TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Keni1

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.11.13 - klo:16:13
Totta, tärpätti on oikeassa. Kirjoitukseni meni väärän otsikon alle. Ongelmana illalla oli, että en löytänyt mistään ketjua 'Oulun seudun jakoremmit' ja tämä otsake osui lähimmäksi ja tuohon aikaan illasta arviointivirheitä syntyy helpommin.

Joku voisi kertoa missä tuo jakoremmiketju on. Googlen mukaan se on poistettu.

Juu liian kiusalliseksi taisi mennä, oli aiemmin tässä osiossa mutta eipä löydy enää, ei siitä kauaa ole kun viimeksi oli tapetilla, eilen tai tänään aamulla, tässä on itselläkin yhtä sun toista mielenkiintoista asiaa tiedossa mutta ei niitä viitsi täällä julkaista kun heti tarjotaan foliohattua päähän vaikka on dokumentit ja kaikki, kattellaan, lukekaa lööpeistä :)

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub-1638936856835180:1410140270&ie=UTF-8&q=oulun+seudun&sa=Hae&ref=www.vagarena.fi/index.php%3Fboard%3D225.0#gsc.tab=0&gsc.q=oulun%20seudun&gsc.page=1

DasAuto

#2641
Olisi hyvä tietää kuinka monta prosenttia näitä ketjuviallisia autoja on, uskaltaako enää ostaa?

Itse tykkäsin normi 90 kw TSI:n väännöstä alakierroksilla mutta tuli myytyä 20 000 km kohdalla.

Toinen kysymys: onko Audeissa samoja ongelmia?  ???

Audi A3 1.4 TFSI vm. 2014
Entiset:
Audi A3 1.8 TFSI vm. 2007
Audi S3 vm. 2007
Audi A3 1.4 TFSI vm. 2008
VW Golf 1.4 TSI vm. 2011
VW Golf 1.6 FSI vm. 2005

sambolo

Lainaus käyttäjältä: DasAuto - 22.11.13 - klo:17:27


Toinen kysymys: onko Audeissa samoja ongelmia?  ???
Kyllä on myös audeissa. Itse tiedän varmana tietona audin 1.2 ja 2.0TFSI Ketjun venymiset.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Karvesak

Nyt kun näitä "Jakopää" ongelmia tuntuu täälläkin paljon olevan niin kysymys kuuluukin)))Kuinka moni on päässyt 1.4 TSI koneella yli 100 000km ilman ongelmia Jakopään ketjun kanssa?  ;)Löytyyko yhtään?

hansolo

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.11.13 - klo:16:13
Totta, tärpätti on oikeassa. Kirjoitukseni meni väärän otsikon alle. Ongelmana illalla oli, että en löytänyt mistään ketjua 'Oulun seudun jakoremmit' ja tämä otsake osui lähimmäksi ja tuohon aikaan illasta arviointivirheitä syntyy helpommin.

Joku voisi kertoa missä tuo jakoremmiketju on. Googlen mukaan se on poistettu.
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.11.13 - klo:16:16
Mielenkiintoista. En minäkään sitä enää löytänyt.
Ketjut on yhdistetty hiljattain (viime viikolla) tämän jakoketjuketjun =) alle. Miksiköhän, kun kysymyksessä on kuitenkin eri asiat ja jakoremmimoottoritkaan eivät ole TSI-moottoreita.

Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 25.11.13 - klo:10:11
Ketjut on yhdistetty hiljattain (viime viikolla) tämän jakoketjuketjun =) alle. Miksiköhän, kun kysymyksessä on kuitenkin eri asiat ja jakoremmimoottoritkaan eivät ole TSI-moottoreita.

Johan tuota Jyri on valaissut toisessa ketjussa moneen kertaan. Vahinkoja sattuu.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18585.msg420807;topicseen#new

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 25.11.13 - klo:14:33
Johan tuota Jyri on valaissut toisessa ketjussa moneen kertaan. Vahinkoja sattuu.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18585.msg420807;topicseen#new

Juu ja VW tyylii vahinkoa / virhettä ei voida vielä korjata mutta ratkaisua kyllä etsitään hiki päässä :)


Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 24.11.13 - klo:23:58
Nyt kun näitä "Jakopää" ongelmia tuntuu täälläkin paljon olevan niin kysymys kuuluukin)))Kuinka moni on päässyt 1.4 TSI koneella yli 100 000km ilman ongelmia Jakopään ketjun kanssa?  ;)Löytyyko yhtään?
Meillä ainakin oli 2007-vuotinen Jetta 1.4 TSI kaksoisahdettu. Ei nyt aivan sataatuhatta mittarissa, mutta kuitenkin 90 tkm, kun vaihdettiin Tiguaniin ja ei siihen mennessä ilmennyt moottorissa mitään jakopään ääntelyitä sen paremmin kuin muitakaan ilmiöitä. Öljyt tuli tosin siihen vaihdeltua "turhan usein" eli 15 tkm välein.
Joutilas 76v

Karvesak

Elikkä epäilys on ilmeisen oikea tämän 30t/km LL Huoltovälien ja nokkaketju/venymisien ja Turbojen vaurioiden kanssa. Järkevillä öljynvaihto väleillä ongelmilta ilmeisestikin voi välttyä.? Varsinkin jos konetta on "lastutettu" niin öljynvaihtojen kanssa kannattaa käyttää järkeä eli max 10t/ ja öljyt ja suodatin vaihtoon. 8)

Turisti

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 24.11.13 - klo:23:58
Nyt kun näitä "Jakopää" ongelmia tuntuu täälläkin paljon olevan niin kysymys kuuluukin)))Kuinka moni on päässyt 1.4 TSI koneella yli 100 000km ilman ongelmia Jakopään ketjun kanssa?  ;)Löytyyko yhtään?


Täällä kaksoisahdetulla 1.4 TSI Touranilla ajettu 105tkm ja ketjulle ei ole tehty mitään. Turbo, öljypumppu ja kytkin on kylläkin vaihdettu.
Octavia 1.6 TDI DSG Elegance -14
Fabia 1.6. 16V Elegance -07

EX-VAG:
Touran 1.4 TSI 125kw DSG7 Highline -09
Octavia Combi 1.4TSI DSG7 Elegance -10,
Octavia Combi 1.6MPI Elegance -05

elmerc

92 kW TSI 09 Passat Variant man. Ajoin 120 tkm LL-huoltovälillä. Ei ääntelyä eikä murheita ja tyytyväinen koneeseen, mutta myyjäliike vaihtoi varmuuden vuoksi ketjun.
Nyt 150 tkm mittarissa ja uusi samanlainen tulossa DSG:llä.

Kuten aiemmin kerroin, öljynpaineet tippuvat LL-välillä, mutta palautuivat normaaliksi suodattimen vaihdolla. Joten aion tähän uuteen tehdä väliöljynvaihdon 15 tkm:ssa  :) Mun ajoillani se on n. 6 kk:n välein.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

Joukor

Passat TSI 1,4 2010 Variant. Vuosihuollot huolto - ohjelma mukaan tehty ja nyt  ajettu n. 60 tkm ja " blink " legendaarinen keltainen moottorivalo syttyi, ihan normiajossa.

Huolto / tarkastus tilattu.
Moottori toimii kuitenkin hyvin. Ei pidä mitään ääntä ja vetää ihan mainiosti. Korjaamohan  ei etukäteen tietenkään lähtenyt arvioimaan vian laatua.
Mutta, onko oikeasti muita(kin ) vaihtoehtoja, kuin kaikkein pahimmat.

Huoh.. Mitähän tämäkin sitten maksaa ja paljonko menee aikaa & tupakkaa ( vaikken  enään edes polta )

Karvesak

Jos ollut tuossa surullisen/kuuluisassa LL huolto-ohjelmassa ja öljynvaihdot 30t/välein niin veikkaan,että ketju venynyt ja antaa tuon varoituksen kun ecun säädöt ei enää riitä kompensoimaan vallitsevaa tilaa. :'(

baleno

Taitaa moottorisahojen teräketjutkin kestää kuraöljyllä pidempään kuin tsi-kettingit. Laadun vaihteluun voisi olla syynä tsi-ketjujen valmistajan tilaama ö-luokan teräs, jossa laatu sitten vaihtelee. Kun pitää tehdä HALVALLA.
Citroen C5 2.0i 2006

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 27.11.13 - klo:20:02
Jos ollut tuossa surullisen/kuuluisassa LL huolto-ohjelmassa ja öljynvaihdot 30t/välein niin veikkaan,että ketju venynyt ja antaa tuon varoituksen kun ecun säädöt ei enää riitä kompensoimaan vallitsevaa tilaa. :'(

Mikäs tuossa longlifessa niin surullisen kuuluisaa on? En usko alkuunkaan että öljyn laatuero saa metallin venymään. Pääasia että sitä öljyä on. Ei se longlife -öljy mistään Uri Geller Oils:n tehtailta tule  ;D

Karvesak

Oikeastaan vika tuskin onkaan itse öljyssä vaan mitä epäpuhtaudet aiheuttavat kyseisessä moottorityypissä.On nähty useampia vain 60-90t/km ajettuja TSI-patoja ja nimen omaan LL/huolto/ohjelmalla. Öljysiivilän imusihdit melkein tukossa,Turbon voiteluputket karstoittuneet melkein umpeen,Nokkaketjun kiristin lakannut toimimasta epäpuhtauksien takia.Nokkaketjun voitelu puutteellista,Öljynpaineet liian alhaiset tukkeutuneen suodatinelementin johdosta...Murheellista katsottavaa ja kallista touhua takuu/ajan jälkeen. ;D

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 27.11.13 - klo:23:27
Oikeastaan vika tuskin onkaan itse öljyssä vaan mitä epäpuhtaudet aiheuttavat kyseisessä moottorityypissä.On nähty useampia vain 60-90t/km ajettuja TSI-patoja ja nimen omaan LL/huolto/ohjelmalla. Öljysiivilän imusihdit melkein tukossa,Turbon voiteluputket karstoittuneet melkein umpeen,Nokkaketjun kiristin lakannut toimimasta epäpuhtauksien takia.Nokkaketjun voitelu puutteellista,Öljynpaineet liian alhaiset tukkeutuneen suodatinelementin johdosta...Murheellista katsottavaa ja kallista touhua takuu/ajan jälkeen. ;D

Ylläoleva ei voi pitää paikkaansa. Kuluttajista hyvin huolta pitävänä tehtaana VAG olisi lähettänyt kaikille long life -ohjelmassa mukana olleille tiedotteen ja kutsun ilmaiseen moottorihuuhteluun.

Tiedotteessa pahoiteltaisiin sitä että kuluttajille on luvattu liian pitkä huoltoväli ja tehdas hoitaa kolme seuraavaa öljynvaihtoa veloituksetta kompensoidakseen osittain kuluttajille koituvaa ylimääräistä vaivaa ja kulua ennakoitua tiheämmästä öljynvaihtovälistä.

Samalla tiedotteessa kerrottaisiin mihin korjaaviin toimiin on ryhdytty, jotta vastaavaa virhettä ei jatkossa syntyisi.

ram1

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 28.11.13 - klo:00:17
Ylläoleva ei voi pitää paikkaansa. Kuluttajista hyvin huolta pitävänä tehtaana VAG olisi lähettänyt kaikille long life -ohjelmassa mukana olleille tiedotteen ja kutsun ilmaiseen moottorihuuhteluun.

Tiedotteessa pahoiteltaisiin sitä että kuluttajille on luvattu liian pitkä huoltoväli ja tehdas hoitaa kolme seuraavaa öljynvaihtoa veloituksetta kompensoidakseen osittain kuluttajille koituvaa ylimääräistä vaivaa ja kulua ennakoitua tiheämmästä öljynvaihtovälistä.

Samalla tiedotteessa kerrottaisiin mihin korjaaviin toimiin on ryhdytty, jotta vastaavaa virhettä ei jatkossa syntyisi.
Oliko toi vitsi?
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

referee

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 27.11.13 - klo:23:27
Oikeastaan vika tuskin onkaan itse öljyssä vaan mitä epäpuhtaudet aiheuttavat kyseisessä moottorityypissä.On nähty useampia vain 60-90t/km ajettuja TSI-patoja ja nimen omaan LL/huolto/ohjelmalla. Öljysiivilän imusihdit melkein tukossa,Turbon voiteluputket karstoittuneet melkein umpeen,Nokkaketjun kiristin lakannut toimimasta epäpuhtauksien takia.Nokkaketjun voitelu puutteellista,Öljynpaineet liian alhaiset tukkeutuneen suodatinelementin johdosta...Murheellista katsottavaa ja kallista touhua takuu/ajan jälkeen. ;D
Asiaa lievästi sivuten:
Ajoin 1.6 bensa farkku Golfilla rek 5/2005 uudesta asti LL huoltovälein. Öljy +suodatin vaihtui huoltovälinäytön mukaan 29000 km välein. Auto siirtyi perheessä eteenpäin 258000km ajettuna, nyt kilometrit +270000, kone ei tarvitse vieläkään lisäysöljyä tuolla vaihtovälillä. Lie on hyvä yksilö, tai nämä vanhemmat kestää nykyisiä paremmin?

jarkko_h

#2660
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.11.13 - klo:00:25
Oliko toi vitsi?

No olihan se. Homma voisi hyvinkin olla tosi Toyotan tapauksessa isän Toyotan asiakaspalvelukokemusten perusteella. VAG:lla suunnitteluvirheistä johtuvat kulut pyritään maksattamaan asiakkailla. Semmoista päivää ei nähdä että VAG myöntäisi tehneensä virheen long life ohjelman tai muunkaan suunnitelman kanssa.

VAG -insinööri on erehtymätön. Vika voi olla vain ympäristöolosuhteissa tai asiakkaassa. Ja VAG tehdas itse ei koskaan tee virhettä. Virheen tekee aina alihankkija, joka sössii VAG loistavasta laatuprosessista huolimatta.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 28.11.13 - klo:06:33
No olihan se. Homma voisi hyvinkin olla tosi Toyotan tapauksessa isän Toyotan asiakaspalvelukokemusten perusteella. VAG:lla suunnitteluvirheistä johtuvat kulut pyritään maksattamaan asiakkailla. Semmoista päivää ei nähdä että VAG myöntäisi tehneensä virheen long life ohjelman tai muunkaan suunnitelman kanssa.

VAG -insinööri on erehtymätön. Vika voi olla vain ympäristöolosuhteissa tai asiakkaassa. Ja VAG tehdas itse ei koskaan tee virhettä. Virheen tekee aina alihankkija, joka sössii VAG loistavasta laatuprosessista huolimatta.

Pitäis vaan olla tarpeeksi painavaa matskua kasassa kuten mulla, muuten ei saa korvauksia. Itelle tulee just tänään mahtihillot volkkarin taannoisista kotkotuksista, pieni lohtu mutta saatiimpa homma vietyä finaaliin vihdoin viimein, vääntö oli kova mutta lopulta tajusivat että muuta vaihtoehtoa ei ole.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 27.11.13 - klo:23:27
Oikeastaan vika tuskin onkaan itse öljyssä vaan mitä epäpuhtaudet aiheuttavat kyseisessä moottorityypissä.On nähty useampia vain 60-90t/km ajettuja TSI-patoja ja nimen omaan LL/huolto/ohjelmalla. Öljysiivilän imusihdit melkein tukossa,Turbon voiteluputket karstoittuneet melkein umpeen,Nokkaketjun kiristin lakannut toimimasta epäpuhtauksien takia.Nokkaketjun voitelu puutteellista,Öljynpaineet liian alhaiset tukkeutuneen suodatinelementin johdosta...Murheellista katsottavaa ja kallista touhua takuu/ajan jälkeen. ;D

Jos tuollaisia epäpuhtauksia kiertää moottoriöljyn seassa, niin kone kuin kone hajoaa. Oli se moottori kenen valmistama tahansa. Kuulostaa mieluummin siltä, että VW:n moottoreissa on öljyn suodatusongelma.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Epes - 28.11.13 - klo:08:32
Kuulostaa mieluummin siltä, että VW:n moottoreissa on öljyn suodatusongelma.
Vai syntyykö 30tkm aikana moottorin sisuksiin (polttoaineesta, kulumisen takia,..) niin paljon "törkyä",että suodatin tukkeutuu? Toisaalta tuo imusihdin tukkeutuminen näin maallikon ajatuksin kertoisi siitä, että varsinainen öljynsuodatin ei toimi (tai meneekö se paineesta puhki tukkeuduttuaan?), jolloin öljynkierrossa on mukana epäpuhtauksia niin paljon, että sihti menee tukkoon...?
Joutilas 76v

Gulf

Jakoketjurempan jälkeen ajettu noin 10tkm ja toistaiseksi pelaa siltä osin. Ketju vaihdettiin ensimmäisen LL-huollon aikoihin. Siihen ne hyvät uutiset sitten loppuikin?

Huonot uutiset, dsg reistailee edelleen, eikä siihen tunnu olevan lääkkeitä tällä hetkellä? Lisäksi pari liikettä ilmoittanut, etteivät ota kyseistä "ongelmajätettä" vaihdossa, kun olen tätä vaihdossa tarjonnut?

kuvaustakin

Tämä ei nyt varsinaisesti VW jakoketjuun suoranaisesti liity mutta muutamia vuosia takaperin minulla oli erään toisen valmistajan dieseli joka kilautteli turbon muutaman kerran lyhyen aikavälin sisällä. Syynä näissä turbon rikkoutumisissa oli nimenomaan voitelun puute eli turbolle menevässä voiteluputkessa oli hyvin pieni suodatin ja yksi kerta riitti ylipitkällä vaihtovälillä kun tämä pieni suodatin meni tukkoon ja turbo kaputt. Moottorin öljynpaineen merkkivalo ei edes välähtänyt kun turbo jäi voitelua vailla, eikä kyllä senkään jälkeen kun turbo oli rikki ja autolla ajettiin vielä muutama kilometri sopivalle pysähdyspaikalle. Moottorille suoritettiin huuhtelu mutta lyhyen aikavälin jälkeen turbo samasta syystä rikkoutui eli karstaa öljyn seassa.
Huollossa huoltopäällikkö kertoi että uudemmissa vuosimalleissa samalla moottorilla öljynvaihtoväliä oli laskettu 15 000 kilometriin alkuperäisestä 20 000 kilometristä ja suositteli myös tälle autolle samaa alennettua öljynvaihtoväliä jatkossa.
Mielestäni tässä huomataan kuinka pienestä öljynpaineen muutoksesta voi tulla isompia murheita ilman että öljynpaineen merkkivalo syttyisi palamaan. Ja samaten karstoituneen öljyn jälkivaikutuksista on äärimmäisen vaikea päästä eroon moottoria huuhtelemalla.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 28.11.13 - klo:09:31
Lisäksi pari liikettä ilmoittanut, etteivät ota kyseistä "ongelmajätettä" vaihdossa, kun olen tätä vaihdossa tarjonnut?
Olivatko nuo VAG-konsernin autoja myyviä liikkeitä vai muita? Kuulostaa aika huolestuttavalta, jos TSI-DSG auto ei "ongelmajätteenä" kelpaa vaihtoautoksi.
Joutilas 76v

Gulf

Ei ollut VAG-konsernin liikkeitä, eikä taida meille enää tulla kyseisen konsernin autoja, jos en sitten työsuhdeautoa ota. Johtotähtiliike oli ja toisessa liikkeessä sanoivat, että hyvitys on kuitenkin sen verran huono, kun huomioi nuo vw:n viat/ongelmakohdat (dsg ja jakopää). Sanoi asian sen verran suoraan, että jäi tarjous laskematta. Ja tuo ensimmäinen vastaus tuli keväällä/alku kesästä, tiedä sitten onko mieli muuttunut. Alkaa tämä olla jo sen luokan ongelma, että luulisi vaikuttavan hyvityshintoihin nämä ongelmat, varsinkin kun Suomessa ei näitä ongelmia ole myönnetty. Kauan minäkin sain marmorilla valittaa, ennen kuin ottivat asian tosissaan.  Vieläkö tämän toisen vw saa pois käsistä ensi kesään mennessä, niin maahantuoja ja tehdas saa tehdä mitä haluaa, itse olen kyllästynyt ramppaamaan korjaamolla?

Vaarivanhus

On nuo autokauppiaat hupasia. Me oltiin joskus alkuvuodesta hieromassa autokauppoja, manuaali-Tiguanista Yetiin. Oltiin johtotähtiliikkeessä, joka myy myös Skodaa. Hinnasta väännettiin tosissaan, takatukka pyysi piällikönkin avuksi, joka totesi "olis tuo Tiguaani edes DSG-laatikolla, niin vois jotain ajatella" ;)
Joutilas 76v

Antti O

Oma näkemykseni tuohon aiempaan LL-öljykeskusteluun on se että vaihtaa kerran vuoteen / 15tkm ne öljyt niin ei tarvi pelätä että sihdit tukkeutuu ja pysyy kone siistinä. Jos minulle TSI-volkkari tulee, ajan ainoastaan lyhyellä ohjelmalla ja kerran vuoteen öljynvaihto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy