TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

firstvw

Mä oon tuota ketjuasiaa funtsinu siten että tuollaisessa ahdetussa twincam koneessa nokan käynti on aika kulmikasta, siinähän on nokat 90 asteen välein (eikös olekin?). Jousikuormat ovat suuremmat, lnhan jousiakin tuplamäärä 8v verrattuna. Vanhemmissa 8-tappisissa koneissa nokat jakautuu eri tavalla ja käynti on uskoakseni tasaisempaa. Lisäksi nokkien kulmat on varmaan jyrkentyneet ahtamisen myötä. Eli ketjun alimitoituksesta kyse. Tasaista vetoa ketju kyllä kestäis. Ensimmäisenä huomiona tuosta ketjukuvasta tuli mieleen että aika pienet tapit ketjussa on. Tuskin ketju lenkistä venyy, taitaa kulua nivelistä.

Kaikki em juttu on vahvaa mutua  ;)

sambolo

Eikös nokat ole vapareissa jyrkempiä kuin turboissa, siksi vaparien nokkia käytetään virityksiinkin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Japoff

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.02.14 - klo:23:25
Eikös nokat ole vapareissa jyrkempiä kuin turboissa, siksi vaparien nokkia käytetään virityksiinkin.

näin ainakin vanhoissa V/T 40 Volvoissa ,wolsusta en tiiä , ja tuohon twincam hommaan , pieni 1,2 Tsi on vain ykdellä nokka-akselilla , eikös ?
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Geo902

Noh, nyt sai tämä tarina onnellisen lopun. Golffista löytyi merkkihuollossa vielä 6500â,¬ edestä lisää korjattavaa (jakoketjun ja turbon vaihdon jälkeen kone täristi edelleen ja sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin, myös lämpimänä), mm. kansivaurio, suuttimet rikki (en tiedä miten) ja joku korkeapainepumppu viallinen.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Geo902 - 19.02.14 - klo:17:47
Noh, nyt sai tämä tarina onnellisen lopun. Golffista löytyi merkkihuollossa vielä 6500â,¬ edestä lisää korjattavaa (jakoketjun ja turbon vaihdon jälkeen kone täristi edelleen ja sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin, myös lämpimänä), mm. kansivaurio, suuttimet rikki (en tiedä miten) ja joku korkeapainepumppu viallinen.

Laitoit aika suppeet infot autosta, mistä siis kyse - Golf <vuosimalli><kilsat><moottori><vaihteisto> etc niin aukeaa muillekkin, kiitos.

Santeri

Meninkin tänne hehkuttamaan että oma 160000km ajettu 1.8tsi toimii...

Nyt 161000km täynnä ja ihme helinä alkanut kuulumaan kylmä startissa.

Aina välillä on kuulunut kun ketju kiristyy kylmä startilla. 
Mutta tämä uus helinä esiintyy nyt jokaisessa kylmästartissa viikon aikana.

Yritin tota ottaa videolle mutta eipä siitä sitä niin huomannut. Helinä kuuluu siis joku 1-2s.
Eli onko tää nyt että oma ketju tullut tiensä päähän vaiko joku muu kiva tsi kone vika/ominaisuus?

Mainittakoon että lämpimällä koneen kun starttaa niin kaikki ok.  Myöskin kone toimii normaalisti ajossa.
VCDS katoin että ei vika koodeja muistissa.
Seuraava huoltokin ois auton mukaan edessä n.  6000km päästä.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 19.02.14 - klo:23:49
Meninkin tänne hehkuttamaan että oma 160000km ajettu 1.8tsi toimii...

Nyt 161000km täynnä ja ihme helinä alkanut kuulumaan kylmä startissa.

Aina välillä on kuulunut kun ketju kiristyy kylmä startilla. 
Mutta tämä uus helinä esiintyy nyt jokaisessa kylmästartissa viikon aikana.

Yritin tota ottaa videolle mutta eipä siitä sitä niin huomannut. Helinä kuuluu siis joku 1-2s.
Eli onko tää nyt että oma ketju tullut tiensä päähän vaiko joku muu kiva tsi kone vika/ominaisuus?

Mainittakoon että lämpimällä koneen kun starttaa niin kaikki ok.  Myöskin kone toimii normaalisti ajossa.
VCDS katoin että ei vika koodeja muistissa.
Seuraava huoltokin ois auton mukaan edessä n.  6000km päästä.

Omasta autostani ketju on vaihdettu kahteen kertaan, ja kummallakin kerralla oireet alkoivat kylmällä koneella (äänteli myöhemmin myös lämpimänä) ja ääntä kuvailisin enemmänkin pärähdykseksi kuin helinäksi, mutta kuka noista tietää. Varmaan kannattaa käyttää pajalla tarkistettavana sillä hajotessaan kustannukset on ihan eri luokkaa.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 20.02.14 - klo:06:46
Omasta autostani ketju on vaihdettu kahteen kertaan, ja kummallakin kerralla oireet alkoivat kylmällä koneella (äänteli myöhemmin myös lämpimänä) ja ääntä kuvailisin enemmänkin pärähdykseksi kuin helinäksi, mutta kuka noista tietää. Varmaan kannattaa käyttää pajalla tarkistettavana sillä hajotessaan kustannukset on ihan eri luokkaa.

Se tässä outoa onkin kun tämä ei ole se ketjun kiristys pärähdys vaan ihme helinä.  Pitää vielä yrittää videoida tuo ääni.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

M_M

Lainaus käyttäjältä: M_M - 23.08.13 - klo:15:03
Jotta pysytään aiheessa, oma jakoketjutapaukseni on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä ja vastausta en odottele varsinaisesti henkeä pidätellen... keskimääräinen valitusten käsittelyaika on yli puoli vuotta, eli ehkä ensi vuonna sitten.

Vuosi on vaihtunut ja lautakunta päätöksensä tehnyt. On siis aika pienelle yhteenvedolle, miten Jetan jakoketjun kanssa edettiin.

Ostin auton autoliikkeestä käytettynä 02/2011, mittarissa 62tkm.

Auto kävi pari kuukautta myöhemmin korjauksessa autoliikkeen piikkiin, turbon bypass oli rikki. Samassa yhteydessä korjaamo kertoi minulle että jakoketjussa on aavistuksen venymistä havaittavissa, mutta ei ole syytä huoleen eikä toimenpiteisiin. Uskoin toki "ammattilaisia" kun en vielä siinä vaiheessa ollut perehtynyt näihin TSI-koneiden ketjuongelmiin.

Aikaa kului ja aloin olla kiusallisen tietoinen näistä vaivoista, yritin saada korjaamoa (en kuitenkaan auton myynyttä liikettä, tämä oli virhe) uskomaan että jotain tarttis tehdä, mutta silloin huollon asenne oli se että kyllä se näkyy sitten vikakoodeista tai vikavaloista jos ketju on vaihdon tarpeessa.

Vihdoin viime keväänä paloi käpy ja vein auton pajalle sillä ajatuksella etten ota sitä takaisin ennenkuin jakopää on korjattu. Mittarissa 92tkm tässä kohtaa. Autossahan todettiinkin korjauksen tarvetta ja siihen tehtiin 1720â,¬ maksanut remppa. Maahantuoja korvasi tästä puolet, eli itse köyhdyin 860â,¬.

Tämä ei tuntunut oikeudenmukaiselta, joten otin yhteyttä maahantuojaan ja kysyin että onko auto heidän mielestään 92tkm ajettuna jo käyttöikänsä puolivälissä. Maahantuojan vastaus oli se, että koska en ole auton ensimmäinen omistaja, niin heillä ei ole mitään juridista velvoitetta korvata yhtään mitään, mutta hyvää hyvyyttään silti maksoivat puolet. Tämä on lakiteknisesti kai ihan totta, joten myyjäliike on ainoa virhevastuuta kantava taho.

Seuraavaksi otin tietenkin yhteyttä myyjäliikkeeseen. Korvauksien määrä tällaisissa tapauksissa suhteutetaan aina auton ikään ja siihen että korjauksien jälkeen auto on paremmassa kunnossa kuin vastaavan ikäinen käytetty. Tähän perustuen tein laskelmat ja vaadin heiltä noin 300â,¬ korvausta. Liike ei vastannut koskaan mitään minulle, eikä kuluttaja-asiamiehelle.

Vein asian kuluttajariitalautakuntaan, jonka lopullinen päätös tuli postissa äskettäin. He suosittavat että liike korvaa minulle 200â,¬. Tuo sadan euron pudotus johtuu siitä, että tein itse virheen korjauttaessani auton omin päin. Oikeaoppisesti minun olisi pitänyt ottaa yhteyttä myyjään ja antaa heille mahdollisuus korjata auto tai osoittaa korjauspaikka.

Jos myyjäliike noudattaa lautakunnan suositusta, niin lopulta köyhdyin tästä riemusta 660â,¬. Tämä tarina päättyy tähän, olkoon opiksi muille vastaavassa tilanteessa painiville että ette tee samoja virheitä kuin minä. Jos autossa on vikaa, niin ottakaa ensin yhteyttä myyjäliikkeeseen, olkoon auton kaupanteosta aikaa kuinka kauan tahansa. Myyjän virhevastuu ei pääty ikinä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Santeri

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

JiiP

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 20.02.14 - klo:10:35
No niin tässä videota analyysiin...

http://youtu.be/wMRgWt-gFao

Oma 1.4Tsi ei uudesta asti kuulostanut noin tasaiselta ja normaalilta. Ei siinä silti mitään vikaa ilmennyt 72tkm mennessä.
Volvo V60 T8 tulossa...
BMW 530e
Octavia TDI RS 4x4 DSG
BMW 320i F30 xdrive
Octavia tsi RS Combi DSG
Golf Variant 1.4Tsi DSG
Golf 1.6Fsi

Arcca

Lainaus käyttäjältä: JiiP - 20.02.14 - klo:12:29
Oma 1.4Tsi ei uudesta asti kuulostanut noin tasaiselta ja normaalilta. Ei siinä silti mitään vikaa ilmennyt 72tkm mennessä.

Tuossa äänessä varmaan on pointtina tuo 1s pärähdys käynnistyksessä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Sniiki

Startissahan kuuluu nimenomaan pärähdys, aika voimakas semmoinen kyllä. Missäs öljynpinta menee tikun mukaan?
Toi koneen vieressä kuvatessa kuuluva käyntiääni taas kuulostaa ihan "normaalilta" TSI räminältä ainakin videolta. Ehkei se ääni mitä tarkotat oikein tuu esiin?

kt

Eikös se "vikaääni" tule heti startin jälkeen, kun löysä ketju heiluu siellä. Kuulostaa siltä, että ketjua vedetään pellinreunaa vasten.
Tuo videomoottori tarvitsee varmaan vain öljyä lisää.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Santeri

Lainaus käyttäjältä: kt - 20.02.14 - klo:12:46
Eikös se "vikaääni" tule heti startin jälkeen, kun löysä ketju heiluu siellä. Kuulostaa siltä, että ketjua vedetään pellinreunaa vasten.
Tuo videomoottori tarvitsee varmaan vain öljyä lisää.

No viikko sitten just lisäilin melkein litran öljyä koneeseen. Että tuskin asia siitä johtuva.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

JiiP

Volvo V60 T8 tulossa...
BMW 530e
Octavia TDI RS 4x4 DSG
BMW 320i F30 xdrive
Octavia tsi RS Combi DSG
Golf Variant 1.4Tsi DSG
Golf 1.6Fsi

Santeri

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

SeppoN

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta ihan mielenrauhan takia kyllä tarkistuttaisin jakoketjun kiristimen kunnon. Rahaa palaa, se on selvä, mutta huonolla onnella sitä vasta palaakin.

Ja pakko on taas mainita oma keppihevoseni öljypohjan putsaamisesta. Siis jossain 100 000 kilometrin kohdalla öljypohja irti ja ihan mekaaninen puhdistus. Samalla tulee nähdyksi öljypumpun imusihdin kunto.

Enkä muuten usko mihinkään forte-käsittelyihin ja olen sitä mieltä, että yläkautta tehtävä öljynvaihto tulisi kieltää lailla.

baleno

Citroen C5 2.0i 2006

pomo

Ei kai ne  nyt mwrkkihuollosa yläkautta vaihdakaan? Ainakin minä olen aina maksanut sen prikan vai mikä se on jonka ne vaihtaa siihen öljyn poistoaukon mutterin alle?

Geoman

#3110
Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 20.02.14 - klo:20:09
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta ihan mielenrauhan takia kyllä tarkistuttaisin jakoketjun kiristimen kunnon. Rahaa palaa, se on selvä, mutta huonolla onnella sitä vasta palaakin.

Ja pakko on taas mainita oma keppihevoseni öljypohjan putsaamisesta. Siis jossain 100 000 kilometrin kohdalla öljypohja irti ja ihan mekaaninen puhdistus. Samalla tulee nähdyksi öljypumpun imusihdin kunto.

Enkä muuten usko mihinkään forte-käsittelyihin ja olen sitä mieltä, että yläkautta tehtävä öljynvaihto tulisi kieltää lailla.
VW:n huoltokirjassa lukee, että"" Öljynvaihto tehdään laskemalla, ei imupoistoa".

Vanhassa Mersussani teen joka toisen vaihdon imemällä, mutta vaihtoväli on 10'000 km ja öljytilavuus 7 litraa. VW:ssä on vaihtoväli noin 30'000 km ja öljytilavuus 4,3 litraa (eli samalla vaihtovälillä Mersu tarvitsee öljyä 21 litraa, määrä on viisinkertainen).

Santeri

Nyt on vitutus huipussaan (hinuria odotellessa).
Yksi startti oli sitten liikaa.  Nimittäin tehot hävis ja kone ei ota yli 4500 kiekkaa.
Että näin.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 20.02.14 - klo:22:45
Nyt on vitutus huipussaan (hinuria odotellessa).
Yksi startti oli sitten liikaa.  Nimittäin tehot hävis ja kone ei ota yli 4500 kiekkaa.
Että näin.

Epäilen kyllä vahvasti onko jakoketjussa mitään vikaa. Jos jako sekaisin niin venttiilit menee solmuun ja moottori ei käy kun siellä ei ole puristuksia. Mutta laita raporttia tänne jahka diagnoosi selvillä.
Audi A4 1.8 TFSI

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 20.02.14 - klo:22:45
Nyt on vitutus huipussaan (hinuria odotellessa).
Yksi startti oli sitten liikaa.  Nimittäin tehot hävis ja kone ei ota yli 4500 kiekkaa.
Että näin.

Ei se jakoketju ainakaan ole katkennut, kun kerran kone pyörii. Ketjun hyppäämisen yhden hampaan verran yli voisin uskoakin. Se selittäisi nuo oireet. Toisaalta venttiilien ja mäntien "epätahti" voisi olla vielä niin pieni, että venttiilit eivät löisi mäntiin. Ja itse asiassa sen kyllä kuulisi. Nykykoneissa on niin kovat puristukset, että ylimääräistä tilaa venttiileille ei jää. Siksipä katkennut hihna tai ketju johtaa aina koneen melko totaaliseen tuhoon.

Kerrot varmaan myöhemmin kuinka kävi.

cimoh

Hei,

Tuli ostettua käytettynä Tiguani 1.4 tsi 140hv. Autolla ajettu karvan verran yli 150 000km. Eipä tälläisena vähän autosta tietääneenä tullut mieleenkään ongelmat, mitä näissä tsi moottoreissa on. Autoa käynnistätteässä kuuluu traktorimainen hörinä (lähinnä kylmänä). Luin sitten tätä foorumia ja hädissäni kävin huollossa kysymässä asiasta. Siellä sanoivat, että tuo ääni on ihan normaali, jos ei kestä yli viittä sekunttia (eivät edes tulleet kuuntelemaan ääntä). Siinähän sitten huolet kaikkosivat hetkeksi, kunnes eilettäin moottorin vikavalo vilkkui hetken aikaa ja tehotkin katosi. Vilkkuminen kesti noin kymmenen sekunttia ja sen jällkeen loppui ja tehot palasi. Ajoin hissukseen auton kotiin, koska pajatkaan ei auki perjantai iltana ole. Maanantaina auto sitten huoltoon! Luultavimminhan tässä nyt on jakopään ongelmaa?! Mitä korjaus saattaa maksaa?

Auto on ollut minulla nyt reilun kaksi viikkoa ja nyt kyselisinkin, että millainen on myyjän vastuu tässä asiassa, jos vikaa autosta löytyy? Mihin ja keneen kannattaa olla yhteyksissä?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: cimoh - 22.02.14 - klo:08:52
Hei,

Tuli ostettua käytettynä Tiguani 1.4 tsi 140hv. Autolla ajettu karvan verran yli 150 000km. Eipä tälläisena vähän autosta tietääneenä tullut mieleenkään ongelmat, mitä näissä tsi moottoreissa on. Autoa käynnistätteässä kuuluu traktorimainen hörinä (lähinnä kylmänä). Luin sitten tätä foorumia ja hädissäni kävin huollossa kysymässä asiasta. Siellä sanoivat, että tuo ääni on ihan normaali, jos ei kestä yli viittä sekunttia (eivät edes tulleet kuuntelemaan ääntä). Siinähän sitten huolet kaikkosivat hetkeksi, kunnes eilettäin moottorin vikavalo vilkkui hetken aikaa ja tehotkin katosi. Vilkkuminen kesti noin kymmenen sekunttia ja sen jällkeen loppui ja tehot palasi. Ajoin hissukseen auton kotiin, koska pajatkaan ei auki perjantai iltana ole. Maanantaina auto sitten huoltoon! Luultavimminhan tässä nyt on jakopään ongelmaa?! Mitä korjaus saattaa maksaa?

Auto on ollut minulla nyt reilun kaksi viikkoa ja nyt kyselisinkin, että millainen on myyjän vastuu tässä asiassa, jos vikaa autosta löytyy? Mihin ja keneen kannattaa olla yhteyksissä?

Ketjussa nämä asiat tulleet esille, mutta jos ostettu liikkeestä kaikki reklamaatiot sinne ja mahd. korjaukset heidän kauttaan tai hyväksyen. Myyjäliikkeen vastuu virheistä on 6kk ilman ostajan näyttövelvollisuutta liikkeellä - oletetaan olleen jo myyntihetkellä. Jos on merkkiliike ja oikeaan aikaan siellä suoritetut huollot, niin asetelma on ehkä paras (myös maahantuoja osallistuu)   ::) virhevastuun kannalta. Suhde korjauskustannusten jakamisesta vaihtelee iän ja ajokm mukaan.

Jos ostettu yksityiseltä, pitää pystyä näyttämään toteen, että myyjä on tiennyt viasta kaupantekohetkellä ja jättänyt tietoisesti kertomatta siitä. Vaikea case.   :'(
Yritetään pärjätä.

Santeri

Väli raporttia.
Eli eilen tuli Laakkoselta tuli soitto että eihän tässä mitää vikaa ole...
Pyysivät tarkennusta mitä oli käynyt joten selitin asian.
Jatkavat maanantaina tutkimuksia...

Aika outoa jolleivat sitä pärähdystä kuulleet kun tulee joka kylmä startissa.
Viimeisellä kerralla ennen tehojen häviämistä työmaan parkkipaikalla startatessa kaikki kääntyivät kattomaan että mikäs se oli.
Minä vaan huusin porukalle että passattin uus startti ääni vaan.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

tet

Lainaus käyttäjältä: cimoh - 22.02.14 - klo:08:52
Autoa käynnistätteässä kuuluu traktorimainen hörinä (lähinnä kylmänä). Luin sitten tätä foorumia ja hädissäni kävin huollossa kysymässä asiasta. Siellä sanoivat, että tuo ääni on ihan normaali, jos ei kestä yli viittä sekunttia (eivät edes tulleet kuuntelemaan ääntä).

Pakoputkesta kuuluva "traktorimainen" (tai "ralliautomainen") hörinä 1.4 TSI:ssä on katalysaattorin lämmityspoltto kaksoisruiskutuksella. Se esiintyy tietyissä lämpötiloissa (moottorin lämpö tietyllä alueella) ja saattaa kestää puolisen minuuttia. Sen aikana kone hytkyy välillä aivan kuin sytytys katkoisi, tämä on normaalia. Lämmitypolton aikana ei kannata lähteä liikkeelle, ainakaan jos autossa on DSG-vaihteisto.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Santeri

No niin nyt on selvinnyt syy 1.8Tsi pärähdykseen ja tehojen häviämiseen.

Eli kiristimen rajat tulleet jo vastaan eikä pystynyt ketjua enää kiristämään.
Laakkoselta sanoivat jos 4 hammasta kiristimessä näkyy niin vaihto jo edessä. No omassa näky jo 8 eli aikasta kriittinen oli tilanne.
Yllättäen 1.8TSI ei ole maahantuojalla vastaantulo kamppanjaa.
Kampanjat koskevat vain 1.2tsi ja 1.4tsi.
Kustannus arvio 1300â,¬.
No lähetin kommenttia maahantuonnille eli katsotaan kuuluuko sieltä mitään asiasta.

Sanoivat suoraan Lahden Lakkoselta että 1.2Tsi ja 1.4Tsi näitä ketjuremppoja on tehty aikasta paljon mutta 1.8Tsi vain yhden kerran (sen verran harvinainen kone).
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

jantsa

Minulla on ilmeisesti vastaava 1.8 kone Skodassa ja Helkama maksoi 70%, vaikkei heilläkään ollut kampanjaa. Siis mulla ketju hyppäsi yli ja hajotti jotain muutakin. Muistaakseni maksettavaa jäi noin 470 egee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy