TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Kapa

Ovat keksineet uudelleen sen takuuvarman rahastusautomaatin, eli jakopäänhihnan ! Aina tulee omaan laarin kun vaihdetaan ja laiminlyönneistä saadaan asiakkaat maksamaan vielä enemmän

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 20.09.12 - klo:21:38
Ovat keksineet uudelleen sen takuuvarman rahastusautomaatin, eli jakopäänhihnan !
Saadaan korjaukset asiakkaan piikkiin tehtaan sijaan.Vaihtoväliäkin voi laillisesti lyhentää kuten Opel Astrassani tehtiin. Myytiin 120000km vaihdolla,puolitettiin kirjeellä 60tkm:n hihnojen alettua pätkimään.
Muutama Astran ostanut kävi käräjilläkin,hävisi jutun.

Wekotin

No voihan ketjullekin varmaan määrätä vaihtovälin. Syystä tai toisesta valmistaja ei kuitenkaan halua ketjulle tätä ilmoittaa. Nyt pelin henki on kuluttajalle, toivottavasti, selkeämpi.

Karvis

Hihnalle sentään annetaan rehellinen vaihtoväli jonka sen luvataan kestävän, jos ei kestä niin maksaja on tiedossa. Jokatapauksessa se hihnanvaihto on halvempaa kuin ketjun.

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 20.09.12 - klo:21:33
1.8 TSI:tä myyty enemmän,ketjun hyppäämisiä ei taida ollut täällä?

Onhan niitä pari-kolme tapausta, jäsen ATM:llä meni koko motti sököksi aika pienillä kilsoilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

#964
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 20.09.12 - klo:22:03
No voihan ketjullekin varmaan määrätä vaihtovälin. Syystä tai toisesta valmistaja ei kuitenkaan halua ketjulle tätä ilmoittaa. Nyt pelin henki on kuluttajalle, toivottavasti, selkeämpi.
Olisi VAG:ilta noloa ilmoittaa totuus,30000KM ketjulle ;D

Polari

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 18.09.12 - klo:18:11
Tänään käyty Vantaan marmorilla varaamassa aika ketjun vaihtoa varten, ajoittaista rallatusta parin päivän seisonnan jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Autolla ajettu 97tkm, moottorina CAXA ja auto tulee 4-vuotiaaksi tämän vuoden lopulla. Kyseessä Golf GT 1.4Tsi + DSG (vaimon käyttöauto ).

Huoltoneuvojan kanta oli, että asiakkaalle kustannukset maksimissaan 500â,¬ huollosta ja jakopään ketju hiluineen menee vaihtoon (kaikki osat ym. kuulemma yhteensä 1500â,¬ luokkaa). Tätä en kyllä tule nielemään purematta.

Lisäksi huoltoneuvoja oli hiukan sitä mieltä, että kustannukset saattavat kaatua kaikki auton omistajan niskaan, sillä perusteella, että auton määräaikaishuollot ovat ylittyneet muutamilla tuhansilla kilometreillä.

Jakopään tulee kestää koko koneen eliniän joten sua yritetään kyllä kusettaa. Jakopää ja varsinkin ketju ovat huoltovapaita osia eli huollon ajankohdat eivät vaikuta. On niillä otsaa väitellä joutavia ja lisää samaa paskaa pitäisi saada myytyä. Noissa moottoreissa on automaattinen ketjunkiristin joka toimii öljynpaineella, sitä ei siis huollossa voi säätää joten siltäkään osin huollon väitteet sulle ei täsmää. Ei ne sille koneelle mitään olis tehny kuitenkaan ennenkuin on pakko korjata tai kone hajoaa. Hassua miten samat tuubat syötetään jokaiselle asiakkaalle ja hyvin tuntuu maistuvan :)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Polari - 20.09.12 - klo:22:13
Jakopään tulee kestää koko koneen eliniän joten sua yritetään kyllä kusettaa. Jakopää ja varsinkin ketju ovat huoltovapaita osia eli huollon ajankohdat eivät vaikuta. On niillä otsaa väitellä joutavia ja lisää samaa paskaa pitäisi saada myytyä. Noissa moottoreissa on automaattinen ketjunkiristin joka toimii öljynpaineella, sitä ei siis huollossa voi säätää joten siltäkään osin huollon väitteet sulle ei täsmää. Ei ne sille koneelle mitään olis tehny kuitenkaan ennenkuin on pakko korjata tai kone hajoaa. Hassua miten samat tuubat syötetään jokaiselle asiakkaalle ja hyvin tuntuu maistuvan :)

Jos nyt pilkkua viilataan ja se kiristin toimii öljynpaineella niin eikö se myöhästynyt öljynvaihto juurikin vaikuta asiaan? Ja tähän voinee marmori vedota.

Jottei vedetä hernettä niin en itse tietenkään usko että tuolla on oikeasti ollut vaikutusta kunhan vaan totesin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Polari

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 20.09.12 - klo:22:30
Jos nyt pilkkua viilataan ja se kiristin toimii öljynpaineella niin eikö se myöhästynyt öljynvaihto juurikin vaikuta asiaan? Ja tähän voinee marmori vedota.

Olet muuten harvinaisen oikeassa, itse kun vaihdatan öljyt myös huoltovälien aikana niin enpä tullut edes ajatelleeksi että joku jättäisi öljynvaihdot tekemättä. Jos näin on toimittu niin sitten voi kyllä syyttää vain itseään. Huolto-ohjelmaa on toki noudatettava jotta saa takuuhuollot. Huoltoon mielluumin hyvissä ajoin ;)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Polari - 20.09.12 - klo:23:18
Olet muuten harvinaisen oikeassa, itse kun vaihdatan öljyt myös huoltovälien aikana niin enpä tullut edes ajatelleeksi että joku jättäisi öljynvaihdot tekemättä. Jos näin on toimittu niin sitten voi kyllä syyttää vain itseään. Huolto-ohjelmaa on toki noudatettava jotta saa takuuhuollot. Huoltoon mielluumin hyvissä ajoin ;)

Aina olen minäkin noudattanut määräaikaishuoltoja karvan tarkasti. Mutta entäs ne ongelmamoottorit, jotka kuluttavat tolkuttomasti öljyä ja joista on näillä palstoilla ollut puhetta â€" miten niiden ketjut kestävät, jos öljymäärä on kulutuksen vuoksi jatkuvasti vajaalla? Onko näissä öljysyöpöissä jokin muu tekniikka kuin öljynpaine kiristämässä jakoketjua?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

Hihna vastaan ketju, yritänpä maalaisjärjellä hieman miettiä:

Myös hihnalla varustetuissa jakopäissä on joissakin autoissa käytössä paineella toimiva kiristin, vaikka hihna ei kuitenkaan ajan myötä juurikaan veny. Hihna  kuluu ja materiaali vanhenee ja ellei sitä uusita, pahimmassa tapauksessa se lopulta se katkeaa.

Ketjukin kuluu. Ketjun "venyminen" ilmenee niveltappien ja reikien kulumisen myötä sen pidentymisenä ja ellei kiristintä käytettäisi, ketju hyppäisi lopulta ketjupyörän väärälle hampaalle. Käsittääkseni kriittisin vaihe on moottorin käynnistysvaiheessa, jolloin öljynpaine ei ole vielä ehtinyt nousta. Mikäli kiristimessä käytettäisiin öljynpaineen lisäksi jousivoimaa, niin vaara ketjun hyppäämiseen moottorin käynnistysvaiheessa pienenisi oleellisesti.
Mitä tapahtuu, kun kiristimestä loppuu säätöalue eli öljynpaineeella toimiva mäntä saavuttaa ääriasentonsa? Olettaisin, että ketju hiljalleen löystyy, koska se joka tapauksessa jatkaa kulumistaan eli "venymistään" ja lopuksi se hyppää väärälle hampaalle. Ketjullakin on olemassa teoreettinen elinikä. Jos se tulee täyteen ennen auton muun tekniikan elinkaaren päättymistä, niin siinä tapauksessa seurauksena on jakopään aiheuttama moottorivaurio. Jotta näin ei pääsisi käymään, ketjukin (ja sen oheiskomponentit) pitäisi määrävälein uusia, vaikka sitä ei huolto-ohjelmassa mainittaisikaan.
Ketjun kulumisnopeuteen varmaankin vaikuttaa sen voitelu, lähinnä voiteluaineen kunto (pitkä öljynvaihtoväli) sekä kuormitus suhteessa sen mitoitukseen. Ketjun suunniteltu mitoitus voi myös mennä pieleen materiaalivaihtelujen, metalliosien koneistuksen -lämpökäsittelyn tai  sen kokoonpanon  epäonnistumisen vuoksi. Tällaisia "epäonnistumisia" on tapana poistaa toimivalla laadunvalvonnalla.

Nykyaikana on tapana tehdä mekaniikkasuunnittelua tietokoneen avustamana ja se mahdollistaa tarkemmat ja samalla "kevyemmät" rakenteet suhteessa osien kuormitukseen. Enää ei tehdä "varman päälle", kuten ennesvanhaan laskutikkuaikana  oli tapana.
Pohdiskelussani en tarkoita väittää mitään, ainoastaan pohdiskella. Kuitenkin, mikäli mitään ketjuongelmaa ei olisi olemassa, niin ei tätäkään keskusteluketjua olisi olemassa.
Joutilas 76v

oopee

#970
Minulla oli myös tämä jakopäänremontti omaan BMY-koneeseen (ajettu 98tkm) jota tuossa muutama sivu aiemmin jo vähän selvitin. Muttei tämä ensimmäinen ollut kohdallani VAG-bensakoneisia autoja omistaessani. Yhdessä rinkelivolkkarissani 1.8T BFB oli jakopää toteutettu hihnalla ja nokka-akseleiden välinen käyttö ketjulla.

Tästä vehkeestä ketjun hydraulinen kiristin lopetti toimintansa öljypumpun rikkouduttua, joka johtui öljysihdin tukkeutumisesta. Mottia kun alettiin ala- sekä yläpäästä purkamaan niin karstan ja lietteen määrä oli melkoinen. Kyseinen kampe oli longlife huolto-ohjelmalla ja ajettu 148tkm.

En tiedä muista mutta minä en ajaisi enkä aja millään bensavehkeellä, jossa euroakaan on rahaa kiinni, 30tkm öljynvaihtovälillä Suomen olosuhteissa.

Mutta tämän ketjun aiheeseen tämä ei periaatteessa liity millään tavalla, koska joissain tsi-koneissa käytetyt heikot ketjut varmaan venyisivät vaikka öljyt vaihdettaisiin 15tkm öljyvaihtovälin mukaankin.
Audi RS4 B7
Audi A4 B9.5

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: oopee - 21.09.12 - klo:00:58
Mutta tämän ketjun aiheeseen tämä ei periaatteessa liity millään tavalla, koska joissain tsi-koneissa käytetyt heikot ketjut varmaan venyisivät vaikka öljyt vaihdettaisiin 15tkm öljyvaihtovälin mukaankin.
Näin varmaankin on. Auto on tehty tuhansista osista, jonka autonvalmistaja pyrkii tekemään mahdollisimman halvalla hankituista osista. Aivan kuten me autoja hankkivat kansalaisetkin pyrimme ostamaan mahdollisimman hyvän auton mahdollisimman halvalla. Valitettavasti täydellisen auton löytyminen on tehtävä kantapään kautta saadun opin avulla. Joudumme, harmi kyllä, todennäköisesti toteamaan, ettei tavallisen tallaajan rahapussille sopivaa täydellistä autoa ole olemassakaan.
Joutilas 76v

tsihman

Oma kamppeni on menossa tänään ketjun vaihtoon.Lyhyemmällä öljyn vaihtovälillä ei ole näköjään ollut mitään merkitystä ketjun venymiseen.
Olen vaihtanut itse öljyn 10tkm ja huollossa 26tkm.Nyt kilsoja 29tkm.Katsotaan loppuko rallatus?

varmari-skoda

#973
Mulla hyppäs heinäkuun lopussa omasta Octavia 1.8TSI:stä jako pieleen. Auto on otettu käyttöön 5/2009 ja mittarissa oli lukemaa 38tkm kun alkoi nykimään ja "pakokaasujärjestelmän" vikavalo syttyi.
Vag-Com näytti kun lyötiin läppäri kiinni, että kaikki sytyspuolat rikki (cyl:1.2.3.4 misfires) ja toinen nakutusantureista rikki.
Sitten tuttu asentaja muisteli, että ainakin Audilla ja VW.llä menossa (15D7) kampanja jakopään osalta. Soitto merkkihuoltoon vahvisti asian. Auto kävi viimeksi huollossa 26.11.2010, jonka jälkeen ei ole otettu mitään yhteyttä 15D7-kampanjasta.
Sain varattua korjausajan 15.8.2012 eli 2,5vko odottelua. Auto rämisi jakopäästään tyhjäkäynnillä niin paljon, etten uskaltanut ajaa sillä. Onneksi ajoturva oli voimassa ja auto haettiin hinurilla pihastani pajalle. Korjaus meni "tehdastakuuna" eli kustannuksia mulle 0 Euroa  :).
Korjaamon työjohtaja sanoi, että ketjunkiristin oli pettänyt ja ketju oli aivan löysänä. Kone olisi voinut koska vaan mennä silpuksi. Oli kuulema ainoa oikea ratkaisu toimittaa auto hinurilla pajalle !!
Taas pelaa joo, mutta hiukan meni luotto kyseiseen laitteeseen. Onko uusissa osissa laatu sitten parantunut ? Aikamoisia "Aivastus-moottoreitä" nämä TSI:t  >:(
Audi A6 Avant Business Pro S-Line 2.0TFSI -11, Phantom black
Volvo V70 2.4 20v Chromium Edition -06, Titanium grey
Pontiac Trans Am 383cid "Stroker" -89, GM Black 8555

himppe

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 18.09.12 - klo:18:11
Tänään käyty Vantaan marmorilla varaamassa aika ketjun vaihtoa varten, ajoittaista rallatusta parin päivän seisonnan jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Autolla ajettu 97tkm, moottorina CAXA ja auto tulee 4-vuotiaaksi tämän vuoden lopulla. Kyseessä Golf GT 1.4Tsi + DSG (vaimon käyttöauto ).

Kurja tapaus. Kerrotko vielä, onko auto ollut teillä uudesta asti vai liittyykö auton historiaan useampi omistaja? Omistushistorialla on käsittääkseni aika paljon merkitystä siihen, miten huolto/valmistaja suhtautuu asiaan...

firstvw

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 18.09.12 - klo:18:11
Huoltoneuvojan kanta oli, että asiakkaalle kustannukset maksimissaan 500â,¬ huollosta ja jakopään ketju hiluineen menee vaihtoon (kaikki osat ym. kuulemma yhteensä 1500â,¬ luokkaa). Tätä en kyllä tule nielemään purematta.

Mikä tässä nyt korpee? 500â,¬ on tietysti isosti rahaa, mutta luulitko saavasti 60tkm huollon ilmaiseksi? Jos siihen tulee vielä lisäkustannuksia jakopäästä niin sitten on kusetuksen makua

Polari

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 21.09.12 - klo:00:10
Aina olen minäkin noudattanut määräaikaishuoltoja karvan tarkasti. Mutta entäs ne ongelmamoottorit, jotka kuluttavat tolkuttomasti öljyä ja joista on näillä palstoilla ollut puhetta â€" miten niiden ketjut kestävät, jos öljymäärä on kulutuksen vuoksi jatkuvasti vajaalla? Onko näissä öljysyöpöissä jokin muu tekniikka kuin öljynpaine kiristämässä jakoketjua?

Juu mutta huollot ja varsinkin öljynvaihdot on hoidettava, jos autolla ajettu jo 97 tkm. niin voiko laittaa valmistajan piikkiin jos ei ole ajoissa vaihdettu öljyjä? Tuskin. TSI koneissa on öljynpaineella toimiva ketjunkiristin.

re2

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 21.09.12 - klo:11:34
Mikä tässä nyt korpee? 500â,¬ on tietysti isosti rahaa, mutta luulitko saavasti 60tkm huollon ilmaiseksi? Jos siihen tulee vielä lisäkustannuksia jakopäästä niin sitten on kusetuksen makua

Jos tuohon 500â,¬ hinta-arvioon todella sisältyy koko 60tkm huolto, niin sehän on ihan normihinta. Itse maksoin juuri 60tkm:n perushuollosta (55tkm kohdalla) yli 500â,¬ ja jakopäähän tuskin vilkaistiinkaan.

Puggas

Onkohan tässä ketjunkiristin sökö? 2012 08 15 180 Käynnistettäessä ei mitään ääniä, mutta kun kone lämpenee kunnolla, niin alkaa rallatus.

Polari

Lainaus käyttäjältä: Puggas - 22.09.12 - klo:16:22
Onkohan tässä ketjunkiristin sökö?

Ketjukone aina vähän rallattaa mutta tuo hieman normaalia kovemmin, sinuna veisin jo huoltoon. Vastaus lienee että ketjukone aina vähän rallattaa, mutta vaihdetaan varmuuden vuoksi ja 1500 egee tiskiin kiitos vaikka huoltovapaa osa kyseessä. Ei kyllä ne sen korjaa FGW hintaan koska tyyppivika. Mutta auto korjaamolle heti.

TemeW

Lainaus käyttäjältä: re2 - 21.09.12 - klo:14:32
Jos tuohon 500â,¬ hinta-arvioon todella sisältyy koko 60tkm huolto, niin sehän on ihan normihinta. Itse maksoin juuri 60tkm:n perushuollosta (55tkm kohdalla) yli 500â,¬ ja jakopäähän tuskin vilkaistiinkaan.

Olemme siis auton toinen omistaja, asian käsittelyä olen jatkanut ko. Marmoritiskin korjaamopäällikön kanssa ja sitä kautta on tullut selventäviä sekä hyviä vastauksia. Eli tiskin takana ollut huoltoneuvoja, jonka kanssa aluksi keskustelin ei ole osannut selventää ollenkaan tarkasti, mistä nämä mahdolliset 500â,¬ kustannukset tulevat.

Kulut tulevat(jos tulevat, sen kuulemma näkee vasta kun moottori on levällään) öljyistä, suodattimesta ja mahdollisesti nokka-akselin säätimestä, mikäli sen katsotaan olevan viallinen. Näillä näkymin suodattimet ja öljyt tulevat veloituksetta, koska edellisestä määräaikaishuollosta on vain 10tkm. VW:lla on kuulemma politiikka, että 15tkm tai puolet huoltovälistä raja, jonka jälkeen asiakas joutuu kustantamaan uudet öölit ja filtterin.

Autossa on nyt käytössä LL-huoltoväli, mutta oman mielenrauhan sekä vähäisempien ajokilometrien takia, vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä kiinteä huoltoväli käyttöön.
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

TemeW

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 21.09.12 - klo:11:34
Mikä tässä nyt korpee? 500â,¬ on tietysti isosti rahaa, mutta luulitko saavasti 60tkm huollon ilmaiseksi? Jos siihen tulee vielä lisäkustannuksia jakopäästä niin sitten on kusetuksen makua

Kyllä itse lähden siitä ajatuksesta, että jos moottorin jakoketjussa on valmistus vika, eikä autolla ole ajettu edellisestä määräaikaishuollosta kuin 10tkm, ei siitä pidä tulla mitään kuluja auton omistajalle.... vai olenko nyt täysin väärässä?

Kuten aiemmassa viestissäni vastasin, korjaamopäällikkö jolle asiasta reklamoin, on ollut sangen asiallinen ja selventänyt tilannetta. Ainoa kysymysmerkki ilmassa on tällä hetkellä tuo nokka-akselin säädin, jonka syy yhteyttä jakoketju vikaan ei ole vielä selvennetty...
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 23.09.12 - klo:12:58
Ainoa kysymysmerkki ilmassa on tällä hetkellä tuo nokka-akselin säädin, jonka syy yhteyttä jakoketju vikaan ei ole vielä selvennetty...

No ainakin molemmilla on yksi yhteinen nimittäjä, öljynpaine. Olisi kyllä mielenkiintoista avata longlife-ohjelmalla oleva TSI-kone ja katsoa löytyykö sitä syy-yhteyttä :-[

Paluumuuttaja

Olen lukenut lähes koko ketjun ja vielä jäi vähän avoimeksi - onko nyt niin, että joku moottoriversio (tai vuosimalli) olisi tästä jakoketjuongelmasta vapaa?

Kiikarissa olisi 1.4 TSI 90kw (DSG) vm 2012 - mutta "hieman" arveluttaa, arvannette varmaan miksi. :D

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Paluumuuttaja - 24.09.12 - klo:11:09
Olen lukenut lähes koko ketjun ja vielä jäi vähän avoimeksi - onko nyt niin, että joku moottoriversio (tai vuosimalli) olisi tästä jakoketjuongelmasta vapaa?

Kiikarissa olisi 1.4 TSI 90kw (DSG) vm 2012 - mutta "hieman" arveluttaa, arvannette varmaan miksi. :D

Jos auto muuten miellyttää, niin tee ihmeessä kaupat. Noin uudessa autossa luulisi olevan korjaussarja sisässä ja voithan kauppaa tehdessä vaatia ketjulle kunnon takuuta. Onko auto uusi, vai käytetty?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

kt

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 23.09.12 - klo:13:19
No ainakin molemmilla on yksi yhteinen nimittäjä, öljynpaine. Olisi kyllä mielenkiintoista avata longlife-ohjelmalla oleva TSI-kone ja katsoa löytyykö sitä syy-yhteyttä :-[

En tiedä, jos olen ihan pihalla, mutta eikös nokka-akseli ja kampiakseli liiku tiettyä ennalta määrättyä ja samaa tahtia tuon jakoketjun kierrättämänä? Jakoketjua vain kiristetään öljynpaineella. Jos jakoketju venyy tai kiristin löystyy, niin kampi-akseli (eli männät) ja nokka-akseli (eli venttiilit) eivät ole enää "oikeassa tahdissa" toisiinsa nähden. Kone alkaa käydä epätasaisesti ja kovalla äänellä. Tämän havaitsemiseksi ilmeisesti myös kampi- ja nokka-akselin asentoa/paikkaa mitataan jollain anturilla ja liian suuresta erosta tulee hälytys , mene huoltoon.

Mutta tietysti öljyä pitää olla koneessa ja sen pitää kiertää riittävällä paineella ilman tukkoisia putkistoja ja suodattimia.

Kyllä 1,4 TSI 90 kW:n uskaltaa ihan hyvin ostaa. Minullakin huolettomia kilometrejä jo liki 60 tkm DSG7:n kanssa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.09.12 - klo:11:24
En tiedä, jos olen ihan pihalla, mutta eikös nokka-akseli ja kampiakseli liiku tiettyä ennalta määrättyä ja samaa tahtia tuon jakoketjun kierrättämänä? Jakoketjua vain kiristetään öljynpaineella. Jos jakoketju venyy tai kiristin löystyy, niin kampi-akseli (eli männät) ja nokka-akseli (eli venttiilit) eivät ole enää "oikeassa tahdissa" toisiinsa nähden. Kone alkaa käydä epätasaisesti ja kovalla äänellä. Tämän havaitsemiseksi ilmeisesti myös kampi- ja nokka-akselin asentoa/paikkaa mitataan jollain anturilla ja liian suuresta erosta tulee hälytys , mene huoltoon.

Kyllä näissä kyseisissä koneissa myös säädetään imunokka-akselin "kulmaa" eli ajoitusta pakopuoleen ja kampiakseliin nähden. Tämän toimilaitteen toimintaperiaatetta en tunne, onko se öljynpaineella toimiva vai millä.

En usko että jakopäässä on mitään muuta asentoanturia kuin tuon imunokka-akselin säätimen asentoanturi. Nokka-akseleiden kulmaa suhteessa kampiakseliin siis tuskin mitataan, sen kun pitäisi pysyä kohdillaan tarkkailemattakin. Kampiakselilla toki on asentoanturi, jota tarvitaan esimerkiksi sytytyksen ajoitukseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

^¨"sen kun pitäisi pysyä kohdillaan tarkkailemattakin."

Eikö juuri jakoketjun pitäisi pitää näitä kohdillaan?
Luulisin, että kummankin akselin, siis kampi ja nokka, asentoa seuraa
ajotietokone ja huomauttaa liian suuresta poikkeamsta. Ellei seuraa,
niin tässä on kyllä ihan ilmainen vinkki jakoketjuongelmian estämiseksi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.09.12 - klo:11:45
Eikö juuri jakoketjun pitäisi pitää näitä kohdillaan?
Luulisin, että kummankin akselin, siis kampi ja nokka, asentoa seuraa
ajotietokone ja huomauttaa liian suuresta poikkeamsta. Ellei seuraa,
niin tässä on kyllä ihan ilmainen vinkki jakoketjuongelmian estämiseksi.

Nimenomaan. Teoriassa ketju ei veny, joten akselit ovat yhtä puuta. Siis teoriassa.

90kW TSI-koneen SSP-dokkarista en löytänyt jakopäästä muuta anturia kuin tuon imunokka-akselin asentoanturin G40. Sen tarkempi toimintaperiaate on minulle tuntematon, voihan olla että sillä pystyy tarkkailemaan nokka- ja kampiakselin asentoeroa. Yhtä hyvin se voi toimia niin, että se kertoo vain nokka-akselin säätimen kiertokulman, eli antaa vakiosignaalia moottorin pyöriessäkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Paluumuuttaja

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 24.09.12 - klo:11:21
Jos auto muuten miellyttää, niin tee ihmeessä kaupat. Noin uudessa autossa luulisi olevan korjaussarja sisässä ja voithan kauppaa tehdessä vaatia ketjulle kunnon takuuta. Onko auto uusi, vai käytetty?
Käytettyjä on tullut katseltua. Tosin näitä taitaa olla varastoissa kyllä uutenakin, jos vain väri ja muut tärkeät optiot natsaa... ;D Täysi 2v. takuu tietty puoltaisi uuden hankintaa.

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.09.12 - klo:11:24
Kyllä 1,4 TSI 90 kW:n uskaltaa ihan hyvin ostaa. Minullakin huolettomia kilometrejä jo liki 60 tkm DSG7:n kanssa.
Mukava kuulla. 8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy