TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Tietääkös kukaan kenen valmistajan ketjut eivät kestä ja kenen kestää? Tai onko joku saanut ongittua varaosanumeron heikoille ketjuille tai vastaavasti kestävien ketjujen numeroa?

ConD

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 13.02.13 - klo:09:29
Tietääkös kukaan kenen valmistajan ketjut eivät kestä ja kenen kestää? Tai onko joku saanut ongittua varaosanumeron heikoille ketjuille tai vastaavasti kestävien ketjujen numeroa?
ETKA tai edes ne merkkarin tyypit eivät ketjujen valmistajia näe. Samalla varaosanumerolla voi tulla eri tehtaista tavaraa, joten tuo on liki mahdotonta selvittää kuluttajalle asti. Jotain päivityksiä jos tulee varaosaan, voi varaosanumero muuttua. Ongelma tulee sitten siinä, että "vanhaa" varaosaa ei saakkaan tilattua useissa tapauksissa jos uusikin on tarjolla.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

tepi

#1652
.
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Filixon

Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: tepi - 13.02.13 - klo:12:07
Hei kaverit, saanko tulla leikkiin mukaan?
Autona Ibiza ST 8/2011. Ajettu 28500 tkm.
Niin alkoi pärinä, räminä, helinä puolilämmintä moottoria startatessa. Ã,,äni kestää muutaman sekunnin ja tämän jälkeen katoaa. Kylmällä koneella ei äännä sen enempää, kuin lämpimänäkään. Vikavaloja ei ole syttynyt.
Soitin Laakkoselle huoltoon, josta sain ajan vkon sisään. Infoan asiasta kun tuomio on julistettu.

Tule mukaan vaan klubiin, tänne mahtuu vaikka ei haluaisikaan  ;) 

Mitäköhän ne siellä muka tutkii, tietokone ei näytä mitään eikä päällepäinkään näe mitään....ei minulla ainakaan Yeti karjahdellut kuin satunnaisesti. Kukapa sitä turhaan alkaisi ehjää purkamaan pelkkien mutujen pohjalta... ymmärrän huollon ongelman....silti onneksi uskoivat ja purkivat moottoria sen verran, että jollain systeemillä todensivat ketjun venyneen.

"I Would Never Want To Belong To A Club That Would Have Me As A Member" -- Groucho Marx

ConD

#1655
Jahas... tuli muokattua vain tuota omaa viesti epähuomiossa, kun tarkoitus oli lainata sitä vaan tähän. :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg321019#msg321019

Eli 30400 ajettu 1.2TSI ketju vaihtoon.

TSI timing chain
Tuollaisella lähdettiin siis vikaa metsästään...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Filixon

Miltähän mahtaa kuulostaa startti autolla, jonka ketju on kunnossa, kun sen äänittää läheltä ja auton nokkapelti on pystyssä? Itse olen kuunnellut starttia vain ohjaamosta ratin takaa. Mutta voisihan tuota kokeeksi kuunnella â€" ja äänittääkin â€" noin, jos avustaja suorittaisi käynnistyksen. (Oletukseni on, että oman TSI (BMY) 1.4:n ketju on â€" toistaiseksi â€" kunnossa.)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: ConD - 13.02.13 - klo:09:23
Huoltoneuvoja meinasi, että pelkät osat jakopäähän olisi parin tonnin luokkaa. Lisäksi kysyi siirtyisinkö kiinteään huoltoväliin, joka kuulemma vähentäisi näitä haittoja. 1.2TSI koneessa öljysihti ottaa karstoittumisesta ensimmäisenä itseensä, jolloin jakopään voitelu heikkenee ja sitämyöten palikat lähtevät kulumaan, löystymään ja venymään. Muuten kone on kuulemma ollut varma peli.

Miten pitäisi suhtautua huoltoneuvojan ehdotukseen siirtyä kiinteään huoltoväliin, jos auto on myyty ja ostettu longlife-huolto-ohjelmalla? Mitkä ovat siirtymiskustannukset ja tuleeko kiinteän välin huollattaminen kalliimmaksi kuin longlife-huollot?

Jos ongelma on LL-huollossa, eikö kaikki kriittiset mallit pitäisi siirtää kiinteään huoltoväliin vaikkapa takaisinkutsulla tai seuraavan huollon yhteydessä? Eräät autolehdet hehkuttivat testeissään vielä puolenkymmentä vuotta sitten, että longlife-huollon edullisuus kompensoisi ajan mittaan VW:n kalliimpia myyntihintoja testiverrokkeihin nähden.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

ConD

Noh... ite ajan normi LL ohjelmoinnilla ja vaihdan öljyt siinä välissä 'bout puolesavälissä. Minua tuo 50-100e "lisäkustannus" kerta vuoteen ei konkurssiin aja. Jos tuon välivaihdon tekee merkkihuollossa, niin tottakai siitä voi itseään kipeäksi asti maksaa, mutten siinä itse järkeä näe. Kiinteässä koodausvälissä menettää mm. öljyn lämpötilanäytön ajotietokoneesta, joten en sitäkään näe järkeväksi. Väliöljynvaihto ei vie takuuta.

Edellinen tämän foorumin autokantaan suhteutettuna suht. paljon ajettu Touran kävi ja kukkui kuin kello myyntihetkellä, koska siinä öljyt vaihtui 10-15tkm välein omasta toimestani. Näin ei kuulemma ollut muissa ostajan katsomissa yksilöissä...

Normi LL huoltoväli toimii tiettyyn rajaan asti ihan hyvin, varsinkin jos ajosuorite on pidempiä matkoja sisältäviä ja huoltoväli tulee täyteen matkan puolesta ennemmin kuin kahden talven yli öljyjä liottaen. Siihen en ota kantaa kuka ostaa auton sen pitkän huoltovälin takia vai sen takia että se on muuten hyvä tuote. Mielestäni LL on mahdollisuus ajaa pidempiä jaksoja JOS ajosuorite sen sallii. Suomen tyypillisissä oloissa en näe itse ainakaan jäkeväksi sitkuttaa samoilla öljyillä ilman selkeää tarvetta, kun vaihtotyö on nuinkin halpa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Asterion

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.02.13 - klo:17:28
Kiinteässä koodausvälissä menettää mm. öljyn lämpötilanäytön ajotietokoneesta, joten en sitäkään näe järkeväksi.

Miksi ihmeessä näin käy?  :o

Itse aion jatkaa LL- öljyillä, sellaisella paketilla se minulle myytiinkin ja maahantuoja ei ole mitään vaihdon suuntaan ehdottanutkaan.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 15.02.13 - klo:18:05
Miksi ihmeessä näin käy?  :o

Itse aion jatkaa LL- öljyillä, sellaisella paketilla se minulle myytiinkin ja maahantuoja ei ole mitään vaihdon suuntaan ehdottanutkaan.
Syytä en tiedä, mutta asia tuli vastaan kun kiinteälle välille koodattu auto tuli VCDS-velhoiltavaksi. Osasin siksi kysyä huoltoneuvojalta asiaa, joka sitten vahvisti asian.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Filixon

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.02.13 - klo:17:28
Normi LL huoltoväli toimii tiettyyn rajaan asti ihan hyvin, varsinkin jos ajosuorite on pidempiä matkoja sisältäviä ja huoltoväli tulee täyteen matkan puolesta ennemmin kuin kahden talven yli öljyjä liottaen. Siihen en ota kantaa kuka ostaa auton sen pitkän huoltovälin takia vai sen takia että se on muuten hyvä tuote. Mielestäni LL on mahdollisuus ajaa pidempiä jaksoja JOS ajosuorite sen sallii. Suomen tyypillisissä oloissa en näe itse ainakaan jäkeväksi sitkuttaa samoilla öljyillä ilman selkeää tarvetta, kun vaihtotyö on nuinkin halpa.

Nuo perustelut tuntuvat järkeviltä. Toisaalta ajattelisin, että 2 vuoden määräväli ja enintään 30 tuhannen ajot kompensoivat toisiaan. Niin kai on ajateltu LL-huolto-ohjelmaa suunniteltaessa. Luulisi, että LL-öljyt kestävät sen 2 vuotta vähillä ajoilla, ja toisaalta tuntuisi turhalta vaihtaa öljyt välivuotena, jos kilometrejä kertyy kovin vähän. Mutta mitäpä näitä vaturoimaan. Tarpeelliset ajot on ajettava, olipa huolto-ohjelma mikä hyvänsä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

ConD

LL säätöhän on MAX 2v tai MAX 30tkm. Tuota sitten auto säätelee eri parametrien mukaan. Mielestäni säätö voisi olla aavistuksen rankempikin, vaikka tammikuussa huollettu Jetta huoltoon 18tkm päästä haluaisikin. Kiinteä väli on 15tkm tai 1v.

Ketjuhommista aletaan jo kaikota aika kauas, mutta yhteys näillä asioilla mahtaa olla.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vaarivanhus

Meidän perheen uutena ostetuissa autoissamme, ensimmäinen Jetta 2007 1,4 TSI kaksoisahdettu, ajettu 90 tkm, toinen  2011 Tiguan 1,4 TSI kaksoisahdettu ajettu 50tkm, kolmas Yeti 2012 1,2 TSI, ajettu 10tkm, ei ole ollut jakopäissä eikä muutenkaan mitään ongelmia.

Yhteisenä nimittäjänä kaikille autoillemme: öljyt vaihdettu ensimmäisen kerran kaikkiin parintuhannen kilometrin paikkeilla, sitten n. 15 tkm kohdalla väliöljynvaihto. Taloutemme ei ole kyseisestä menettelystä kuralle kaatunut. Sitä en tiedä, mitä olisi tapahtunut, mikäli olisimme orjallisesen jääräpäisesti noudattaneet ohjeita ja vaihdattaneet öljyt noin LL-ohjelman mukaisesti 30 tkm välein. Mieluummin pidän autoni moottorit kunnossa vaihdattamalla siihen riittävän usein öljyt kuin ottamalla riskin jakopään särkymisestä vaihdattamalla öljyt 30 tkm välein.

Ihminen voi tehdä ja toimia myös kokemuksiensa ja sen teknisen tai kaupallisen ajattelutavan mukaisesti, minkä hän on elämänsä aikana kantapäänkin kautta oppinut. Siihen perustuen toimin tässä asiassa itse tällä tavalla. Toimikaa te muut oman näkemyksenne mukaisesti.
Joutilas 76v

Wekotin

Longlifen perusta on pienempi kulutus, pienemmät päästöt. Verrattuna VW502.00 -öljyyn, suurimmat erot luokituksien puolesta tulevat, että VW504/507 -öljyille suoritetaan VW Fuel Economy Test, sekä VW FSI test. SAE 5W-30 -luokan öljyn täytyy saavuttaa vähitään 2%, ja SAE 0W-30 -luokan öljyn vähintään 2,5 % säästö verrattuna referenssiöljy RL 191:een. Lisäksi tietysti kun VW507.00 on diesel-luokitus, VW TDI testi männän renkaiden puhtaudesta ja jumiutumisesta. Kaikki muut rajat, esim. nokkien kulumisesta, viskositeetin ohentumisesta, sulfaattituhkan, fosforin määrä, näiden rajat ovat samat. Se DPF tukkeutuu ihan samalla lailla jos öljykannun luokituksessa lukee pelkkä VW504.00 kuin VW502.00.

Nyt kannattaa tietysti sitten pitää mielessä, että harvassa öljykannussa on vain ja ainoastaan VW:n luokitukset kyljesssä. Useinhan löytyy samasta purkista myös esim. MB 229.51 jossa esim. sulfaattituhkaa saakin olla max 0,8 painoprosenttia VW 504/507:n 1,5 painoprosentin sijaan. Joten kannattaa valita öljy jossa on paljon luokituksia.

Karvis

Itse käytin Ocussa 15tkm kiinteää väliä mutta öljy oli silti 504/507 Castrolia, 5L kannu oli parikymppiä kalliimpi kuin tarjouksessa ollut 4L alemman luokituksen Mobil.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ConD

#1666
Wekotin:
Koska sinulla tuntuu tietoa, intoa ja omistautumista tätä öljyasiaa kohtaa olevan ehkä eniten tältä foorumilta, niin mitä ihme eroa on oikeasti tuon aiemmin kertomasi lisäksi 502.00 ja 504.00 öljyillä?

Eilen tuolla irkissä asiasta jauhettiin ja pyörittelinkin saksan öljykauppojen sivuja auki koko illan ja tässä "liipasimella" olisi kuorma 502.00 0W-40 Castrol Edgeä, mutta onko tuossa joku OLEELLINEN ero vs. 5W-30 LL-speksattu Edge.

Tarkoitus olisi vaihtaa iloliemet tuon vajaan 15tkm välein jatkossa ja kokemukset Castrolista bensa-autoissa puoltaa niiden hankintaa vaikka varmasti muitakin hyviä öljyjä olisi maailma puolillaan. Uskon Vaarivanhuksen toimintatavan olleen yksi syy, miksi siellä taloudessa TSI koneet on kukkuneet hyvin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

kt

Castrol Edge A3/B4 0-30 (Vw502/505) öljyn jähmepiste on -54 C ja Castrol Edge Professional LL III 5-30 (VW504/507) öljyn -42 C.

Mutta tuohon syy-yhteyteen jakoketju-öljy. Jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa mielestäni useat seikat, mm:
-moottorin suunnittelu
-jakoketjun mitoitus ja ketjun teräksen laatuvaatimus
-ketjun ja rattaiden "toleranssit", alivalmistajat ja ketjujen vastaanottotarkastukset eri maissa
-kiristimen rakenne ja toimintatapa
-auton käyttöolosuhteet keskimäärin ja ääriarvoina, siis lämpötilat ja kaasujalka
-ajetut kilometrit
-huoltotoimet, öljynvaihtovälit, jne
-ja toki, mutta ehklä vasta viimeisenä öljyn laatu

Yleensä kun ongelma syntyy, pitää vikaa olla useassa eri kohdassa!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Asterion

En ole nähnyt yhtään kirjoitusta saati tukimusta jossa olisi osoitettu yhteys ketjuongelmien ja valitun öljynvaihtovälin välillä. Tässä muutaman kokemuksen (palstakirjoituksen) pohjalta osa porukkaa vetää aika rohkeita johtopäätelmiä. Pikkuisen vaikuttaa tuolta uuden 95 bensan aiheuttamalta hypeltä. Minähän voisin myös ajatella että syyt näihin ketjuongelmiin johtuu tuosta uudesta bensasta jota myös käytän ja tulen käyttämään.

Jos jollain olisi energiaa niin tänne voisi avata gallupin jossa ketjun kanssa ongelmia kokeneet kertoisivat ovatko olleet LL vai kiinteä 15km syklillä. Luultavasti ylivoimainen osuus uusista autoista tulee LL:illä joten en toisaalta tiedä kertoisiko tämäkään tutkimus oikeastaan mitään valitun öljyn vaikutuksesta.

Vaarivanhus

#1669
Aivan varmasti jakoketjun kestävyyteen vaikuttaa kaikki nuo KT:n luettelemat seikat. Mutta, kun auton on tullut ostaneeksi, niin siinä vaiheessa ei auton omistajalla ei ole enää mahdollisuuksia vaikuttaa suunniteltuihin ja toteutettuihin rakenteisiin muuten kuin autoa vaihtamalla. Ainoa, mihin voi vaikuttaa, on ajotapa ja huolto ja öljyn kunnolla on suuri merkitys sen voiteluominaisuuksiin ja vaikkapa öljykanavien ahtautumisiin ja sitä kautta vaikkapa ketjunkiristimen ajateltuun toimivuuteen. Esimerkkinä, muistan vielä kuin eilisen päivän, kuinka Fiat 127 moottorin peruskorjausta tehdessäni otin kampiakselin öljykanavien porauksien paisuntatulpat auki, jotta näkisin omin silmin kanavien kunnon. Olivat kuin vanhan ukon verisuonet, sellaista harmaata kivettynyttä massaa paksu kerros kanavien seinämillä, ei ollut enää paljoakaan jäljellä reikää, josta öljy mahtuisi kulkemaan. Aikamoinen homma oli rassata reiät uudelleen auki, mutta tulipahan siitäkin sitä oppia vastaisen varalle. Ei se kivettymä voinut olla mistään muusta kotoisin kuin öljyn mukana kulkeutuneista aineista. Aivan varmasti sen aikaisten öljyjen laaduillakin oli osuutensa asiaan. "Kymppi-kolmekymppistä" hyvälaatuista öljyä siihen aina laitoin, paitsi Sunocoa vältin, koska kaverit olivat sitä mieltä, etteivät laittaisi sitä edes polkupyörän ketjuihin.
Edellä kerrotussa eräs syy, miksi vaihdan autooni öljyt "normaalia" useammin. Elättelen toiveita, että tällä menettelyllä kompensoin moottorin "sillä hilkulla" toteutetut rakenteelliset "jutut". Toistaiseksi menetelmä toiminut.
Joutilas 76v

kt

^Kyllä, kyllä, ihan oikein.
Itse kyllä pyysin Ladaani aina Sunocoa 10000 km:n välein. Ja sen kyydissä meni 7 vuotta ja 200000 km ongelmitta. Vain Pirellin kesärengas tyhjeni matkalla kerran.
Öljyjä en itse viitsinyt vaihtaa, mutta jakopään ketjukin tuli vaihdettua varmuuden vuoksi 100000 km:n jälkeen ihan puhdetyönä muutamassa tunnissa. Joku puuttunut lenkkiavain aiheutti pientä ongelmaa, kun sen kokoista ei tahtonut maalta löytyä mistään talosta ja näköpiirissä oli jo etupään kasaaminen takaisin ilman ketjunvaihtoa. Mutta löytyihän se lopuksi ja Ladakin hörähti käyntiiin ilman suurempia kolinoita. Ainahan siinä piti sitä nokkaketjun kiristintä korvakuulon perusteella kiristää, mutta kesti se ketju kuitenkin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: ConD - 16.02.13 - klo:08:39
Wekotin:
...niin mitä ihme eroa on oikeasti tuon aiemmin kertomasi lisäksi 502.00 ja 504.00 öljyillä?

Eilen tuolla irkissä asiasta jauhettiin ja pyörittelinkin saksan öljykauppojen sivuja auki koko illan ja tässä "liipasimella" olisi kuorma 502.00 0W-40 Castrol Edgeä, mutta onko tuossa joku OLEELLINEN ero vs. 5W-30 LL-speksattu Edge.

...

Siis erot tosiaan ovat siinä, että VW502.00 -öljyn viskositeetti saa olla 0W/5W/10W - 30/40, kun puolestaan VW504.00/507.00 saa olla SAE 0W/5W -30. Eli viskositeetti, jotta polttoainetaloudellisuus saavutettaisiin. Lisäksi VW504.00/507.00 -öljylle tehdään VW Fuel Economy Test (PV 1451), VW FSI Test (PV 1481=imuventtiilien karstoittuminen punnistemalla venttiilit), VW TDi (PV1452), sekä VW:n rasitustestejä. Haihtuvuudessa on myös 2 prosenttiyksikön tiukempi raja 13 vs 11. Tietysti lisäaineistus saattaa hieman poiketa, esim. eniten metalleja sisältäviä on karsittu tai vähennetty.

Mitä tulee noihin mainitsemiisi Castrolleihin, niin tsekkasitko lukeeko purkin etiketissä Vollsynthetisch(=täyssynteettinen), tai jotain sinnepäin. Eli on tarkoitettu Saksan markkinoille. Saksassa täyssynteettiseksi saa kutsua ainoastaan Group IV (PAO) ja V (esterit) -perusöljyistä valmistettua voiteluainetta. Muualla maailmassa täyssynteettiseksi öljyksi kelpaa myös Group III -luokan hydrokrakatut perusöljyt. Näiden eroista en ala kinastelemaan, jotkut autoharrastelijat kuvittelevat, että PAO+esterit ovat sitä ainoaa oikeaa täyssynteettistä. Harvapa sitä enää sisältää pelkästään. Lähinnä jotkin pienen piirin kisakäyttöön tarkoitetut öljyt.

Mitä tulee jähmepisteeseen, niin sen perusteella toki voi vähän saada osviittaa käytettyjen perusöljyjen laadusta (alempi = parempi) ja kielii juuri PAO:n suuremmasta määrästä, mutta  öljyn kylmäominaisuudesta se kertoo aika huonosti. Vai tiedättekö montakin moottoria jossa voitelu pelaa öljyn omalla painolla. Jähmepistehän mitataan jäähdyttämällä öljyä 3 asteen välein ja kallistamalla koeputkea vieläkö öljy virtaa omalla painollaan. Moottorissa kylmäkäynnistystilanteessa öljy voi olla juoksevaa myös jähmepistettä alemmassa lämpötilassa öljypumpun pumppaamana.

Esimerkki:

Castrol 0W-40


Jähmepiste: -54c
CCS-viskositeetti: 5800cP (-35c)

Mobil 1 New Life 0W-40:


Jähmepiste: -48c
CCS-viskositeetti: 5700cP (-35c)

Eli New Life käynnistää moottorin helpommin -35c asteessa.

Ei nämä ketjuongelmat mistään öljyistä johdu, vaan ainoastaan heikoista materiaaleista / suunnittelusta. Tietysti siinä tapauksessa, että kone on niin tukossa, että ei kehitä enää jakoketjun kiristäjälle öljynpainetta. Tosin nyt vain yksi foorumilainen on kertonut, että kone oli karstoittunut. Tästä aiheesta olisi kyllä kiva saada enemmänkin tietoa.

ConD

Hyvä yhteenveto.

Öljy ei ole ainoa tekijä tässä sopassa, mutta uskoisin että itselleni tuo 0w40 castroli olisi hyvä valinta. Se nimenomaa on "vollsynth"-öljyä se castroli mitä olen tsiigaillut.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 16.02.13 - klo:10:08
En ole nähnyt yhtään kirjoitusta saati tukimusta jossa olisi osoitettu yhteys ketjuongelmien ja valitun öljynvaihtovälin välillä.

Ei se ihan tuulesta temmattu ajatus ole. Ketjuhan ei "veny" sillä mekanismilla, että sivulenkit venyisivät pitemmiksi, vaan siksi että sivulenkkien rei'ät ja tapit kuluvat ketjun kiertyessä rattaan ympärille ja suoristuessaan taas rattaalta irrotessaan.

turbotin

Katsoin äsken tuon Golf 1.2 tsi 2010 vm. takakontin varapyörän päällä olevan suojuksen alle, ja siellä oli 2 lappua. toinen oli turbon päivitys kampanja ja toinen oli 15D8. Google heitti muutaman saksankielisen sivun, joista sain selville, että koodi liittyy jakoketjuun/päähän. Tietääkö kukaan tarkemmin tuosta 15D8 kampanjasta ?

ConD

Lainaus käyttäjältä: turbotin - 16.02.13 - klo:17:24
Katsoin äsken tuon Golf 1.2 tsi 2010 vm. takakontin varapyörän päällä olevan suojuksen alle, ja siellä oli 2 lappua. toinen oli turbon päivitys kampanja ja toinen oli 15D8. Google heitti muutaman saksankielisen sivun, joista sain selville, että koodi liittyy jakoketjuun/päähän. Tietääkö kukaan tarkemmin tuosta 15D8 kampanjasta ?
Nopea googletus: Jakoketjulle on ensimmäisissä 1.2TSI koneissa ollut kamppis, missä selvästi rikkonainen ketju on uusittu kestävempään.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 16.02.13 - klo:15:54
Ei se ihan tuulesta temmattu ajatus ole. Ketjuhan ei "veny" sillä mekanismilla, että sivulenkit venyisivät pitemmiksi, vaan siksi että sivulenkkien rei'ät ja tapit kuluvat ketjun kiertyessä rattaan ympärille ja suoristuessaan taas rattaalta irrotessaan.
Juurikin näin asia on, ketjun "venyminen" on reikien ja tappien kulumista. Kuinka nopeasti kuluminen tapahtuu, riippuu ketjun kuormituksesta, osien materiaaleista (kovuus, pinnankarheus) sekä voitelusta. Mikäli ketjun koko ja materiaali olisivat oikein mitoitettu ja osien laatu varmistettu, poikkeuksellisen nopean(?) kulumisen aiheuttaja ei voi olla muu kuin voitelun laatu. Kuitenkin, asiaan liittyy lisäksi vielä yksi muuttuja ja se on aika, joka tarkoittanee tässä tapauksessa ketjulle suunniteltua elinikää eli ajokilometrejä, jonka ketjun pitäisi kestää. Sitähän meistä kukaan ei taidakaan tietää? Ketjunkiristimen viat toimimattomuus ovat eri asia, mutta lopputulos eli jakopäävika on seurauksena oli kyse sitten ketjusta, kiristimestä ja/tai kummastakin yhdessä.

Paha mennä osoittamaan sormella mitään yksittäistä asiaa tai osaa  kokonaisuudesta, mutta lopputulos, jakopään särkyminenhan on auton omistajan(kin) kannalta katsottuna se kaikkein oleellisin juttu.

Mikäli tietäisimme tai saisimme selville jollain keinoin, onko väliöljynvaihtoja tehneiden tai täydet 30 tkm samoilla öljyillä ajaneiden autojen jakopäävaurioiden esiintymisprosenteissa eroja, olisimme hieman lähempänä  tietoa öljynvaihtovälin merkityksestä vikojen esiintymisiin - öljyn osalta. Käsittääkseni öljy ei ole kuin viini, joka paranee vanhetessaan. 
Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 16.02.13 - klo:18:07
Kuitenkin, asiaan liittyy lisäksi vielä yksi muuttuja ja se on aika, joka tarkoittanee tässä tapauksessa ketjulle suunniteltua elinikää eli ajokilometrejä, jonka ketjun pitäisi kestää. Sitähän meistä kukaan ei taidakaan tietää?

Minä en ainakaan tiedä, mutta joko täältä tai jostain muualta olen lukenut, että ketjulla ei ole mitään kilometreihin sidottua vaihtoväliä, tarkoittaako tämä sitten sitä,  että sitä ei ole koskaan tarkoitettu vaihdettavaksi ja pitäisi kestää auton "eliniän"? Sama taitaa olla DSG-vaihteiston öljyn kanssa sillä silläkään ei ole käsittääkseni mitään vaihtoväliä, toisin kuin moottoriöljyllä. Saa nähdä miten käy tuon härpäkkeen kanssa, toistaiseksi (60t) mennyt bueno  :D

Tuosta ketjun ja LL-öljyn yhteydestä ... luulisi valmistajan tarkkaillevan tilannetta ja jos viitteitä edes olisi tuohon suuntaan niin LL-öljyjä ei enää annettaisi käyttää, sillä eihän tuo ketjujen jokavuotinen vaihto voi halpaa olla heillekään (plus menetetty maine). Toki samalla myönnettäisiin, että kaikki tähän asti myydyt auton LL-öljyillä on  "viallisia" ja heidän vastuullaan... 


Vaarivanhus

#1678
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 16.02.13 - klo:18:47
Tuosta ketjun ja LL-öljyn yhteydestä ... luulisi valmistajan tarkkaillevan tilannetta ja jos viitteitä edes olisi tuohon suuntaan niin LL-öljyjä ei enää annettaisi käyttää, sillä eihän tuo ketjujen jokavuotinen vaihto voi halpaa olla heillekään (plus menetetty maine). Toki samalla myönnettäisiin, että kaikki tähän asti myydyt auton LL-öljyillä on  "viallisia" ja heidän vastuullaan...
Öljyistä en ymmärrä mitään, mutta maalaisjärjellä ajatellen juuri tuon LL-öljyn luulisi olevan sitä parasta tarjolla olevaa kohtuuhintaista laatua, koska se nähtävästi on suunniteltukin kestämään sen valtaisat 30 tkm. Jos autostaan huolissaan oleva kuski haluaa hieman pelivaraa öljyn ikääntymisen ja sen seurauksena tapahtuvan ominaisuuksien huononemisen suhteen, niin varmimmalla pohjalla oltaneen (kait?) kun käyttää LL-öljyä tihennetyllä öljynvaihtovällillä. Ainakin tällaisissa puheena olevissa hieman "kriitisissä" autonmoottoreissa.
Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 16.02.13 - klo:19:04
Öljyistä en ymmärrä mitään, mutta maalaisjärjellä ajatellen juuri tuon LL-öljyn luulisi olevan sitä parasta tarjolla olevaa kohtuuhintaista laatua, koska se nähtävästi on suunniteltukin kestämään sen valtaisat 30 tkm. Jos autostaan huolissaan oleva kuski haluaa hieman pelivaraa öljyn ikääntymisen ja sen seurauksena tapahtuvan ominaisuuksien huononemisen suhteen, niin varmimmalla pohjalla oltaneen (kait?) kun käyttää LL-öljyä tihennetyllä öljynvaihtovällillä. Ainakin tällaisissa puheena olevissa hieman "kriitisissä" autonmoottoreissa.

Ymmärrän vaarivanhusta täysin ja jos se mieltä rauhoittaa niin toki kannattaa vaihtaa öljyt useamminkin kuin suositusten mukaisesti.  Kustannuksenahan tuo on merkityksetön autoilun kokonaiskustannuksissa. Tiedän erään tuttavan, jotka vaihtaa renkaat uusiksi joka toinen vuosi (ajettu noin 10tkm), koska se "kumi kovettuu jo tuossa ajassa" ja jotkut varmaan vaihtaa jarrunesteet ja jäähdytysnesteet vuosittain, ja mikäs siinä. Itse jopa voin kenties suorittaa vapaaehtoisen öljyvaihdon DSG:lleni sadantuhannen kunniaksi, ihan vaan mieltä rauhoittaakseni. Periaatteeni kuitenkin on se, että olen ostanut auton tietyillä lupauksilla ja edellytän, että ne myös pitää. Toki jos syntyy "reasonable doubt" että LL-vaihtovälillä on negatiivisia vaikutuksia moottorin kestoon, niin siirryn 15tkm huoltoväliin kun auto alkaa olla sen ikäinen, että tuotevastuuseen vetoaminen alkaa olla isompi tappelu  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy