TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Yritys on huomattavasti heikoimmilla näissä takuu asioissa. Eli todellisuus menee yritysten välillä että paskaa voi myydä ja lähes irtisanoutua takuu asioista. Tästä oli taannoin juttu televisiossa.
Octavia BKD

Karvis

Ilmeisesti asia on niin että yritysten kohdalla kaikenlaiset gw-korjaukset voi unohtaa, eli takuuajan jälkeen kaikki menee omaan piikkiin vaikka kirjassa olisi mitä leimoja? Onko kellään tästä kokemusta?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tapanixxx

Näistä GW jutuista en tiedä yritysten välillä mutta kerran selasin erään tojotan huoltovihkoa. Auto oli ollut taksikäytössä.

Huollot oli prikulleen tehty huolto-ohjelman mukaisesti, eli noin kahden kuukauden välein. Oli siinä huoltovihkosta loppuneet sivut kesken, omistaja oli nitonut uusia sivuja huoltokirjaan.

Eli kyllä ammattimies huollattaa kalustonsa huolto-ohjelman mukaisesti. Vaikka maksaahan se vähän enemmän kuin jossakin nyrkkipajalla tehtynä.

tärpätti

Toyotia muutenkaan tarvi jatkuvasti olla rassaamassa. Muutamalla tutulla tullu yllättävä isompi vika takuu ajan jälkeen, vaihdelaatikko, sylinterin kansi. Näistä ei oo tarvinnut tapella kynsin ja hampain.
Octavia BKD

tuutti

Kuin te jaksattenoiden paskojen rakkineiden kanssa taistella,Minulta olisi mennyt hermo ja kiertäisin kaukaa.On kyllä itsellä 13v vanha Bora ja ol toiminut hyvin,kun sain huohottimen jäätymisongelman korjattua itsa

jni

^Aika outo kommentti kaverilta, joka edellisessä viestissään on valittanut itsa 13 vuotta vanhan Boran jakopään hinan huonosta laadusta...
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

k23001

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.08.13 - klo:22:04
Ilmeisesti asia on niin että yritysten kohdalla kaikenlaiset gw-korjaukset voi unohtaa, eli takuuajan jälkeen kaikki menee omaan piikkiin vaikka kirjassa olisi mitä leimoja? Onko kellään tästä kokemusta?
Tottahan toki myös yrityksiä kohtaan on goodwill-korjauksia samalla tavalla kuin yksityisille. Goodwillin ideahan on nimenomaan olla vapaaehtoinen vastaantulo. Ja tottakai yritykset tulevat enemmän vastaan niille asiakkaille (yksityis ja yritys) jotka ovat hyviä asiakkaita eli tuovat rahaa yritykselle huoltojen tai autojen oston kautta. Mitä parempi asiakas olet niin tottakai yrityksen kannattaa tulla enemmän vastaan, jotta uskoisi asiakassuhteen jatkuvan myös jatkossa.

Yritysasiakaalla ei toki ole yhtä hyvää lakisääteistä turvaa kuin yksityisasiakkaalla, mutta se on täysi eri asia kuin goodwill.

re2

Lainaus käyttäjältä: Huovigaja78 - 05.08.13 - klo:19:52
Kyseessä TSI 1.4 90kw golffi 2009 ja kiululla ajettu 84000km. Jonkin aikaa kuulunut kylmäkäynnistäessä hörinää/plörinää pakoputkesta (n. 15-30sek)

Kiesi huoltoon Herttoniemen VW:lle.  Soittivat että ketju on venynyt...

Ei kai se venynyt ketju tai toimimaton ketjunkiristin moista "hörinää/plörinää pakoputkeen" aiheuta? Eikös tuo nyt kuulosta pikemminkin aivan normaalilta TSI:n pannun lämmitykseltä? "Rallatus", "kalkatus" tai "rohina" kai ovat kuvaavampia sanoja sille äänelle, jonka löystynyt ketju roikaisee heti startissa. Oliko kyseessä tällä kertaa siis sattuman sanelema sivulöydös?

cipher

Laakkosen kulurakenteella ja etenkin tavoitellulla liikevoitolla tuon tarinassa mainitun korjaustoimenpiteen kokonaishinta loppuasiakkaalle voi hyvinkin olla omistajan asettamassa laskelmassa. Eikä kyseistä toimijaa (omankin yhden golf farmarin takuunaikaisten vikojen hoidon kokemuksen mukaan) asiakassuhteen jatko kiinnosta vähääkään - ei tuossa maailmassa edes autokoulun asiakkuudelle lasketa sen kummempia arvoja.

Ja eikös tuon nyt voi todeta tälle versiolle itseasiassa melko hyvin kestäneen - käyttö ja välimerellinen epälooginen huolto huomioiden.

exlex

Onko tässä uudessa Audin 1.8 tfsi moottorissa ketju vai hihna?

Enhancer

En nyt edes yritä löytää oikeaa lainausta, mutta siis tuohon homman maksumieheen, niin hommahan menee niin että asiakas hoitaa Suomessa kaiken asiointinsa myyjän kanssa, joka tässä tapauksessa on myös kyseinen Laakkonen.

Sehän mielenkiintoista onkin, kuinka painokkaasti pajalla oli painotettu sitä, että nimenomaa Laakkosen takuu on evätty huoltojen ja käyttäjävirheen takia. Että on asiakkaan ja maahantuojan välinen asia sopia kuka maksaa. Ja tämä mies sitten vastaa ko. merkkihuollon toiminnasta, ymmärtämättä millään lailla miten laki tämän asian esittää.

Aivan kuten joku esimerkin kertoikin, myyjällä on tuotteesta vastuu, vaikka maahantuoja / tehdas vastuusta vetäytyisikin. Ja se vastuu määrittää auton moottorin käyttöiäksi jotain muuta kuin 1.5 vuotta ja 70tkm.

Takuuehtoja ei muuten ole erikseen yrityksille ja kuluttajille, eli esim. taksit ovat ihan samoilla ehdoilla liikkeellä kuin kuka tahansa meistäkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.08.13 - klo:00:02
hommahan menee niin että asiakas hoitaa Suomessa kaiken asiointinsa myyjän kanssa,

Ensimmäinen omistaja voi reklamoida myös suoraan maahantuojalle, toisella omistajalla tätä mahdollisuutta ei periaatteessa ole mutta toki sitäkin voi aina yrittää.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Panze

Lainaus käyttäjältä: exlex - 05.08.13 - klo:23:28
Onko tässä uudessa Audin 1.8 tfsi moottorissa ketju vai hihna?

Jos tarkoitat VAG:n 1.8TSI 180hv pannua joka löytyy mm. SEATin ja Skodankin pellin alta niin on ketjulla.

exlex

Lainaus käyttäjältä: Panze - 06.08.13 - klo:00:13
Jos tarkoitat VAG:n 1.8TSI 180hv pannua joka löytyy mm. SEATin ja Skodankin pellin alta niin on ketjulla.

En vaan 170hp joka löytyy Audi A4:stä. Moottori uusiutui 2011.

pomo

Mutulla mennään, mutta eiköhän se ole samalla perusrakenteella. Jos ostamismielessä kyselet,niin tätä topicia kannattaa lukea suurella varauksella ja suodatukselle! Minä ajan 1.8tsillä ja olen todellamtyytyväinen! Paras kone joka minulla on autoissani ollut. Toki kannattaa muistaa vaihtaa öljyt 15 000km/vuosi ja olla "optimoimatta". Kyllä ne sitten kestää, myös pienemmät!

tet

#2145
Lainaus käyttäjältä: Huovigaja78 - 05.08.13 - klo:19:52
Seuraavana päivänä kun olin jo auton hakenut huollosta ja käynnistelin kylmänä, niin mitään muutosta ei ole tapahtunut, vaan sama ääni kuuluu käynnistettäessä. Tänään kiulu viety takaisin HERTTONIEMEN VW:lle ja huomenna pitäisi diagnoosia puskea.

Että semmosia... lisää viestiä puskee, kun saan infoa..

Se hörinä kylmäkäynnistyksessä on aivan normaali katalysaattorin lämmitys kaksoisruiskutuksella, ei liity millään lailla jakoketjun venymiseen. En väitä etteikö siellä koneessa voinut olla jakoketju venynyt, mutta tuo ääni ei siihen liity mitenkään. Myös mahdolliset sytytyshäiriöt (=moottori nytkähtelee) tuon vaiheen aikana ovat aivan normaalia TSI-moottorin toimintaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: taro - 05.08.13 - klo:19:47
Oikaistaampa vähän: kauppalain mukaan myyjä vastaa yrityskaupassa myös esineessä kaupantekohetkellä olleesta sellaisesta piilevästä virheestä, joka ilmenee myöhemmin.

Oikeassa olet, käytin vähän huonoa sanamuotoa "myöhemmin ilmenevä". Tarkoitus oli sanoa että ei korvata mitään vikaa joka muodostuu tuotteeseen kaupanteon jälkeen, ainoastaan kaupantekohetkellä olleet viat riippumatta siitä milloin ne havaitaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Routa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.08.13 - klo:20:07
Ranskalaisia haukutaan, mutta ei niissä ole tällaista rahanreikää.
Miten sen nyt ottaa. PSA:n käyttämä THP turbokone on kärsinyt ihan samoista jakoketjun venymisongelmista kuin TSI:t. Tosin moottorissa on BMW:llä näppinsä pelissä, että sinänsähän se ei ole täysin ranskalaislähtöinen ongelma  ;D

Tuo sama moottori löytyy mm. Ministä.

Noita autoja myydään vain niin paljon vähemmän kuin VAG:ta että vastaavaa julkisuutta eivät ole saaneet.
Entinen VAG-kuljettaja.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.08.13 - klo:20:19
Harmikseni olen huomioinut että laatu on laskenut sitä mukaa mitä enemmän konserni tahkoaa rahaa.

Kuullostaa -80 luvun Opelilta kun luotettavuus ja ruostumis ongelmat iski ja kaikkihan tietää missä Opel on nyt.

Jos VAG ei saa tuotteitaan kuntoon, menee maine ja sitä ei saakaan hetkessä takasin, valitettavasti TSI-moottori sekä DSG tekniikoissa sellainen pahasiemen on kytemässä ja vankasti.

Ensin tippuu autoista saatavat hyvitykset vaihdossa = automyynni ammattilaiset varautuu ongelmii ja näin jossain määrin lie jo tapahtunutkin.

Sitten epäluottevien tekniikoiden maine leviää laajempaan tietoisuuteen kun loppu käyttäjät joutuu laajemmassa mittakaavassa maksamaan kalliita remontteja omasta pussista, tätäkin on kaiketi jo jossain määrin tapahtunut.

Tässä vaiheessa kahvipöytä keskustelut alkaa kiertää suolaisista laskuista, tämäkin on jo tapahtunut.

Seuraavaksi, ostajat alkaa niin uusien ja varsinkin käytettyjen ostajat alkaa välttää ko merkkejä, sitäkin on jo havaittavissa.

Mitä seuraavaksi - niin VAG kauppa alkaa saada kynsilleen, mm takuukorjaushalukkuus vähenee erillaisten selitysten muodossa, huolto mennyt 1000km pitkäksi - maksa itse, tämäkin jo realisoitunut.

Ja sitten ihmisillä pahamieli ja katseet suunnataan toisaalle .... Ehkä on aika jo nyt katsella toisaalla kun omastaan saa jotain tai isot laskut vielä tulematta.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Taky - 06.08.13 - klo:09:55
Seuraavaksi, ostajat alkaa niin uusien ja varsinkin käytettyjen ostajat alkaa välttää ko merkkejä, sitäkin on jo havaittavissa.

Aina pitää muistaa sekin, että vaggineiden omistajien joukossa on valtavat määrät minun kaltaisia sällejä, kenellä ei ole ollut yhtään mitään ongelmia niin DSG:n, FSI:n kuin TDI:nkään kanssa. Kaikki on käynyt ja kukkunut hienosti ja autoihin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.

En näe mitään pakottavaa syytä siirtyä pois VAG-leiristä. Toki me tähän valtavaan massaan kuuluvat henkilöt ei olla joka päivä mediassa ja foorumeilla kertomassa, miten tyytyväisiä olemme autoihimme.

Vaggineita myydään julmetusti Suomessa, joten viallisiakin eksyy mukaan. Ja kun autoja myydään valtavasti, on vikayksilöitäkin lukumääräisesti enemmän kuin harvinaisemmilla merkeillä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 06.08.13 - klo:10:05
Ja kun autoja myydään valtavasti, on vikayksilöitäkin lukumääräisesti enemmän kuin harvinaisemmilla merkeillä.

Toki näin on ja viatointa konetta ei ole vielä tehtykään jopa ratakiskokin voi olla viallinen jo tehtaalta tullessaan.

Mutta nyt onkin kyse mielikuvista joiden varassa autoteollisuuskin varsin paljon makaa ja kun mielikuva kääntyy negatiiviseksi sen kanssa on varsin työlästä elää - ainakin tuottavasti.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

exlex

Kysympä tämän vielä uudelleen.

Eli onko Audin käyttämässä uudessa 2011 tulleessa 1.8tfsi (170hv) hihna vai kettinki?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: exlex - 06.08.13 - klo:11:59
Kysympä tämän vielä uudelleen.

Eli onko Audin käyttämässä uudessa 2011 tulleessa 1.8tfsi (170hv) hihna vai kettinki?
Tämän kuvan mukaan ketju.

re2

Lainaus käyttäjältä: Panze - 06.08.13 - klo:00:13
Jos tarkoitat VAG:n 1.8TSI 180hv pannua joka löytyy mm. SEATin ja Skodankin pellin alta niin on ketjulla.

Mahtaakohan pitkittäissuuntaisissa TFSI-koneissa muutenkaan olla aivan sama konstruktio kuin noissa poikittaiskoneellisissa TSI-padoissa?

tet

Lainaus käyttäjältä: re2 - 06.08.13 - klo:12:40
Mahtaakohan pitkittäissuuntaisissa TFSI-koneissa muutenkaan olla aivan sama konstruktio kuin noissa poikittaiskoneellisissa TSI-padoissa?

Kyllähän nämä uudet 1.8 ja 2.0 TSI:t ovat tietääkseni tuota EA888-moottorin uusinta sukupolvea eli samoja kuin Audissa. Toki poikittaismotissa aina jotain pientä eroa on, jos ei muuten niin apulaitteiden sijoittelussa. Mutta peruskonstruktio on sama.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kolli



Tänään automyyjän suusta kuultuna karua tekstiä tsi-koneista.Viimeisin liikkeen piikkiin tullut korjaus 8 000 â,¬  Audi vaihdokista.Useita joutuneet korjauttamaan omaan laskuun.Ottavat vaihtotakuun kuulemma nyt kaikkiin tsi malleihin, että välttyvät yllättäviltä korjauskustannuksilta.Tämä vaikuttaa tietenkin hyvityshintoihin.
Mun Ex- Leon FR  alkoi oireilemaan eilen.60 tkm. ajettu -10 mallinen 2, 0 tsi alkoi potemaan käyntihäiriöitä.
Saattaa olla ihan anturivikaa.Auton nykyinen omistaja on ns. tutun tuttu.

exlex

Ilmeisesti Audin moottoreissa on ollut muutenkin vikoja vähemmän, kuin VW malleissa? Ainakin tuntuu kun lukee näitä ihmisten juttuja. Kuulemma Audilla on noissa moottoreissa muutenkin pieniä eroja verrattuna TSI moottoreihin?

Lähiporukassamme ei ole ollut mitään vikaa vielä Audin moottoreissa tai vaihteistoissa, kun taas VWon ollut vikaa dsg:n kanssa ja moottorista kuulee koko ajan tarinoita.

Kuulemma nämä uudet TSI moottorit eivät ole enää samanlaisia romuja kuin edellinen moottorimalli VW, skodissa ja seateissa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: exlex - 06.08.13 - klo:13:45
Ilmeisesti Audin moottoreissa on ollut muutenkin vikoja vähemmän, kuin VW malleissa? Ainakin tuntuu kun lukee näitä ihmisten juttuja.

Myyntimäärillä ei luonnollisesti ole mitään tekemistä tämä "totuuden" kanssa, eihän?

Markku J

Samaa tavaraa ovat Audin pienet TSI:t kuin muissa konsernimerkeissä - vain premiumrinkulat koneen muovikatteessa erona. Audeissa näitä pieniä TSI - koneita vaan on harvassa (A1 ja vanha A3), niin tulee vikamäärätkin vähäisiksi.

Uudemmat 1.8 ja 2.0 sitten poikkeavat muista VAGeista, mutta eipä noissa isommissa ole muillakaan konsenimerkeillä ollut isoa vikatiheyttä, jos tämän foorumin otantaan luottaa.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 06.08.13 - klo:13:51
Myyntimäärillä ei luonnollisesti ole mitään tekemistä tämä "totuuden" kanssa, eihän?
Näimpä... A3 on myyty 1-6/2013 643kpl, 2012 samana aikana 208kpl. A1 sitten 105/184 samat ajankohdat.

Pelkästään VW Golf heittää pöytään 2690/2375 lukemat ja Octavia perässä 1894/2871.

Oikeiden mittasuhteiden käsittäminen helpottaa ymmärtämistä siis merkittävästi... Ei kaikki TSI:t ole romuja. Ei kaikki DSG:t porsi. jne... Montako ehjää/toimivaa tällaista pikku-TSI:tä Suomen teillä kulkee päivittäin ja monestako itketään netissä kun ne rällättää startissa?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy