Maalipinnan kuluminen

Aloittaja Vesihiisi, 12.07.11 - klo:09:52

« edellinen - seuraava »

Vesihiisi

Superbissani on maalipinta kulunut yllättävän nopeasti huonoon kuntoon. Lokakuusta alkaen ajettu n. 20.000 km ja niissä kohdissa, joihin kohdistuu pientäkään kosketusta, pinta on erittäin naarmuinen ja himmeä. Tällaisia kohtia ovat mm.

- ovien alla oleva helmapelti (erityisesti kuskin kohdalla, josta sattumalta kuljetaan eniten)
- ovenkahvojen ympäristö
- takaluukun avauskohta.

Lisäksi, auton pesustakin on jo näillä aika- ja km-lukemilla jäänyt pintaan jälkiä

Väri siis vakio-sininen (ei metalliväri).

Onko Skodassa erityisen ohut maali- ja lakkapinta? Vaimon entisessä Superbissa oli samaa vikaa, eli maalipinta meni todella epäsiistiin kuntoon. Enpä muista että muissa merkeissä olisi ollut yhtä huono tilanne.

Edviina

Myös omassani olen huomannut vastaavaa ja värinä on Rosso Brunello. Olen vahauttanut auton 2 kertaa vuodessa ja auto on nyt 1,5 vuotta vanha. Lisäksi täällä pyyhkäisi eilen raekuuro josta jäi kiveniksymä jälkiä niin konepeltiin kuin kattoonkin, sipä toinen auto ollut moksiskaan tuosta raekuurosta. Joten minäkin alan olemaan sitä mieltä, että Skodaan tai ainakin Superbin maali ei ole kunnolista tai sitä ei ole kunnolla raaskittu käyttää  >:(

Tommi13

Minulla ei ole ollut Superb'n maalipinnan kanssa juuri muuta huolta kuin se, että hullu varis katselee siitä kuvaansa ja luulee peilikuvaansa kilpailijaksi ja samalla raapii ja nokkii maalipintaa. Sama tahtuu varastohuoneen ikkunalle. Lisäksi maali lohkesi kiveniskemästä tai jostain ja jouduin paikkamaalaamaan ko. kohdan.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

mla

Rosso Brunelloon on meillä tullut myös uskomaton määrä omasta mielestäni ylimääräisiä jälkiä. Mutta toisaalta 15tkm ajettuna Candy White on ihan ok ja samoin 60tkm ajettuna oli Magic Black normaalin näköinen mustaksi väriksi eli hiusnaarmuja oli pesusta ja hiekotushiekasta yms.
Toki vahailen nuo pari kertaa vuodessa.

Muutoin en ole maalipinnan huomannut eroavan aiemmista 16 autosta.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

vasara

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 12.07.11 - klo:09:52
Superbissani on maalipinta kulunut yllättävän nopeasti huonoon kuntoon. Lokakuusta alkaen ajettu n. 20.000 km ja niissä kohdissa, joihin kohdistuu pientäkään kosketusta, pinta on erittäin naarmuinen ja himmeä. Tällaisia kohtia ovat mm.

- ovien alla oleva helmapelti (erityisesti kuskin kohdalla, josta sattumalta kuljetaan eniten)
- ovenkahvojen ympäristö
- takaluukun avauskohta.

Lisäksi, auton pesustakin on jo näillä aika- ja km-lukemilla jäänyt pintaan jälkiä

Väri siis vakio-sininen (ei metalliväri).

Onko Skodassa erityisen ohut maali- ja lakkapinta? Vaimon entisessä Superbissa oli samaa vikaa, eli maalipinta meni todella epäsiistiin kuntoon. Enpä muista että muissa merkeissä olisi ollut yhtä huono tilanne.

Tummansinisessä värissä jostain syystä näkyy naarmut helposti + ei metalliväri naarmuuntuu helpommin (oman kokemuksen mukaan ja muistakin merkeistä). Kaikissa EI metalliväreissä ei edes ole mitään lakkapintaa.. en tiedä miten tässä tapauksessa. Ahkera vahaus (lukuisia kertoja vuodessa) & harjakonepesun välttäminen pitää pinnan pidempään säädyllisen näköisenä.
Noista erityisistä ongelmakohdista..
- 'ovien alla oleva helmapelti' .. onko tapana koputella kenkät puhtaiksi helmapeltiin?
- 'ovenkahvojen ympäristö' .. likainen auto + käsien liike kahvassa ja kahvan seutuvilla naarmuttaa + sormukset vielä lisää. Tämä ilmiö esiintyy varmaan ihan jokaisessa autossa.
- 'takaluukun avauskohta' .. sama juttu kuin edellä

Karvis

Kaikissa väreissä on nykyään lakka päällimmäisenä kerroksena, joten siinä suhteessa ei eroa pitäisi olla metalliväriin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vasara

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.07.11 - klo:12:32
Kaikissa väreissä on nykyään lakka päällimmäisenä kerroksena, joten siinä suhteessa ei eroa pitäisi olla metalliväriin.
Varmaan näin.. omat kokemukset muista kuin metalliväristä on vuosikymmenen takaa. Eriasia sitten onko lakka metallivärissä ja ei-metallissa samaa laatua ja samaa paksuutta?

jni

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.07.11 - klo:12:37
Varmaan näin.. omat kokemukset muista kuin metalliväristä on vuosikymmenen takaa. Eriasia sitten onko lakka metallivärissä ja ei-metallissa samaa laatua ja samaa paksuutta?

Eiköhän ne samalla linjalla peräkkäin kulje, kun lakataan?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

vasara

#8
Lainaus käyttäjältä: jni - 12.07.11 - klo:12:41
Eiköhän ne samalla linjalla peräkkäin kulje, kun lakataan?
En tiedä.. voihan olla, että eri perusmaali tarvitsee erilaisen 'clear coat' pinnan? Vähän kun googlailee, niin ainakin noita pinnoitteita löytyy pilvinpimein erilaisia. Lakastahan tuossa ei ole kyse, vaan maalista ilman pigmenttiä. Google kertoi minulle tämänkin.. näin sitä viisastuu.

ptme

Poikkeuksellisen paljon on mustaan metalliväriin tullut naarmuja ja himmentymiä 60 tkm:n aikana tuohon minunkin ropposeen.
Nyt sitten vielä huomasin, että takapyörän takaa puuttuu maali puolen kämmenen kokoiselta alueelta! No takapuskuri nyt sitten maalataan uusiksi takuuna, mutta alkaa kyllä "itä-automaisuus" näkyä!
(Kun lisäksi on nuo iskari, tiiviys, natina yms ongelmat, alkaa tuntua viimeiseltä vagineelta minulla!)
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

JJ10

Lainaus käyttäjältä: ptme - 13.07.11 - klo:09:33
Poikkeuksellisen paljon on mustaan metalliväriin tullut naarmuja ja himmentymiä 60 tkm:n aikana tuohon minunkin ropposeen.
Nyt sitten vielä huomasin, että takapyörän takaa puuttuu maali puolen kämmenen kokoiselta alueelta! No takapuskuri nyt sitten maalataan uusiksi takuuna, mutta alkaa kyllä "itä-automaisuus" näkyä!
(Kun lisäksi on nuo iskari, tiiviys, natina yms ongelmat, alkaa tuntua viimeiseltä vagineelta minulla!)

Kirjoitinkin jo aiemmin toiseen ketjuun maalipinnan heikkoudesta, nyt 30tkm jälkeen on maalipinta tosi naarmuinen, pesujäljistä puhumattakaan.

Kiinnitti huomion sulkeissa olevat viat...tiiviys, eilisen rankkasateen jälkeen huomasin, että etulasi vuotaa apumiehen jalkatilaan. Ã,,rsyttävän apumiehen puoleisen räminän peilin kohdalta poistivat huollossa ottamalla avaimet pois keskikonsolista... jos vien auton huoltoon vesivuodon johdosta ja jätän sivuikkunan raolleen, korjaus on todennäköisesti "sivuikkuna suljettu".

Uskomattoman paljon on ollut ongelmia ensimmäisen 30tkm aikana, eikä loppua näy...

Oculla

Piti oikein itsekin tutkia tuota reilun vuoden vanhaa ja reilut 40tkm ajettua biiliä. Sävy on Platin Gray ja siis metalliväri. Uutena on laitettu Brilliant-käsittely. Maalipinta on muuten hyvin säilynyt, mutta etenkin kuskin oven kohdalta on näköjään tullut liikaa potkittua hiekkoja kengistä, kun näkyy aika pahasti kuluneen. Vois ehkä saada kiillottamalla kuntoon lukuunottamatta muutamaa pahaa naarmua. Auto on aina käsipesty.

Joka tapauksessa sekä maalipinta, että pellin paksuus lienee surkeampia kuin edellisessä Octaviassa. Jostakin syystä autoon on ilmestynyt outoja painaumia mm. toiseen etulokasuojaan (ilmeisesti asentaja nojannut huollossa tms.). Onneksi laitilan kolhuvelho sai ne samoin kuin parkkipaikkakolhun häivytettyä täysin huomaamattomaksi. Parkkikolhussa olletta naarmua kiillotettaessa kaveri kertoi lakan olevan "tosi pehmeä" verrattuna esim. Audiin, Mersuun tai Volvoon. Eli kyllä se hintaero ainakin maalauksessa näkyy - toisaalta 2006 mallisessa Ocussa oli selkeästi kestävämpi lakka, mutta sehän taas ruostui ovien reunoista.

Luulen, että sinänsä hyvä merkki tulee seuraavan kerran vaihtumaan rinkula- tai munuaiskeulaan.
ex. Ocu 1.9tdi Elegance Combi -06, Bora 1.9tdi -01, MB C220D Combi -97, GOlf IV 1.9 tdi -98, Audi Coupe 1.8E -91, MB 200D -87, Jetta 1.8 -90, Kupla -67

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: ptme - 13.07.11 - klo:09:33
(Kun lisäksi on nuo iskari, tiiviys, natina yms ongelmat, alkaa tuntua viimeiseltä vagineelta minulla!)

Tuomitset omasi perusteella kaikki VAG-konsernin aikaansaannokset?  ???
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

rob-s

LainaaPoikkeuksellisen paljon on mustaan metalliväriin tullut naarmuja ja himmentymiä 60 tkm:n aikana tuohon minunkin ropposeen.

Tämä nyt on merkistä riippumatta yhteinen piirre mustille ja metalli mustille maalipinnoille.

Omakohtainen kokemukseni on ettei Skodan maalipinnan laatu ole sen erilaisempi kuin muiden VAG konsernin autojen kun puhutaan päällipinnasta. Ns. ei näkyvät pinnat ovat sitten hieman vähemmän viimeistelty mutta onko sillä sitten suurta merkitystä?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

HAL9000

Vuoden käytön jälkeen takapuskuri ja takaluukku ovat molemmat uuden maalipinnan tarpeessa...

VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jni

^Olethan viemässä takuukorjaukseen? Kyseessä on ensimmäisten Superb combien tyyppivika joka on korjattavissa. Asiasta on ollut keskustelua jo talvella tälläkin foorumilla.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jni - 08.08.11 - klo:17:00
^Olethan viemässä takuukorjaukseen? Kyseessä on ensimmäisten Superb combien tyyppivika joka on korjattavissa. Asiasta on ollut keskustelua jo talvella tälläkin foorumilla.

Kyllähän tuo olisi kannattanut hoitaa kuntoon jo aiemmin, päässyt melko pahaan jamaan ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.08.11 - klo:17:09
Kyllähän tuo olisi kannattanut hoitaa kuntoon jo aiemmin, päässyt melko pahaan jamaan ::)
No kun en koskaan tullut edes katsoneeksi. Kyllähän laatuautossa pitää ovet mennä kiinni ilman että ottavat karmit mukanaan, vai mitä? Mitä tarkoittaa "ensimmäisten Combien tyyppivika"? Tämä auto on tullut maahan 2010 lokakuussa, ekat Combi farkut tuli 2010 helmikuussa. Se että Skodalla kestää yli 6 kuukautta rikkinäisen tuotantomenetelmän korjaamiseen kertoo jotain pelin laadusta, minusta ainakin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jni

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 08.08.11 - klo:18:44
No kun en koskaan tullut edes katsoneeksi. Kyllähän laatuautossa pitää ovet mennä kiinni ilman että ottavat karmit mukanaan, vai mitä? Mitä tarkoittaa "ensimmäisten Combien tyyppivika"? Tämä auto on tullut maahan 2010 lokakuussa, ekat Combi farkut tuli 2010 helmikuussa. Se että Skodalla kestää yli 6 kuukautta rikkinäisen tuotantomenetelmän korjaamiseen kertoo jotain pelin laadusta, minusta ainakin.

En tiedä asiasta muuta, kuin mitä täällä foorumilla on kirjoitettu. Tiedossa oleva vika joka tapoauksessa ja ei vaivaa ainakaan huhtikuussa valmistunuttta omaa autoani.

Veisit sen auton nyt huoltoon ja laitata se kuntoon, myös jousitus joka on rikki ainakin sen perusteella miten olet aikaisemmin sitä ja auton ajokäyttäytymistä omassa autossasi kuvaillut. Vai oletko ajatellut laittamaan vahingon kiertämään?  ???
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Erkka

^^ Aika reilusti kulumaa on päässyt tulemaan. Ihme ettet ole tuota aiemmin pannut merkille? Meikäläiseltä ei jäisi huomaamatta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

BlackSuperb

Ittellä huhtikuussa -10 käyttöönotettu. Kävin viime viikolla näyttämässä ja ottivat kuvat. Kestää viikon pari niin sovitaan aika koska vien puskurinsäätöön/maalaukseen.
Puskurin pääliosa näytti suht samalta kuin noissa kuvissa, luukussa ei mitään isompaa näkynyt.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 08.08.11 - klo:19:31
^^ Aika reilusti kulumaa on päässyt tulemaan. Ihme ettet ole tuota aiemmin pannut merkille? Meikäläiseltä ei jäisi huomaamatta.
Ei ole tapana kauheasti tuota autoa ihailla. Pidän auton puhtaana siksi ettei itse likaantuisi. Etsin naarmuja tms. silloin kun on syytä olettaa sellaisen syntyneen...
Kovasti kyllä tulee noista peltien sovituksesta mieleen Suomalainen Laatuauto Talbot. Niitä kun oli mahdotonta löytää kahta identtistä yksilöä. Sen verran oli toleranssia tuossa valmistuksessa...  :)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy