TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

JS83

Lainaus käyttäjältä: Sande - 18.10.12 - klo:06:30
Niiden suurien japanilaismerkkien ei tarvitse selaista tehdä, kun ovat suunnitelleet toimivat ketjukoneistot moottoreihinsa  ::)

Hah! Kaverilta meni 2012 diesel avensiksesta jakopää ja koko moottori vaihtoon viimeviikolla. Autolla oli ajettu 34tkm.

tet

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 18.10.12 - klo:06:43
Hah! Kaverilta meni 2012 diesel avensiksesta jakopää ja koko moottori vaihtoon viimeviikolla. Autolla oli ajettu 34tkm.

Ja sekö yksittäistapaus mielestäsi riittää todistamaan, että anjoviksessa on huonosti suunniteltu jakopää?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JS83

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.10.12 - klo:07:29
Ja sekö yksittäistapaus mielestäsi riittää todistamaan, että anjoviksessa on huonosti suunniteltu jakopää?

Luuletko, että tuo tapaus on tojotalla ainutlaatuinen? Alkaa mennä jo sen verta ot:n puolelle koska eihän japanilaisilla edes ole tsi koneita...

tet

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 18.10.12 - klo:08:40
Luuletko, että tuo tapaus on tojotalla ainutlaatuinen? Alkaa mennä jo sen verta ot:n puolelle koska eihän japanilaisilla edes ole tsi koneita...

No ei minulla ole minkäänlaista tietoa toyolandian ongelmista, ihan tuon sinun kommenttisi perusteella tein sen johtopäätöksen että yksittäistapauksesta oli kyse. Jos ei, niin ehkä olisi kannattanut viitata johonkin josta selviää ongelman laajuus, se että "kaverilla hajosi" ei minusta vielä viittaa mihinkään yleisempään ongelmaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.10.12 - klo:11:39
No ei minulla ole minkäänlaista tietoa toyolandian ongelmista, ihan tuon sinun kommenttisi perusteella tein sen johtopäätöksen että yksittäistapauksesta oli kyse. Jos ei, niin ehkä olisi kannattanut viitata johonkin josta selviää ongelman laajuus, se että "kaverilla hajosi" ei minusta vielä viittaa mihinkään yleisempään ongelmaan.
Isä-ukolla ollut useampi noita Toipon 2,2 dieseleitä, ekalla ajoi >120 tkm, ei ketjun kanssa ongelmia, mutta kansiremppa tuli. Toisella ajois >130 tkm, ei ongelmia koneessa ja nyt viimeisimmällä on mittarissa ~60 tkm ja ei ongelmia. Itsellä kokemusta D4 (suorasuihku bensa) vm. 2001 ja siinä ei 194 tkm ajoilla ketjusta kuulunut mitään ylimääräistä. Ei ei oman tuttavapiirin kohdalle ole sattunut ongelmia ketjuissa, mutta sehän ei kyllä tarkoita etteikö niitä olisi... Tämän nipun voisi siirtää varmaan tuonne Toipon puolelle, niin ei tarvii tätä ketjua sekoittaa?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

re2

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 18.10.12 - klo:11:51
Ne on näemmä virallisesti "ongelmakoneita"...

http://www.talouselama.fi/uutiset/tm+volkswagen+uusii+ongelmamoottorien+rakenteen++onko+luvassa+uusia+ongelmia/a2151058

Tuossa artikkelissa kirjoitetaan:
Lainaa"Jakohihnat ovat yleensä vaihdettavia osia. Vaihtovälit kumiseoksista tehdyillä ja pikku hiljaa venyvillä hihnoilla ovat yleensä noin 60 000 kilometriä.

TM:n mukaan Volkswagenien uusien moottorien hammashihnatkin ovat kuitenkin ”huoltovapaita”."

Mielenkiintoinen heitto, sillä nykymoottoreissa jakopäänhihnan suositellut vaihtovälit ovat kyllä merkittävästi mainittua pidempiä. Monissa konsernivehkeissä 180tkm ja joillakin valmistajilla jopa yli 200tkm. Mitä sitten tahdotaan tarkoittaa tuolla "huoltovapaudella"? Mikä on nykyauton laskettu elinikä? Jos se on valmistajan mielestä vaikkapa 200tkm, niin monihan noista jo on "huoltovapaa" nykyisinkin.

himppe

Lainaus käyttäjältä: re2 - 18.10.12 - klo:14:02
Mielenkiintoinen heitto, sillä nykymoottoreissa jakopäänhihnan suositellut vaihtovälit ovat kyllä merkittävästi mainittua pidempiä. Monissa konsernivehkeissä 180tkm ja joillakin valmistajilla jopa yli 200tkm.

Tiettävästi uuden 1.4TSI:nkin hihnanvaihtoväli on jopa 210tkm.

Late_a

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 12.10.12 - klo:12:27
Ihan suotta syyttelin jakopäätä, meni offtopickiksi. Tasapainoakseli leikannut kiinni, sen laakerit silppuna koneessa. Kone vaihtoon.
(Oma veikkaus että laakerit hajonneet, (sama ketju pyörittää ö-pumppua ja tasapainoakselia?), öljynpaineet tästä syystä laskeneet.)

Tehdas maksaa loppulaskusta 70%, Metro-Auto josta auton käytettynä ostin (reilu vuosi ja 25tkm sitten) maksaa tästä jäljelle jäävästä 35%.
Loppusumma tulee olemaan n. 13 000e.
Joutuu syömään sanansa "ensimmäinen ja viimeinen TSI", tästä tulikin sitten jo heti perään toinen TSI.

tet

Lainaus käyttäjältä: himppe - 18.10.12 - klo:15:07
Tiettävästi uuden 1.4TSI:nkin hihnanvaihtoväli on jopa 210tkm.

Tuon Skodani 2.0 TDI:n hihnalla myös 210 tkm.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teholopa

#1060
Lainaus käyttäjältä: Late_a - 18.10.12 - klo:15:51
Tehdas maksaa loppulaskusta 70%, Metro-Auto josta auton käytettynä ostin (reilu vuosi ja 25tkm sitten) maksaa tästä jäljelle jäävästä 35%.
Loppusumma tulee olemaan n. 13 000e.
Joutuu syömään sanansa "ensimmäinen ja viimeinen TSI", tästä tulikin sitten jo heti perään toinen TSI.

huh huh mitä hintoja. Jos auto olisi mällätty ja korjauskulut olisivat yli 50% auton arvosta, niin lunastukseenhan tuo menisi että soi.... (näin ajatuksena, käytännössähän tämä on ihan eri asia)

mitenhän paljon näissä korjaushinnoissa on ilmaa? = mitä enemmän ilmaa niin sitä suurempi on kuluttajan osuus = sitä pienempi on oikeasti tehtaan/liikkeen osuus.

Late_a

Onhan noi tähtitieteellisiä summia, n.70-80% auton arvosta. Arvaa vaan toivoinko, että se hinuri ois kipannu Ocun jostain motarin rampilta alas...

Vaarivanhus

Voi olla, että tähtitieteelliset korjaushinnat johtuvat varaosien hinnoittelusta.
Esimerkki:
"Erään teknisen laitteen" (kyse ei autosta), valmistajan varaosaOHJEhinnasta maahantuoja sai alennusta 50%. Maahantuoja kertoi varaosaOHJEhinnan kertoimella 1,6 joka olikin sitten myyntihinta alv0%. Siihen alvi päälle, niin helpostihan siitä jo hintaa kuluttajalle kertyykin...
Joutilas 76v

Zaasa

Vaikea uskoa että tehdas tai maahantuoja maksaisi moottorista 9500-13000â,¬ :-\ Uusi moottori tulee ilman apulaitteita.
Kuinka vanha uusi moottori on,onko päivitetty jakopää?Pitääkö pelätä uudenkin laukeamista?

Ton-1

Näyttää nämä TSI-koneitten ketjuongelmat työllistävän mukavan joukkion ties kenen piikkiin, paino sanalla työllistävä tässä hiljenevien työmarkkinoiden maailmassa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.10.12 - klo:18:39
Vaikea uskoa että tehdas tai maahantuoja maksaisi moottorista 9500-13000â,¬ :-\ Uusi moottori tulee ilman apulaitteita.
Kuinka vanha uusi moottori on,onko päivitetty jakopää?Pitääkö pelätä uudenkin laukeamista?

Tuskin on moottorin omakustannushinta tehtaalle edes 1000 euroa.

Jos hieman lasketaan, niin 20 tonnia maksavassa autossa on ensin 7 tonnia veroja (autovero ja alv), maahantuojan ja lasipalatsin osuus 2 tonnia, rahti (tehtaalta satamaan - laiva - satamasta lasipalatsiin) 1 tonni. Jäljelle jää 10 tonnia, josta työn osuus on helposti 3 tonnia, suunnittelu- ja muut kiinteät kulut 1 tonnin. Jää 6 tonnia, josta pitää maksaa materiaalit (tonni erilaisia teräksiä, muoviosat, maalaus, lasit, tekstiilit renkaat jne) joihin laitetaan 1 tonni. 1 tonni menee kaikkeen pikkusälään tukivarret, jouset, kaapelit, putket ja letkut, kojelauta. Sen jälkeen 1 tonni vaihteistoon ja 1 tonni moottoriin. Vielä jää 2 tonnia, josta 1 tonni moottorin apulaitteisiin (ahtimet, ilmastointi, vesipumppu, jäähdytin, tehostimet jne.). Viimeisellä tonnilla maksetaan sekalaisia kuluja ja paikataan em. laskelmassa olevia ylimääräisiä kuluja.

Siinä se rautalangasta väännettynä eli moottorin hinta ilman apulaitteita ei varmastikaan paljoa tonnista heitä. Siihen satanen rahtia Suomeen ja asentajan töitä vaikkapa 8 h á 100 euroa. Hintaa on 1900 euroa.

Marmoritiskillä huoltoneuvoja sitten esittää 10.000 euron laskun ja pitkällisen vatuloinnin jälkeen tekee erinomaisen tarjouksen. Asiakas maksaa "vain" 30 %:a eli 3 tonnia.  :D

Teollisesti satojen tuhansien kappaleiden sarjoina valmistettavat esineet ovat tuotantokustannuksiltaan hämmästyttävän halpoja, eikä auton moottori tee siitä poikkeusta.

bustedi

Kyllä itteäni suoraan sanoen harmittaa nämä ketjuongelmat. Itellä vasta niin tuore peli, että onneksi ei ole tarvinnut *KOP KOP* asian kanssa olla tekemisissä. Vielä on tehdastakuuta yli 1,5v jäljellä, mutta sen jälkeen tuskin uskallan enää kolopalloa pitää. Ja jos joudun vaihtamaan auton vain siksi, että en luota siihen 2v ikäisenä, n 60tkm ajettuna joutuu merkkiä vaihtamaan periaatesyistä(kin).

Tämä varmaan olisi kuulunut autonvaihtopohdiskelu osioon..

e: Appiukko oli käynyt näyttämässä omaa variant golffiaan laakkosella ja olivat myöntäneet suoraan, että ketjut ovat näissä viallisia.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.10.12 - klo:18:53
Tuskin on moottorin omakustannushinta tehtaalle edes 1000 euroa.

Marmoritiskillä huoltoneuvoja sitten esittää 10.000 euron laskun ja pitkällisen vatuloinnin jälkeen tekee erinomaisen tarjouksen. Asiakas maksaa "vain" 30 %:a eli 3 tonnia.  :D

Teollisesti satojen tuhansien kappaleiden sarjoina valmistettavat esineet ovat tuotantokustannuksiltaan hämmästyttävän halpoja, eikä auton moottori tee siitä poikkeusta.
TS. Asiakas maksaa koko hoidon+hyvän katteen päälle. ???
Jokseenkin näin sen ajattelinkin menevän,en vain kehdannut kirjoittaa kusetukssta ekana ::)

Tärkeintä on saada uusi moottori levinneen tilalle kohtuu kustannuksin ettei todella joudu maksamaan mainittua 13000â,¬

Zaasa

Hiukan arvelluttaa pitää RäSää 2.0TSI:llä,jakoketju ongelmien ilmettyä myös 1.8TSI padoissa.
Huollot teetän varmuudella merkkiliikeessä,yksi huoli vastuista mahd.ongelmien ilmaantuessa vähemmän.   

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.10.12 - klo:18:53
Tuskin on moottorin omakustannushinta tehtaalle edes 1000 euroa.
Kapasta porkkanoita puoli euroa viljelijälle, toinen autoilijalle, kaksi euroa kauppiaalle ja euro valtiolle. Eli tavaran hinta tuottajalta kuluttajalle kahdeksankertaistuu. Aika lähelle tuo arvio, että autonmoottorin omakustannushinta valmistajalle tonni. Kauppa se on, joka kannattaa!?
Joutilas 76v

jf

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.10.12 - klo:19:09
TS. Asiakas maksaa koko hoidon+hyvän katteen päälle. ???
Jokseenkin näin sen ajattelinkin menevän,en vain kehdannut kirjoittaa kusetukssta ekana ::)
No hei! Kuka maksaisi enää jakopään huollosta 1500 â,¬:a jos uuden koneen tietäisi saavansa kolmella tontulla?  ;D
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: jf - 18.10.12 - klo:19:36
No hei! Kuka maksaisi enää jakopään huollosta 1500 â,¬:a jos uuden koneen tietäisi saavansa kolmella tontulla?  ;D
Kaksikin vaihtoehtoa; köyhä tai pöljä :)
Joutilas 76v

Late_a

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.10.12 - klo:18:39
Vaikea uskoa että tehdas tai maahantuoja maksaisi moottorista 9500-13000â,¬ :-\ Uusi moottori tulee ilman apulaitteita.
Kuinka vanha uusi moottori on,onko päivitetty jakopää?Pitääkö pelätä uudenkin laukeamista?
Moottori 9500e ja siihen työt päälle, arvio yht. 12-13000e. Eli tehdas ottaa minulta sievoisen summan uudesta koneesta ja maksaa käytännössä vain työstä.
Rinta-Joupin mukaan nokka-akselin säädin ja ketju/ketjun kiristäjä on sellaisia, ettei tarvitse tehdä kampanjoita. Uskoo näitä sitten ken tahtoo. Moottorissa tulee jotain mukana, ainakin vesipumppu. Ainut asia joka hieman lohduttaa on se 2v tehdastakuu, ilman sitä en kyllä TSI:llä aja enää metriäkään. Nyt loppu offtopikki, tässä tapauksessahan ei ollut kyse jakopään ongelmista  (tosin on tässäkin koneessa kerran ketju hypänny...) Mutta kuten Metro-Autonki edustaja puhelimessa tänään sanoi, niin "onhan se tosi hieno moottori"...

Wagner

Toi motin hinta on kyllä vetästy jostain absurdanista.
Esimerkkinä vaikkapa tämä:

http://www.ebay.de/itm/06J100035H-Motor-CDA-CDAA-CDAB-1-8-TSI-Skoda-Octavia-II-VW-Golf-6-Audi-A3-8P-/360492554316?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASkoda|Type%3A1.8+TSI&hash=item53ef07d84c

Osta tuosta pata pois, myy Rinta-Jopparille 6000 ekulla ja maksa erotuksella se omavastuu 30% veks.  ;D
Sikamaista menoa since 1975

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 19.10.12 - klo:07:44
Toi motin hinta on kyllä vetästy jostain absurdanista.
Esimerkkinä vaikkapa tämä:

http://www.ebay.de/itm/06J100035H-Motor-CDA-CDAA-CDAB-1-8-TSI-Skoda-Octavia-II-VW-Golf-6-Audi-A3-8P-/360492554316?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASkoda|Type%3A1.8+TSI&hash=item53ef07d84c

Osta tuosta pata pois, myy Rinta-Jopparille 6000 ekulla ja maksa erotuksella se omavastuu 30% veks.  ;D
Aika samoihin vetää aiempaan esimerkkiini varaosien hinnoittelusta Suomessa. 9500/2249,95 euroa tekee kertoimeksi 4,22.  No, onhan tuossa 9500â,¬:ssa nähtävästi alv ja rahti mukana, mutta kertoopahan tuo siitä, ettei autoilu ole niitä halvimpia huveja. Sitten vielä tehdään lakeja kilometrikorvausten alentamiseksi, kun sillä kuulemma tienataan, tekisi mieleni...mainita, mutta olkoon.
Muistuu mieleeni eräs käytettynä ostamani auto, Mazda 323, taisi olla vm 92. Maksoin siitä 1200 euroa. Pientä siivousta ja ovien paikkamaalausta siihen tein, alkoi sivuikkunoiden alareunan listat näyttää ryöhkäiseltä. Menin Mazdan liikkeeseen ostamaan uusia listoja vaan jäipä ostamatta. Olisi tulleet maksamaan 800 euroa. Häntä koipien välissä piti palata kotiin.
Joutilas 76v

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 19.10.12 - klo:07:44
Toi motin hinta on kyllä vetästy jostain absurdanista.
Esimerkkinä vaikkapa tämä:

http://www.ebay.de/itm/06J100035H-Motor-CDA-CDAA-CDAB-1-8-TSI-Skoda-Octavia-II-VW-Golf-6-Audi-A3-8P-/360492554316?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASkoda|Type%3A1.8+TSI&hash=item53ef07d84c

Osta tuosta pata pois, myy Rinta-Jopparille 6000 ekulla ja maksa erotuksella se omavastuu 30% veks.  ;D

Muistakaa, että ne joutuu antamaan 2v. takuun sille koneelle ilman kilometrirajaa..  ;D
Eihän niillä olis varaa siihen ilman kunnon katetta..   ;)

Entisenä 1.4TSI 90kW omistajana (ja myös 1.2TSI tuolloin harkinneena) ei voi kun todeta, että vahva brändi kestää yllättävän pitkään. Itse nimittäin ostin tuon 2010 juurikin siinä uskossa, että siinä ei ole enää kaksoisahdetun ongelmia. Tokihan enemmistö moottoreista varmasti hyrrää moitteetta, mutta kohdalle sattuessa ei varmasti naurata.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

JS83

Eikö näiden uusien Tsi moottoreiden pitäisi olla suht huolettomia kun muistan lukeneeni, että VAG otti käyttöön parannetut osat mallivuoden 2011 autoissa. TSI -moottoreiden jakopäiden kansiin on lisätty ohjain, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen.

Onko tiedossa, että vuoden 2011 autoissa olisi ollut jakopään vikoja?

Vag autoilija

Skodan moottoreissa ainakin.  Octavia 3/2011. Jakopään kiristäjä ja ketju vaihtoon 25tkm kohdalla.  Ei hyvältä vaikuta.  Jo aiemmin turboa huollettu.  Eivät olisi kyllä tehneet mitään jollen olisi pyytänyt tutkimaan käynnistysääntä, sekä tyhjäkäynnillä kuuluvaa siritystä.  Vanhempi asentaja skoda-autossa sanoi, että kyllä näissä ketjut venyvät, mutta uudet osat ovat paremmat.  Tiedä häntä, mutta ainakin saavat näin asian siirrettyä takuuajan ulkopuolelle.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 18.10.12 - klo:15:51
Tehdas maksaa loppulaskusta 70%, Metro-Auto josta auton käytettynä ostin (reilu vuosi ja 25tkm sitten) maksaa tästä jäljelle jäävästä 35%.
Loppusumma tulee olemaan n. 13 000e.
Joutuu syömään sanansa "ensimmäinen ja viimeinen TSI", tästä tulikin sitten jo heti perään toinen TSI.

Ihan noin ajatusleikkinä:

Mikähän olisi tilanne, jos kuluttaja lähtisikin vaatimaan että auto saatetaan vaurioitumista edeltävään kuntoon? Siis ei hyväksyisi uutta moottoria ja sen mukanaan tuomaa useamman tonnin lisämaksua (mitä perustellaan auton arvon nousulla) vaan vaatisi moottorin korjaamista/käytetyn moottorin asentamista.... Sillä kyllä tuo vaihtokoneen hinnoittelu haiskahtaa siltä, että tosiasiallisesti viulut maksatetaan kuluttajalla...

Mikko

Tuo melkein kymppitonni pelkästä moottorista kuulostaa kyllä hurjalta. Saksalaisella Scirocco-foorumilla oli tapaus (josta lopulta tuli Scirocco R36), jossa 1.4 TSI 118kW moottorin vaihto uuteen olisi merkkiliikkeessä maksanut kokonaisuudessaan reilut 6000 euroa. Varsinkin tähän suhteutettuna kuulostaa entistä hurjemmalta, mutta täällä hyvinvointi-Suomessa on usein kaikki toisin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy