisten lehdistön mukaan korjatut osat kestävät vain vähän pidempään kuin vuosimalleissa 2007 -2009.

4. Huhujen mukaan Toyota liikkeiden vaihtoautomyyjille on annettu ohjeet välttää TSI-moottorilla varustettuja autoja eli autosta annetaan niin huono tarjous että se ei jää pihaan.

Myy vielä kun ehdit jos sinulla ei ole niin älä hanki!

Helkama
Tulokas
*
Viestejä: 1


Kiitos tästä vinkistä. Laitan autoni samantien myyntiin. Mitä autoa käyttäjä Helkama suosittelisi? Olisiko se Toyota seuraavaksi parempi?

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sokota09

Eipä taida Toyota liikkeissä muutenkaan olla paljoa muuta vaihdokkia tarjolla kuin juuri toikkaria. Miksi siellä olisi edes muita automerkkejä?

Reterete

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 25.03.14 - klo:10:27
Eipä taida Toyota liikkeissä muutenkaan olla paljoa muuta vaihdokkia tarjolla kuin juuri toikkaria. Miksi siellä olisi edes muita automerkkejä?

Jaa en tiedä miten muualla on, mutta ainakin oman paikkakunnan Toyota myymälässä on tsi koneella olevia Skodia myynnissä ja yleensäkin kaikkia automerkkejä.

Vaarivanhus

Meillä on ajossa 2 looraa ja 1 tojota eikä missään niissä ole kummoistakaan vikaa. Saas nähdä, mikä ensiksi porsii? Pitää sen perusteella sitten pähkäillä tulevat automerkit.
Joutilas 76v

Popo

[4. Huhujen mukaan Toyota liikkeiden vaihtoautomyyjille on annettu ohjeet välttää TSI-moottorilla varustettuja autoja eli autosta annetaan niin huono tarjous että se ei jää pihaan.

Myy vielä kun ehdit jos sinulla ei ole niin älä hanki!]

Ikävää luettavaa. Toisaalta, jos lähtisin kirjoittamaan Suomi24-provoa, olisi tämän tarinan CopyPasten seurauksena kovasti plussaa. Ja eiköhän tämä sinne päädy.

Nämä "huhujen mukaan"-varoittelut voisi tarkistaa menemällä itse kysymään, kelpaako auto vaihdossa ja mitä hyvitetään. Se lienee tässä tapauksessa kuitenkin ajankohtaista...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

M1kke

^ Kyllähän nuo vaihdossa kelpaavat, minulta tosin kauppias sekä auton myöhemmin kauppiaalta ostanut yksityishenkilö kysyivät molemmat ketjun tilannetta. Kaupat kyllä tehtiin ja kerroin rehellisesti autokauppiaalle sekä parin viikon päästä tekstiviestin lähettäneelle uudelle ostajalle, että 60 tkm ajettuun 1.2 TSI koneeseen oli vaihdettu kertaalleen ainakin ketju ja turbo. Ostaja lähetti hauskasti viestin "No ehkäpä sen sitten uskaltaa ostaa."  :)

Premiumia

Ostelinpa tuossa pari viikkoa sitten Kamux Oy:stä diesel Hondan ja siinä sitten luovutustilaisuudessa eräs toinen automyyjä tuli vääntämään small talkia ja kysäisi, jotta minkäs ostit. Diesel Crv lähti mukaan. Kertoi, jotta Hondista kyllä kuuluu vähiten reklamaatiota heidän myynnin osalta. Tuumasi, jotta rehellisesti sanottuna volkkareiden kanssa ollaan pulassa. Kysäisin, jotta sanooko DSG ja TSI yhdistelmät mitään? Myyjä puristi oikein nyrkkiä ja sanoi, että älä muuta virka. Oli juuri tullut sovittelutilaisuudesta yhden moottoririkon osalta. Heitä ei ole vielä ohjeistettu, mutta kertoi että on todella hankala vastata asiakkaan vaihtoehdotukseen jos kyseessä on TSI-moottorilla varustettu vaihdokki.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 25.03.14 - klo:10:24

Helkama
Tulokas
*
Viestejä: 1


Kiitos tästä vinkistä. Laitan autoni samantien myyntiin. Mitä autoa käyttäjä Helkama suosittelisi? Olisiko se Toyota seuraavaksi parempi?

Paha sanoa oliko Helkaman kirjoitus totta vai tarua, track recordihan nimimerkillä on se lyhin mahdollinen mutta omakohtaiset kokemukset TSI-moottorista ovat samaa luokkaa kestävyyden suhteen, joten miksipä noin ei olisi käynyt muillakin. Joka tapauksessa teksti oli selkeästi kirjoitettu ja kieliopillisesti hyvää tasoa, joten jos se oli kilpailijan myyntiosaston provo tms. niin ainakaan se ei ollut tavallisen amiksen rykäisy  ;)

Ja vastaus sinun kysymykseesi: ON  8)

VW:t

Ihmetyttää suuresti, minkä takia vieläkin VW:n kannattaa myydä uusia autoja joissa on jakoketju?
Itse Volkswagen on jo luopunut niistä (ei isolohko), mutta Skodassa ja Seatissa vielä on.

Routa

Lainaus käyttäjältä: Helkama - 25.03.14 - klo:09:11
4. Huhujen mukaan Toyota liikkeiden vaihtoautomyyjille on annettu ohjeet välttää TSI-moottorilla varustettuja autoja eli autosta annetaan niin huono tarjous että se ei jää pihaan.
VW ja Toyota taistelevat tiukasti markkinaosuuksista Suomessa niin en jaksa uskoa, että Toyotan jälleenmyyjillä tai maahantuontiorganisaatiolla on varaa tai uskallusta tuolla tavalla torpata asiakkaiden siirtyminen pahimman kilpailijan merkistä omaan merkkiin.


Lainaus käyttäjältä: VW:t - 25.03.14 - klo:13:12
Ihmetyttää suuresti, minkä takia vieläkin VW:n kannattaa myydä uusia autoja joissa on jakoketju?
Itse Volkswagen on jo luopunut niistä (ei isolohko), mutta Skodassa ja Seatissa vielä on.
Eikös Passatissa, Tiguanissa ja Jettassa ole edelleen kaupan myös ketjuvetoisia pikku-TSI:tä?


TSI:n ketju näyttää kestävän kerrallaan sen 30-40tkm.
Entinen VAG-kuljettaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy