TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 15.03.12 - klo:19:01
Ruostejutut lienee sieltä kultaisilta vuosikymmeniltä,

Lisätään vielä, ettei meilläkään vajaan 40tkm matkalla ole minkäänlaista ongelmaa tuon ketjun kanssa, mutta enpä ajatellut nähdä hetkeä kuinka se toimisi kun mittarissa on 140tkm.

Menneet vuosikymmenet ovat palanneet, jos 40 tkm selviäminen ilman moottoriremonttia on jo maininnan arvoinen suoritus.

Viime vuosikymmeninä jo ehdittiinkin tottua siihen, että 100 tkm oli vasta sisääsajo ja millä tahansa moottorilla ajoi sen 300 tkm, jos vaan perushuollosta pidettiin huolta.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 15.03.12 - klo:19:14
Opeli maine tosiaan lähti aikoinaan, ja sitä ei vieläkään saatu takaisin.Miten käy volkkarin kun nämä Tsi/dsg ongelmat nousee suuren yleisön tietoon.

Nimenomaan, juuri tätä tarkoitin rivien välistä. VW on välttynyt tähän asti tuolta vain, koska muut tekevät yhtä huonoa tai vielä huonompaa. Aika näyttää säilyykö brändi yhtä vahvana.

Ja Urlaub kiteytti hyvin tuon kupla-aikojen moottorin keston. Juuri kun ehdittiin tottua, että peruskone kestää maailman tappiin ja vain elektroniikka rapistuu ympäriltä, niin saatiinkin takaisin mekaanisten osien kuluminen. Johtui sitten Kiinan tinasta tai suunnittelusta, mutta heikko homma.

Pakkohan tuohon on tulla jossain vaiheessa tehtaalta joku vastaantulo kuten huohotin ja pumppusuutin ongelmissa. Tosin ei sekään lämmittänyt niitä 2.0TDI kuskeja, jotka ovat jo vuosien saatossa ne neljä suutinta uusinut omasta pussistaan.

Näillä pitää näköjään ajaa uudesta se 2v. tai sitten hommata vasta 5-7v kuluttua koeteltu käytetty TSI, kun tehdas on jo 100%:sti luvannut kattaa korjaukset esim.200tkm asti ja kehittänyt vahvemmat vaihtokomponentit. Siinä välissä ne 3-5v. vanhojen autojen omistajat raivaavat tietä korporaatiota vastaan..  :(
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

DyyD

On tämä kyllä toisaalta surullista, kun oma mielikuva autoa hankkiessa oli kaikkea muuta kuin moottoriremontti. No se on nyt takana ja vakuuttelujen kera autossa on nyt sitten "vahvemmat ja parannellut" osat.  Kun, siis jos, se leipoo vielä niin se taitaa olla sen jälkeen sitten siinä omalta osaltani.  :)

msvahn

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 15.03.12 - klo:20:12
No se on nyt takana ja vakuuttelujen kera autossa on nyt sitten "vahvemmat ja parannellut" osat.

Onko ne parannellut? (lämpökilpi joo..)
Itse kun kuulin, että sama kohtalo olisi uusillakin rojuilla? Silloin tosin puhuttiin 90kw TSI:stä.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

DyyD

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 15.03.12 - klo:20:27
Onko ne parannellut? (lämpökilpi joo..)
Itse kun kuulin, että sama kohtalo olisi uusillakin rojuilla? Silloin tosin puhuttiin 90kw TSI:stä.

No asennettu se öljypuolen lämpösuoja sekä kuuleman mukaan vahvistetut jakopään osat ja tietty se kuulemma uudempi turbo ja sitten valohoitoa päälle. Pakkohan se on on olla parempi, pakko? (yeah, rite!)  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 15.03.12 - klo:20:29
No asennettu se öljypuolen lämpösuoja sekä kuuleman mukaan vahvistetut jakopään osat ja tietty se kuulemma uudempi turbo ja sitten valohoitoa päälle. Pakkohan se on on olla parempi, pakko? (yeah, rite!)  ;D

Tottahan toki!

Se ensimmäinen satsi nyt vaan oli sellaista sekundaosaa, mutta tämä uusi satsi, se on täyttä priimaa! Muuten vaan oli kasattu ensiksi halpisosilla, vähän niinkö käytännön pilana.  ::)

Kapa

LainaaJa Urlaub kiteytti hyvin tuon kupla-aikojen moottorin keston. Juuri kun ehdittiin tottua, että peruskone kestää maailman tappiin ja vain elektroniikka rapistuu ympäriltä, niin saatiinkin takaisin mekaanisten osien kuluminen. Johtui sitten Kiinan tinasta tai suunnittelusta, mutta heikko homma.

Kupla-aika oli sitä, että 100tuhatta oli maksimi koneen kesto. Nykyisin tuo 100 tonnia ajettu on uuden karhea. Viisi henkilöä keskustelee siitä, miten vikaisia ja paskoja nyky Volkkarit on ja loput silmät ymmyrkäisinä myötäilee. Konkurssissa Kesko ja Helkama olisivat, jos tuo on todellisuus.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 15.03.12 - klo:20:32
Tottahan toki!

Se ensimmäinen satsi nyt vaan oli sellaista sekundaosaa, mutta tämä uusi satsi, se on täyttä priimaa! Muuten vaan oli kasattu ensiksi halpisosilla, vähän niinkö käytännön pilana.  ::)

Ei voi vain kuin toivoa että 4 vuoden aikana asiaa on jossain määrin edes paranneltu. Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 15.03.12 - klo:20:50
Kupla-aika oli sitä, että 100tuhatta oli maksimi koneen kesto. Nykyisin tuo 100 tonnia ajettu on uuden karhea. Viisi henkilöä keskustelee siitä, miten vikaisia ja paskoja nyky Volkkarit on ja loput silmät ymmyrkäisinä myötäilee. Konkurssissa Kesko ja Helkama olisivat, jos tuo on todellisuus.

Eikös takuuaikaiset hommat mene tehtaan piikkiin ja niissä 3-5v. vanhoissa yleensä sitten omistaja osallistuu jo kustannuksiin. Onkin siis taas jo kannattavaa liiketoimintaa. Toki jos viittasit sillä, että kauppa ei enää kävisi, kun maine menee.. Siihen tarvitaan kuitenkin enemmän kuin jakoketjun venyminen vanhassa autossa. Eihän muutkaan VW:n suunnittelumokat aiemmin ole merkkiä kaataneet. Nyt vaan ovat osuneet aika peruskomponentteihin, kuten DSG ja TSI-kone, joka on lähes joka toisessa VAggineessa keulalla.

Tuolta korjaamopuolelta saa kuitenkin käsitystä, ettei nuo ketjuhommat jää kymmeniin tai satoihin täällä Suomen maassa. Edelleenkin varmaan merkityksettömän pieni osa autoista (valmistajalle), koska kinnerimoottoreilla myöskin tyypillisesti ajetaan vähemmän vuodessa. Eivät siis tule esiin ekoina vuosina. Jos ketju nykyisissä kestää keskimäärin sen 100-150tkm (CAXA), ei takuuaikana moneenkaan joudu tehdas osallistumaan. Alle 50tkm tapahtuneet lienee minimaalinen vähemmistö, vaikkakin todella harmillinen kunkin omistajalleen.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

toukopouko

Sinne jäi pirssi Vehon hellään huomaan jakopään remonttiin. Varoittelivat että on sen verran iso homma että saattaa olla ettei tänään valmistu ja viikonloppu saattaa sujua jalkamiehenä.

Ei varmaan mikään ihan halpa remontti...

Asterion

Omaan Yetiini vaihdettiin juuri jotain osia jakopäähän, oireina oli kylmästarteissa uutena äänenä kuvioon tullu ylimääräinen pärinä, joka ei toistunut jokaisessa käynnistyksessä mutta onneksi juuri silloin kun testasivat, joten asiakasta uskottiin heti. Tuohon oli ratkaisuna jokin korjaussarja (kiristin?). Nyt on toiminut hienosti. Tuntevat kyllä tuon ongelman merkkihuollossa eikä tämä näyttänyt tulleen heille yllätyksenä, meinaan vaan että jos jollain on samoja oireita ja haluaa huollon sedän kanssa keskustella asiasta....koneeella ajettu 30t....monestikohan menee vielä vaihtoon 200tkm aikana....

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 11.03.12 - klo:17:45
https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

1.4TSI 90kW CAXA --- Octavia 2009 58tkm

Nyt on sitten vähän kättä pitempää huollolle, turha väittää että tuollainen on normaalia.

Noniin. Auto saatu jakopään remontista takaisin ja diagnoosi aiheuttajasta saatu. Tälläistä ääntä siis syntyy, kun jakoketju on venynyt niin paljon, että kiristäjä ei sitä heti kiristä kunnolla startatessa. Kun auto seisoo paikallaan tuntikaupalla, kiristin päästää ketjun löysemmälle ja käynnistettäessä ketju on siis niin löysällä että rallattaa ja jaon hyppääminen on lähellä.

Nyt on siis vaihdettu uusi ketju ja kiristin. Kiristin on huollon mukaan erilainen kuin vanha. Uudessa on jonkunlainen hammas tai kynnys, joka ei päästä ketjua löysemmälle auton seistessä. Ketjusta ei osattu kertoa onko se erilainen kuin vanha.

Hieman rupes sieppaamaan, kun sanoivat että lähettävät tehtaalle kyselyn kustannusten maksamisesta. "Todennäköisesti jollain prosentilla tehdas osallistuu kustannuksiin...". Sanoin heti että syytä olla osallistumisprosentti 100%, koska olen autoa tämän takia käyttänyt huollossa auton takuuaikana:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=264.msg147932#msg147932

Lupasivat palata asiaan. Turha koittaa meikäläiseltä saada euron euroa, se on varma.

Filixon

#372
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 16.03.12 - klo:17:16
Hieman rupes sieppaamaan, kun sanoivat että lähettävät tehtaalle kyselyn kustannusten maksamisesta.

Käsittääkseni ketjuhomman ilmainen korjaus on tuollaisessa tapauksessa volkkaripuolella selvää kauraa. Onko asia jotenkin epäselvä Skodalla?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Gudmund

Octavia III RS TDI

toukopouko

Ei ***vetti, auto rallattaa vieläkin. Pakko se on taas pajalle viedä kun ei kerran rallatus ketjun ja kiristimen vaihdolla kadonnut. Olisko se nyt sitten se nokka-akselin säädin sitten seuraavaksi...

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.03.12 - klo:17:30
19 omaa käyttöautoa on tullut ostettua, eikä yhtään Opeliksia. Eikä tule. Aikanani myynyt satoja oman firman autoja, ja aika vähän Opelikseja. Ai miksi. Siksi, että ovat sellaisia romukasoja ja ruostepesiä, että voitot menivät korjauksiin.Onhan se sanontakin, Opel ei ole auto, eikä h....a ihminen.

Ruoste ei tunnu uudemmissa olevan sen suurempi ongelma kuin VAGeissa. Ja ruoste ei ajoa haittaa kuten venyvä jakoketju. Lähipiirissä ja perheessä on ajeltu Ooppeleilla yli 20 vuotta. On niitä korjattu mutta ihan pikkurahoilla, poislukien ongelmallisinta A-mallin Astraa jossa 1.6 litraisessa kulahtivat männänrenkaat. Luotettavampana ja parempana sijoituksena minä pidän vanhaa Kadettia hapristuvine helmoineen kuin menopeliä Volkkarin 1.4TSI moottorilla.

Sanonta koski kyllä Foordia mutta kai se taipuu vaikka VAGiin tarvittaessa.


DyyD

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 17.03.12 - klo:20:06
Ruoste ei tunnu uudemmissa olevan sen suurempi ongelma kuin VAGeissa. Ja ruoste ei ajoa haittaa kuten venyvä jakoketju. Lähipiirissä ja perheessä on ajeltu Ooppeleilla yli 20 vuotta. On niitä korjattu mutta ihan pikkurahoilla, poislukien ongelmallisinta A-mallin Astraa jossa 1.6 litraisessa kulahtivat männänrenkaat. Luotettavampana ja parempana sijoituksena minä pidän vanhaa Kadettia hapristuvine helmoineen kuin menopeliä Volkkarin 1.4TSI moottorilla.

Sanonta koski kyllä Foordia mutta kai se taipuu vaikka VAGiin tarvittaessa.

Tässä taas erittäin asiallinen ja ketjuun lisäarvoa tuova postaus, ja vielä moderaattorilta.  ::)

Jukki

#377
Ei mitn.

anttito

offtopic
A Vectrasta jäi positiivisena mieleeen sen 2 litrasen bensakoneen kestävyys. Edesmennyt työkaveri rullasi 800 tkm konetta avaamatta. Itselläkään ei 350 tkm mennessä tullut mitään ihmeellistä. Venttiilikopan tiiviste vuosi aina, vaikka tiivistettä vaihtoi useasti. Mutta ei kuitenkaan enää koskaan Ooppelia.

Jonde

Meidän polkuautolla on ajettu 30v ilman ensimmäistäkään huoltoa, on se vaan paras auto kaikista. Ei edes toiota ole noin kestävä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 17.03.12 - klo:20:06
Ruoste ei tunnu uudemmissa olevan sen suurempi ongelma kuin VAGeissa. Ja ruoste ei ajoa haittaa kuten venyvä jakoketju. Lähipiirissä ja perheessä on ajeltu Ooppeleilla yli 20 vuotta. On niitä korjattu mutta ihan pikkurahoilla, poislukien ongelmallisinta A-mallin Astraa jossa 1.6 litraisessa kulahtivat männänrenkaat. Luotettavampana ja parempana sijoituksena minä pidän vanhaa Kadettia hapristuvine helmoineen kuin menopeliä Volkkarin 1.4TSI moottorilla.

Sanonta koski kyllä Foordia mutta kai se taipuu vaikka VAGiin tarvittaessa.



Tulee yleensä kommentoitua liikaakin näitä autoasioita omien kokemusten ja entisen alalla olleen ihmisen silmin. Oli se opeliksi niin kuinka hyvä auto muka tahansa, niin kyllä jälleenmyynnin kunkku on ollut ja on nytkin VW-Golf. Eipä nuo muutkaan vw:n tuotteet niin huonoja ole. Kyllä niistä korjaamokäynneistä kuitenkin palkoille pääsee, kun ostaa vw:n opeliksin sijaan.

DyyD

Pikkupoikana mulla oli sellanen kolmipyörä joka oli ketjuvetonen vielä. Eikä koskaan jako hypänny!  8)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Jukki - 17.03.12 - klo:21:26
Pakko tähän kommentoida tätä Ã...pel vs. Vw -asiaa sen verran, että kyllä meikämakkaralla ainakin on tuota ruosteherkkyyttä lukuunottamatta ihan positiivinen kuva jäänyt Ooppelin luotettavuudesta.

Kukas muu on ajanut tällaisella söpöläisellä? (Ohi aiheenhan tämä menee raskaasti, mutta niinhän täällä on tapana.)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.03.12 - klo:22:51
Kukas muu on ajanut tällaisella söpöläisellä?

Olen ajanut, ja omistanutkin. Omat kokemukset olivat pelkästään positiivisia. Kulutti vähän, mutta kulki reippaasti. Olihan siinä peräti 1100, vai olikohan peräti 1200 kone. Kaiken lisäksi oli vielä lämmin talvella, tai sitten aika on kullannut muistot ;)

Kapa

LainaaKukas muu on ajanut tällaisella söpöläisellä? (Ohi aiheenhan tämä menee raskaasti, mutta niinhän täällä on tapana.)

Helvetin hieno aikakautenaan ja kaverin vastaavalla tuli ajeltua, itsellä aikoinaan oli C:malli, mutta mitä se tähän yähän palstaan vaikuttaa?

msvahn

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 17.03.12 - klo:16:40
Ei ***vetti, auto rallattaa vieläkin. Pakko se on taas pajalle viedä kun ei kerran rallatus ketjun ja kiristimen vaihdolla kadonnut. Olisko se nyt sitten se nokka-akselin säädin sitten seuraavaksi...

Rallattaako siis pidempäänkin vai vain käynnistyksessä sekunnin pari?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Filixon

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 17.03.12 - klo:22:57
Olen ajanut, ja omistanutkin. Omat kokemukset olivat pelkästään positiivisia. Kulutti vähän, mutta kulki reippaasti.

Tuo oli tätini Kadett. Ajoin minäkin sillä, ja kyllä se päihitti silloisen VW-Kuplan. Serkun mies omistaa sen edelleen, parin muun Opelin (ja yhden E-Mersun) ohella.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

heppuhei

Scirocco 90kw tuli juuri 60000km huollosta.Jakoketjun kiristin ja samalla ketju vaihdetaan uudistettuun versioon ensiviikolla.Ã,,äni ei ole paha vielä,mutta haluavat vaihtaa kuitenkin.

gloter

B-mallin Kadettin itsekin omistanut ja pakko sanoa että vaikka oli täysi ruoska mutta ah niin kiva ajaa verrattuna muihin aikakauden tuotteisiin. Ja aiheeseen, itsellä ei ketju vielä rallata mutta näissä ykskaseissa se ei kai niin suuri ongelma ole vaikka ATM:lla meni kone vaihtoon. Odotellaan siis, päästäänkö ensimmäiseen LL-huoltoon samalla moottorilla ;D.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

exari

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.03.12 - klo:22:51
Kukas muu on ajanut tällaisella söpöläisellä? (Ohi aiheenhan tämä menee raskaasti, mutta niinhän täällä on tapana.)


B-kadetti oli eka autoni, rumpujarrut eikä lämminnyt ollenkaan talvella-ihan kamala ajaa. 1100 koneella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy