Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Ocu_Style

#1
Kodiaq (16-) / Uusi Kodiaq 2024
05.10.23 - klo:21:29
Nyt on sitten uusi Kodiaq julkaistu.

Kuten aina, niin ulkonäkö on tietenkin makuasia ja toki auto pitää nähdä luonnossa ennen lopullista arviota, mutta kuvien (ja Youtube videoiden) perusteella ulkopuoli jättää vähän kylmäksi. Omaan silmään nykyinen facelift on jotenkin sporttisemman ja iskevämmän näköinen (ainakin Sportlinen osalta). Tuossa uudessa tuo keula on ihan ok, mutta takapuoli ei heti vakuuta. Sivuprofiilikin joissain kuvissa vähän oudon näköinen. En siis sano, että tuo on ruma, mutta odotukset olivat vähän korkeammalla.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/skoda-kodiaq

Sisätilat puolestaan näyttää ottaneen hyvän stepin eteenpäin. Voisin pitää tuosta omasta faceliftistä ulkokuoret, mutta sisätilat voisin ottaa tuosta uudesta  :D



#2
Ajattelin, että voisin kirjoittaa pienen vertailun Kodiaqista ja Tesla Model Y:stä.

Itselläni on tosiaan tilanne se, että tammikuussa talliin saapui uusi Kodiaq Sportline 4x4 DSG 2.0 TDI (150 hv) ja keväällä tilanne muuttui sen verran, että talliin piti hommata myös toinen kulkine ja tilaukseen lähti huhtikuun alussa Tesla Model Y. Teslan luovutus oli tasan kuukausi sitten ja nyt kun silläkin on jo kilometrejä reilusti yli 3000, niin voi hieman kertoa kokemuksia ja verrata sähköä ja dieseliä keskenään. Kodiaqissa kilometrejä tällä hetkellä noin 18000.

Ulkonäköä en viitsi erikseen lähteä arvioimaan, koska se on aina makuasia. Totean vain, että omaan silmään Kodiaq on tyylikkäämpi.

Sisätilat ja käytettävyys:
Jos lähdetään liikkeelle sisätiloista, niin näiden kahden verrokin tapauksessa maailmat eroavat kuin yö ja päivä. Kodiaqin sisätilat luottavat vanhaan tuttuun kaavaan, jossa kaikille tärkeimmille asioille (mm. ilmastointi), löytyy omat kytkimet/napit. Kokonaisuus Kodiaqissa onkin selkeä ja helposti omaksuttava, sekä toimiva.

Teslassahan sisätila on puolestaan todella pelkistetty. Käytännössä kaikki toiminnot on keskitetty isoon kosketusnäyttöön. Ainoastaan suunnanvalitsin löytyy oikeasta viiksestä (tästä hallitaan myös vakkaria) ja vasemmassa viiksessä on tuttuun tapaan vilkku, ja vasemman viiksen päässä olevasta napista pystyy käyttämään pyyhkijöitä. Ratkaisu epäilytti aluksi itseäni, mutta Teslan käyttöliittymän selkeys, yksinkertaisuus ja nopeus yhdistettynä isoon näyttöön tekevät kokonaisuutena ratkaisusta toimivan. Erillistä nopeusmittariakaan ei ole, vaan nopeus näkyy ison näytön vasemmassa yläkulmassa ja se on siitä helposti luettavissa.

Materiaalien laatu on Kodiaqissa pääsääntöisesti hyvällä tasolla, mutta laadun suhteen Tesla vie kuitenkin voiton, koska siinä materiaalit ovat aavistuksen laadukkaamman oloiset.

Sitten jos verrataan yhtä tärkeimmistä sisätiloihin liittyvää asiaa, eli penkkejä, niin tässä tilanne on suht tasainen. Itse otin Kodiaqiin täysnahkapenkit, jolloin mukaan tuli myös penkkien ilmastointi ja reisituen pituussäätö. Nämä ovat olleet itselleni toimiva ja erittäin tervetullut lisä, joita hieman kaipasin aluksi Teslassa. Etenkin penkkien ilmastointi on kesäkelillä ollut Kodiaqissa hyvä lisä ja Teslan keinonahkapenkeissä kyllä huomaa, että selkä hikoaa paljon nopeammin. Penkit ovat myös kovuudeltaan selvästi erilaiset. Kodiaqin penkit ovat napakammat ja Teslan penkit puolestaan pehmeämmät. Tuki molemmissa penkeissä on hyvä ja molemmissa istuu mielellään, mutta Teslan penkit ovat kokonaisuutena pidemmällä matkalla aavistuksen mukavammat, joskin hellekelillä valitsisin aina Kodiaqin ilmastoidut jakkarat.

Jos taas mietitään sisätilojen yleistä käytettävyyttä ja tilaa, niin tässä Kodiaq vie voiton. Kodiaqissa on enemmän tilaa mm. takakontissa, mutta ei Teslakaan pieni auto ole. Meillä mukana kulkee kaksi aikuista, kaksi lasta ja yksi pieni koira, ja hyvin on tavarat mahtuneet myös Teslaan, mutta tosi paikan tullen Kodiaqissa on vielä hieman enemmän tilaa. Kodiaqissa myös esim. lastenistuinten kiinnittäminen on paljon helpompaa, koska isofix kiinnikkeet ovat helpommin sijoitettu ja hieman korkeampana autona penkkien laitto paikalleen on helpompaa.

Kokonaisuutena voi siis todeta, että sisätilojen osalta Tesla "huokuu" enemmän laatua ja tyyliä, ja käytettävyys on myös ok tasolla, mutta Kodiaq on varmasti vielä perinteisemmän ratkaisun myötä monelle helpommin omaksuttava auto. Lisäksi jos tilan maksimointi on välttämätöntä, niin Kodiaq on oikea valinta.

Ajettavuus, voimalinjat, toimintamatka jne.:
Jonkun mielestä voi olla hölmöä verrata sähköautoa ja dieseliä ajettavuuden suhteen keskenään, mutta tämä on juurikin se mielenkiintoinen osuus.

Paljon on saanut lukea niitä kommentteja, että kun on kerran päässyt sähköauton makuun, niin paluuta perinteiseen voimalinjaan ei ole. Periaatteessa nyt, kun Teslalla on jo tullut muutama tuhat kilometriä ajettua, niin nämä puheet on helppo ymmärtää, mutta aivan yhtä jyrkkää linjavetoa en itse tekisi.

On toki totta, että Teslan voimalinja on äärimmäisen sulava ja tekee ajamisesta nautinnollista. Voimaa riittää joka tilanteessa yllin kyllin ja kaasuun reagointi on täysin viiveetöntä, joka on kokonaisuudessaan ehkä voimalinjan paras puoli. Lisäksi kun tottuu yhdellä polkimella ajoon (kaasua säätämällä siis käytännössä myös jarrutetaan auto pysähdyksiin), niin ajaminen on äärimmäisen helppoa.

Vaikka Kodiaq ei perinteistä voimalinjaa käyttäen siis pärjääkään tässä taistossa Teslalla, niin en voi silti sanoa, että Kodiaqin rattiin hyppääminen harmittaisi. Kodiaqin voimalinja toimii myös suht sulavasti yhteen ja ajaminen on myös jouhevaa, joskin esim. liikennevaloissa sähkäriä jää aina hieman kaipaamaan.

Fakta on kuitenkin se, että sähkövoimalinja on huomattavasti sulavampi ja modernimman oloinen verrattuna dieseliin.

Jos sitten taas mietitään muita ajo-ominaisuuksia, niin ohjauksessa on näiden kahden auton yksi selkeimmistä eroista. Kodiaqin progressiivinen ohjaus on tarkka ja helppo käsitellä kaikissa tilanteissa. Ohjaus on hitaissa nopeuksissa sopivan kevyt ja maantiellä taas sopivan jämäkkä ja tarkka. Teslassa puolestaan ohjaus on selkeästi raskaampi. Hitaissa nopeuksissa (parkkipaikka pyörittely) tämä hieman häiritsee etenkin Kodiaqin jälkeen, mutta heti kun päästään vauhtiin, niin ohjaus ohjaus on mielestäni mukavan jämäkkä ja sopii auton luonteeseen hyvin. Molempien ohjaukset ovat siis mielestäni hyviä, joskin Kodiaq on tällä osa-alueella kokonaisuutena aavistuksen parempi.

Jousitus on puolestaan näissä kahdessa todella tasaväkinen. Toki pitää huomioida, että Kodiaqissa on alla 20" vanteet vs. Teslan 19". Teslan jousitus on aavistuksen kovempi, mutta jos on lukenut kokemuksia ensimmäisistä Model Y autoista, joiden jousitusta kritisoitiin rankasti juuri kovuuden vuoksi, niin tällä osa-alueella tilanne on huomattavasti parempi. Tesla kulkee laadukkaan tasaisesti eteenpäin ja vaikka töyssyt tuntuvatkin välillä suht selvästi, niin meno on kokonaisuudessaan laadukkaan tuntuista. Kodiaqissa jousitus on myös hyvä, enkä keksiä siitä oikeastaan moitittavaa, vaan meno myös Kodiaqin kyydissä on laadukkaan oloista.

Rengasmelu on molemmissa tasaista, eli tällä osa-alueella ei selkeää eroa näiden kahden välillä. Tietenkin hiljaisissa nopeuksissa Tesla on hiljaisempi, koska moottorin ääniä ei tarvitse kuunnella. Kokonaisuutena molemmat kuitenkin ajomelun suhteen täysin siedettäviä, eikä melu muodostu kummassakaan häiritseväksi.

Toimintamatkoja verrattaessa on tietenkin selvää, että Kodiaq nauraa Teslalle. Itselläni on Teslasta standard range malli ja nyt kesällä toimintamatka on ollut 400 km hujakoilla, kun on tullut ajettua pääsääntöisesti isoja teitä. Kodiaq menee samaan aikaan helposti tuplaten (ja ylikin) pidemmälle, jos tarve niin vaatii.

Itse pystyn kuitenkin helposti lataamaan Teslaa lämpimässä tallissa, jolloin auto on aina tarvittaessa täynnä ja harvoin tulee ajettua kerralla niin pitkiä siivuja, että pitäisi turvautua julkisiin latauspisteisiin. Tesla on tosiaan ollut nyt alla kuukauden ja ainoastaan kerran olen ladannut autoa 10 min Teslan superchargerilla yhden kesälomareissun yhteydessä. Muuten kaikki lataaminen hoitunut tallissa.

Jos siis ajo-ominaisuuksien puolesta pitäisi valita kokonaisuutena voittaja, niin vaikea on perinteisellä voimalinjalla sähkäriä voittaa. Tesla on aina yhtä hieno ajaa, mutta kuten aiemmin mainitsin, niin ei Kodiaqin rattiin hyppääminenkään pettymys ole ja sillä on myös mukava lähteä liikenteeseen. Lisäksi jos tarvitsee pitkän matkan kulkinetta paljon, niin diesel on oiva valinta.

Infotainment ja kännykkäsovellus:
Turha sitä on kiistää, mutta mitä tulee infotainmentin toimintaan ja nopeuteen, niin tämän osa-alueen voisin koska vain siirtää Teslasta Kodiaqiin. Tällä osa-alueella Tesla on yksinkertaisesti loistava, sillä järjestelmä reagoi pyyntöihin kuin ajatus ja kaikki toimii loogisesti. Toki Kodiaqissa on vielä VAG perheen vanhempi softa, mutta tämä ei ole suinkaan huono asia, sillä Kodiaqissakin infotainment toimii ihan hyvin, vaikka Teslaan verrattuna ollaan toki ulkoasun ja käytettävyyden suhteen kaukana takana. Olen myös käynyt testailemassa uudempien Skodien softia ja kyllähän nekin hitaudellaan ja selkeydellään ovat auttamattomasti perässä Teslaa.

Jos ei siis vielä ole päässyt testaamaan ikinä Teslan käyttistä, niin suosittelen kokeilemaan, sillä siinä huomaa hyvin, kuinka jouhevaksi ja selkeäksi toimivuus voidaan tehdä.

Oikeastaan saman tarinan voi myös kertoa kännykkä sovelluksista, sillä tässäkin kohtaa Tesla pyyhkii Skodalla lattiaa. Teslan softa on monipuolinen, toimii aina kuin ajatus ja sen kautta on myös helppo asentaa autoon tulevia päivityksiä.

Kokonaisuutena siis käyttöjärjestelmiä vertailtaessa ei ole vaikea löytää voittajaa, sillä tässä kohtaa Tesla on niin selkeästi parempi.

Yhteenveto:
Yhteenvetona voisi todeta, molemmat autot ovat hyviä. Tesla on modernimpi, hieman laadukkaamman oloinen sisätilojen puolesta ja softan suhteen selkeä voittaja. Voimalinja on tietenkin myös parempi, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Jos taas tarvitsee oikeasti paljon tilaa ja käytännöllisyyttä, niin Kodiaq on parempi valinta.

Itse en ollut ajanut sähköautoa metriäkään ennen kuin sain Teslan alle (en siis käynyt edes koeajolla ennen tilausta) ja kokemus on ollut positiivinen. Jos joku miettii ja epäilee sähkärin hankintaa, niin mikäli vain latausmahdollisuudet ovat omasta takaa hyvät ja ei tarvitse ajella mitään 800 km siivuja päivittäin, niin ei kannata pelätä.

Itse olen oikeastaan tyytyväinen, että tallissa on nyt molemmat vaihtoehdot, niin pystyy hieman tilanteen mukaan elämään. Kuitenkin jo pelkästään kulujen suhteen ykkösvaihtoehto liikkeellelähtöön on aina Tesla, mutta kyllä tuolle Kodiaqillekin vielä hyvin käyttöä löytyy, kun pitää mennä esim. huonommille kinttupoluille.

Siinä vähän omia ajatuksia ja vertailua  :) Varmasti jäi paljon kertomatta, mutta kysykää, jos jokin asia mietityttää.
#3
Vuosimallin 2020 Kodiaq Ambition Businessline vaihtui uuteen Kodiaq Sportlineen.

Varusteita autoon tuli valittua seuraavasti:

  • Race blue metalliväri
  • talvirenkaat Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 19" Triglav vanteilla
  • kesärenkaat 20" Vega vanteet (renkaat oli Continental SportContact 5)
  • webasto
  • nahkapenkit sähkösäädöillä ja tuuletuksella
  • vetokoukku
  • lämmitettävä tuulilasi
  • usb-c liitin taustapeilin takana
  • tavaratilan kaksipuoleinen matto

Ensimmäiset 200 kilometriä ajeltu ja huomioita vanhaan verrattuna on parempi äänieristys moottorin äänten osalta (ei kuulu ohjaamon yhtä selvästi) ja toki nuo Sportlinen nahkapenkit on kyllä hyvät istua. Myös ohjaustuntuma on progressiivisen ohjauksen myötä parempi, kuin vanhassa, vaikka eipä vanhassakaan vikaa ollut.










russian image site
#4
Kyselläänpä hieman täältä kokemuksia facelift Kodiaqista  :) Eli ne joilla on jo facelift ajossa, niin miten on autot pelanneet? Softahan on hieman uudempaa ja mukaan on tullut myös matrix ledit, niin onko kaikki toiminut, kuten kuuluukin? Mitä muita huomioita olette autoista tehneet? Mielenkiinnolla kuulisi kokemuksia, kun omaa saa vielä odottaa noin pari kuukautta.

Itse tuli juuri käytyä heittämässä lapin reissu nykyisellä Kodiaqilla ja kyllä oli mukava ajaa pitkää matkaa. Nuo Ambitionin perusjakkaratkin ovat yllättävän hyvät istua pitkää matkaa, vaikka toki tulevan Sportlinen nahkajakkarat ovat varmasti vielä paremmat. Ja muutenkin nykyinen Kodiaq on palvellut todella hyvin, sillä siinä ei ole ollut pienintäkään vikaa ja kaikki on toiminut kuten pitääkin. Perushuolloilla on selvitty tämä vajaa kolme vuotta ja reilut 90 tkm.
#5
Pohdintaa: oletteko saaneet jonkinlaista hyvitystä tai onko autoliike kenties maksanut vaihdokkiin huollon kokonaan, jos uuden auton toimitus viivästyy selvästi luvatusta?

Itsellä siis se tilanne, että mikäli uusi auto olisi tullut luvatusti, niin vaihdokissa seuraavaan huoltoon olisi ollut vielä reilusti matkaa. Nyt kun uuden toimitus viivästyy selvästi alkuperäisestä aikataulusta, niin seuraava iso huolto tulee vastaan, ennen kuin saan uuden auton alle.
#6
Kuinkahan yleistä mahtaa olla, että asiakkaita yritetään johtaa harhaan renkaiden kausisäilytyksen yhteydessä? Itse ostin ensimmäistä kertaa viime keväänä omille talvirenkailleni kausisäilytyksen, ja paikkana oli Vantaan Motonetin korjaamo. Säilöön jättämäni renkaat olivat olleet alla vasta ensimmäisen talven ja olivat säilöön jätettäessä todella hyväkuntoiset.

Reilu viikko sitten sain kuitenkin Motonetistä sähköpostia, jossa kerrottiin, että säilössä olevat renkaani ovat huonokuntoiset ja ne kannattaisi vaihtaa. Viestissä oli samalla tarjous uusista renkaista. Minulle olisi riittänyt, että olisin lähettänyt heille viestiä, niin he olisivat vaihtaneet renkaat kätevästi etukäteen uusiin. Luonnollisesti en vastannut viestiin mitään, vaan kävin hakemassa renkaat pois säilöstä. Ei ollut kovin yllättävää, että kun mittasin kulutuspinnat renkaista, niin kaikissa oli pintaa jäljellä 7-8 mm. Ja valmistusvuosi renkailla tosiaan 2019, eli eivät ole ikänsä puolestakaan vanhat.

Mielestäni asiakkaan kannalta todella harhaanjohtavaa "markkinointia" ja herää kysymys, lähteekö ko. viesti kaikille, ja kuinka moni menee ns. lankaan?  ???
#7
Myydään avaamaton 5 litran kanisteri Castrolin moottoriöljyä. Täyttää uusimmat VW 508 00 ja 509 00 laatuvaatimukset. Sopii mm. uusiin 1.5 TSI koneisiin.

Hinta: 20 â,¬/tarjoa (netistä ostettuna alkaen hinnat noin 80 â,¬)

Sijainti: Vantaa

Toimitus: Vain nouto tai tarvittaessa kuljetus PKS alueella

Yhteystiedot: jani_pilli@hotmail.com, puh. 0408655177


#8
Onkohan kuinka moni täällä asentanut omaan autoonsa takapuskurin suojalistaa ja mitä suojalistoja olette laittaneet/hyväksi todenneet? Itse ajattelin, että voisin laittaa puskurin päälle tuon suojalistan, mutta pohdinnassa on vielä, että mikä lista kannattaisi valita. Superskodasta noita katselin ja tuo Skodan alkuperäinen näyttää olevan muovia, joten voisin veikata, että se naarmuuntuu aivan yhtä herkästi kuin itse puskuri. Toinen vaihtoehto olisi ruostumattomasta teräksestä tehty lista ja mietinkin, olisiko tuo parempi vaihtoehto. Toki jos laatu ei ole ruostumattomassa kohdallaan, niin se voi näyttää myös melko surkealta jossain vaiheessa  ::)
#9
Onko Ocussa mahdollista ottaa liikennetiedotteiden ilmoitus pois päältä? Ei jaksaisi turhaan kuunnella noita tiedotteita. Toki volumen saa laitettua pienelle, mutta saako tiedotteita kokonaan pois?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy