TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Marius


  • 1.4 TSI 103 kw DSG -07
  • Ajettu rapiat 60 tkm
  • Hetkellinen tehojen tippuminen
  • Pakokaasujärjestelmän häiriövalo
  • EPC

Ei mahda tarvita kristallipalloa, mutta odotellaan nyt kuitenkin diagnoosia.  ::)

Kapa

Lainaa(Paitsi että Volvon B20:ssä rattaiden välissä ei ollut ketjua, vaan rattaat suoraan kampiakselilta nokka-akselille)

Näin on. Dementia iskee, kun aikaa vuosikymmeniä. Onneksi en sentään syyksi sanonut löysää ketjua :P

Ville R

1.4 TSI 103 kw -07 manuaali
Ajettu ~84 tkm
Moottorivalodisko, ei kummempaa mootorin käydessä. Vikakoodeissa nokka-akselin asentotunnistin
Nokkaketju venynyt, jako "sekaisin"

Takuuseen koko hoito, paitsi vesipumppu.

Fogfighter

Laitoinkin jo epc valo ketjuun oman ongelman.

 Eli lyhykäisyydessä: Epc valo tauluun maantieajon jälkeen ja tehot pois. Auto pajalle ja vikana turbon prikan välys mikä kadottaa ahdot. Osa vaihdettu ja aikaa varaamaan ketjun vaihtoon. Olivat korjausta tehdessä kuulleet jakopään rallatuksen.
Autolla mittarissa 37700 km, 1.2 TSI ocu vm 2010. No takuu hoitaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk.

Cabi

Lisään tähän meidän tapauksen. Volkswagen Touran 1,4 TSI -07.
Ei lähtenyt käyntiin työpaikan pihalta n. 2 viikkoa sitten. Hinattiin paikalliselle korjaamolle, jossa todettiin ettei koneesta löydy puristuksia. Merkkikorjaamolla löyty jälkiä männistä ja kampiakselin kaulalta. Tänään tilattu uusi moottori.

peteko

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 23.02.12 - klo:21:28
Olivat korjausta tehdessä kuulleet jakopään rallatuksen.
Autolla mittarissa 37700 km, 1.2 TSI ocu vm 2010. No takuu hoitaa.

Täällä mittarissa 41tkm 1.2 TSI kone, jakoketju+kiristimet vaihdettu takuuseen rallatuksen vuoksi. Näitä kommentteja lukeneena ei näytä ihan viattomilta nämäkään koneet, ja epäilen että vika on melko yleinen mutta moni ei ääntä huomaa (tai ei ymmärrä/halua huomata uudessa autossa) ja voi tulla kustannuksia omaan piikkiin myöhemmin. Tästä asiasta ollut joku kampanja menossa mutta eipä mitään ole kuulunut, hieman sellainen maku tullut että yritetään piilotella asioita jottei maine kärsi.


Hannes

#216
Tuntuis äkikseltään aika lohduttomalta että tehdas ei olisi korjannut tuollaista vikaa joka toistuu ainakin näiden kirjoittelujen perusteella melko usealla, eli onko tietoa että mille aikavälille tuo ketju ongelma haaroittuu ja onko lastentauti jo korjattu uudemmissa moottoreissa???

Koskeeko nämä jakopäänketju ongelmat kaikkia konsernin TSI moottoreita myös siis näitä ihan viimeisimpiä??

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 03.03.12 - klo:10:39
Tuntuis äkikseltään aika lohduttomalta että tehdas ei olisi korjannut tuollaista vikaa joka toistuu ainakin näiden kirjoittelujen perusteella melko usealla, eli onko tietoa että mille aikavälille tuo ketju ongelma haaroituu ja onko lastentauti jo korjattu uudemmissa moottoreissa???

Koskeeko nämä jakopäänketju ongelmat kaikkia konsernin TSI moottoreita myös siis näitä ihan viimeisimpiä??

Kyllähän näissä pienemmissä koneissa hyppeli ketjut yli jo ennen TSI aikaakin. Itselläkin tiedossa pari 1.2litraista 2005 vuodelta joissa jako sekosi ennen aikojaan ~30 000km jälkeen.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Zaasa

V****,TSI jakoketju ongelmat on jotain käsittämätöntä.Yksi suurimmista autonvalmistajista ei osaa tai halua tehdä kestävää jakopäätä moottoreihinsa.

Täytyy koputtaa puuta,2.0TSI moottoreiden jakopää ongelmista ei ole vielä kerrottu.

Hannes

Niin entäs 1.8TSI onko propleemaa esiintynyt??? Onko tuo vanhempien eli ennen 2010 valmistettujen mootoreiden vika ja nyt sitä uudemmissa korjattu jo tehtaalla??

Zaasa

#220
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 03.03.12 - klo:14:25
Niin entäs 1.8TSI onko propleemaa esiintynyt???
Taitaa löytyä tästä ketjusta vastaus kysymykseesi,koko moottori poiki ketjun hyppäämisen vuoksi :(
Jäsen ATM:n 1.8TSI,km38000.

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: peteko - 02.03.12 - klo:22:57
Täällä mittarissa 41tkm 1.2 TSI kone, jakoketju+kiristimet vaihdettu takuuseen rallatuksen vuoksi. Näitä kommentteja lukeneena ei näytä ihan viattomilta nämäkään koneet, ja epäilen että vika on melko yleinen mutta moni ei ääntä huomaa (tai ei ymmärrä/halua huomata uudessa autossa) ja voi tulla kustannuksia omaan piikkiin myöhemmin. Tästä asiasta ollut joku kampanja menossa mutta eipä mitään ole kuulunut, hieman sellainen maku tullut että yritetään piilotella asioita jottei maine kärsi.


Moi, minkälaista ääntä pitäisi kuunnella ja missä yhteydessä se kuuluu? Kylmänä, lämpimänä? Kolinaa vai minkälaisen äänen säestämänä viat on teillä ilmaantuneet? Oma yks-kakkonen tai pitää metallista särinää mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tämä tulee jostai muualta ja huollossa tämä on jollakin kysyjällä todettu joksikin suojalevyn resonoinniksi.
minua kyllä kiinnostaa autoni hyvinvointi ja tai juttuja täällä lueskelleena luotto koneen pitkään ikään ei ole ihan 100%..
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

Hannes

Joo joku pellin resonointi homma noissa on ollut ja eiköhän ne huollossa sen korjaa kun huomattaa.

Niin tuo ATM:n Octavia on juuri niitä ennen 2010 valmistettuja autoja mutta kuten kysyin onko enää uudemmissa ollut samoja ongelmia??? vai onko ongelmaan reagoitu valmistajan taholta??

1st_tsi

#223
Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 03.03.12 - klo:15:09
Moi, minkälaista ääntä pitäisi kuunnella ja missä yhteydessä se kuuluu? Kylmänä, lämpimänä? Kolinaa vai minkälaisen äänen säestämänä viat on teillä ilmaantuneet? Oma yks-kakkonen tai pitää metallista särinää mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tämä tulee jostai muualta ja huollossa tämä on jollakin kysyjällä todettu joksikin suojalevyn resonoinniksi.
minua kyllä kiinnostaa autoni hyvinvointi ja tai juttuja täällä lueskelleena luotto koneen pitkään ikään ei ole ihan 100%..

Tuskin on tuo metallinen särinä jakopäästä, koska pitää muuten Leon edelleen jokseenkin samanlaista ääntä ja vasta 1000km ajettu. En vaan osaa enää siitä huolestua, kun jo Ibizan kanssa siihen tottunut. Omalla kohdalla sen sanottiin johtuvan hukkaportin ohjaustangon välyksestä. Ei siis suojalevyn resonointi (tämä oli oma virheellinen diagnoosini), vaikka kieltämättä kuulostaa hieman samalta.

Tuo ongelma liittynee siis turbon lievään "suunnitteluvirheeseen", joskin puuhtaasti auraaliseen, eikä välttämättä rajoitu VAGeihin, vaan mm. joistain turbobemareistakin tuollaista ääntä havaittu pikaisen googletuksen perusteella. Samaten GTI Golfeista rapakon takaa, mistä ollut mm. VW Vortexissa pidempääkin juttua ja ongelma poikinut jopa korjausosan. Harmi ettei 1.2 TSI konetta myydä jenkkeihin, siellä kun voisi oikeusjutun pelossa paikalliset korjaamot edesauttaa vastaavan osan saamista tähänkin koneeseen..

Ã,,äneen voi muuten vaikuttaa softapäivityksellä jonkin verran, itsellä oli Ibizassa tuo päivitys ja se auttoi hieman. Oletan, että Leonissa on myös tuo päivitys, koska ei ole ihan niin kova särisijä kuin Ibiza uutena. Käsittääkseni softa muuttaa hieman hukkaportin toimintaa alakierroksilla ja kevyellä kuormalla, mutta ääni saattaa edelleen kuulua kovemmilla kuormituksilla. Joissain tapauksissa mm. GTI golfin kohdalla oli myös virisoftan myötä raportoitu äänen vähentyneen / kadonneen, mikä tukisi myös tuota aiempaa diagnoosia..

Mitä tuohon jakoketjuun tulee omalla kohdalla, pitänee sen osalta edelleen kuunnella konetta. Jos tulee uusia poikkeavia ääniä tms. niin sitten viedään toki huoltoon. Itse kuulen tuon kylmäkäynnin kyllä joka aamu, kun pitää auto ottaa tallista pois, ja kierrokset ehtii monesti ovia sulkiessa jo tasaantua, eli kuulee kyllä selvät erot käyntiäänessä..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Vagisti

Ostin oman Jettani viime elokuussa. Ajettu tuolloin tasan 60000 km. Foorumia lukeneena seuraavassa(75000) huollossa vaihdatan myös sen surullisenkuuluisan ölyputken ahtimelle varmuuden vuoksi. Kone siis -07 BMY

Auto on toiminut hienosti, eikä mitään vikoja/ ääniä ole ilmaantunut, kopkop!!
Todella mukava, ja pirteä kone ajella. Ajatuksissa oli softanvaihdos johonkin miedosti piristävään ohjelmaan, mutta enpä taida uskaltaa, jos niitä konemurheita tulee... Parempi sitten neuvotella kustannusten jaosta.

eccu

Octavia 1.2 TSI 2010. Kolme viikkoa sitten ensi huollossa 2v, ajettu 15000 km. Auton tiedot syötettynä tulosti tehtaan tiedotteen... jakoketju + vermeet uusittava. Eikä ollut mitään kuulohavaintoja oireista... Uusi aika ja viikon päästä hoitui uudistus.

peteko

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 03.03.12 - klo:15:09
Moi, minkälaista ääntä pitäisi kuunnella ja missä yhteydessä se kuuluu? Kylmänä, lämpimänä? Kolinaa vai minkälaisen äänen säestämänä viat on teillä ilmaantuneet? Oma yks-kakkonen tai pitää metallista särinää mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tämä tulee jostai muualta ja huollossa tämä on jollakin kysyjällä todettu joksikin suojalevyn resonoinniksi.
minua kyllä kiinnostaa autoni hyvinvointi ja tai juttuja täällä lueskelleena luotto koneen pitkään ikään ei ole ihan 100%..

Metallista särinää/pärinää se ääni oli, kuului ihan selvästi jakopään seudulta korvakuulolla kun meni kuuntelemaan konepelli ylhäällä ja kaveri hieman painaa kaasua. Särinä kuului siis vasta kun antaa hieman kierroksia ~2000rpm, ja kone pitänyt seisoa noin tunti ennen starttia, eli viileähköllä koneella. Ihan kylmänä ei yleensä kuulunut. Eli ainakin omassa keississä tuo jakoketjuvika oli maallikonkin helppo huomata ihan kuuntelemalla. Aluksi luulin itsekin että joku pelti siellä resonoi mutta ei jäänyt mitään epäselvää kun nosti konepellin ylös ja huolto samaa mieltä...
En tiedä milloin tämä olisi korjattu tuotantoon mutta toivottavasti olis jo ainakin 2011 puolen autoissa, ihan arvauksia.

Newman

Lainaus käyttäjältä: eccu - 03.03.12 - klo:17:35
Octavia 1.2 TSI 2010. Kolme viikkoa sitten ensi huollossa 2v, ajettu 15000 km. Auton tiedot syötettynä tulosti tehtaan tiedotteen... jakoketju + vermeet uusittava. Eikä ollut mitään kuulohavaintoja oireista... Uusi aika ja viikon päästä hoitui uudistus.
Että 15tkm ajettu ja koneremontin paikka. Hyviä vehkeitä. Pitää ostaa lisää näitä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.03.12 - klo:19:29
Että 15tkm ajettu ja koneremontin paikka. Hyviä vehkeitä. Pitää ostaa lisää näitä.

No ei se jakopään uusiminen sentään koneremontti ole, vaikka käsittämätöntä tuokin on noilla kilsoilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Newman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.03.12 - klo:19:39
No ei se jakopään uusiminen sentään koneremontti ole, vaikka käsittämätöntä tuokin on noilla kilsoilla.
Eipä kauaksi jäädä. Konetta siinä remontoidaan ja varsin olennaisella tavalla. Toivottavasti nämä nyt olisi jo korjattu edes vuodesta 2011 eteenpäin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.03.12 - klo:19:40
Eipä kauaksi jäädä. Konetta siinä remontoidaan ja varsin olennaisella tavalla. Toivottavasti nämä nyt olisi jo korjattu edes vuodesta 2011 eteenpäin.

Eli hihnalla oleviin tehdään koneremppa aina 90-180tkm välein, selevä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.03.12 - klo:19:44
Eli hihnalla oleviin tehdään koneremppa aina 90-180tkm välein, selevä ::)

Toisaalta ketjun on ilmoitettu olevan huoltovapaa, joten ei siinä kyse mistään määräaikaishuollostakaan ole. Hihnan vaihtaminen taasen on normaalia määräaikaishuoltamista.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.03.12 - klo:19:29
Että 15tkm ajettu ja koneremontin paikka. Hyviä vehkeitä. Pitää ostaa lisää näitä.

Öäööö, tuossahan oli kyse käsittääkseni kampanjakorjauksesta eikä vikaa ollut esiintynyt.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kasis

En ole saanut vastausta Touranin koneenvaihdon syystä.
Ainoa tieto on, että 3.sylinteristä puuttui puristuksi. Ainoa oire oli, että lämpimänä pintakaasulta- tai rivakammin kiihdytettäessä, tuli melkoinen "hevosenpotku"(kova nykäisy) ilman vaihteen vaihtumista. Auto tuntui kiihtyvän aivan normaalisti tai sitten vikaa on ollut jo edellisen omistajan aikana, mitä ei ole huomattu ???

Auto on edelleen pajalla dsg:n jäähdytysjärjestelmän ylipaineventtiili(termari?) ei aukea, joten pullauttaa jäähdytysnesteletkun irti ja täten jäähdytysnesteet karkaa maailmalle ja nopesti.  :o
Scirocco & VI Golf Variant

Hannes

Eli näyttäis haarukoituvan nuo ketjuhommat 2010 ja sitä ennen tehtyihin moottoreihin ja lähinnä 1.2TSI ja 1.4TSI Skoda sekä myös bi turbo (VW)  moottoreihin ainakin mitä täällä on ilmi tullut vai löytyykö uudempia samasta viasta kärsiviä ja jos löytyy niin lähdetään porukalla käymään tehtaalla :)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.03.12 - klo:20:39
Öäööö, tuossahan oli kyse käsittääkseni kampanjakorjauksesta eikä vikaa ollut esiintynyt.

Niin, ei juuri tuossa yksilössä, mutta ei kampanjaan muutoin lähdettäisi, jollei vastaavia moottoreita olisi korkannut tuhansia ja tuhansia.

Onhan se monen muunkin "tyyppivian" kohdalla nähty, miten valmistaja ilmoittaa niiden olevan yksittäistapauksia, vaikka palstoilla on jatkuvasti kertomuksia samasta viasta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 03.03.12 - klo:20:35
Toisaalta ketjun on ilmoitettu olevan huoltovapaa, joten ei siinä kyse mistään määräaikaishuollostakaan ole. Hihnan vaihtaminen taasen on normaalia määräaikaishuoltamista.

Kyllä kyllä, mutta ei jakopään uusimista moottoriremppaan voi rinnastaa. Ei likikään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 03.03.12 - klo:16:13
Niin tuo ATM:n Octavia on juuri niitä ennen 2010 valmistettuja autoja mutta kuten kysyin onko enää uudemmissa ollut samoja ongelmia??? vai onko ongelmaan reagoitu valmistajan taholta??
Aika kehnosti näytetään varautuneen koska samat jakoketju ongelmat vaivaa TSI moottoreita koosta riippumatta,nyt 1.2 TSI moottoreita.
Mitään ei olla opittu aikaisemmista virheistä ???

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 03.03.12 - klo:22:20
Mitään ei olla opittu aikaisemmista virheistä ???

Ei ne vag:lla opi, Golfin ovet vääntyy jäästä jo vissin kolmannessa polvessa ja oven kahvat on jäätyneet iät ja ajat ::) Liekkö puolat jo saatu kestämään?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JTjones

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.03.12 - klo:22:22
Ei ne vag:lla opi, Golfin ovet vääntyy jäästä jo vissin kolmannessa polvessa ja oven kahvat on jäätyneet iät ja ajat ::) Liekkö puolat jo saatu kestämään?

Eikä se varmastikaan ole oppimisesta tai oppimattomuudesta kyse. On laskettu, että ei kannata tehdä parempaa. VW-tuotteet myy tällä hetkellä kuin häkä maailmalla, teknisistä ongelmista huolimatta.

Takuu on edelleen se surkeat 2 vuotta, eikä se siitä mihinkään muutu niin kauan kun tuote käy kaupaksi. Vaikka me Suomessa saadaan puristettua maahantuoja/valmistaja maksamaan edes osan takuun jälkeisistä korjauskustannuksista (kiitos kohtalaisen kuluttajasuojan), niin mitenköhän on laita muualla?

Esimerkiksi nämä ovien vääntymisestä aiheutuneet kustannukset ovat VW:n kokoiselle valmistajalle varmasti yks hyttysen paska kokonaisrahavirrassa. Eikä TSI-jakoketjuongelmat, mikäli niitä ei vielä ole selätetty, ole vielä maksaneet valmistajalle riittävästi.  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy