TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Visa - 15.01.13 - klo:13:05
...
Täällä 1.2 tsi koneella ajettu 75tkm, moottori toimii edelleen kuin sveitsiläinen kello ja huoltovälit 30tkm (näin aikomus jatkaakin)

Tuo nyt ei kerro yhtään mitään. Se voi mennä huomenna tai sitten ei ikinä. Ja minusta aihe on ihan syystä tapetilla. On vaan lähes rikollista, että joku on joutunut oikeasti kustantamaan näitä jakopääremontteja omasta pussista.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 15.01.13 - klo:13:19
Ei kai kyse ole pelkästä hajoamisesta. Nyppiihän se köyhää, jos joutuu pelkän ketjunvaihtorempan kustantamaan omasta pussista. Varsinkin kun ostaessa on ymmärtänyt, että ketju on suunnilleen ikuinen.

Se on ihan oma syy jos maksaa omasta pussista. Ketjun kestoikä on sama kuin moottorinkestoikä, koska sille ei ole annettu huolto-tai vaihtokilometrejä. Tosin se on ongelmallista, että kun takuu menee umpeen, niin joutuu tappelemaan paljonko omasta pussista menee, kun auto "paranee" kun saat uuden ketjun.
Mitä enemmän asiakkaat tappelee ja pitää oikeuksistaan kiinni, sen helpommin jatkossa maahantuojat saadaan vastuuseen.
Mitä helpommin asiakas antaa periksi ja maksaa, sen helpommin kyseiset tahot yrittävät maksattaa asiakkaalla.

Visa

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 15.01.13 - klo:11:26
Osaatkos sanoa, että kuinka näihin yksilöihin pitäisi suhtautua, jotka ei ilmota itsestään sitten niin millään?

Hei haloo tätä nettikeskustelua.

Eikai nyt moottorin ääntelemättömyys voi olla vika :D

On tää outo maailma :)

baleno

Takatuuppari-Latoihin vaihettiin ketjuja 100-200tkm. välein löysäämällä kiristin ja liittämällä uusi ketju entiseen ja pyörittämällä moottoria. Oli tietysti perinteisen mallinen ketju. Mutta onko kukaan tsiihin kokeillut. Eihän niissä ole edes räikkää kiristimessä joka estäisi uuden venymättömän ketjun syöttämisen?
Citroen C5 2.0i 2006

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Visa - 15.01.13 - klo:18:03
Hei haloo tätä nettikeskustelua.

Eikai nyt moottorin ääntelemättömyys voi olla vika :D

On tää outo maailma :)
Tiedän kyllä yhdestä jos toisesta kansanauton koneesta sivuäänen jos toisenkin, jotka voin korvalla jakaa normaaliin ja epänormaaliin. Hain tässä nyt takaa vain sitä, että suurella osalla on myös 1.4tsi koneissa (kompuralla tai ilman?) kuulunut jo hyvissä ajoin varoittavia esimerkkejä venyneestä ketjusta, lähinnä viallisen kiristimen takia. Siis kiristin on sinänsä usein ollut viallinen, että tämä hassunhauska räikkä ei ole toiminut, ja ketju löysänä on sitten käynnistelty koneita. Mutta tästä omastakin moottorista muutama varoittava esimerkki löytyy ainakin lontoonkielisiltä foorumeilta, kun kiristin on toiminut niinkuin pitääkin, ja säätövarat on vain loppunut kesken.. Tätä tässä pelkään. Ei se käynnistyksessä rallattava ketju ole yhtään niin paha, kun kilahtava kone moottoritiellä, vrt. jos menisi jakopään remmi poikki lennosta..

Itselle ei vielä suurta ongelmaa tule, jos joutuisin itse ketjun vaihtamaan. Mutta jos koko kone kilahtaa, niin sitten saattaa mennä jo mielenkiinto.. Tämän takia pelottaa, kun ei kuulu omituisia sivuääniä :))

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: baleno - 16.01.13 - klo:00:13
Takatuuppari-Latoihin vaihettiin ketjuja 100-200tkm. välein löysäämällä kiristin ja liittämällä uusi ketju entiseen ja pyörittämällä moottoria. Oli tietysti perinteisen mallinen ketju. Mutta onko kukaan tsiihin kokeillut. Eihän niissä ole edes räikkää kiristimessä joka estäisi uuden venymättömän ketjun syöttämisen?
Kyllä näistä räikkä löytyy kiristimestä. Se ei vain aina toimi. Ainakaan 1.2tsi:ssä :D

baleno

Selvä. Eikä taitaisi ketjuliitoskaan onnistua näissä nykyketjuissa.
Citroen C5 2.0i 2006

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: baleno - 16.01.13 - klo:00:40
Selvä. Eikä taitaisi ketjuliitoskaan onnistua näissä nykyketjuissa.
Jotenkin välillä tuntuu, että nimenomaan näissä volkkarin ketjuissa se nimenomaan onnistuisi :D

baleno

#1598
Joo. Varmaan siksi kun lamellit on läkkipeltiä ja niitit rautanauloja. Tavallisella laikalla ja moskalla homma onnistuu! Se räikkä-ongelma kuitenkin jää... :-\
Citroen C5 2.0i 2006

suomisarja

Venynyt se oli meikäläisenkin ketju. Volkkari vaihtaa "takuuseen", vaikka takuuaika on toki mennyt vajaata kaksi vuotta sitten umpeen. Koskahan  nää kaikki kokee takaisinkutsun  ;)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: suomisarja - 16.01.13 - klo:11:32
Venynyt se oli meikäläisenkin ketju. Volkkari vaihtaa "takuuseen", vaikka takuuaika on toki mennyt vajaata kaksi vuotta sitten umpeen. Koskahan  nää kaikki kokee takaisinkutsun  ;)

Helvetti jäätyy ennen kuin VW:llä on takaisinkutsu. Nämä hoidetaan kun auto jättää tielle, tai huoltojen yhteydessä. Vanha viidakon sanonta menee, ettei toimivaa kannata korjata. Tosin ennakoivasta huoltamisesta se ei taida sanoa mitään. Ilmeisesti on halvempaa tehdä koneremontti hajonneisiin kuin vaihtaa jakopään kilkkeet jokaiseen tiettyyn valmistussarjaan kuuluviin moottoreihin varsinkin jos asiakaskin saadaan vielä osallistumaan korjauskustannuksiin.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.01.13 - klo:13:46
Helvetti jäätyy ennen kuin VW:llä on takaisinkutsu. Nämä hoidetaan kun auto jättää tielle, tai huoltojen yhteydessä. Vanha viidakon sanonta menee, ettei toimivaa kannata korjata. Tosin ennakoivasta huoltamisesta se ei taida sanoa mitään. Ilmeisesti on halvempaa tehdä koneremontti hajonneisiin kuin vaihtaa jakopään kilkkeet jokaiseen tiettyyn valmistussarjaan kuuluviin moottoreihin varsinkin jos asiakaskin saadaan vielä osallistumaan korjauskustannuksiin.

PR:n kannalta paljon parempi vaihtoehto korjata ilmaiseksi hajonnut motti kuin myöntää vika miljoonissa ajoneuvoissa.

apo

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 17.01.13 - klo:13:54
PR:n kannalta paljon parempi vaihtoehto korjata ilmaiseksi hajonnut motti kuin myöntää vika miljoonissa ajoneuvoissa.
Valitettavan usein myös asiakas joutuu maksamaan jotain, kun vedotaan, siihen että tulee täysin uusi kone ja tällä tavoin asiakas saa lisäarvoa autolleen.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: apo - 17.01.13 - klo:14:33
Valitettavan usein myös asiakas joutuu maksamaan jotain, kun vedotaan, siihen että tulee täysin uusi kone ja tällä tavoin asiakas saa lisäarvoa autolleen.

Eikö tuossa kohtaa kuulu asiakkaan sanoa, että en halua uutta konetta vaan ehjän vastaavan käytetyn? ;)

OCEANBOY

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 01.11.12 - klo:21:59
Samoja osia voi tulla useammalta alihankkijalta.Toisen kestää,toisen ei.Osa saattaa olla myös "päivitetty" jossain vaiheessa vuotta.
Joo mun ostamassa kipossa 2010 1.2 tsi golf edellinen omistaja  oli vaihtanut 48tkm jakopään kilkkeet ja nyt ajettu noin 51 ja soitin turkuun vw autoon ja kertoivat, että nyt on "uuden malliset osat" joiden pitäisi kestää pidempään. Haiskahtaa pashapuheelta mutta ken tietää.....

apo

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 17.01.13 - klo:15:13
Eikö tuossa kohtaa kuulu asiakkaan sanoa, että en halua uutta konetta vaan ehjän vastaavan käytetyn? ;)
Tuossa kohtaa VV ilmoittaa ettei he osallistu kustannuksiin ollenkaan.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: apo - 18.01.13 - klo:15:24
Tuossa kohtaa VV ilmoittaa ettei he osallistu kustannuksiin ollenkaan.

Kyllä osallistuu, ei  ne pääse tästä suunnittelumokasta luikertelemaan enään millään verukkeella.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 17.01.13 - klo:15:13
Eikö tuossa kohtaa kuulu asiakkaan sanoa, että en halua uutta konetta vaan ehjän vastaavan käytetyn? ;)

Ei sitä kuitenkaan tiedä kestääkö huollettu "uusi" moottori edes samaa kuin entinen. Joten ei konetta voi uuden veroiseksi väittää.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

suomisarja

Todettava vielä, että koko remppa osineen meni maahantuojalle, kun kilsoja oli alle 100000 (tällaista rajaa mulle naamakkain käytettiin). Hyvä näin.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: suomisarja - 18.01.13 - klo:19:15
Todettava vielä, että koko remppa osineen meni maahantuojalle, kun kilsoja oli alle 100000 (tällaista rajaa mulle naamakkain käytettiin). Hyvä näin.

Minulla oli mittarissa 113tkm kun ongelmat ilmenivät. Auton sain pari viikkoa sitten ajoon ja edelleen odotan laskua. Voi kuulemma parhaimmillaan mennä kokonaan maahantuojan piikkiin. (toivotaan näin) Kuinka kauan maahantuojalta tuleva laskun tuleminen voi kestää?

Pumpeli

paikallisessa merkkihuollossa kävin tänään ja kyselin samalla näistä jakopään ketju ongelmista tsi koneissa.sanoi,että ei ole heille tullut vastaan skodissa tämmöist :D, meinas,että on enemmänkin vw golfin ongelma ja,että skodalla kuulema eri valmistaja kiristimessä ym..joitakin tapauksia on kuulema ollut,että nokka-akselin ketju tms..on alkanut ääntämään! Että näin täällä paikallisella jälleenmyyjä/merkkikorjaamolla

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Vrs - 24.01.13 - klo:17:20
paikallisessa merkkihuollossa kävin tänään ja kyselin samalla näistä jakopään ketju ongelmista tsi koneissa.sanoi,että ei ole heille tullut vastaan skodissa tämmöist :D, meinas,että on enemmänkin vw golfin ongelma ja,että skodalla kuulema eri valmistaja kiristimessä ym..joitakin tapauksia on kuulema ollut,että nokka-akselin ketju tms..on alkanut ääntämään! Että näin täällä paikallisella jälleenmyyjä/merkkikorjaamolla
Voi tätä merkkikorjaamon julkituomaa ilosanomaa! Nyt voinen sitten huoletta ajella tai istua Yetini kyydissä lopun elämääni pelkäämättä, että jakopää ja sen myötä kenties koko moottori kajahtaisi romuksi. Ja mitä ne ääntämiset haittaa, kuulokin on jo mennyt huonommaksi. Ruostesuojaus taitaa olla kuitenkin viisainta jossain vaiheessa teettää..., josko tuosta sitten jäisi perinnöksi vielä lastenlapsillekin...?
Joutilas 76v

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Vrs - 24.01.13 - klo:17:20
paikallisessa merkkihuollossa kävin tänään ja kyselin samalla näistä jakopään ketju ongelmista tsi koneissa.sanoi,että ei ole heille tullut vastaan skodissa tämmöist :D, meinas,että on enemmänkin vw golfin ongelma ja,että skodalla kuulema eri valmistaja kiristimessä ym..joitakin tapauksia on kuulema ollut,että nokka-akselin ketju tms..on alkanut ääntämään! Että näin täällä paikallisella jälleenmyyjä/merkkikorjaamolla

Opetetaankohan tuota asiakaspalvelua siellä autopuolen AMK:ssa vai mistä nämä huoltopäälliköt nykyään valmistuu?

"Asiakkaan sumutus ja tosiseikkojen kieltäminen, 3 opintoviikkoa"

tohon perään kannattanee ottaa syventävä kurssi:
"Tehtaan huoltotiedotteiden lukematta jättäminen. Itseopiskeluna/tenttimällä, 2ov"

apo

#1613
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.01.13 - klo:15:55
Kyllä osallistuu, ei  ne pääse tästä suunnittelumokasta luikertelemaan enään millään verukkeella.
Käytetty vaihtokone, vanhan kunnostaminen ei kelvannut vv-auton edusajalle, vaan ainoastaan vaihtamalla tehdasuuden koneen he tulevat kustannuksissa mukaan, näin meidän tapauksessa.

Kysyin tuosta kuluttajaneuvojalta, ja pitkähkön miettimisen jälkeen hän totesi, että rahallisesti lopputulos asettuu varmaan aika lähelle toisiaan ja nythän autoon tulee kokonaan uusi kone. Meille olisi kyllä kelvannut nämä muutkin vaihtoehdot, mutta nopeuttaakseni auton kuntoon saamiseksi hyväksyin tämän.
Olisihan tuon voinut vielä riitauttaa, mutta juttu olisi taas venynyt. Ei vieläkään tietääkseni ole myöhäistä riitauttaa, tästähän on niin vähän aikaa.

Tarkennus: Meidän koneen poikiminen ei johtunut jakopäästä. Siinä mielessä ot. Puhtaasti jakopäästä aiheutuneet hajoamiset menee varmaan huomattavasti pidempään wv:n piikkiin.

laaksoma

Lainaus käyttäjältä: Vrs - 24.01.13 - klo:17:20
paikallisessa merkkihuollossa kävin tänään ja kyselin samalla näistä jakopään ketju ongelmista tsi koneissa.sanoi,että ei ole heille tullut vastaan skodissa tämmöist :D, meinas,että on enemmänkin vw golfin ongelma ja,että skodalla kuulema eri valmistaja kiristimessä ym..joitakin tapauksia on kuulema ollut,että nokka-akselin ketju tms..on alkanut ääntämään! Että näin täällä paikallisella jälleenmyyjä/merkkikorjaamolla

Mulla meni OCUssa jakopää kiristimen rikkoutumisen johdosta ja monissa osissa on Audin leima. Ã,,lä uskokaan että Skoda tekis itse omat moottorinsa.
Todellakin "hyvän merkkikoulutuksen" saanut työn vastaanotto :D

vorkki

Lainaus käyttäjältä: apo - 17.01.13 - klo:14:33
Valitettavan usein myös asiakas joutuu maksamaan jotain, kun vedotaan, siihen että tulee täysin uusi kone ja tällä tavoin asiakas saa lisäarvoa autolleen.
Tuo lisäarvo kannattaa heti käydä koeponnistamassa tarjoamalla autoa vaihtoon ja erikseen painottamalla uusittua myllyä kysyä paljonko vaihtoarvoa nostaa... Siitähän sen näkee onko lisäarvo todellista vai katoaako kuvitteelliseen pilvipalveluun.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

sambolo

Itse ainakin kartan jostain syystä noita koneen vaihtoautoja. En sitten tiiä johtuuko vaan siitä että korilla yleensä rullattu paljon.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.01.13 - klo:16:31
Itse ainakin kartan jostain syystä noita koneen vaihtoautoja. En sitten tiiä johtuuko vaan siitä että korilla yleensä rullattu paljon.
Kyllä niitä muuten karsastaa se autokauppiaskin, eivät kovinkaan innostuneita niistä ole sisään ottamassa.

tapanixxx

VW konserni on erittäin kannattava yritys.

Sinänsä en ihmettele että laittavat myös asiakkaan maksamaan näistä suunnittelun kukkasista. Jos on varaa laittaa kymmeniä miljardeja tehtaiden ja uusien tuotteiden suunnitteluun, niin jostakin nämä rahat kasvustrategiaan on saatava. Siis tyyppivirheet maksatetaan mahdollisuuksien mukaan asiakkailla, koska jos kaikki nämä eri VW:n tuottamat tyyppivirheet korjattaisiin 100% tehtaan piikkiin, niin konsernin tulos voisi tippua merkittävästikin.

Ehkä tämä toimintamalli on samanlainen kuin muillakin valmistajilla, en tiedä. Mutta käytännössä tässä on kyseessä voiton maksimointi.

mek

Kaikkien autonvalmistajien, kuten muidenkin osakeyhtiöiden tavoitteena on vain ja ainoastaan omistajien sijoittaman pääoman mahdollisimman hyvä tuotto. Siinä, millaisella strategialla kukin valmistaja tuohon tavoitteeseen pyrkii, on eroa. Pääoman tuottoa maksimoidessaan valmistajat laskevat taatusti tarkoin, kuinka tuotteeseen mahdollisesti liittyvät ongelmat ja niiden takuukäsittely kannattaa hoitaa. Se, että eri valmistajissa, jopa saman konsernin sisällä, tai saman merkin sisällä, maahantuojasta ja jopa jälleenmyyjästäkin riippuen, on vaihtelu takuuasioissa niin suurta, riippuu sitten aika monesta tekijästä.

Esim. Volvon ja Mersun politiikkahan on kai ollut korjata mahdolliset takuuajan jälkeisetkin viat suhteellisen "höylisti", mutta kaikessa hiljaisuudessa. Takaisinkutsujen ja julkisen tyyppivikakeskustelun aiheuttamaa "bad williä" pyritään kaikin tavoin välttämään ja siitä ollaan valmiita maksamaan hieman korkeammat takuukustannukset. Budjettiluokan saksalaisten (varsinkin VW, osin myös Opel) linja taas tuntuu olevan se, että mennään takuun suhteen yli siitä mistä aita on matalin. Jokaisen asiakkaan kohdalla vedätetään erikseen viimeiseen saakka ja yritetään saada asiaka osallistumaan mahdollisimman paljon takuuajan jälkeisiin "tyyppivikojen" korjauskustannuksiin, huonon maineen uhallakin. Eri strategioiden kannattavuus omistajille on niin monesta muuttujasta riippuvainen, että laskijasta riippuen varmaan kumpi tahansa saadaan näyttämään omistajille kannattavalta. Tuloshistoriasta päätellen VW on onnistunut aika hyvin... mutta niitähän se keljuttaa, jolle tuo strateginen kalikka kalahtaa omaan nilkkaan. En minäkään siitä pidä, siksi toissa päivänä vaihdettu perheen 1. auto ei ole ko. konsernin tuote.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy