VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Sharan (09-) => Aiheen aloitti: heppi - 06.01.16 - klo:05:06

Otsikko: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 06.01.16 - klo:05:06
Vinkkejä talven varalle:

-Pidä aina silikooni pullo autossa mukana. Ovien tiivisteet kannattaa pitää pehmeinä ja jäästä vapaana. Syy tähän on se että tiivisteidän sisällä kulkee johtimet jotka kertoo liukuoville jos jotain on välissä eli niin sanotut puristusanturit. Muutama kerta kun nämä on jäänyt ovet eivät ole meneet kiinni asti vaan menevät kiinni ja aukeavat samantien. Manuaalisesti ne saa työnnetty kiinni, mutta eivät silti sulkeudu kokonaan vaan jäävät hieman raolleen, kunnes sulaavat ja moottori vetää ovet kiinni.

-Pidä 10mm kiintoavain aina autossa mukana, helppo ottaa akun kenkä irti jos jokin sähkömootoreista menee sekaisin kun joku idiootti päättää repiä ovia kun sähkömoottori vetää niitä kiinni liian hiljaa. Aina pitää olla sanomassa "älä koske siihen se menee kyllä kiinni".

Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kranken - 27.01.16 - klo:10:12
Ohjekirjassa mainitaan mahdollisuudesta sulkea ovet ilman voimanrajoitusta ongelmatapauksista. Annetut ohjeet ovat

-Katkaise autosta virta ja kytke se uudestaan
-Pidä ovenavauspainike painettuna

Onko foorumilla kokemusta, pitääkö ovenavauspainike siis pitää painettuna virtojen kytkemisen aikana vai heti sen jälkeen? Kummallakaan tavalla en ole saanut ovia liikkeelle ongelmatilanteessa.

Pakkasilla ovet ovat aina välillä temppuilleet, mutta menneet kuitenkin lopulta kiinni. Kerran jouduin työntämään kiinni käsin.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 12.02.16 - klo:04:04
Itse en ole saanut tuota toimimaan. Pakkasella ovet temppuili, yleensä ongelma on ollut se että ovi menee melkeen kokonaan kiinni ja sitten pomppaa takasin auki. Ongelma syy on todennäiköisesti oven puristuksen suoja. Liukuoven reunassa on menee tiivisteen alla kaapeli joka tunnistaa jos jokin on välissä. Tähän auttaa kun laittaa tiivisteihin kunnolla silikonia että pysyvät pehmeinä näin ei ole enään ollut ongelmia. Jos tämä ei auta niin painelee hieman tiivistettä niin kaapeli menee takaisin paikalla jos on irronnut.

Pakkosyöttö pitäisi ohittaa tämän pomppaus ongelman eli painaa sulku nappia kerran, sitten toisen kerran perään ja pitää nappin pohjassa.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: niksa - 12.02.16 - klo:08:17
Itsellä teki Alhambrassa vastaavaa, ohitusta en itsekään saanut ikinä toimimaan. Itsellä kyse ei ollut puristussuojista oven reunassa, vaan itse moottori otti virtaa niin paljon, että ohjain tulkitsi jotain olevan välissä. Siitä jää onneksi vikakoodi muistiin. Ongelmamoottorin vaihdon jälkeen ei ole nyt temppuillut, vaikka on ollut pakkasia. Koputetaan puuta, kun takuuaika on ohi  :-\
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kranken - 16.02.16 - klo:13:10
Pitääpäs kokeilla tuota hepin kuvaamaa pakkosyöttötapaa seuraavalla kerralla. Mielenkiintoista, jos ohjekirjassa on heittoa tämmöisen asian kohdalla. Tuo ohjekirjan kuvaama tapa ei tunnu kenelläkään tosin toimivan.

Ovien uudelleenavautumisen saa estettyä ko. tilanteessa painamalla kevyesti kädellä vastaan. Tiedä sitten onko tämä hyväksi pidemmällä aikavälillä, mutta ollaan ainakin päästy tarvittaessa nopeasti liikkeelle.

Ilmeisesti moottorin ylikuumenemissuoja aktivoituu 5-10 sulkemisyrityksen jälkeen, jolloin joutuu odottamaan muutaman minuutin, ennen kuin ovi suostuu taas liikkumaan.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 18.02.16 - klo:05:05
Joo on todella hassua miksi ohjekirjat eroaa niin paljon, muutenkin olen pettynyt kun näissä ei enään lue kuin useammassa kohdassa että ota yhteys merkkiliikkeeseen. Itselläni ongelma on tällä hetkellä että toinen ovi ei mene kiinni asti eli se kuuluisa loppu imaisu puuttuu. Käytin autoa merkkiliikkeessä ja pojat käyttivät 3,5h vian selvittämiseen ja totesivat saman mitä itse sanoin kun vein auton sinne eli auton oven lukko rikki kun se on se joka vetää oven lopullisesti kiinni. Oli pikkasen turhautunut olo kun kavereilla on kuitenkin koulutus, pelit ja vehkeet käytössä ja totesivat saman mitä itse päättelin ruuvaria apuna käyttäen.

Merkkiliikkeellä on ohjeistuksena että kun ovi ei sulkeudu lopuun asti pitää päivittää ohjainlaitteen ohjelmisto, tämä päivitys rikkoi koko systeemin. Päivityksen jälkeen kumpikaan ovi ei toiminut. Joutuivat poistamaan päivityksen ja palamaan takaisin samaan pisteeseen. Nyt on lukkopesä tilauksessa ja pitää vara uusi aika lukon vaihtoa varten. Kuitenkin sen verran hyviä uutisia että vaikuttaisi siltä että pelkkä lukko olisi rikki. Lukon hinta alle 300eur+työt ja vianselvitys (eivät kehdanneet antaa sille hintaa kun kysyin). Lukon vaihto pitäisi olla melko yksinkertainen kun ELSAsta katsoi, paneeli irti ovesta ja kolmella pultilla lukko kiinni. Osan saisi saksasta suoraan 150eur eli katetta on suomessa osalla, toki pitää aina muistaa että pitää heidänkin bisnestä tehdä :-). Noh annetaan heille vielä mahdollisuus kiillottaa kilpeään, lupasivat vielä mittailla johtoja ja varmistaa että onko lukko varmasti rikki ettei ole vaan kontakti häiriö. Silti pitää kyllä on vähän pettynyt kun vie merkkiliikkeeseen niin jotenkin olettaa että siellä on fiksumpia ihmisiä kuin itse.

Niille joita kiinnostaa tuo oven sielunelämä:

Oven mekanismit koostuu moottorista(joka sulkee ja avaa oven), puristuksen esto(kaapeli joka kulkee oven tiivisteen alla), oven sulkeva lukko (eli lukossa on oma erillinen moottori joka sulkee oven viimeisen 0,5cm), sekä ohjauslaitteesta(kertoo miten oviaukeaa jne..).

Pikakorjaukset jotka ovat itsellä toimineet:
Oire:korjaus(fixi)
Ovi ei mene kiinni vaan pomppaa auki taas:talvella silikoonia tiivisteihin, paukuttelee kevyesti oven tiivistettä käsin
Ovi ei sulkeudu loppuu asti:ottaa hetkeksi akusta napa irti ja antaa järjestelmän nollautua


(http://vagpart.com/media/images/vw/6bcee7e999e8a810dfff88bd82f5a878.png)
(http://vagfans.info/Img/VW/Bilder/689/689959000.png)
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 26.02.16 - klo:10:14
Eipä ole VW merkkiliike saanut korjattua ongelmaa vaikka ovat vaihtaneet kaikki mahdolliset. Neljättä päivää jo seissyt auto pajalla. Lukko vaihdettu ja ohjainlaite silti ovi ei toimi. Tässä ajattelin postata nämä virhekoodi mitä ovesta tuli:

2 Faults Found:
41221 - Motor for Sliding Door Opening
          B115A 19 [008] - Current Too High
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 221
                    Mileage: 151154 km
                    Date: 2056.14.20
                    Time: 10:01:11

58369 - Switch for Sliding Door
          B1156 F0 [008] - Constantly Active
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 219
                    Mileage: 150950 km
                    Date: 2056.14.19
                    Time: 03:54:54

Jos jollain mitään ideaa olisi mukava tietää jotta voisi myös kertoa näille "ammattilaisille" mahdolliset vinkit.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heiluhannat - 28.02.16 - klo:19:46
Itsellä viikko sitten hankittu 2013 Sharan tehnyt muutaman kerran seuraavaa: oikeanpuoleista takaovea kun avaa ulkopuolen kahvasta, niin ovi avautuu hieman,  muttei kokonaan (olisiko niin, että juuri tuo yllä mainittu lukon moottori avaa, mutta varsinainen liukuovimoottori ei). Uusi vetäisy kahvasta ja aukeaa kokonaan. Tätä on esiintynyt vain kahvasta avattaessa, kauko-ohjaimella ja kojelaudan napista, joita pääasiassa käytän, on auennut aina. Mikähän voisi olla vikana?
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 29.02.16 - klo:06:22
Vika kuulostaa siltä että voisi olla joko kahvassa tai sitten ohjain laitteessa. Käsittääkseni homma menee niin että kun vetää kahvasta niin siitä menee signaali lukolle joka aukeaa. Sitten lukolta menee johto ohjaus yksikölle. Ohjausyksikkö kertoo moottorille mitä pitää tehdä -> avaa ovi. Kun ovi on aukeamassa ja vetää kahvasta kesken aukeamisen ovi pysähtyy. Saattaa olla että kahvasta tulee signaali keskenaukeamisen ja näin ollen ohjainyksikkö pysäyttää oven. Kaikki kerta toimii normaalisti muuten niin voi olla että syyllinen tosiaan löytyy kahvasta. Itse kun olen kahlannut tätä asiaa paljon eri keskustelupalstoissa niin kahvoja on jokin verran vaihdeltu näihin. Joku joskus manitsi että välttää kahvaan koskemista että sulkee ja avaa oven aina napilla.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tomitus - 03.03.16 - klo:14:07
Liittyen tähän ratkaisuun:
"Ovi ei sulkeudu loppuu asti:ottaa hetkeksi akusta napa irti ja antaa järjestelmän nollautua"

Sulakkeellakin näyttää hoituvan nollaus.

Toisessa threadissa oli sulakekaavio. Kiitokset siitä!
45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 03.03.16 - klo:18:42
Mulla on -13 Sharanin kanssa ongelma, juurikin tuo, että ovi ei sulkeudu kunnolla kun keli on sopiva, esim. päivällä plussaa, yöllä pakkasta ja aamulla kun yrittää ovea saada kiinni niin ei sitten millään. Ensin se yleensä jää pari milliä auki ja seuraavilla sulkemiskerroilla tekee sitä, että yrittää kiinni, mutta pomppaa takas auki. Manuaalisesti oven saa suljettua siten, että se jää pari milliä auki. Eli se loppuimaisu jää tapahtumatta mikä sen vetää lukkoon asti. Kun sitten lähtee ajamaan niin kertaakaan en ole vielä ehtinyt huoltoon asti kun matkalla auto on ilmeisesti lämmennyt riittävästi ja lukko imaisee oven kunnolla kiinni vauhdissa.

Kun vika on päällä, siitä ei jää mitään vikakoodeja, joka vaikeuttaa huollonkin toimintaa. Nyt neljättä kertaa huollossa tukittavana ja alkaa pikkuhiljaa kyrsiä.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tomitus - 04.03.16 - klo:12:57
Vastaavasti on täälläkin ollut toimimatta pari kertaa nyt reilun kuukauden aikana (vm. -12), mutta tosiaan on itsestään "korjaantunut" yleensä samalla reissulla ilman toimenpiteitä. Ovi vaikuttaa olevan suhteellisen hyvin kiinni vaikkakin on tuon pari milliä raollaan kun ei suurempia ulkopuolisia ääniä kantaudu sisälle.

Nyt siten autopesun ja korkean yöpakkasen jälkeen jäi jumittamaan pariksi päiväksi ja täytyi alkaa miettimään toimenpiteitä. Sulakkeen irroittaminen ilmeisesti resetoi tuon oviyksikön ohjaimen ja auttoi tällä kertaa.

Loppuvedon puuttuminen ei ole kyllä niin raivostuttava ongelma kuin auki pomppaaminen. Onneksi tuota auki pomppaamista ei nyt ole vielä esiintynyt kuin kerran toistuvasti. Ja ehkä siihenkin nyt puree silikonit ja kuivaamiset autopesun jälkeen.

Täytyy vaan oppia auton metkut. Liukuovet ovat kyllä hyvin käytännölliset, että osaako noita ilman ollakkaan enää.

Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Daatta - 04.03.16 - klo:15:29
Nykytietämyksen mukaan silikoni (öljy) ei ole hyvä hoitoaine tiivisteille. Aiheuttaa nitinää monessa autossa, silikoniöljy kuivattaa ja kovettaa tiivisteet. Taitaa teillä ainoastaan edesauttaa liukuovien jumittamista.  ??? Nykyaikaisten autojen tiivisteet on käsitelty jo tehtaalla, eikä niitä ainakaan heti tarvitse käsitellä millään. Jos jotain haluaa laittaa niin silikonirasvaa. Sitä käytetään sukellusvehkeissä, ei kuivata vaan hoitaa kumia. BMW:llä on hyvät silikonin poisto- ja tiivisteiden hoitotuotteet.

Silikoni pitäisi saada ensin pois, se voi olla hankala ellei mahdoton tehtävä. 50% IPAa (isopropanoli alkoholi, esim. Crystal bensiinin jäänesto) tai automaalikaupan silikonin/rasvanpoistoainetta voi kokeilla. Sen jälkeen silikonirasvaa tiivisteisiin, pitäisi toimia paremmin.

Selvää on, että vesi jäätyy pesun jälkeen tiivisteisiin. Siihen auttaa tiivisteiden pyyhkiminen mikrokuituliinalla. Eikä sitten käytetä tätä silikonilla "saastutettua" liinaa muihin käyttötarkoituksiin. Parasta olisi antaa auton kuivua lämpimässä tallissa ovet auki, siihen vaan on kovin harvalla mahdollisuus...
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 04.03.16 - klo:19:34
Lainaus käyttäjältä: tomitus - 04.03.16 - klo:12:57
Vastaavasti on täälläkin ollut toimimatta pari kertaa nyt reilun kuukauden aikana (vm. -12), mutta tosiaan on itsestään "korjaantunut" yleensä samalla reissulla ilman toimenpiteitä. Ovi vaikuttaa olevan suhteellisen hyvin kiinni vaikkakin on tuon pari milliä raollaan kun ei suurempia ulkopuolisia ääniä kantaudu sisälle.

Minulla ulkopuoliset äänet kuuluvat huomattavasti kovempaa sisälle kun ovi on sen millin pari raollaan. Ja mutkissa ovi selkeästi elää koska äänetkin lisääntyvät/vähenevät mutkan suunnasta riippuen.

Lainaus käyttäjältä: tomitus - 04.03.16 - klo:12:57
Loppuvedon puuttuminen ei ole kyllä niin raivostuttava ongelma kuin auki pomppaaminen. Onneksi tuota auki pomppaamista ei nyt ole vielä esiintynyt kuin kerran toistuvasti.

Auki pomppaamiseen voisi olla lääkkeenä se, että laittaa oven manuaalisesti kiinni ensimmäisen pomppaamisen jälkeen. Eli napista/kahvasta menemään kiinni, toinen kerta napista/kahvasta niin ovi pysähtyy ja sitten käsin työntäen kiinni.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 04.03.16 - klo:19:36
Omasta keissistä vielä sen verran, että hain tänään huollosta sijaisauton viikonlopun ajaksi. Olivat päivällä saaneet jonkin käyttöyksikön tms varaosan, jota eivät vielä ehtineet oveen vaihtaa. Voin raportoida vaihdetusta osasta tarkemmin maanantaina kunhan muistan kysyä auton mukaan laput siitä mitä vaihtoivat.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 08.03.16 - klo:14:33
No niin nyt sain omani auton laakkoselta takaisin, kuntoon tuli. Mikään ei ollut rikki vaan ohjainlaite oli mennyt sekaisin ja ei tiennyt oven asentoa. Toimenpiteet seuraavat:

-Päivittivät ohjainlaitteen ohjelmiston
-sopeuttivat ovet

Kaikki toimii hyvin taas hinta oli 150eur (vikakoodienluku, koodaus ja sopeutus), kohtalaisen halvalla päästiin ja kesto oli 2h. Kyselin hieman ja sanoivat että tänä talvena ollut jonkin verran näitä liukuovia korjailtu. Ovat kuulemma usein nämä "viimeisen imaisun" ongelmat (eli takalaita jää hieman auki) korjaantuneet tällä tavalla. Ainakin voin suositellan Tampereen Laakkosta näissä ongelmissa, onko kuulemma yksi mies siellä korjaillut kaikki sharan liukuovet tänä talvena. Hatun nosto hänelle teki sen mitä Suomen Autohuolto ei osannut tehdä.

Hyvä vikki tuo silikoni rasva, pitääpä hommata sitä ja kokeilla. Jos jollain on tiedossa missä kohtaa ja miten tuo sopeutus tehdään VCDS:llä niin olisi kiva saada ohjeet tänne niin ei tarvii jatkossa enään viedä tuon vian takia itse huoltoon.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 08.03.16 - klo:16:41
On ne minullakin päivitelleet ja sopeutelleet, mutta silti tuo imaisu-ongelma on jatkunut. Nyt eilen huollosta haun jälkeen toistaiseksi vielä ongelmitta, mutta nyt vaihtuikin toisen oven moottori.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 09.03.16 - klo:18:54
Kyllä, itsellänkin "valohoito" epäonnistui  :o . Perjantaina uusi yritys ja auto pajalle. Kyllä ihmetyttää että eivät saa kuntoon kun vikoja on aika paljon näissä ympäri maailmaa että maahantuojalla olisi valmiit vastauksen näihin ongelmiin. Noh elektroniikka ei ole millään merkillä kovin vakuuttavaa. Sentään saa nauttia siitä, että on vähäpäästöinen diesel auto ja nokian testi voittajat renkaina  ;D
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heiluhannat - 16.03.16 - klo:10:04
Itselläkin kävi auto huollossa. Vikakoodeja eivät ovista saaneet, joten päivittivät ovien ohjauslaitteen ohjelmiston ja käskivät tulla takaisin, jos vika uusiutuu...
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 16.03.16 - klo:22:09
Vika korjattu, olivat joutuneet kysymään valmistajalta vikaa ja syyllinen oli lukon apumoottori eli se moottori joka vetää oven loppuun asti eli tekee sen viimeisen imaisun. Mootorin maksoi 300eur +työt. Nyt pelittää ovet jälleen.

Osanumero: 7N0 843 745
Jos joku haluaa vaihtaa itse, pitäisi olla melko yksinkertainen vaihtaa ja sama moottorin menee kummallekin puolelle. Näytti vähän reilu satkun olevan saksanmaalla jos tilaa postitse ja laittaa itse. Säästää aika pitkän pennin.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Janlimppi - 27.03.16 - klo:23:17
Meidän Sharanin 2001v ovi ei mennyt kiinni pakkasella... ja syy oli niinkin yksinkertainen mutta vaikee tajuta.
Siillä toi oven taka tiiviste toimii (ränninä) vesille.. niin se oli täytynyt kurasta ja muusta liasta. Eli kun oli pakkasta niin tiivisteen sisällä ollut lika oli jäässä eikä antanut periksi ja ovi aukesi uudelleen. Huomasin kun oli auto lämpöisessä tallissa niin toisenpuolen tiiviste oli pehmeä kun toisenpuolen aika jäykähkö. kun putsaa ajoissa niin pääsee halvemmalla.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Daatta - 29.03.16 - klo:12:29
Tiivisteet on usein täynnä kaikkea töhkää, mikä muuttuu ajan oloon mullaksi. Kannattaa puhdistaa tiivisteen ura, sekä myös tiivisteen ja korin välinen tila. Mikrokuituliina & pesuaine tai pelkkä sormi käy, suurin haaste on ettei muju roisku penkeille.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 16.04.16 - klo:19:38
Viimeisimmän korjauskerran jälkeen ei enää ole ollut tuota ongelmallista säätä, jotta olisi tosissaan päässyt testaamaan oliko korjauksesta oikeasti apua. Tosin ovesta vaihdettiin jokin moottori, joten voisi kuvitella ongelmankin poistuneen. Ensi talvena sitten testataan toimiiko vai ei.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 01.06.16 - klo:19:06
Jälleen auton liukuovi lakkasi toimimasta. Sähkökeskuksen nollaus herätti taas oven henkiin. Auto pajalle jälleen ja nyt syyllinen oli apukuskin ovessa olevan ohjainyksikkö.
Osanumero: 7N0 959 792 E (uusi osa oli 7N0 959 792 J)
Vika: signaalin katkos

Ohjainyksikön funktio on kuulemma välittää väylätieto liukuovelle. Korjaamolla olivat tutkineet vanhoja tapauksia ja noin 90% sharanin ovien vioista mitä heillä on ollut oli nimenomaan tuossa oikeassa liukuovessa. Syyksi tätä epäilivät siksi, että vasemman puolessa eli kuskin ovessa on erillainen ohjainyksikkö lasin nostimien säätimien takia. Nyt jälleen toimii ovi hyvin.
Toivottavasti tämä nyt riittää näiden ovien vioista.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 05.11.16 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 16.04.16 - klo:19:38
Viimeisimmän korjauskerran jälkeen ei enää ole ollut tuota ongelmallista säätä, jotta olisi tosissaan päässyt testaamaan oliko korjauksesta oikeasti apua. Tosin ovesta vaihdettiin jokin moottori, joten voisi kuvitella ongelmankin poistuneen. Ensi talvena sitten testataan toimiiko vai ei.

Ja nyt alko pakkaskelit taas, niin tuo vasen takaovi kenkkuilee jälleen. Eli ei ole vielä saatu korjatua.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: -o- - 06.11.16 - klo:10:07
Otsikkoon liittyen voin tyytyväisenä todeta, että meidän Sharanissa ei ole ilmennyt yhtäkään vikaa talviolosuhteisiin liittyen, kiitos automyyjien eliittiin kuuluvalle henkilölle Hämeenlinnaan. Kuten autoa tilatessa (vm -13) jo kirjoittelin (loogisesti Alhambra säikeeseen), myyjä neuvoi olemaan ruksimatta sähköovia mahdollisten toimivuusongelmien vuoksi (!?). Pari muuta laatuongelmaa osunut omalle kohdalle, joista huijarikoodi moottorinohjauksessa on vielä tekemättä, kun ei ehtinyt vielä 60tkm huoltoon.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tomitus - 29.11.16 - klo:12:53
Täällä vaivoja oikeassa takaovessa. Pomppaa auki kiinni laitettaessa. Ongelma ilmaantui pakkasen kiristyessä. On se jännä kun tuo vasen ovi ei ole temppuilut ollenkaan ja samalla käyttöasteella lähes ovat. En ole vielä käyttänyt autoa huollossa näiden ongelmien takia, mutta ilmeisesti se on vietävä sinne. Jos vaikka olisivat keksineet pikkuhiljaa mitä kannattaisi tehdä. Jotain eroahan tuossa täytyy nyt olla vasemman ja oikean oven kesken kun huolto kohdistuu pääsääntöisesti oikeaan.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: mla - 29.11.16 - klo:17:24
Meillä eivät ole ovet pomppineet, mutta satunnaisesti eivät mene 'lukkoon' asti. Joka kerta on auttanut kun takaosasta painaa samalla kun se menee kiinni.
Autolla huristeltu kohta 160tkm ja ikää on reilut 4v.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 29.11.16 - klo:19:23
Yep, talvi tuli ja oikean oven ongelmat palaneet jälleen. Nyt kuitenkin hieman erillaisena. Ovien lukko imaisee itsensä kiinni ja sitten aukea sitten taas puoleen väliin. Kuumailman puhaltimella lämmitin lukkopesää ja kuuluu naksahdus jonka jälkeen ovi toimi jälleen normaalisti. Laitoin nyt silikooni rasvaa tiivisteihin jos estäisi niiden jäätymisen. Jostain ilmeisesti menee kosteutta lukkoon kun jäätyy kokoajan kun pakkanen kiristyy. Pitääpä kokeilla tuota oven avustamista kun lukko imaisee oven.

Viime korjauksen jälkeen toiminut melkeen koko vuoden, kohta pitää varmaan siirtyä  sitruuna palstoille :-)
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tomitus - 09.12.16 - klo:08:10
Täällä lopetti oikea ovi toimimasta (ei auennut millään tavalla). Huollossa totesivat apusulkijan moottorin olleen rikki. Päivittivät myös molemmat liukuovet ja oviohjainlaitteet viimeisillä softilla. Katsotaan muuttuuko käyttäytyminen edes hieman parempaan suuntaan. Silikonirasvaa laitettuna myös oviin ja voisi vielä suihkuttaa silikonirasva spray purkillakin ahtaampiin rakoihin kun sellainen Wurthin purkkikin löytyi.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 26.01.17 - klo:14:36
Tervehdys kaikille!

Ryhdyin vastikää Sharanin (2011) omistajaksi, kun saman ikäinen Touran alkoi tuntua ahtaalta. Taival Sharanin kanssa alkoi hieman kivikkoisesti, kun heti ensimmäisellä viikolla sain tuta sähköovien ongelmat. Pesin auton pikkupakkasella, eivätkä liukuovet tietenkään seuraavana päivänä suostuneet menemään enää kiinni. Takaluukku taas jumitti kiinni. Sulatettuani ovet öljysin lukot ja puhdistin tiivisteet foorumin oppien mukaan, ja luukut alkoivat taas toimia.

Mutta, nyt oikea takaovi ei enää aukea eikä mene kiinni ulkokahvasta vedettäessä. Sisäkahva ja muut napit toimivat normaalisti. Ulkokahvasta saa siis kyllä mekaanisen lukon auki, mutta ovi ei liikahda sähköllä.

Olisiko jollain vinkkejä, mitä tälle voisi tehdä, jos mitään? Siis ettei tarvitsisi heti pajalle lähteä. Yritin jo resetoida liukuoven ohjausyksikön irroittamalla sulakkeen 45, mutta se ei auttanut.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Daatta - 26.01.17 - klo:15:44
Vikakoodit lukuun, VCDS/merkkiliike.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 28.01.17 - klo:21:44
Tässä kohtaa voisin raportoida, että viime keväänä tehdyt korjaukset kumpaankin takaoveen ovat omalla kohdalla näyttäneet auttavan. Kerran toinen ovi ekoilla pakkasilla syksyllä kiukutteli, mutta toistaiseksi vain sen kerran ja saattoi johtua myös kiskoon joutuneesta hiekasta tms. Jos ongelmat jäävät näin satunnaisiksi jatkossakin, niin tilanteen kanssa pystyy hyvin elämään.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 30.01.17 - klo:12:15
Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 26.01.17 - klo:14:36
Mutta, nyt oikea takaovi ei enää aukea eikä mene kiinni ulkokahvasta vedettäessä. Sisäkahva ja muut napit toimivat normaalisti. Ulkokahvasta saa siis kyllä mekaanisen lukon auki, mutta ovi ei liikahda sähköllä.

Päätin viedä auton merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Kahvasta oli kuulemma yksinkertaisesti kytkin rikki. 150â,¬ vaihdettuna.

En tiedä, mahtaako tuo olla herkkä hajoamaan, jos jumiin jäätynyttä kahvaa kiskoo auki kovasti. Laitoin myös hieman CRC:tä itse kahvaan estääkseni sen jäätymisen. Ei kai öljy voi moista kytkintä rikkoa? Kenties hajoaminen oli vain sattumaa.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 06.02.17 - klo:12:14
Jo on herkkiä vehkeitä. Yöllä oli taas pakastunut, joten sekä itse ovet että kahvat olivat aamulla jäätyneet jumiin. Enkä vielä kerrasta oppinut, joten päätin käyttää hieman voimaa saadakseni tällä kertaa vasemman takaoven kahvan liikkumaan, ja kuinka ollakaan, kun olin saanut sen irtoamaan, jouduin totemaan, että ovi ei enää toimi kahvasta vedettäessä. >:( Tälläkin kertaa ovi toimii normaalisti sisäkahvasta ja muista napeista. Myös aiemmin korjattu ovi toimii normaalisti.

Voihan tuo lähteä vielä toimimaan, kunhan sulaa, mutta ainakaan toinen ovi ei ilman kytkimen vaihtoa toipunut.

Täytynee laittaa kahvojen käyttö talvisaikaan pannaan. Tai en ainakaan enää aio lähteä niitä manuaalisesti "herkistelemään", jos ovat jäätyneet kiinni.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 06.02.17 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Janlimppi - 27.03.16 - klo:23:17
Meidän Sharanin 2001v ovi ei mennyt kiinni pakkasella... ja syy oli niinkin yksinkertainen mutta vaikee tajuta.
Siillä toi oven taka tiiviste toimii (ränninä) vesille.. niin se oli täytynyt kurasta ja muusta liasta. Eli kun oli pakkasta niin tiivisteen sisällä ollut lika oli jäässä eikä antanut periksi ja ovi aukesi uudelleen. Huomasin kun oli auto lämpöisessä tallissa niin toisenpuolen tiiviste oli pehmeä kun toisenpuolen aika jäykähkö. kun putsaa ajoissa niin pääsee halvemmalla.

Tämä oli arvokas vinkki, kiitos! Totesin nimittäin juuri ihan saman omassa 2011 Sharanissa. Pyöränkaaren tiivisteen sisällä tuntui tosiaan olevan ihan jäätä, mikä tietysti kovetti tiivisteen täysin, eikä ovi näin ollen suostunut imaisemaan itseään kiinni. Painelin tiivistettä siten, että sen sisällä oleva jää pehmeni, jolloin ovi meni kiinni.

Olin kyllä mielestäni putsannut tiivisteen jo aiemmin ihan huolella. Pitää tutkia, oliko jotain jäänyt huomaamatta ja miten jatkossa estäisi veden pääsyn tuonne ja/tai sen jäätymisen.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: niksa - 06.02.17 - klo:16:20
Eipä veden pääsyä voi oikein estää tekemättä toista jäätymiskohtaa ylemmäs... Valumavesiä se on siinä kuitenkin ohjaamassa. Pitää vaan muistaa vilkaista sinne, jotta saa jäät poistettua ennen ongelmia.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 06.02.17 - klo:20:14
Kyllä tosiaan nuo taka tiivisteet olivat jäässä. Jännä homma kun sulatteli niitä, että ei vaikuttanut vesi valuvan mihinkään. Missä mahtaa olla tyhjennys reikä? Jos joku on paikallistanut tyhjennys reijän niin olisi kivaa tietää niin voisi tarkistaa onko se tukossa.

Sellaisen huomion kanssa tein, että vasemman puolen liukuoven jossa ei ole juurikaan ollut mitään ongelmaa oli erillaisen tuntuinen tiiviste. Vaikutti niinkuin siellä sisällä olisi jotain geeliä tai jotain. Onko teillä sama juttu? Onko kummankin liukuoven tiivisteet samanlaiset vai ovatko ne erillaiset? Nimen omaan tuossa takarenkaan kohdalla. Ai niin ja liukuovi ongelma on palannut nyt ei taaskaan mene oikea ovi kokonaan kiinni, loppu imaisu puuttuu jälleen. Vika koodit kuitenkin erillaiset tällä kertaa, nyt herjaa lapsilukosta:

72 Door Electronics Rear Right

    System description: TSG HR     
    Software number: 7N0959794F
    Software version: 0403
    Hardware number: 7N0959795B
    Hardware version: H03
    Serial number: 0000112498649
    Long coding: 01007C200000411001

    Trouble codes:
        02131 - Child safety lock motor Implausible signal
            static
                Measurements:
3.5 °v.OT
                Frequency counter:  1
                Mileage: 169533 km
                Driving cycle: 172
                Priority:  3

Osanumero viittaisi jo kertaalleen vaihdettuun ohjainyksikköön repsikan puolen ovessa. Noh merkkiliikkeessä epäilevät nyt johtosarjaa kun kuulemma on melko heikko oven ja rungon välissä. Saa nähdä mitä keksivät ja millä hintalapulla jälleen. On taas ollut antoisaa -10 asteen pakkasessa sulatella tiivisteitä ja lukea koodeja.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: niksa - 06.02.17 - klo:21:03
Ei siinä mitään reikää ole. Se viettää hieman autosta poispäin ja tarkoituksena on, että vesi valuu siitä taas ulkopintaa pitkin. Jään kertyminen lienee pahinta, jos auto on sopivalla kelillä parkissa sivulle kallistuneena.

Koko tiivisteen tarkoitus on valuttaa vesi muualle kuin lukkoon.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 13.02.17 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 06.02.17 - klo:12:14
Jo on herkkiä vehkeitä. Yöllä oli taas pakastunut, joten sekä itse ovet että kahvat olivat aamulla jäätyneet jumiin. Enkä vielä kerrasta oppinut, joten päätin käyttää hieman voimaa saadakseni tällä kertaa vasemman takaoven kahvan liikkumaan, ja kuinka ollakaan, kun olin saanut sen irtoamaan, jouduin totemaan, että ovi ei enää toimi kahvasta vedettäessä. >:( Tälläkin kertaa ovi toimii normaalisti sisäkahvasta ja muista napeista. Myös aiemmin korjattu ovi toimii normaalisti.

Voihan tuo lähteä vielä toimimaan, kunhan sulaa, mutta ainakaan toinen ovi ei ilman kytkimen vaihtoa toipunut.

Tällä kertaa oven avaus ja sulku kahvasta alkoi onneksi toimia, kun kahva oli päässyt sulamaan parkkihallissa. Jokohan olis pahimmat pakkaset ohi ja samalla ongelmat ovien kanssa. :) Sinänsä työkalupakissa alkaa olla niksit useimmista ongelmista selviämiseen, joten ensi talvi, antaa tulla vaan! ;D
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 23.03.17 - klo:15:42
No, niin mennä viikolla meni vasemman puoleilen liukuovi rikki. Sähkökeskuksen resetointi autoi hetkeksi mutta noin 6 avauksen jälkeen meni aina vika tilaan. Eli loppu "imaisu" jäi pois. Kaikki mahdolliset koti konstit kokeiltu ja vikakoodit luettu ja herjasi jälleen lapsilukosta. Noh auto paljalle jälleen kerran, pitäisi varmaan hankkia jokin kuukausi kortti :-). Tällä kertaan vika löytyi helposti, oven ohjainlaite rikki ja vetomoottori. Kyllä nämä volkkarin sähköosat on huonoja. Ilmi selvä komponenttien heikkoutta kun kummatkin puolet mennyt suurin piirteen samaan aikaa rikki. Käsittääkseni osat ovat samat kummallakin puolella. Toivotaan, että nyt toimii homma.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: kansanmies - 06.02.18 - klo:09:38
Lainaus käyttäjältä: heppi - 23.03.17 - klo:15:42
No, niin mennä viikolla meni vasemman puoleilen liukuovi rikki. Sähkökeskuksen resetointi autoi hetkeksi mutta noin 6 avauksen jälkeen meni aina vika tilaan. Eli loppu "imaisu" jäi pois. Kaikki mahdolliset koti konstit kokeiltu ja vikakoodit luettu ja herjasi jälleen lapsilukosta. Noh auto paljalle jälleen kerran, pitäisi varmaan hankkia jokin kuukausi kortti :-). Tällä kertaan vika löytyi helposti, oven ohjainlaite rikki ja vetomoottori. Kyllä nämä volkkarin sähköosat on huonoja. Ilmi selvä komponenttien heikkoutta kun kummatkin puolet mennyt suurin piirteen samaan aikaa rikki. Käsittääkseni osat ovat samat kummallakin puolella. Toivotaan, että nyt toimii homma.

Ihan mielenkiinnosta, ovatko ovat nyt pelanneet hyvin, kun nuo osat on vaihdettu?

Tämä talvi ei ole ollut omalla kohdalla pahimmasta päästä, ehkä siksi, että sain autolle katoksen. Se on varmaankin estänyt enimpien lumien ja niiden sulamisvesien valumisen ovien tiivisteisiin ja sitä kautta taas tiivisteiden jäätymisen. Silloin tällöin tulee kyllä yhä sulkeutumisen kanssa ongelmia.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Ovien kanssa taistelu on ominaisuus. Esim. viikko sitten käynyt putsauksessa ja softapäivityksessä. Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan liittymättä likaa. Avautuminen pysähtyy puoleen väliin satunnaisesti.

Tänään toimi ok kotona, tarhalla jäi kokonaan auki, eikä suostunut liikkumaan edes käsin. Ovi jäi auki ja lapset tarhaan... sain sen verran kiinni päin, että autolle palatessa, kun aikaa oli kulunut riittävästi avauskertojen nollaantumiseen, sain oven napista ensin auki, ja sitten taas kiinni.

Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti sanastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin. Jäätyvät sitten satunnaisesti ja elektroniikka rajoittaa moottorien voimaa.

Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien jermojen säästämiseksi.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: niksa - 06.02.18 - klo:19:40
Oi tätä puhelimella kirjoittamisen ihanuutta :)

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan piintynyttä likaa.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti webastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien hermojen säästämiseksi.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 05.02.20 - klo:06:32
Lainaus käyttäjältä: kansanmies - 06.02.18 - klo:09:38
Ihan mielenkiinnosta, ovatko ovat nyt pelanneet hyvin, kun nuo osat on vaihdettu?

Tämä talvi ei ole ollut omalla kohdalla pahimmasta päästä, ehkä siksi, että sain autolle katoksen. Se on varmaankin estänyt enimpien lumien ja niiden sulamisvesien valumisen ovien tiivisteisiin ja sitä kautta taas tiivisteiden jäätymisen. Silloin tällöin tulee kyllä yhä sulkeutumisen kanssa ongelmia.

Nyt on mennyt ihan ok. Ovien kanssa ei suurempaa ongelmaa. Ainut että oikea puoli ei toimi napista enään(menee kiinni mutta ei aukea), mutta kahvasta normaalisti. Veikkaisin että joko ohjausyksikössä taas jotain tai sitten oven lukossa että ei aukea sähköisesti. Pitää tilata uusi ohjain yksikkö ebaystä ja testat kun oli vaan 30eur jos ei lähde futamaan niin vaihdan lukon kun se on ainut mitä ei ole vaihdettu. Hyvä puoli tässä on että liukuoven korjaukset menee koti konstein eikä tarvitse enään korjaamoja häiritä. Yhden kerran oli ongelmaa ettei auennut olenkaan. Silloin oli likaa lukon johtojen liittimissä ja se korjaantui puhdistamalla.

Nykyään tuo liukoven paneeli aukeaa jo 10min kun merkkihuolto veloittaa 1h työn siitä :-)

Tutulla on sama auto ja hänellä ei ole mitään ongelmia ollut, mutta auto tallissa aina yöt. Taitaa johtua kaikki ongelma kosteudesta.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Heromanni - 22.12.20 - klo:16:43
Hei, tuli hankittua 2012 Seat alhambra josta myös löytyy nämä mainiot sähköiset liukuovet

Ongelma tällä hetkellä ettei kuskin puolen liukuovi toimi ollenkaan, eikä myöskään oven ikkuna laske/nouse. Oven avausnappi vilkkuu jatkuvasti keskikonsilissa sekä ovipilarissa.

Tässä vikakoodit ovesta. Olen yrittänyt sopeutusta basic settings valikosta vcds:llä, ei vaikutusta.
Olisiko jollain vinkkejä miten jatkaa?

Address BE: Slid. Door Rear Left (J558)       Labels: 7N0-959-244.clb
   Part No SW: 7N0 959 244     HW: 7N0 959 244
   Component: Schiebetuer_l 005 2213
   Serial number: 11351061
   ASAM Dataset: EV_AST A03002
   ROD: EV_AST.rod
   VCID: 76E26325C96C8F3639-8022

1 Fault Found:
51716 - Function Restricted due to Interrupted Communications
          U1110 00 [137] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 237
                    Mileage: 223139 km
                    Date: 2020.12.20
                    Time: 21:32:49

                    Voltage terminal 30: 12.0 V
                    Sliding_Door_Motor_Current: 0.0 A
                    Sliding_Door_Clutch_Current: 0 A
                    Sliding_Door_Locking_Pawl_Motor_Current: 0 A
                    Front button for automatic sliding door: not activated
                    Rear button for automatic sliding door: not activated
                    Installed on left side: Yes
                    Installed on right side: No
                    Pinch protection sensor: not activated
                    Latch_Ajar: operated
                    Latch_Pawl: not activated
                    Sliding door indicator lamp: active
                    Sliding door indicator lamp 2: active
                    Activation: motor for automatic sliding door: not active
                    Automatic sliding door coupling motor activation: not active
                    Motor activation for enabling ratchet release: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Motor_Opening: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Motor_Closing: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Locking_Pawl_Motor_Opening: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Locking_Pawl_Motor_Reversing: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Clutch_In: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Clutch_Out: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Indicator_Light_Front: not active
                    Sliding_Door_Feedback_Indicator_Light_Rear: not active
                    AD-Value clamping_Protection_Seal: 100
                    Position of automatic sliding door: 0
                    Status_Sliding_Door: latch secondary position
                    Play protection: motor for automatic sliding door: not active
                    Play protection: motor for enabling ratchet release: not active
                    Play protection: automatic sliding door coupling motor: not active
                    Status_Locking_Pawl_Motor: closed
                    Status_Clutch_Motor: closed
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: heppi - 23.12.20 - klo:21:03
Kokeile ottaa sulake irti(ota irti ja pidä irti vähintään 15min että menee virrat pois), kuskin puoleisessa ovessa on tuo ohjausyksikkö myös kuskin ovessa kun siellä on myös tuo ikkunan säätöyksikkö:

45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30

Sulakeet löytyy sieltä ratin alapuolelta vasemmalta. Sulakkeen jälkeen tee ikkunaohjaimelle sopeutus muistaakseni meni niin että napista alas pidä pari sekunttia pohjassa ja sitte napista ylös pidä parisekunttia ylhäällä. Mikäli sulakkeen irroitus ei auta niin sitten pitää alkaa availee ovea koska johdot pitää puhdistaa ja liittimet. Itsellä auttanut tuo putsailu. Youtubessa on hyvä video wheels and motors kanavalla miten tuo liukuoven paneeli irroitetaan. Moottorin ja oven välisen johtosarjan eli se mikä kulkee siinä "haitarissa" on liitin heti muovi verhoilun takana penkin vieressä se kannattaa kanssa putsata hyvin ja tarkistaa kunto. Mikäli tarve niin osanumerolla saa muutamalla kympillä ebaystä uusia ohjain yksiköitä.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: khonkonen - 27.12.20 - klo:19:27
Vaikka vanha aihe niin kirjotan tänne ylös oman kokemukseni.
Tyttö riuhto liukuoven ulkokahvaa useamman kerran jonka seuraksena ovi ei auennut enää ollenkaan. Takareuna ei pompannut ulospäin mutta ovi koitti aueta. Vikakoodien luku VCDS:llä ei tuottanut tulosta joten tutkimaan. Syyksi paljastui se lisämoottori joka tekee sen oven takareunan lopullisen sisäänvedon. Jostain syystä oli mennyt jotenkin jumiin. Jumi laukesi sillä kun otin moottorin oven sisältä ulos ja aukasin sen kotelon ruuvit. Laitoin takas kasaan ja paikalleen niin ovi toimii. Tässä tapauksessa ei auttanut sulakkeiden irrottaminen, eikä akunkengän irrotus. Jumi oli mekaaninen.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Heromanni - 29.12.20 - klo:13:13
Korjauksena vielä, tuo oven ohjausyksikkö antaa vikakoodia

01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)
            004 - No Signal/Communication
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100100
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 237
                    Mileage: 223139 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.05.13
                    Time: 20:38:32

             Freeze Frame:
                        Term 15 On
                    Voltage: 12.20 V
                        ON
                        ON
                        ON
                        OFF
                        OFF


Ja tämä sama ohjainyksikkö sijaitsee taka liukuovessa (7N0 959 794 H)? onko vika siellä? Nythän voisi olettaa että joko tuo ohjainyksikkö on rikki tai sitten johtosarja siellä liu-ussa, Mutta onko muita ohjainyksiköitä jotka tuohon toimintaan voi vaikuttaa?



Lainaus käyttäjältä: heppi - 23.12.20 - klo:21:03
Kokeile ottaa sulake irti(ota irti ja pidä irti vähintään 15min että menee virrat pois), kuskin puoleisessa ovessa on tuo ohjausyksikkö myös kuskin ovessa kun siellä on myös tuo ikkunan säätöyksikkö:

45   Fuse 45 on fuse holder C -SC45- 30A   Front passenger door control unit -J387- 30
          Rear right sliding door control unit -J871- 30
46   Fuse 46 on fuse holder C -SC46- 30A   Driver door control unit -J386- 30
          Rear left sliding door control unit -J870- 30

Sulakeet löytyy sieltä ratin alapuolelta vasemmalta. Sulakkeen jälkeen tee ikkunaohjaimelle sopeutus muistaakseni meni niin että napista alas pidä pari sekunttia pohjassa ja sitte napista ylös pidä parisekunttia ylhäällä. Mikäli sulakkeen irroitus ei auta niin sitten pitää alkaa availee ovea koska johdot pitää puhdistaa ja liittimet. Itsellä auttanut tuo putsailu. Youtubessa on hyvä video wheels and motors kanavalla miten tuo liukuoven paneeli irroitetaan. Moottorin ja oven välisen johtosarjan eli se mikä kulkee siinä "haitarissa" on liitin heti muovi verhoilun takana penkin vieressä se kannattaa kanssa putsata hyvin ja tarkistaa kunto. Mikäli tarve niin osanumerolla saa muutamalla kympillä ebaystä uusia ohjain yksiköitä.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tliikala - 17.02.21 - klo:09:24
En löytänyt vastaavaa probleemaa joka itselläni ilmeni akunvaihdon jälkeen seuraavaa (akku irti n. 15min):
Liukuovi ei aukea painikkeista. Kojelaudan painikkeen valo vilkkuu virtojen ollessa päällä ja liikkeelle lähtiessä valo jää palamaan. Kahvasta saa oven auki väkisin vetämällä mutta luonnollisesti ihan perhanan jäykkä. Painikkeesta ovi menee kiinni ja pysähtyykin halutessa kesken matkan mutta suunta ei vaihdu vaan ainoa suunta on kiinni. Ovi myös vetää itsensä sisään. Help?
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: Kameleontti - 19.02.21 - klo:16:24
Onhan ikkunat sopeutettu akun vaihdon jälkeen. Eli muistaakseni meni jotenkin siten, että ikkunat ala-asentoon ja kertaalleen vielä alaspäin, sen jälkeen yläasentoon ja kertaalleen vielä ylöspäin.
Otsikko: Vs: Sharan II (7N) 2011 sähköinen liukuovet
Kirjoitti: tliikala - 04.03.21 - klo:10:01
Kiitos 👌 Oli juurikin liukuoviongelma kiinni kyseisen oven ikkunan sopeutuksesta. Kuskin painikkeesta ikkuna manuaalisesti alas, vapautus, 2s alas, vapautus, manuaalisesti ylös, vapautus ja 2s ylös. Valo sammui ja lähti heti toimimaan.