TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

#570
Mitäs tämä nyt tarkoittaa..  ::) Osaisiko joku paremmin saksaa kuin tuo Google Translator. Jotain öljystä mainittiin.

http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3393757.html

Autobild:

"Welche Rolle spielt das Öl beim TSI-Problem?

Mit Technischen Produktinformationen (TPI) informiert VW seine Werkstätten über spezielle Reparaturen. AUTO BILD liegt TPI 2020427/3 vor, die sich mit gelängten Steuerketten beim Tiguan befasst (1.4 TSI mit 150 PS). Ist dessen Steuerkette gelängt, schreibt die TPI vor, dass neben Kette und Spanner weitere Teile zu erneuern sind. So erhält eine Ölleitung am Turbolader einen Hitzeschild aus Metall. Der Ansaugrüssel der Ölpumpe wird einschließlich Sieb getauscht. Der Hitzeschild spricht für eine zu hohe thermische Belastung der Ölleitung, das offensichtlich verschlammte Sieb für verbrauchtes Motoröl. Den Zusammenhang mit gelängten Steuerketten konnten die VW-Ingenieure nicht erklären."

GoogleTranslator

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.04.12 - klo:16:43
Sama moottori itsellä. Tänään paukkui 100 000 km (Kuinkahan paljon auton arvo tippuu kun 99999 vaihtuu 100 000?). Yksi puola on varmuuden vuoksi vaihdettu tähän mennessä.
Piti käydä oma moottori tarkistamassa kirjasta. CAV siellä luki ja joku LKP (trans. code), tiedä sitten minkälainen pommi on kyseessä?  :D
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Ville R

Wekotin, samaa mitä täällä on jo puhuttu. Öljy mömmööntyy koska turbon öljyputki on liian lähellä pakosarjaa siis ilman ns korjaussarjaa mihin tullee joku lämpösuoja. Lopuksi mainitaan,  että insinöörit eivät ole löytäneet syy-yhteyttä tälle lämpöongelmalle ja jakoketjun venymiselle.

Näin ainakin  itse tuon ymmärrän huonolla saksalla, korjatkaa viisaammat

LateLammas

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 17.04.12 - klo:18:09
Wekotin, samaa mitä täällä on jo puhuttu. Öljy mömmööntyy koska turbon öljyputki on liian lähellä pakosarjaa siis ilman ns korjaussarjaa mihin tullee joku lämpösuoja. Lopuksi mainitaan,  että insinöörit eivät ole löytäneet syy-yhteyttä tälle lämpöongelmalle ja jakoketjun venymiselle.

Näin ainakin  itse tuon ymmärrän huonolla saksalla, korjatkaa viisaammat
Sääli sinänsä jo ''kuolleelle'' UltimateVW-sivustolle, siellä raportoin jo ensimmäisten joukossa tästä ongelmasta vuonna 2009. Silloin tätä karstoittumisongelmaa ei vielä laajemmin tunnettu ja omastani meni turbo tuosta syystä vaihtoon. Silloin jo varoittelin tästä ongelmasta palstalaisia. Jos en nyt kauhean väärin muista, koneen tyyppi oli BMY (103KW).

Sen jälkeen näitä tapauksia onkin sitten kuulunut näillä asiallisilla keskustelupalstoilla enenmmänkin, joten ei se todellakaan mikään yllätys maahantuojalle /merkkiorganisaatiolle ole.

Ville R

Joo tosiaan voi olla että luin tästä Ultimaten palstalla  ::)

DyyD

Näin on, oma on BMY ja tuhoutunut turbo. Syy yhteyttä ei pitäisi jakoketjuun olla, valitettavasti. Ovat siis saaneet muutamankin hauskan "ominaisuuden" samaan pataan.

cevipu

#576
Omasta 1.2 TSI:stä meni viime kesänä jakoketju ja ahdin 38000km kohdalla. Oireena EPC-valon syttyminen ja kaasuun vastaamattomuus. Huoltomies kuunteli autoa - ääni oli sellainen että auto jäi heti huoltoon. Nyt on ainakin 1.2:lle vaihtokampanja menossa jossa johonkin kriittiseen kohtaan lisätään metallilevy. Näin sanoivat Laakkosella.

Pari mielenkiintoista linkkiä

http://www.autolatest.ro/auto-editorial/problems-with-the-timing-chain-of-the-vw-1-4-tsi-petrol-engine-

http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php?f=810&t=1148616

-ruoska-

Tänään auto haettu huollosta. Jakoketju/kiristin ja turbo vaihtoon jossain välissä, ei EPC-valoa näkynyt vielä.
Ajettu ~37Mm

Arcca

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 20.04.12 - klo:22:05
Tänään auto haettu huollosta. Jakoketju/kiristin ja turbo vaihtoon jossain välissä, ei EPC-valoa näkynyt vielä.
Ajettu ~37Mm

Siis huolto oma-aloitteisestiko huomasi asian vai kävitkö valittamassa äänestä tms?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Zaasa


-ruoska-

Vein auton mielestäni kojelaudasta kuuluvan sirinän ja karhean käynnistysäänen vuoksi huoltoon ja tämä oli diagnoosi.

Yeti on vm 2010

Kapa

Sattans! Uskaltaako enää viedä huoltoon, kun tekevät täysremontin?

Wekotin

^^Aikamoinen ero Keskon politiikkaan, jossa toimivaa ei korjata. Kyllä sitä itsekin voisi vähän hieroa korvia jos sanoisivat huollossa, että vaihdettiin myös jakopää ja turbo tuossa samalla kun etsittiin koelaudan sirinän aiheuttajaa.  ;D

-ruoska-

Joo, täytyy kyllä antaa Metroautolle propsit toiminnasta.

Kiitos vaan, jos luette näitä.

Mäkkäri

Vaimon allekirjoituksen mukainen Audi on äännellyt jo jonkin aikaa ja eilen käytin näytillä Tampereen Audi Centerissä. Tuomio oli selvä. Turbon kampanjahuolto ja jakopään kiristimen tarkistus/vaihto. Autolla ajettu 18.000 km. En tiedä alkaako luotto näihin waggineisiin horjua??? No pääasia on että tulee kuntoon. Työn vastaanoton puolelle pojot todella asiallisesta suhtautumisesta. Ei pienintäkään muttaa asiainhoidossa, päinvastoin pahoitteli ylimääräistä vaivaa jota tulee "turhista" korjaamokäynneistä.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 10.04.12 - klo:20:32
Nojoo, rallattelu jatkuu eli pari kertaa on taas kylmäkäynnistyksessä kuulunut samanlainen ääni kuin siinä tekemässäni äänitteessä.

Mikä hemmetti siellä vielä rallattaa ? Huolto ei suostunut enään sille mitään tekemään kun eivät tiedä mitä sille tekisi. Nokka-akselin säädintä koitin ehdotella heille mutta eivät oikein lämmenneet ajatukselle. Sanoivat että niitä on ollut viallisia 1.8TSI moteissa ja niissäkin vain tietyssä erässä mihin se on vaihdettu alustanumeron perusteella. Öljyvuodon takia sitä autoa on kuitenkin taas pajalle vietävä.

Taas on remonttia tehty ja tälläkertaa vaihdettiin nimenomaan tuo nokka-akselin säädin. Ei mikään pikkuhomma ollut sekään kun auto toista päivää pajalla taas vietti. Nyt on usko vahva että vika tällä korjaantui. 

Force

Ihmettelen itse sellaista, että miten ihmiset kuvittelee, että öljyt toimivat 30tkm ilman vaihtoa? Vaikka joku tehdas lupaakin sen jossakin laboratorio olosuhteissa niin onhan se ihan selvä, että etenkin suomen oloissa ei mikään öljy voi toimia noin kauan.

Kaverin 1.8t A6 leikkasi kehä ykköselle kiinni jonkin aikaa sen jälkeen kun sen oli ostanut ja kun autoliike purki moottorin niin tuomio oli se, että öljy ei enää voidellut moottoria tarpeeksi ja siksi laakerit jumittivat. Ja tuossa oli juuri käytetty noita LL öljyjä. Erään edustajan auto myös leikkasi samalla tavalla kiinni saman asian takia... Nämä kaksi ovat ainakin varmoja tapauksia mitä itse tiedän.

Eli älkää nyt ihmeessä ajelko niillä samoilla litkuilla huollosta toiseen jos on tarkoitus pitää autoa kauemminkin kun takuuajan...
Kia Cee'd 1.6 -07
Nissan 200SX 1.8t -89
(ex. Volvo S80 T6 -98)
(ex. Nissan Cima V8 4.1 -97)
(ex. Mazda 6 2.0 TD -04)

Q8

Lainaus käyttäjältä: Force - 26.04.12 - klo:15:35
Ihmettelen itse sellaista, että miten ihmiset kuvittelee, että öljyt toimivat 30tkm ilman vaihtoa? Vaikka joku tehdas lupaakin sen jossakin laboratorio olosuhteissa niin onhan se ihan selvä, että etenkin suomen oloissa ei mikään öljy voi toimia noin kauan.

Mikäs Suomen oloista niin erikoisen tekee, siis niille öljyille?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Kasis

#588
^Varmaan ajatuksena, että suomessa on kunnon talvi myös ja mahdollisia kylmästartteja tulee, pätkäajoa, etc?  :-\

Kyllähän se on käynyt itselläkin mielessä, että siirtyisi 15tkm välein vaihtamaan öljyt.
Scirocco & VI Golf Variant

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Force - 26.04.12 - klo:15:35
Ihmettelen itse sellaista, että miten ihmiset kuvittelee, että öljyt toimivat 30tkm ilman vaihtoa? Vaikka joku tehdas lupaakin sen jossakin laboratorio olosuhteissa niin onhan se ihan selvä, että etenkin suomen oloissa ei mikään öljy voi toimia noin kauan.


Ihmisillä, jotka kuvittelee niiden kestävän 30tkm on sentään mustaa valkoisella esittää asiasta kun kerran huolto-ohjelmassa niin sanotaan. Ne jotka toisin sanoo olisi hyvä olla kanssa dataa esittää, muutakin kun että 70 luvulla vaihdettiin 5tkm välein. Näillä LL autoilla on nyt paukutettu menemään jo toistakymmentä vuotta miljoonia kilometrejä Suomessakin. Jos öljyn kanssa olisi merkittäviä ongelmia, olisi tehdas jo muuttanut ohjeistusta. Jossain välissähän ohje jo muuttuikin max 50tkm -> 30tkm.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tsiih

Kolmenkympin öljynvaihtoväli on jo lähes kaikissa muissakin merkeissä, pidempikin. Hyvin ne kestää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

maddog77

Mun ocuun vaihdettiin helmikuussa nokka-akselin säädin kun valitin rallatusta kylmäkäynnistyksissä. Eipä ole juuri ollut vaikutusta, edelleen pitää pahan äänen jos on kylmää, lähellä nollaa. Käytin uudestaan tällä viikolla metro-autossa rallatuksen takia, eivät tehneet mitään. Ei kuulemma kuulunut, taisi olla liian lämmin aamu. Mutta nyt on rallatuksista tieto heillä. Ei pitäisi lukea tätä topiccia, tulee vaan hysteeriseksi... ::) Moottori siis 90kw 1,4 tsi. On kyllä muuten ihan perkeleen hauska moottori, käytännön suorituskyky on pirun hyvä.

Kapa

LainaaMun ocuun vaihdettiin helmikuussa nokka-akselin säädin kun valitin rallatusta kylmäkäynnistyksissä. Eipä ole juuri ollut vaikutusta, edelleen pitää pahan äänen jos on kylmää, lähellä nollaa. Käytin uudestaan tällä viikolla metro-autossa rallatuksen takia, eivät tehneet mitään. Ei kuulemma kuulunut, taisi olla liian lämmin aamu. Mutta nyt on rallatuksista tieto heillä. Ei pitäisi lukea tätä topiccia, tulee vaan hysteeriseksi...  Moottori siis 90kw 1,4 tsi. On kyllä muuten ihan perkeleen hauska moottori, käytännön suorituskyky on pirun hyvä.

Kaikki mitä olen noita koneita kylmänä kuullut, niin käynti on kyllä karkeaa. Mutta tuskin sitä äänen takia kannattaa korjata? Eikös myös FSI-koneissa ole ihan sama ominaisuus?

Kasis

Mitäpä tässä panikoimaan niin kauan, kun tehdas-maahantuoja-myyjä symbiosista joku maksaa. Ihmeen hitaasti asioihin reagoidaan tehtaan ja maahantuonnin osalta.
Esmes 2007 1.4TSI 103kW, joissa 2 määräaikashuoltoa takana ja turbon öjlyputken karstoittumisen vuoksi ko. ahtain rikkoutuu, eikä maahantuoja/tehdas maksa rikkoutunutta osaa(tiedän 2 tapausta).  ???
Ei siinä jos (valmistus)vikoja on, pitää ne hoitaa jonkun muun, kun kuluttajan piikkiin ainakin jos auton kilsat on alle 100tkm. Eikä mielestäni sillä pitäisi olla merkitystä, monesko omistaja on kyseessä.
Itselläni hieman luottamusta nakertaa, että autossa on "uusi" kone, jolla ei ole mitään takuuta.  :o
Scirocco & VI Golf Variant

Force

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 26.04.12 - klo:16:43
Ihmisillä, jotka kuvittelee niiden kestävän 30tkm on sentään mustaa valkoisella esittää asiasta kun kerran huolto-ohjelmassa niin sanotaan. Ne jotka toisin sanoo olisi hyvä olla kanssa dataa esittää, muutakin kun että 70 luvulla vaihdettiin 5tkm välein. Näillä LL autoilla on nyt paukutettu menemään jo toistakymmentä vuotta miljoonia kilometrejä Suomessakin. Jos öljyn kanssa olisi merkittäviä ongelmia, olisi tehdas jo muuttanut ohjeistusta. Jossain välissähän ohje jo muuttuikin max 50tkm -> 30tkm.

No juu, mutta voi sitä vaihtaa useamminkin öljyt vaikka huoltokirja muuta sanookin... Esim. KIA:n ohjekirja neuvoo vaihtamaan öljyt suomen olosuhteissa 10tkm välein normin 20tkm huoltovälin sijasta. Harva tosin tuntuu vaihtavan mutta itse kävin vaihdattamassa ja kustansihan se jopa 6e suodatin ja 50e öljyt. Ei se ainakaan auton arvoa alenna sitä myytäessä ja onpahan itsellä ainakin parempi mieli kun kone ei junnaa samoilla sonnilla kesät talvet.

Juttelin aiheesta myös pitkänlinjan Audi miehen kanssa jolla on kokoajan uutta Audia alla ja sekin pitää 30tkm väliä liian pitkänä mutta käyttää sitä silti kun ei sillä auto ole kun 3v maksimissaan ja taas on uutta alla. Ongelmat alkaa sitten jollakin myöhemmällä käyttäjällä mikä ei ole hänen ongelmansa. Hänen entisessä TT-S Audissa oli tosin öljynvaihto 15tkm välein vaikka huoltoväli oli muuten 30tkm.

Minusta tuo pitkä öljynvaihtoväli on laitettu vain antamaan kuluttajalle mukava kuva siitä, miten huoletonta autoilu on kun öljytkin voi vaihdella kerran parissa vuodessa. Turbollisissa autoissa etenkin öljyt joutuvat sietämään sika kuumaa sekä talvisin myös sika kylmää ja mikä öljy sitten on niin hyvä että hoitaa kummankin osan täydellisesti? Varmasti tuo turbojen hajoamisongelmakin olisi ainakin vähempi jos jengi vaihtaisi useammin öljyt... Pieni summa mielestäni siihen verrattuna että pitää sitten ostella 1700e turboa...

Mutta jokainen menee tyylillään... Itse vaihtanut aina öljyt kympin välein oli auto mikä tahansa...
Kia Cee'd 1.6 -07
Nissan 200SX 1.8t -89
(ex. Volvo S80 T6 -98)
(ex. Nissan Cima V8 4.1 -97)
(ex. Mazda 6 2.0 TD -04)

tärpätti

Mimmonen homma lie tarkastella jakopää 15tkm välein? Lähinnä itse... Minkä hintaisia lie osat noihin?
Octavia BKD

autofanaatikko

#596
Lainaus käyttäjältä: Force - 27.04.12 - klo:14:25
No juu, mutta voi sitä vaihtaa useamminkin öljyt vaikka huoltokirja muuta sanookin... Esim. KIA:n ohjekirja neuvoo vaihtamaan öljyt suomen olosuhteissa 10tkm välein normin 20tkm huoltovälin sijasta. Harva tosin tuntuu vaihtavan mutta itse kävin vaihdattamassa ja kustansihan se jopa 6e suodatin ja 50e öljyt. Ei se ainakaan auton arvoa alenna sitä myytäessä ja onpahan itsellä ainakin parempi mieli kun kone ei junnaa samoilla sonnilla kesät talvet.

Juttelin aiheesta myös pitkänlinjan Audi miehen kanssa jolla on kokoajan uutta Audia alla ja sekin pitää 30tkm väliä liian pitkänä mutta käyttää sitä silti kun ei sillä auto ole kun 3v maksimissaan ja taas on uutta alla. Ongelmat alkaa sitten jollakin myöhemmällä käyttäjällä mikä ei ole hänen ongelmansa. Hänen entisessä TT-S Audissa oli tosin öljynvaihto 15tkm välein vaikka huoltoväli oli muuten 30tkm.

Minusta tuo pitkä öljynvaihtoväli on laitettu vain antamaan kuluttajalle mukava kuva siitä, miten huoletonta autoilu on kun öljytkin voi vaihdella kerran parissa vuodessa. Turbollisissa autoissa etenkin öljyt joutuvat sietämään sika kuumaa sekä talvisin myös sika kylmää ja mikä öljy sitten on niin hyvä että hoitaa kummankin osan täydellisesti? Varmasti tuo turbojen hajoamisongelmakin olisi ainakin vähempi jos jengi vaihtaisi useammin öljyt... Pieni summa mielestäni siihen verrattuna että pitää sitten ostella 1700e turboa...

Mutta jokainen menee tyylillään... Itse vaihtanut aina öljyt kympin välein oli auto mikä tahansa...



Mutta tuo systeemi on kuitenkin sen verran älykäs, että ne anturit&tietokoneet laskee kokoajan sitä milloin auto pitää viedä öljynvaihtoon ja jos on paljon lyhyttä pätkäajoa ja paljon kylmäkäynistyksiä yms., niin ei se auto anna edes ajaa 30.000km:a samoilla öljyillä. Mulla on esim. juurikin tuollaista pätkäajoa lähes kaikki ajot. Castrolin longlife-öljyillä on vaihtoväli max 30.000km:a (vai onko mun autossa jopa 40.000km:a). Mun autolla on ajettu nyt 9200km:a ja auton ajotieturi laskee, että kun mittarissa on 16.000km:a niin öljyt tulee vaihtaa. Eli mulla tulee ainakin vaihto paljon aiemmin kuin 30.000km:n kohdalla.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.04.12 - klo:10:22
Mimmonen homma lie tarkastella jakopää 15tkm välein? Lähinnä itse... Minkä hintaisia lie osat noihin?

Ketju, kirstin, ohjurit ei nyt paljoa maksa jos se riittää eikä muuta tarvita. Yhteissumma on kuitenkin satasia.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 29.04.12 - klo:10:58
Ketju, kirstin, ohjurit ei nyt paljoa maksa jos se riittää eikä muuta tarvita. Yhteissumma on kuitenkin satasia.

No sitten tuo on sama kuin hihnan vaihtonormi autoon!
Octavia BKD

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.04.12 - klo:11:00
No sitten tuo on sama kuin hihnan vaihtonormi autoon!

Joo sitä luokkaahan se. Se on sitten eri asia jos ketju pomppaa paikaltaan, jako menee sekaisin, venttiilit solmuun yms. Sitten puhutaan tonneista mutta silloin onkin jotain mennyt rikki. Nythän puhutaan varotoimenpiteestä. Mutta ei tuota systeemiä nyt sellaiseksi ole kait suunniteltu, että ne ketjut ja hilppeet pitäisi vaihtaa ikäänkuin varmuuden vuoksi aina tietyin väliajoin. Senhän pitäisi olla ikuinen ja kestää satoja tuhansia km:a. Jotain härdelliähän (suunnitteluvikaa yms.) noissa VAG:n ketjullisessa jakopäissä on kun eikös niihin joihinkin uusiin TSI-moottoreihin tule takaisin vanha kunnon jakohihna.

Noissa TSI:ssä on kuitenkin jakopää järkevästi esillä eikä koko moottoria kait tarvitse nostaa ylös. Monissa (tai ehkä kaikissakin) bemareissa jakopää on sen sijaan tulipeltiä vasten, eli koneen takana ja niitä osia ei vaihdeta kuin nostamalla koko moottori pois.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy